EIIAIIDEfl-IIIEmi/S Sint Annaland in de jaren '50 Nieuws Overdenking De Wacht aan de lijn uit de Kerken uit de Heilige Schrift Stichting Triatliion Goeree-Overflalclcee start inschrijvingen Zojuist verschenen: 'Voor onderweg' Gevonden voorwerpen Jan Knape Mzn. SINT ANNALAND Zojuist verscheen bij uitgeverij Deboektant Klaas waal het door de heer C. van Winkelen samengestelde fotoboek „Sint Anna land in de jaren '50". De in deze uitgave opgenomen foto's geven een goed en overzichtelijk beeld van Sint Annaland in de na-oorlogse periode tot ongeveer 1960. Een periode die wordt gekenmerkt door vele maatschappe lijke veranderingen en veel nieuwbouw. Omdat er in de 70'er jaren van de hand van deze auteur reeds twee deeltjes verschenen die de periode 1880 - 1940 behandelden, werd besloten om de daarop volgende periode vast te leggen. Juni 1990 Juli 1990 Brilcentrum Keuvelaar biedt u een ongeëvenaarde kollektie in modieiuze brilmonturen van we reldberoemde modehuizen als Yves Saint Laurent, Cartier, Valentino, Lanvin, Cazal en vele anderen. Opvallend, eksklusief en vaak verrassend redelijk in prijs. Kom passen bij Keuvelaar. 9? ^^CENT/^^ Zandpad 56 Middelharnis Tel. 01870-3437 AKTIE ZUINIG STOKEN if»{f»4^^£^i^i^^4^i^if»^ VERVOLGVERHAAL Niet uitgegeven manuscript, beschikbaar gesteld door M. A. Knape 2e Blad VRIJDAG 2 NOVEMBER 1990 No. 5948 Vanzelfsprekend zullen de jeugdigen van deze opnamen meer herkennen dan van die uit de boekjes met foto's rond de eeuwwisseling. Uit deze ruim tienjarige periode werden een aantal dorpsfoto's opgenomen waarbij veel aandacht is geschonken aan de diverse uitbreidingsplannen, die in deze periode door de gemeente werden gerea liseerd. In diverse straten en wijken zijn er in die periode nogal wat veranderingen tot stand gekomen. Juist in deze periode viel de watersnoodramp van 1 februari 1953, waarbij zich wonder boven wonder geen persoonlijke ongelukken voordeden in dit dorp. Er was echter een aanzienlijke schade aan huizen en straten. Hiervan en van de wederopbouw werden de nodige foto's genomen waarvan er een aantal in dit boekwerk werden opgenomen. Tijdens die wederopbouw kwamen er in die vijftiger jaren diverse nieuwe gebouwen tot stand zoals onder andere het wijkgebouw van het Groene Kruis in de Tuinstraat, het veilinggebouw „Sint Annaland en omstreken" aan de Langeweg en het gebouw van de Christelijke kleuterschool in het uitbrei dingsplan „Achter de Bogers" en „De Cavetho" in 1960. Verder werden er enkele ver enigingen opgericht zoals de gymnastiekvereniging „Willen is kunnen" in 1960 en de Speeltuinvereniging „Vrij en Blij" eveneens in 1960. Uiteraard zijn van al deze onderwerpen foto's in het boek terug te vinden. Naast de vele dorpsgezichten en een groot aantal foto's van de watersnoodramp is er veel aandacht voor de inwoners van deze gemeente. Groepsfoto's van in de eerste plaats het verenigingsleven zoals een opname van het Christelijk Gemengd Zangkoor VZOS, de Koninklijke Fanfare „Accelerando", de voetbalvereniging WHS en diverse schoolfoto's van zowel de Christelijke als de openbare school, het weinig verkeer, de gemoedelijke kleine win keltjes waarvan afbeeldingen geven een fantastisch beeld van deze periode die voor iedereen nog zo vers in het geheugen ligt, maar toch al weer veertig jaar achter ons. Dit luxe gebonden fotoboek met fris rood gekleurde omslag is verkrijgbaar tegen ƒ34,90 bij de boekhandel. Zaterdag 13 juli 1991 is de datum die in de komende maanden van grote beteke nis zal gaan worden in en rondom de Gemeente Dirksland. Op deze dag orga niseert de Stichting Triathlon Goeree- Overflakkee weer een Vi triathlon. Op zich is dit een heel bijzonder evenement dat in de afgelopen jaren een plaats heeft ingenomen in Dirksland, die niet makkelijk meer weg te denken valt. Steeds meer mensen worden aangesto ken door de triathlonkoorts. Het ent housiasme neemt per jaar toe en de kroon op het werk voor al die mensen die op welke wijze dan ook een bijdrage aan dit evenement leverden is wel het binnengehaalde Nederlands Kam pioenschap. Deze N.K. wedstrijd vindt plaats op zaterdag 13 juli 1991, naast de gewone 'A triathlon. Het bestuur van de stichting is al druk doende met de organisatie van deze dag en het inschrijfbureau gaat vanaf don derdag 1 november open. Triathleten die deel willen nemen aan deze'/4 triathlon op zaterdag 13 juli 1991 kunnen zich op twee manieren in schrijven: telefonisch: (01877) 14 63 of schriftelijk: p/a Peter Keuker Molenzicht 34 3247 VA Dirksland NED. HERV. KERK Benoemd door de GZB tot docent aan het Semina rie te San Felipe (Guatemala) J. A. W. Verhoeven te Daarle. Beroepen te Bodegraven J. J. W. Mouthaan te Zwolle; te Sint Annaland B. J. van Vreeswijk te Ridderkerk; te Wageningen G. Wassinkmaat te Oene. Aangenomen naar Renswoude D. N. Verheij te Zijder- veld; de benoeming door de GZB tot docent aan het Seminarie te San Felipe (Guatemala) J. A. W. Verhoeven te Daarle. Bedankt voor Kamerik P. Molenaar te Lekkerker (deelgem. Het Venster); voor Uddel G. S. A de Knegt te Putten. Toegelaten tot de evangeliebediening P. L. Dercksen, De Wittenkade 7, 1052 AA Amsterdam; F. A. van Liere, Aqua- marijnstraat 557, 9743 PN Gronineen, tel. (050) 77 85 75; C. H. Roskam, Vival- distraat 17, 6661 BW Eist (Gld.), tel. (08819) 7 29 76; J. van der Zee-Vroeg- indeweij, Bowlingstraat 75, 4902 AH Oosterhout (NB), tel. (01620) 5 41 73. Toegelaten tot de evangeliebediening en beroepbaar P. F. Goedendorp, Helmondseweg 10, 5751 GD Deurne, tel. (04930) 2 06 27; E. Mijnheer, Streukelerstraat 18, 8061 ZD Hasselt, tel. (05209) 28 84; J. P. J. Voets, Dorpsstraat 281,2391 VE Hazerswoude, tel. (01728)73 47. GEREF. KERKEN Beroepen te Oudewater (beiden part-time) drs. W. Loosman en drs. J. Bolhuis te Wommels; te Heerjansdam drs. M. van 't Hof, kand. te Kampen. Aangenomen naar Leiden drs. G. H. van der Bom, stud.pred. in de classis Maastricht (part time); naar Heerjansdam drs. M. van 't Hof, kand. te Kampen. Beroepbaarstelling: drs. M. van 't Hof kand. te Kampen. GEREF. KERKEN (Vrijgemaakt) Beroepen te Bunschoten-West J. de Gelder te Groningen-Oost; te De Bilt-Bilthoven E. Woudt te Ermelo. Aangenomen naar Zwijndrecht J. J. Schreuder, 1.1. zend.pred. te Curacao, verbonden aan de kerk van Rijnsburg, wonende te Bunschoten-Spakenburg. Bedankt voor Amsterdam-Zuid-West. voor Bur- lington-East (Can. Reformed Chur ches), voor Franeker-Sexbierum i.s.m. Arum, voor Hasselt, voor Heemse, voor Hoogkerk;, voor Hoogvliet-Spijkenisse, voor Lincoln (Can. Reformed Chur ches), voor Meppel, voor Oldehove en voor Winsum-Obergum J. J. Schreuder, 1.1. zend.pred. te Curagao, verbonden aan de kerk van Rijnsburg, wonende te Bunschoten-Spakenburg; voor Kampen en voor Spakenburg-Zuid P. Niemeijer te Dordrecht. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Arnhem M. W. Vrijhof te Wildervank- Veendam; te Harderwijk-Zeewolde J. Westerink te Bunschoten; te Amersfoort als pred. in bijz. dienst (docent aan de Evangelische Hogeschool te Amers foort) dr. T. Brienen te Gorinchem. Aangenomen naar Driebergen P. den Butter te Urk (Maranathakerk), die bedankte voor London (Can.); naar Amersfoort als pred. in bijz. dienst (docent aan de Evangelische Hogeschool te Amers foort) dr. T. Brienen te Gorinchem. ,.Uw in zet tingen zijn mij gezangen geweest, ter plaatse mijner vreemdelingschappen (Psalm 119:54) Sion's pelgrim zingt zijn reislied. Alle eeuwen door wordt het gehoord. In véle toonaarden. En het gaat om Gods inzet tingen. Waar klinkt dat lied op? In het hart van hen, die ingewonnen werden voor de dienst des Heeren. Wat begrijpt het ongeloof ervan? Gods Wet een lied? Men ervaart deze als een knellende band. De mens wil vrij zijn. Geen God en geen meester! Maar de Farizeër begrijpt het evenmin. Gods inzettingen een Psalm? Spreek er zo niet over! De Farizeër is streng; hij maakt er zelfs geboden bij. Maar zing er niet bij. Maar de liefde wordt erin gemist! Er is geen waarachtig geloof Daarom voerde Luther zijn bittere strijd tegen de inzettingen van Rome. Hij miste het hart van de prediking. Daarom houden we eraan vast. Uw inzettingen... Zalige dienst, als we ervoor ingewonnen werden. Door de Heilige Geest. De omstandigheden kunnen ver schillend zijn. We denken aan de tijd van de eerste ritselingen van het geeste lijk leven. Als er een stille begeerte in het hart gaat leven, om de Heere te dienen. Maar we kunnen ook denken aan de tijd, waarin het ware geloof opbloeit. Als de vreze des Heeren openbaar komt. Dan is er vreugde in Gods inzettingen. Eigenlijk staat er: „Wat in het hart gegra veerd is". Zoals de namen in een trouw ring. Dat kan niet meer uitgewist wor den. En dan krijgt het grote waarde. De Psalmist zingt er van. En we horen in deze woorden de prediking doorklinken aangaande de Heere Jezus. Hij had een zuiver vermaak in de inzettingen Gods. En dan komen we niet terecht bij ónze bedenksels, maar bij wat de Heere doet horen. Het zijn immers góéde inzet tingen. „Uw inzettingen zijn mij gezangen". Duidelijk herkenbaar, helder klinkend. De pelgrim zingt. Dat had de wereld niet kunnen denken! Dat volk van God? Ze zuchten alleen maar, en ze klagen maar en het is nooit goed. Maar 't ligt veel dieper. De pelgrim zingt. In vele toon aarden. De wereld kent maar één lied: eten en drinken en vrolijk zijn. En het is even vermoeiend en geestdodend als de muziek, die zij voortbrengt. Maar het lied van de pelgrim is rijker. Soms wordt het gezongen vanuit de diepte. Uit het heimwee naar God. Wenen en zingen gaan dan samen op. Ze worden samen beleefd: de klacht, er zo'n strijd mee te hebben, om de inzet tingen des Heeren na te komen en de vreugde, naar Zijn geboden te leven. En in een tijd van kruisdragen? Zelfs dan kan de Pelgrim - bij tijden - niet zwijgen: „'k Zal Zijn lof zelfs in de nacht zingen, daar ik Hem verwacht!" De dienst des Heere is een zalige dienst. Dat komt openbaar in het opgaan onder de bediening der verzoening, waar zonde en genade weerklinken, waar de weg des Heeren verklaard wordt, waar het hart van een aangevochtene ver troost wordt. Laat het lied van Gods inzettingen maar weerklinken! Onze tijd is al gejaagd genoeg. En leeg. Hoeveel mensen verga pen zich niet aan de lege en zinloze uitingen van de massamedia! Maar daar leert men de gezangen van de ware vreemdelingen niet. Die worden geleerd, waar we God ont moeten en waar de verwondering over de trouw des Heeren het leven doortrekt. Daar bespeelt de Geest de snaren van het hart. Als God zich in Zijn genade openbaart, klinkt de lofzang op. En als het noodzakelijk is, dat Hij voor een tijd of een ogenblik zijn aangezicht verbergt, wordt de harp aan de wilgen gehangen. Hoe zou je kunnen zingen in een tijd van geestelijke verlatenheid? Van deze hoogten en diepten hadden ook de predikers ten tijde van de Refor matie weet. Ze spraken uit ervaring en konden zo in de prediking niet alleen het Woord Gods prediken en uitdiepen, maar het ook verklaren naar het hart van de gemeente toe. Ze wisten van strijd en vreugde, van klacht en jubel, van de diepte van de schuldbelijdenis en van de hoogte van de liefde Gods. Temidden van de vele uitingen van bij geloof herontdekten zij de Bijbelse pre diking. Daarin gaat het om genade, om het ware geloof in Christus. Zijn Naam klinkt in deze tekst immers ook door. De prediking aangaande Christus maakt de diepgang van deze tekstwoorden uit. Ook Sion's Borg heeft gezongen van Gods inzettingen. Het was een lofzang en dat nog wel aan de vooravond van Zijn lijden en sterven. Christus zong in gemeenschap met Zijn Kerk en de Bruid zingt op haar beurt op kosten van haar Borg. Weerklinkt het in ons hart? Waar zingt de Psalmist? In het land van zijn vreemdelingschap. Op deze aarde is hij niet 'thuis'; hij is onderweg naar een beter vaderland. Naar de plaats der rust. Dat bepaalt zijn leven. Calvijn schreef er over: „Van de overdenking van het toekomende leven". De pelgrim is an ders. Niet beter. Daarom zijn Gods geboden ook zo nodig. Dat geeft span ning, want de wereld trekt soms zo sterk. Heft u ook dit reislied aan? Het is als een lied Hammaaloth. Dat wordt geoefend. Door de kracht van de Geest en het onderwijs van het Woord. Geoefend door het leven en soms ook door het lij den. Maar eens komt aan die pelgrims reis een einde. Dan wordt de mond van de pelgrim gesloten en zijn lichaam in het graf gelegd. Of anders gezegd: dan komt hij thuis. En terwijl in de verloren heid de jammer van wroeging en wan hoop opklinkt, staan de gezaligden aan de oever van de glazen zee. Terwijl in de plaats van het oordeel God gevloekt wordt, staan de pelgrims van weleer nu met de citers Gods in de hand en zingen zij het gezang van Mozes (die Israël Gods inzettingen leerde!) en van het Lam. Een nieuw gezang. Zonder strijd en zonder zonde. Voor altijd thuis. Hardinxveld Giessendam Ds. W. Arkeraats GOEDEREEDE Bijl (482); Portemonnee inhoud (338, 363, 449, 483); Verrekijker (346); Sleutel hanger sleutels (357, 461); Herenhor loge (360); Dameshorioge (410, 386); Kinderjasje (463, 365); Jack (368, 408); Gasfles 2 branders (377); Bankbiljet (378); Sleutels (437, 379, 481, 430, 409); Sleutel-etui (429,425); Fietssleutel (381); Verlovingsring (402); Dasspeld (405); Damesfiets (417); Sportschoen Steun- zool (423); Schakelarmband (432); Goud kleurige bril (467, 446); Luchtbed (447). GEREF GEMEENTEN Beroepen te Goudswaard G. J. van Aalst te Bent- huizen; te Oosterland (Z) J. Karels te Rijssen; te Urk M. Mondria te Waarden burg; te Vlaardingen G. J. van Aalst te Benthuizen. Aangenomen naar Oudemirdum J. Karels te Rijssen. Bedankt voor St. Catharines (Can.) en voor Leth- bridge (Can.) C. A. van Dieren te Stol- wijk; voor Oosterland (Z) J. Karels te Rijssen; voor Capelle aan den IJssel (wijk Middelwatering) A. Bac te Bode graven; voor Boskoop C. J. Meeuse te Rotterdam-Zuid; voor Lelystad C. G. Vreugdenhil te Vlissingen. GEREF GEMEENTEN IN NED. Beroepen te Urk W. Verhoeks te Arnemuiden. cil nti rfti ctrt wtti lift, rti f ti mti A A iJlm 'S? *J.' 'J.'J.' 'X' 'X' 'J.' 'X' 'J.' 'Jf W W De label voor de week van: 22 oktober t.e.m. 28 oktober 1990 Normaal jaar- Weekstreef- Totaal streef- verbruik verbruik verbruik 500 m= 9 m' 19 m' 600 m> 11 m= 24 m' 700 m' 13 m= 28 m= 800 m' 15 m» 32 m= 900 m= 17 m= 36 m= 1000 m" 19 m^ 40 m' 1100 m' 21 m" 44 m= 1200 m= 23 m' 48 m= 1300 m= 25 m' 51 m= 1400 m» 26 m" 54 m= 1500 m' 28 m' 58 m^ 1600 m= 30 m= 62 m' 1700 m' 32 m' 66 m^ 1800 m^ 34 m» 69 m= 1900 m" 36 m= 73 m" 2000 m' 38 m=' 77 m^ 2200 m^ 42 m= 84 m3 2400 m= 45 m= 91 m= 2600 m' 49 m" 99 m» 2800 m= 53 m» 107 m' 3000 m' 57 m= 114 m' 3500 m^ 66 m= 133 m' 4000 m' 76 m» 152 m= 4500 m' 85 m' 170 m= 5000 m= 94 nti' 188 m» 5500 m» 104 m' 207 ni= 6000 m' 113 m= 225 m= Weergegevens Valkenburg Z-H berekeningsmodel NV. GEB ZHW Weersomstandigheden: Afgelopen week lag de buitentemperatuur iets boven het normale niveau, het waaide echter harder dan normaal. f■^f■'^'^*^^>^>^**4■******4■**4■*4■*4■******'^4■***4■*■¥*'^*'^**¥¥'^**¥■****4■4■¥■**■'^*■4^***4■*4■4■*'f■***'^^ 27 - De brengers hebben er spijt van, dat mijnheer niet thuis is, maar ze belooft plechtig dat ze de complimenten zal overbrengen... „De een z'n dood is de ander z'n brood". Dat is een spreekwoord van zeer oude datum. De waarheid ervan wordt in deze dagen bevestigd in Oosthoek en in alle dorpen en gehuchten, die er omheen liggen. De evacuatie van Zuidhaven is heel erg en de afbraak van al die kostelijke huizen is nog erger. Maar een goede kant van deze zaak is, dat er han den tekort zijn. De arbeiderslonen wilden maar niet naar boven, maar nu gaan ze met sprongen omhoog. De Duitsers betalen royaal, en de boe ren gaan ook royaal betalen anders houden ze geen levende ziel aan het werk. Ze klagen, dat ze het wekr niet gedaan kunnen krijgen. De Arbeids- inzet is een kwaad ding, het valt niet mee als je als hoofd van een gezin naar een vreemd land wordt gedeporteerd om daar te gaan werken in de een of andere fabriek; werk te moeten doen, waarvan je niet het minste verstand hebt; onder vreemde mensen te verkeren, die je niet verstaan kunt, ter- wil je hier vrouw en kinderen moet achterlaten, ongerust over je lot in de verre stad. Want Duits land is toch maar in oorlog en elke nacht huilen de vliegmachines over je hoofd heen om de Duitse steden te gaan platbranden. En het is mis schien nóg zwaarder te dragen als ze je kind komen weghalen. Wat zal er van die jongens terecht komen, die nog nooit op eigen benen gestaan hebben? De ouders moeten er niet aan denken! De jongens zelf maken er zich niet druk over. Ze ondergaan dit als een avontuur. Ze zul len er zich best doorheen slaan, ze zullen in elk geval wat van de wereld zien. Men moet versteld staan over de wonderen, die deze onrustige tijd gewrocht heeft. Dat zijn nu dezelfde Hollandse jongens, die vroeger om moeders rokken bleven hangen! Welke arbeidersjongen haalde het vroe ger in zijn hoofd om naar Indië te gaan? Ze von den de Wieringermeer nog te ver van huis! Thuis armoe lijden en werkloos rondslenteren... ze had den geen moed om iets te proberen... En nu, zie daar. Jan Salie heeft zijn jasje binnenste buiten gekeerd zodat niemand hem meer herkent, hij is nu Jan Couragie, die vol goede moed de nieuwe tijd binnenstapt zonder er eigenlijk veel verwach tingen van te hebben, maar met het onverzettelijk voornemen bezield om deze tijd te overleven en om er van te maken wat er van te maken is. Had men van de oude tijd ook maar eens gemaakt wat er van te maken was! Hoe geheel anders zou de samenleving er dan hebben uitgezien. Maar het is te laat om daarover te treuren, we mogen slechts hopen, dat al deze,dingen vruchten zullen dragen voor later. Nu lopen de jongens stad en land af om hun uit rusting bij elkaar te krijgen, het is niet gemakke lijk, de Duitsers hebben de winkels leeggekocht. Ze krijgen speciale vergunningen van het Distri butiekantoor, maar de helft van die vergunningen is waardeloos. Het geeft niet, dan maar met een halve uitrusting. Ze proberen in d'r haast nog wat Duits te leren. Veel tijd hebben ze niet, want de Arbeidsbureau's zijn ongeduldig, er is haast bij... Duitsland wint aan alle fronten! Ober, ist die- ser Fisch frei? Nein, dieser Fisch ist reserviert, ich habe noch einen Fisch am Fenster für Sie. Kann ich die Speisekarte bekommen? Bitte sehr, was wollen Sie trinken? Ich habe Durst, am liebste Bier. Welja, leer maar, jongen, maar verbeeld je niet, dat je naar Duitsland gaat om daar te eten en te drinken. Het staat wel heel aar dig in het gelegenheidsleerboekje; lm Restaurant. Maar het is daar werken, werken en nog eens werken. En 's nachts in de schuilkelder. En 's mor gens zonder geslapen te hebben weer naar de fabriek. Knollensoep, vooral veel knollensoep. Je zult dat woord niet in het leerboekje vinden, maar als je er veertien dagen bent zul je misselijk zijn van de knollensoep. En soms voor de verandering Sauerkraut und Kartoffeln. De Kartoffeln zijn er goed, want die komen uit Holland, waar de Kar toffeln heel karig gedistrubieerd worden om Duitsland aan 't eten te houden. Van al deze narigheid is het gevolg, dat de arbei der tegenwoordig een goed loon verdient. En nu ze Zuidhaven gaan afbreken en bunkers gaan bouwen wordt het nog beter. De arbeiders zijn niet meer te houden, ze melden zich bij hopen om bij de O.T. tewerk gesteld te worden. Dat geeft zes gulden op een dag. Laat de boeren verrekken. Wie heeft er vroeger naar de arbeiders omgekeken?! Werden ze de straat op gestuurd, naar het stem pellokaal om een handvol steuncenten! Ze zullen nu hun kans waarnemen. De boeren mogen toe zien. Grijpt als het rijpt!... De boeren spreken er natuurlijk schande van. Het is ergerlijk, meer dan ergerlijk... Dat is vechten tegen je eigen land!... Ze zeggen het onder elkaar zodat er de arbeiders niets van te horen krijgen. En het is goed, dat ze zo voorzichtig zijn, want de arbeiders hebben zo hun eigen gedachten: Zaad telen voor de Moffen, weet je, daar is dik aan te verdienen! Dat ze dat zaad gebruiken om er olie van te maken voor de vliegtuigmotoren dat hin dert niet! Peenzaad en juinzaad... Het is goed, dat de Oosthoekse polders niet geschikt zijn om er bommen en granaten te verbouwen anders zou er zeker geen school graan meer groeien... Geld, geld, stapels bankpapier... In deze dagen behalen de Duitse wapenen succes op succes. In de Balkan wordt het kleine Grieken land afgeslacht, het verweert zich met de helden moed, die aan de naam van dat volk van oude tijden af verbonden is. Door de radio schetteren voortdurend overwinningsfanfares; Nederlandse verraders houden feestredevoeringen voor de radio... De dagbladen maken het schokkende nieuws op met grote, schreeuwende koppen... De Führer aller Germanen wordt als een militair genie geëerd en geprezen, groter dan Napoleon, groter dan wie ook in de geschiedenis... Duitsland zal deze oorlog winnen... Nu de Duitsers zich zo geducht op alle fronten roeren is het de plicht van het bezettingsleger in Holland om niet achter te blijven. De officieren kijken eens rond of er niets af te breken valt en of er niet iets is, dat ze door de Hollanders kunnen laten opbouwen. Ze vinden onder de gemeente Westplaat een polder, die uitnemend geschikt is om er een groot vliegveld aan te leggen. Het is bij de Moffen; zo gezegd, zo gedaan! (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1990 | | pagina 5