EIIAIIDEfl-IIIEmi/S
Sint Annaland in de jaren '50
Nieuws
Overdenking
De Wacht
aan de lijn
uit de Kerken
uit de
Heilige Schrift
Stichting Triatliion
Goeree-Overflalclcee
start inschrijvingen
Zojuist verschenen:
'Voor onderweg'
Gevonden voorwerpen
Jan Knape Mzn.
SINT ANNALAND Zojuist verscheen bij uitgeverij Deboektant Klaas
waal het door de heer C. van Winkelen samengestelde fotoboek „Sint Anna
land in de jaren '50". De in deze uitgave opgenomen foto's geven een goed
en overzichtelijk beeld van Sint Annaland in de na-oorlogse periode tot
ongeveer 1960. Een periode die wordt gekenmerkt door vele maatschappe
lijke veranderingen en veel nieuwbouw. Omdat er in de 70'er jaren van de
hand van deze auteur reeds twee deeltjes verschenen die de periode 1880 -
1940 behandelden, werd besloten om de daarop volgende periode vast te
leggen.
Juni 1990 Juli 1990
Brilcentrum Keuvelaar biedt u
een ongeëvenaarde kollektie in
modieiuze brilmonturen van we
reldberoemde modehuizen als
Yves Saint Laurent, Cartier,
Valentino, Lanvin, Cazal
en vele anderen.
Opvallend, eksklusief en vaak
verrassend redelijk in prijs.
Kom passen bij Keuvelaar.
9?
^^CENT/^^
Zandpad 56 Middelharnis
Tel. 01870-3437
AKTIE ZUINIG STOKEN
if»{f»4^^£^i^i^^4^i^if»^
VERVOLGVERHAAL
Niet uitgegeven manuscript,
beschikbaar gesteld door
M. A. Knape
2e Blad
VRIJDAG 2 NOVEMBER 1990
No. 5948
Vanzelfsprekend zullen de jeugdigen van deze opnamen meer herkennen dan van
die uit de boekjes met foto's rond de eeuwwisseling. Uit deze ruim tienjarige periode
werden een aantal dorpsfoto's opgenomen waarbij veel aandacht is geschonken aan
de diverse uitbreidingsplannen, die in deze periode door de gemeente werden gerea
liseerd. In diverse straten en wijken zijn er in die periode nogal wat veranderingen
tot stand gekomen. Juist in deze periode viel de watersnoodramp van 1 februari
1953, waarbij zich wonder boven wonder geen persoonlijke ongelukken voordeden
in dit dorp. Er was echter een aanzienlijke schade aan huizen en straten. Hiervan en
van de wederopbouw werden de nodige foto's genomen waarvan er een aantal in dit
boekwerk werden opgenomen. Tijdens die wederopbouw kwamen er in die vijftiger
jaren diverse nieuwe gebouwen tot stand zoals onder andere het wijkgebouw van het
Groene Kruis in de Tuinstraat, het veilinggebouw „Sint Annaland en omstreken"
aan de Langeweg en het gebouw van de Christelijke kleuterschool in het uitbrei
dingsplan „Achter de Bogers" en „De Cavetho" in 1960. Verder werden er enkele ver
enigingen opgericht zoals de gymnastiekvereniging „Willen is kunnen" in 1960 en
de Speeltuinvereniging „Vrij en Blij" eveneens in 1960. Uiteraard zijn van al deze
onderwerpen foto's in het boek terug te vinden. Naast de vele dorpsgezichten en een
groot aantal foto's van de watersnoodramp is er veel aandacht voor de inwoners van
deze gemeente. Groepsfoto's van in de eerste plaats het verenigingsleven zoals een
opname van het Christelijk Gemengd Zangkoor VZOS, de Koninklijke Fanfare
„Accelerando", de voetbalvereniging WHS en diverse schoolfoto's van zowel de
Christelijke als de openbare school, het weinig verkeer, de gemoedelijke kleine win
keltjes waarvan afbeeldingen geven een fantastisch beeld van deze periode die voor
iedereen nog zo vers in het geheugen ligt, maar toch al weer veertig jaar achter
ons.
Dit luxe gebonden fotoboek met fris rood gekleurde omslag is verkrijgbaar tegen
ƒ34,90 bij de boekhandel.
Zaterdag 13 juli 1991 is de datum die in
de komende maanden van grote beteke
nis zal gaan worden in en rondom de
Gemeente Dirksland. Op deze dag orga
niseert de Stichting Triathlon Goeree-
Overflakkee weer een Vi triathlon. Op
zich is dit een heel bijzonder evenement
dat in de afgelopen jaren een plaats
heeft ingenomen in Dirksland, die niet
makkelijk meer weg te denken valt.
Steeds meer mensen worden aangesto
ken door de triathlonkoorts. Het ent
housiasme neemt per jaar toe en de
kroon op het werk voor al die mensen
die op welke wijze dan ook een bijdrage
aan dit evenement leverden is wel het
binnengehaalde Nederlands Kam
pioenschap.
Deze N.K. wedstrijd vindt plaats op
zaterdag 13 juli 1991, naast de gewone
'A triathlon.
Het bestuur van de stichting is al druk
doende met de organisatie van deze dag
en het inschrijfbureau gaat vanaf don
derdag 1 november open.
Triathleten die deel willen nemen aan
deze'/4 triathlon op zaterdag 13 juli 1991
kunnen zich op twee manieren in
schrijven:
telefonisch: (01877) 14 63 of
schriftelijk: p/a Peter Keuker
Molenzicht 34
3247 VA Dirksland
NED. HERV. KERK
Benoemd
door de GZB tot docent aan het Semina
rie te San Felipe (Guatemala) J. A. W.
Verhoeven te Daarle.
Beroepen
te Bodegraven J. J. W. Mouthaan te
Zwolle; te Sint Annaland B. J. van
Vreeswijk te Ridderkerk; te Wageningen
G. Wassinkmaat te Oene.
Aangenomen
naar Renswoude D. N. Verheij te Zijder-
veld; de benoeming door de GZB tot
docent aan het Seminarie te San Felipe
(Guatemala) J. A. W. Verhoeven te
Daarle.
Bedankt
voor Kamerik P. Molenaar te Lekkerker
(deelgem. Het Venster); voor Uddel G. S.
A de Knegt te Putten.
Toegelaten tot de evangeliebediening
P. L. Dercksen, De Wittenkade 7, 1052
AA Amsterdam; F. A. van Liere, Aqua-
marijnstraat 557, 9743 PN Gronineen,
tel. (050) 77 85 75; C. H. Roskam, Vival-
distraat 17, 6661 BW Eist (Gld.), tel.
(08819) 7 29 76; J. van der Zee-Vroeg-
indeweij, Bowlingstraat 75, 4902 AH
Oosterhout (NB), tel. (01620) 5 41 73.
Toegelaten tot de evangeliebediening
en beroepbaar
P. F. Goedendorp, Helmondseweg 10,
5751 GD Deurne, tel. (04930) 2 06 27; E.
Mijnheer, Streukelerstraat 18, 8061 ZD
Hasselt, tel. (05209) 28 84; J. P. J. Voets,
Dorpsstraat 281,2391 VE Hazerswoude,
tel. (01728)73 47.
GEREF. KERKEN
Beroepen
te Oudewater (beiden part-time) drs. W.
Loosman en drs. J. Bolhuis te Wommels;
te Heerjansdam drs. M. van 't Hof, kand.
te Kampen.
Aangenomen
naar Leiden drs. G. H. van der Bom,
stud.pred. in de classis Maastricht (part
time); naar Heerjansdam drs. M. van 't
Hof, kand. te Kampen.
Beroepbaarstelling:
drs. M. van 't Hof kand. te Kampen.
GEREF. KERKEN (Vrijgemaakt)
Beroepen
te Bunschoten-West J. de Gelder te
Groningen-Oost; te De Bilt-Bilthoven
E. Woudt te Ermelo.
Aangenomen
naar Zwijndrecht J. J. Schreuder, 1.1.
zend.pred. te Curacao, verbonden aan
de kerk van Rijnsburg, wonende te
Bunschoten-Spakenburg.
Bedankt
voor Amsterdam-Zuid-West. voor Bur-
lington-East (Can. Reformed Chur
ches), voor Franeker-Sexbierum i.s.m.
Arum, voor Hasselt, voor Heemse, voor
Hoogkerk;, voor Hoogvliet-Spijkenisse,
voor Lincoln (Can. Reformed Chur
ches), voor Meppel, voor Oldehove en
voor Winsum-Obergum J. J. Schreuder,
1.1. zend.pred. te Curagao, verbonden
aan de kerk van Rijnsburg, wonende te
Bunschoten-Spakenburg; voor Kampen
en voor Spakenburg-Zuid P. Niemeijer
te Dordrecht.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen
te Arnhem M. W. Vrijhof te Wildervank-
Veendam; te Harderwijk-Zeewolde J.
Westerink te Bunschoten; te Amersfoort
als pred. in bijz. dienst (docent aan de
Evangelische Hogeschool te Amers
foort) dr. T. Brienen te Gorinchem.
Aangenomen
naar Driebergen P. den Butter te Urk
(Maranathakerk), die bedankte voor
London (Can.); naar Amersfoort als
pred. in bijz. dienst (docent aan de
Evangelische Hogeschool te Amers
foort) dr. T. Brienen te Gorinchem.
,.Uw in zet tingen zijn mij
gezangen geweest, ter plaatse
mijner vreemdelingschappen
(Psalm 119:54)
Sion's pelgrim zingt zijn reislied. Alle
eeuwen door wordt het gehoord. In véle
toonaarden. En het gaat om Gods inzet
tingen. Waar klinkt dat lied op? In het
hart van hen, die ingewonnen werden
voor de dienst des Heeren. Wat begrijpt
het ongeloof ervan? Gods Wet een lied?
Men ervaart deze als een knellende
band. De mens wil vrij zijn. Geen God
en geen meester!
Maar de Farizeër begrijpt het evenmin.
Gods inzettingen een Psalm? Spreek er
zo niet over! De Farizeër is streng; hij
maakt er zelfs geboden bij. Maar zing er
niet bij. Maar de liefde wordt erin
gemist! Er is geen waarachtig geloof
Daarom voerde Luther zijn bittere strijd
tegen de inzettingen van Rome. Hij
miste het hart van de prediking.
Daarom houden we eraan vast. Uw
inzettingen... Zalige dienst, als we ervoor
ingewonnen werden. Door de Heilige
Geest. De omstandigheden kunnen ver
schillend zijn. We denken aan de tijd
van de eerste ritselingen van het geeste
lijk leven. Als er een stille begeerte in het
hart gaat leven, om de Heere te dienen.
Maar we kunnen ook denken aan de
tijd, waarin het ware geloof opbloeit. Als
de vreze des Heeren openbaar komt.
Dan is er vreugde in Gods inzettingen.
Eigenlijk staat er: „Wat in het hart gegra
veerd is". Zoals de namen in een trouw
ring. Dat kan niet meer uitgewist wor
den. En dan krijgt het grote waarde.
De Psalmist zingt er van. En we horen in
deze woorden de prediking doorklinken
aangaande de Heere Jezus. Hij had een
zuiver vermaak in de inzettingen Gods.
En dan komen we niet terecht bij ónze
bedenksels, maar bij wat de Heere doet
horen. Het zijn immers góéde inzet
tingen.
„Uw inzettingen zijn mij gezangen".
Duidelijk herkenbaar, helder klinkend.
De pelgrim zingt. Dat had de wereld niet
kunnen denken! Dat volk van God? Ze
zuchten alleen maar, en ze klagen maar
en het is nooit goed. Maar 't ligt veel
dieper. De pelgrim zingt. In vele toon
aarden. De wereld kent maar één lied:
eten en drinken en vrolijk zijn. En het is
even vermoeiend en geestdodend als de
muziek, die zij voortbrengt.
Maar het lied van de pelgrim is rijker.
Soms wordt het gezongen vanuit de
diepte. Uit het heimwee naar God.
Wenen en zingen gaan dan samen op.
Ze worden samen beleefd: de klacht, er
zo'n strijd mee te hebben, om de inzet
tingen des Heeren na te komen en de
vreugde, naar Zijn geboden te leven.
En in een tijd van kruisdragen? Zelfs
dan kan de Pelgrim - bij tijden - niet
zwijgen: „'k Zal Zijn lof zelfs in de nacht
zingen, daar ik Hem verwacht!"
De dienst des Heere is een zalige dienst.
Dat komt openbaar in het opgaan onder
de bediening der verzoening, waar
zonde en genade weerklinken, waar de
weg des Heeren verklaard wordt, waar
het hart van een aangevochtene ver
troost wordt.
Laat het lied van Gods inzettingen maar
weerklinken! Onze tijd is al gejaagd
genoeg. En leeg. Hoeveel mensen verga
pen zich niet aan de lege en zinloze
uitingen van de massamedia! Maar daar
leert men de gezangen van de ware
vreemdelingen niet.
Die worden geleerd, waar we God ont
moeten en waar de verwondering over
de trouw des Heeren het leven doortrekt.
Daar bespeelt de Geest de snaren van
het hart. Als God zich in Zijn genade
openbaart, klinkt de lofzang op. En als
het noodzakelijk is, dat Hij voor een tijd
of een ogenblik zijn aangezicht verbergt,
wordt de harp aan de wilgen gehangen.
Hoe zou je kunnen zingen in een tijd
van geestelijke verlatenheid?
Van deze hoogten en diepten hadden
ook de predikers ten tijde van de Refor
matie weet. Ze spraken uit ervaring en
konden zo in de prediking niet alleen
het Woord Gods prediken en uitdiepen,
maar het ook verklaren naar het hart
van de gemeente toe. Ze wisten van strijd
en vreugde, van klacht en jubel, van de
diepte van de schuldbelijdenis en van de
hoogte van de liefde Gods.
Temidden van de vele uitingen van bij
geloof herontdekten zij de Bijbelse pre
diking. Daarin gaat het om genade, om
het ware geloof in Christus. Zijn Naam
klinkt in deze tekst immers ook door. De
prediking aangaande Christus maakt de
diepgang van deze tekstwoorden uit.
Ook Sion's Borg heeft gezongen van
Gods inzettingen. Het was een lofzang
en dat nog wel aan de vooravond van
Zijn lijden en sterven. Christus zong in
gemeenschap met Zijn Kerk en de Bruid
zingt op haar beurt op kosten van haar
Borg. Weerklinkt het in ons hart?
Waar zingt de Psalmist? In het land van
zijn vreemdelingschap. Op deze aarde is
hij niet 'thuis'; hij is onderweg naar een
beter vaderland. Naar de plaats der rust.
Dat bepaalt zijn leven. Calvijn schreef
er over: „Van de overdenking van het
toekomende leven". De pelgrim is an
ders. Niet beter. Daarom zijn Gods
geboden ook zo nodig. Dat geeft span
ning, want de wereld trekt soms zo sterk.
Heft u ook dit reislied aan? Het is als een
lied Hammaaloth. Dat wordt geoefend.
Door de kracht van de Geest en het
onderwijs van het Woord. Geoefend
door het leven en soms ook door het lij
den. Maar eens komt aan die pelgrims
reis een einde. Dan wordt de mond van
de pelgrim gesloten en zijn lichaam in
het graf gelegd. Of anders gezegd: dan
komt hij thuis. En terwijl in de verloren
heid de jammer van wroeging en wan
hoop opklinkt, staan de gezaligden aan
de oever van de glazen zee. Terwijl in de
plaats van het oordeel God gevloekt
wordt, staan de pelgrims van weleer nu
met de citers Gods in de hand en zingen
zij het gezang van Mozes (die Israël
Gods inzettingen leerde!) en van het
Lam. Een nieuw gezang. Zonder strijd
en zonder zonde. Voor altijd thuis.
Hardinxveld Giessendam
Ds. W. Arkeraats
GOEDEREEDE
Bijl (482); Portemonnee inhoud (338,
363, 449, 483); Verrekijker (346); Sleutel
hanger sleutels (357, 461); Herenhor
loge (360); Dameshorioge (410, 386);
Kinderjasje (463, 365); Jack (368, 408);
Gasfles 2 branders (377); Bankbiljet
(378); Sleutels (437, 379, 481, 430, 409);
Sleutel-etui (429,425); Fietssleutel (381);
Verlovingsring (402); Dasspeld (405);
Damesfiets (417); Sportschoen Steun-
zool (423); Schakelarmband (432); Goud
kleurige bril (467, 446); Luchtbed (447).
GEREF GEMEENTEN
Beroepen
te Goudswaard G. J. van Aalst te Bent-
huizen; te Oosterland (Z) J. Karels te
Rijssen; te Urk M. Mondria te Waarden
burg; te Vlaardingen G. J. van Aalst te
Benthuizen.
Aangenomen
naar Oudemirdum J. Karels te Rijssen.
Bedankt
voor St. Catharines (Can.) en voor Leth-
bridge (Can.) C. A. van Dieren te Stol-
wijk; voor Oosterland (Z) J. Karels te
Rijssen; voor Capelle aan den IJssel
(wijk Middelwatering) A. Bac te Bode
graven; voor Boskoop C. J. Meeuse te
Rotterdam-Zuid; voor Lelystad C. G.
Vreugdenhil te Vlissingen.
GEREF GEMEENTEN IN NED.
Beroepen
te Urk W. Verhoeks te Arnemuiden.
cil nti rfti ctrt wtti lift, rti f ti mti A A iJlm
'S? *J.' 'J.'J.' 'X' 'X' 'J.' 'X' 'J.' 'Jf W W
De label voor de week van:
22 oktober t.e.m. 28 oktober 1990
Normaal jaar-
Weekstreef-
Totaal streef-
verbruik
verbruik
verbruik
500 m=
9 m'
19 m'
600 m>
11 m=
24 m'
700 m'
13 m=
28 m=
800 m'
15 m»
32 m=
900 m=
17 m=
36 m=
1000 m"
19 m^
40 m'
1100 m'
21 m"
44 m=
1200 m=
23 m'
48 m=
1300 m=
25 m'
51 m=
1400 m»
26 m"
54 m=
1500 m'
28 m'
58 m^
1600 m=
30 m=
62 m'
1700 m'
32 m'
66 m^
1800 m^
34 m»
69 m=
1900 m"
36 m=
73 m"
2000 m'
38 m='
77 m^
2200 m^
42 m=
84 m3
2400 m=
45 m=
91 m=
2600 m'
49 m"
99 m»
2800 m=
53 m»
107 m'
3000 m'
57 m=
114 m'
3500 m^
66 m=
133 m'
4000 m'
76 m»
152 m=
4500 m'
85 m'
170 m=
5000 m=
94 nti'
188 m»
5500 m»
104 m'
207 ni=
6000 m'
113 m=
225 m=
Weergegevens Valkenburg Z-H
berekeningsmodel NV. GEB ZHW
Weersomstandigheden:
Afgelopen week lag de buitentemperatuur
iets boven het normale niveau,
het waaide echter harder dan normaal.
f■^f■'^'^*^^>^>^**4■******4■**4■*4■*4■******'^4■***4■*■¥*'^*'^**¥¥'^**¥■****4■4■¥■**■'^*■4^***4■*4■4■*'f■***'^^
27 -
De brengers hebben er spijt van, dat
mijnheer niet thuis is, maar ze belooft
plechtig dat ze de complimenten zal
overbrengen...
„De een z'n dood is de ander z'n brood".
Dat is een spreekwoord van zeer oude
datum. De waarheid ervan wordt in deze dagen
bevestigd in Oosthoek en in alle dorpen en
gehuchten, die er omheen liggen.
De evacuatie van Zuidhaven is heel erg en de
afbraak van al die kostelijke huizen is nog erger.
Maar een goede kant van deze zaak is, dat er han
den tekort zijn. De arbeiderslonen wilden maar
niet naar boven, maar nu gaan ze met sprongen
omhoog. De Duitsers betalen royaal, en de boe
ren gaan ook royaal betalen anders houden ze
geen levende ziel aan het werk. Ze klagen, dat ze
het wekr niet gedaan kunnen krijgen. De Arbeids-
inzet is een kwaad ding, het valt niet mee als je als
hoofd van een gezin naar een vreemd land wordt
gedeporteerd om daar te gaan werken in de een of
andere fabriek; werk te moeten doen, waarvan je
niet het minste verstand hebt; onder vreemde
mensen te verkeren, die je niet verstaan kunt, ter-
wil je hier vrouw en kinderen moet achterlaten,
ongerust over je lot in de verre stad. Want Duits
land is toch maar in oorlog en elke nacht huilen
de vliegmachines over je hoofd heen om de
Duitse steden te gaan platbranden. En het is mis
schien nóg zwaarder te dragen als ze je kind
komen weghalen. Wat zal er van die jongens
terecht komen, die nog nooit op eigen benen
gestaan hebben? De ouders moeten er niet aan
denken! De jongens zelf maken er zich niet druk
over. Ze ondergaan dit als een avontuur. Ze zul
len er zich best doorheen slaan, ze zullen in elk
geval wat van de wereld zien. Men moet versteld
staan over de wonderen, die deze onrustige tijd
gewrocht heeft. Dat zijn nu dezelfde Hollandse
jongens, die vroeger om moeders rokken bleven
hangen! Welke arbeidersjongen haalde het vroe
ger in zijn hoofd om naar Indië te gaan? Ze von
den de Wieringermeer nog te ver van huis! Thuis
armoe lijden en werkloos rondslenteren... ze had
den geen moed om iets te proberen... En nu, zie
daar. Jan Salie heeft zijn jasje binnenste buiten
gekeerd zodat niemand hem meer herkent, hij is
nu Jan Couragie, die vol goede moed de nieuwe
tijd binnenstapt zonder er eigenlijk veel verwach
tingen van te hebben, maar met het onverzettelijk
voornemen bezield om deze tijd te overleven en
om er van te maken wat er van te maken is. Had
men van de oude tijd ook maar eens gemaakt wat
er van te maken was! Hoe geheel anders zou de
samenleving er dan hebben uitgezien. Maar het is
te laat om daarover te treuren, we mogen slechts
hopen, dat al deze,dingen vruchten zullen dragen
voor later.
Nu lopen de jongens stad en land af om hun uit
rusting bij elkaar te krijgen, het is niet gemakke
lijk, de Duitsers hebben de winkels leeggekocht.
Ze krijgen speciale vergunningen van het Distri
butiekantoor, maar de helft van die vergunningen
is waardeloos. Het geeft niet, dan maar met een
halve uitrusting. Ze proberen in d'r haast nog wat
Duits te leren. Veel tijd hebben ze niet, want de
Arbeidsbureau's zijn ongeduldig, er is haast bij...
Duitsland wint aan alle fronten! Ober, ist die-
ser Fisch frei? Nein, dieser Fisch ist reserviert,
ich habe noch einen Fisch am Fenster für Sie.
Kann ich die Speisekarte bekommen? Bitte
sehr, was wollen Sie trinken? Ich habe Durst,
am liebste Bier. Welja, leer maar, jongen, maar
verbeeld je niet, dat je naar Duitsland gaat om
daar te eten en te drinken. Het staat wel heel aar
dig in het gelegenheidsleerboekje; lm Restaurant.
Maar het is daar werken, werken en nog eens
werken. En 's nachts in de schuilkelder. En 's mor
gens zonder geslapen te hebben weer naar de
fabriek. Knollensoep, vooral veel knollensoep. Je
zult dat woord niet in het leerboekje vinden, maar
als je er veertien dagen bent zul je misselijk zijn
van de knollensoep. En soms voor de verandering
Sauerkraut und Kartoffeln. De Kartoffeln zijn er
goed, want die komen uit Holland, waar de Kar
toffeln heel karig gedistrubieerd worden om
Duitsland aan 't eten te houden.
Van al deze narigheid is het gevolg, dat de arbei
der tegenwoordig een goed loon verdient. En nu
ze Zuidhaven gaan afbreken en bunkers gaan
bouwen wordt het nog beter. De arbeiders zijn
niet meer te houden, ze melden zich bij hopen om
bij de O.T. tewerk gesteld te worden. Dat geeft zes
gulden op een dag. Laat de boeren verrekken. Wie
heeft er vroeger naar de arbeiders omgekeken?!
Werden ze de straat op gestuurd, naar het stem
pellokaal om een handvol steuncenten! Ze zullen
nu hun kans waarnemen. De boeren mogen toe
zien. Grijpt als het rijpt!...
De boeren spreken er natuurlijk schande van. Het
is ergerlijk, meer dan ergerlijk... Dat is vechten
tegen je eigen land!... Ze zeggen het onder elkaar
zodat er de arbeiders niets van te horen krijgen.
En het is goed, dat ze zo voorzichtig zijn, want de
arbeiders hebben zo hun eigen gedachten: Zaad
telen voor de Moffen, weet je, daar is dik aan te
verdienen! Dat ze dat zaad gebruiken om er olie
van te maken voor de vliegtuigmotoren dat hin
dert niet! Peenzaad en juinzaad... Het is goed, dat
de Oosthoekse polders niet geschikt zijn om er
bommen en granaten te verbouwen anders zou er
zeker geen school graan meer groeien... Geld,
geld, stapels bankpapier...
In deze dagen behalen de Duitse wapenen succes
op succes. In de Balkan wordt het kleine Grieken
land afgeslacht, het verweert zich met de helden
moed, die aan de naam van dat volk van oude
tijden af verbonden is. Door de radio schetteren
voortdurend overwinningsfanfares; Nederlandse
verraders houden feestredevoeringen voor de
radio... De dagbladen maken het schokkende
nieuws op met grote, schreeuwende koppen... De
Führer aller Germanen wordt als een militair
genie geëerd en geprezen, groter dan Napoleon,
groter dan wie ook in de geschiedenis... Duitsland
zal deze oorlog winnen...
Nu de Duitsers zich zo geducht op alle fronten
roeren is het de plicht van het bezettingsleger in
Holland om niet achter te blijven. De officieren
kijken eens rond of er niets af te breken valt en of
er niet iets is, dat ze door de Hollanders kunnen
laten opbouwen. Ze vinden onder de gemeente
Westplaat een polder, die uitnemend geschikt is
om er een groot vliegveld aan te leggen. Het is bij
de Moffen; zo gezegd, zo gedaan!
(wordt vervolgd)