Het 'Mekhof was heet hangijzer in Middelharnis' raadsvergadering Jubileumconcert Sursum Corda uitvoering van niveau Bouiv PRIKGAT - MIDDELHARNIS Makelaarskantoor Tamboer B.V Lezing over grafologie BEJAARDENMIDDAG Bladz. 2 De fraktie VDB (Vooruitstrevend Dorpsbelang) in Middeliiarnis' gemeente raad is zó ongerust over de toekomst van het 'Mekhof, de historische Jboe- renbedoening, - huis, schaapskooi en schuur - aan de Middelharnisse Oost Achterweg dat ze het College daarover een aantal schriftelijke vragen heeft gesteld, maar met de antwoorden, die j.I. donderdagavond ter raadsvergade ring werden overlegd is de VDB niet veel verder gekomen. Hanegekraai Kippengekeuvel Broodje bruin Het jubileumconcert dat op vrijdag 5 oktober in de Nederlands Her vormde Kerk in Dirksland werd gegeven ter gelegenheid van het 60- jarig bestaan van de Christelijk gemengde zangvereniging 'Sursum Corda' was een bijzonder gaaf geheel. Een volle kerk en prachtige muziek, met grote overtuiging ge zongen. Inzet en toewijding van de koorleden en een vlekkeloze organi satie schiepen de voorwaarden voor een glansrijke uitvoering, waarin vooral dankbaarheid en blijdschap werd uitgezongen. Dank sei Dir, Herr Evenwicht en variatie Dirigent Jaap de Geus Musicus Paul Kieviet Weten watje zingt Bouw 88 woningen Premie A, Premie C en vrije sektorwoningen Vraag gratis dokumentatie aan: NVMi DINSDAG 9 OKTOBER 1990 „EILANDEN NIEUWS' Dhr. F. Buysse heeft, als nieuwe eige naar van de boerderij, het College ver zocht een van de aanwezige schuren te mogen slopen teneinde op die plek een bungalow te bouwen. De langs de Oost Achterweg staande schuur, eigenlijk een voormalige schaapskooi, zal vanwege de slechte kwaliteit worden gesloopt en in dezelfde stijl weer worden opge bouwd en het woonhuis zal worden gerenoveerd. Zo wil het althans dhr. Buysse en B en W beraden zich op zijn principe verzoek. De raad zal géén uit spraak worden gevraagd, zo ant woordde het College desgevraagd om dat de beslissing op het verzoek tot de competentie van het College behoort, neergelegd in de Woningwet. B en W hebben overigens nog geen beslissing genomen, wel is die voor 1 november a.s. te verwachten. Door VDB gevraagd of het advies van de Monumentencommis sie serieus in de afweging zal worden betrokken geeft het College daarop een bevestigend antwoord. Al toonde dhr. v. d. Berg zich daarin een nadere toelichting nauwelijks gerust op. „Goede voornemens is één, uitvoering ervan is een tweede" zo liet hij zijn twij fels horen, gram over het feit dat zelfs na enkele jaren de vaststelling van de lijst met beeldbepalende elementen nóg achterwege is gebleven. „Kennelijk is de politiek daartoe onmachtig" stelde hij vast. In zijn optiek is het Mekhof sterk karakteristiek en beeldbepalend waar om het bescherming verdient, het ver dwijnen van zelfs een deel daarvan zal een aanzienlijke ingreep in het dorps beeld zijn, zo vreest dhr. v. d. Berg. Nu het College kennelijk nog steeds 'over weegt" de sloopvergunning te geven nu verweet dhr, v. d. Berg hen een dubbel- hartige houding, nadat hij had aange wezen dat er best mogelijkheden tot behoud van de karakteristieke opstallen bestaan: „wat eenmaal gesloopt is komt nooit meer terug!!", zo waarschuwde hij in de geest van de Monumentencom missie toch vooral zuinig te zijn op het nog aanwezige cultuurgoed. Dhr. v. d. Berg riep de raad op in dezen zijn ver antwoordelijkheid te kennen en ook nu, in aller belang, deze kar te trekken. Er waren er meer die er zo over dachten, onder wie dhr. v. d. Kamp die zelfs de overweging van het College niet kon begrijpen en iemand als dhr. van Heemst (PvdA) herinnerde het College óók aan het niet mis te verstane advies van de Monumentencommissie n.l. al les in het werk te stellen het Mekhof te behouden. „Het College wordt wél op de proef gesteld hoe met het beschermd dorpsgezicht wordt omgesprongen", vond dhr. van Heemst. Ook WD vertegenwoordiger L. Vroeg- indeweij verklaarde zich tegen een totale sloop te zijn, maar anderzijds gebiedt de realiteit dat er wat moet gebeuren hoe jammer het ook is dat er een deel zal moeten verdwijnen. Anderen, zoals dhr. v. d. Ketterij (SGP/ RPF) en dhr. v. d. Boogert (CDA) stel den zich wel achter de overweging van het College ook uit een oogpunt van ver antwoordelijkheidsgevoel omdat de schuren in de huidige staat niet eens meer zouden kunnen worden verzekerd. Weth. mevr. van Eek bedoelde maar: „...het College neemt de adviezen van de Monumentencommissie serieus maar durft waar nodig ook een eigen verant woordelijkheid te nemen; we handelen niet klakkeloos en niet zonder overwe ging", zo legde ze de raad voor; als dhr. Buysse zou worden tegemoet gekomen dan mag de raad ervan verzekerd zijn dat aan het beeldbepalend karakter geen afbreuk zal worden gedaan. De argumenten die vóór sloop zouden pleiten, dhr. v. d. Kamp (lijst Hoogzand) vroeg er tevergeefs na. „...die zijn nu niet aan de orde en die krijgt u dus ook niet", was het antwoord van weth. van Eek, maar dat had ze mis schien wat zorgvuldiger kunnen formu leren: „...ze zijn er ook niet...!" werd haar wat toegebeten. VDB diende zelfs een tweetal moties in maar beide werden ze met meerderheid van stemmen - 10-7 verworpen. De raadsvoorz. burg. mevr. Sleurink heeft de raad nog eens nadrukkelijk laten weten dat aan de gedane uitspra ken geen groter gewicht dan die van een signaalfunktie mogen worden toege kend. PIK-ORDE „Ga jij eens om een halfje bruin". Ja, dat krijg je ervan als je in de zelfbediening de boodschappen weet te vinden. Wat je aanwendt, moetje meestal blijven doen. „En doe gelijk een rondje", komt er nog achteraan. Nou, vooruit dan maar, de polder in, de paden op. We komen bij een door struweel om- tuinde boerderij. Er stapt een haan tus sen het houtgewas. Zomaar in zijn eentje. Deftig, met bij iedere stap een beschaafd knikje. Maar als hij ons opmerkt, verandert zijn patrouillerend gedrag. Rent in gestrekten draf weg. Met wat schuchter vleugelwerk maakt hij kleine sprongetjes tussendoor. Maar het dier holt wel de verkeerde kant op. We halen hem steeds in en dan ziet hij zich genoodzaakt andermaal een sprint te trekken. Bewaakt nu deze hoenderheer. alzo doende, zijn gebied met scharrel- kippen, die aan de andere kant van het erf rustig lopen te pikken? Nu komt de haan aan het eind van de bomenrij en moet dus terug. Met de moed der wan hoop flitst de witte vogel langs ons heen. Als hij terug is in de geborgenheid van het bekende en vertrouwde territorium, rekt hij zich eens lekker uit en doet triomfantelijk kond van het blijde nieuws dat het 'gevaar' is voorbij gegaan. Verder fietsend verflauwt dit hanen- gekraai. Beschrijven vervolgens een wijde boog door de volgende polderen naderen dan de verblijfplaats van een andere haan. Die rommelt met zijn vier dames in de grasberm van de weg langs volkstuin tjes. Komen wij dus aanfietsen. Rechts is er een prachtige bossage met leuke slin gerpaadjes. Halverwege ons pad is er een vrije toegang tot deze houtsingel rond de verpleeginrichting. Als we die nu inslaan, hoeven we niet langs die sta tige gevederde bevelhebber met zijn kleine vrouwenklasje. Kunnen ze rustig, kakelend, keuvelend, hun middaguit stapje vervolgen. Jazeker, had je ge dacht. Meneer ziet ons zijn terrein binnendringen en geeft direct het sein tot achtervolging. Vijf hoenders sterk komen er aan. Ze nemen niet eens de tijd, om, net als ons. netjes het konink lijke pad te kiezen. Nee, ze wippen met wapperende vlerken behendig over de sloot en komen 'hoeks-op' tussen de boomstammen die brutale fietser ach terop. Hij voorop. Haantje de voorste. Een wat zielig, ou.dachtig kippetje, zwoegt helemaal achteraan. Een positie die ze wellicht te danken heeft aan de pik-orde. Wat is dat? Wel. een rangop volging die in veel groepsverbanden wordt toegepast. Er zijn tongen die beweren dat de hoenders deze hiërar chie van de mensen hebben afgekeken, inplaats van andersom. Hoe werkt dat nu? Gewoon, heel simpel. Kip A wordt door niemand gepikt. Die zit op rozen. B wordt alleen door A belaagd. Dat is ook nog wel om te overkomen. Maar C wordt (soms) door A en B geprangd. En zo gaat dat verder tot kippetje de laatste. Die zit Vijf hoenders sterk. Maar ze mogen niet allemaal op de foto. Alleen kip A. Of is her B. De anderen worden een poosje het hos ingestuurd. dus in de hoek waar alle klappen (kun nen) vallen. Opeens wordt de achtervolging gestaakt. En deze vertegenwoordigers van Galles domesticus hergroeperen zich weer tot een tevreden, tegen elkaar babbelende hoenderfamilie. Hebben ze eendrachtig ons uit hun gewest verjaagd? Of dachten' ze getrakteerd te worden op des mensen geneugten van de tafels der overvloed? Te oordelen naar hun zacht tokkelend gedrag zijn ze dik tevreden met hun prestatie en resultaat. En dat kleintje, die achteraankomer, hoort er ook nu weer helemaal bij. Daar zorgt die parmantig stappende heer en meester wel voor. Orde moet er zijn, maar dan geen onder ling gesnauw meer. Van wie of wat heb ben ze die instelling afgekeken? Met die vraag gaan we weer naar huis. Langs de bakker natuurlijk. Dat is de opdracht. En zo leveren we thuis broodje bruin in naar de verordening van de in en om onze woonstulp heersende pik-orde. J. V. P. Donderdag 25 oktober a.s. komt de heer J. P. Zeilstra uit Apeldoorn een lezing houden voor de Nederlandse Bond van Plattelandsvrouwen, afd. Midden Flak- kee. Het onderwerp van deze avond is grafologie. Dit is een wetenschap die tot doel heeft - na grondige studie - iemands karakter te bepalen uit het handschrift. Een greep uit de onderwerpen van deze lezing: - Het schrift van kleuter tot ouderdom - Anonieme brieven - Afwijkingen in het schrift t.g.v. ziekten - Linkshandigheid woordblindheid Na deze lezing is er gelegenheid tot het stellen van vragen. Wij nodigen u hierbij uit deze avond bij te wonen in 'Het Diekhuus', Beneden Zandpad 7 te Mid- delharnis, aanvang 19.45 uur. Toegang voor leden gratis, niet-leden ƒ2,50. Op dinsdag 23 oktober gaan de Platte landsvrouwen op excursie naar de 'Hei lige Land Stichting' nabij Nijmegen. Dit openluchtmuseum laat ons een kijkje nemen in woningen en plaatsen uit de Heilige Schrift. Het programma ziet er als volgt uit: 8.00 uur vertrek vanaf het Dienstencentrum (Doetinchemsestraat) te Middelharnis. In Tiel wordt koffie gedronken. Om ongeveer 11.00 uur hopen we te arrive ren te Nijmegen. Onder leiding van een gids maken we een wandeling over de 'Heilige Land Stichting'. Ongeveer 14.00 uur gaan we naar Oudenbosch waar we een bezoek brengen aan het Natuurhis torisch en Volkenkundig Museum. Om streeks 18.00 uur zijn we terug in Mid delharnis. Kosten ƒ53,00, incl. lunch en koffie, niet-leden betalen 2,50 extra. Opgave voor 13 oktober a.s. bij mevr. Schrey, tel. (01877) 35 01 of mevr. van Lokhorst, tel. (01870)62 28. Met een danklied begon 'Sursum Corda' het concert, terwijl in het koor van de kerk het mannenkoor 'Jeduthun' uit Amersfoort was gezeten om later in het programma naar voren te treden. 'Dank sei Dir, Herr' van Handel werd door 'Sursum Corda' onder leiding van dirigent Jaap de Geus met gevoel en zui verheid gezongen, een passende entree voor het jubilerende koor. In zijn openingswoord richtte ds. A. Kastelein zich op het zingen in de Bij bel. Niet in Genesis, maar pas in het boek Exodus is er sprake van mensen die zingen tot hun Heere. In Exodus 15 lezen we van mensen die zingen; „De Heere is mijn kracht en mijn lied"; man nen en vrouwen die hun dank voor de veilige uittocht uit Egypte uitzingen en met hun lied 'uiting geven aan hun geloof in God. Zo legde ds. Kastelein het verband tus sen de Schrift en heden, want zingen om het Evangelie uit te dragen, dat wil 'Sur sum Corda', zo staat het in de statuten van de vereniging omschreven. Ds. Kastelein stond heel even stil bij mogelijke wanklanken en tegenslagen in het bestaan van 'Sursum Corda' en wenste het koor veel geluk met het 60- jarig bestaan: „Als je blij en dankbaar bent, kun je daar het beste over zingen. 'Sursum Corda' heeft reden om blij en dankbaar te zijn". Vanuit deze gedachte was het pro gramma voor het jubileumconcert sa mengesteld, met gewijde muziek en veel lofgezang. De bezoekers zullen het concertpro gramma als een getuigenis hebben erva ren, evenwichtig en gevarieerd, met mu ziekstukken op hoog muzikaal niveau die recht doen aan de mogelijkheden van 'Sursum Corda'. Het mannenkoor 'Jeduthun' zingt voor namelijk psalmen, voor de samenzang was gekozen voor gezangen, 'Sursum Corda' bracht naast Nederlandse stuk ken ook werken in het Duits en het Engels. De solisten Wil Kerpel (sopraan) en Lauran Casteleijn (bariton) hebben met hun muziekkeuze voor een speciale afwisseling in het programma gezorgd, vooral ook omdat ze niet door orgel maar door piano werden begeleid. Het programma was opgebouwd van een rustig eerste deel naar jubelend lof- gezang aan het slot. Er viel ook een dui delijk verschil te beluisteren in het orgelspel van de organisten Arie Kortle- ven van 'Jeduthun' en Paul Kieviet van 'Sursum Corda', geheel in overeenstem ming met de repertoirekeuze van bei de koren. Persoonlijk hadden we veel waardering voor de Deutsche Messe van Schubert, geniianceerd uitgevoerd door 'Sursum Corda'. Na de volheid van het mannen koor kwamen de vrouwenstemmen door het contrast nog mooier tot hun recht dan misschien het geval zou zijn ge weest als de volgorde van het pro gramma anders was geweest. Prachtig was Psalm 23 van het mannen koor, met voorbeeldige stembeheersing gezongen, in een bewerking van dirigent Cees het Jonk, van vol tot zacht en weer aanzwellend tot in de hoge dakgewelven van de kerk. Even prachtig als met orgelbegeleiding zingt 'Jeduthun' a capella; de vertolking van 'Neem mij gevangen' was aan grijpend. Heel mooi was ook Psalm 42, één van de laatste stukken die door 'Sursum Corda' ten gehore werden gebracht. De jaren lange band met organist Paul Kieviet liet zich daar horen in de talrijke nuances. Verrassend - ook voor 'Sursum Corda' zelf - was het optreden van dirigent Jaap de Geus als zanger bij het mannenkoor in 'Groot is uw trouw o Heer' en met ont roering zullen de leden van 'Sursum MIDDELHARNIS-SOMMELSDIJK De C.V.B, afdeling Middelharnis-Som- melsdijk nodigt u weer hartelijk uit op dinsdag 16 oktober 's middags half drie in 'de Hoeksteen'. Spreker is deze mid? dag de heer A. W. de Ronde, directeur van 'de Goede Ree'. Hebt u vervoer nodig kunt u bellen: mevr. E. Beket, tel. 28 11. Corda' hebben geluisterd toen 'Jedu thun' hen toezong. Om te weten hoe men bij 'Sursum Corda' het jubileumconcert ervaren heeft hebben we nog even nagepraat met dirigent Jaap de Geus. Met spanning heeft hij met zijn koor naar dit concert toegewerkt. Hij geeft I eeriijk toe dat er momenten waren dat j hij zenuwachtig was, want 'Sursum Corda' had het zich zeker niet gemakke- lijk gemaakt. Wat voor Jaap de Geus persoonlijk het mooiste moment tijdens het concert was? „Toen de Deutsche Messe op een goede manier gebracht werd. 'Praise the Lord ging ook goed en Psalm 42. Ja, Psalm 42 is ook mooi uitgevoerd, dat is echt een heel moeilijk stuk, dat vergt het uiterste aan concentratie van de koorleden. Ik had wel graag aan de luisteraars uitgelegd hoe de inhoud van zo'n stuk is, waarom het zo gezongen wordt. Dan zegt het dikwijls nog meer. De inhoud van de Deutsche Messe bij voorbeeld: de hele weg van de zondaar, van de verlorenheid tot en met de verlos sing. 'Wohin soil ich mich wenden' vraagt de zondaar en zo zoekt hij de weg. Dat gaat niet zomaar, dat wringt, en dat hoor je in het stuk. De Deutsche Messe bestaat uit verschillende gedeelten die allemaal binnen één blok passen, maar met tussenpozen gezongen worden, bij voorbeeld met een preek er tussen". De dirigent is tevreden, ja meer dan dat, over de concertavond. I Van het mannenkoor 'Jeduthun' zegt hij: „Eén van de beste mannenkoren. Het is bekende, eenvoudige muziek, maar dan is het juist de stembeheersing en de nuanceringen die het hem doen. Prachtig. Knap van Cees het Jonk dat hij mannen zo beheerst en zacht kan laten zingen. Vrouwenstemmen zijn veel gemakkelijker om mee te werken". Over zijn verrassende rol als zanger bij het mannenkoor: ..Niemand wist het, ook thuis niet. Alleen Hans Bestman en Cees het Jonk waren op de hoogte. Het was mijn bedoeling iets aan 'Sursum Corda' terug te doen. Het koor zingt altijd voor mij en nu wou ik iets voor het koor zingen". Dat hij het ook heerlijk vond om bij een koor te zingen wil hij niet ontkennen. Hij vindt het maar al te spijtig dat hij door de drukte niet meer mee kan zingen in het koor van Rinus Verhage. Als we de heer de Geus vragen wat hij vindt van pianospel ter afwisseling van de orgelbespeling vertelt hij dat hij wel van piano houdt en hij roemt Paul Kie viet die moeiteloos vanachter het orgel plaats neemt achter de piano en precies aanvoelt wat Wil Kerpel en Lauran Casteleijn aan begeleiding nodig heb ben. „Paul is echt een topmusicus, perfekt om mee samen te werken, we zijn buitenge woon goed op elkaar ingestemd. Als we Jaap de Geus. dirigent van 'Sursum Corda: „Je moet weten watje zingt" bezig zijn valt het helemaal weg dat ik het uit hobby doe en dat hij conservato rium heeft. Echt fijn 'dat kontakt. Daar voelt het koor zich ook rustig bij. Een goede verstandhouding tussen dirigent en organist doet veel". Sprekend over Paul Kieviet komen we terecht op het onderwerp muzikale scholing en muziektheorie. „Als 12-jarige jongen zong ik al in een koor" verteh Jaap de Geus, „en toen ik 18 was wou ik gaan dirigeren. Maar dat gaat natuurlijk niet zomaar. Daar was een theoretische ondergrond voor no dig. Eerst kwam het er niet van. maar toen ik achter in de twintig was ben ik naarde Zeeuwse Muziekschool gegaan. Daar heb ik 3 jaar een cursus gevolgd. Mijn eerste koor was een koor uit Hein- kenszand en daar werkte ik voor mijn gevoel echt leuk mee. Bij een groot koor festival in Goes zongen we een koraal van Bach. Ik vond zelf dat het goed ging. Bij de beoordeling kregen we een pluim pje over de techniek, maar er stond ook bij dat de dirigent Bach nog niet hele maal begrepen had. Daar heb ik erg veel van geleerd. Ik heb geprobeerd me in dat opzicht steeds meer te ontwikkelen". Dat begrip voor de inhoud van een muziekstuk probeert Jaap de Geus ook bij te brengen aan het koor: „Weten wat ze zingen, dan gaat het leven, en gaan ze met meer gevoel zingen". Buitenlandse liederen worden altijd eerst vertaald, moeilijke stukken worden uitgelegd. De diligent weet na al die jaren van samenwerking wat 'Sursum Corda' kan en probeert steeds wat moei lijker stukken. Voor het koor is het soms verleidelijk muziek te kiezen die gemakkelijk in het gehoor ligt en waarmee men meer luiste raars bereikt. „Dat is het spanningsveld van de diri gent: zelf wil je met het koor bereiken wat het kan en dan zijn de stukken vaak moeilijker voor de luisteraars dan een voudiger muziek die iedereen kent". Er is altijd wel een evenwicht te vinden en zoals het tijdens het jubileumconcert is gegaan vindt hij mooi; dank- en lof zang in vele toonaarden. PLAN Lindenlaan 3 - Postbus 22 - 3240 AA Middelharnis Telefoon 01870-3477*

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1990 | | pagina 6