EIÜVriDEII-niEUWS Leiding geven en motiveren Overdenking De Wacht aan de lijn uit de Heilige Schrift Open Monumentendag een receptie, koffiemaaltijd of koud buffet in een eeuwenoud fort 'F0RT5C »RINS FREDERIK'-' MBVO-bekerwedstrijd KIJKVENSTER HET Vergeving (2) Jan Knape Mzn. - 11 - WAARNEMER De ideale oplossing voor ieder een die met een dubbel kijk- probleem te kampen heeft. Brilleglazen met een komforta- bel breed leesdeel dat geleide lijk en zonder zichtbare overgang verloopt naar de sterkte die u nodig heeft om ook in de verte goed te kunnen zien. Maak eens een afspraak en wij vertellen u alles over goed zien op iedere afstand met één en dezelfde bril. <b ^X^CENT/?^ Zandpad 56 Middefharnis Tel. 01870-3437 THEMADAG: rekreatiecentrum VERVOLGVERHAAL Niet uitgegeven manuscript, beschikbaar gesteld door M. A. Knape 2e Blad VRIJDAG 7 SEPTEMBER 1990 No. 5932 blik op kerk en samenleving - Het onderwijs - De verplichte boekenlijst - Schaalvergroting „Panta rei" wisten de oude Grieken. Vrij vertaald; alles is voortdurend in bewe ging. Wil je het een beetje negatief laden, dan omschrijf je het met de woorden van de dichter Rhijnvis Feith: „Alles woelt hier om verandering"... Als er in ons landje één sektor is, waar alles in beweging is en waar iedereen om verandering roept, dan is het wel in het onderwijs. Het is, als je tot de oudere garde gaat behoren, al niet meer te vol gen wat onze jongeren moeten leren, en de wijze waaróp ze dat doen. Dat geldt van de hele onderwijssektor, van de basisschool af tot de universiteit toe. Andere scholen, andere studiepakket ten, andere leermethoden. Wanneer je in je eigen vak nu weer examen zou moe ten doen, dan zakte je als een baksteen.... Soms krijg je de indruk dat de ambtena ren op het ministerie van onderwijs nu eenmaal aan het werk moeten blijven. Met een ijver, een betere zaak waardig, schrijven ze telkens opnieuw dikke rap porten, bedenken ze aldoor nieuwe onderwijsvormen, leggen ze plannen op tafel. En met verloop van tijd verdwijnt alles in de beruchte bureaula. Een flinke opschudding ontstond kort geleden toen een commissie van hoog geleerde heren met het voorstel kwam van een vastgestelde literatuurlijst voor het middelbaar onderwijs. Zoals be kend mag worden verondersteld zijn leerlingen van middelbare scholen ver plicht voor het examen een aantal lite raire werken te lezen. Ze hebben daarbij tot nog toe een zekere keuzevrijheid, al hebben de school en de leraren wel wat inspraak. Het moet literatuur zijn, en er moet ook een bepaalde spreiding zijn over de verschillende perioden. Een paar werken uit de Middeleeuwen, wat méér uit de tijd van de Renaissance, nog wat meer uit de tijd van de Romantiek, en het meeste uiteraard uit de eigen tijd. OUDDORP Ook in Ouddorp zijn er op Open Monu mentendag, zaterdag 8 september, akti- viteiten. Er kan op die dag gratis een bezoek gebracht worden aan: Molen 'De Hoop' aan de Molenweg; Molen 'De Zwaan' aan de Dorpsweg. Beide molens dateren van 1846 en zijn op Open Monumentedag in bedrijf Museum 'Ouddorps Raad- en Polderhuis' Het museum is gevestigd in het voorma lige Raad- en Polderhuis. In 1904 werd het kleine raadhuis vervangen door het huidige gebouw. Het werd opgetrokken in neo-renaissancestijl. Op de verdieping en de zolders is het museum gevestigd. U vindt er naast de vaste opstelling bestaande uit; Oud- dorpse kamer, tentoonstelling archeolo gische vondsten, ingericht door de Ver eniging van amateurarcheologen voor Goeree-Overflakkee 'De Motte', een natuurdiorama van strand en duin, klompenmakerij, landbouw- en huis- Genoemde commissie heeft nu een selektie gemaakt van 21 boeken, uitslui tend uit de periode na 1880. Dat bete kent allereerst dat iemand met een middelbare schooldiploma op zak niets meer hoeft te weten van Vondel, Hooft, Cats, Huygens, enz. Dat is natuurlijk een ontzettende verarming. Maar be halve dat staat ook vast welke boeken uit de recente literatuur gelezen moeten zijn. Van enige persoonlijke voorkeur is geen sprake meer. Gelukkig stond héél het onderwijs met een op z'n achterste benen. Een bedrei ging voor de vrijheid van onderwijs, zo was de algemene reaktie, en terecht. Neerlandici willen niet behandeld wor den als onmondige kinderen. Ze willen altijd nog zelf inspraak houden in wat hun leerlingen lezen, zonder daarbij van hogerhand betutteld te worden. Bovendien hebben Reformatorische scholen moeite met het verplicht stellen van bepaalde werken waarvan ze de inhoud voor hun leerlingen niet verant woord achten. Zoals het er nu bijstaat ziet het er niet naar uit dat het voorstel van de heren aanvaard wordt, en daar kunnen we zeker niet rouwig om zijn. Nauwelijks was de storm om de ver plichte literatuurlijst wat tot bedaren gekomen of er kwam een nieuwe wind opzetten van de kant van het ministerie van onderwijs. De kleine scholen moe ten verdwijnen. Basisscholen met min der dan 250 leerlingen moeten fuseren om te kunnen overleven. Als dat plan doorgaat zal het rampza lige gevolgen hebben voor tal van kleine scholen op het platteland, ook voor tal van scholen met een reformatorische of althans positief-christelijke grondslag. En dan zullen honderden leerlingen zich dagelijks per fiets over drukke wegen moeten begeven om naar een grote „leerfabriek" in een andere ge meente te gaan. Met alle ongemakken en gevolgen van dien. Bovendien, wat een doods aanzien zullen straks al die dorpen vertonen, wanneer behalve de enkele winkels en het postkantoor ook de laatste school uil de kern verdwenen is. Wat zou die mensen die zo'n plan uit dokteren toch bezielen? Het is al lang bewezen dat schaalvergroting zeker niet kostenbesparend werkt. En het is nog maar de vraagof het de kwaliteitvan het onderwijs ten goede komt. En toch maar weer zo'n dwaas voorstel op tafel leg gen.... houdelijke gereedschappen, school werk, herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog en botten van mammoe ten, opgevist in de Noordzee. In de voormalige raadszaal is een spe ciale expositie ingericht over het leven in de Ijzertijd 'Leven in een groen land'. Het museum aan Raadhuisstraat 4 is geopend van 10.15 tot 17.00 uur. De 14e eeuwse kerktoren De kerktoren kan beklommen worden onder leiding van een gids. De eerste rondleiding begint om 10.30 uur. Vervol gens steeds een uur later. De laatste rondleiding is om 15.30 uur. Geïnteres seerden verzamelen zich voor het mu seum, vanwaar de rondleiding start. De kerktoren is waarschijnlijk voltooid in 1348. De stenen spits maakt de toren van Ouddorp uniek voor deze omge ving. De kleurige spits was vroeger een baken voor de scheepvaart. In de toren bevinden zich enkele oude gevangenis cellen en een soldatenkamer, die als zodanig voor het laatst werden gebruikt tijdens de Franse overheersing in het begin van de 19e eeuw. Dit najaar organiseert het Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf in samen werking met de Kamer van Koophandel een aantal themadagen voor het mid den- en kleinbedrijf De eerste van deze dagen staat in het teken van; LEIDINGGE'VEN EN MOTIVEREN Over leidinggeven en motiveren bestaan een aantal hardnekkige misverstanden. Eén daarvan is, dat er maar één goede stijl van leidinggeven zou bestaan. Niets is minder waar. leidinggeven is een samenspel van chef en medewerker, waarbij de effectieve aanpak per situatie kan verschillen. Welke aanpak het best gekozen kan worden is afhankelijk van de motivatie en deskundigheid van de medewerker en de' aard van de werk zaamheden. Dit komt erop neer, dat men in de prak tijk naast een eigen voorkeurstijl ook andere stijlen van leidinggeven moet kunnen hanteren. Van de leidinggevende vraagt dit na tuurlijk wel de nodige kennis van en inzicht in motiveren en leidinggeven, hetgeen onmisbaar is voor bijvoorbeeld chefs, bedrijfsleiders, afdelingshoofden en ondernemers. Het programma voor deze themadag omvat o.a.; - de verschillende stijlen van leidinggeven - het beoordelen welke stijl in een bepaalde situatie gehanteerd moet worden - inleidingen over wat en hoe van moti- vativeren, instrueren en delegeren hetgeen worden ondersteund met een videofilm en praktijkoefening. De themadag wordt gehouden op 3 oktober 1990 van 14.00 - 20.00 uur in het Ondernemingshuis, Groenmarkt 17 te Dordrecht. De kosten bedragen 195,- per persoon excl. btw. Voor nadere inlichringen en deelneming kunt u contact opnemen met mevr. Stuy of mevr. v. d. Wiele van het IMK te berei ken onder tel. 078 - 337214 of 337234. „Maar bij U is vergeving, opdat Gij gevreesd wordt" (Psalm 1304) Vergeving. Jesaja omschrijft dit als volgt; „Gij hebt al mijn zonden achter Uw rug geworpen". De Heere kijkt er, met eer bied gesproken, niet meer naar om. Ver geven is bij Hem ook vergeten. Hij denkt zelfs niet meer aan het keaad dat wij bedreven. Wij kunnen ons haast niet voorstellen wat dat is. Wanneer wij iemand iets ver geven hebben, denken wij er toch nog weleens aan wanneer we die persoon weer zien. Dat geldt nu niet voor de Heere. Maar bij U is vergeving. Het woord dat hier voor vergeving gebruikt wordt, kan ook betekenen bedekking of bespren- ging. Maar bij U is besprenging. Terwijl de dichter op weg is naar Jeruzalem, denkt hij weer aan het doel van zijn reis. Hij is op weg naar de tempel, op weg naar het Huis des Heeren. En daar vindt de offerdienst plaats, dagelijks stroomt daar het bloed van stieren en bokken. En eenmaal per jaar op de Grote Ver zoendag gaat de hogepriester met een schaal bloed het Heilige der Heiligen binnen om dat bloed te sprenkelen op het verzoendeksel van de ark. Er is immers geen verzoening, geen ver geving buiten het bloed om. Zoals het hele Oude Testament heen- wijst naar Christus, zo ook deze psalm. Deze psalm verkondigt; er is alleen ver geving door het bloed van het Lam Gods, door het bloed van Jezus Chris tus. Alleen dat bloed kan onze zonden bedekken. Bij U is vergeving. Er staat, en dat is belangrijk, bij U is ver geving. De psalmist is ervan overtuigd. We horen bij hem niet;misschien is er bij U vergeving" of „hopelijk zal er bij U nog vergeving zijn". Is de dichter niet al te zelfverzekerd? Is dit geen geestelijke hoogmoed? O, nee! Want deze zekerheid vindt zijn grond niet in de psalmist, maar in de Heere. Hij is getrouw, ik niet, ik ben een dwa lend schaap dat steeds maar weer de ver keerde kant uit wil, dat iedere keer weer ontrouw wordt. Maar nu kan, o wonder van genade, onze ontrouw Zijn trouw nooit teniet doen, 't Is Gods trouw als Hij ons onze zonden vergeeft. Als we onze zonden belijden, is de Heere niet verplicht dat Hij ze ons vergeeft. Weet u aan wie Hij het, met eerbied gesproken, wel verplicht is? Aan Zich zelf omdat Hij de Getrouwe is en blijft. Maar bij U is vergeving. Echter, als we Genesis 4 lezen, horen we Kaïn, na de moord op zijn broer Abel uitroepen; „Mijn misdaad is groter dan dat zij ver geven worde!"... of iets duidelijker; „Mijn misdaad is te groot om vergeven te worden". Dit woord van Kaïn is om door de grond te gaan, want het staat lijnrecht tegen over Gods Woord. Dit woord is een woord van ongeloof een woord van zonde, een leugen, toegesist door de vader der leugenen, de duivel. Eerst loert hij op ons als een roofdier om ons in zonde te storten. En als we dan gezon digd hebben, stelt hij alles in het werk om ons in de wanhoop mee te sleuren van „Dit is te erg, deze zonde is te groot, dat kan nooit vergeven worden.... „En dan komt hij nog met bijbelteksten aan zetten ook. Want hij is de verleider, de misleider, die Gods Woord probeert te verdraaien en te verkrachten. En ook mensen die begeerte hebben de Heere te dienen, maar tevens weet hebben van het „Ik, ellendig mens...", tracht hij te verstrikken en te doen stikken in de wur gende greep van wanhoop en twijfel aan Gods vergevende genade. Want hij gunt ons niet aan de Heere en Hij wil Gods eer niet. En hoe meer zondaren zich bekeren, hoe meer God aan Zijn eer komt. Dat maakt de boze ook zo fel en doet hem rondgaan als een briesende leeuw. Woorden als „De Heere is groot van goe dertierenheid" komen in het woorden boek van vorst der duisternis niet voor. Hij wijst ons alleen maar op onze zon den en wil niet dat we ons hoofd ophef fen en zien op Hem, de Gekruisigde door Wie er vergeving is. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat we niet zo zwaar moeten tillen aan de zonde. Dat doen we niet gauw te zwaar. Woorden als „het zal allemaal best mee vallen" zijn een teken van ongeloof en van blind zijn voor de werkelijkheid. Als we om vergeving bidden en we wil len niet breken met onze zonden, stelt zo'n gebed niets voor, dan zijn het alleen maar huichelachtige woorden. Breek met de zonde, ook met uw boezem- zonde, waar misschien niemand anders iets van weet. Dit ene kunnen we van Kaïn leren; niet te gering denken over de zonde en het oordeel van God over de zonde. Dat is niet verkeerd. Maar dat Kaïn te gering denkt over Gods genade en daarom niet door en op de knieën gaat, dat is zonde. „Al waren uw zonden rood als karmo zijn, zij zullen worden als witte wol". Zeg daarom nooit „Mijn zonde is te groot", want dan zeggen we eigenlijk „God is te klein". En ten diepste blijven we met zo'n woord recht overeind staan en wijzen we de Heere als de schuldige aan, wanneer we verloren gaan. Niemand wordt van Gods genade uitgesloten als hij met zijn schuld tot Hem komt, niemand dan hij die zichzelf buitensluit. Maar bij U is vergeving. In de berijmde psalm staat het er nog sterker; „Daar is vergeving, altijd bij U geweest". Altijd. Nogmaals, we moeten aan Gods genade niet twijfelen. Er is vergeving. In dat kleine woordje 'is' zit ook een dringende waarschuwing. Het zegt ons; nu is er vergeving, maar het zal er niet altijd blijven. Wanneer we ons blijven verharden, wanneer we de beloften van God blijven veronachtza men en niet smeken om genade, kunnen wij de vergeving van ons houden. Wat een vreselijke mogelijkheid! Maar bij U is vergeving.... Waarom? Dat weet ik niet. Dat kunnen we niet begrij pen, niet verklaren, dat kunnen we alleen maar geloven! Die vergeving komt op uit Gods onbegrijpelijke zon daarsliefde. Wilt u weten wat vergeving is? Dan moet u naar Golgotha gaan, daar staat een kruis opgericht. En aan dat vloekhout hangt Hij, Jezus Christus, Gods eigen Zoon. In Hem komt Gods liefde voor zondige mensen het meest openbaar. Het is een liefde tot in de dood. We schreven het al; er is geen ver geving mogelijk buiten het bloed om. In Hem heeft God Zijn toorn geblust. Hij heeft onze zonden gestraft in Zijn Zoon. En wanneer dat geloofd wordt, mogen we ook vrijmoedig gaan tot Hem om genade te ontvangen. Niet zoals Esther tot Ahasveros kwam met de woorden „Kom ik om, dan kom ik om", maar in alle vrijmoedigheid omdat Christus voor ons wilde omkomen. Maar bij U is vergeving, opdat Gij gevreesd wordt. Dat is het doel van de vergeving. Dan wordt hier niet bedoeld een bang zijn voor de Heere, maar een' leven in de vreze des Heeren. Hij ver geeft ons onze zonden opdat wij Hem liefhebben, opdat wij leven in Zijn nabijheid en opdat wij zouden leven uit Zijn volheid. En dat is nu het eeuwige leven. Een leven niet naar het vlees, maar naar de Geest in verbondenheid met Hem, de Zaligmaker. En dan geldt het wat de apostel Paulus zegt; „Ik leef doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij". Want alleen zo, komt de Heere aan Zijn eer. En daar gaat het om. Daar gaat het ook om bij de vergeving der zonden. En als ik zo, in het geloof op Jezus zie, weet ik het; ik kan niet meer verloren gaan. God is immers rechtvaardig en straft nooit twee keer. Zie ikop mezelf ja, dan beef ik, maarzie ik op Hem, dan leef ik! Het is een wonderlijke ruil. Heere Jezus, U wilde al mijn zonden worden, en nu mag ik, o wonder van genade. Uw gerechtigheid zijn. Zijn Naam moet eeu wig eer ontvangen. AMEN. F. Hoek Bedlijven en partikulieren komen meer en meer naar het dorpje Ooltgensplaat aan het Volkerak op Goeree Overflakkee om er een aantal onvergetelijke uurtjes door te brengen met heerlijke hapjes en drankjes. Wat denkt U bij voorbeeld van een koud buffet, uitgebreide koffiemaaltijd, speenvarken aan het spit. mosselmaaltijd of barbecuen? En dat alles in een oergezellige herberg met een sfeer uit vervlogen tijden waar groepen tot 200 personen zich onged'wongen kunnen verpozen tegen zeer redelijke prijzen. Denk aan het oude fort met z'n prachtige ge'welven als U iets te vieren hebt, 'want U bent er van harte welkom I Ons adres is: Havendijk 16, Postbus 32, 3257 LH Ooltgensplaat, Telefoon 01873-1625 OOSTFLAKKEE Op donderdag 13 september a.s. wordt voor de 7e maal de jaarlijkse MBVO- bekerwedstrijd georganiseerd, door se Stg. Welzijnswerk voor Ouderen „Oost- flakkee". Deze zal worden gehouden in „De Grut terswei" te Oude Tonge, aanvang 13.30 uur. Tijdens deze middag zal een demon stratie volksdansen en een demonstratie gymnastiek worden gegeven. De deelnemers uit de dorpen Ooltgens plaat, Achthuizen, Den Bommel en Oude Tonge, zullen strijden om de RABO-banken wisselbeker, die zal wor den uitgereikt door de directeur van de Rabobank in de Emmastraat, de heer Winkels. Ook belangstellenden zijn welkom. ^.4.l^l^4.l^^.^.^.l^^.lt.l^>^l^>^^■^■4■^■*'^_*^■^■^■4^■4■4■^■*^■4■^■4■^■'^4■^■'^'^^■^■'t■>^^■'^'^^■^■*'^^■4■4■^■*'^^■4■^■>^'^*^■*>^^^ En de mensen zeggen tegen elkaar, dat het toch eigenlijk een gemene streek was; twee tegen één! Het is werkelijk alles wat Oosthoek en omstreken van de oorlog te zien krijgt. De bevolking moet zich voor de rest tevreden stellen met de geruchten, die van elders overwaaien. Die geruchten blijven erg bemoedigend. Het leger is paraat! De vijand heeft zich te pletter gelopen tegen de IJssel- linie. En in Brabant en Limburg is er eveneens zo'n linie, daar hebben de Moffen ook al bot gevangen. In België is het precies eender, de vij and komt overal van een koude kermis thuis. Men weet zelfs verhalen te vertellen van vreselijke hel demoed; van jongens, die in d'r eentje een pant- sertrein in de lucht laten vliegen; van een officier, die in z'n eentje een bom op een brug tot ontplof fing brengt, de geschiedenis gelijkt veel op het hel denverhaal van Van Spyck; van soldaten, die onder het moordend vuur van de vijand gewonde makkers gaan wegsiepen. Al die vertelsels geven een grote gerustheid. Wat een geluk voor een klein land als het onze, dat we zo'n leger hebben! Met zulke mannen aan het hoofd! Het is wel jammer van die vliegvelden. Die schijnen al dadelijk door valschermtroepen bij verrassing te zijn genomen. Maar dat komt ook wel goed! De radioberichten worden steeds stelliger. Verreweg de meeste vlieg velden schijnen reeds weer te zijn heroverd. De Engelsen brengen met spoed hulptroepen aan land. De Fransen zijn al in Zeeuws-Vlaanderen en Brabant gesignaleerd. In de verte dreunen zware slagen. Dat zijn kanonneerboten, die het vliegveld bij Rotterdam heroveren. Het gaat goed, het gaat heel goed... Van die tijd af hebben we tegen elkaar gezegd; „Het gaat goed, het gaat heel goed". De Burgemeester houdt een korte toespraak tot de ingezetenen. Hij maakt daarvoor gebruik van de radio-distributie. De mensen scharen zich rond om de toestellen van vrienden en bekenden. Ze zeggen tegen elkaar; „Onze Burgemeester kan het wel, hij weet een woord op zijn pas te spreken". Het gesprokene mag er dan ook wezen. Rustig en met heldere stem bindt de Burgemeester zijn gemeentenaren op het hart om kalm aan het werk te blijven. Hij spreekt over het dierbare vader land, dat thans in zo grote nood is, over het huis van Oranje, dat een vast verbond gemaakt heeft met de Potentaat der Potentaten, en over de NSB- ers, die nu in het cachot zitten om het einde van de oorlog af te wachten, waarna aan deze landverra ders recht zal geschieden. Als de Burgemeester zeer nadrukkelijk heeft gezegd,, dat hij gezegd heeft, klinkt het Wilhelmus door de luidspreker. Het davert door de kamer, want de luidspreker staat keihard vanwege de vele luisteraars. Het is erg aandoenlijk en de bevolking van Oosthoek neemt zich voor om deze nacht eens bijzonder rustig te slapen. Zelfs het geboem in de verte zal daaraan geen afbreuk kunnen doen. De kanon neerboten zijn nog altijd bezig Waalhaven te heroveren... Maar vóór men naar bed gaat praat men nog lang over de NSB-ers, die zondagmorgen voor dag en dauw van hun bed zijn gelicht. Een bewijs, dat de Regering nog altijd rustig en weloverwogen haar maatregelen treft. Er worden namen genoemd en men knikt, dat men het ook weet; ....„Die Holtzap- pel hebben ze ook opgepakt".., „Wie zeg je?"... „Die vent van de waterleiding, je weet wel"... Men knikt, want men herinnert zich die Mof! Er wor den allerlei verhalen verteld. Er zijn lichtseinen waargenomen uit het dakvenster van zijn huis toen er een Duits vliegtuig over het dorp kwam... In de polder zijn ook lichtseinen waargenomen in de buurt van de boerenstee van Van Gelder. Die zit ook... En Scheffelman, en Rietveld en Van den Ochtend... De hele gribus is ingerekend. Bas Goe- deman zegt die avond tegen zijn vrouw; „Ik wou, dat ik vanavond eens voor de radio had mogen spreken, zou ik ze es verteld hebben, dat ze de Mof en zijn knechten zals als het paard van Troje hebben binnengehaald... Nee, Bas Goedeman deugde niet voor het baantje, die was goed voor de werkverschaffing... het moest mijnheer Holtzap- pel zijn"... En zijn vrouw vermaant: „Bas, Bas... moetje nou in deze dagen, waarin de oordelen van de hemel losbreken, nog zulke lelijke dingen zeggen!"... Hij zegt grimmig; „Ik vergeef het ze nooit!"... De rede van de Burgemeester is als een slaappoe- der, die door de dokter aan een ernstige zieke gegeven wordt. De andere ochtend is de opium uitgewerkt, de zieke zegt; „'k heb lekker geslapen, maar ik voel me toch nog knap ziek". Als er die gekke geruchten maar niet waren. De een vertelt dit en de ander vertelt dat. En zeker heid is er niet te krijgen. De kranten komen niet door; het kan ook zijn, dat ze niet verschijnen, wie zal het zeggen. Ergens is de elektrische kabel door een bom getroffen zodat de gehele streek zonder stroom zit. Dat geeft veel ongerief 's avonds schuift men angstig bijeen rondom de tafel, een brandende kaars of een ouderwets petroleum- lampje geeft een onzeker licht in de kamer. Maar dat is het ergste niet. De radio geeft geen geluid! Zelfs de distributie moet zijn uitzendingen sta ken. Het is om radeloos te worden... wat gebeurt er?... wat is er toch gaande?... We zijn in onrust over onze familie, we horen niets, de post funktio- neert niet langer... We hebben een oude vader, die in Limburg woont. Wat hebben de Duitsers met hem gedaan?... En een broer woont in Overijssel. Daar is immers zo hevig gevochten?!... De jon gens aan het front... Waar is het front?... Het front is overal! Die vrijdagmorgen hebben we het zelf gehoord; valschermspringers hier en valscherm springers daar, overal... We zijn verslagen om al die verwarring, die wringt ons de keel dicht van angst om wat er gebeurd is en om wat er nog met ons gebeuren gaat... Er komen vluchtelingen uit Brabant, uit België. Ze vertellen wonderlijke geschiedenisse. Het maakt de verwarring steeds groter. Als het waar is wat er aan nieuws de ronde doet dan gebeuren er vreemde dingen. Rotterdam gebombardeerd, de stad brandt als een fakkel. De Moerdijkbrug in handen van de vijand. De valschermtroepen schijnen gevaarlijke luitjes te zijn. Ze zijn ver kleed als dienstmeisjes, als paters en nonnen. Ze vallen naar beneden met motorfietsen bij zich. Zelfs kleine auto's. Een generaal met paard en al! En in Gouda is er door NSB-ers op de Neder landse militairen geschoten. In Rotterdam is dat ook al voorgevallen! Het wekt grote verbittering. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1990 | | pagina 5