EIÜVIIDEtl-niEUWS
li
Overdenking
vanHron^elen
De Wacht
aan de lijn
uit de
Heilige Schrift
Lichtspoor live
Kun je nog zingen,
zing dan mee
Subsidieverstrekking
energiebesparing
via uw energiebedrijf
IVIemorabel moment
MEDISCHE DIENSTEN
Hervatting repetities
'KIJKVENSTER
HET
Voorzichtiglijk
Jan Knape Mzn.
Baby Broderie Boetiekjes
Het isoleren van uw huis of het ver
vangen van de oude CV-ketel wordt
beloond. Door een subsidie van het
Ministerie van Economische Zaken
verstrekt het energiebedrijf een for
se bijdrage in de kosten. Voor aller
lei energiebesparende maatregelen
is tot 30% subsidie beschikbaar. Het
energiebedrijf voert de nieuwe rege
ling uit.
Rol van het energiebedrijf
de juiste Qj]!
taxatie... nvm!
Makelaar Tamboer
van vrijdag 17 augustus 1990
t/m zondag 19 augustus 1990
WEEKEND-DIENST ARTSEN
Middelharnis - Sommelsdijk:
VERVOLGVERHAAL
Niet uitgegeven manuscript,
beschikbaar gesteld door
M. A. Knape
2e Blad
VRIJDAG 17 AUGUSTUS 1990
No. 5926
blik op kerk
en samenleving i
- Discussies over de zondag
- Rekkelijken en preciezen
- De dag des Heeren
Onlangs ontbrandde in een christelijk
en kerkelijk gezin een strijd over de
invulling van de zondagmiddag. Heel
konkreet; een eindje wandelen was toe
gestaan, een eindje fietsen niet. De kin
deren zagen de logica daarvan niet in en
vroegen een verklaring die de ouders
evenwel schuldig moesten blijven.
Het zal niet de eerste en ook niet de laat
ste vraag zijn op dit terrein. Eeuwenlang
zijn er al discussies gevoerd over 'sabbat
en zondag'. Over wat op de eerste dag
der week wèl en wat op die dag niet
geoorloofd is. Discussies die weinig
méér opleverden dan de bekende heten
hoofden en koude harten.
Bij de overgang naar de Reformatie gaf
de zondagsviering al problemen. Het is
bekend dat Rooms-katholieken de zon
dag anders besteedden dan de protes
tanten. Kennis, cafébezoek, allerlei volks-
spelen en volksvermaken waren tegen
het einde van de Middeleeuwen op zon
dag algemeen aanvaard. De Reformatie
probeerde daar verandering in te bren
gen, maar het volk liet zich uiteraard z'n
vermaak niet zomaar afnemen. De
roomse traditie van één keer naar de
kerk en de rest van de dag voor jezelf
werd hardnekkig voortgezet.
In de 17de eeuw, toen de nog strengere,
puriteinse zondagsviering veld won,
onder invloed van de Nadere Reforma
tie, werd de strijd om de zondag nog hef
tiger. Binnen de kerk zelf ontstond een
meer 'preciese' en een meer 'rekkelijke'
stroming. Eindeloos is er gediscussieerd
en gedebatteerd over al of niet geoor
loofde bezigheden op de zondag. Theo
logisch was doorslaggevend de vraag of
het vierde gebod ceremonieel of moreel
van aard was. Met andere woorden: of
de joodse sabbat met z'n strenge voor
schriften door de christenen nog moest
worden onderhouden of niet. In de ker
kelijke oorlog tussen Voetianen en Coc-
cejanen heeft deze kwestie een belang
rijke rol gespeeld.
De Gereformeerde Gezindte van van
daag vertoont nog steeds de sporen van
die puriteinse traditie, al wordt er ook
onder ons verschillend gedacht over de
viering van de rustdag.
Wat voor de één nog nét kan is voor de
ander contrabande. Ik denk dat we
elkaar in bijkomstige zaken moeten res-
pekteren en verdragen. De bijbel is niet
een handboek dat volledig uitsluitsel
geeft voor allerlei problemen. En ver
hitte debatten over het gebruik van de
auto voor kerkgang, of over het bereiden
van voedsel of het doen van de afwas,
hebben nog nimmer tot bevredigende
overeenkomsten geleid.
We moeten eerlijkheidshalve erkennen
dat de onder ons gebruikelijke zondags
viering vrijwel nergens in de wereld
gevonden wordt, behalve misschien in
bepaalde kringen in Schotland. Waar
mee ik overigens niet wil zeggen dat we
de zondag dan maar naar eigen believen
moeten invullen. De rust van de eerste
dag der week is een zo groot goed, dat we
er zuinig op dienen te zijn. Als we voort
durend de grenzen verleggen zijn die
grenzen straks volledig uitgewist. En
dan is de zondag niet meer de dag des
Heeren, maar een dag die wij hebben
georganiseerd voor ons genoegen. En
dat laatste kan nooit de bedoeling
zijn.
Ik had trouwens nog wat meer over de
problematiek van de zondag willen zeg
gen, maar dat moet dan maar uitgesteld
worden tot de volgende keer.
Waarnemer
voor kleding, kussens en kado 's
Oranjestraat 8, Sommelsdijk
Tel. (01870) 52 71
Op 9 augustus j.I. is het tweede gedeelte
van de subsidie-regeling. 'Energiebespa
rende voorzieningen in bestaande ge
bouwen' van kracht geworden. Al vanaf
REGIO - Dinsdagmiddag, 7 augustus,
vier minuten over half één was een
memorabel moment. Vermoedelijk een
moment dat velen ongemerkt voorbij
hebben laten gaan. Wat was er aan de
hand? De tijd zorgde toen voor een
opeenvolging van cijvfers. Het was
namelijk 12.34 uur, 56 seconden op de
zevende van de achtste maand, in het
jaar '90. Achter elkaar dus: 12.34.56 7-8-
'90. Een dergelijke cijfervolgorde ont
staat pas weer over 99 jaar.
(uit de Botlek)
mei konden woningcorporaties en an
dere grote verhuurders van woningen
van deze regeling gebruik maken. Nu
geldt de regeling ook voor particuliere
eigenaren of verhuurders met woningen
die voor 1-1-1989 zijn gebouwd.
U kunt subsidie krijgen op een aantal
maatregelen in huis die gericht zijn op
een lager energieverbruik. Denk daarbij
aan het isoleren van de muren, het dak
en de vloer en aan het plaatsen van een
energiezuinige-ketel, de zogenaamde
HR-ketel. HR staat voor Hoog Rende
ment. Ook dubbel glas komt voor subsi
die in aanmerking, mits er gelijktijdig
andere energiebesparende voorzienin
gen worden getroffen. Hoeveel u precies
krijgt is per geval verschillend. Het sub
sidiebedrag is echter nooit meer dan
30% van de totale kosten. Voor een HR-
ketel geldt een vast subsidiebedrag van
350 gulden.
Het bijzondere van deze nieuwe rege-
in het doolhof van prijskaartjes
Tel. 01870-3477
van zaterdagmorgen 8.00 uur tot maan
dagmorgen 8.00 uur dokter J. L. v. d. Ven,
tel. (01870) 21 17-
Dirksland - Herkingen - Melissant:
van vrijdagavond 18.00 uur tot maan
dagmorgen 8.00 uur de doktoren R. P.
Boot en H. C. Graafland, tel. (01877)
12 27 b.g.g. 12 91.
Stellendam - Goedereede:
van vrijdagavond 17.00 uur tot zondag
avond 24.00 uur dokter P. J. Bulthuis, tel.
(01879) 13 67.
Ouddorp:
W. J. Bron, A. J. Jansen, O. Nieuwland-
seweg27, tel. (1878) 13 12.
Nieuwe Tonge - Oude Tonge:
van vrijdagavond 17.00 uur tot maan
dagmorgen 8.00 uur dokter M. de Jager,
tel. (01875) 13 01.
Stad aan 't Haringvliet -
Den Bommel - Ooitgensplaat:
van vrijdagavond 18.00 uur tot maan
dagmorgen 8.00 uur dokter A. J. M. F.
Janssen tel. (01871) 13 06.
Natuurgeneeskundige
M. L. C. MASTENBROEK
Middelharnis. Tel. (01870) 64 59
(zaterdagochtend
van 11.00 tot 11.30 uur)
APOTHEKEN
„MENHEERSE" - „ST. JORIS"
Voorstraat 16, MIDDELHARNIS
Telefoon (01870) 36 66
St. Jorisdoelstraat 34-36,
SOMMELSDIJK
Telefoon (01870) 72 77
Openingstijden op werkdagen:
8.30-12.30 uur en van 13.00-18.00 uur
Weekenddienst Apoth. Menheerse,
Voorstraat 16
Zaterdagen van 10.30 tot 11.30 uur
en 17.30 tot 18.00 uur.
Zondag van 11.00 tot 11.30 uur
en van 17.30 tot 18.00 uur.
Buiten deze tijden: (01870) 36 66
APOTHEEK„OUDDORP"
Boompjes 3-5, tel. (01878) 37 89
Geopend 8.30-12.00 uur en 13.00-18.00
uur. Zaterdag 12.00-13.00 uur.
TANDARTSEN
Uitsluitend voor spoedgevallen, tand
arts Kroon, Lindelaan 4, Ooitgensplaat,
tel. (01873) 13 01 pf (01874) 19 24 (van
11.00 tot 11.30 uur).
DIERENARTSEN
De weekenddienst wordt opgegeven via
de antwoordapparaten bij: P. R. J. M.
Schilder, Oude Tonge, tel. (01874) 24 41;
L. Tjebbes. Middelharnis, tel. (01870)
29 66; W. J. Vink, Sommelsdijk, tel.
(01870)28 97.
ling is dat het energiebedrijf de uitvoe
ring in handen heeft. Het aanvragen, de
toekenning en het uitbetalen van de subsi
die loopt via uw energiebedrijf. Dat bete
kent dat u met vragen over de regeling
terecht kunt bij uw eigen energiebedrijf
De afdeling voorlichting weet precies of
en hoe u voor subsidie in aanmerking
komt. Er ligt bij uw energiebedrijf een
speciale brochure voor u klaar waarin
alle informatie nog eens op een rij staat.
Bovendien kan men u daar adviseren
over de juiste maatregelen en het ener
gieverbruik van verschillende appara
ten.
Het Ministerie hoopt met deze regeling
weer een flinke stimulans te geven aan
de energiebesparing in Nederland.
N.V. EMGO
Afdeling Voorlichting
Telefoon (01870) 22 44
„En David gedroeg zich voorzichtiglijk op
al zijn wegen: en de Heere was met
(1 Sam. 18:14)
We ontvangen hier een mededeling over
het geestelijke leven van David. In de
tijd van onze tekst is hij nog erg jong,
hooguit 18 jaar of iets ouder en toch,
ondanks die jeugdige leeftijd is hij een
voorbeeld van wijsheid en voorzichtig
heid. Laten we eens nagaan hoe dat nu
zo komt.
Als we lezen dat hij zich voorzichtiglijk
gedraagt, ja zelfs zeer voorzichtiglijk
(vers 15) dan wil dat zeggen dat hij zich
wijs en bescheiden opstelde. Zijn doen
en laten wordt gekenmerkt door zelfver
loochening en geduld. David dringt zich
niet op de voorgrond, maar hij gaat een
voudig en in oprechtheid des harten zijn
weg. Wat zit daar nu achter? En hoe
komt dat eigenlijk? Immers: het had ook
zo anders gekund. Hij is niet de eerste de
beste: Nee, hij is in die tijd al een overste
van duizend! Koning Saul had hem over
de krijgslieden gezet en hij deed dat
werk met zo'n vaardigheid en met zoveel
inzicht en tact, dat hij aangenaam werd
in de ogen van het ganse volk en ook in
de ogen der knechten van Saul (vers 5).
Bovendien liep hij daar rond, hoewel
dat nu nog verborgen is, met een gezalfd
voorhoofd. Met voorbijgaan van al z'n
ouders broers, was hij gezalfd tot toe
komstig koning over Israël. De Heere
had het Zelf op die bewuste dag, daar in
Bethlehem gezegd: „Sta op, zalf hem,
want deze is het". Juist hij, voor wie men
niet de moeite nam hem bij deze plech
tige gebeurtenis te betrekken, aangezien
hij maar de minste en de jongste was in
zijns vaders huis, juist hij is het! Aldus
overste van duizend. Rechthebbende op
de troon, en bovendien, iemand die
terug kan zien op een andere geweldige
gebeurtenis nog niet zo heel lang gele
den: hij had immers de geweldigste der
Filistijnen gedood met een slinger en
met een steen en alzo zijn huis vrijge
maakt in Israël? In de Naam des Hee
ren, en in de kracht van het geloof had
hij deze onbesneden Goliath toch over
weldigd? En toch, hoewel dat allemaal
waar is, David gedraagt zich slechts
„voorzichtiglijk op al zijn wegen". Hij
blijft die hij was, hij plaatst zich niet op
de voorgrond. Hij roemt niet. Hij pocht
niet. Hij steekt zijn neus niet in de wind.
Hij loopt niet met hooghartig gezicht
rond en als hij terugkeert van het slaan
der Filistijnen en de vrouwen uit al de
steden van Israël met gezang en reien
uitgaan al spelende elkaar antwoorden:
„Saul heeft zijn duizenden verslagen,
maar David zijn tienduizenden", dan...
trekt David zich terug om zijn God te
danken voor de behaalde overwinning
en de zege in Israël. Hij gedraagt zich
voorzichtiglijk. Wat zit daar nu achter?
1) Wel: in de eerste plaats het feit dat
David er zich van bewust is, dat hij ook
maar GEROEPEN is. Hij wierp zichzelf
niet op. Hij had ook geen plannen in die
richting, hij was ook niet degene aan wie
men het eerste dacht, het zag er niet naar
uit, toen hij daar de kudden van zijn
vader weidde, dat hij wel eens op de
troon van Israël zou gaan zitten. Nee, de
Heere en Die alleen had ooit de oude
profeet Samuel in het huis van zijn
vader beschikt en voor hij het eigenlijk
wist, was hij gezalfd tot koning bij de
gratie Gods.
Ziedaar: de eerste reden. De genade
Gods kwam in zijn leven en die genade
zorgt ervoor dat je je voorzichtiglijk
gedraagt, ook als je naam bekend wordt
en je ster al meer en meer glans vertoont.
Niet zijn, Davids, hand had al die din
gen gemaakt, maar de hand van God.
Hij was geen koning en ook geen
koningszoon, maar de Heere, Die het
dwaze der wereld verkiest en het zwakke
der wereld en het onedele der wereld en
zelfs het verachte, ja nog minder: het
geen niets is, opdat Hij het wijze en het
sterke en hetgeen iets is, zou beschamen
en te niet zou maken, DIE GOD en nie
mand anders zit daarachter! Uit Hem en
uit Hem alleen is David die hij nu is en
gedraagt hij zich „zeer voorzichtiglijk".
David roemt wel, maar hij roemt niet in
Saul en niet in zichzelf maar in de
Heere alleen.
„Held David, dien Hij van de schaapskooi nam,
Verkoos Hij Zich tot vorst uit Juda's stam.
Hij deed Zijn knecht van achter 't vee zich spoeden
Om Jacobs zaad. Zijn dierbaar volk, te hoeden".
2) De tweede reden van Davids voor
zichtigheid is gelegen in het feit dat,
zoals de tekst zegt, DE HEERE MET
HEM IS. „En de Heere was met hem".
Nee, ons vers, de mededeling over
Davids voorzichtiglijk wandelen, be
richt ons niets over zijn karakter. Het
gaat hier niet over de persoonlijkheid
van David. Hier wordt geopenbaard
Wie God is en wat genade doet in het
leven van gewone mensen. De Heere is
met hem en daarom gedraagt hij zich
voorzichtiglijk, weet hij tijd en wijze,
weet hij wanneer hij spreken moet en
wanneer hij zwijgen moet. Eerder al
konden we lezen dat de Geest des Hee
ren vaardig werd over David. En als dat
zo is, als de Geest des Heeren op je rust
en als Die vaardig over je wordt, dan
komt die voorzichtigheid in het dage
lijkse leven welhaast vanzelf. Het is
namelijk de Geest „der wijsheid en des
verstands, de Geest des raads en der
sterkte, de Geest der kennis en der vreze
des Heeren". Als die Geest op je rust dan
weten we ons te gedragen en op te stel
len. Die Geest Gods, als de Heere aan
onze zijde staat, geeft ons al die eigen
schappen die we van onszelf niet heb
ben.
Die veroorzaakt dat ons licht schijnt in
de duisternis van deze wereld.
Hoe is dat met ons? Hoe gedragen we
ons op al onze wegen? Wat kenmerkt
ons? Hoe gaan we om met onze mede
mensen? Wat doen we als we niet alleen
meegaande mensen tegenkomen, maar
ook mensen die ons tegenstaan? Hoe
stelt u zich op als u te maken krijgt met
hen die „een man doodslaan om hun
wonde en een jongeling om hun buil?"
De apostel Paulus zegt ergens dat hem
enerzijds een grote en krachtige deur
geopend was, maar dat er anderzijds en
tegelijk ook vele tegenstanders waren:
„Maar er zijn vele tegenstanders", zo
schreef hij. En zo is het hier bij David:
enerzijds gaan er deuren voor hem
open, straks betreedt hij het effen pad
naar het koningschap over geheel Israël,
maar tegelijk moet hij nu reeds zeggen:
„O Heere, hoe zijn mijn tegenpartijders
vermenigvulgd, velen staan tegen mij
op". En wat is dan ons denken en ons
doen? Gedragen we ons voorzichtiglijk?
Zijn we voorzichtig als de slangen en
oprecht gelijk de duiven? Indien ja: dan
zal eind goed ook al goed zijn. Indien de
Geest der voorzichtigheid ons leidt,
komt het allemaal goed. Dan zullen we
in alle omstandigheden dezelfde blij
ven, die de Heere ons maakte: zacht
moedig en nederig van hart. Dan zal de
tegenspoed ons niet bitter en de voor
spoed ons niet trots maken. Dan trekken
we rechte voren in ons leven. Let er op
dat Davids voeten wel eens bijna uit zul
len wijken, maar dat Saul intussen op
glibberige plaatsen is gesteld. Als Sauls
lijn neerwaarts gaat - want een boze
geest Gods wordt vaardig over hem (vs.
10) - zijn licht al flauwer en flauwer
wordt totdat z'n lamp tenslotte uitgaat in
dikke duisternis op de berg Gilboa, gaat
de lijn van David opwaarts en zijn licht
gaat op als de middag en nog even en het
gaat in vervulling.
„Zo duurzaam als de zon, zo glansrijk als
haar stralen,
Bevestigd als de maan; en aan des hemels hogen
Staat Gods getuige trouw te schitteren in elks ogen".
Joh. de Rijke
Komplete woninginrichting Oohgensplaat VJ Tj 01873-1437
DIRKSLAND
De leden van het koor 'Onder Ons' wor
den herinnert aan de datum van 22
augustus waarop de repetities weer
beginnen. Van harte hopen wij dat
nieuwe leden zich zullen aanmelden.
We repeteren van 18.00-19.00 uur in de
recreatiezaal van 'Vroonlande'. Komt u
eens kijken en luisteren. Van harte
welkom.
Na een moeizame start met - met name
- technische moeilijkheden vanwege de
onwennigheid is Lichtspoor, het weke
lijkse radioprogramma dat de Gerefor
meerde Kerk te Middelharnis verzorgt
op Radio Superstar vanaf 19 augustus
elke zondag live te beluisteren tussen
12.00 en 13.00 uur.
Voorheen bestond dit programma uit
een van tevoren opgenomen band die
elke zondag werd afgedraaid in de
Superstarstudio.
Uiteraard ging dit van tevoren opnemen
ten koste van de kwaliteit, en dat gaat
dus veranderen!
Met behulp van technici van Radio
Superstar gaat Lichtspoor het live pro
beren!
Lichtspoor, elke zondag van 12.00-13.00
uur, op Radio Superstar, 100.4 (kabel)
FM 107.3 (ether) FM, correspondentie
adres:
postbus 71, 3240 AB Middelharnis.
NIEUWE TONGE
Op D.V. donderdag 23 augustus 1990
hoopt de Chr. Gem. zangvereniging
'Advendo' weer met haar wekelijkse
repetities te beginnen. Van 20.00-22.00
uur in het Herv. Centrum 'Elim'.
Ook u/jij bent van harte welkom om te
komen zingen de liederen Sions. Er
wordt veel gezongen in de wereld, op
Advendo worden echter psalmen, lof
zangen en geestelijke liederen gezon
gen. Vooral willen we de mannen een
hart onder de riem steken om eens een
avond bij te komen wonen om eens te
zien en te horen wat en hoe er wordt
gezongen. En het fijnste is natuurlijk als
u lid wordt. We beginnen trouwens met
een nieuwe dirigent, namelijk Martin
Mans.
Dus we nodigen een ieder die van zin
gen houdt hartelijk uit om de 23e augus
tus naar Nieuwe Tonge te komen. Elim
is groot genoeg, dus dat hoeft geen
belemmering te zijn.
Zullen we dan maar zeggen aan alle
zangliefhebbers: tot ziens? Goed, alleen
nog even dit: je moet wel 15 jaar zijn.
^.^.^.^.l^l^.^.^.^.l^lf^.i^.lf.^.l^.^.^.^.^.>^^.^■l^^.^.^■^■>^^■^■^■^■'^^■^■'^^■^■^■^■^'^■^■^.i^>^^■^.^■^■^■>t■^.^.^■^.^.^.^.l^^
„Jan Barendrecht!"
„Jan Barendregt?!" Ze weet volstrekt niet
wie Jan Barendregt is.
„Och, kom nou! Weet je toch wel! Daar
ik mee op tweetal gestaan heb voor
Magazijnknecht!"
Ze neemt de borden weer op om naar de
keuken te gaan. Als die vent nou anders
niks heeft om over te ginnegappen!
Maar Bas kan zijn lol nog niet op. Hij gaat een
pijp stoppen en vertelt: „Hij liep in een kruiwa
gen! Ik zeg: Heuj, Jan, ben jij dat kerel, hoe maak
je 't, jo. We hebben mekaar al eens meer in 't vaar
water gezete, hé. 't Was niks voor ons, 't was voor
een rotmof!"... Bas zegt een lelijk woord als hij
bemerkt, dat zijn vrouw naar de keuken gegaan
is...
Er waaien geruchten aan van een dreigende oor
log. Men praat er in Oosthoek over zoals men
over iets praat, dat zeer ver van huis is. 't Zal trou
wens zo'n vaart niet lopen! Heeft er verleden jaar
ook al niet zo'n gevaar in de lucht gehangen? En
is toen die Minister Chamberlain - of hoe die
heten mag - niet naar Duitsland geweest met een
vliegtuig om even vrede te maken? De mensen
informeren aan elkander: „Leeft die man nog?"
Ze vinden het een grote geruststelling, dat de een
de ander verzekeren kan hoe Minister Chamber
lain zich in blakende welstand bevindt. Er heeft
nog kort geleden een foto van hem en zijn vrouw
in de kranten gestaan, ze liepen samen in de Lon-
dense straten, hij met een paraplu, en met een
glimlach op z'n gezicht of er geen vuiltje aan de
lucht was. Nu, foto's liegen niet. 't Lieve vaderland
kan gerust wezen, er zijn belangrijker zaken, die
de aandacht vragen.
Daar is dan allereerst de werkloosheid, die hand
over hand toeneemt, en waarvan de Regering
heeft verklaart, dat ze die in ernst zal gaan bestrij
den. De kranten schrijven opgewekte artikelen.
Het wordt een goede tijd voor de werklozen. De
steunuitkeringen zullen worden verhoogd. Het
aantal steuntrekkers zal in de naaste toekomst
sterk dalen, want er zullen veel werkverruimings-
objekten worden uitgevoerd. Werkverruiming is
een heel wat betere naam dan werkverschaffing!
Plannen zijn in voorbereiding om te komen tot
herscholing van die arbeiders, die in hun vak wel
nooit geen emplooi meer zullen vinden. Een ver
standig Minister vindt het Segobawerk uit. Dat is
een gekke naam voor een zeer eenvoudige zaak.
Het stempelen zal worden vervangen door sport
beoefening en door geestelijke ontspanning. Je
moet maar op het idee komen!
Het behoeft niet te verwonderen, dat deze hervor
mingsplannen drukker besproken worden dan
een oorlog, die er nog niet is en misschien niet
komen zal. De werkloosheid is er, het is een alles
overheersend probleem geworden in de Neder
landse samenleving. Het is zó erg, dat de Burge
meester van Westplaat verklaart: „We zitten in
een slop! We komen er nooit meer uit!" Hij zegt
dit in een geheime vergadering van de gemeente
raad. Een eigenlijke vergadering is het niet, het is
meer een onder-onsje na een openbare zitting,
waarin veel gedebatteerd is. Erg geheim beschou
wen de heren de besprekingen geenszins, anders
zou de romanschrijver onmogelijk daarvan zo'n
precies verslag kunnen geven. De Burgemeester
wordt nadrukkelijk tegengesproken door de heer
Walenwaard. „Of de Burgemeester dan helemaal
geen begrip heeft van de toestand!" En zoiets
durft men te zeggen tegen iemand, die mischien
de enig juiste kijk op de situatie heeft!
De Burgemeester laat zich het verwijt aanleunen
zonder zich boos te maken, maar hij dient toch
netjes van antwoord. Hij zegt not eens pertinent
zijn mening zonder veel te argumenteren. „We
zitten met de werkloosheid in een slop, en we zit
ten met heel veel dingen in een slop! We komen er
nooit meer uit als er geen wonder gebeurt. Wat de
heer Walenwaard mooie hervormingsplannen
noemt is de dwaasheid gekroond! Er deugt van
heel de werklozenzorg niets, alleen de werkver
schaffing is een goed ding, daar had men tien jaar
vroeger op ruime schaal mee moeten beginnen,
maar dan anders, heel anders. Straks zul je 't nog
beleven, dat de boeren in werkverschaffing d'r
uien kunnen laten wieden, of d'r aardappelen
laten rooien! De maatschappij moet grondig wor
den hervormd. Men praat naar 's Burgemeester's
zin te veel over de verbetering van de positie van
de werklozen. Laat men proberen om die mensen
weer aan 't werk te krijgen, ze moeten weer opge
nomen worden in het normale arbeidsproces en
dat bereikt men op die manier nooit! En zolang
we geen baas voor hen kunnen vinden dan maar
aan openbare werken, ...openbare werken en nog
eens openbare werken. Dat gelanterfant moet
maar over wezen! Zet ze aan verdedigingswerken
langs de kust, langs de grenzen..."
De heer Walenwaard interrumpeert schamper:
„Welja, er wordt nog niet genoeg uitgegeven voor
de oorlog!"...
„'t Behoeft tenminste geen cent aan arbeidsloon
te kosten!... Dat zou mijn Segobawerk wezen!"...
Het wordt een langdurige redetwist tussen de Bur
gemeester en de heer Walenwaard. De andere
heren luisteren belangstellend toe zonder zich in
het dispuut te mengen. Het is die twee kempha
nen toevertrouwd! Een dikke wolk tabaksrook
hangt om de tafel...
In het eind verklaart de heer Walenwaard blij te
zijn. dat de Burgemeester geen Minister van
Sociale Zaken is. Deze grap verwekt een alge
meen gelach. De Burgemeester lacht mee. Niette
min blijft hij zijn hoofd schudden en zegt: „De
geest van ons volk is dóór en dóór bedorven!
Zolang de Regering nog bommen nodig heeft om
een opstandig oorlogsschip te bedwingen loopt er
iets verkeerd"...
De heer Walenwaard meent, dat de Burgemeester
oude koeien uit de sloot haalt. Hij ziet daarin een
bewijs, dat het debat vastgelopen is.
De Burgemeester slaat met zijn hamer op tafel:
„Ik zeg: dat er dan iets verkeerd loopt!"
„De werklozen dragen toch de schuld van die
muiterij niet!"
„Wat zou het! Ze durfden me zelfs bij het stempel
lokaal de lijst onder mijn neus te houden: tekenen
tegen de Vlootwet, Burgemeester!"
„Weer een oude koe!" En de heer Walenwaard
grinnikt om die brutale werklozen, die zo ijverig
tegen de Vlootwet gewerkt hebben. „De centen
kunnen ook heel wat beter worden besteed!... Ik
ga naar huis. Burgemeester, we worden het toch
niet eens!"...
(wordt vervolgd)