Ford 6700 IN GESPREK MeT.... Gehakt, veelzijdig en eindeloos gevarieerd APPELS en PEREN t Bezoekersaantal Neeltje Jans gedaald Procedure had succes Weer werk voor zeesleper Pro Auto vraagt provincies toestemming voor mottoborden dhr. J. van Dalen te Clifton, Amerika Onderweg rekening liouden met schoolkinderen Vrouw en Werkwinkel organiseert vier thema ochtenden omtrent werken Besparing elektriciteitsrekening mogelijk Pro Auto eist stopzetting ster-reklamespot NS Samuel Bastiaan Weer volop VAN ES Korteweegje 40 DIRKSLAND Serge Stephan Melchior Boon en Catharina Sara 't Mannetje Voor: Geboortekaartjes Ondertrouwkaarten Visitekaartjes enz W. A. BOTH- VAN 'T GELOOF Marij keiaan 43 3248 AS Melissant Tel. 01877-1947 2 w. aandr. Gebr. Verolme Dorpsweg 14 SOMMELSDIJK Tel. (01870) 33 17 Campagne 'Wij gaan weer naar school' Kwetsbaar Kosten Adviezen Beschikbaarheid Gevulde paprika's Rugü belognese (gehaktsaus uit Bologna) Gevulde reuzechampignons Talloos veel gerechten Pittig gekruid en vers bereid VRIJDAG 10 AUGUSTUS 1990 „EILANDEN NIEUWS" Bladz. 3 FAMILIEBERICHTEN Gij Heere, zijt waardig te ontvangen de heerlijkheid, en de eer en de kracht: want Gij hebt alle dingen geschapen, en door Uw wil zijn zij. en zijn zij geschapen. (Openbaring 4:11) Met blijdschap door ons allen verwacht en in dankbaarheid uit Gods hand ontvangen Adrie van Klinken Annie van Klinken-v. d. Vreede Anita, Suzanna, Lydia Adriaan, Arenda Samuel is geboren op 9 augustus 1990 Pr. Hendrikstraat 5, 3241 GR Middelharnis zo uit de boomgaard delen u mede, ook namens wederzijdse ouders, dat zij gaan trouwen op vrijdag 24 augustus 1990 om 15.30 uur in het gemeentehuis te Goedereede. U bent van harte welkom op ons bruiloftsfeest vanaf 20.00 uur in Verenigingsgebouw 'Oostdam', Jongkoenstraat 1 te Goedereede. 10 augustus 1990 Oudelandseweg 40, 3253 LP Ouddorp Pieterstraat 15, 3252 BK Goedereede Ons toekomstig adres: Catharinastraat 5, 3252 AD Goedereede Er is een eind gekomen aan het jaarlijks stijgende bezoekersaantal aan het werk- eiland Neeltje Jans, de daarbij geves tigde Delta Expo en de bezichtiging van de Deltawerken speciaal de Storm vloedkering. In 1989 was het bezoekersaantal 407.437, 40.000 minder dan het jaar daarvoor. Men is nu begonnen met z.g. Wissel- exposities, wisselend aspekten van de Deltawerken 1956-1986/87 in het laatste jaar kwam de weg over de Stormvloed kering gereed, als afsluiting van de Del tawerken over een periode van dertig jaar. TE KOOP in goede staat, op nieuwe banden De visser J. A. van Beers uit Bergen op Zoom heeft met succes een procedure aangespannen tegen het Ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij. Het Ministerie weigerde hem in 1987 een vergunning te geven voor het met mechanisch vermogen vissen op kokha nen. Van Beers meende dat hij voldeed aan de voorwaarden om een dergelijke vergunning te krijgen, maar het Ministe rie wilde niet hoger gaan dan 35 met motoren vissende kokhanenschepen en weigerde het afgeven van een ver gunning. De AROB-rechter heeft Van Beers in het gelijk gesteld, mede op grond van het feit, dat in 1987 wel aan twee andere vis sers nog vergunning was gegeven, voor in de visserijzone. Voor de zeesleperij en bergingsbedrij ven in Nederland, eens Hollands Glo rie, zijn de gouden tijden voorbij. Men werkt de laatste jaren met verlies en dat zal ook wel de reden zijn, dat de bekende zeesleper Utrecht, door het sleep en bergingsbedrijf Wijsmulier in IJmuiden werd verkocht aan de Noorse firma Taubatkomaniet uit Oslo. De 'Utrecht', de vijfde zeesleper van die naam sedert de oprichting van Wijsmul- Ier, is 9700 pk sterk en komt ook uit Noorwegen. Begin 1989 werd de nieuwe Utrecht aan de sleepvloot toegevoegd. Voordien heet te het schip Frank Viking en het gaat nu Boa Pull heten. De sterke sleper, uitermate geschikt voor zwaar sleepwerk in de off shore bran che, (verslepen booreilanden enz.) zal, nu de aktiviteiten in de olieboor-in- dustrie weer toenemen, zeker werk genoeg hebben. Wijsmuller zelf gaat een dienst nautisch De Stichting Pro Auto heeft de Provin ciale Besturen toestemming gevraagd mottoborden te mogen plaatsen naast die van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Zij meent, dat haar dezelfde gelegenheid moet worden geboden als minister Maij-Weggen om zich tot de Nederlandse automobilist te wenden. In de waarden van de mottoborden van de minister wil Pro Auto zich niet ver diepen. Pro Auto stelt zich voor de automobilis ten er door middel van dergelijke bor den aan te herinneren, hoe belangrijk de auto is voor de economie van ons land. Hoezeer de vrije mobiliteit bijdraagt aan ons welzijn. In welke mate moderne auto's 'schoon' zijn en ten koste van welke investeringen. Hoeveel de auto mobilisten aan belastingen en accijnzen op auto's en autorijden opbrengen voor de overheid. Zo zijn er nog wel enkele motto's te bedenken. Pro Auto beoogt daarmee de automobi listen een hart onder de riem te steken, zulks als reaktie op de pogingen van de overheid om de automobilist bijna als een crimineel af te schilderen. en technisch beheer aan zijn diensten pakket toevoegen bestaande uit het bemannen van containerschepen, met inbegrip van onderhoud en beheer. Deze dienstverlening, die past bij wat men voor de eigen vloot al doet heet Wijsmulier Ship Management groep. De Independent Accord en de Indepen dent Spirit van de firma.Netcon, varen nu nog onder management van van Nie- velt Goudriaan. Beide zusterschepen zijn in 1987 bij de Verolmewerf in Heus- den gebouwd. Het afgesloten contract geldt voor mini maal drie jaar. tJVJVJVVVJVJVVX^JVVJVV^niVJVJVVA In 1923 emigreerde hij naar Amerika: de nu 89-jarige heer J. van Dalen, woonachtig in Clifton, Amerika. Hij trouwde daar met een Goereese; althans haar voorouders waren uit Goeree afkomstig: uit het geslacht van Houten. Ze kregen drie kinderen, waarvan de jongste nog bij dhr van Dalen thuis, in Clifton woont. Hij verwelkomt me hartelijk in het huis van zijn jongste broer in Dirksland, waar hij deze dag te gast is. Hij zegt me een beetje te kennen vanwege mijn stukjes in E.N. die hij iedere week trouw leest. Hij ziet er voor zijn 89 jaren nog heel goed uit. „Alleen wat doof en mijn benen worden minder goed", zegt hij over zijn gezondheid, „maar verder heb ik geen klagen Ik begin het gesprek met de vraag waarom hij destijds naar Amerika is gegaan: „Et stieng me hier hêêlemaele niet an zegt hij in onvervalst Flakkees, „ik most 'r uut Bovendien vond ik het weer hier te slecht". Slechts sporadisch gebruikt hij een engels woord Ik merk op dat hij misschien wel beter Flakkees spreekt dan de jongere generatie. Hij kent immers nog veel oude woorden in deze taal, zoals b.v. tremien (vergiet), raegshóód (ragebol) en vloervaarken (stoffer). „Thuis in Clifton zeg ik ook nog altijd schutteldoek (vaat doek), vertelt hif „want voor ik naar Amerika ging, gebruikte we die woorden immers nog. Mijn Flakkees is niet verhollandst". Voor de 17de keer is hij nu in Holland. De reis was zeer ver moeid omdat hij in New York zes uur vertraging had. Geluk kig reisde hij met zijn dochter, die elders logeert. „Wat valt u het meest op als u weer op Flakkee bent?" „Dat is vooral de netheid. De huizen zien er zo netjes uit. Ver der valt me de zondagsrust erg op In Amerika zijn de super markten dag en nacht open. En de kleding valt me op gaat hij verder Vroeger leek iemand van 50 jaar wel 80, door de donkere kleding die ze droegen. Nu lijkt iemand van 80 eer der 50". „Is het leven in Amerika erg anders dan hier op Flakkee? ..De Amerikanen leven gemakkelijker Ze zijn veel losser in hun gedrag. Een goed voorbeeld daarvan is de kleding. Het maakt niet uit of je nu dokter, advokaat of busines-man bent. maar als je thuis komt van je werk dan trekje ouwe kle ren aan. Alleen voor 'special occasions'ga je netjes gekleed. De mensen hier zijn veel formeler". „Het land is goed voor mij geweest", vindt dhr van Dalen. „In het begin was het leven hard maar ik heb altijd werk gehad. Ik heb op een chemische fabriek gewerkt en ik ben timmerman geweest". Hij vindt, dat als je hard werkt en gezond blijft, je in Amerika een goed leven kunt hebben. ..Maar er is ook een keerzijde: niet alles is goed", en hij somt vervolgens enkele minder goede zaken op: „De huren zijn er ontzettend hoog, 600 tot 800 dollar in de maand. Vooral voor jonge mensen is dat bijna niet op te brengen. De bejaarden- en verpleegtehuizen zijn minder goed. Als je geen geld hebt. kom je daar niet zo gemakkelijk in en als je bezittingen hebt, moetje deze eerst verkopen. Je krijgt dan elke maand alleen een beetje zakgeld. De criminaliteit neemt in Amerika hand over hand toe. vooral het drugsgebruik. Nee, het land gaat naar beneden concludeert hij. „dat geldt ook voor de economie". Hij is over alles wat er in de wereld gebeurt goed op de hoogte. Ieder dag leest hij de krant, die hij vanwege de omvang niet zomaar uitgelezen heeft. Vooral 's zaterdags is die bijna een boekwerk, zegt dhr. van Dalen. Ook het politieke gebeuren volgt hij op de voet. De beste pre sident van Amerika is voor hem nog altijd Roosevelt. Ik moet afscheid van hem nemen want hij gaat met de fami lie rondloeren op Flakkee. Wat een energieke man denk ik bij mezelf Wat heerlijk om op zo 'n manier oud te mogen worden Na me nogmaals verzekerd te hebben dat hij E.N. altijd graag leest, vooral ook de Maas- en Scheldebode en destuk jes over vroeger, zegt hij me vaarwel. Teun ie Knöps In de weken direkt na de zomervakantie zijn in ons land meer schoheren bij ver keersongevallen betrokken dan gedu rende de rest van het jaar. In sommige provincies is er zelfs sprake van een toe name met 15 tot 20%. Samen met de Regionale Organen voor de Verkeersveiligheid richt Veilig Ver keer Nederland zich daarom in de komende tijd tot automobilisten en andere gemotoriseerde weggebruikers met het dringende verzoek aan het begin van het nieuwe schooljaar nog meer dan anders rekening te houden met de ruim twee miljoen Nederlandse schoolkinde ren tussen de 6 en 17 jaar die straks weer zelfstandig - lopend en fietsend - onder weg zijn. 'Wij gaan weer naar school' is het thema van de campagne. Scholieren vormen een kwetsbare groep verkeersdeelnemers. In de periode 1984 tot en met 1988 vielen onder de jeugd tot 18 jaar bij ongevallen gemiddeld per jaar 168 doden en 11.923 gewonden; dat is bijna een kwart van alle verkeers slachtoffers. Veel van deze ongelukken gebeuren op weg van huis naar school. Dat er meteen na de zomervakantie een piek in het aantal verkeersongevallen is te constateren, heeft onder meer te maken met het feit dat veel kinderen die voor het eerst naar een school voor voortgezet onderwijs gaan, onbekend zijn met de route naar de nieuwe school, die verder van huis staat - vaak zelfs in een andere plaats - dan de basisschool waar ze op zaten. Onbekendheid met die andere en langere schoolroute, die in de meeste gevallen fietsend wordt afge legd, kan zeker in het begin problemen opleveren voor de scholieren, vooral buiten de bebouwde kom en op wegen waar fietspaden ontbreken. Vele vrouwen lopen al enige tijd rond met het idee dat ze eigenlijk graag een betaalde baan zouden willen, maar het blijft bij plannen en/of ideeën. Om deze vrouwen nu een duwtje in de rug te geven, organiseert de Vrouw en Werkwinkel in de Hoeksche Waard en in Middelharnis een viertal thema- óchtenden omtrent werken. De ochten den vertonen enige samenhang maar zijn losstaand van elkaar te bezoeken. Onderwerp van de eerste ochtend zal zijn de werking van het arbeidsburo, vooral bestemd voor vrouwen die de idee hebben dat het arbeidsburo alleen bestemd is voor werklozen met een uit kering. Alle diensten en mogelijkheden van het arbeidsburo komen op deze ochtend aan de orde en er zal gelegen heid zijn tot het stellen van vragen. Tevens is er de bijdrage van het uitzend- buro Start, dat o.a. aktief is voor herin tredende vrouwen. De tweede ochtend zal als onderwerp solliciteren hebben. Veel vrouwen heb ben weinig ei-varing met het schrijven van sollicitatiebrieven, omdat men in het verleden vaak gewoon gevraagd werd voor een baan. De ochtend zal dan ook voornamelijk besteed worden aan het schriftelijk solliciteren. De derde ochtend heeft als onderwerp de mogelijkheden die er zijn om een eigen bedrijf te starten. Schep je eigen werkgelegenheid en kom hier je licht eens opsteken. Tenslotte wordt het sollicitatiegesprek bij de horens gevat. Hoe bereid je je voor, wat kun je wel en niet zeggen, hoe presenteer je je zelf het beste. Voor meer informatie of aanmelding kunt u bellen naar de Vrouw en Werk winkel, tel. (01880) 142 52. De Vrouw en Werkwinkel is weer ge opend vanaf 14 augustus. Deelname aan deze ochtenden kost 3,- per keer, bij gelijktijdig inschrijven voor de hele cyclus kost het totaal 10.-. SINT ANNALAND Oud papier aktie Op maandag 13 augustus zal door een aantal vrijwilli gers van de Koninklijke Fanfare 'Acce lerando' uit Sint Annaland vanaf des avonds 18.30 uur (half zeven) in het hele dorp Sint Annaland oud papier worden opgehaald. De baten hiervan zullen ten goede komen aan het instrumenten fonds van voornoemde fanfare. SINT ANNALAND Aardappelveiling van dinsdag 7 augustus 1990 Doré blok 1 ƒ0,32 -ƒ0,35. Doré apart ƒ0,26. Doré drielingen ƒ0,19. Doré kriel 0,86. Gloria gewone 0,14 - ƒ0,30. Gloria bonken ƒ0,40 - ƒ0,41. Gloria drielingen ƒ0,25. Gloria kriel ƒ1,05. Ottawa gewone ƒ0,25. Bintjes gewone ƒ0,21 - ƒ0,27. Bintjes bonken 7 0,42 -ƒ0,46. Bintjes drielingen 0,20 - ƒ0,25. Bintjes kriel 1,01 - 1,05. Eigen heimers gewone ƒ0,30 - ƒ0,35. Eigen heimers kriel ƒ0,12. Bildstar gewone 0,26 - 0,29. Bildstar drielingen 0,28. Aardappelprijs per kilogram. Aanvoer 73 ton. Uit een onlangs door de Consumenten bond uitgevoerd onderzoek naar de hoogte van stroomtarieven in Neder land blijkt het gebruik van een zoge naamde dubbel-tariefmeter voor veel huishoudens interessant. Met behulp van zo'n meter kan gebruik worden gemaakt van goedkope stroom buiten de piektijden. In deze regio biedt het Regionaal Ener giebedrijf Dordrecht gedurende de 168 uren in een week 102 uur goedkope stroom, één van de hoogste percentages in Nederland. Het beleid van het R.E.D. is erop gericht het gebruik van de dubbele meters te sti muleren. Zo worden bij nieuwbouwpro- jekten in de regio standaard dergelijke meters toegepast. Indien het negatief blijkt uit te vallen als gevolg van een te laag verbruik, vindt herberekening op basis van een enkeltariefmeter plaats. Deze maatregel keert zich dus nooit tegen de consument. Inmiddels maakt ruim 80% van de huis houdelijke aansluitingen bij het R.E.D. gebruik van aangepaste bemetering. Verleden jaar is dit percentage nog gesti muleerd via een gericht aanschrijvings- beleid van het energiebedrijf De extra kosten die verbonden zijn aan het gebruik van een dubbele meter, een hoger vastrecht, worden in de meeste gevallen ruimschoots gekompenseerd door besparing op de stroomrekening. Een en ander kan uiteraard extra gun stig uitvallen door gericht om te gaan met de uren waarop goedkope stroom voorhanden is. Door het ruime aanbod van het R.E.D. kan echter ook zonder ingrijpende aanpassingen van de wijze van elektriciteitsgebruik worden ge profiteerd. Bij het beantwoorden van de vraag of een dubbele meter interessant is, helpt het R.E.D. graag mee. Eén telefoontje naar de afdeling kleinverbruik, telefoon (078) 33 53 50. is voldoende. Pro Auto heeft zich schriftelijk tot de direktie van de Nederlandse Spoorwe gen gewend met een protesta tegen de jongste Sterspot van de NS (het kind met de ballonnetjes), die suggereert, dat de auto een milieuverpester en de trein brandschoon is. Pro Auto acht die Ster- spot ronduit en bewust misleidend. De trein belast het milieu per passagier- kilometerbeslist niet minderen wellicht zelfs meer dan de auto. Pro Auto vraagt de NS met klem met de bewuste spot onmiddellijk te stoppen. Zo niet, dan zal Pro Auto zich met een klacht tot de Reclame-codecommissie wenden. Deze stelde de NS al eerder in het ongelijk in een klacht over een soortgelijke zaak. (de reclame, waarin de NS suggereert, dat de auto in zijn eentje alle bomen doet sterven). Pro Auto vindt het treurig en tragisch, dat de NS een deel van zijn overheids subsidies gebruikt om de automobobi- list in een kwalijk daglicht te stellen. Deze subsidies zijn nota bene voor een belangrijk deel afkomstig van belastin gen op autorijden. Pro Auto meent dat de NS dat geld, in plaats van er zijn hoofd-sponsor mee te beledigen, heel wat beter zou kunnen gebruiken om er zijn miserabele service mee te verbeteren. Afgezien daarvan denkt Pro Auto niet, dat iemand gebaat is met het stimuleren van haatgevoelens openbaar vervoer versus particulier vervoer. Pro Auto vindt de NS sterspot in kwestie niet alleen belachelijk, maar ook heel gewoon dom. Dubbele bemetering kan vanaf een jaar- verbruik van 1500 kWh voordelig zijn. Goedkope stroom is beschikbaar op: - zaterdag, zondag en alle algemeen erkende feestdagenalle uren - maandag tot en met vrijdagvan 23.00-07.00 uur - bovendien voor huishoudelijk gebruik zomerperiodevan 11.30-14.30 uur winterperiodevan 12.30-15.00 uur U heeft nodig voor 4 personen: 4 a 6 paprika's 500 gram gehakt 2 sneden brood, ontkorst 1 ui 1 ei 1/2 theelepel zout peper 2 eetlepels margarine 2 eetlepels olijfolie 6 kleine tomaten zout peper Week het brood voor. Doe het gehakt, de gesnipperde ui en het ei in een kom. Knijp het brood goed uit. Voeg het brood, zout en peper vervolgens aan het mengsel toe. Kneed het gehakt en de toe gevoegde ingrediënten door elkaar. Snijd de kapjes van de paprika's en ver wijder zaad en zaadlijsten. Vul de paprika's met het gehaktmengsel en zet het deksel er weer op. Ontvel en ontpit de tomaten en snijd ze in plakken. Leg deze plakken in een met olie bestreken ovenvaste schaal, zet de gevulde paprika's erin en bestrooi ze naar smaak met wat zout en peper. Ver warm de oven voor op 200 graden Cel- cius. Zet de paprika's gedurende 45 minuten in de oven. Serveren met rijst. U heeft nodig voor 4 personen: 80 gram doorregen spek 1 a 2 uien 1 middelgrote wortel 1 stuk selderijknol 4 eetlepels boter 300 gram gehakt, half-om-half 2 eetlepels tomatenpuree 1 deciliter runderbouillon 1/8 liter rode wijn peper versgeraspte nootmuskaat 1/2 laurierblad Snipper spek, wortel, uien en selderij knol en laat alles ca. 2 minuten bakken met de hittebron op de middelste stand. Voeg boter en het gehakt toe en roer alle ingrediënten toe. Laat alles, zonder dek sel, op een laag ingestelde hittebron in ca. 1 uur inkoken tot een dikke saus. Breng de saus op smaak met peper en nootmuskaat. Serveer de Rugü Bolognese met spag hetti. Snijd de stelen van de reuzechampig nons en doop de hoeden even in olie, citroensap of azijn (om verkleuring te voorkomen). Vul ze met één van de onderstaande mengsels of één uit eigen keuken. (Gooi de stelen niet weg. Verwerk ze in de vul ling of snijd ze door de soep). Bereid de hapjes in ongeveer 15 minuten in een hete oven. Suggesties voor een vulling: - vulling van gehakt, uien en paprika - een vulling van rauw ei, ham, peper en zout bestrooid met paneermeel. De champignons eventueel bedekken met jonge geraspte kaas en in een voor verwarmde oven op 160 a 170 graden Celcius in 10 a 12 minuten bereiden. Er zullen maar weinig mensen zijn die gehakt niet lekker vinden. Sterker nog: gehakt is een produkt dat razend popu lair is in de Nederlandse keuken. De ver klaring daarvoor is eigenlijk heel sim pel. Gehakt is een produkt waarmee je eindeloos kunt variëren en dat makke lijk is te bereiden. Bovendien is gehakt een mager produkt, zodat je niet bang behoeft te zijn dat je er dik van wordt. Gehakt is er in verschillende soorten en variëteiten. Rundergehakt, half-om- half, varkensgehakt, kalfsgehakt, lams- gehakt, tartaar, gehakte biefstuk... stuk voor stuk zijn ze te koop bij uw slager. En dat voor een aantrekkelijke prijs. Behalve de oude, vertrouwde gehaktbal, is gehakt ook op vele andere manieren te bereiden. Denkt u maar eens aan een heerlijke pastasaus, voor bijvoorbeeld de spaghetti, of als kruidige vulling voor uw groente. Maar ook hartige taarten, pizza's, gevulde broodjes, gehaktbrood of een lekkere pastei kunnen niet zonder gehakt. Kortom, gehakt is een vleessoort dat het hele jaar door lekker is in talloos veel gerechten. Naast alle bekende gehaktsoorten kunt u tegenwoordig ook vele smaken spe ciaal gekruid gehakt bij uw slager in de winkel aantreffen. Bijvoorbeeld stroga- noffgehakt, of paprika-en champignon- gehakt. Deze gehaktsoorten zijn heer lijk te gebruiken in pittige of exotische gerechten. Maar ook als u minder houdt van pittige maaltijden kunt u kiezen voor gehakt. Half-om-half en varkensgehakt zijn bij voorbeeld weer minder pittig dan run dergehakt. En we zeiden het al: gehakt is zeker geen vet produkt. In het vlees en vleeswarenbesluit is vastgesteld dat ge hakt maximaal 35% vet mag bevatten. Mager gehakt bevat maximaal slechts 20% vet. Uit onderzoek is echter geble ken dat het vetgehalte van gehakt nog verder is gedaald. Gemiddeld bevat 'gewoon' gehakt tegen woordig niet meer dan 22 tot 25% vet. Met andere woorden: gehakt is een goed produkt dat bovendien iedere dag vers bij uw slager te koop is. Een betere garantie is er niet. We laten hier nog enkele recepten met gehakt volgen:

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1990 | | pagina 3