Ford 6700
IN GESPREK MeT....
Gehakt, veelzijdig
en eindeloos gevarieerd
APPELS
en PEREN
t
Bezoekersaantal
Neeltje Jans gedaald
Procedure had succes
Weer werk voor zeesleper
Pro Auto vraagt
provincies toestemming
voor mottoborden
dhr. J. van Dalen
te Clifton, Amerika
Onderweg rekening liouden
met schoolkinderen
Vrouw en Werkwinkel
organiseert vier thema
ochtenden omtrent werken
Besparing
elektriciteitsrekening
mogelijk
Pro Auto eist stopzetting
ster-reklamespot NS
Samuel Bastiaan
Weer volop
VAN ES
Korteweegje 40
DIRKSLAND
Serge Stephan Melchior Boon
en
Catharina Sara 't Mannetje
Voor:
Geboortekaartjes
Ondertrouwkaarten
Visitekaartjes enz
W. A. BOTH-
VAN 'T GELOOF
Marij keiaan 43
3248 AS Melissant
Tel. 01877-1947
2 w. aandr.
Gebr. Verolme
Dorpsweg 14
SOMMELSDIJK
Tel. (01870) 33 17
Campagne
'Wij gaan weer naar school'
Kwetsbaar
Kosten
Adviezen
Beschikbaarheid
Gevulde paprika's
Rugü belognese
(gehaktsaus uit Bologna)
Gevulde reuzechampignons
Talloos veel gerechten
Pittig gekruid en vers bereid
VRIJDAG 10 AUGUSTUS 1990
„EILANDEN NIEUWS"
Bladz. 3
FAMILIEBERICHTEN
Gij Heere, zijt waardig te ontvangen de
heerlijkheid, en de eer en de kracht:
want Gij hebt alle dingen geschapen, en
door Uw wil zijn zij. en zijn zij
geschapen. (Openbaring 4:11)
Met blijdschap door ons allen verwacht
en in dankbaarheid uit Gods hand ontvangen
Adrie van Klinken
Annie van Klinken-v. d. Vreede
Anita, Suzanna, Lydia
Adriaan, Arenda
Samuel is geboren op 9 augustus 1990
Pr. Hendrikstraat 5, 3241 GR Middelharnis
zo uit de boomgaard
delen u mede, ook namens wederzijdse ouders,
dat zij gaan trouwen op vrijdag 24 augustus 1990
om 15.30 uur in het gemeentehuis te Goedereede.
U bent van harte welkom op ons bruiloftsfeest
vanaf 20.00 uur in Verenigingsgebouw 'Oostdam',
Jongkoenstraat 1 te Goedereede.
10 augustus 1990
Oudelandseweg 40, 3253 LP Ouddorp
Pieterstraat 15, 3252 BK Goedereede
Ons toekomstig adres:
Catharinastraat 5, 3252 AD Goedereede
Er is een eind gekomen aan het jaarlijks
stijgende bezoekersaantal aan het werk-
eiland Neeltje Jans, de daarbij geves
tigde Delta Expo en de bezichtiging van
de Deltawerken speciaal de Storm
vloedkering.
In 1989 was het bezoekersaantal 407.437,
40.000 minder dan het jaar daarvoor.
Men is nu begonnen met z.g. Wissel-
exposities, wisselend aspekten van de
Deltawerken 1956-1986/87 in het laatste
jaar kwam de weg over de Stormvloed
kering gereed, als afsluiting van de Del
tawerken over een periode van dertig
jaar.
TE KOOP
in goede staat,
op nieuwe banden
De visser J. A. van Beers uit Bergen op
Zoom heeft met succes een procedure
aangespannen tegen het Ministerie van
Landbouw, Natuurbeheer en Visserij.
Het Ministerie weigerde hem in 1987
een vergunning te geven voor het met
mechanisch vermogen vissen op kokha
nen. Van Beers meende dat hij voldeed
aan de voorwaarden om een dergelijke
vergunning te krijgen, maar het Ministe
rie wilde niet hoger gaan dan 35 met
motoren vissende kokhanenschepen en
weigerde het afgeven van een ver
gunning.
De AROB-rechter heeft Van Beers in het
gelijk gesteld, mede op grond van het
feit, dat in 1987 wel aan twee andere vis
sers nog vergunning was gegeven, voor
in de visserijzone.
Voor de zeesleperij en bergingsbedrij
ven in Nederland, eens Hollands Glo
rie, zijn de gouden tijden voorbij. Men
werkt de laatste jaren met verlies en dat
zal ook wel de reden zijn, dat de
bekende zeesleper Utrecht, door het
sleep en bergingsbedrijf Wijsmulier in
IJmuiden werd verkocht aan de Noorse
firma Taubatkomaniet uit Oslo.
De 'Utrecht', de vijfde zeesleper van die
naam sedert de oprichting van Wijsmul-
Ier, is 9700 pk sterk en komt ook uit
Noorwegen.
Begin 1989 werd de nieuwe Utrecht aan
de sleepvloot toegevoegd. Voordien heet
te het schip Frank Viking en het gaat nu
Boa Pull heten.
De sterke sleper, uitermate geschikt voor
zwaar sleepwerk in de off shore bran
che, (verslepen booreilanden enz.) zal,
nu de aktiviteiten in de olieboor-in-
dustrie weer toenemen, zeker werk
genoeg hebben.
Wijsmuller zelf gaat een dienst nautisch
De Stichting Pro Auto heeft de Provin
ciale Besturen toestemming gevraagd
mottoborden te mogen plaatsen naast
die van het ministerie van Verkeer en
Waterstaat. Zij meent, dat haar dezelfde
gelegenheid moet worden geboden als
minister Maij-Weggen om zich tot de
Nederlandse automobilist te wenden. In
de waarden van de mottoborden van de
minister wil Pro Auto zich niet ver
diepen.
Pro Auto stelt zich voor de automobilis
ten er door middel van dergelijke bor
den aan te herinneren, hoe belangrijk de
auto is voor de economie van ons land.
Hoezeer de vrije mobiliteit bijdraagt
aan ons welzijn. In welke mate moderne
auto's 'schoon' zijn en ten koste van
welke investeringen. Hoeveel de auto
mobilisten aan belastingen en accijnzen
op auto's en autorijden opbrengen voor
de overheid. Zo zijn er nog wel enkele
motto's te bedenken.
Pro Auto beoogt daarmee de automobi
listen een hart onder de riem te steken,
zulks als reaktie op de pogingen van de
overheid om de automobilist bijna als
een crimineel af te schilderen.
en technisch beheer aan zijn diensten
pakket toevoegen bestaande uit het
bemannen van containerschepen, met
inbegrip van onderhoud en beheer.
Deze dienstverlening, die past bij wat
men voor de eigen vloot al doet heet
Wijsmulier Ship Management groep.
De Independent Accord en de Indepen
dent Spirit van de firma.Netcon, varen
nu nog onder management van van Nie-
velt Goudriaan. Beide zusterschepen
zijn in 1987 bij de Verolmewerf in Heus-
den gebouwd.
Het afgesloten contract geldt voor mini
maal drie jaar.
tJVJVJVVVJVJVVX^JVVJVV^niVJVJVVA
In 1923 emigreerde hij naar Amerika: de nu 89-jarige heer
J. van Dalen, woonachtig in Clifton, Amerika. Hij trouwde
daar met een Goereese; althans haar voorouders waren uit
Goeree afkomstig: uit het geslacht van Houten.
Ze kregen drie kinderen, waarvan de jongste nog bij dhr van
Dalen thuis, in Clifton woont.
Hij verwelkomt me hartelijk in het huis van zijn jongste
broer in Dirksland, waar hij deze dag te gast is. Hij zegt me
een beetje te kennen vanwege mijn stukjes in E.N. die hij
iedere week trouw leest.
Hij ziet er voor zijn 89 jaren nog heel goed uit. „Alleen wat
doof en mijn benen worden minder goed", zegt hij over zijn
gezondheid, „maar verder heb ik geen klagen
Ik begin het gesprek met de vraag waarom hij destijds naar
Amerika is gegaan: „Et stieng me hier hêêlemaele niet an
zegt hij in onvervalst Flakkees, „ik most 'r uut Bovendien
vond ik het weer hier te slecht".
Slechts sporadisch gebruikt hij een engels woord Ik merk op
dat hij misschien wel beter Flakkees spreekt dan de jongere
generatie. Hij kent immers nog veel oude woorden in deze
taal, zoals b.v. tremien (vergiet), raegshóód (ragebol) en
vloervaarken (stoffer).
„Thuis in Clifton zeg ik ook nog altijd schutteldoek (vaat
doek), vertelt hif „want voor ik naar Amerika ging, gebruikte
we die woorden immers nog. Mijn Flakkees is niet
verhollandst".
Voor de 17de keer is hij nu in Holland. De reis was zeer ver
moeid omdat hij in New York zes uur vertraging had. Geluk
kig reisde hij met zijn dochter, die elders logeert.
„Wat valt u het meest op als u weer op Flakkee bent?"
„Dat is vooral de netheid. De huizen zien er zo netjes uit. Ver
der valt me de zondagsrust erg op In Amerika zijn de super
markten dag en nacht open. En de kleding valt me op gaat
hij verder Vroeger leek iemand van 50 jaar wel 80, door de
donkere kleding die ze droegen. Nu lijkt iemand van 80 eer
der 50".
„Is het leven in Amerika erg anders dan hier op Flakkee?
..De Amerikanen leven gemakkelijker Ze zijn veel losser in
hun gedrag. Een goed voorbeeld daarvan is de kleding. Het
maakt niet uit of je nu dokter, advokaat of busines-man
bent. maar als je thuis komt van je werk dan trekje ouwe kle
ren aan. Alleen voor 'special occasions'ga je netjes gekleed.
De mensen hier zijn veel formeler".
„Het land is goed voor mij geweest", vindt dhr van Dalen.
„In het begin was het leven hard maar ik heb altijd werk
gehad. Ik heb op een chemische fabriek gewerkt en ik ben
timmerman geweest".
Hij vindt, dat als je hard werkt en gezond blijft, je in Amerika
een goed leven kunt hebben. ..Maar er is ook een keerzijde:
niet alles is goed", en hij somt vervolgens enkele minder
goede zaken op:
„De huren zijn er ontzettend hoog, 600 tot 800 dollar in de
maand. Vooral voor jonge mensen is dat bijna niet op te
brengen.
De bejaarden- en verpleegtehuizen zijn minder goed. Als je
geen geld hebt. kom je daar niet zo gemakkelijk in en als je
bezittingen hebt, moetje deze eerst verkopen. Je krijgt dan
elke maand alleen een beetje zakgeld.
De criminaliteit neemt in Amerika hand over hand toe.
vooral het drugsgebruik. Nee, het land gaat naar beneden
concludeert hij. „dat geldt ook voor de economie".
Hij is over alles wat er in de wereld gebeurt goed op de hoogte.
Ieder dag leest hij de krant, die hij vanwege de omvang niet
zomaar uitgelezen heeft. Vooral 's zaterdags is die bijna een
boekwerk, zegt dhr. van Dalen.
Ook het politieke gebeuren volgt hij op de voet. De beste pre
sident van Amerika is voor hem nog altijd Roosevelt.
Ik moet afscheid van hem nemen want hij gaat met de fami
lie rondloeren op Flakkee.
Wat een energieke man denk ik bij mezelf Wat heerlijk
om op zo 'n manier oud te mogen worden
Na me nogmaals verzekerd te hebben dat hij E.N. altijd
graag leest, vooral ook de Maas- en Scheldebode en destuk
jes over vroeger, zegt hij me vaarwel.
Teun ie Knöps
In de weken direkt na de zomervakantie
zijn in ons land meer schoheren bij ver
keersongevallen betrokken dan gedu
rende de rest van het jaar. In sommige
provincies is er zelfs sprake van een toe
name met 15 tot 20%.
Samen met de Regionale Organen voor
de Verkeersveiligheid richt Veilig Ver
keer Nederland zich daarom in de
komende tijd tot automobilisten en
andere gemotoriseerde weggebruikers
met het dringende verzoek aan het begin
van het nieuwe schooljaar nog meer dan
anders rekening te houden met de ruim
twee miljoen Nederlandse schoolkinde
ren tussen de 6 en 17 jaar die straks weer
zelfstandig - lopend en fietsend - onder
weg zijn. 'Wij gaan weer naar school' is
het thema van de campagne.
Scholieren vormen een kwetsbare groep
verkeersdeelnemers. In de periode 1984
tot en met 1988 vielen onder de jeugd tot
18 jaar bij ongevallen gemiddeld per
jaar 168 doden en 11.923 gewonden; dat
is bijna een kwart van alle verkeers
slachtoffers. Veel van deze ongelukken
gebeuren op weg van huis naar school.
Dat er meteen na de zomervakantie een
piek in het aantal verkeersongevallen is
te constateren, heeft onder meer te
maken met het feit dat veel kinderen die
voor het eerst naar een school voor
voortgezet onderwijs gaan, onbekend
zijn met de route naar de nieuwe school,
die verder van huis staat - vaak zelfs in
een andere plaats - dan de basisschool
waar ze op zaten. Onbekendheid met
die andere en langere schoolroute, die in
de meeste gevallen fietsend wordt afge
legd, kan zeker in het begin problemen
opleveren voor de scholieren, vooral
buiten de bebouwde kom en op wegen
waar fietspaden ontbreken.
Vele vrouwen lopen al enige tijd rond
met het idee dat ze eigenlijk graag een
betaalde baan zouden willen, maar het
blijft bij plannen en/of ideeën.
Om deze vrouwen nu een duwtje in de
rug te geven, organiseert de Vrouw en
Werkwinkel in de Hoeksche Waard en
in Middelharnis een viertal thema-
óchtenden omtrent werken. De ochten
den vertonen enige samenhang maar
zijn losstaand van elkaar te bezoeken.
Onderwerp van de eerste ochtend zal
zijn de werking van het arbeidsburo,
vooral bestemd voor vrouwen die de
idee hebben dat het arbeidsburo alleen
bestemd is voor werklozen met een uit
kering. Alle diensten en mogelijkheden
van het arbeidsburo komen op deze
ochtend aan de orde en er zal gelegen
heid zijn tot het stellen van vragen.
Tevens is er de bijdrage van het uitzend-
buro Start, dat o.a. aktief is voor herin
tredende vrouwen.
De tweede ochtend zal als onderwerp
solliciteren hebben. Veel vrouwen heb
ben weinig ei-varing met het schrijven
van sollicitatiebrieven, omdat men in
het verleden vaak gewoon gevraagd
werd voor een baan. De ochtend zal dan
ook voornamelijk besteed worden aan
het schriftelijk solliciteren.
De derde ochtend heeft als onderwerp
de mogelijkheden die er zijn om een
eigen bedrijf te starten. Schep je eigen
werkgelegenheid en kom hier je licht
eens opsteken.
Tenslotte wordt het sollicitatiegesprek
bij de horens gevat. Hoe bereid je je
voor, wat kun je wel en niet zeggen, hoe
presenteer je je zelf het beste.
Voor meer informatie of aanmelding
kunt u bellen naar de Vrouw en Werk
winkel, tel. (01880) 142 52.
De Vrouw en Werkwinkel is weer ge
opend vanaf 14 augustus.
Deelname aan deze ochtenden kost
3,- per keer, bij gelijktijdig inschrijven
voor de hele cyclus kost het totaal
10.-.
SINT ANNALAND
Oud papier aktie Op maandag 13
augustus zal door een aantal vrijwilli
gers van de Koninklijke Fanfare 'Acce
lerando' uit Sint Annaland vanaf des
avonds 18.30 uur (half zeven) in het hele
dorp Sint Annaland oud papier worden
opgehaald. De baten hiervan zullen ten
goede komen aan het instrumenten
fonds van voornoemde fanfare.
SINT ANNALAND
Aardappelveiling van dinsdag 7 augustus
1990 Doré blok 1 ƒ0,32 -ƒ0,35. Doré
apart ƒ0,26. Doré drielingen ƒ0,19.
Doré kriel 0,86. Gloria gewone 0,14 -
ƒ0,30. Gloria bonken ƒ0,40 - ƒ0,41.
Gloria drielingen ƒ0,25. Gloria kriel
ƒ1,05. Ottawa gewone ƒ0,25. Bintjes
gewone ƒ0,21 - ƒ0,27. Bintjes bonken
7 0,42 -ƒ0,46. Bintjes drielingen 0,20 -
ƒ0,25. Bintjes kriel 1,01 - 1,05. Eigen
heimers gewone ƒ0,30 - ƒ0,35. Eigen
heimers kriel ƒ0,12. Bildstar gewone
0,26 - 0,29. Bildstar drielingen 0,28.
Aardappelprijs per kilogram. Aanvoer
73 ton.
Uit een onlangs door de Consumenten
bond uitgevoerd onderzoek naar de
hoogte van stroomtarieven in Neder
land blijkt het gebruik van een zoge
naamde dubbel-tariefmeter voor veel
huishoudens interessant.
Met behulp van zo'n meter kan gebruik
worden gemaakt van goedkope stroom
buiten de piektijden.
In deze regio biedt het Regionaal Ener
giebedrijf Dordrecht gedurende de 168
uren in een week 102 uur goedkope
stroom, één van de hoogste percentages
in Nederland.
Het beleid van het R.E.D. is erop gericht
het gebruik van de dubbele meters te sti
muleren. Zo worden bij nieuwbouwpro-
jekten in de regio standaard dergelijke
meters toegepast. Indien het negatief
blijkt uit te vallen als gevolg van een te
laag verbruik, vindt herberekening op
basis van een enkeltariefmeter plaats.
Deze maatregel keert zich dus nooit
tegen de consument.
Inmiddels maakt ruim 80% van de huis
houdelijke aansluitingen bij het R.E.D.
gebruik van aangepaste bemetering.
Verleden jaar is dit percentage nog gesti
muleerd via een gericht aanschrijvings-
beleid van het energiebedrijf
De extra kosten die verbonden zijn aan
het gebruik van een dubbele meter, een
hoger vastrecht, worden in de meeste
gevallen ruimschoots gekompenseerd
door besparing op de stroomrekening.
Een en ander kan uiteraard extra gun
stig uitvallen door gericht om te gaan
met de uren waarop goedkope stroom
voorhanden is. Door het ruime aanbod
van het R.E.D. kan echter ook zonder
ingrijpende aanpassingen van de wijze
van elektriciteitsgebruik worden ge
profiteerd.
Bij het beantwoorden van de vraag of
een dubbele meter interessant is, helpt
het R.E.D. graag mee. Eén telefoontje
naar de afdeling kleinverbruik, telefoon
(078) 33 53 50. is voldoende.
Pro Auto heeft zich schriftelijk tot de
direktie van de Nederlandse Spoorwe
gen gewend met een protesta tegen de
jongste Sterspot van de NS (het kind met
de ballonnetjes), die suggereert, dat de
auto een milieuverpester en de trein
brandschoon is. Pro Auto acht die Ster-
spot ronduit en bewust misleidend. De
trein belast het milieu per passagier-
kilometerbeslist niet minderen wellicht
zelfs meer dan de auto. Pro Auto vraagt
de NS met klem met de bewuste spot
onmiddellijk te stoppen. Zo niet, dan zal
Pro Auto zich met een klacht tot de
Reclame-codecommissie wenden. Deze
stelde de NS al eerder in het ongelijk in
een klacht over een soortgelijke zaak.
(de reclame, waarin de NS suggereert,
dat de auto in zijn eentje alle bomen
doet sterven).
Pro Auto vindt het treurig en tragisch,
dat de NS een deel van zijn overheids
subsidies gebruikt om de automobobi-
list in een kwalijk daglicht te stellen.
Deze subsidies zijn nota bene voor een
belangrijk deel afkomstig van belastin
gen op autorijden.
Pro Auto meent dat de NS dat geld, in
plaats van er zijn hoofd-sponsor mee te
beledigen, heel wat beter zou kunnen
gebruiken om er zijn miserabele service
mee te verbeteren.
Afgezien daarvan denkt Pro Auto niet,
dat iemand gebaat is met het stimuleren
van haatgevoelens openbaar vervoer
versus particulier vervoer.
Pro Auto vindt de NS sterspot in kwestie
niet alleen belachelijk, maar ook heel
gewoon dom.
Dubbele bemetering kan vanaf een jaar-
verbruik van 1500 kWh voordelig zijn.
Goedkope stroom is beschikbaar op:
- zaterdag, zondag en alle algemeen
erkende feestdagenalle uren
- maandag tot en met
vrijdagvan 23.00-07.00 uur
- bovendien voor huishoudelijk
gebruik
zomerperiodevan 11.30-14.30 uur
winterperiodevan 12.30-15.00 uur
U heeft nodig voor 4 personen:
4 a 6 paprika's
500 gram gehakt
2 sneden brood, ontkorst
1 ui
1 ei
1/2 theelepel zout
peper
2 eetlepels margarine
2 eetlepels olijfolie
6 kleine tomaten
zout
peper
Week het brood voor. Doe het gehakt, de
gesnipperde ui en het ei in een kom.
Knijp het brood goed uit. Voeg het
brood, zout en peper vervolgens aan het
mengsel toe. Kneed het gehakt en de toe
gevoegde ingrediënten door elkaar.
Snijd de kapjes van de paprika's en ver
wijder zaad en zaadlijsten. Vul de
paprika's met het gehaktmengsel en zet
het deksel er weer op.
Ontvel en ontpit de tomaten en snijd ze
in plakken. Leg deze plakken in een met
olie bestreken ovenvaste schaal, zet de
gevulde paprika's erin en bestrooi ze
naar smaak met wat zout en peper. Ver
warm de oven voor op 200 graden Cel-
cius. Zet de paprika's gedurende 45
minuten in de oven. Serveren met
rijst.
U heeft nodig voor 4 personen:
80 gram doorregen spek
1 a 2 uien
1 middelgrote wortel
1 stuk selderijknol
4 eetlepels boter
300 gram gehakt, half-om-half
2 eetlepels tomatenpuree
1 deciliter runderbouillon
1/8 liter rode wijn
peper
versgeraspte nootmuskaat
1/2 laurierblad
Snipper spek, wortel, uien en selderij
knol en laat alles ca. 2 minuten bakken
met de hittebron op de middelste stand.
Voeg boter en het gehakt toe en roer alle
ingrediënten toe. Laat alles, zonder dek
sel, op een laag ingestelde hittebron in
ca. 1 uur inkoken tot een dikke saus.
Breng de saus op smaak met peper en
nootmuskaat.
Serveer de Rugü Bolognese met spag
hetti.
Snijd de stelen van de reuzechampig
nons en doop de hoeden even in olie,
citroensap of azijn (om verkleuring te
voorkomen).
Vul ze met één van de onderstaande
mengsels of één uit eigen keuken. (Gooi
de stelen niet weg. Verwerk ze in de vul
ling of snijd ze door de soep). Bereid de
hapjes in ongeveer 15 minuten in een
hete oven.
Suggesties voor een vulling:
- vulling van gehakt, uien en paprika
- een vulling van rauw ei, ham, peper en
zout bestrooid met paneermeel.
De champignons eventueel bedekken
met jonge geraspte kaas en in een voor
verwarmde oven op 160 a 170 graden
Celcius in 10 a 12 minuten bereiden.
Er zullen maar weinig mensen zijn die
gehakt niet lekker vinden. Sterker nog:
gehakt is een produkt dat razend popu
lair is in de Nederlandse keuken. De ver
klaring daarvoor is eigenlijk heel sim
pel. Gehakt is een produkt waarmee je
eindeloos kunt variëren en dat makke
lijk is te bereiden. Bovendien is gehakt
een mager produkt, zodat je niet bang
behoeft te zijn dat je er dik van wordt.
Gehakt is er in verschillende soorten en
variëteiten. Rundergehakt, half-om-
half, varkensgehakt, kalfsgehakt, lams-
gehakt, tartaar, gehakte biefstuk... stuk
voor stuk zijn ze te koop bij uw slager.
En dat voor een aantrekkelijke prijs.
Behalve de oude, vertrouwde gehaktbal,
is gehakt ook op vele andere manieren te
bereiden. Denkt u maar eens aan een
heerlijke pastasaus, voor bijvoorbeeld
de spaghetti, of als kruidige vulling voor
uw groente. Maar ook hartige taarten,
pizza's, gevulde broodjes, gehaktbrood
of een lekkere pastei kunnen niet zonder
gehakt. Kortom, gehakt is een vleessoort
dat het hele jaar door lekker is in talloos
veel gerechten.
Naast alle bekende gehaktsoorten kunt
u tegenwoordig ook vele smaken spe
ciaal gekruid gehakt bij uw slager in de
winkel aantreffen. Bijvoorbeeld stroga-
noffgehakt, of paprika-en champignon-
gehakt. Deze gehaktsoorten zijn heer
lijk te gebruiken in pittige of exotische
gerechten. Maar ook als u minder houdt
van pittige maaltijden kunt u kiezen
voor gehakt.
Half-om-half en varkensgehakt zijn bij
voorbeeld weer minder pittig dan run
dergehakt. En we zeiden het al: gehakt is
zeker geen vet produkt. In het vlees en
vleeswarenbesluit is vastgesteld dat ge
hakt maximaal 35% vet mag bevatten.
Mager gehakt bevat maximaal slechts
20% vet. Uit onderzoek is echter geble
ken dat het vetgehalte van gehakt nog
verder is gedaald.
Gemiddeld bevat 'gewoon' gehakt tegen
woordig niet meer dan 22 tot 25% vet.
Met andere woorden: gehakt is een goed
produkt dat bovendien iedere dag vers
bij uw slager te koop is. Een betere
garantie is er niet.
We laten hier nog enkele recepten met
gehakt volgen: