Verklaring van de Bijbel
door Johannes Calvijn
tNGSSPRSKMET....
Ka
De Fuchsia
Schildercursus
voor beginners
dhr. Dick Baelde, arrangeur Delta Flora
Sint Annaland krijgt
weer een viswinkel
Boekbespreking:
Vertrektijden
bussen zendingsdag GZB
Beiaard-concert Goedereede
Gehandicapt... en toefrook gewoon leven
Bladz. 2
In de monumentale serie, gelijknamig aan het opschrift boven dit artikel, is
onlangs weer een tweetal delen verschenen. Ik doel op Calvijns verklaring
van Exodus, Leviticus, Numeri en Deuteronomium (deel 3), alsmede van
Daniël (deel 1). Met noeste ijver werken de vertalers verder; de vele al uitge
komen delen getuigen ervan. Over niet al te lange tijd zal het komplete com-
mentarenwerk van de Geneefse reformator in onze taal voorhanden zijn.
Voorwaar - na alle inspanning zal de voldoening zoet en bij de lezers het res-
pekt groot zijn.
Liefdegebod
Overtuiging
Maandagavond 3 september 1990
start de schildercursus
voor gevorderden bij het lAC
Leven der hoop
zaterdag 4 augustus a.s.
,EILANDEN NIEUWS'
DINSDAG 31 JULI 1990
Op de inhoud van elk van de twee
nieuwverschenen delen, die op zichzelf
al een sieraad voor de boekenkast vor
men, ga ik onderstaand nader in. Overi
gens met geen hogere pretentie dan om u
iets van Calvijns geestelijke en nauw
keurige Schriftuitleg door te geven. Mis
schien maakt het u gaande deze com
mentaren zelf ter hand te nemen. Het
zou het lezen van een aantal andere boe
ken overbodig maken.
Vooraf een opmerking. Als ik hierboven
Calvijns Schriftuitleg 'geestelijk' noem,
moet hieruit niet worden verstaan dat
hij de teksten die hij verklaren moet -
wat men wel noemt - 'vergeestelijkt'.
Integendeel zelfs. Bij Calvijn vinden we
niet wat door eerdere (bijv. in de Oude
kerk) en latere uitleggers (bijv. Coccejus)
werd toegepast, namelijk dat de bijbelse
geschiedenissen tot in de kleinste onder
delen als beelden van een diepere
werkelijkheid werden verklaard. Dat
leidde dikwijls tot een gewrongenheid in
de uitleg. Calvijns exegese kenmerkt
zich zelfs door een afkeer van de allego-
rese (vergeestelijking). Hij zoekt niet een
waarheid achter de waarheid, maar hij
tracht daarentegen de geestelijke strek
king van Gods geopenbaarde waarheid
zelf te verstaan en door zijn uitleg te
doen verstaan.
Wat nu Calvijns uitleg van Exodus tot en
met Deuteronomium betreft, valt het op
dat hij deze niet in de volgorde van de
hoofdstukken geeft. Hij maakte name
lijk zelf een nieuwe indeling van de stof
Zijn bedoeling daarbij was niet om
Mozes te verbeteren, maar om de bijbel
lezer te helpen bij het begrijpen ervan.
En om de leer der waarheid, voorzover
in deze bijbelboeken geopenbaard, in
alle zuiverheid te laten spreken.
Dit derde deel, het voorlaatste, begint
met de behandeling van het achtste
gebod; het gaat door tot en met het
tiende. Dan volgt iets over de hoofdin-
houd van de Wet alsmede over het
gebruik van de Wet. Gevolgd door de
beloften en bedreigingen. Daarna wor
den Leviticus 26 en Deuteronomium 27
t/m 30 besproken.
Tot slot volgt uitleg van historische stof.
Met het vervolg op deze geschiedenissen
in het binnenkort te verschijnen vierde
deel zal deze 'Harmonie van de laatste
vier boeken van Mozes' voltooid zijn.
Het is leerzaam Calvijn te volgen in zijn
uitleg van de tien geboden. Wie Calvijns
gedachten over het leven in de vreze des
HEEREN wil leren kennen, kan daartoe
diens onvolprezen Institutie raadple
gen; meer dan één keer verwijst Calvijn
ook zelf daar naar. Maar hij moet ook
kennis nemen van deze bijbelcommen
taar over Mozes' boeken. Deze ethiek
gaat uit van de blijvende betekenis van
Gods gebod om recht en vroom voor
Zijn aangezicht te leven. Neem nu het
gebod, de inzet van dit derde deel.
Inplaats van te blijven steken in een
oppervlakkig moralisme of een wettisch
doe-streven, grijpt Calvijn al bij de eer
ste regel naar de kern van de zaak, het
merg en diepste doel van Gods gebod.
De liefde - inderdaad.
Als liefde het einde der Wet is, dan moet
daarin een omschrijving van diefstal ge
zocht worden. Dit is dan de regel der liefde,
dat het recht voor iedereen ongeschonden
zal blijven en dat niemand een ander doet
wat hij zichzelf niet aangedaan wil zijn.
Direct daarop volgende wijst Calvijn
erop dat de HEERE in Zijn Wet niet
slechts het zich-dingen-van-een-ander-
heimelijk-toeëigenen diefstal noemt,
maar tevens het winst halen uit het ver
lies van andere, het rijkdommen opsta
pelen via ongeoorloofde, door de wet
gever verboden wegen en het meer
bedacht zijn op persoonlijk voordeel
dan op rechtvaardigheid. Hoewel dus de
wereld zonden uitgeeft voor deugden en zo
allen zichzelf de vrije teugel geven, veegt
God echter elke valse schijn weg, als Hij uit
spreekt dat welke oneerlijke, winstgevende
kunstgrepen dan ook evenzovele diefstal
len zijn.
Niet het vormelijke doen of nalaten,
maar de liefde is de vervulling van Gods
Wet; liefde uit een rein hart, een goed
geweten en een ongeveinsd geloof Daar
op wijst de Geneefse Schriftuitlegger in
een afzonderlijke paragraaf, als hij
ingaat op de hoofdinhoud van de Wet.
De ganse volmaaktheid van de rechtvaar
digheid bestaat uit twee aspekten, namelijk
dat wij God in ware godsvrucht moeten die
nen en onberispelijk met de mensen moeten
omgaan volgens de regel der liefde. De
bron en oorsprong van die liefde, de liefde
van God en tot God is het geloof Buiten het
ware, door God Zelf gewerkte geloof zal
het niet mogelijk zijn deze liefde van
harte te betrachten.
Gods Wet moet aan de mensen scherp
worden voorgesteld, aldus Calvijn. Wel
iswaar was het Zijn bedoeling de zinnen der
mensen door de Wet tot oprechte gehoor
zaamheid daaraan te vormen. Evenwel het
zijn de huichelachtige en de onverschillig
heid van de mensen die scherper ontdekt en
nader aan de kaak gesteld moeten worden,
opdat zij niet onder de dekmantel van een
duistere leer uitvluchten zouden zoeken.
Getuigt immers zelfs de apostel Paulus
niet dat hij niet had geweten dat de
begeerte zonde is, als niet het gebod had
gezegd: Gij zult niet begeren!? Toen hij
bemerkte wat dit gebod van hem vroeg, was
het alsof de Wet uit de dood weer tot leven
gewekt was, maar dat hij gestorven was,
omdat hij namelijk, overtuigd van zijn
overtreding, zag dat hem een gewisse ver
vloeking boven het hoofd hing.
Ook aan dit gewichtige onderwerp, het
gebruik en de funktie van de Wet, en
hiermee samenhangend de onderschei
ding van Wet en evangelie, wijdt Calvijn
een aparte paragraaf En ik wenste wel
dat van elke gereformeerde kansel de
dingen klonken in de geest van wat de
reformator hier schrijft. De geschiede
nis van de kerk kent vele momenten dat
de bijbelse leer overwoekerd scheen te
worden door de ketterij, de valse leer.
Veelal was de afwijking terug te leiden
op dit centrale thema: het onderscheid
tussen Wet en evangelie. Te denken valt
aan de Oude kerk, aan het geding
Luther-Erasmus en aan de uitspraken
van Dordt. En zijn juist op dit punt ook
INTERNATIONAL ART CENTRE
Deze cursus is bedoeld voor mensen die nog nooit een penseel hebben
vastgehouden, voor mensen die sinds kort schilderen als hobby hebben
ontdekt, en voor al die mensen die al heel lang schilderen en zich afvragen
waarom ze toch maar niet beter kunnen.
De opzet van de cursus is zo gekozen dat stap voor stap de basisvaardighe
den van het schilderen worden aangeleerd. Duidelijk, grondig en over
zichtelijk. Om plezier in het schilderen te krijgen en te houden is een
goede basis onontbeerlijk.
U leert een snelle opzet voor een schilderij maken, verhoudingen en pro
porties juist schatten en tekenen. U leert wat perspektief is en hoe het te
gebruiken. U krijgt eindelijk inzicht in de kleurenleer (hoe maakt u nu dat
ene speciale kleurtje dat maar steeds niet wil lukken). U leert een goede
compositie, passend bij het onderwerp, opzetten. U leert diepte, ruimte in
uw schilderijen te brengen. U leert... te veel eigenlijk om op te
noemen.
De plaats waar de lessen worden gegeven is in het schilder atelier van het
lAC, Ring 40,3241 CS Middelharnis. Vanaf maandag 3 september, iedere
maandagavond van 19.45 tot 22.15 uur, behalve de schoolvakanties, 12
avonden van twee en een halfuur, (groeps grootte: max. 10 pers.).
De kosten van deze cursus: 12 avonden voor ƒ240,-.
Daarnaast bestaat er de mogelijkheid voor cursisten om materiaal te
kopen bij het lAC tegen sterk gereduceerd tarief (geen verplichting).
Johannes Calvijn (1509-1564)
niet synagoge en kerk uiteen gegaan?
Daarom dienen we de les van de
geschiedenis ter harte te nemen door
met name de wacht te betrekken bij de
leer van Gods Wet. Opdat we bewaard
worden bij de waarheid die naar de
Schriften is.
Welnu - Calvijn trekt bijbelse lijnen als
hij in het kort het gebruik van de Wet
hier uiteenzet. De Wet is gegeven om
goed en rechtvaardig te leven, om God te
gehoorzamen en Zijn Naam te eren. Dat
is het eerste gebruik, zegt Calvijn. Echter
- „omdat wij vleselijk zijn, verkocht
onder de zonde, zijn wij er ver vandaan
dat voor ons de mogelijkheid voorhan
den zou zijn om de Wet die geestelijk is,
te vervullen; immers al onze gedachten
zijn met haar gerechtigheid in strijd".
Een mens is tengevolge van zijn verdor
ven bestaan onmachtig en ongewillig
om Gods heilige Wet te volbrengen. Ja
zelfs, zo gaat Calvijn verder, „zodra de
Wet zich voor ons plaatst, valt de vloek
Gods op onze hoofden, alsof Hij blik
semde vanuit de hemel. De Wet is
immers heilig en het gebod is rechtvaar
dig en goed. Maar de zonde, opdat zij
zou openbaar worden zonde te zijn,
werkt mij door het goede de dood". Zo
spreekt de Wet de vervloeking uit over
alle overtrederse.
Waartoe wordt nu de Wet gepredikt?
vraagt Calvijn zijn hoorders/lezers. Wel,
niet alleen tot onderwijzing opdat de
mensen zouden nakomen wat hun
geleerd was, namelijk recht te zijn. Maar
ook opdat zij overtuigd zouden worden
van hun eigen ongerechtigheid, zodat
zij zichzelf als verloren zouden leren
kennen; alsof zij hun onderganga vol
gens de rechtvaardige eisen Gods in een
spiegel aanschouwden.
En waartoe dient dit alles nu? Het is nood
zakelijk, zegt Calvijn, dat zij neergeslagen
worden. Allereerst opdat zij als veroordeel
den zouden leren de toevlucht te nemen tot
Gods barmhartigheid, en vervolgens opdat
zij, overtuigd van hun zwakheid, zouden
bidden om de hulp van de Heilige Geest, die
zij eerst zorgeloos veronachtzaamd hadden.
Ja, het is niet slechts nodig, het is ook nuttig
door de Wet gedood te worden en te leren
dat de dood die over hen uitgesproken
wordt, levenwekkend is. Zo immers alleen
gaat een zondaar die in zijn eigengerechtig
heid dacht bij zichzelf te vinden, bij Chris
tus zoeken wat tot zaligheid nodig is. Er is
een genadige verzoening met God nodig.
Zo geeft Calvijn duidelijk aan - en met
meerdere citaten uit deze paragraaf, is
het te staven - dat er vooraf een godde
lijk werk van overtuiging door de Wet
nodig is wil een mens ertoe gebracht
worden de toevlucht tot Christus te
nemen. Dat is geen gedachte van een
latere theologie die afbuigt van de leer
der Reformatie. Nee, het is de bijbelse
leer die ook door Calvijn werd gepre
dikt. Immers - het is de weg die de
HEERE met de Zijnen gaat. Zo preekte
Calvijn de Wet Gods; zo verkondigde
hij het evangelie!
Ik zie er nu maar vanaf uitvoerig op het
tweede boek in te gaan: Calvijns com
mentaar op het boek Daniël, deel l.Heel
in het kort dit. Deze uitleg wordt ge
vormd door de colleges die Calvijn in
1559/1560 voor zijn studenten hield. Dit
eerste deel geeft aandacht aan de hoofd
stukken 1 tot en met 6 van Daniël.
Het accentueert weer andere elementen
dan het commentaar op Mozes' boeken.
Hoewel ook hier het mensenwerk als
ongenoegzaam wordt afgesneden. Zo
wel de Wet als de profeten wijzen op en
banen de weg naarChristus, de beloofde
Redder van Zijn volk. Een enkel thema
noem ik.
Calvijn wijst op het lijden van Gods kerk.
Hij spoort haar aan dat kruis geduldig te
dragen en haar roeping te vervolgen. De
HEERE vergeet de Zijnen niet De bewa
ring van de kerk is in Zijn handen. Hij sluit
de muilen van de leeuwen toe en helpt Zijn
ellendigen heerlijk. Gode tot lof
Calvijn besloot elk college met een kort
gebed. Die gebeden zijn eveneens opge
nomen. Hoe zien we deze man dan in
het hart. Deze kille, harde man - volgens
hen die hem niet begrepen. Zijn hart (en
wellicht ook zijn stem) was bewogen als
het ging om de eer van Zijn God en
Christus. En hij leefde het leven der
hoop. Er is vrijwel geen gebed of het
woord 'totdat' komt erin voor.
Leest u eens mee als ik een willekeurige
bladzij (pag. 249) opsla en het volgende
gebed hier overneem.
Geef, almachtige God, aangezien U zich
voortdurend door Uw profeten tot ons richt
en niet toelaat dat wij op duistere dwaalwe
gen ronddolen - geef bid ik U, dat we op
Uw stem acht geven en dat we ons leergierig
m
ywVW/WVl/WWWlAftftftftWWVS«VWVWWWA
„Er was eens een bloembinder, die Dick heette. Hij woonde in Hazerswoude en ieder jaar
kwam hij naar de visafslag in Stellendam, waar hij de grote hal in een bloementuin
omtoverde".
Aldus zou het begin van een hedendaags sprookje kunnen luiden. Het is echter werkelijk
heid. De 33ste Delta Flora heeft de sprookjeswereld tot thema.
Arrangeur Dick Baelde heeft er weer iets heel bijzonders van weten te maken. Wie van
sprookjes houdt kan hier volop genieten. Ook voorkinderen is het natuurlijk enig om Hans
en Grietje, Klein Duimpje, Assepoester. Sneeuwwitje en de Gelaarsde Kat te zien
uitgebeeld.
Terwijl de opbouw van de Delta Flora deze morgen in volle gang is, wandel ik door de
enorme hal, op zoek naar Dick Baelde. Schooljeugd is bezig de vele potten en kisten
te verven, die voor de verschillende decors nodig zijn. Tim
merlui zijn een mini-kasteel aan het maken; de geraamten
ervan zijn al duidelijk herkenbaar. Het is een gezellige
drukte in de hal. Temidden daarvan tref ik Dick Baelde aan.
Ik herken hem van een foto. Op een rustige manier geeft hij
aanwijzingen. Niets aan hem verraadt dat hij mogelijkerwijs
onder spanning loopt te werken. Hij maakt zelfs even tijdvrij
voor een praatje. Ik vraag hem iets over dit werk te vertellen
en hoe hij ieder jaar weer een thema weet te bedenken, dat bij
het grote publiek aanslaat:
„Ik doe dit werk n u tien jaar waarvan de laatste driejaar ook
op de Delta Flora. De opbouw daarvan is een grote uitdaging
voor me. Ik heb dit jaar voor het thema 'sprookjes' gekozen
om te proberen de bezoekers uit de werkelijkheid van alle
dag te halen. Hen een paar uur in een droomwereld te laten
vertoeven. Dat thema is van lieverlee bij me gegroeid. Keek ik
in mijn keuze van vorig jaar naar de toekomst (eenwording
Europa), zo kijk ik nu naar: er was eens".
„Kende u de sprookjes nog precies?"
„Eigenlijk niet, nee. Wel in grote lijnen natuurlijk maar ik
haalde sommige figuren door elkaar. Ik heb toen weken
achtereen 's avonds sprookjes zitten lezen".
„Bent u nooit bang of alles wel op tijd klaar zal zijn?"
„Nee; ik raak nooit in paniek. Juist als ik onder druk sta,
presteer ik het meest Spanning geeft me juist een kik.
Natuurlijk is het team waarmee je werkt erg belangrijk. Ik
kan op de mensen rekenen. Ze zetten zich voor 100% in
Dick Baelde is een veelgevraagd bloemschikker. Talloze
arrangementen heeft hij reeds op zijn naam staan, in heel
Europa. Ik merk op, dat iemand toch behoorlijk wat in zijn
mars moet hebben om evenementen zoals de Delta Flora te
kunnen arrangeren...
„Ik heb een bloemenzaak in Hazerswoude, een bekend
bloembollengebied. Die ontwikkeling naar grote bloemar-
rangementen is natuurlijkerwijs verlopen. Het begon met
kleine opdrachten en van het een kwam het ander. Toen ik
drie jaar geleden voor de Delta Flora werd gevraagd vond ik
dat een hele eer".
Hij spreekt heel rustig en geeft me het gevoel alle tijd van de
wereld te hebben. Ik weet dat het tegendeel waar is en wil
hem niet al te lang van zijn werk afhouden. Na hem veel suc
ces en niet al te warm weer (vanwege de bloemen) te hebben
toegewenst, kijk ik nog even wat rond. De visafslag begint al
aardig op een sprookjestuin te lijken. Straks zullen hier,
5 dagen lang, kaboutertjes wonen. Misschien dat ze er al zijn
om Dick Baelde een handje te helpen... Teunie Knöps
„Zij sliepen die nacht
in luciferdoosjes van de lioning onder zacht
geurende zakdoekjes van de koningin.
En de volgende dag vroeg het prinsesje, wat
zal ik eens voor jullie kopen, waarin
hebben jullie nu de meeste zin.
En Ot en At wilden natuurlijk dat
het kermis was met chocola, een reuzenrad,
draaimolens en heel veel limonade.
Toen ging het prinsesje naar de stad
en wat bracht zij wel mee?
Vliegtuigjes, botsautootjes, geweertjes
een draaiorgeltje met jesterdee
slagroomijs en mooie rooie kleertjes".
uit: „verhaaltje voor jullie" van Rutger Kopland
iWSftftWWWWllWVWVWVVWftJVVVVWAfWVNftJVVVSrMVWArWVV^^
Dit zijn de vertrektijden van de bussen
die op D.V. donderdag 2 augustus naar
de zendingsdag te Driebergen gaan.
Schaapsweg7.55 uur
Stad a/h Haringvliet,
Voorstraat, Herv. Kerk7.35 uur
Nieuwe Tonge,
Kerkring, Herv. Kerk7.45 uur
Middelharnis,
Doetinchemsestraat7.30 uur
Sommelsdijk,
halte ZV/N'de Samaritaan'...7.25 uur
Dirksland,
Schelpenpad, halte ZWN7.20 uur
Melissant, Herv. Kerk7.15 uur
Stellendam,
Eendrachtsweg, halte ZWN...7.10 uur
Goedereede,
Provinciaieweg, halte ZWN...7.05 uur
Ouddorp, Preekhillaan,
Ver.geb. Eben-Haëzer7.00 uur
Opening 15 minuten eerder.
U wordt verzocht om voor de aangege
ven tijd op de voor u bestemde plaats
aanwezig te zijn.
SINT ANNALAND
Het Franse spreekwoord 'L'histoire se
repète' (De geschiedenis herhaalt zich)
is wel van toepassing op het pandje van
wijlen de heer Fr. J. Stols, die daar in de
Voorstraat destijds een viswinkel had.
De heer J. Vreezen van de Oude Zeedijk
is van plan in deze woning een viswinkel
te openen.
Vroeger had dit pand ook die bestem
ming, later was het alleen woning.
Mevrouw Vreezen heeft met de visserij
branche te maken gehad en er wordt nog
gezocht naar iemand met vakkennis
voor de viswinkel. De heer Vreezen heeft
zelf een loodgieters-/aannemingsbedrijf
met twaalf personeelsleden in Rotter
dam.
Hij had zijn oog op het zeer gunstig gele
gen pandje laten vallen en had gecon
stateerd, dat er nog geen viswinkel in
Sint Annaland was. De verbouwing
wordt in eigen beheer uitgevoerd, waar
na de viswinkel eind dit jaar zal wor
den geopend.
In de serie van acht zomerconcerten op
de beiaard van Goedereede zal het
vijfde concert gegeven worden door de
heer Jaap Klok uit Oostvoome.
Het concert zal plaatsvinden op zater
dag 4 augustus a.s. tussen 4 en 5 uur 's
middags.
De heer Klok was tot aan zijn pensione
ring archivaris en stadsbeiaardier van
Den Briel. Daarnaast was hij als conser
vator vele jaren nauw betrokken bij het
Brielse Trompmuseum. Jaap Klok is een
groot kenner van de streek en natuur
van Voome.
Het is niet de eerste keer dat de heer
Klok optreedt als gastbeiaardier van
Goedereede, want ook in de voorgaande
zomers werkte hij mee aan de carillon
concerten.
Tijdens dit concert kunt u het Torenmu
seum van de Goereese Gemeenschap
bezichtigen en tevens de toren beklim
men tegen een kleine toegangsprijs. De
speeltafel zal tijdens het concert van de
heer Klok niet toegankelijk zijn.
Veel mensen denken dat gehandicapten niet gewoon kunnen leven. AVO is echter van mening
dat zij een (vrijwel) normaal leven
Bon. Ik wil graag nadere informatie.
Naam:
Adres:
Postcode/plaats:
Bon zenden naar: AVO, postbus 850,3800 AW Amersfoort
moeten kunnen leiden.
AVO bevordert de
integratie van
gehandicapten bij
werk, scholing,
recreatie.
INTEGRATIE Telefoon(033)75.33.44
GïHANülRAPTïN Beschermvrouwe H.M. de Koningin
en gehoorzaam mogen betonen. Vooral nu
u ons te zien geeft een Leermeester in Wie
alle schatten van wijsheid en kennis beslo
ten liggen. Geef, zeg ik, dat we ons zo aan
Uw eniggeboren Zoon onderwerpen dat we
de rechte loop van onze roeping bewaren en
steeds recht afgaan op het doel waartoe U
ons roept, totdat wij - na in de strijd met
de tegenwoordige boze wereld de overwin
ning behaald te hebben - zullen komen tot
die zalige rust die U ons deelachtig maakt
door het bloed van Uw zoon. Amen.
N.a.v. Harmonie van de laatste vier boe
ken van Mozes (deel 3) door
Johannes Calvijn. Uit het Latijn
vertaald door J. van den Heuvel.
Met voorlopig tekstregister.
408 pag. Prijs ƒ79,-
Daniël (deel 1) door Johannes
Calvijn. Uit het Latijn vertaald
door W. A. de Groot.
319 pag. Prijs 65,-.
Uitgeverij De Groot Goudriaan
te Kampen. Gebonden.
Middelharnis
J. M. J. Kieviet
De dagen korten in, stelt zomer wat teleur?
Er bloeit in onze tuin een fuchsia, een sierbloem rijk aan kleur.
Dat boompje in de tuin wat kan ze mij vaak boeien
Bij zon en regenweer, ze blijft daar vrolijk bloeien.
Als ik naar buiten loop, sta ik vaak bij haar stil.
't Is of ze met haar kleurenpracht mij wat vertellen wil.
Die bloempjes allemaal van donkerrood satijn en witte zijden rokjes
Ze bengelen aan takjes uitgespreid, het zijn maar dunne stokjes.
Elk takje draagt een tere bloemenpracht
Wie heeft dat schone bloemenwonder uitgedacht?...
Wie Scheppers grootheid ziet en tot zich door laat dringen
gaat blij de zomer door, kan elke dag wel zingen.
LANERTA