Verklaring van de Bijbel door Johannes Calvijn tNGSSPRSKMET.... Ka De Fuchsia Schildercursus voor beginners dhr. Dick Baelde, arrangeur Delta Flora Sint Annaland krijgt weer een viswinkel Boekbespreking: Vertrektijden bussen zendingsdag GZB Beiaard-concert Goedereede Gehandicapt... en toefrook gewoon leven Bladz. 2 In de monumentale serie, gelijknamig aan het opschrift boven dit artikel, is onlangs weer een tweetal delen verschenen. Ik doel op Calvijns verklaring van Exodus, Leviticus, Numeri en Deuteronomium (deel 3), alsmede van Daniël (deel 1). Met noeste ijver werken de vertalers verder; de vele al uitge komen delen getuigen ervan. Over niet al te lange tijd zal het komplete com- mentarenwerk van de Geneefse reformator in onze taal voorhanden zijn. Voorwaar - na alle inspanning zal de voldoening zoet en bij de lezers het res- pekt groot zijn. Liefdegebod Overtuiging Maandagavond 3 september 1990 start de schildercursus voor gevorderden bij het lAC Leven der hoop zaterdag 4 augustus a.s. ,EILANDEN NIEUWS' DINSDAG 31 JULI 1990 Op de inhoud van elk van de twee nieuwverschenen delen, die op zichzelf al een sieraad voor de boekenkast vor men, ga ik onderstaand nader in. Overi gens met geen hogere pretentie dan om u iets van Calvijns geestelijke en nauw keurige Schriftuitleg door te geven. Mis schien maakt het u gaande deze com mentaren zelf ter hand te nemen. Het zou het lezen van een aantal andere boe ken overbodig maken. Vooraf een opmerking. Als ik hierboven Calvijns Schriftuitleg 'geestelijk' noem, moet hieruit niet worden verstaan dat hij de teksten die hij verklaren moet - wat men wel noemt - 'vergeestelijkt'. Integendeel zelfs. Bij Calvijn vinden we niet wat door eerdere (bijv. in de Oude kerk) en latere uitleggers (bijv. Coccejus) werd toegepast, namelijk dat de bijbelse geschiedenissen tot in de kleinste onder delen als beelden van een diepere werkelijkheid werden verklaard. Dat leidde dikwijls tot een gewrongenheid in de uitleg. Calvijns exegese kenmerkt zich zelfs door een afkeer van de allego- rese (vergeestelijking). Hij zoekt niet een waarheid achter de waarheid, maar hij tracht daarentegen de geestelijke strek king van Gods geopenbaarde waarheid zelf te verstaan en door zijn uitleg te doen verstaan. Wat nu Calvijns uitleg van Exodus tot en met Deuteronomium betreft, valt het op dat hij deze niet in de volgorde van de hoofdstukken geeft. Hij maakte name lijk zelf een nieuwe indeling van de stof Zijn bedoeling daarbij was niet om Mozes te verbeteren, maar om de bijbel lezer te helpen bij het begrijpen ervan. En om de leer der waarheid, voorzover in deze bijbelboeken geopenbaard, in alle zuiverheid te laten spreken. Dit derde deel, het voorlaatste, begint met de behandeling van het achtste gebod; het gaat door tot en met het tiende. Dan volgt iets over de hoofdin- houd van de Wet alsmede over het gebruik van de Wet. Gevolgd door de beloften en bedreigingen. Daarna wor den Leviticus 26 en Deuteronomium 27 t/m 30 besproken. Tot slot volgt uitleg van historische stof. Met het vervolg op deze geschiedenissen in het binnenkort te verschijnen vierde deel zal deze 'Harmonie van de laatste vier boeken van Mozes' voltooid zijn. Het is leerzaam Calvijn te volgen in zijn uitleg van de tien geboden. Wie Calvijns gedachten over het leven in de vreze des HEEREN wil leren kennen, kan daartoe diens onvolprezen Institutie raadple gen; meer dan één keer verwijst Calvijn ook zelf daar naar. Maar hij moet ook kennis nemen van deze bijbelcommen taar over Mozes' boeken. Deze ethiek gaat uit van de blijvende betekenis van Gods gebod om recht en vroom voor Zijn aangezicht te leven. Neem nu het gebod, de inzet van dit derde deel. Inplaats van te blijven steken in een oppervlakkig moralisme of een wettisch doe-streven, grijpt Calvijn al bij de eer ste regel naar de kern van de zaak, het merg en diepste doel van Gods gebod. De liefde - inderdaad. Als liefde het einde der Wet is, dan moet daarin een omschrijving van diefstal ge zocht worden. Dit is dan de regel der liefde, dat het recht voor iedereen ongeschonden zal blijven en dat niemand een ander doet wat hij zichzelf niet aangedaan wil zijn. Direct daarop volgende wijst Calvijn erop dat de HEERE in Zijn Wet niet slechts het zich-dingen-van-een-ander- heimelijk-toeëigenen diefstal noemt, maar tevens het winst halen uit het ver lies van andere, het rijkdommen opsta pelen via ongeoorloofde, door de wet gever verboden wegen en het meer bedacht zijn op persoonlijk voordeel dan op rechtvaardigheid. Hoewel dus de wereld zonden uitgeeft voor deugden en zo allen zichzelf de vrije teugel geven, veegt God echter elke valse schijn weg, als Hij uit spreekt dat welke oneerlijke, winstgevende kunstgrepen dan ook evenzovele diefstal len zijn. Niet het vormelijke doen of nalaten, maar de liefde is de vervulling van Gods Wet; liefde uit een rein hart, een goed geweten en een ongeveinsd geloof Daar op wijst de Geneefse Schriftuitlegger in een afzonderlijke paragraaf, als hij ingaat op de hoofdinhoud van de Wet. De ganse volmaaktheid van de rechtvaar digheid bestaat uit twee aspekten, namelijk dat wij God in ware godsvrucht moeten die nen en onberispelijk met de mensen moeten omgaan volgens de regel der liefde. De bron en oorsprong van die liefde, de liefde van God en tot God is het geloof Buiten het ware, door God Zelf gewerkte geloof zal het niet mogelijk zijn deze liefde van harte te betrachten. Gods Wet moet aan de mensen scherp worden voorgesteld, aldus Calvijn. Wel iswaar was het Zijn bedoeling de zinnen der mensen door de Wet tot oprechte gehoor zaamheid daaraan te vormen. Evenwel het zijn de huichelachtige en de onverschillig heid van de mensen die scherper ontdekt en nader aan de kaak gesteld moeten worden, opdat zij niet onder de dekmantel van een duistere leer uitvluchten zouden zoeken. Getuigt immers zelfs de apostel Paulus niet dat hij niet had geweten dat de begeerte zonde is, als niet het gebod had gezegd: Gij zult niet begeren!? Toen hij bemerkte wat dit gebod van hem vroeg, was het alsof de Wet uit de dood weer tot leven gewekt was, maar dat hij gestorven was, omdat hij namelijk, overtuigd van zijn overtreding, zag dat hem een gewisse ver vloeking boven het hoofd hing. Ook aan dit gewichtige onderwerp, het gebruik en de funktie van de Wet, en hiermee samenhangend de onderschei ding van Wet en evangelie, wijdt Calvijn een aparte paragraaf En ik wenste wel dat van elke gereformeerde kansel de dingen klonken in de geest van wat de reformator hier schrijft. De geschiede nis van de kerk kent vele momenten dat de bijbelse leer overwoekerd scheen te worden door de ketterij, de valse leer. Veelal was de afwijking terug te leiden op dit centrale thema: het onderscheid tussen Wet en evangelie. Te denken valt aan de Oude kerk, aan het geding Luther-Erasmus en aan de uitspraken van Dordt. En zijn juist op dit punt ook INTERNATIONAL ART CENTRE Deze cursus is bedoeld voor mensen die nog nooit een penseel hebben vastgehouden, voor mensen die sinds kort schilderen als hobby hebben ontdekt, en voor al die mensen die al heel lang schilderen en zich afvragen waarom ze toch maar niet beter kunnen. De opzet van de cursus is zo gekozen dat stap voor stap de basisvaardighe den van het schilderen worden aangeleerd. Duidelijk, grondig en over zichtelijk. Om plezier in het schilderen te krijgen en te houden is een goede basis onontbeerlijk. U leert een snelle opzet voor een schilderij maken, verhoudingen en pro porties juist schatten en tekenen. U leert wat perspektief is en hoe het te gebruiken. U krijgt eindelijk inzicht in de kleurenleer (hoe maakt u nu dat ene speciale kleurtje dat maar steeds niet wil lukken). U leert een goede compositie, passend bij het onderwerp, opzetten. U leert diepte, ruimte in uw schilderijen te brengen. U leert... te veel eigenlijk om op te noemen. De plaats waar de lessen worden gegeven is in het schilder atelier van het lAC, Ring 40,3241 CS Middelharnis. Vanaf maandag 3 september, iedere maandagavond van 19.45 tot 22.15 uur, behalve de schoolvakanties, 12 avonden van twee en een halfuur, (groeps grootte: max. 10 pers.). De kosten van deze cursus: 12 avonden voor ƒ240,-. Daarnaast bestaat er de mogelijkheid voor cursisten om materiaal te kopen bij het lAC tegen sterk gereduceerd tarief (geen verplichting). Johannes Calvijn (1509-1564) niet synagoge en kerk uiteen gegaan? Daarom dienen we de les van de geschiedenis ter harte te nemen door met name de wacht te betrekken bij de leer van Gods Wet. Opdat we bewaard worden bij de waarheid die naar de Schriften is. Welnu - Calvijn trekt bijbelse lijnen als hij in het kort het gebruik van de Wet hier uiteenzet. De Wet is gegeven om goed en rechtvaardig te leven, om God te gehoorzamen en Zijn Naam te eren. Dat is het eerste gebruik, zegt Calvijn. Echter - „omdat wij vleselijk zijn, verkocht onder de zonde, zijn wij er ver vandaan dat voor ons de mogelijkheid voorhan den zou zijn om de Wet die geestelijk is, te vervullen; immers al onze gedachten zijn met haar gerechtigheid in strijd". Een mens is tengevolge van zijn verdor ven bestaan onmachtig en ongewillig om Gods heilige Wet te volbrengen. Ja zelfs, zo gaat Calvijn verder, „zodra de Wet zich voor ons plaatst, valt de vloek Gods op onze hoofden, alsof Hij blik semde vanuit de hemel. De Wet is immers heilig en het gebod is rechtvaar dig en goed. Maar de zonde, opdat zij zou openbaar worden zonde te zijn, werkt mij door het goede de dood". Zo spreekt de Wet de vervloeking uit over alle overtrederse. Waartoe wordt nu de Wet gepredikt? vraagt Calvijn zijn hoorders/lezers. Wel, niet alleen tot onderwijzing opdat de mensen zouden nakomen wat hun geleerd was, namelijk recht te zijn. Maar ook opdat zij overtuigd zouden worden van hun eigen ongerechtigheid, zodat zij zichzelf als verloren zouden leren kennen; alsof zij hun onderganga vol gens de rechtvaardige eisen Gods in een spiegel aanschouwden. En waartoe dient dit alles nu? Het is nood zakelijk, zegt Calvijn, dat zij neergeslagen worden. Allereerst opdat zij als veroordeel den zouden leren de toevlucht te nemen tot Gods barmhartigheid, en vervolgens opdat zij, overtuigd van hun zwakheid, zouden bidden om de hulp van de Heilige Geest, die zij eerst zorgeloos veronachtzaamd hadden. Ja, het is niet slechts nodig, het is ook nuttig door de Wet gedood te worden en te leren dat de dood die over hen uitgesproken wordt, levenwekkend is. Zo immers alleen gaat een zondaar die in zijn eigengerechtig heid dacht bij zichzelf te vinden, bij Chris tus zoeken wat tot zaligheid nodig is. Er is een genadige verzoening met God nodig. Zo geeft Calvijn duidelijk aan - en met meerdere citaten uit deze paragraaf, is het te staven - dat er vooraf een godde lijk werk van overtuiging door de Wet nodig is wil een mens ertoe gebracht worden de toevlucht tot Christus te nemen. Dat is geen gedachte van een latere theologie die afbuigt van de leer der Reformatie. Nee, het is de bijbelse leer die ook door Calvijn werd gepre dikt. Immers - het is de weg die de HEERE met de Zijnen gaat. Zo preekte Calvijn de Wet Gods; zo verkondigde hij het evangelie! Ik zie er nu maar vanaf uitvoerig op het tweede boek in te gaan: Calvijns com mentaar op het boek Daniël, deel l.Heel in het kort dit. Deze uitleg wordt ge vormd door de colleges die Calvijn in 1559/1560 voor zijn studenten hield. Dit eerste deel geeft aandacht aan de hoofd stukken 1 tot en met 6 van Daniël. Het accentueert weer andere elementen dan het commentaar op Mozes' boeken. Hoewel ook hier het mensenwerk als ongenoegzaam wordt afgesneden. Zo wel de Wet als de profeten wijzen op en banen de weg naarChristus, de beloofde Redder van Zijn volk. Een enkel thema noem ik. Calvijn wijst op het lijden van Gods kerk. Hij spoort haar aan dat kruis geduldig te dragen en haar roeping te vervolgen. De HEERE vergeet de Zijnen niet De bewa ring van de kerk is in Zijn handen. Hij sluit de muilen van de leeuwen toe en helpt Zijn ellendigen heerlijk. Gode tot lof Calvijn besloot elk college met een kort gebed. Die gebeden zijn eveneens opge nomen. Hoe zien we deze man dan in het hart. Deze kille, harde man - volgens hen die hem niet begrepen. Zijn hart (en wellicht ook zijn stem) was bewogen als het ging om de eer van Zijn God en Christus. En hij leefde het leven der hoop. Er is vrijwel geen gebed of het woord 'totdat' komt erin voor. Leest u eens mee als ik een willekeurige bladzij (pag. 249) opsla en het volgende gebed hier overneem. Geef, almachtige God, aangezien U zich voortdurend door Uw profeten tot ons richt en niet toelaat dat wij op duistere dwaalwe gen ronddolen - geef bid ik U, dat we op Uw stem acht geven en dat we ons leergierig m ywVW/WVl/WWWlAftftftftWWVS«VWVWWWA „Er was eens een bloembinder, die Dick heette. Hij woonde in Hazerswoude en ieder jaar kwam hij naar de visafslag in Stellendam, waar hij de grote hal in een bloementuin omtoverde". Aldus zou het begin van een hedendaags sprookje kunnen luiden. Het is echter werkelijk heid. De 33ste Delta Flora heeft de sprookjeswereld tot thema. Arrangeur Dick Baelde heeft er weer iets heel bijzonders van weten te maken. Wie van sprookjes houdt kan hier volop genieten. Ook voorkinderen is het natuurlijk enig om Hans en Grietje, Klein Duimpje, Assepoester. Sneeuwwitje en de Gelaarsde Kat te zien uitgebeeld. Terwijl de opbouw van de Delta Flora deze morgen in volle gang is, wandel ik door de enorme hal, op zoek naar Dick Baelde. Schooljeugd is bezig de vele potten en kisten te verven, die voor de verschillende decors nodig zijn. Tim merlui zijn een mini-kasteel aan het maken; de geraamten ervan zijn al duidelijk herkenbaar. Het is een gezellige drukte in de hal. Temidden daarvan tref ik Dick Baelde aan. Ik herken hem van een foto. Op een rustige manier geeft hij aanwijzingen. Niets aan hem verraadt dat hij mogelijkerwijs onder spanning loopt te werken. Hij maakt zelfs even tijdvrij voor een praatje. Ik vraag hem iets over dit werk te vertellen en hoe hij ieder jaar weer een thema weet te bedenken, dat bij het grote publiek aanslaat: „Ik doe dit werk n u tien jaar waarvan de laatste driejaar ook op de Delta Flora. De opbouw daarvan is een grote uitdaging voor me. Ik heb dit jaar voor het thema 'sprookjes' gekozen om te proberen de bezoekers uit de werkelijkheid van alle dag te halen. Hen een paar uur in een droomwereld te laten vertoeven. Dat thema is van lieverlee bij me gegroeid. Keek ik in mijn keuze van vorig jaar naar de toekomst (eenwording Europa), zo kijk ik nu naar: er was eens". „Kende u de sprookjes nog precies?" „Eigenlijk niet, nee. Wel in grote lijnen natuurlijk maar ik haalde sommige figuren door elkaar. Ik heb toen weken achtereen 's avonds sprookjes zitten lezen". „Bent u nooit bang of alles wel op tijd klaar zal zijn?" „Nee; ik raak nooit in paniek. Juist als ik onder druk sta, presteer ik het meest Spanning geeft me juist een kik. Natuurlijk is het team waarmee je werkt erg belangrijk. Ik kan op de mensen rekenen. Ze zetten zich voor 100% in Dick Baelde is een veelgevraagd bloemschikker. Talloze arrangementen heeft hij reeds op zijn naam staan, in heel Europa. Ik merk op, dat iemand toch behoorlijk wat in zijn mars moet hebben om evenementen zoals de Delta Flora te kunnen arrangeren... „Ik heb een bloemenzaak in Hazerswoude, een bekend bloembollengebied. Die ontwikkeling naar grote bloemar- rangementen is natuurlijkerwijs verlopen. Het begon met kleine opdrachten en van het een kwam het ander. Toen ik drie jaar geleden voor de Delta Flora werd gevraagd vond ik dat een hele eer". Hij spreekt heel rustig en geeft me het gevoel alle tijd van de wereld te hebben. Ik weet dat het tegendeel waar is en wil hem niet al te lang van zijn werk afhouden. Na hem veel suc ces en niet al te warm weer (vanwege de bloemen) te hebben toegewenst, kijk ik nog even wat rond. De visafslag begint al aardig op een sprookjestuin te lijken. Straks zullen hier, 5 dagen lang, kaboutertjes wonen. Misschien dat ze er al zijn om Dick Baelde een handje te helpen... Teunie Knöps „Zij sliepen die nacht in luciferdoosjes van de lioning onder zacht geurende zakdoekjes van de koningin. En de volgende dag vroeg het prinsesje, wat zal ik eens voor jullie kopen, waarin hebben jullie nu de meeste zin. En Ot en At wilden natuurlijk dat het kermis was met chocola, een reuzenrad, draaimolens en heel veel limonade. Toen ging het prinsesje naar de stad en wat bracht zij wel mee? Vliegtuigjes, botsautootjes, geweertjes een draaiorgeltje met jesterdee slagroomijs en mooie rooie kleertjes". uit: „verhaaltje voor jullie" van Rutger Kopland iWSftftWWWWllWVWVWVVWftJVVVVWAfWVNftJVVVSrMVWArWVV^^ Dit zijn de vertrektijden van de bussen die op D.V. donderdag 2 augustus naar de zendingsdag te Driebergen gaan. Schaapsweg7.55 uur Stad a/h Haringvliet, Voorstraat, Herv. Kerk7.35 uur Nieuwe Tonge, Kerkring, Herv. Kerk7.45 uur Middelharnis, Doetinchemsestraat7.30 uur Sommelsdijk, halte ZV/N'de Samaritaan'...7.25 uur Dirksland, Schelpenpad, halte ZWN7.20 uur Melissant, Herv. Kerk7.15 uur Stellendam, Eendrachtsweg, halte ZWN...7.10 uur Goedereede, Provinciaieweg, halte ZWN...7.05 uur Ouddorp, Preekhillaan, Ver.geb. Eben-Haëzer7.00 uur Opening 15 minuten eerder. U wordt verzocht om voor de aangege ven tijd op de voor u bestemde plaats aanwezig te zijn. SINT ANNALAND Het Franse spreekwoord 'L'histoire se repète' (De geschiedenis herhaalt zich) is wel van toepassing op het pandje van wijlen de heer Fr. J. Stols, die daar in de Voorstraat destijds een viswinkel had. De heer J. Vreezen van de Oude Zeedijk is van plan in deze woning een viswinkel te openen. Vroeger had dit pand ook die bestem ming, later was het alleen woning. Mevrouw Vreezen heeft met de visserij branche te maken gehad en er wordt nog gezocht naar iemand met vakkennis voor de viswinkel. De heer Vreezen heeft zelf een loodgieters-/aannemingsbedrijf met twaalf personeelsleden in Rotter dam. Hij had zijn oog op het zeer gunstig gele gen pandje laten vallen en had gecon stateerd, dat er nog geen viswinkel in Sint Annaland was. De verbouwing wordt in eigen beheer uitgevoerd, waar na de viswinkel eind dit jaar zal wor den geopend. In de serie van acht zomerconcerten op de beiaard van Goedereede zal het vijfde concert gegeven worden door de heer Jaap Klok uit Oostvoome. Het concert zal plaatsvinden op zater dag 4 augustus a.s. tussen 4 en 5 uur 's middags. De heer Klok was tot aan zijn pensione ring archivaris en stadsbeiaardier van Den Briel. Daarnaast was hij als conser vator vele jaren nauw betrokken bij het Brielse Trompmuseum. Jaap Klok is een groot kenner van de streek en natuur van Voome. Het is niet de eerste keer dat de heer Klok optreedt als gastbeiaardier van Goedereede, want ook in de voorgaande zomers werkte hij mee aan de carillon concerten. Tijdens dit concert kunt u het Torenmu seum van de Goereese Gemeenschap bezichtigen en tevens de toren beklim men tegen een kleine toegangsprijs. De speeltafel zal tijdens het concert van de heer Klok niet toegankelijk zijn. Veel mensen denken dat gehandicapten niet gewoon kunnen leven. AVO is echter van mening dat zij een (vrijwel) normaal leven Bon. Ik wil graag nadere informatie. Naam: Adres: Postcode/plaats: Bon zenden naar: AVO, postbus 850,3800 AW Amersfoort moeten kunnen leiden. AVO bevordert de integratie van gehandicapten bij werk, scholing, recreatie. INTEGRATIE Telefoon(033)75.33.44 GïHANülRAPTïN Beschermvrouwe H.M. de Koningin en gehoorzaam mogen betonen. Vooral nu u ons te zien geeft een Leermeester in Wie alle schatten van wijsheid en kennis beslo ten liggen. Geef, zeg ik, dat we ons zo aan Uw eniggeboren Zoon onderwerpen dat we de rechte loop van onze roeping bewaren en steeds recht afgaan op het doel waartoe U ons roept, totdat wij - na in de strijd met de tegenwoordige boze wereld de overwin ning behaald te hebben - zullen komen tot die zalige rust die U ons deelachtig maakt door het bloed van Uw zoon. Amen. N.a.v. Harmonie van de laatste vier boe ken van Mozes (deel 3) door Johannes Calvijn. Uit het Latijn vertaald door J. van den Heuvel. Met voorlopig tekstregister. 408 pag. Prijs ƒ79,- Daniël (deel 1) door Johannes Calvijn. Uit het Latijn vertaald door W. A. de Groot. 319 pag. Prijs 65,-. Uitgeverij De Groot Goudriaan te Kampen. Gebonden. Middelharnis J. M. J. Kieviet De dagen korten in, stelt zomer wat teleur? Er bloeit in onze tuin een fuchsia, een sierbloem rijk aan kleur. Dat boompje in de tuin wat kan ze mij vaak boeien Bij zon en regenweer, ze blijft daar vrolijk bloeien. Als ik naar buiten loop, sta ik vaak bij haar stil. 't Is of ze met haar kleurenpracht mij wat vertellen wil. Die bloempjes allemaal van donkerrood satijn en witte zijden rokjes Ze bengelen aan takjes uitgespreid, het zijn maar dunne stokjes. Elk takje draagt een tere bloemenpracht Wie heeft dat schone bloemenwonder uitgedacht?... Wie Scheppers grootheid ziet en tot zich door laat dringen gaat blij de zomer door, kan elke dag wel zingen. LANERTA

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1990 | | pagina 2