EIIAtlDEH-lilEUWS Overdenking Paradijsbloemen uit de Heilige Schrift Bandopname Predikt het Evangelie aan alle creaturen Psoriasis-dagbehandeling mogelijk in Rlioon een huis (ÏJi verkopen... Fa. B. van Ecl( Zn. Zijn rentmeesters onzer goederen... HET KIJKVENSTER ingtj? Makelaar Tamboer m^ Geloof of ongeloof Mannenkoor Dirksland Baby Broderie Boetiekjes VERVOLGVERHAAL Jan Knape Mzn. - 62 - Niet uitgegeven manuscript, beschikbaar gesteld door M. A. Knape 2e Blad VRIJDAG 20 JULI 1990 No. 5918 blik op kerk en samenleving i - De Wet gelijke behandeling - Te vèr en niet vèr genoeg - In de praktijk...? Het zal er dan toch eindelijk van komen. Het kabinet heeft overeenstemming bereikt over de Algemene Wet gelijke behandeling. De wet, die zo langzamer hand bekend geworden is onder de naam 'Anti-discriminatiewet'. Het beginsel achter deze wet - de 'filoso fie' zeggen we tegenwoordig! - is dat mensen in gelijke omstandigheden op gelijke wijze dienen te worden behan deld. Politieke gezindheid, ras, geslacht, huidskleur en dergelijke mogen geen rol spelen. Op zichzelf kan niemand daartegen bezwaar maken. In een democratisch bestel zijn alle burgers voor de wet gelijk en moeten ze ook op gelijke wijze wor den behandeld. Maar ieder die de ont wikkelingen van de laatste jaren heeft gevolgd, kan weten hoeveel addertjes hier onder het gras verborgen zitten. Want onder het gelijkheidsbeginsel valt bijvoorbeeld ook 'hetero- of homose- xuele gerichtheid'. En dat zou kunnen inhouden dat een bestuur van een christelijke school een leraar die prakti serend homofiel is, op grond van zijn levenswijze niet kan weigeren of ont slaan. Dat zou een ernstige aantasting betekenen van de vrijheid van het christelijk onderwijs. Het zou boven dien ook ingrijpen in het kerkelijk leven, want tuchtmaatregelen, toegepast op praktiserende homofielen zou als discri minatie kunnen worden beschouwd. Het was dan ook verre van gemakkelijk voor de regering om inzake de Wet gelijke behandeling tot een 'communis opinio', een eensgezinde mening te komen. Vandaar dat er al jaren over de noodzaak van deze wet gesproken is, maar dat er tot nog toe niets uit de bus kwam. Nu is het dan zo ver dat het wetsvoorstel aan de kamer kan worden aangeboden. Maar daarmee zijn de problemen nog lang niet opgelost. Want voor de één gaat de wet niet ver genoeg, terwijl de ander haar als bedreigend ervaart. Om maar iets te noemen: het COC, de vereniging van homofielen, tekent pro- Psoriasis is een vervelende huidziekte, waardoor patiënten nogal eens in een isolement dreigen te geraken. De behan deling ervan vindt plaats in gespeciali seerde kuuroorden, bijvoorbeeld in Ede. Sinds kort is er ook een kuurmogelijk- heid in de regio, namelijk het Thalasso- instituut Aqua Mare te Rhoon. In aanvulling op het kuren in Ede, ver goedt het ziekenfonds ZHE nu ook de behandelingen van Aqua Mare bij wijze van experiment. Aqua Mare biedt een kuur, die bestaat uit een combinatie van behandelingen, zoals deze worden gegeven in gerenom meerde psoriasis-behandelcentra als test aan tegen het feit dat er voor de christelijke scholen toch uitzonderin gen op de regel zullen zijn. De Emancipatieraad vindt dat het wets ontwerp nog niet genoeg 'vrouwvriende lijk' is. De etnische minderheidsgroepen zijn van mening dat ook het onder scheid naar nationaliteit in het wetsont werp moet worden opgenomen. En het reformatorisch onderwijs vreest toch dat door deze wet de benoemingsvrijheid aan banden zal worden gelegd, alle geruststellingen van de overheid ten spijt. Hoe zal deze wet, als zij tenminste wordt aangenomen, nu in de praktijk funktio- neren? Er komt in ieder geval een com missie die tot taak krijgt de klachten te onderzoeken. Ongelijke behandeling, die nu al bij de wet verboden is, zou dan eventueel door de rechter kunnen wor den gestraft. Wie benoemt de leden van zo'n commissie? En uit welke groepen of partijen wordt zo'n commissie samenge steld? Daar zal in de praktijk veel van afhangen. Maar hoe men het ook wendt of keert, zij die willen leven bij het Woord van God, en die dat Woord graag gezag willen geven in onze samenleving, worden ver drongen naar de rand van de maat schappij. Want het is nog niet verboden homosexualiteit zonde te noemen, al thans vanaf de kansel. Maar die bood schap uitdragen aan homofielen? Dat zou door hen als kwetsend en dus als discriminerend kunnen worden erva ren... En de kerk mag nog evangelisatie werk doen, zolang dat door de aan gesprokenen niet als beledigend wordt opgevat. Maar als dan aan Moslims wordt verkondigd dat er maar één Naam onder de hemel gegeven is, zullen zij dat niet beschouwen als discriminatie van de Islam? En als ze dan vervolgens naar de rechter stappen...? Het zijn even zoveel vragen waarop nog niemand van ons een antwoord kan geven. Maar het is wel te vrezen dat de overheid straks met deze wet in de hand de christenen in de beklaagdenbank kan zetten. Waarnemer met optimaal resultaat Tel. 01870-3477 Goteborg (Zweden) en Stanford (Cali fornia, USA). Er wordt gewerkt met zeewater- en algenbaden, algenpakkin- gen en lichttherapie. Het behandelpro gramma strekt zich uit over een periode van dertien weken. Afhankelijk van de ernst van de ziekte gaat de patiënt twee- of driemaal per week naar het centrum. Een groot voordeel van deze dagbehan delingen is, dat een opname van soms enkele weken in een ziekenhuis kan worden voorkomen. Vijftien aanvullend verzekerden van ZHE komen in aanmerking om bij Aqua Mare te kuren. Aanmelding bij het ziekenfonds vindt plaats via specia list of huisarts. Als het experiment goed uitpakt, kan 'Aqua Mare' in het aanvullende ver strekkingenpakket worden opgenomen. "-^=^^ Westdijk 33-56 Middelharnis l\Tel. 01870-3035-2060 l/Fietsen, brommers, reparatie Met deze woorden uit het Evangelie naar de beschrijving van Markus mogen we in deze vakantietijd bezig zijn. Dins dag 17 juli was de eerste toeristendag in het monumentenstadje Zierikzee en D.V. dinsdag 14 augustus zal de laatste toeristendag plaatsvinden. Dus 5 dins dagen lang kunt u in Zierikzee terecht om uw vakantiedagen een invulling te geven. En ook mag daar in alle eenvou digheid het Evangelie verkondigd wor den. De Gereformeerde Gemeente doet al jaren aan inwendige zending. Zodoende zult u ook een kraam aantreffen in de St. Domusstraat voor het kerkgebouw van de Oud Ger. Gem. waar diverse zen- dingsartikelen verkocht worden. Ook liggen er GBS-bijbels die op deze dagen voor de speciale prijs van 10,- ver kocht worden. Een leuk idee om uw onkerkelijke buren cadeau te doen. Ver der worden er boeken verkocht van Bunyan, Kohlbrugge, Calvijn. Om en kele andere titels te noemen: Wat is een oprecht geloof? van ds. L. H. Oosten; Ouder worden... en dan? van ds: J. J. Poort enz. Nu is het ons niet te doen om winst te maken (al nodigen wij u allen hartelijk uit om eens te komen kijken en zo moge lijk iets te kopen) maar ons eerste doel is om mensen die vervreemd zijn van Gods Woord te wijzen op de noodzake lijkheid van de wedergeboorte. De reac tie van de mensen is zeer verschillend. Zo hadden we dinsdag jl. iemand die wilde een Bijbel kopen waarin niet meer over de zonde gesproken wordt, want, zo zei ze, mijn kinderen komen als zonde- loze kinderen op de wereld. Van zulke mensen heb je het meeste last, die weten het beter dan God de Heere. En als je hen wijst op de twee woorden zonde én genade dan worden ze boos. Maar gelukkig ontmoet je ook anderen. Ik wil u twee voorbeelden geven. Dins dag kwam er een jong stel naar onze kraam die wisten niets van God af Hoe het kwam dat de zon vanmorgen op kwam? O, zeiden ze, dat is een natuur verschijnsel. In alle eenvoud mochten we hen wijzen op de eerste bladzijden van de Bijbel waar de schepping be schreven staat. Voor ze weggingen na men ze één van onze folders mee. Dinsdag kwam er ook een vrouw die vorig jaar een folder van ons meenam want, zo zei ze, mijn moeder mocht er zo door vertroost worden vorig jaar en vol gende week koop ik een Bijbel. Ze had er niet op gerekend dat wij er weer zou den staan. We mogen velen aanspreken. Mensen die allen een kostelijke ziel omdragen voor de eeuwigheid. Niemand van de aangesprokenen gaat ongewaarschuwd heen en zal in de dag der dagen kunnen zeggen: 'Het is mij niet gepredikt'. Wij len Prof G. Wisse heeft menigmaal gezegd: Ik weet dat er Eén Naam onder de hemel is gegeven door welke men kan zalig worden, maar - voegde hij er dan terstond aan toe - mijn buurman moet dat ook weten; weten uw buren het al? We vragen u vriendelijk en dringend: Kom ook eens een kijkje nemen bij onze kraam en neem ook eens een Bijbel mee voor uw buurman of buurvrouw die van God niet willen weten. Zaait aan alle wateren. U hebt het toch beloofd? U kunt bij ons terecht van 9.00-16.00 uur. Toen zeide Elisa: Hoort het woord des Heeren; (2 Koningen 7:1) Je vraagt je wel eens in alle eerlijkheid af wat mensen er aan beleven als ze de woorden van Psalm 23 lezen waar staat: De Heere is mijn Herder, mij zal niets ontbreken. Al ging ik ook in een dal der schaduw des doods, ik zou geen kwaad vrezen, want Gij zijt met mij: Uw stok en Uw staf, die vertroosten mij. Dat is toch een belijdenis van volledig vertrouwen op God, door alles heen of het nu goed of kwaad is. Ook door benauwdheid heen en doodsgevaar. Nu benauwdheid en doodsgevaar dat was daar in Samaria in grote mate voorhanden. Die mensen zullen deze psalm ook zeker gekend hebben en gezongen. Dat is ook nodig want het komt er toch maar opaan dat een mens temidden van rampen een zekerheid heeft die zelfs in doodsnood ook zekerheid blijft. In die situaties wordt openbaar of die belijdenis ook waar is. Geweldig groot in geloof komt daar dan een Elisa naar voren en bewonderens waardig rustig klinkt zijn stem temidden van een catastrofale situatie: Hoort het woord des Heeren. Ja de situatie was er onhoudbaar, dat moest op een ramp uit lopen, of, beter gezegd, het was al op een ramp uitgelopen. Want alle mensen daar in Samaria van de koning tot de allerarmste staan van aangezicht tot aangezicht met de dood. En de dood, al zeker van zijn prooi, sluipt iedere dag een stap dichter bij tot hij zijn grote slag zal slaan. Wie aan dachtig de tien verzen leest die aan deze tekst vooraf gaan, die krijgt een helder beeld van de absolute wanhoop die de mensen van Samaria beheerste. De Syri sche koning Benhadad had een ondoor dringbare ring om Samaria gelegd en de Israëlieten stierven als ratten in de val. Het is al zo ver gekomen dat de rijken, die het betalen kunnen, tachtig zilver- lingen neertelden voor een onreine ezelskop. De minder gegoeden eten dui ven-mest en de armen eten eikaars kinderen. De nood is heel hoog. En daarbij komt dan een koning die de handen in onmacht omhoog heft en uitroept: De Heere helpt u niet, waarvan zou ik u hel pen? En die voor zichzelf ook geen uit weg meer ziet, want hij zegt: Wat zou ik verder op de Heere wachten? Hier zijn toch geen mogelijkheden meer, hier is alle gevoel van geborgenheid, van veilig heid weg, er is geen uitweg meer. Wat blijft er nog over nu in Samaria de hoop op het kerkhof eindigt? Niets blijft meer over. Niets? Toch wel, want in deze voor mensen afgesneden zaak daar klinkt de stem van de profeet: Hoort des Heeren woord. Dat is over. God is over. Die uitdruk king: God blijft over, die klinkt mis schien wat misleidend. Hij blijft niet over als een rest, zodat wij bij wijze van spreken zouden kunnen zeggen: nu ben ik bijna alles kwijt, maar ik heb toch nog wat over en dat is God. Neen God blijft mij over wil zeggen: nu ben ik alles kwijt, hier houdt het voor mij op, hier blijft God over. Hij is alles, want in God liggen nieuwe mogelijkheden. Waar het voor ons totaal is afgesneden, daar is God bij machte. Zo was het ook in Samaria, toen ieder een afgerekend had met het leven, toen riep God, Ik ben er. Dit is niet het einde, dit is het begin, namelijk het begin van uw bevrijding, want bij Mij zijn uitkom sten ook tegen de dood. Bij Mij kan het, bij Mij kan het altijd. Zo zegt de Heere, morgen omstreeks deze tijd zal een maat meelbloem te koop zijn voor een sikkel en twee maten gerst voor een sikkel in de poort van Samaria. Als God gaat spre ken in de nood dan spreekt Hij wondere woorden, dan opent Hij ongedachte mogelijkheden. Dan komt Hij met beloften waarvan wij toch eigenlijk moeten zeggen: dat is onmogelijk, dat is wat al te lichthartig om daar aan te den ken, dat kan niet bestaan, hoe zou dat nu moeten? Maar op al die vragen gaat God niet in, of het voor ons mogelijk is dat doet er niet toe. Voor ons geldt dat God er is en Hij spreekt. Hij spreekt definitief. Hij zegt niet dat er misschien eten zal komen, neen God zegt: Het is er. God is bij machte, maar dat vraagt geloof God geeft aan Zijn volk Zijn beloften en Hij vraagt niet anders dan dat Zijn volk daar dan ook gelovig adem op zegt. Ook waar mensen het niet kunnen bevatten, ook waar voor ons geen mogelijkheid meer is. Daar wordt het ernstig, daar moeten we niet meer hebben dan geloof, maar niet minder ook. De tekst heeft voor ons ook een geweldige boodschap. Onze tijd kabbelt maar zo'n beetje voort met zo veel zegeningen dat we eigenlijk geen wonderen nodig hebben, daar zit ten we niets om verlegen, het loopt toch wel. Maar let op want schijn bedriegt. We worden hoe langer hoe meer ingeslo ten door de satanische macht die ons steeds verder van de Almachtige God vervreemt. Hij smeert de ogen en het geweten dicht met klatergoud en valse rust. En als het moment van sterven daar is, als men voor de Almachtige moet verschijnen om rekenschap af te leggen, dan wordt met schrik ontdekt dat het belangrijkste vergeten is. Dan kan men vele rijkdommen hebben, dan kan men veel wetenschap bezitten, maar dan toch nog het ene nodige missen, de kennis van zonde, gerechtigheid en oor deel en de kennis en het deelhebben aan het verzoenend lijden en sterven van de Heere Jezus Christus. Het missen van de machtige heilsbeloften van de Heere, Die in Zijn genade en lankmoedigheid niet opgehouden heeft om te roepen tot de kennis aan Hem, de Levende God. Elisa kende Hem wel en hij geloofde, daarom sprak hij ook de boodschap van de redding uit. Dat was ook een grote geloofsdaad van Elisa, want hij zag er ook nog niets van, net als die mensen in Samaria. Maar Elisa geloofde omdat hij door genade God mocht zien. God Die bij machte was en is. En Elisa was toch een mens van gelijke beweging als ieder ander. Ook hij had zijn zwakheden, maar hij geloofde God en God stelde niet teleur. Gods Woord is ook niet een Woord van afwachten of het wel komt. God spreekt en het is er. Het zat echt diep bij hem, hij was helemaal doortrokken van de aan wezigheid van God, juist ook in die hopeloze situatie van Samaria. Maar zo waren ze niet allen. (slot volgt) Den Bommel A. Vos Van de zangavond, gehouden op 2 juni j.l. in de Gereformeerde Gemeente te Dirksland is een bandopname gemaakt. Deze band is te verkrijgen op onder staande adressen. De kosten van de band bedragen 20,-. S. L. Visser Rembrandtlaan 26 Middelharnis A. Vink Eendrachtstraat 1 Middelharnis W. de Groot Korteweegje 17 Dirksland voor kleding, kussens en kado 's Oranjestraat 8, Sommelsdijk Tel. (01870) 52 71 God zegent als de zon. De zon die 't nieuwe leven wekt de zonnebloemen tot zich trekt ze in haar warmtegloed doet staan zodat haar kelken opengaan. Om uit te stralen door haar kracht een wonderschone bloemenpracht. Gods zegen, liefdebron Zijn Geest die 't nieuwe leven wekt die mensenharten tot zich trekt zodat ze Zijn gena verstaan en stralend voor Hem opengaan Hem brengen lof en eer en prijs 't zijn bloemen uit het paradijs. LANERTA Die liefdebloemen teer verspreiden blijdschap licht en zon omdat z 'ontspringen aan de Bron die enkel heil en vreugd kan geven de Eeuw'ge Bron van zalig leven. Waar harten voor Hem opengaan ziet men de schoonste bloemen staan. ^^.l(.lf.^.l^4.)^^.^lf.l^^.l^>^l^^.l^l^>f^^.l^l^4.lf.l^^.l^)^^.>^^.^.l^l^l^>^^■^■^■l^^■l^i^^.l^>^4.^.^.4.^.l^l^l^lf.^.^^^ t „Nu zul je later, als je groter wordt, nog wel eens wat ontmoeten, datje pijn doet, Frans... Neem je nu eens ernsdg voor, jongen, om je door zulke dingen niet uit je evenwicht te laten slaan, want dat is erg gevaarlijk... De tegenspoeden in ons leven moeten ons niet van God afvoe ren, integendeel... die moeten ons tot Hem brengen, want bij de Heere kunnen we troost vinden in smart, en van Hem ontvangen we kracht om de moeilijkheden van het leven te dra gen... Het is nu weer goed met de jongens en daar ben ik blij om, maar het is toch niet onmogelijk, dat je in je latere leven weer eens tegenover elkan der komt te staan - als de jongens boer zijn en jij arbeider - Vader wachtte even alsof hij nadacht. Dan schudde hij langzaam zijn hoofd. „Daar zijn zoveel dingen in het leven, die je nu nog niet begrijpen kunt, Frans... Je zult misschien nog wel eens meer tegenover elkander komen te staan"... Hij zei het nog eens. Weer hield vader even op. Vragend keek Frans hem aan. Hij begon te begrijpen wat vader bedoelde. En hij dacht aan wat de arbeiders onder elkander bespraken als ze in het land waren. De boeren wilden zo weinig mogelijk loon betalen... en daar was nog veel meer... Ja, hij begreep het wel en hij knikte... „Neem dan geen vijandige houding aan, Frans... En wordt dan geen socialist, jongen, want dat voert van God af!... Probeer elkander te vinden in Christelijke liefde... Denk er toch aan, dat de boe ren ook zodige mensen zijn, met veel gebreken... dat we zelf ook zondige mensen zijn, met veel gebreken... en dat we elkander zo veel, zo heel veel te vergeven hebben"... Vader bleef die avond lang bij de bedstee zitten, langer dan gewoonlijk... Toen hij opstond om weg te gaan legde hij zijn hand vertrouwelijk op Frans' hoofd, hij boog zich voorover en met zijn ellebogen leunend op de bedsteerand zei hij zachtjes alsof het een geheimpje was: „Onze Heere Jezus heeft ons geboden: Hebt uw naaste lief als uzelven. Hijzelf heeft dat genoemd het op één na grootste gebod. Als we door dat gebod onze daden laten besturen dan is het goed, Frans... Zul je dat voortaan doen, jongen?"... En Frans beloofde het ernstig... Dichtbij zijn oor fluisterde vader nog: „En dan de minste willen zijn, vent... altijd de minste willen zijn... de minste... Aagt kwam de kamer in. Ze had in het keukentje moeder geholpen bij het afwassen van het vaat werk, en bij het klaarmaken van het eten voor de zondag. Even keek ze naar de bedstee en toen ze vader zo vertrouwelijk bij Frans zag staan viel haar ineens een gedachte in. „Wil ik eens wat ver tellen, vader?"... Ze trok hem aan zijn arm van de bedstee vandaan. Vader deed verwonderd: „Wat is er, kind?"... Ze loerde naar Frans. Heftig begon ze te vertellen. „Hij heeft vanmiddag zitten schrijven... dat mag niet van de dokter!... Als hij weer ziek wordt!"... Vader kwam ze niet. „Lelijke klikspaan"... Frans boog zich voorover uit de bedstee alsof hij bang was dat zijn woorden haar niet bereiken zouden. „Lelijke klikspaan"... Hij stak een tong naar haar uit. „Bemoei je met je eigen zaken... Ouwe stief moeder"... Hij was woedend. Daar ging nu ineens zijn mooie geheim, dat hij voor zich alleen had willen bewaren... En hij viel nog eens uit: „Lelijke klikspaan... Ouwe"... Vader hief zijn hand op om de felle woorden stroom te stuiten... Dan vraag hij aan Aagt: „Wist moeder er van?"... Ze knikte verlegen, want ze voelde wat vader nu zeggen ging. Ze trachtte zich nog te verdedigen: „Maar de dokter"... Vader sneed het af met een gebaar van zijn hand. „Daar draagt moeder de verantwoordelijkheid voor, kind"... Ze droop af, beschaamd, en Frans zei, nog: „Lekker"... Toen kwam vader weer bij hem staan en hij ver maande: „Foei"... En weer boog vader zich voor over in de bedstee, en met zijn armen leunend op de bedsteerand vroeg hij: „Werd je dat nu ingege ven door de liefdewet van Christus, Frans?... Lelijke klikspaan... Ouwe stiefmoeder... Lekker... Foei, jongen!"... Frans sloeg beschaamd zijn ogen neer. „Het is niet gemakkelijk om naar dat gebod te leven, jongen!... Heb uw naaste lief als uzelven!... Het is moeilijk!"... Hij schudde zijn hoofd. Nee, dat was net niet gemakkelijk. Daarstraks was het wel gemakkelijk geweest om te beloven, dat hij voortaan door dat gebod zijn daden zou laten besturen. En vijf minuten later had hij er al een keer tegen gezon digd! Het was niet gemakkelijk, vader had gelijk... „Daar hebben wij de Heere voor nodig, om dat te kunnen doen, Frans"... Dat begreep hij nu wel en hij knikte. „Daarom moeten we Hem vragen of hij ons hart gewillig en bereid maakt, jongen... Niet in eigen kracht, hé, dan gaat het niet"... Hij sloeg zijn ogen op en keek vader aan met een vertrouwelijke blik. En vader zei nog eens: „Altijd de minste, jongen... de minste... Dan is het vergeven zo gemakke- lijk"... Toen greep hij vaders hand beet. Aagt had zo ruw zijn mooi geheim verraden... Nu moest vader alles maar weten, dan zou hij ook begrijpen waarom hij zo boos geworden was op Aagt. Hij trok vader dicht naar zich toe en begon te vertellen, zacht jes... alsof het toch nog een geheim moest blijven, nu tussen hen beiden... En vader begreep hem wel: „Aagt had het niet mogen vertellen", zei hij. „Nee, dat had Aagt niet mogen doen"... Hij knikte, dankbaar dat vader het met hem eens was. „Maar zulke lelijke woorden mag je toch niet tegen je zusje zeggen", vermaande vader. „Juist als we verongelijkt worden zijn we in de gelegen heid, om het grote gebod des Heeren te betrach ten: dan moeten we dragen en dulden, dan moeten we vergeven... omdat we onze naaste lief hebben en de minste willen zijn... Alweer de min ste, jongen... de rninste"... Vader was reeds lang weg toen Frans nog lag na te denken over alles wat vader gezegd had. Nu had hij nóg vergeten aan vader te vragen wat die er van dacht: of hij een briefje van de juffrouw zou krij gen. Hij was nu toch blij, dat hij alles aan vader verteld had. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1990 | | pagina 5