iNOESPnSKMST,... 'Een belofte voor de Moor' Het International Art Centre organiseert deze zomer 3 3 landschap schilder weekends mevr. A. C. Vroegop-Zandbergen te Dirksland Ds. A. Belder op Zendingsmiddag Nieuwe Tonge: Bladz. 2 snel een indruk te geven van het land schap. Binnen 2 uur is de aquarel af en droog en dus ook makkelijk mee te nemen, in tegenstelling tot een olieverf schilderij dat meestal dagen moet dro gen voordat het vervoerd kan worden. Schroomt u niet om telefonisch of in de galerie informatie te vragen (ook over de andere cursussen). Bij inschrijving dient het cursusgeld te worden voldaan en zijn er geheel vrijblijvend starters pak ketten tekenen/aquarelleren tegen sterk gereduceerde prijzen te verkrijgen, u wordt dan ook geïnformeerd over wat u nodig heeft. Tot ziens in het Flakkeese landschap, Suzan van den Bosch. Voor inlichtingen en aanmelden: lAC, Ring 40 3241 CS Middelharnis Telefoon (01870) 71 55 vr. 13 juli za. 14 juli vr. 20 juli za. 21 juli vr. 27 juli za. 28 juli Kosten verbonden aan deze weekend: /150,-p.p-(l dag 85,-p.p.) (excl. materiaal, incl. koffie/thee) Tijd: 9.30-16.30 uur. niveau 1beginners tekenen niveau 2: beginners aquarel niveau 3: gevorderden aquarel Niveau 1: Deze groep mensen heeft nog nooit getekend of geschilderd in een landschap (velen zien er tegen op om de eerste stap over de drempel van een schilderatelier te zetten om daar voor het eerst teken-, of schilderles te nemen, maar iedereen die wil kan leren tekenen en schilderen). Voor die mensen is dit de kans om gedu rende 2 volle dagen de basisvaardighe den landschap tekenen/schilderen aan te leren. U leert de compositie te bepa len, snel een schets op zetten, licht/don ker verdeling maken en het geheel naar de horizon toe te vergrijzen om de nodige diepte in het werk te krijgen. Niveau 2: Deze groep mensen kunnen moeiteloos een landschap opzetten, maken geen fouten meer in verhoudin gen en kennen de kleurenleer. In de Ring van Sommelsdijk kwam een groepje jongeren regelmatig bij elkaar. Het zijn wat herinneringen uit de jaren twintig, die worden opgetekend uit de mond van Jan Cornells Troost, altijd Keesje Troost genoemd. Met enige trots liet hij me een groepsfoto zien, bij kunst licht gemaakt door niemand minder dan S. van der Plaat, fotograaf te Mid delharnis. De nu bijna 83-jarige Keesje Troost vertelt onopgesmukt en zonder daarbij te moeten nadenken, zijn ver haal. \oetha\ In zijn jeugdjaren won het voetbalspel steeds meer aan populariteit. Het spel vond toen hier zijn ingang. De opgeslo ten jongelui hadden echter maar weinig vrije tijd en ook weinig middelen om het voetbalspel te kunnen beoefenen. Aan accommodatie viel al helemaal niet te denken, zelfs niet aan een echte leren bal! Maar het was de animo die hen tot ini tiatieven bracht. Stukken van jutezak ken vormden het materiaal om er een bal van te maken. Deze stukken werden met bendelgaren (zeer dun bindtouw) strak bijeen gebonden. Sneu (beuglijn) werd ook wel gebruikt. Zo werd de bal vervaardigd. De eerste schoten werden met het primi tieve maaksel in de Ring gelost. Maar dat duurde niet lang. De ene bewoner was bang voor zij n ruiten, de ander vond het geen werk dat zulke grote jongens tussen de kleinere zo maar gingen voet ballen. „Je lijkt wel gek, om achter zo'n bal te gaan lopen en dat na een dag van hard werken", gromde een oude man vol onbegrip, „in mijn tijd had je dat niet hoeven te proberen". Terrein Het Peeterreintje, bij de RTM-halte van Sommelsdijk, bracht uitkomst. Wan neer er geen peen werden verwerkt, lag het terrein vrij toegankelijk. Het was niet afgerasterd. Slechts een klein gedeelte was bestraal en daar groeiden tussen de stenen, de gewone kamille en de kla proos in contrasterende kleuren. Het onverharde gedeelte was een eldo rado voor wilde plantengroei waar vooral het stevig en hoog opgroeiend buntgras voor het beoefenen van het voetbalspel nou niet bepaald een ideale grasmat kon geven. Maar de jongens werden daar in elk geval niet gestoord. Truien, jasjes, blazers werden op hoop jes gegooid en elk hoopje diende als doelpaal. Het goal. De wedstrijd Wel waren de meningen dikwijls ver deeld als het ging om de geldigheid van een doelpunt. Te hoog of naast gescho ten viel immers niet te controleren.... Dat hield het spel wel eens op. Op zulke ogenblikken kon slechts het enthou siasme voor het spel, redding brengen. Na het geharrewar begon men weer opnieuw, net zolang totdat de bal geen bal meer was. Vooral wanneer het gras nat was, was de levensduur van de zelf gemaakte bal slechts kort. Geïukstoffees Keesje Troost wist dat bij mevrouw van den Nieuwendijk ('Nele van Geert', in de volksmond) in haar snoepwinkel aan de Ring nog een twintigtal geïukstoffees te koop waren. Het bijzondere daarvan was, dat de eerste prijs, nota bene een echte, leren voetbal, een drietje, er nog niet uit was. Volgens een eenvoudige berekening kostte dat de jongens van de voetbalclub 20 centen in totaal en de buit, in dit geval de bal, was binnen. Waren het geïukstof fees of niet? Ander terrein Konden dejongens met zo'n echte, leren bal nu nog wel naar het Peeterreintje? Was de weide van Davidje Vroeginde- weij aan de Dorpsweg niet veel beter geschikt? Men sprak elkaar moed in en besloten om het er maar op te wagen. Sommigen betraden echter met be zwaard gemoed het veld, maar men kon nu eenmaal niet achterblijven. Ook zij hadden immers hun aandeel gehad in de aankoop van de geïukstoffees en ze waren toch gekomen om te voetballen? Eén voor één sprong men over de sloot, kroop men door de afrastering heen en het spel kon beginnen. Tegenwoordig zou men deze handelswijze 'kraken' noemen. De eerste keer had dit voor de grasmat niet veel gevolgen, maar allengs kwamen er kale plekken in de zode en dat was Vroegindeweij heus niet ont gaan. De schade Iedere keer werden de jongens in het vervolg uit de weide gejaagd, maar iedere keer kwamen ze terug. Een onweerstaanbare drang bracht hen weer clandestien op het veld. Vroegindeweij kon die jongens nooit te pakken krijgen, daar waren ze nu een maal te vlug voor. Echter op een keer toen de jongens bezweet en uitgeput naar huis toegingen, stond halverwege de Dorpsweg Vroegindeweij samen met de legendarische gemeentepolitieman den Uijl, hen allen op te wachten. De daders werden zodoende bekend. Wat zou hen nu te wachten staan? In aanraking gekomen met de politie; dat was wat in die tijd! Hun namen wer den genoteerd. De jonge voetballers zagen nog één kans om zich vrij te pleiten. Ze stapten de vol gende dag manmoedig naar Vroeginde weij toe en vroegen hem clementie. Daar stonden al die jongens uit de Ring om hem heen. In het dagelijks leven waren het stuk voor stuk harde werkers op het land en Vroegindeweij wist maar al te goed dat zij ondanks dat harde werken niet veel 'op zak' hadden. Na enig heen en weer gepraat zou Vroegindeweij genoegen nemen met 4 balen kunstmest als schadevergoeding. Dan zou hij er verder geen politiewerk van maken. Twee sterke jongens uit de groep hebben bij de firma Kooman aan de West Havendijk met een handkar de afge sproken hoeveelheid kunstmest afge haald en bij de weide aan de Dorps weg afgegeven. Het waren hen in totaal op ƒ12,- te staan, dat met dubbeltjes bijeen gegaard moest worden... want zij hadden geen clubkas. Eenheid AJ deze belevenissen brachten de jon gens steeds dichter bij elkaar. Keesje liet onlangs een foto van de voetbalclub zien aan de 86-jarige Jaap Visser uit Sommelsdijk. Jaap stond er namelijk ook op. „Hoe kom je daar nu toch aan" vroeg hij vol bewondering en zijn ogen schitterden weer even jeugdig als ten tijde van de match. „Die heb ik altijd nog bewaard" was het nuchtere antwoord. Er was nog een voetbalclub in Sommels dijk en die hadden hun stekkie gevon den achter de Kaai in de Weitjes van de heer M. Peekstok. Die jongens kwamen van de Oostdijken omgeving. De belangrijkste speler daar van was wel Wessels, de latere bakker. Het kon niet uitblijven of tussen beide teams kwam het tot een treffen. Er werd zelfs in competitie-verband gespeeld. Door een reeks van wedstrijden te orga niseren, uit en thuis, werd daar gestalte aan gegeven. Op het Peeterreintje aan de Dorpsweg waren de jongens uit de Ring niet te ver slaan. Zij kenden daar het hobbelige veld maar al te goed. Of ze het op het laag gelegen, meest drassige veld van Peekstok de club van de Oostdijk kon den verslaan is niet meer te achterhalen. Laten we het op een gelijkspel houden! Beide clubs hadden geen bestuur, geen ledenlijst of wat ook. Alleen maar enthousiasme voor het spel. De clubs kwamen tenslotte geruisloos in verval. De meeste jongens kregen verkering... Toch hebben deze spontaan gevormde voetbalclubjes de bakermat betekend voor de later tot stand gekomen plaatse lijke voetbalverenigingen. D. Hoogzand „EILANDEN NIEUWS VRIJDAG 29 JUNI 1990 Ze zit op de plek waar ze altijd zit als ze aan het schrijven is: aan de hoge tafel in de woonkamer Het uitzicht is prachtig: eerst de mooi verzorgde tuin en daarachter een schilderach tig polderlandschap. Echt een omgeving om inspiratie voor het schrijven van een boek op te doen zoals dat van mevr. Vroegop. „De natuurelementen spelen in mijn boek een grote rol", beaamt ze. „Het beeld van het wisselen van de seizoenen is er zeker in terug te vinden. Als ik op een kamertje zou gaan zit ten schrijven, met een muur voor mijn neus, zou dat mijn inspiratie niet bevorderen denk ik". Weldra is het boek dat ze heejigeschreven, 'Verborgen waar heid', genaamd, en waarvan a.s. dinsdag aan burg. C. Over- sier het eerste exemplaar wordt aangeboden, onderwerp van ons gesprek. Ze praat vlug waarbij ze soms een zin corrigeert. Eigenlijk ben ik nieuwsgierig naarde inhoud van haar boek. Maar ze wil er niet veel over zeggen. Slechts een tipje licht ze van de sluier op: Veel mensen zullen iets van zichzelf in het boek herkennen. Het gaat over het gewone dagelijkse leven met al zijn vreugde en verdriet, over dingen die daarin gebeuren. Ik hoop dat velen er iets aan zullen hebben „Het is natuurlijk niet zo, dat je op een goede dag pen en papier pakt en achter elkaar een boek schrijft", vertelt ze ver der. Daar is eerst innerlijk veel aan voorafgegaan. Tien jaar geleden hebben we onze 21-jarige dochter verloren. Ik ben toen mijn gedachten op gaan schrijven, eerst op een heel klein notitieblok. Je merkt dan datje dit fijn vindt om te doen. Er komt een proces op gang: je wilt steeds meer schrij ven. Het wordt belangrijk voor je. Ik zit gewoon aan tafel in de woonkamer te schrijven. Als mijn man iets anders aan het doen is, heb ik daar geen last van. En hij vindt mij hobby prima hoor Als je om elkaar geeft, gun je dat de ander". Vreugde en verdriet Mevr. Vroegop kent zowel het een als het ander. Bij het verlies van haar dochter is ze'door een diep dal gegaan. Maar ze heeft het leren aanvaarden. Ze zegt: „Mijn kijk op het leven is er milder door geworden. Veel din gen die je eerst belangrijk vond, worden onbelangrijk. Maar denk niet dat ik het leven niet als waardevol zie hoor. „Kijk gaat ze op bewogen toon verder, „het lijkt vaak verlies als je een dieptepunt in je leven doormaakt Maar het kan je inner lijk leven verrijken. Het hoeft geen verlies te zijn". Even is het stil Dan voegt ze er nog aan toe: „ik zie iedere dag als een geschenk. Er is nog zoveel moois. We hebben nogtwee dochters en twee schoonzoons. Ze hebben me met het uitge ven van het boek geweldig geholpen. Ruzie kennen we niet. Dat vind ik het ergste dat er is". Het echtpaar Vroegop-Zandbergen is 25 jaar geleden van Den Haag naar Dirksland verhuisd. Aan de Voorstraat begonnen ze een drogisterij, waar ze hart en ziel in legden. ^Bl INI I.RNAI lONAl ARl C'l-.N IRL Was dat geen grote stap, van Den Haag naar Dirks land?" „Dat valt wel mee", lacht mevr. Vroegop. Wie gaat er nou naar Flakkee", zeiden vrienden en familie tegen ons. Maar we hebben er geen dag spijt van gehad. Ik heb ook al mijn drogisten-diploma's gehaald. Ik sta graag in de winkel. Het persoonlijke kontakt met de mensen vind ik fijn. Het over komt ons vaak, dat mensen raad over iets vragen. Als dan de deur open gaat en iemand zegt: ,,ik heb er wat aan gehad hoor", ben ik daar blij om". „Blijft u in de zaak werken afgaat u zich nu aan het schrij ven van boeken wijden?" „Ik blijf gewoon in de zaak en 's avonds kan ik schrijven. Eigenlijk is het nooit mijn bedoeling geweest om als schrijf ster tevoorschijn te komen. Als mijn boek via een uitgever was uitgebracht, had ik voor een pseudoniem gekozen. Nu we het in eigen beheer doen, komt het onder de naam Lydia Vroegop uit. We hoeven er niet aan te verdienen; als we maar uit de kosten springen Tevoorschijn komen. Daar is vaak moed voor nodig. Teunie Knöps Er zijn dingen, die alleen het oppervlak beroeren, daaronder blijft de ziel gelijk en blinkt, zoals een vijver waarop blaad'ren varen, of als een kinderoog onder verwaaide haren. Men zingt en luistert hoe het klinkt. Maar er zijn soorten van verdriet. die iets veranderen aan het lied. Men wordt bespannen met heel and're snaren en wie het niet ervoer, die weet het niet. Vasalis „Morenland zal zich haasten zijn handen tot God uit te strekken". Met deze tekstwoorden uit Ps. 68:32b opende de plaatselijke predikant ds. A. Belder afgelopen zaterdag de jaarlijkse zendingsmiddag welke gehouden werd in de Ned. Herv. Kerk te Nieuwe Tonge. Naast de plaatselijke predikant spraken vervolgens: ds. C. van den Berg uit Katwijk aan Zee en ds. A. van Heteren uit Werkendam. In zijn openingswoord stond ds. Beider in het liort stil bij een 3-tal gedachten: 1. Zonder God zijn de Moren verloren. 2. Van God gaan de Moren horen. 3. Bij God zullen de Moren behoren. Morenland zal zich haasten zijn handen tot God uh te strekken. Welk een rijke belofte staat hier in ps. 68. Een psalm die door de Kerk graag gezongen wordt. Begrijpelijk, het is een lied van strijd en overwinning. Hier wordt de strijd van koning David getekend en de overwinning die hij mocht behalen. Morenland is het land van Cusch, het tegenwoordige Ethiopië. De inwoners zijn heidenen, zij hebben een donkere huidskleur. Die kleur is in de Bijbel doorgaans het beeld van mijn en uw zonde. Want wij zijn van God afgevallen. Net zomin als een Moorman zijn huid kan veranderen, net zomin kan een mens zichzelf veranderen. Morenland is het beeld van een mens zonder God. Verduisterd zijn we in het verstand, geen rechte kennis van God meer, we zijn bovenal onmachtig in onze wil. Van een ieder geldt het: gij wilt tot Mij niet komen. God zoekt het vijandige, er is niemand die God zoekt. Morenland is in de tweede plaats het beeld van de mens die onder de vloek ligt. Als God naar recht zou handelen zou Hij ons voor eeuwig moeten vervloeken. Morenland is ook het beeld van de heerszuchtige mens. De mens duldt niemand naast zich, ja hij duldt niemand boven zich. De Heere zegt: Mijn zoon, geef Mij je hart, maar wij zeggen: Nee, wij zullen niet tot U komen. De mens is ver van God ver wijderd, want onder Israël lag Egypte, en onder Egypte lag Morenland. Morenland is de mens die niets van God moet hebben. Hebben we nu in deze Moren ons beeld gezien? Want elke keer als we het Woord horen twist de Hei lige Geest met ons. Hebben we ons nu zo leren ken nen als zo'n zwarte Moor? De grootste ellende is echter dat we onze ellende niet kennen en niet zien. Echter nu het wonder, de Moor gaat van God horen. De Heere gaat door Woord en Geest in het hart van die Moor werken. Vele mensen zijn zo bezig met de vraag: hoe moet ik nu tot God komen? Maar de tekst draait het precies om: God is reeds allang gekomen. Ik heb de ganse dag Mijn handen uitgestrekt tot een tegenstrevend volk. Het Evangelie predikt nog sterker dan de Wet dat we rebellen, opstandelingen zijn. Maar het predikt ook: Laat u met God verzoenen. Nu komt er geen Moor tot God, of God komt eerst tot die Moor met Zijn Woord en Geest. Ia, want de Moren zullen bij God behoren. Morenland zal zijn handen uitstrekken, dat betekent schuld. Maar zij zoeken de zegen bij Hem, de Bron van troost en licht. Het is een ootmoedige belijdenis, want dat wil zeggen dat we teleurgesteld zijn met al onze afgoden. Is het in ons leven al zo ver gekomen? Morenland zal zich haasten. Haasten. Ja, dat heeft iedereen. De wereld heeft haast en zij haas ten zich naar het eeuwig verderf, de duivel heeft ook haast want hij weet dat hij nog weinig tijd heeft. Maar de Heere heeft ook haast, want Hij zegt: Haast u toch om uws levens wil, zo besloot ds. zijn indrin gende openingswoord. Hierna sprak ds. C. van den Berg uit Katwijk aan Zee. Deze bepaalde zijn gehoor bij de eerste Korinthe-brief hoofdstuk 9 en daarvan vers 15b+16. Daar schrijft Paulus: Want het ware mij beter te ster ven, dan dat iemand deze mijn roem zou ijdel maken. Want indien ik het Evangelie verkondige, het is mij geen roem; want de nood is mij opgelegd. En wee mij, indien ik het Evangelie niet verkondig! Ds. stond in het kort stil bij 3 gedachten: 1. Een gevaariijke uitdrukking. 2. Een welgemeende uitdrukking. 3. Een gezegende uitdrukking. De brieven van Paulus aan Korinthe zijn geschreven vanuit diepe liefde tot God. Het mag Paulus alles kosten, alleen vraagt hij aan de gemeente of zij hem willen onderhouden. Is dit een voorwaarde van Pau lus aan de gemeente van Korinthe? Een duivelse, gevaariijke voorwaarde. Dat is ook een gevaar voor een predikant als hij een beroep krijgt. Gaat hij ermee vooruit of achteruit? Maar Paulus is het daar niet om begonnen. Nee, want Paulus wil liever ster ven, dan dat hij het Evangelie niet zal verkondigen. Dat is Paulus' roem. Is dat ook uw roem? zo vroeg ds. zijn toehoorders. Paulus is op weg naar Damascus een geknakte zon daar geworden. Daar heeft Paulus zijn voorwaarden verioren. Kent u die tijden in uw leven dat u God gaat groot maken? Ja maar, ik ben geen zendeling. Nee, dat had u gedacht! Zendeling in uw eigen gezin. Als de Heere een kind bekeerd dan wordt hij/zij een zendeling in het eigen gezin. Waarom doen wij dat zo bitter weinig. God groot maken? Want de nood is mij opgelegd. Komt u zulke mensen nog tegen op het eiland? Mensen bij wie de nood is opgelegd? Het is in het leven van een prediker maar al te weinig dat dat gevonden wordt. Als een dominee de kerk binnenkomt dan denkt hij: hoe voller die kerk, hoe mooier want hij denkt dat ze allemaal voor hem komen. Ontzaglijke dwaasheid. Want al die zielen van die honderden zullen eenmaal van hun hand geëist worden. Of wij voorgesteld hebben de weg ten leven, of wij gewaarschuwd hebben voor die ellen dige weg die eindigt in het eeuwig verderf Jezelf gehandhaafd en het bloed van Christus veracht. De nood is mij opgelegd. Ja maar, dan moet ik wachten tot ook mij de nood is opgelegd. U hebt gelijk, u hebt volkomen gelijk. Maar hoe lang wilt u nog wachten voor de nood u is opgelegd? Als de nood nood wordt in je leven, dan kun je geen vrouw zijn voor je man, en geen vader voor je kinderen. Beter te sterven dan te leven zonder Hem. Vrienden, als we straks bij de uitgang van de kerk tekenen mogen dat we nog 50 jaar op aarde mogen leven dan tekenen we allemaal grif Dan wil ik u toch vragen: wat gaat ge die 50 jaar doen? Voortleven op deze voet? Het zal niet best wezen. Nog nooit een goed gerucht voortgebracht van je Schepper. God is goed geweest voor een slecht mens. Als de Heere in je leven gaat roepen, kun je er alles tegenin brengen maar God zal overwinnen. Zijn er hier nog gezinnen waar vader en moeder met de kinderen spreken over de wegen die de Heere houdt met Zijn volk? Wee mij, indien ik het Evangelie niet verkondig. Deze uitdruk king is al menigmaal misbruikt. De predikers van onze dagen moeten predikers van het Evangelie zijn, die wetsprediking daar moet de nadruk niet meer zo op gelegd worden. Waar klinkt het Evangelie op het helderst? Daar waar een zondaar niet meer verder kan, waar de dood verdiend is. Dat wij in de dood liggen hoefje niet meer zo te pre diken, want Christus is uit de doden opgestaan, is dat de kern van deze uitdrukking? De nadruk ligt echter niet op het woordje Evangelie, maar om het woordje Predik. Het gaat erover of hij predikt. Vaders en moe ders u bent geroepen om goed te spreken van uw Zender. Het is beter dat u vandaag zou sterven dan dat u zou zwijgen van uw Zender, zo besloot ds. zijn ernstige toespraak. Als derde en laatste spreker sprak ds. A. van Heteren uit Werkendam. Deze had al stekst genomen het achtste vers van Efeze 3: Mij, den allerminste van al de heiligen, is deze genade gegeven, om onder de hei denen door het Evangelie te verkondigen den onnas- peurlijken rijkdom van Christus. Ds. stond stil bij Woord-verkondiging: 1. Geringe predikers. 2. Begenadigde predikers. 3. Christus predikers. Paulus heeft veel mogen doen. Al zijn tijd en krach ten heeft hij gegeven voor Gods werk. Wat een vij andschap heeft hij moeten ondervinden. Vooral van de kant van de godsdienst zonder de vreze Gods. Dat vindt je ook in onze dagen terug. Een mens wil een eigengerechtigheid oprichten vanuit een verbroken werkverbond. Doch: Uit u geen vrucht in der eeuwig heid. Er is Eén enige en volkomen Verlosser. Maar er is heel wat voor nodig om op die plaats te mogen komen. Paulus acht zichzelf de minste van al de hei ligen. Juist door genade mocht hij steeds weer die laagste plaats innemen. Dan is er toch een volk op aarde die dat Paulus gaan bestrijden. Die zeggen het: Nee Paulus, niet u, maar ik ben de minste. Ik ben de grote wetsovertreder. Spreker wees er tenslotte op dat de Christus- prediking zal laten zien dat de ernst van de zonde zo groot was en de verdorvenheid zo totaal, dat er geen andere weg mogelijk was dan dat de Zoon naar deze aarde zou komen om te lijden en te sterven. Geen enkele andere mogelijkheid, zou er ooit een mensen kind kunnen zalig worden. Waar geen schuld en zonde, hoe zou er plaats zijn voor Hem die de schuld Zijns volks op Zich genomen heeft? Daarom zoek het niet in de wereld, want sport en spel voeren naar de hel, maar zoek het bij Hem die gezegd heeft: Ik wil en zij zullen. Met deze woorden besloot ds. de zendingsmiddag. Na afloop was er nog gelegenheid om in Elim een kop koffie te gebruiken en nog na te spreken over het Zij hebben dit d.m.v. olieverf of plak kaatverf meerdere malen geoefend en weten direct de juiste kleuren te mengen. Voor deze mensen is de aquarel tech niek echter nog nieuw. U leert dan hoe een aquarel opgezet moet worden en leert de diverse technie ken direct toe te passen. Niveau 3: U heeft al vaker geaquarel- leerd, ook in het landschap, en wilt deze techniek graag verder uitbouwen. Het perfectioneren van de vergrijzing, het uitsparen van de lichte tonen, het detail leren van de voorgrond. U gaat werken op een wat groter formaat, min. 40x50 cm. en probeert het effekt van verschil lende papiersoorten uit. Uw opzet wordt zekeren Uw kleurgebruik'des aquarels'. De teken en aquarel techniek is uiter mate geschikt om tijdens vakanties of de spaarzame vrije uurtjes zonder veel rompslomp te kunnen toepassen, om Elk weekend is opgezet voor 3 groepen/niveau's: De voetbalclub Uit de aanwezigen werden twee groepen gevormd en die werden op eerlijke wijze om en om gekozen. Op een klomp en een schoen huppelde men in feite achter de bal aan. Soms was er één die zich als scheidsrechter opwierp maar meestal gebeurde dat ook zoncler wel! Men wilde de spelregels toch zeker wel in acht nemen. Op zijn tijd werd er een hoekschop genomen en in het uiterste geval, wanneer de bal met de hand was geraakt mocht de tegenpartij een straf schop nemen. Een keeper had het in de doelmond niet makkelijk want hoe houdt men nu een aan flarden geschoten bal, wanneer die uiterst hard werd afgevuurd? Keesje weet er nog alles van, want hij was zelf keeper. Onsportief gedrag, was daar sprake van? „Nee" zei Keesje beslist, „onderuit ha len, natrappen of ellebogenwerk was er niet bij". Woord wat weer geklonken heeft. De kollekte bracht het prachtige bedrag op van ruim ƒ3.600,- waarvoor u zeer hartelijk wordt dank gezegd. Een ieder die aan deze middag heeft meegewerkt wordt hartelijk dank gezegd. Ook de redaktie zeggen wij hartelijk dank voor de plaatsing. Van het toenmalige elftal zijn nog steeds twee leden in leven; links op de 2e rij Jaap Visser (86) en midden in de voorste rij Keesje Troost (83).

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1990 | | pagina 10