EIIAtlDEn-niEUWS Wie schrijft er mee van en over Flakkee? Neergeschoten vliegtuigen Een uitzonderlijke prestatie Orgelconcert Aad van der Hoeven De Nederlandse Boerenjagersvereniging voor boeren en jagers Margreeth C. de Jong concerteert 3e Blad VRIJDAG 15 JUNI 1990 No. 5908 Herinneringen en dorpsgewoonten uit mijn geboortedorp Ooitgensplaat van 50 a 60 jaar geleden Het lijkt wel hoe ouder men wordt, hoe meer men stil gaat staan bij hetgeen wat achter ons ligt. Als je dan zo terugdenkt in de tijd, wat zijn er dan nog veel mooie herinneringen. Ja, iedere straat heeft wel iets waar men met ple zier aan terugdenkt, aan de kinderjaren en enkele jaren na mijn schooltijd toen men nog onbezorgd leefde, nog niet bewust van het zorgelijke leven van onze ouders die dikwijls in diepe armoede leefden. Over die armoede in die tijd heeft Kees Slagers een prachtig boek geschre ven, genaamd 'Landarbeiders'. Zeker raad ik de jongeren aan dit boek te lezen als zij iets willen weten over hoe hun ouders hebben moeten leven. Het verschil met tegenwoordig is zeer groot. Is dit boek niet meer te koop, dan staat het nog wel bij de bibliotheek. Maar nu weer terug naar de kinderjaren. Ik denk dan aan de winters, aan de sneeuw- en ijspret, met de slee dijkje rijden en van de opritten af, met een hele groep in de straat sleetje rijden en dan werd het spiegelglad. Dat kon in iedere straat want er werd niet met zand of zout gestrooid. Nu is dat anders, de eerste vlok sneeuw is nog niet gevallen of de strooiwagen is er al. Dan het knikkeren op straat, het tollen, hoepelen, petje rollen, hinkelpot- ten, paardje spelen met zelf gestropte lijnen, het diabolojen van de meisjes, het hoog opgooien van de diabolo en weer kunstig opvangen, waar zien we al deze spelletjes nog. Het kan eigenlijk ook niet meer, je kan haast nergens meer veilig spelen. Met het ouder worden zwierven we door de polders en weilanden, slootje springen, erwten van de ruiter afhalen en dan poffen, 's Winters op de ijs baan met de tentjes op het ijs met anijsmelk en chocolademelk en koeken. En ook niet te vergeten de vechtpartijtjes tussen de twee scholen, de Open bare school en de Christelijke school. Ja, wat kan men soms dingen doen waarvan je later zegt, dat was belachelijk, maar het gekke was, we hadden er nog plezier in ook. Maar als je aan die tijd terugdenkt, aan alle dingen waaraan je mee hebt kunnen doen, dan kan je niet anders zeggen, ik heb een mooie jeugd gehad. Wij hadden wel geen geld, maar plezier hebben we wel gehad. Nu iets over de gewoontes in het dorp. Daar is tegenwoordig niet veel van overgebleven, ook daarin is veel veranderd. Neem nu een sterfgeval in het gezin. Vroeger werden gedurende drie dagen de blinden voor de ramen gesloten, daarna nog enkele weken één blind. De naaste buren hadden tot de begrafenis één blind toe. In de woning van de overledene werd de rouw dienst gehouden en van daaruit ging men naar de begraafplaats. Degenen die de laatste eer wilden bewijzen werden bij de naaste buren opgevangen en wachtten daar om aan de begrafenisstoet aan te sluiten. De kist werd gedragen door een achttal dragers met hoge hoed. Voorop liep de begrafe nisdienaar, evenals de dragers met hoge hoed, die om de vier- of vijfhon derd meter liet wisselen van kant en dan plechtig de hoed afnam. Als na de begrafenis de stoet weer bij de woning van de overledene terugkwam, gin gen de naaste familieleden weer in het huis, en de andere belangstellneden weer ieder naar zijn eigen huis. Bij de huizen op de begrafenisroute werd een blind of gordijn dichtgedaan ter ere van de overledene. Nu gaat het veelal van een centraal punt naar de begraafplaats, met vooraf een rouwdienst. Ook bij de geboorte van een kind waren er bepaalde gewoontes. Bij kerke lijke ouders ging men niet eerder met het kind naar buiten, dan nadat het gedoopt was, dit vond men heel gewoon. Men was dit door de ouders nu eenmaal voorgehouden, en men hield zich daar nu eenmaal aan. 's Zondags als men naar de kerk ging, dan was er altijd wel een groep man nen die bij de deur van de kerk bleef staan tot de dominee de kerk inging en men nam dan plechtig de pet af terwijl de dominee met twee vingers aan de rand van zijn hoge hoed tikte als teken van groet. Ik heb nooit geweten of deze mensen dat nu deden uit eerbied of om gezien te worden, maar ik ga er maar vanuit dat het uit eerbied was. Er was toen veel eerbied voor de domi nee, de burgemeester, de notaris en de dokter, dat waren wel de personen waar men de pet of de hoed voor afnam bij het tegenkomen op straat. En dan het zitplaatsen verhuren in de kerk, dat is ook verleden tijd. Men had de juffrouws- en de herenbanken, dat waren de duurste plaatsen, de gewone man mocht dan achter in de kerk zitten. Ja, zelfs in de kerk ging men er van uit dat er rangen en standen moesten zijn. Maar juist in de kerk zou dat achterwege moeten blijven. Maar ja, wij leefden nu eenmaal in die tijd, men wist niet beter. En dan het gezellig rondlopen op zaterdagavond en zondag. De Molen dijk waar je in de winkel van Aatje en Lena Beijer snoep van het blad kon kopen voor een cent, kaakjes kopen bij Lena Mastenbroek, een half ons om er bij poterbal mee te spelen en als men er nog over had kon je die bewaren voor een andere avond. 's Zaterdagsavonds de oudere mannen die op de kaai bij mekaar kwamen om over het werk en de nieuwtjes in het dorp te praten. Ja, er is op het dorp veel veranderd. Vroeger had je nog de lantarenaansteker, de omroeper voor verloren voorwerpen, of mensen gevraagd voor het uien afstaarten of bonenplukken, de wc-emmer die 's morgens vroeg opgehaald werd, al deze dingen hoorden toen bij het dorpsleven. Nu leven we wat verder van elkander af, je hebt elkaar niet meer zo nodig. Toch als er iets ernstigs gebeurd is, dan is het medeleven ontzettend groot, dan komt de saamhorigheid weer naar voren. Als ik nu nog eens op het dorp kom, dan lijkt echter wel of het dorp hele maal verlaten is, het dorp leeft niet meer, alleen een enkele auto of brom mer zie je. Gelukkig is er een levendig verenigingsleven, zowel wat de sport, de zang als de muziek betreft. Er is veel veranderd, maar niet het vereni gingsleven. Dat mag ook niet want dat houdt het dorp levendig. In de polders is het ook niet meer zoals toen. Ook hier lijkt het leven wegge vloeid te zijn. Vroeger waren er op ieder stuk land wel mensen aan het werk. Ook hier heeft de machine de mens verdrongen. De polders liggen er nu allemaal stil en verlaten bij, want ook in de landbouw heeft de ontwik keling niet stilgestaan. Het ergste is dat de mens de ontwikkelingen niet bij kan houden, men loopt er steeds achteraan. De vervuiling hebben wij niet meer in de hand zoals de zure regen, de grond- en watervervuiling. Zo zie je maar weer dat een te snelle 'verbetering' of verandering in de maatschappij niet altijd even goed uitpakt. Met dank voor plaatsing, C. van Putten, Pruijlenborg 242, Zwijndrecht. Duivensporf Middelharnis Wedvlucht vanaf Etampes d.d. 10 juni 1990, gelost om 10.30 uur met N.W.-wind P.V. 'de Postduir, in concours 115 dui ven, Ie duif 16.34,32 uur. C. Polder: 1,10,13,27,28,29; J. Jongejan; 2,12,19; B. V. d. Doel: 3,24; C. v. d. Bos: 4, 14; D. Melissant: 5,11,20; M. de Blok: 6, 8, 16, 18; A. Sarelse: 7, 21, 23, 26; Mevr. Dubbeld: 9, 15, 22, 25; Gebr. v. d. Sluys: 17. P.V. 'de Seinpost', in concours 236 dui ven, Ie duif 16.21,38 uur. H. Groenendijk: 1, 8, 24, 26, 29, 54; W. I. Peeman: 2, 5, 20, 22, 36,40,42, 46,48, 57; C. Dubbeld: 3. 4, 9, 11, 13, 18, 27, 31, 33, 34, 38, 44; Iz. Koese en Zn.: 6, 12, 21, 23, 30,47; P. V. d. Linde: 7,41A. Verwers: 10, 25,28; Gebr. Vroegindewey: 14,37,56; C. Kleyn: 15, 49; J. C. Horsehng: 16, 35; P. van Alphen en Zn.: 17,32, 59; Gebr. Ver burg: 19, 45, 51; H. Visser: 39; C. v. d. Weide: 43, 55; Theo van Dongen: 50, 52; A. de Blok: 53; C. van 't Veer: 58. Zoals bekend worden elk jaar door de commissie Veilig Verkeer in Middelhar nis schoolverkeersexamen afgenomen. Deze examens bestaan uit een theore tisch en een praktisch gedeelte. Zo ook dit jaar. In totaal namen aan de exa mens 121 leerlingen van de diverse basisscholen deel. Allereerst moet wor den opgemerkt dat het theoretisch ge deelte landelijk wordt vastgesteld. Het was beslist niet het gemakkelijkste deel. Veel ouderen onder ons zouden er best eens moeilijkheden mee kunnen heb ben als dat moest worden ingevuld. Na het theoretisch gedeelte bleken vijf leer lingen toch kans te hebben gezien het examen foutloos te maken. Op zich is dat al een uitzonderlijke prestatie. Donderdag 7 juni j.l. werd het praktisch examen afgenomen. De route die de leerlingen moesten afleggen liep dwars door de bebouwde kom van Middelhar nis. Voor deze route was gekozen omdat de leerlingen niet 'beschermd' examen zouden afleggen. De route bood vele mogelijkheden om fouten te maken. De opleiding voor het praktisch gedeelte vond plaats op de verkeerstuin op Her- nesseroord. Na afloop bleken twee leer lingen, te weten Maaike Brinkman van de o.b.s. Den Tuun te Middelharnis en René Koopman, leerling van de o.b.s. J. van Gent te Sommelsdijk in beide exa mens geen fouten te hebben gemaakt. Gelet op de moeilijkheidsgraad van beide examens kan van een uitzonder lijke prestatie worden gesproken. Overi gens kan nog worden opgemerkt dat alle leerlingen voor het examen zijn ge slaagd en binnen zeer korte tijd hun diploma zullen ontvangen. Alle leerlin gen worden met dit resultaat gefelici teerd. Grote Kerk Dordrecht In de serie van de orgelconcerten in de Grote Kerk te Dordrecht is op woensdag 20 juni de Rotterdamse organist Aad van der Hoeven te beluisteren. Hij speelt werken van Feike Asma, Bach, Merkel, Lecourt, Franck, Mendelssohn en Reger. Het concert begint om 8 uur. Grote Kerk Dordrecht Opnieuw is er gelegenheid de steeds meer bekend wordende organiste Mar greeth C. de Jong te beluisteren aan de klavieren van het prachtige Kam-orgel in de Grote Kerk te Dordrecht. Zij heeft weer een mooi afwisselend pro gramma samengesteld met werken van o.a. Mendelssohn, Franck (Choral II), Vièrne, Bovet en Dupré (prelude en fuga ing). Noteert u: woensdag 27 juni. Grote Kerk Dordrecht, aanvang 8 uur. (XVII) Er zou worden teruggekomen op de gebeurtenis te Ouddorp op 5 april 1945. Deze datum ligt precies een maand voor de bevrijding. Wat was er die dag op Flakkee toch aan de hand? In de polder Westplaat, zo'n 300 meter ten noorden van de Kaai van Sommelsdijk is op 5 april 1945 een Amerikaanse bommen werper, 13-17-G, neergeschoten. Dit type vliegtuig werd ook wel Flying Fortress (vliegend fort) genoemd. Daar bij is de gehele bemanning, bestaande uit 9 personen, in slechts luttele secon den om het leven gekomen. Dat is in het eerste verhaal uitvoerig beschreven. Diezelfde dag Maar dat op 5 april 1945 van hetzelfde Amerikaanse vliegtuig-type op ons eiland nog 2 werden neergeschoten, zal bij velen niet zo bekend zijn. Om ongeveer half twee in de middag is boven het grondgebied der gemeente Ouddorp een bommenwerper van het type B-17-G neergestort. Het toestel was door afweervuur ernstig beschadigd en kwam terecht bij de Kilhaven +200 meter uit de vaste wal. De machine is geheel uitgebrand. Slechts één lid van de bemanning is gered en is jammergenoeg in krijgsgevangenschap terechtgeko men. Zes leden der bemanning zijn omgeko men van wie slechts één geïdentificeerd kon worden. Zijn naam was James E. Ireland, vlieger, no. identiteitsplaatje 3683 1757 T43-44 O (C). Het stoffelijk overschot is op de Alge mene Begraafplaats te Ouddorp pas op 20 april, dus 15 dagen na de crash, begraven. Het is mogelijk dat het lijk van deze vliegenier pas later is gevon den; erg duidelijk is dit niet. Van de overige vijf gesneuvelden op 5 april 1945 nabij de Kilhaven, zijn toen geen herkenningstekens opgenomen. Zij zijn reeds op 7 april 1945 eveneens op de Algemene Begraafplaats te Oud dorp begraven. De B-17-G had doorgaans een beman ning aan boord van 9 man. Bij de opgave van het uitgebrande toestel dat bij de Kilhaven is neergestort, kom ik slechts aan 7 bemanningsleden... Het derde toestel Om 14.08 uur daaraanvolgend werd een bommenwerper van hetzelfde type door afweervuur beschadigd en om 14.10 uur werd een noodlanding gemaakt op het strand van de Punt, gemeente Oud dorp. Van de bemanning waren 2 leden gewond geraakt en bleven er 8 onge deerd. Zij werden allen in krijgsgevan genschap weggevoerd. Hiermee komt het aantal bemannings leden zelfs op 10! Helaas staat over dit vliegtuig in de rap porten verder niets vermeld. Van de twee neergeschoten vliegtuigen te Ouddorp op die bewuste 5 april 1945 (dit was op een donderdag) is slechts de naam van J. E. Ireland bekend gebleven. Dat is zeer onvolledig. Voordat met de officiële instanties kon- takt zal worden opgenomen is het daar bij toch van groot belang dat oog getuigen op deze gebeurtenissen zouden willen reageren. De mening van het „grote publiek" is dat vandaag de dag plezierjacht net als milieuvervuiling niet meer kan, maar de opvattingen over zulke zaken verschil len zeer sterk. Zo wordt door de meesten de biefstuk met smaak verobert en de heilige koe als een noodzakelijk voor iedere boodschap van stal gehaald. Uiteraard dieinen wij wel rekening te houden met de principiëlen in dezen want die zijn er ook. We dienen dan ook niet alles over een kam te scheren. Sinds 1981 zijn wij als Nederlandse Boerenja- gers Vereniging aktief met als doel: de belangen van de grondgebruiker m.b.t. het jachtgebeuren, in het bijzonder wat betreft schadebestrijding in de land- en tuinbouw, te behartigen. Dat is met name tot uiting gekomen in het behouden blijven van de bestaande art. 53 vergunningen. Ook op de ontwikkelingen die in de toe komst hun stempel zullen drukken op de jacht - en daarmee dus ook rechtstreeks de belangen van de landbouw raken - wordt door de N.B.J.V. ingegaan. Dat blijkt b.v. uit de nauwe betrokkenheid die aan de dag wordt gelegd bij nieuwe wetgeving m.b.t. flora en fauna. Zo begint het Europees Parlement zich ook te roeren over schoontijden voor houtduiven, eksters, vlaamse gaaien etc. Als de belangen van de landbouw hier bij in het geding dreigen te raken, zal de N.B.J.V. zich kritisch opstellen. Het moge u duidelijk zijn dat de doel stelling waarmede de N.B.J.V. gestart is met kracht zal worden voortgezet. Een greep uit de doelstelling: de vereni ging heeft ten doel het behartigen van de gezamenlijke belangen van grondeige naars en grondgebruikers van geheel Nederland aangaande de jacht en al hetgeen daartoe behoort en daarmede samenhangt. Om dat doel te bereiken: a bestrijding van wildschade; b het nastre ven van het instandhouden van het evenwicht van de flora en fauna. Onze vereniging heeft het voorts wense lijk geacht dat zij een bijdrage levert aan de kennis en de vorming van de toekom stige jagers, om zo een der doelstellingen te verwezenlijken. Dit schept tevens de mogelijkheid voor de N.B.J.V. om in de toekomst adequaat te kunnen reageren op nieuwe ontwikkelingen. Een en ander heeft geresulteerd in de oprichting van de Stichting Jacht en Wildbeheer Opleidingen. Die bij vol doende deelname ook in Zeeland een kursusplaats krijgt. Wij nodigen dan ook een ieder uit die geïnteresseerd is om zich voor deze kursus op te geven. Wij vinden het een goede zaak dat de Nederlandse Boerenjagers Vereniging konstruktief meedenkt over het zo goed mogelijk funktioneren van het jacht- en wildbeheer in Nederland. Ter illustratie een voorbeeld dat ons zeer recentelijk ter ore kwam, dat de aan dacht behoeft van jagers en grond gebruikers! Op een perceel erwten gelegen tegen een dorp was een geweldige duiventrek wel licht leuk voor de jager maar niet voor de teler. Toen de jager de schadebestrij ding voortvarend ter hand nam, werd hij opgewacht door „dierenliefhebbers" die hem voor alles en nog wat uitmaakten. In zulke gevallen is het een goede zaak om degene die bij u jaagt bij te staan of nog beter is dat u zelf gemachtig bent om schade aan uw vruchten te voorkomen dan wel te beperken. Wordt u als kweker of teler lastig gevallen door dergelijke figuren geeft dat u de gelegenheid om de schade ter sprake te brengen, en zo mogelijk met desbetreffende tot een financiële regeling te komen. De kans op het laatste acht ik zeer gering. Het lijkt een goede zaak indien u in het geval dat u zelf niet jaagt of met het geweer de schade bestrijdt, kenbaar te maken aan tegenstanders van de jacht dat dit in uw opdracht gebeurt ter voor koming van erge schade. In de publieke opinie is elke jager nog net als in vroeger Omstandigheden Deze drie Amerikaanse bommenwer pers vlogen zeer laag over ons eiland. Men zou zich kunnen afvragen waarom zij (voor hen) over vijandelijk gebied zo laag vlogen. Was dat vanwege de weersomstandig heden? Over onze streek hing een opmerkelijk lage bewolking die vanuit het westen overdreef nadat het in de ochtend flink had geregend. De bemanning kan niet tot taak hebben gehad om het gebied waarover men vloog, beter te kunnen verkennen. Daar werden toch speciale verkenningsvluch ten voor uitgevoerd! Maar een bepaald doel 'zoeken' zal ook wel niet de reden zijn geweest, aangezien er geen bom- menlast in één der drie vliegtuigen meer bevond. Men was kennelijk op de terug weg naar Engeland. Een aannemelijke verklaring voor het intrigerende verhaal is dat de piloten zich waarschijnlijk hebben vergist in de al of niet vijandelijkheid van het gebied waarover zij vlogen. De provincie Noord Brabant was al maandenlang bevrijd en ook een deel van de provincie Zeeland. Voor luchtvaart ook al in die tijd was de afstand Noord Brabant - Goeree en Overflakkee niet bijster groot, zodat een geografische vergissing voor het overgangsgebied mogelijk moet zijn geweest. Het vliegen op geringe hoogte door een enkel toestel zou nog in verband ge bracht kunnen worden met averij, maar vele toestellen vlogen in formatie in westelijke richting en konden vanwege het zeer slechte zicht, bij lange na niet alle worden waargenomen. Hadden ze maar honderd meter hoger gevlogen dan hadden de Duitsers niet in staat geweest met hun luchtafweergeschut op hun kolossale toestellen te richten. Het was hier op 5 april 1945 dan ook het gesprek van de dag en ook nog wel er na. Zoiets viel bijna niet te aanvaarden, dat zo kort voor het einde van de oorlog, drie grote Amerikaanse vliegtuigen op één dag op Goeree en Overflakkee werden neergeschoten... Interessant is het wellicht om te weten dat van de 13-17-G er 8680 gebouwd zijn! Elk toestel kon 5.000 kilo bommen ver voeren en nogmaals de bemanning bestond uit 9 leden. Melissant Van de gemeente Melissant is een kort bericht bekend gebleven dat is opge maakt d.d. 18 juni 1945. Daarin wordt melding gemaakt dat het stoffelijk over schot van de Sergeant-vlieger van de R.AF. M. A. Stratton, op 19 oktober 1941 op Melissantse grond is aangetroffen. Het stoffelijk overschot is op 22 oktober daaropvolgend op de Algemene Begraaf plaats te Melissant ter aarde besteld. Er is hierbij merkwaardigerwijs geen spra ke van een verongelukt vliegtuig op die datum. Wel is op 19 oktober 1941 in de omgeving van Dordrecht een Bf-109 neergestort, maar daar staan een paar vraagtekens bij. Met andere woorden het vliegtuig kan ook elders zijn neerge stort, meer in de richting van het Flak- keese gebied. Dit blijft echter gissen en dat mag in geen geval! De zaak van deze, min of meer op zich zelf staande, gebeurtenis zal worden onderzocht. Mochten er echter onder de lezers van Eilanden Nieuws mensen zijn, die hierover inlichtingen kunnen verstrekken dan worden deze gaarne bij voorbaat onder dankzegging aanvaard. De bouwput In een reaktie op 'Neergeschoten vlieg tuigen XV, vertelt de heer D. de Jager uit Stellendam het volgende. Op 20 juli 1940, 's middags 2 uur, is de Jager getuige geweest van een luchtgevecht boven het Haringvliet nabij Scheelhoek. Vanuit een aantal Duitse jachtvliegtuigen werd een Engels jachtvliegtuig neergescho ten. Uit het aangeschoten Engels toestel sprongen twee bemanningsleden, van wie zich één met zijn parachute wist te redden. Hij kwam bij Rockanje op de dagen een kapitalist welke de schade dan maar aan de kweker of teler moet vergoeden. Wat betreft de mening van de N.B.J.V. over de tegenwoordig „in" zijnde Wild- beheereenheden: het blijkt uit de be richten die ons bereiken.dat de grond gebruiker er niet bij betrokken wordt. Wij verzetten ons niet tegen Wildbe- heereenheden maar in het overleg tot oprichting dient de grondeigenaar cen traal te staan, kortom de jagers en de boeren moeten alles samen regelen. Inmiddels heeft onze organisatie con cept-statuten klaar waarin de struktuur van een WBE een evenwichüger karak ter krijgt, dan tot nog toe gebruikelijk was. Maar met alleen goede statuten zijn we er niet. Ter plaatse zullen we als N.B.J.V.-leden onze belangen in woord en daad gestalte moeten geven. Uw bestuur, zowel landelijk als regio naal, is steeds bereid u hierbij ten dien ste te staan. Wij wekken iedere grond eigenaar c.q. jager op, zich indien hij zich nog niet bij een organisafie heeft aangesloten die de belangen van de grondgebruiker c.q. jager verdedigd, lid te worden van onze vereniging. De kos ten van het lidmaatschap bedragen ƒ50,-. U kunt intormatie en inlichtingen krij- grond terecht. Helaas ging de parachute van de andere'vliegenier niet open en deze man viel, met groter worden snel heid, in het water van het Haringvliet. De reddingboot 'Koningin Wilhelmina' van Stellendam voer onmiddellijk uit en ik ging als opstapper mee aan boord, zegt de Jager. Ze zetten uiteraard koers naar de plaats waar de vliegenier onge veer was neergevallen, maar wat zij von den was niets anders dan een drietal magnetische mijnen. Deze waren voor zien van een zoutpen, die na smelting van het zout zich automatisch met klauwtjes in de bodem verankerden. Zij waren bedoeld om de binnenscheep vaart te hinderen. Overigens was de red dingboot voorzien van een anti-magne tische kabel. De neergevallen piloot was echter ge zonken en van hem is toen niets meer teruggevonden. Een aantal Duitse patrouillevaartuigen uit Hellevoetsluis voeren eveneens naar de plaats des onheils, maar konden ver der evenmin iets uitrichten. De Jager is er van overtuigd dat in Okto ber 1940 drie aan elkaar gekoppelde vis sersboten uit Moerdijk op die mijnen zijn gelopen. Twee schepen zijn daar door gezonken en de derde dreef lek, maar kon toch nog op eigen kracht Roc kanje bereiken. Het waren scheepjes van de broers Jan en Koos de Visser die naar de bodem zonken. Het scheepje van Jan de ROoy bleef over. De beman ning is er wonderwel met de schrik van afgekomen. Dirk de Jager is er voorts van overtuigd dat het in 1957 in de Bouwput tijdens Deltawerkzaamheden 'boven water' ge komen vliegtuig het op 20 juli 1940 neer geschoten toestel moet zijn. DeDailyMirrorvan6juli 1940 waarvan in het vliegtuigwrak nog stukjes zijn teruggevonden kan dan niet 'de krant van vandaag' zijn geweest. Duits vliegtuig Volgens de Jager (ook de heer C. Melis sant uit Stellendam berichtte hierover) is op 1 januari 1945 een Duits vliegtuig door eigen afweergeschut naar beneden gehaald. Dat geschut stond aan weers zijden van de oude Stellendamse haven opgesteld. Het vliegtuig kwam terecht in het z.g.n. Foldertje van Sieling aan de oostkant van de oude haven. De Jager heeft dit heel goed kunnen waarnemen, want hij woonde destijds aan de haven en hij had... de kijker in zijn hand. De Duitse piloot redde zich met zijn para- chuten. Dit is een identiek geval met het Duitse vliegtuig dat op 1 januari 1945 te Som melsdijk door eigen vuur was neer gehaald! Op die dag, om 8 uur in de morgen, vlo gen 200 Messerschmidts over ons eiland, richting Zeeland en mogelijk Antwerpen. De Duitsers wisten toen zeker niet meer, dat ze nog zo rijk waren en schoten er op Flakkee tenminste twee van neer. Een woord van dank aan Dirk de Jager is hier zeker op zijn plaats. Hoogachtend, D.Hoogzand Hyacinthenstraat 8 3245 CN Sommelsdijk kritisch selekteren hypotheek Qj] op maat... nvm Makelaar Tamboer Tel, 01870-3477 gen bij het sekretariaat van de Neder landse Boerenjagers Vereniging: Bellersweg 7 7554 PD Hengelo (O) Tel. 05406-295 Ook de opleiding van jagers en schade bestrijders heeft de aandacht. „Jacht en Wildbeheeropleiding" verzorgt deze kursus, die uitstekende resultaten ople vert. Wij wekken dan ook iedereen op die plannen heeft om te gaan jagen of artikelhouder te worden zich voor deze kursus op te geven. Bij voldoende deel name zal er het volgende kursusjaarook in Zeeland een kursusplaats zijn. Indien u informatie verlangt over de „Jacht en Wildbeheeropleiding" kunt u zich wenden tot: J. Ras, Lelieplein 17 4401 HK Yerseke Tel. 01131-2223

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1990 | | pagina 9