Wie schrijft er mee
van en over Flakkee?
vanDroii^elen
Met 'n goede verhuizer
kunt u rustig gaan slapen
Neergeschoten vliegtuigen
Snuffelmarkt
te Nieuwe Tonge
Reisverslag van Bejaarden en alleenstaanden
van de Herv. Gemeente Dirksland
Zomerkursus
Tekenen en Schilderen
UW SCHADE
ONS VAK
van Lint ^^g
autoschade bv /j
Oud papier-aktie Dirksland
JAARPLAATSEN
flakkee expresse bv
Morgen weer truck-run
met bewoners 'Hernesseroord'
Koffie-ochtend Oude Tonge
Duivensport IVliddelharnis
Flakkeese zaterdagvliegers
Bladz. 2
„EILANDEN NIEUWS"
VRIJDAG 8 JUNI
Van 'Un Stellendammer' kregen we toch zó'n mooie brief. We hebben er van
genoten, en dat zuilen de lezers ooii wel doen denl(en we. Toen we vroeger zelf
wel eens 'gornaet' haalden, zei de man die ze aan ons verkocht, als hij aan het
wegen was, „neem mar un pruumpje", en dan mochten we zelf een handje 'gor
naet' pakken. Dat is er nu niet meer bij, want zo'n handje kost nou al gauw een
gulden of drie.
Heel hartelijk bedankt voor deze aardige briefen we hopen zeker nog eens wat
meer van u te horen.
Redactie E.N.
Over gornaet en wat er bie hoort
Ik dienke da'k er niet veul van terecht zal brienge, maar 'k wil ut us prebere
of 't wat worre kan. Meschien zit er één op kantoor bie jule, die eventuele
fouten d'r uut kan in wil haele. Je kiekt ma.
In de crisisjaeren die 'k als jongen hao meegemaekt, was ut ook in de visse-
rieje niet zoa vet. Zoa as je meschien wel wete, heit ons durp die bienaem
van gomaetdurp, wat niet onterecht is, want vroeger wiere d'r daegelijks
veule kilo's gepeld. Je kan wel anneme, dat er haest van huusje tot deurtje
gornaet gepeld wier. As kinders was je er nauw bie betrokke, want vooral 's
zeumers mos je in alle vroegte uut je bed, in vóór da je nae schole gieng nog
gauw een pasjes helpe, om d'n éérsten nemmer weg te pellen, 's Middags
tussen twaolve en éne van 't zelfde laeken een pak, en om halfviere as de
schole uutgieng iedem dito. (oak op zaeterdag soms tot bie achte 's-aeves).
Je kan wel begriepe as 't us sturmde dat mun dat best fijn vongde, want dan
was je vrie, in kon je tenminste wat speule. Oak toen was er in de visserieje
een quotering zoals noe. Wel anders dat begriep je wel, mar vroeger kon je
oak niet raek visse in mar vange wat 't ur voor kwam. In de ofslag naest de
meule op de Meulekae stieng een leie voor de raem in daerop stieng dan
mit kriet geschreve hoeveul d'n aoren dag angevoerd moch worre.
't Gebeurde nogal us, dat ter niks gevange moch worre, in dan stieng er een
nul op. Zoa was 't de geweunte dat er 's-aevens op de koaie gevraegd wier,
deur de vissers onder mekaore „wat staet tur op de leie", wat Mertien van
Jan Leen (Bie de ouwere nog wel bekend) us du uutspraek ontlokte, „un nul
as een citroenappel".
Dat er niet altied gornaet was of in beperkte maete, had tot gevolg dat de te
pellen gornaet die je in de pelderieje mos haele, in een zienken nemmer, in
ofgewoge hoeveulheid mee gegeven wier, zodat de pelbaes precies wist
hoeveul ons (te weten 1 kilo gepelde uut 3 kilo ongepelde) gepelde gornaet
er teruggebrocht mos worre. In wee je gebeente as 't ur iets te weinig was,
want dan kreeg je laege da'j niet goed pelle kon.
Zoa was 't oak de geweunte onder de vissers as je un dag deur omstandighe
den niet uut kon vaere, deur ziekte of wat anders, as dan de schuutjes bin-
nekwamme dan mos je een mande klaer zette, in dan wierre deur diejen en
gêne daer wat kilo's deur heulie gevangen gornaet ingedaen, zoadat je toch
al had je niet kunne visse, wat in de ofslag kon brienge, in daerdeur toch
nog wat verdienste had.
Toen d'n oorlog kwam wier het nog aores, want dan mog je niet uutvaere
vóór dat de Duutsers in 't wachthokje op 't kaetie (bie Jan van der Wal naest
de deure) de passen hadden uutgereikt. Je mogt soms hêlemaele niet uut of
op de gekste momenten, al naer gelang dat de muste gesteld stieng. In voor
zunsondergang mos je terug weze.
Oak de meugelijkheid om gornaet te vissen wier toen an banden geleid,
want je mogt niet overal visse, mar je most precies binnen de op pepier
getrokken lijn bluve van de vuurtoren van Ouddurp naer de Waeterweg. As
je 't dust te waegen om d'r buten te gaen, dan schote ze (de Duutsers dus)
vanof een pretoeljevaertuug voor de boeg, datje terug mos komme. Oak de
zeilvisserieje wier in d'n oorlog weer gedaen, uut noadzaek zoals je wel
begriepe zal. Want oolje voor de mètor was 't ur niet voldoende anwezig,
zoadat as 't ur een briesje wind was dan gieng aoles op de zeilen.
Héél vroeger toen dur nog géén mètorren in de schuutjes stienge mos aoles
vanzelf op de zeilen. In aster dan géén wind was dan gienge ze op een hae-
nepoat deur de vaert. Dat gieng as volgt in zun waerk. An d'n éne kant van 't
vaertuug gieng een beam overboord mit een driekantig zeil der an, mit an
de punte naer beneje een gewicht, waerdeur de stroam het vaertuug mee
trok, dat daervoor dwors in de stroam lei. An de aore kante gienge de kor
ren over boord in zoa wier er dan op gornaet gevist. Je begriept wel een
groate gang zat tur niet in, in gornaet niet veul. As je dan ziet waermee ze
vandaeg an dun dag de visserieje mee uutoefene dan kan je dat niet verge-
lieke mit vroeger.
'k zal ut hier mar bie laete. As ut bliekt, dat wat ik geschreve hao in de
smaek valt, doe 'k ut meschien nog wel us.
Un Stellendammer
De Dorpsgroep van Nieuwe Tonge wil
haar aktiviteitenseizoen 1989-1990 be
ëindigen, door het organiseren van een
grote snuffelmarkt op zaterdag 7 juli
a.s.
Deze snuffelmarkt wordt gehouden in
het 'Hertenhonk', Tuinstraat 22 te Nieu
we Tonge, en duurt van 9.30 t/m 15.00
uur.
Particulieren kunnen voor deze markt
een tafel huren a 10,00 om hun over
tollige spullen te verkopen.
De Dorpsgroep zelf verzorgt de inwen
dige mens.
We hopen op een grote opkomst. Indien
de markt aanslaat wil de groep deze
markt als nieuwe aktiviteit in het sei
zoen 1990-1991 regelmatig organiseren.
Als u inlichtingen wenst over de organi
satie of tafelverhuur, dan kunt u 's mid
dags na 12.00 uur kontakt opnemen met:
Jannie Vermaas, tel. (01875) 19 27.
Serviceburo Middelharnis organiseert
in de eerste week van de zomervakantie
een vijfdaagse zomerkursus Tekenen
en Schilderen.
Met Het Diekhuus als thuisbasis, zal
een groep van maximaal tien kursisten
onder leiding van Harold-Jean Jassoy
aan de slag gaan. Er zal vooral ook bui
ten gewerkt worden. De zomerkursus is
bedoeld voor mensen, die al iet weten
van tekenen en schilderen, en die door
het uitbreiden van kennis en vaardig
heid hun mogelijkheden verder willen
ontwikkelen.
De kursus wordt gegeven van maandag
9juli toten met vrijdag 13 juli. De kosten
van de zomerkursus bedragen 210,00
p.p., inklusief lunches en exklusief
materiaalkosten. Opgeven kan bij Servi
ceburo Middelharnis, (01870) 24 00.
A.S. zaterdag wordt het oud papier en
karton bij u opgehaald. Wij verzoeken u
het papier en karton voor 9 uur 's mor
gens gebundeld buiten te zetten. Bij
voorbaat onze hartelijke dank, namens
de vrijwilligers.
D. Wolfert, tel. (01877) 26 92.
OUDDORP
Camping 'Zuidhoek'
heeft
voor uw stacaravan
Tel. (01878) 18 23
Morgen, zaterdag 9 juni zal een deel
van Goeree Overflaldkee worden
overstroomd door zo'n taclitig
trucks en bussen met een zeer kost
bare lading. Op deze dag is het zover
dat de chauiTeursvereniging Flak
kee, in samenwerking met Hernes
seroord, de derde eilandelijke truck-
run organiseert.
De 'vracht' bestaat deze dag dan ook
niet uit containers, tanks of andere soor
ten trailers, maar uit de bewoners van
het tehuis voor verstandelijk gehandi
capten Hernesseroord uit Middelhar
nis. De trucks worden tussen half tien en
kwart over tien ontvangen op het Her-
nesseroord-terrein. Vanaf kwart over
tien zullen de bewoners plaats nemen in
de trucks en om 11.00 uur zal de Burge
meester van Middelharnis, mevr. Sleu-
rink-Rabbinge, het startsein geven aan
de trucks geven aan de trucks zodat de
trucks zich daarna in beweging zullen
zetten in de richting van Ouddorp.
De rit zal globaal voeren via de Rotten-
burgseweg naar Beneden Zandpad,
onder d'n Dik langs richting Sommels
dljk, Dirksland de gehele Dirkslandse
havenkom langs richting Stellendam,
Goedereede, Ouddorp.
Om circa 12.30-12.45 uur zullen de
trucks in Ouddorp bij Rest. Duinzicht
aan de Oude-Nieuwlandseweg arrive
ren voor het houden van een picnic van
ongeveer anderhalf uur. Na afloop zul-
Donderdag 14 juni a.s. zal de vierde
koffie-ochtend van dit seizoen worden
gehouden in het Dienstencentrum aan
de Bernhardstraat in Oude Tonge.
Op deze ochtenden waarin tijd is voor
een kopje koffie en een praatje wordt
ook steeds door een deskundige een
kleine uiteenzetting gegeven over een
door de deelnemers opgegeven onder
werp.
Ditmaal zal de huursubsidie worden
besproken. Mevr. C. C. van der Raaf-
Groen, werkzaam bij de gemeente Oost-
flakkee zal deze voorlichting verzorgen.
De ochtend zal van 10.00 tot 12.00 uur
duren.
U bent, ook al kwam u nog niet eerder,
heel hartelijk welkom.
len de trucks weer richting Goedereede
gaan, door de polder van Stellendam en
Melissant naar Dirksland waar de
trucks vanaf de Westdijk de Philips-
hoofjesweg in zullen rijden door het
dorp Dirksland via Sommelsdijk weer
naar de basis van de bewoners in
Middelharnis.
Tijdens de rit worden er door de SLOF
rechtstreekse sfeerimpressies gebracht
op radio FLAKKEE.
9 juni is het dan zover, dat de harten van
circa 20 bewoners van ons eiland weer
sneller kiunnen gaan slaan als ze de
machtige trucks binnenklimmen voor
hun dag van het jaar. Reeds vele weken
kijken de bewoners hier reikhalzend
naar uit en we wensen hen, en natuurlijk
ook de chauffeurs, een geweldige dag
toe.
(ingezonden)
Op dinsdag 29 mei j.l. werd gestart met 2
bussen van de fa. Mijnders uit Melissant
om 12.15 uur met 85 personen vanuit
'Onder de Wiek' uit Dirksland.
Van hieruit ging het via Stellendam over
de Haringvlietsluizen naar Rockanje,
Oostvoorne naar Rozenburg om daar
met de pont te worden overgezet.
Vandaar ging het over de Maasvlakte,
Europoort, Monster, 's-Gravenzande,
Kijkduin, enz. richting Den Haag, maar
eerst werd Scheveningen aangedaan tot
de Boulevaart waar de koffie met gebak
al klaar stond. Na de koffie kreeg bus 1
gelegenheid een rondrit te maken met
een gids en moest bus 2 wachten tot bus
1 terug was. Intussen kon bus 2 een
rondwandeling maken of rustig op een
bankje zitten, genietend van het prach
tige weer met het gezicht op het strand.
De rondrit ging via Scheveningen naar
de binnenstad van Den Haag, langs de
ambassades van verschillende landen
die daar gevestigd zijn, en ook de con
gresgebouwen en de Koninklijke stal
len, een hele mooie rit van 1 uur en
een hele goede gids, want zij kon veel
vertellen.
Weer terug op de Boulevard ging het
richting Voorburg, Wassenaar langs
vliegveld Zestienhoven, Overschie langs
de Rijswijkse plassen om in het park te
stoppen naar een Hotel-restaurant waar
wij een heerlijke maaltijd werden aan
geboden. Daarna werd de eeuwenoude
kerk bezocht waar 2 verzen uit Psalm 98
gezongen werden. Door een kerkmees
ter werd een uiteenzetting gegeven van
het ontstaan van die kerk, die op een
heuvel gebouwd is, wat je gewaar wordt
als je de kerk verlaat.
Vervolgens kreeg ds. het Lam het woord,
die een gedeelte voorlas uit Gods
Woord, waarna 2 verzen uit Ps. 84
gezongen werden. Naar aanleiding van
Ps. 84 werd door ds. het Lam nog een
korte meditatie gehouden. Daarna wer
den enkele verzen uit Gezang 282
gezongen, waarna ds. het Lam eindigde
met dankgebed. Tot slot werd nog
gezongen gezang 280: 'k Zal u o God
mijn dank betalen. De liederen die
gezongen werden, werden begeleid op
het mooie orgel, door de organist van die
kerk.
Allen onder de indruk, verlieten wij de
kerk. Na dit mooie slot was het weer tijd
om huiswaarts te keren en ging het rich-
dng Rotterdam over de Haringvlietbrug
naar Dirksland waar wij half elf arri
veerden, vervuld met dank in ons hart
voor deze mooie reis.
Dit was dan in vogelvlucht iets over de
reis.
Dan rest mij nog enkele woorden van
dank uit te spreken en wel in de eerste
plaats dank aan de Heere voor Zijn
trouw en goedheid dat wij deze dag als
bejaarden en alleenstaanden weer moch
ten meemaken en beleven mochten
want het is toch een wonder van Zijn
genade dat wij dit weer uit Zijn vader
hand mochten ontvangen, en daarom
komt Hem alleen de lof, dank en ere toe
voor alles wat Hij ons deze dag weer
geschonken heeft.
De leidsters en het gehele comité na
mens ons allen hartelijk dank voor de
goede organisafie van deze reis, en voor
alles wat in het afgelopen seizoen is
gedaan. De beide predikanten die ook
deze reis hebben meegemaakta (wat m.i.
nooit eerder is gebeurd) danken wij heel
hartelijk voor de medewerking op deze
dag, en ook voor het houden van de
meditades, beurgelings in het afgelopen
seizoen. Wij stellen het zeer op prijs dat
ook de predikanten zo intens met ons
meeleven en zijn daar ook dankbaar
voor.
Ook dank aan allen die bereidwillig
zich beschikbaar stellen met hun auto
de mensen op te halen en weer thuis te
brengen, wanneer de middagen wor
den gehouden.
De gastvrouwen die altijd op de midda
gen aanwezig zijn om ons te voorzien
van thee en koffie en ook met andere
gelegenheden zoals de Kerst en het 20-
jarig bestaan, wat een werk is er toen ver
zet. Voor dit alles onze hartelijke dank.
Ook de organiste mej. Kievit zeggen wij
dank voor de bereidwilligheid om ons
met het orgel te begeleiden op de midda
gen wanneer er gezongen wordt
En tenslotte nog een woord tot beide
chauffeurs die ons gebracht hebben
waar wij moesten zijn en ons door alles
heen veilig hebben thuisgebracht. Kees
en Jan hartelijk dank voor uw medewer
king aan deze reis.
Bij leven en welzijn ieder tot sep
tember a.s.
A. Bruggeman
XVI
Iedereen zal kunnen begrijpen dat
tijdens de Tweede Wereldoorlog op
het eiland Goeree en Overflakkee
langs de oevers van de riviermondin
gen en vooral langs de kust aan de
Noordzee, heel veel materiaal werd
aangespoeld dat direkt met de oor
log in verband kon worden gebracht.
Denk in dit verband alleen maar aan
losgeslagen zeemijnen.
Zolang het stukken materiaal betrof,
werden deze niet altijd in verband
gebracht met menselijke tragedie die
daar heel vaak mee verwikkeld waren.
Met betrekking tot de bombardements-
vluchten lag ons eiland tussen Engeland
en Duitsland nogal strategisch. Op ons
eiland stond verhoudingsgewijs weinig
afweergeschut van de Duitse Wehr-
macht. Echter door de vele bombarde-
mentsvluchten welke plaats vonden (de
eerste 1000 bommenwerpers aanval
voerde de R.AF. reeds op 30 mei 1942 uit
op Keulen) kon het niet anders of er wer
den vele vliegtuigen neergehaald.
In het laatste artikel hoop ik een samen
vatting te geven van alle op ons eiland
terechtgekomen vliegmigen en dat is een
niet onaanzienlijk aantal.
Hachelijke overtocht
Wanneer de al dan niet in formatie-
verband vliegende bommenwerpers op
hun terugkeer Goeree en Overflakkee
waren overgevlogen, verkeerden zij nog
lang niet in veiligheid. Zelfs tijdens de
landing zijn er in Engeland nog wel
machines verongelukt.
Vloog men in de richting van Duitsland
dan konden er natuurlijk boven zee ook
wel ongelukken gebeuren. Ik mag u
slechts herinneren aan de botsing van
twee Lancaster bommenwerpers op 6
oktober 1944 bij Achthuizen die nog op
de heenweg waren.
Toch verongelukten na terugkeer boven
de Noordzee meer toestellen dan op de
heenweg. De verklaring hiervoor is gele
gen in het feit dat tijdens de vlucht over
vijandelijk gebied op het vasteland reke
ning moest worden gehouden met aan
vallende jachtvliegtuigen en luchtdoel
artillerie van de Duitse krijgsmacht.
Vooral in het begin van de oorlog waren
de Duitse jagers en gevechtsvliegtuigen
nummeriek sterker dan die van de
Engelse en Amerikaanse luchtmacht.
Dat wijzigde zich gelukkig in het voor
deel van de geallieerden naarmate de
oorlog vorderde. Niet lang na de oorlog
is in Hotel Spee te Sommelsdijk een
(realistische) film vertoond, die het
ganse verloop van een bombardements-
vlucht vanaf de voorbereiding op het
vliegveld tot en met de landing te zien
gaf-
Het waren vaak onbeschrijfelijke tafere
len wat men te zien kreeg. De landing
werd soms op onvoorstelbare manier
volbracht. In enkele gevallen zag men
zeer ernstig gewonde piloten hun kist
aan de grond zetten, onmiddelijken lief
derijk opgevangen door het grondperso
neel. Soms gebeurde dat in een aan
flarden geschoten toestel, geheel rijp
voor de sloop.
Het laat zich verstaan dat op het strand
van de gemeenten Ouddorp en Goede
reede verscheidene bemanningsleden
van in zee gestorte vliegtuigen zijn
aangespoeld.
Betreurenswaardige gegevens
Op 12 juni 1945 werd door de waame-
med burgemeester van Ouddorp, de
heer J. Hameeteman aan de Districts
commandant van de Binnenlandse Strijd
krachten te Middelharnis (de heer
Fopma) opgave gedaan van in de
gemeente Ouddorp gedurende de oor
logsjaren begraven geallieerde militai
ren en van neergekomen geallieerde
vliegtuigen. Ik zal de gegevens enigszins
bekort overnemen:
1. Op 24 augustus (zonder jaartal, ik
vermoed 1940 gezien de later gehan
teerde volgorde) zijn aan het Noor-
derstrand te Ouddorp 2 lijken aan
gespoeld van militairen van onbe
kende nationaliteit. De identiteit
Wedviucht vanaf Pont Sint Maxence
d.d. 2 juni 1990, gelost om 9.00 uur
met N.W. wind
A. Sarelse: 1,27; M. de Blok: 2,4,6,9,13,
28, 36; Mevr. Dubbeld: 3, 11, 16, 19, 22,
23,25,29,32,34,37; J. Jongejan: 5,31; C.
V. d. Bos: 7,17; C. Polder: 8,10,12,15,21,
24,26,30,35; J. C. Polder: 14,39; Wim de
Vos: 13, 38; D. Melissant: 20; Gebr. v. d.
Sluys: 33.
P.V. 'de Seinpost', in concours 348 dui
ven, Ie duif 12.19,31 uur.
Iz. Koese en Zn.: 1,5,12,18,27,28,32,35,
47,59,73,75; Theo van Dongen: 2,23,39,
57,80; C. Dubbeld: 3,6,10,11,19,20,21,
26, 29, 31, 41, 42, 54, 60, 61, 62. 70, 71, 79,
81,85,87; H. Visser. 4,7,17,24,43; C. van
't Veer: 8,25, 37, 76; A. Verwers: 9, 15; W.
I. Peeman: 13, 16, 50, 58, 66,72, 84; J. C.
Horseling: 14, 34, 44, 67, 82, 86; C. v. d.
Weide: 22,69,83; P. v. d. Linde: 30,36,38,
45,46,77; H. Groenendijk: 33,40,48,51,
64, 65, 74; L. Hoek: 49; P. J. v. d. Slik: 52,
55; Gebr. Verburg: 53, 68, 78; C. Kleyn:
56, 63.
van deze twee slachtoffers is niet
vastgesteld kunnen worden.
2. Op 4 juli 1941 is op het strand aange-
spoeld een onbekende militair. Bo
ven de linker borstzak van de tuniek
bevond zich een distinctief bestaan
de uit twee gespreide vleugels, waar
boven de letters R.A.F, waren ver
meld.
3. Op 31 oktober 1941 is op het strand
een lijk aangespoeld van een En
gelse militair. Er zijn geen herken
ningstekens van hem gevonden.
4. Op 4 november 1941 is op het strand
een niet te identificeren lijk aan
gespoeld.
5. Op 22 november 1941 is eveneens
een niet te idendficeren lijk op het
strand aangespoeld.
6. Op 6 augustus 1942 is op het Noor-
derstrand het lijk van een Engels
militair aangespoeld. Op dit lijk is
een zegelring gevonden met de ini-
dalen A.J.S., alsmede een over-
hemdsboord met het wasnummer
990450 en de naam A. J. Shirm (Hur
ricane R.A.F.).
7. Op 19 september 1942 zijn drie lij
ken aangespoeld op de z.g.n. Paar-
denplaat onder de gemeente Oud
dorp. Volgens opgaaf van de Duitse
Wehrmacht genaamd: Speedy,
Groom en Grant. Nadere gegevens
waren op 12 juni 1945 niet bekend.
De gebeurtenis is op 24 april 1990 in
Eilanden Nieuws uitvoerig behan
deld in een artikel 'Ouddorp her
denkt Engelse oorlogsvliegers'.
8. Op 15 juli 1943 is aan de Kilhavente
Ouddorp het lijk aangespoeld van
een Canadees militair. Nadere gege
vens ontbreken.
9. Op 11 augustus 1943 is op hetNoor-
derstrand (Flauwe Werk) een lijk
aangespoeld van een Engels mili
tair. Nadere gegevens ontbreken.
10. Op 24 september 1943 is op het
Noorderstrand het lijk aangespoeld
van een Engels militair. Volgens de
Duitse Wehrmacht genaamd:
Thomson.
11. Op 6 februari 1944 is op het strand
het lijk aangespoeld van een mili
taire vliegenier genaamd: Harry J.
Waskewicz, no. identiteitsplaatje
36528100 T43.
Op dezelfde datum is op het strand
aangespoeld het lijk van een mili
tair genaamd: John S. Hamilton, no.
idendteitsplaatje 0-679503-T43.
12. Op 15 februari 1944 is op het strand
(Flauwe Werk) het lijk aangespoeld
van een Engels militair. Helaas zijn
oip dit lijk geen herkenningste
kens gevonden.
13. Op 10 mei 1944 is op het strand
(Flauwe Werk) het lijk aangespoeld
van een Engels militair genaamd: T.
E. Roe, no. identiteitsplaatje
1609482 CE. (Lancaster 20 februari
1944 verongelukt).
14. Op 3 oktober 1944 is op het strand,
nabij de vuurtoren, het lijk aange
spoeld van een Canadees militair.
Identiteit was niet mogelijk.
15. Op 5 april 1945 verongelukten 2
Amerikaanse vliegtuigen (wordt
nog apart behandeld).
16. Op 7 mei 1945 (twee dagen na de
bevrijding) is bij de Kilhaven het
lijk aangespoeld van een Engels of
Canadees militair genaamd: Alfred
J. Aulicino. Nadere gegevens waren
niet bekend.
Het is jammer dat niet in alle gevallen de
naam van het strand staat vermeld,
maar aan te nemen is, dat met het strand
zonder verdere aanduiding, het Noor
derstrand zal worden bedoeld, omdat de
meeste verongelukte militairen inder
daad op dat strand werden aangetroffen.
Alle slachtoffers, het zijn er 19, zijn op
de Algemene Begraafplaats te Ouddorp
ter aarde besteld.
Of er van deze omgekomen militairen
later nog op andere (Militaire) begraaf
plaatsen zijn her-begraven is op dit
moment nog niet bekend.
Indien u eventueel over aanvullende
gegevens beschikt of wilt reageren op
deze droevige feiten, dan kunnen deze
gegevens verder worden verwerkt ter
completering van 'Neergeschoten vlieg
tuigen op Goeree en Overflakkee gedu
rende de Tweede Wereldooriog'.
Hoogachtend
D. Hoogzand
Hyacinthenstraat 8
3245 CN Sommelsdijk
Een wedviucht vanuit Epernay. In con
cours 1137 duiven. Afstand ±308 km.
P. van den Boogert, Sommelsdijk: 1, 7;
A de Gans, Sommelsdijk: 2, 8; P. van de
Geest, Nieuwe Tonge: 3,4, 28; M. A. van
Nimwegen, Sommelsdijk: 5, 9; A J. 't
Mannetje, Oostvoorne: 6; J. Groenen
dijk, Sommelsdijk: 10,22; J. van Alphen,
Sommelsdijk: 11, 20; P. van Moort Jr.,
Nieuwe Tonge: 12; J. de Boer, Herkin
gen: 13, 30; J. C. Roodzant, Dirksland:
14, 16, 23, 27; Gebr. Logmans, Herkin
gen: 15; Molenaar en Zn., Herkingen:
17; B. van den Ochtend, Herkingen: 18;
C. Vreeswijk, Nieuwe Tonge: 19; Comb.
Nagtegaal, Melissant: 21; J. Kleynen-
berg, Dirksland: 24; A. van Alphen,
Nieuwe Tonge: 25,29; L. C. IJzelenberg,
Diïksland: 26.
Komplete woninginrichting Oottgenspiaat -' 7J 01873-1437
Sommelsdljk 01870-2292
GARANTIE
Zierikzee 01110-14794 bedbuf
Lorentz 1 3241 LX Middelharnis Tel. 01870-2188 A
Cricketpad 15 3223 EA Hellevoetsluis Tel. 01883-20016 Êj
Kreeftstraat 36 4301 ZD Zierikzee Tel. 01110-13163 1?
Wielsingel 24 3261 VJ Oud-Beijerland Tel. 01860-13624 ^1
P.V. 'de Postduif, in concours 156 dui
ven, 1e duifa 12.21,18 uur.