EIÜVriDEIt-illEUWS Voorheen in Meneerse vanTlaxaigelen 'Schuttevaer' in beeld 't enige, juiste keuken- alternatief J. van Dyke 16 't Andynken Unicef sponsorloop Regionale culturele manifestatie Minister Maij-Weggen 'schipper' onder de schippers i.v.m. 50 jaar Pr. Bernhardfonds en Anjerfondsen 3e Blad VRIJDAG 18 MEI 1990 No. 5901 Gekrege had en 't omdat en zuwel schryfwaark had voor dy cursus. Daer kon en zoa'n dyng best by gebruke, hadde ze gedocht. Mar hy wist noe al, dat der by zyn gean spettertje nieuwen ynkt an zou komme. Nee, der zou niks mear an verandere. Zoaas Opa der 't leste mee gewaarkt had, zoa zou 't bluve. Mar 't zou wel steeds in 't gezicht stae as hyzelf zat te waarken. Hy zat dermee in zen handen in hy stel lende zen eige voor, dat en laeter meschyn wel een eigen waarkkaemer zou haa. Daer styng dan vast wel een kastje of zoa in, mit boeken. Dat had en ommers hier op zolder oender dat kleine dekraempje aok al. Dan zouwe daer netuurlijk, net eander as noe, een paer dyngetjes op te proenk stae, foto's in zoa. In daer zou dy vloeidrukker aoltoas by weze. De vloeidrukker dy Opa gebruukt had by zen waark an de administraosje dy en as voorman an de gemeante most byhouwe. In as en dan es even zou opkyke, dan zou en dy zieë stae in an Opa dynke. Jae, Opa, zen Opa van moe derskante. Wat zou en zen eige laeter nog van dy man herinnere? Je had bevoorbeeld de Opa van 's zaeter- dagsaevens. Aole omes in tantes in neef jes (nichtjes kwamme der laeter pas) kwamme ylke zaeterdagaevend naer de Waeterweg. Dan zat daer 't huusje vol, in tussen de stoel- in taefelpoaten in aole beanen deur ko je as klein grut mar roendscharrele joenges. By 't raem, nef- fen 't kammenet, styng de groate zurg- stoel mit de verstelbaere haoge leuning, Daerin zat Opa te glunderen. Dy had het toch zoa naer zen zin as 't heale krootje weer by mekaore was. As 't zeumers aarg waarm was, gynge de stoelen uut de luzze in den houten bank naer achterbuten op 't aarf neffen de kippen. Dy beasten ko je grassprietjes voere. In je kon by de kreke speule. Je had aok de Opa van 's zoendags. Dy zag je langzaem duchterby komme mit percys berekende bewegingen van zen naarmen. In as en dan eindelijk by je was, kreeg je een knipaogje van zen. Dan was je weer nyt voor niks naer de kaarke gegae. Zaterdag 16 juni is het weer zover. De jaarlijkse sponsorloop op het terrein van Hernesseroord vindt dan plaats. Voor de morgen zijn van iedere basis school op Goeree-Overflakkee een aan tal leerlingen uitgenodigd. Zij doen mee aan de aktiviteiten in en om de kinder boerderij van Hernesseroord te Mid- delharnis. 's Middags is de boerderij open voor jong en oud. De sponsorloop die voor de vierde maal gehouden wordt, begint om 1 uur. Alle basisscholen van het eiland zijn ge vraagd mee te doen. Slechts enkele heb ben het af laten weten. Unicef Nederland heeft besloten om de opbrengst van alle sponsorlopen dit jaar te bestemmen voor onderwijsprojekten in ontwikkelingslanden. In het Afri kaanse land Ghana is men hard bezig om meer leerlingen naar school te laten gaan. Waarom? Onderwijs is belangrijk. Dat vinden ze in toenemende mate in Ghana. Want onderwijs betekent niet alleen lezen en schrijven. Het is ook een voorbereiding op later. Onderwijs is de noodzakelijke basis voor iemands ver dere ontwikkeling. Maar in arme landen moeten kinderen ook al het nodige weten over gezondheid, hygiëne, voed sel en veilig drinkwater. Allemaal din gen waarmee ze nu al in hun dagelijks leven te maken krijgen. Zaken die nodig zijn om nu te kunnen overleven. Daar om onderschrijft Unicef van harte het doel van de Verenigde Naties: „Onder wijs voor iedereen in het jaar 2000". Hoe er aan de sponsorloop meegedaan kan worden, wordt via de deelnemende scholen bekend gemaakt. Jaeren an mekaore was Opa ean van de kaarkjoenges geweest. Dat mit de borre laope, daer moste ze wel handigheid in haa. Hoe duchter ze de borre naer der toe haelende, des te haoger moste ze de stele houwe. Aores zou der an d' aore kante van 't gangpad, an de vrouwe kante, best es een hoed ofgestoate kenne worre. In azze ze de borre van der of bewoge, dan most dy stele netuurlijk nyt te gaauw naer beneeë komme. Om by den lesten van den bank te kommen, dy tegen de mure an zat, moste ze een aande rekke in dan moste ze kracht zette om de borre over de hoaien heen naer den bank derachter te bewegen. Daer wiere ze trouwens deur de maansen dy de stok over der heen krege, aok wel es by geholpe. In dan had je netuurlijk de Opa van deur de weke. De man mit de vereelte handen in mit de stugge pilose waark- broek. Dudelijk zag en Opa voor zen by 't roaien van de iepen in de Eandracht- straete. Dy waarkende 't hardste van aolemaele. Daerom hietende 'n vanzelf aok voorman, had en as klein joengetje gedocht: hy most voordoewe hoe 't most. Heal bezoender had en 't aoltyd ge- voende om te zieën hoe of dat Opa opstappende. Dat zou hy noait klaer- speule, had en gedocht, aok nyt as en groater was. In dyn tyd fytsende hyzelf nog tussen de stange op de fyts van zen vaoder, dy veuls te groat voor zen was. Dus styng je op de trappers, in de fyts ree uut den schuinen. Daer slete de banden behoarlijk van. Mar dat opstappen van Opa. Dy had nog zoa'n opstap an den as van 't achter wiel net as by dy ouwerwetse deurtrap pers. Daer zettende 'n zen eane voet op, daqn effen autopette mit 't aore bean, in as en dat over de fyts heen zwaoiende, gyng gelyk zen lyf naer voren in dan kwam en mit een boens op 't zael terecht. Hoe en by dy meneuver overaande bleef, daer styng je versteld van. Mar buten wat en zelf van Opa gezieë had, was der aok 't ean in 't aore wat en over Opa gehoard had. Bevoorbeeld dat en 't mit zen zes jaer laegere schole dan toch mar van aar- beier tot gemeante-ambtenaer ge- brocht had. In 't most aok een volhouwer geweest weze, as je rekenende, dat en 't mit dyzelfde paer jaer schole as achter- tieleman groend klaergespeuld had om Opoe, dy mar een weke of wat schole gegaen had, te leare lezen. Dat was gebeurd in den tyd dadde ze nog vreeë, op zoendagmid- daegen, uut den Bybel. Opoe kon nyt schryve in aok gean schryfletters leze, mar drukletters kon ze wel leze in dat had ze an Opa te danken. Opa was al lang in bread getrouwd in had al groate kinders, toen en nog leare most dat maansen nikszagende num mers voor mekaore worre azze der te veul by mekaore weune. Hy was gewend om as en deur 't durp liep teen yderean gendag te zagen, in dus dee en dat oen- derweg naer 't ziekenhuus voor 't bezoe- kure percys zoa in Rotterdam. Ze zeie niks vrom. In Opa, dy wist wat aarmoe was, had es op zen eige houtje wat voor de waark- maansen wille doewe. De gemeante- waarkmaansen wiere by zyn thuus 's zaeterdagsaevens uutbetaeld. Dan had hy vrydagsaevens het boek klaerge- maekt. Dat most en 's zaeterdagsochens op 't gemeantehuus laete contrelere in dan kon en by Kolff om de saanten. Op een kear had en toen de waarkmaansen een saant per ure mear toegedocht, mar dat was nyt naer de zin van den baes van gemeantewaarken in hy most het loan van dy weke opnieuw gae berekene ear- dat en geld kon gaen haele. „Daer wi je wat voor dy aarme maansen doewe in dan wor je as een hoend vromgestierd", had en toen gezeid. Dy dyngen zou en zen eige van Opa vast in zeker herinnere, mar 't wazze toch eigenlijk mar kleinigheden. Wat voor zyn gevoel veul in veul mear over Opa zei, dat wazze de traenen van zen vaoder toen ze saeme in de kaemer stynge waer Opa opgebaerd lei. GOEDEREEDE Dit Jaar wordt op verschillende plaatsen in ons land bijzondere aandacht besteed aan het vijftigjarig bestaan van het Prins Bern hardfonds en de Anjerfondsen. In deze regio spelen de aktiviteiten zich af in Goe- dereede. Op zaterdag 16 funi 1990 vindt tussen tien uur 's morgens en vijf uur 's middags een regionale culturele manifes tatie plaats, waarvoor allerlei verenigin gen hun medewerking is gevraagd. De kans bestaat, dat de Commissaris van de Koningin en voorzitter van het Anjerfonds Zuid-Holland, mr. S. Patijn, een kijkje komt nemen bij de aktivitei ten in Goedereede. Ook verenigingen uit de omliggende gemeenten in de regio doen mee aan het evenement. Goedereede is een van de zeven Zuid hollandse gemeenten waar regionale culturele manifestaties worden georga niseerd ter gelegenheid van het jubi leum van de twee cultuurfondsen. Andere plaatsen zijn Alkemade, Baren- drecht, Cromstrijen, Naaldwijk/Mon ster, Waddinxveen en Zederik. Op hun beurt zijn alle deze manifestaties onder- Als dit niet het geval mocht zijn, kunnen er bij onderstaande adressen ook deel- nemerskaarten aangevraagd worden: L. Haeck, Pr. Bernhardlaan 38, Middelharnis, 01870-2719 J. Koert, Kon. Julianaweg 23, Middelharnis, 01870-2069 H. v.d. Waal, Mercuriuslaan 7, Oude Tonge, 01874-1149 J. Wieringa, Aelbrechtstraat 1, Nieuwe Tonge, 01875-1817 Om alle kinderen die dag in de gelegen heid te stellen naar Middelharnis te komen, rijdt er die dag een speciale Unicef-bus over het eiland. Van tevoren moet iedere deelnemer zich wel opgeven voor deze gratis bus, zodat de dienstre geling naar en van Hernesseroord tijdig bekend gemaakt kan worden. Belangstellenden en/of supporters zijn uiteraard op zaterdag 16 juni 's middags tussen 1 en 5 uur hartelijk welkom. deel van een heel scala van aktiviteiten (tentoonstellingen, tv-uitzendingen, to neelvoorstellingen en dergelijke), waar mee het Anjerfonds en het Prins Bern hardfonds dit jaar aan de weg willen timmeren om hun bekendheid te ver groten. Radio Rijnmond zal de gehele dag verslag doen van de festiviteiten op 16 juni a.s. De manifestaties gaan vooraf aan de jaarlijkse Anjerkollekte, die van 18 tot en met 24 juni wordt gehouden. In Goedereede vinden de aktiviteiten plaats op de Markt te Goedereede, in de Ned. Hervormde Kerk en in de toren aldaar, alsmede te Ouddórp in het museum Raad- en Polderhuis aan de Raadhuisstraat. Bij slecht weer wordt voor de muziekuitvoeringen uitgeweken naar het verenigingsgebouw Oostdam te Goedereede. De organisatie van deze culturele mani festatie is in handen van de gemeente Goedereede in samenwerking met een daartoe ingestelde werkgroep, waarin het verenigingsleven zo breed mogelijk is vertegenwoordigd. Het definitieve programma met de deel nemende verenigingen, alsmede plaats en tijdstip van de te geven uitvoeringen e.d. wordt één dezer weken in de streek- pers geplaatst. De Koninklijke Schippersvereniging 'Schuttevaer' zit in de lift, of zoals de voor zitter, de heer K. J. van Dorsten het uitdrukte: „Wij zijn in beeld". Zowel natio naal als internationaal laat 'Schuttevaer' van zich horen. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat, met minister mevrouw J. R. H. Maij-Weggen leggen momenteel een grote belangstelling voor de scheepvaart voor de dag; overheid en parlement zijn goed geïnformeerd, terwijl de leden het bestuur meer armslag geven dan voorheen het geval was. Het bestuur is veelzijdig aktief en mag zich de laatste Jaren verheugen in een goede opkomst van de Algemene Ledenvergade ring. Daar zit behoorlijk groei in. Dat bleek j.l. donderdag en vrijdag 10 en 11 mei 1990, toen de 141ste jaarvergadering in het Congres- en partycentrum Engels te Rotterdam werd gehouden. Ruim vierhonderd leden met hun dames waren daar tegenwoordig. Kennismaking met de minister 'Schuttevaer' maakte op de morgen van de eerste congresdag kennis met de nieuwe minister van Verkeer en Water staat, mevrouw Maij. Haar voorgang ster, mevrouw Neelie Smit-Kroes was ook nog aleens van de partij. De stad Rotterdam werd vertegenwoordigd door de kersverse wethouder van Haven en Economische Zaken, drs. R. Smit, die drs. R. den Dunnen per 1 mei heeft opgevolgd. Het congres-thema was dit jaar: „De ontsluiting van nieuwe achterlandver bindingen over water tussen Rotterdam en Oost-Europa". Twee sprekers waren hiertoe uitgenodigd, n.l. de heer J. van der Valk, directeur Imog Scheepvaart B.V. Rotterdam en Prof. Dr. Gyorgy Fekete uit Boedapest (Hongarije), on der-directeur Donaucommissie. Samen met het gemeentelijk Havenbedrijf van Rotterdam, de Dienst Verkeerskunde van Rijkswaterstaat en het Onderzoek sinstituut NEA heeft 'Schuttevaer' een rapport samengesteld, getiteld 'Bereik baarheid Nederland/Oost-Europa', dat door projektleider vaarwegen van de KSV 'Schuttevaer', de heer C. J. de Vries Werd ingeleid. Het eerste exemplaar werd door de heer Van Dorsten aan de minister uitgereikt. Organisatie door hoofdbestuur In zijn openingswoord zei de heer Van Dorsten, dat het de eerste keer is dat het hoofdbestuur eenjaarvergadering heeft georganiseerd. Gewoonlijk wordt dit door de afdelingen over het gehele land gedaan. Maar de aanbieding van het Rapport, het 650-jarig bestaan van de stad Rotterdam, etc. hebben aan dit besluit vorm gegeven. Spreker zei er niet graag een gewoonte van te willen maken en deed een appèl op de afdelingen voor de toekomst. Voor 1991 is deze zaak al geregeld en zal Sneek in Friesland het congres ontvan gen en zelfs 1992 is al toegezegd door Utrecht (Nieuwegein). Dat 'Schuttevaer' in beeld is liet de voor zitter in de aanhef van zijn jaarrede direct al merken. „Moest ik vroeger keer op keer waarschuwen, dat onze wens 'meer geld voor vaarwegen' niet in ver vulling ging, de afgelopen twee jaar is het tij gelukkig gekeerd. Er kwam geld vrij voor o.a.: de Oostersluis, de Oranje sluizen, het Kanaal door Zuid-Beve land, het Van Starkenborghkanaal en de omlegging rond Helmond. Totaal voor een bedrag van ruim 170 miljoen gulden extra tot 1995. Voor milieu-investeringen kwam 30 miljoen per jaar extra vrij voor diverse projekten, terwil nog deze week de Minister 110 miljoen heeft toegezegd voor verruiming van de vaarweg Lem mer-Delfzijl. Kortom, het gaat echt beter", aldus de heer Van Dorsten. Hij sprak dan ook een woord van dank in de richting van de nieuwe minister mevrouw Maij-Weggen, die toen nog niet ter vergadering was. Hij was blij dat deze Minister het vervoer over water een warm hart toedraagt. Spreker attendeerde in zijn toespraak op het vorig jaar november in het leven geroepen Bureau Voorlichting Binnen vaart, waarin negen organisaties deelne men en waaraan ook 'Schuttevaer' zijn bijdrage levert. Na nog gewezen te heb ben op het initiatief van 'Schuttevaer' om de vaarwegen in Oost-Europa eens nader onder de loep te nemen, waaruit het rapport is ontstaan, bedankte de heer Van Dorsten zijn mede-bestuurs leden voor hun inzet en ook allen die ertoe hebben bijgedragen dat 'Schutte vaer' en de vaarwegen weer in de lift zit ten en in beeld zijn. Goed kontakt Nadat de voorzitter de minister had ont vangen en aan de mede-bestuursleden had voorgesteld sprak hij een hartelijk welkom als vertegenwoordiger van de gehele binnenvaart. Hij hoopte dat er een bijzonder goed kontakt zal mogen ontstaan en de bijdrage zal worden ver stevigd tussen het ministerie en de bin nenvaart. In deze woorden betrok de heer Van Dorsten ook wethouder Smit van het Gemeentebestuur van Rotter dam. Bij haar binnenkomst werd mevrouw Maij bloemen aangeboden door de echtgenote van de penningmeester, me vrouw J. H. Struijk-Dijkema uit Slie- drecht. Alvorens de minister aan haar toe spraak begon wilde zij eerst een anek dote vertellen. „Als kind woonde ik vlak bij een kanaal en een sluisje en speelde daar veel. Ik zei tegen mijn vader; „ik wil schipper worden", maar dat mocht niet. Toen dominee, zo'n schipper naast God, maar dat mocht helemaal niet Geen meisjes dominee. Toen zei ik „ik word maar minister dan kan ik die ouder wetse regels eens veranderen". Tot zover de minister, die hiervoor een warm applaus kreeg. „Het ministerie van V. en W. heeft met veel kanten van het maatschappelijk leven te maken, met o.a. ook de verant woordelijkheid voor een goede infra- struktuur, goede autowegen maar ook spoorwegen en (belangrijk voor deze jaarvergadering): vaarwegen", aldus me vrouw Maij. Zij ging daarbij nader in op het thema van het congres en wees op het extra vervoer dat het de binnevaart eind 1992 kan opleveren na de voltooi ing van de Rijn-Main-Donauverbin- ding. De raming is dat in 2000 tussen de 4,5 en 6,5 miljoen ton tussen Nederland en Oost-Europa vervoerd kan worden. Het gaat hierbij om een raming en of dit potentieel gehaald wordt zal vooraf afhangen van de mate waarin de Neder landse zeehavens de goederenstromen naar zich toe weten te trekken. De minister ging op deze materie uitvoerig in. Sprekende over eigen land: „ik ben tenslotte Nederlands minister van Ver keer", zei mevrouw Maij, dat er voor het zorgen van goede vaarwegen al veel is bereikt. Zij noemde een aantal projek ten die ook de voorzitter al releveerde. Over het gebrekkige budget van de afge lopen jaren zal wat worden gedaan. De minister zegde toe, dat in het kader van Deel D van het struktuurschema Ver keer en VeiToer zij de financiële moge lijkheden aan het onderzoeken is om de eerstkomende jaren de investeringen in de vaarwegen te versnellen en de achter stand in te lopen met enkele honderden miljoenen guldens. Ook wees zij op de veiligheid van het transport, dat geluk kig, mede dankzij de vakbekwaamheid van de bedrijfstak, goed is gesteld. De BVB „Ter ondersteuning van de nautische vakbekwaamheid herhaal ik hier de toe zegging van mijn voorgangster dat per 1 januari 1991 de vaarbewijsplicht zal worden ingevoerd", aldus de minister. De bewindsvrouwe zegde ook toe, dat het Bureau Voorlichting Binnenvaart op haar volledige steun kan rekenen. En dat niet alleen in woorden: het BVB heeft zich voor dit jaar ten doel gesteld bijdragen voor 1 miljoen ton scheeps- ruimte te krijgen. Per ton een kwartje worden dit 1 miljoen kwartjes. Ik zal als aanmoediging, dit jaar naast ieder op deze manier verzameld kwartje een tweede kwartje leggen, tot een maximum van 1 miljoen kwartjes. Daarnaast stel ik een basissubsidie van 150.000 gulden beschikbaar voor dit uitstekende initia tief', aldus mevrouw Maij, die daarna aan de voorzitter van BVB, de heer Jan de Vries uit Zwijndrecht twee cheques aanbood, resp. van 250.000,- en 150.000,- (spontaan applaus). Op de ze cheques, sterk vergroot, plaatste de minister haar handtekening. Tot slot zei de minister nog het vol gende: „Ik hecht groot belang aan de waarde van de binnenscheepvaart, dat heeft u hopelijk aan mijn betoog kunnen boren. In bet belang van de duurzame ontwikkeling, waarbij onze welvaart en ons welzijn niet mogen worden bereikt ten koste van bet nageslacht, verdienen milieuvriendelijke manieren van vervoer veel aandacht. Dus ook de binnen scheepvaart. Ik wens Schuttevaer veel succes en ik hoop dat u een goede jaar vergadering beeft". De heer De Vries verzekerde de minister dat van het geschonken geld een goed gebruik zal worden gemaakt. Hij be dankte hartelijk voor deze spontane bijdrage. Zich richtende tot mevrouw Maij zei de heer Van Dorsten: „U had beslist schip per mogen worden, zoals zoveel vrou wen dit vak hebben gekozen". Hij bedankte de minister voor haar posi tieve rede, waar perspektief in zit. Toelichting De heer C. J. de Vries, projektleider vaarwegen van KSV gaf een toelichting inzake het rapport 'Bereikbaarheid Ne derland/Oost Europa', waarna door de heer Van Dorsten het eerste exemplaar aan de minister werd aangeboden. Ver volgens werd aan iedere congresganger een exemplaar uitgereikt. De heer Van Dorsten bedankte het Havenbedrijf van Rotterdam voor het vervaardigen van dit rapport, in het bijzonder de heer J. B. W. Steentjes, projektleider van het Ha venbedrijf (Kosten 30.000,-). De heer J. van der Valk, directeur IMOG B.V. te Rotterdam vertelde het een en ander over de mogelijkheden tot ont sluiting van nieuwe achterlandverbin dingen over water tussen Rotterdam en Oost-Europa. De uit Boedapest (Hongarije) afkom stige Prof. Dr. Gyorgy Fekete hield een uitgebreid betoog over de Rijn-Main- Donau-Waterweg. Deze keer vanuit de Donau bekeken. Bij de beantwoording van vragen (deze spreker hield zijn rede in het Duits) werden deze zonodig ver taald door mevrouw Rezi van den Heu vel, secretaresse van I.V.R. De meeste schippers verstaan en spreken Duits en andere talen. De voorzitter zegde me vrouw Van den Heuvel hartelijk dank voor haar spontane en vrijwillige mede werking. Prof Fekete bood de heer Van Dorsten een door hem zelf ontworpen legpen ning in brons voorstellende een stuur rad van de Donau-commissie aan. Op zijn beurt overhandigde de heer Van Dorsten aan deze gastspreker een di- plomatenkoffer. Diversen In de middagvergadering van donder dag en op vrijdagmorgen werden de voorstellen van de diverse afdelingen behandeld. Donderdagavond volgde er een ont vangst op het Stadhuis van Rotterdam. De hele ploeg werd daarbij vanaf het Centraal Station per metro naar halte Stadhuis vervoerd. Een extra trein voor een paar minuten, maar voor een aantal congresgangers hun eerste metrorit. Leuk gedaan door het hoofdbestuur en medewerkers(sters). In een der mooie zalen werd het gezel schap welkom geheten door wethouder Smit, die de betekenis schetste van Rot terdam voor de scheepvaart en de scheepvaart voor Rotterdam. De heer Van Dorsten beantwoordde deze toespraak met een hartelijk woord van dank voor de prettige ontvangst en wees er vervolgens op, dat Rotterdam zonder de scheepvaart niet is weg te denken en wederkerig de schippers te Rotterdam een belangrijk emplooi vin den. Een dronk op de wederzijdse belan gen werd uitgebracht. Overledenen herdacht Geheel aan het begin van de eerste dag werd door de voorzitter de overleden leden herdacht. Met deze droeve taak begon hij allereerst het overlijden van de vice-voorzitter, ing. E(ddy) A. de Haas te memoreren. 'Schuttevaer' heeft in hem een bijzonder bestuurslid verlo ren, een fijn mens en een goede vriend. Voor de vereniging een groot verlies", aldus de heer Van Dorsten. In deze vakature werd vrijdag Mr. Ing. H. A. F. van der Werf, directeur van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart gekozen. Van de afdeling Goeree-Overflakkee is de heer K. Vroegindeweij te Middelhar nis overleden. Hij is meer dan 50 jaar lid van 'Schuttevaer' geweest. Met nog een aantal mensen uit andere afdelingen werden deze overledenen met een ogen blik stilte herdacht. Van de afdeling Goeree-Overflakkee woonden de heren H. Visscher en J. A. Visser het congres bij. keukencentrum Binnenweg 7a 3248 AE Melisa lelefoon 01877-2555 Winkelcenlrum Groenewoud 2 (Beukenlaan) I MEUSSANTSPUKENISSE a^op ac Spiiken. ele!oofiöl880-22l22 Komplete woning in richtinq Oo^qensplaat Vy Tj 01873-1437 De haven-wethouder van Rotterdam, drs. R. Smit... de scheepvaart en zijn stad zijn niet te scheiden... Voorzitter KSV. de heer K. J. van Dorsten overhandigd het eerste exemplaar van het rapport 'Bereikbaarheid Nederland/ Oost-Europa' aan mevr. J. R. H. Maij-Weggen, minister van Verlieer en Waterstaat. Schipper Huig Visscher verdedigd met gloed en verve de voorstellen van zijn afdeling Goeree-Overflakkee.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1990 | | pagina 9