EIÜVriDEIt-illEUWS
Voorheen in Meneerse
vanTlaxaigelen
'Schuttevaer' in beeld
't enige, juiste
keuken-
alternatief
J. van Dyke
16
't Andynken
Unicef sponsorloop
Regionale
culturele manifestatie
Minister Maij-Weggen 'schipper' onder de schippers
i.v.m. 50 jaar Pr. Bernhardfonds
en Anjerfondsen
3e Blad
VRIJDAG 18 MEI 1990
No. 5901
Gekrege had en 't omdat en zuwel
schryfwaark had voor dy cursus. Daer
kon en zoa'n dyng best by gebruke,
hadde ze gedocht. Mar hy wist noe al,
dat der by zyn gean spettertje nieuwen
ynkt an zou komme. Nee, der zou niks
mear an verandere. Zoaas Opa der 't
leste mee gewaarkt had, zoa zou 't bluve.
Mar 't zou wel steeds in 't gezicht stae as
hyzelf zat te waarken.
Hy zat dermee in zen handen in hy stel
lende zen eige voor, dat en laeter
meschyn wel een eigen waarkkaemer
zou haa. Daer styng dan vast wel een
kastje of zoa in, mit boeken. Dat had en
ommers hier op zolder oender dat kleine
dekraempje aok al. Dan zouwe daer
netuurlijk, net eander as noe, een paer
dyngetjes op te proenk stae, foto's in zoa.
In daer zou dy vloeidrukker aoltoas by
weze. De vloeidrukker dy Opa gebruukt
had by zen waark an de administraosje
dy en as voorman an de gemeante most
byhouwe. In as en dan es even zou
opkyke, dan zou en dy zieë stae in an
Opa dynke. Jae, Opa, zen Opa van moe
derskante. Wat zou en zen eige laeter
nog van dy man herinnere?
Je had bevoorbeeld de Opa van 's zaeter-
dagsaevens. Aole omes in tantes in neef
jes (nichtjes kwamme der laeter pas)
kwamme ylke zaeterdagaevend naer de
Waeterweg. Dan zat daer 't huusje vol, in
tussen de stoel- in taefelpoaten in aole
beanen deur ko je as klein grut mar
roendscharrele joenges. By 't raem, nef-
fen 't kammenet, styng de groate zurg-
stoel mit de verstelbaere haoge leuning,
Daerin zat Opa te glunderen. Dy had
het toch zoa naer zen zin as 't heale
krootje weer by mekaore was.
As 't zeumers aarg waarm was, gynge de
stoelen uut de luzze in den houten bank
naer achterbuten op 't aarf neffen de
kippen. Dy beasten ko je grassprietjes
voere. In je kon by de kreke speule.
Je had aok de Opa van 's zoendags. Dy
zag je langzaem duchterby komme mit
percys berekende bewegingen van zen
naarmen. In as en dan eindelijk by je
was, kreeg je een knipaogje van zen.
Dan was je weer nyt voor niks naer de
kaarke gegae.
Zaterdag 16 juni is het weer zover. De
jaarlijkse sponsorloop op het terrein
van Hernesseroord vindt dan plaats.
Voor de morgen zijn van iedere basis
school op Goeree-Overflakkee een aan
tal leerlingen uitgenodigd. Zij doen mee
aan de aktiviteiten in en om de kinder
boerderij van Hernesseroord te Mid-
delharnis.
's Middags is de boerderij open voor
jong en oud.
De sponsorloop die voor de vierde maal
gehouden wordt, begint om 1 uur. Alle
basisscholen van het eiland zijn ge
vraagd mee te doen. Slechts enkele heb
ben het af laten weten.
Unicef Nederland heeft besloten om de
opbrengst van alle sponsorlopen dit jaar
te bestemmen voor onderwijsprojekten
in ontwikkelingslanden. In het Afri
kaanse land Ghana is men hard bezig
om meer leerlingen naar school te laten
gaan. Waarom? Onderwijs is belangrijk.
Dat vinden ze in toenemende mate in
Ghana. Want onderwijs betekent niet
alleen lezen en schrijven. Het is ook een
voorbereiding op later. Onderwijs is de
noodzakelijke basis voor iemands ver
dere ontwikkeling. Maar in arme landen
moeten kinderen ook al het nodige
weten over gezondheid, hygiëne, voed
sel en veilig drinkwater. Allemaal din
gen waarmee ze nu al in hun dagelijks
leven te maken krijgen. Zaken die nodig
zijn om nu te kunnen overleven. Daar
om onderschrijft Unicef van harte het
doel van de Verenigde Naties: „Onder
wijs voor iedereen in het jaar 2000".
Hoe er aan de sponsorloop meegedaan
kan worden, wordt via de deelnemende
scholen bekend gemaakt.
Jaeren an mekaore was Opa ean van de
kaarkjoenges geweest. Dat mit de borre
laope, daer moste ze wel handigheid in
haa. Hoe duchter ze de borre naer der
toe haelende, des te haoger moste ze de
stele houwe. Aores zou der an d' aore
kante van 't gangpad, an de vrouwe
kante, best es een hoed ofgestoate kenne
worre. In azze ze de borre van der of
bewoge, dan most dy stele netuurlijk nyt
te gaauw naer beneeë komme. Om by
den lesten van den bank te kommen, dy
tegen de mure an zat, moste ze een
aande rekke in dan moste ze kracht zette
om de borre over de hoaien heen naer
den bank derachter te bewegen. Daer
wiere ze trouwens deur de maansen dy
de stok over der heen krege, aok wel es
by geholpe.
In dan had je netuurlijk de Opa van
deur de weke. De man mit de vereelte
handen in mit de stugge pilose waark-
broek. Dudelijk zag en Opa voor zen by
't roaien van de iepen in de Eandracht-
straete. Dy waarkende 't hardste van
aolemaele. Daerom hietende 'n vanzelf
aok voorman, had en as klein joengetje
gedocht: hy most voordoewe hoe 't
most.
Heal bezoender had en 't aoltyd ge-
voende om te zieën hoe of dat Opa
opstappende. Dat zou hy noait klaer-
speule, had en gedocht, aok nyt as en
groater was. In dyn tyd fytsende hyzelf
nog tussen de stange op de fyts van zen
vaoder, dy veuls te groat voor zen was.
Dus styng je op de trappers, in de fyts ree
uut den schuinen. Daer slete de banden
behoarlijk van.
Mar dat opstappen van Opa. Dy had
nog zoa'n opstap an den as van 't achter
wiel net as by dy ouwerwetse deurtrap
pers. Daer zettende 'n zen eane voet op,
daqn effen autopette mit 't aore bean, in
as en dat over de fyts heen zwaoiende,
gyng gelyk zen lyf naer voren in dan
kwam en mit een boens op 't zael terecht.
Hoe en by dy meneuver overaande bleef,
daer styng je versteld van.
Mar buten wat en zelf van Opa gezieë
had, was der aok 't ean in 't aore wat en
over Opa gehoard had.
Bevoorbeeld dat en 't mit zen zes jaer
laegere schole dan toch mar van aar-
beier tot gemeante-ambtenaer ge-
brocht had.
In 't most aok een volhouwer geweest
weze, as je rekenende, dat en 't mit
dyzelfde paer jaer schole as achter-
tieleman
groend klaergespeuld had om Opoe, dy
mar een weke of wat schole gegaen had,
te leare lezen. Dat was gebeurd in den
tyd dadde ze nog vreeë, op zoendagmid-
daegen, uut den Bybel. Opoe kon nyt
schryve in aok gean schryfletters leze,
mar drukletters kon ze wel leze in dat
had ze an Opa te danken.
Opa was al lang in bread getrouwd in
had al groate kinders, toen en nog leare
most dat maansen nikszagende num
mers voor mekaore worre azze der te
veul by mekaore weune. Hy was gewend
om as en deur 't durp liep teen yderean
gendag te zagen, in dus dee en dat oen-
derweg naer 't ziekenhuus voor 't bezoe-
kure percys zoa in Rotterdam. Ze zeie
niks vrom.
In Opa, dy wist wat aarmoe was, had es
op zen eige houtje wat voor de waark-
maansen wille doewe. De gemeante-
waarkmaansen wiere by zyn thuus 's
zaeterdagsaevens uutbetaeld. Dan had
hy vrydagsaevens het boek klaerge-
maekt. Dat most en 's zaeterdagsochens
op 't gemeantehuus laete contrelere in
dan kon en by Kolff om de saanten. Op
een kear had en toen de waarkmaansen
een saant per ure mear toegedocht, mar
dat was nyt naer de zin van den baes van
gemeantewaarken in hy most het loan
van dy weke opnieuw gae berekene ear-
dat en geld kon gaen haele. „Daer wi je
wat voor dy aarme maansen doewe in
dan wor je as een hoend vromgestierd",
had en toen gezeid.
Dy dyngen zou en zen eige van Opa vast
in zeker herinnere, mar 't wazze toch
eigenlijk mar kleinigheden. Wat voor
zyn gevoel veul in veul mear over Opa
zei, dat wazze de traenen van zen vaoder
toen ze saeme in de kaemer stynge waer
Opa opgebaerd lei.
GOEDEREEDE
Dit Jaar wordt op verschillende plaatsen in
ons land bijzondere aandacht besteed aan
het vijftigjarig bestaan van het Prins Bern
hardfonds en de Anjerfondsen. In deze
regio spelen de aktiviteiten zich af in Goe-
dereede. Op zaterdag 16 funi 1990 vindt
tussen tien uur 's morgens en vijf uur 's
middags een regionale culturele manifes
tatie plaats, waarvoor allerlei verenigin
gen hun medewerking is gevraagd.
De kans bestaat, dat de Commissaris
van de Koningin en voorzitter van het
Anjerfonds Zuid-Holland, mr. S. Patijn,
een kijkje komt nemen bij de aktivitei
ten in Goedereede. Ook verenigingen uit
de omliggende gemeenten in de regio
doen mee aan het evenement.
Goedereede is een van de zeven Zuid
hollandse gemeenten waar regionale
culturele manifestaties worden georga
niseerd ter gelegenheid van het jubi
leum van de twee cultuurfondsen.
Andere plaatsen zijn Alkemade, Baren-
drecht, Cromstrijen, Naaldwijk/Mon
ster, Waddinxveen en Zederik. Op hun
beurt zijn alle deze manifestaties onder-
Als dit niet het geval mocht zijn, kunnen
er bij onderstaande adressen ook deel-
nemerskaarten aangevraagd worden:
L. Haeck, Pr. Bernhardlaan 38,
Middelharnis, 01870-2719
J. Koert, Kon. Julianaweg 23,
Middelharnis, 01870-2069
H. v.d. Waal, Mercuriuslaan 7,
Oude Tonge, 01874-1149
J. Wieringa, Aelbrechtstraat 1,
Nieuwe Tonge, 01875-1817
Om alle kinderen die dag in de gelegen
heid te stellen naar Middelharnis te
komen, rijdt er die dag een speciale
Unicef-bus over het eiland. Van tevoren
moet iedere deelnemer zich wel opgeven
voor deze gratis bus, zodat de dienstre
geling naar en van Hernesseroord tijdig
bekend gemaakt kan worden.
Belangstellenden en/of supporters zijn
uiteraard op zaterdag 16 juni 's middags
tussen 1 en 5 uur hartelijk welkom.
deel van een heel scala van aktiviteiten
(tentoonstellingen, tv-uitzendingen, to
neelvoorstellingen en dergelijke), waar
mee het Anjerfonds en het Prins Bern
hardfonds dit jaar aan de weg willen
timmeren om hun bekendheid te ver
groten. Radio Rijnmond zal de gehele
dag verslag doen van de festiviteiten op
16 juni a.s. De manifestaties gaan vooraf
aan de jaarlijkse Anjerkollekte, die van
18 tot en met 24 juni wordt gehouden.
In Goedereede vinden de aktiviteiten
plaats op de Markt te Goedereede, in de
Ned. Hervormde Kerk en in de toren
aldaar, alsmede te Ouddórp in het
museum Raad- en Polderhuis aan de
Raadhuisstraat. Bij slecht weer wordt
voor de muziekuitvoeringen uitgeweken
naar het verenigingsgebouw Oostdam te
Goedereede.
De organisatie van deze culturele mani
festatie is in handen van de gemeente
Goedereede in samenwerking met een
daartoe ingestelde werkgroep, waarin
het verenigingsleven zo breed mogelijk
is vertegenwoordigd.
Het definitieve programma met de deel
nemende verenigingen, alsmede plaats
en tijdstip van de te geven uitvoeringen
e.d. wordt één dezer weken in de streek-
pers geplaatst.
De Koninklijke Schippersvereniging 'Schuttevaer' zit in de lift, of zoals de voor
zitter, de heer K. J. van Dorsten het uitdrukte: „Wij zijn in beeld". Zowel natio
naal als internationaal laat 'Schuttevaer' van zich horen. Het ministerie van
Verkeer en Waterstaat, met minister mevrouw J. R. H. Maij-Weggen leggen
momenteel een grote belangstelling voor de scheepvaart voor de dag; overheid
en parlement zijn goed geïnformeerd, terwijl de leden het bestuur meer armslag
geven dan voorheen het geval was. Het bestuur is veelzijdig aktief en mag zich de
laatste Jaren verheugen in een goede opkomst van de Algemene Ledenvergade
ring. Daar zit behoorlijk groei in. Dat bleek j.l. donderdag en vrijdag 10 en 11
mei 1990, toen de 141ste jaarvergadering in het Congres- en partycentrum
Engels te Rotterdam werd gehouden. Ruim vierhonderd leden met hun dames
waren daar tegenwoordig.
Kennismaking met de minister
'Schuttevaer' maakte op de morgen van
de eerste congresdag kennis met de
nieuwe minister van Verkeer en Water
staat, mevrouw Maij. Haar voorgang
ster, mevrouw Neelie Smit-Kroes was
ook nog aleens van de partij. De stad
Rotterdam werd vertegenwoordigd door
de kersverse wethouder van Haven en
Economische Zaken, drs. R. Smit, die
drs. R. den Dunnen per 1 mei heeft
opgevolgd.
Het congres-thema was dit jaar: „De
ontsluiting van nieuwe achterlandver
bindingen over water tussen Rotterdam
en Oost-Europa". Twee sprekers waren
hiertoe uitgenodigd, n.l. de heer J. van
der Valk, directeur Imog Scheepvaart
B.V. Rotterdam en Prof. Dr. Gyorgy
Fekete uit Boedapest (Hongarije), on
der-directeur Donaucommissie. Samen
met het gemeentelijk Havenbedrijf van
Rotterdam, de Dienst Verkeerskunde
van Rijkswaterstaat en het Onderzoek
sinstituut NEA heeft 'Schuttevaer' een
rapport samengesteld, getiteld 'Bereik
baarheid Nederland/Oost-Europa', dat
door projektleider vaarwegen van de
KSV 'Schuttevaer', de heer C. J. de Vries
Werd ingeleid. Het eerste exemplaar
werd door de heer Van Dorsten aan de
minister uitgereikt.
Organisatie door hoofdbestuur
In zijn openingswoord zei de heer Van
Dorsten, dat het de eerste keer is dat het
hoofdbestuur eenjaarvergadering heeft
georganiseerd. Gewoonlijk wordt dit
door de afdelingen over het gehele land
gedaan. Maar de aanbieding van het
Rapport, het 650-jarig bestaan van de
stad Rotterdam, etc. hebben aan dit
besluit vorm gegeven.
Spreker zei er niet graag een gewoonte
van te willen maken en deed een appèl
op de afdelingen voor de toekomst. Voor
1991 is deze zaak al geregeld en zal
Sneek in Friesland het congres ontvan
gen en zelfs 1992 is al toegezegd door
Utrecht (Nieuwegein).
Dat 'Schuttevaer' in beeld is liet de voor
zitter in de aanhef van zijn jaarrede
direct al merken. „Moest ik vroeger keer
op keer waarschuwen, dat onze wens
'meer geld voor vaarwegen' niet in ver
vulling ging, de afgelopen twee jaar is
het tij gelukkig gekeerd. Er kwam geld
vrij voor o.a.: de Oostersluis, de Oranje
sluizen, het Kanaal door Zuid-Beve
land, het Van Starkenborghkanaal en de
omlegging rond Helmond. Totaal voor
een bedrag van ruim 170 miljoen gulden
extra tot 1995. Voor milieu-investeringen
kwam 30 miljoen per jaar extra vrij voor
diverse projekten, terwil nog deze week
de Minister 110 miljoen heeft toegezegd
voor verruiming van de vaarweg Lem
mer-Delfzijl. Kortom, het gaat echt
beter", aldus de heer Van Dorsten.
Hij sprak dan ook een woord van dank
in de richting van de nieuwe minister
mevrouw Maij-Weggen, die toen nog
niet ter vergadering was. Hij was blij dat
deze Minister het vervoer over water een
warm hart toedraagt.
Spreker attendeerde in zijn toespraak
op het vorig jaar november in het leven
geroepen Bureau Voorlichting Binnen
vaart, waarin negen organisaties deelne
men en waaraan ook 'Schuttevaer' zijn
bijdrage levert. Na nog gewezen te heb
ben op het initiatief van 'Schuttevaer'
om de vaarwegen in Oost-Europa eens
nader onder de loep te nemen, waaruit
het rapport is ontstaan, bedankte de
heer Van Dorsten zijn mede-bestuurs
leden voor hun inzet en ook allen die
ertoe hebben bijgedragen dat 'Schutte
vaer' en de vaarwegen weer in de lift zit
ten en in beeld zijn.
Goed kontakt
Nadat de voorzitter de minister had ont
vangen en aan de mede-bestuursleden
had voorgesteld sprak hij een hartelijk
welkom als vertegenwoordiger van de
gehele binnenvaart. Hij hoopte dat er
een bijzonder goed kontakt zal mogen
ontstaan en de bijdrage zal worden ver
stevigd tussen het ministerie en de bin
nenvaart. In deze woorden betrok de
heer Van Dorsten ook wethouder Smit
van het Gemeentebestuur van Rotter
dam.
Bij haar binnenkomst werd mevrouw
Maij bloemen aangeboden door de
echtgenote van de penningmeester, me
vrouw J. H. Struijk-Dijkema uit Slie-
drecht.
Alvorens de minister aan haar toe
spraak begon wilde zij eerst een anek
dote vertellen. „Als kind woonde ik vlak
bij een kanaal en een sluisje en speelde
daar veel. Ik zei tegen mijn vader; „ik wil
schipper worden", maar dat mocht niet.
Toen dominee, zo'n schipper naast God,
maar dat mocht helemaal niet Geen
meisjes dominee. Toen zei ik „ik word
maar minister dan kan ik die ouder
wetse regels eens veranderen". Tot zover
de minister, die hiervoor een warm
applaus kreeg.
„Het ministerie van V. en W. heeft met
veel kanten van het maatschappelijk
leven te maken, met o.a. ook de verant
woordelijkheid voor een goede infra-
struktuur, goede autowegen maar ook
spoorwegen en (belangrijk voor deze
jaarvergadering): vaarwegen", aldus me
vrouw Maij. Zij ging daarbij nader in op
het thema van het congres en wees op
het extra vervoer dat het de binnevaart
eind 1992 kan opleveren na de voltooi
ing van de Rijn-Main-Donauverbin-
ding. De raming is dat in 2000 tussen de
4,5 en 6,5 miljoen ton tussen Nederland
en Oost-Europa vervoerd kan worden.
Het gaat hierbij om een raming en of dit
potentieel gehaald wordt zal vooraf
afhangen van de mate waarin de Neder
landse zeehavens de goederenstromen
naar zich toe weten te trekken. De
minister ging op deze materie uitvoerig
in. Sprekende over eigen land: „ik ben
tenslotte Nederlands minister van Ver
keer", zei mevrouw Maij, dat er voor het
zorgen van goede vaarwegen al veel is
bereikt. Zij noemde een aantal projek
ten die ook de voorzitter al releveerde.
Over het gebrekkige budget van de afge
lopen jaren zal wat worden gedaan. De
minister zegde toe, dat in het kader van
Deel D van het struktuurschema Ver
keer en VeiToer zij de financiële moge
lijkheden aan het onderzoeken is om de
eerstkomende jaren de investeringen in
de vaarwegen te versnellen en de achter
stand in te lopen met enkele honderden
miljoenen guldens. Ook wees zij op de
veiligheid van het transport, dat geluk
kig, mede dankzij de vakbekwaamheid
van de bedrijfstak, goed is gesteld.
De BVB
„Ter ondersteuning van de nautische
vakbekwaamheid herhaal ik hier de toe
zegging van mijn voorgangster dat per 1
januari 1991 de vaarbewijsplicht zal
worden ingevoerd", aldus de minister.
De bewindsvrouwe zegde ook toe, dat
het Bureau Voorlichting Binnenvaart op
haar volledige steun kan rekenen. En
dat niet alleen in woorden: het BVB
heeft zich voor dit jaar ten doel gesteld
bijdragen voor 1 miljoen ton scheeps-
ruimte te krijgen. Per ton een kwartje
worden dit 1 miljoen kwartjes. Ik zal als
aanmoediging, dit jaar naast ieder op
deze manier verzameld kwartje een
tweede kwartje leggen, tot een maximum
van 1 miljoen kwartjes. Daarnaast stel ik
een basissubsidie van 150.000 gulden
beschikbaar voor dit uitstekende initia
tief', aldus mevrouw Maij, die daarna
aan de voorzitter van BVB, de heer Jan
de Vries uit Zwijndrecht twee cheques
aanbood, resp. van 250.000,- en
150.000,- (spontaan applaus). Op de
ze cheques, sterk vergroot, plaatste de
minister haar handtekening.
Tot slot zei de minister nog het vol
gende: „Ik hecht groot belang aan de
waarde van de binnenscheepvaart, dat
heeft u hopelijk aan mijn betoog kunnen
boren. In bet belang van de duurzame
ontwikkeling, waarbij onze welvaart en
ons welzijn niet mogen worden bereikt
ten koste van bet nageslacht, verdienen
milieuvriendelijke manieren van vervoer
veel aandacht. Dus ook de binnen
scheepvaart. Ik wens Schuttevaer veel
succes en ik hoop dat u een goede jaar
vergadering beeft".
De heer De Vries verzekerde de minister
dat van het geschonken geld een goed
gebruik zal worden gemaakt. Hij be
dankte hartelijk voor deze spontane
bijdrage.
Zich richtende tot mevrouw Maij zei de
heer Van Dorsten: „U had beslist schip
per mogen worden, zoals zoveel vrou
wen dit vak hebben gekozen". Hij
bedankte de minister voor haar posi
tieve rede, waar perspektief in zit.
Toelichting
De heer C. J. de Vries, projektleider
vaarwegen van KSV gaf een toelichting
inzake het rapport 'Bereikbaarheid Ne
derland/Oost Europa', waarna door de
heer Van Dorsten het eerste exemplaar
aan de minister werd aangeboden. Ver
volgens werd aan iedere congresganger
een exemplaar uitgereikt. De heer Van
Dorsten bedankte het Havenbedrijf van
Rotterdam voor het vervaardigen van
dit rapport, in het bijzonder de heer J. B.
W. Steentjes, projektleider van het Ha
venbedrijf (Kosten 30.000,-).
De heer J. van der Valk, directeur IMOG
B.V. te Rotterdam vertelde het een en
ander over de mogelijkheden tot ont
sluiting van nieuwe achterlandverbin
dingen over water tussen Rotterdam en
Oost-Europa.
De uit Boedapest (Hongarije) afkom
stige Prof. Dr. Gyorgy Fekete hield een
uitgebreid betoog over de Rijn-Main-
Donau-Waterweg. Deze keer vanuit de
Donau bekeken. Bij de beantwoording
van vragen (deze spreker hield zijn rede
in het Duits) werden deze zonodig ver
taald door mevrouw Rezi van den Heu
vel, secretaresse van I.V.R. De meeste
schippers verstaan en spreken Duits en
andere talen. De voorzitter zegde me
vrouw Van den Heuvel hartelijk dank
voor haar spontane en vrijwillige mede
werking.
Prof Fekete bood de heer Van Dorsten
een door hem zelf ontworpen legpen
ning in brons voorstellende een stuur
rad van de Donau-commissie aan. Op
zijn beurt overhandigde de heer Van
Dorsten aan deze gastspreker een di-
plomatenkoffer.
Diversen
In de middagvergadering van donder
dag en op vrijdagmorgen werden de
voorstellen van de diverse afdelingen
behandeld.
Donderdagavond volgde er een ont
vangst op het Stadhuis van Rotterdam.
De hele ploeg werd daarbij vanaf het
Centraal Station per metro naar halte
Stadhuis vervoerd. Een extra trein voor
een paar minuten, maar voor een aantal
congresgangers hun eerste metrorit.
Leuk gedaan door het hoofdbestuur
en medewerkers(sters).
In een der mooie zalen werd het gezel
schap welkom geheten door wethouder
Smit, die de betekenis schetste van Rot
terdam voor de scheepvaart en de
scheepvaart voor Rotterdam.
De heer Van Dorsten beantwoordde
deze toespraak met een hartelijk woord
van dank voor de prettige ontvangst en
wees er vervolgens op, dat Rotterdam
zonder de scheepvaart niet is weg te
denken en wederkerig de schippers te
Rotterdam een belangrijk emplooi vin
den. Een dronk op de wederzijdse belan
gen werd uitgebracht.
Overledenen herdacht
Geheel aan het begin van de eerste dag
werd door de voorzitter de overleden
leden herdacht. Met deze droeve taak
begon hij allereerst het overlijden van
de vice-voorzitter, ing. E(ddy) A. de
Haas te memoreren. 'Schuttevaer' heeft
in hem een bijzonder bestuurslid verlo
ren, een fijn mens en een goede vriend.
Voor de vereniging een groot verlies",
aldus de heer Van Dorsten. In deze
vakature werd vrijdag Mr. Ing. H. A. F.
van der Werf, directeur van het Centraal
Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart
gekozen.
Van de afdeling Goeree-Overflakkee is
de heer K. Vroegindeweij te Middelhar
nis overleden. Hij is meer dan 50 jaar lid
van 'Schuttevaer' geweest. Met nog een
aantal mensen uit andere afdelingen
werden deze overledenen met een ogen
blik stilte herdacht.
Van de afdeling Goeree-Overflakkee
woonden de heren H. Visscher en J. A.
Visser het congres bij.
keukencentrum
Binnenweg 7a
3248 AE Melisa
lelefoon 01877-2555
Winkelcenlrum Groenewoud 2
(Beukenlaan) I
MEUSSANTSPUKENISSE a^op ac Spiiken.
ele!oofiöl880-22l22
Komplete woning in richtinq Oo^qensplaat Vy Tj 01873-1437
De haven-wethouder van Rotterdam,
drs. R. Smit... de scheepvaart en zijn stad
zijn niet te scheiden...
Voorzitter KSV. de heer K. J. van Dorsten
overhandigd het eerste exemplaar van het
rapport 'Bereikbaarheid Nederland/
Oost-Europa' aan mevr. J. R. H. Maij-Weggen,
minister van Verlieer en Waterstaat.
Schipper Huig Visscher verdedigd met gloed
en verve de voorstellen van zijn afdeling
Goeree-Overflakkee.