EIÜVIIDEfl-IIIEIJWS Voorheen in Meneerse Overdenking Uw auto schoon in een knopomdraai Jac. de Gast uit de Heilige Schrift Wij zijn rentmeesters onzer goederen... J. van Dyke 14 Oorlog Carwash Centrum Sluiting postkantoor hypotheek [g] op maat... nvm Makelaar Tamboer WANNSea VISUM? SAPPIG GEHeiMPJS VAN ONZS OUDSTE VAN Belijden en geloven (2) Een schone start bij: DIRKSLAND, Korteweegje 41-45, tel. (01877) 11 22 TEXACO VERVOLGVERHAAL Jan Knape Mzn. Niet uitgegeven manuscript, beschikbaar gesteld door M. A. Knape 2e Blad VRIJDAG 4 MEI 1990 No. 5897 „Ik mag niet in de ramen zitten". Wat een onzin feitelijk! De raemen wazze der toch nyt! Hoe ko je der dan in zitte? In azze ze der wel zouwe weze, dan ko je der al healemaele nyt in zitte. Haogstens op 't kezyn ko je dan zitte, in dat was by zukke haoge kezynen aok al nyt mak kelijk. Noe de ruten deruut wazze, noe gyng "t wel, in dus dee je 't. Je gyng der geweun wat vroeger voor naer schole. In noe was en gesnapt. Je dee wat waer gean maans last van had. mar omdat het nyt mocht, mocht het nyt. Hoevel regels had en noe al? Nog mar es effen telle! Nou, aarg hard schoot dat aok nyt op, mar op de helft was en in ylk geval. Wat een stom gedoe, strafregels schryve! Dat was noe nog es pepier verknoeie! Wedde dat de measter 't zoa weg zou goaie as en klaer was? Es perbere of dat dy demaer keek. Een paer kear schreef en „Ik wil wel in de ramen zitten" in „Ik kan niet door de ramen springen". Hy was benieuwd of en der wat over te hoaren zou kryge. 't Was trouwens wel een raor gezicht, dy raemen van verscheie gangen heale maele zoender glas. By heulie thuus was der gean ruutje kepot geweest. In toch was de luchtdruk behoarlijk geweest. As je rekenende dat 't ysder van 't neusje van de klynke van de achterdeure ris of was! Wat was 't al nyt moelijk om ean blokje sukelaode middendeur te breken. In dan een stik ysder van dy der dikte... In 't straetje was 't ean glas aol geweest. Gean huusje of der wazze wel een stik of wat ruten uut het raem. Ynkeld by heulie nyt. Den huusbaes was allange blye geweest. Totdadde ze d eboel es goed opgenome hadde. Toen wier 't dudelijk, daqt der by heulie een heal aor raem most komme, omdat de kruzen van de tussenlatten aolemaele gebroke wazze. Deur de luchtdruk was het heale raem voor een aogenblik naer binne geboge in daerdeur was 't glas heal gebleve. Mar 't heale raem hyng noe te zwieberen. Den huusbaes was der eantje van „wy wat bewaert, dy heit wat" in dy had in zen opslaghok nog het raem stae dat der by de verbouwing van 't earste huusje van zyn rijtje uutgekomme was. Dat had en der by heulie ingezet. Zoa was en der toch nog mit een kaopje ofgekomme. Wat een consternaosje was dat geweest! Ze wazze der eige aolemaele 't aepezuur geschrokke van de koUesaole klap. Of wazze 't noe klappen geweest? Hy wist het nyt mear. Aoles was wakker, in in 't schemerdoenker stynge in eanen aole maansen in der nachtgoed op straete. Ineans wiste ze wat oorlog was. Ze had den wel zoa'n weke of zevene geleeë, toen den oorlog uutgebroke was, mid den op den dag naer 't luchtgevecht boven 't Ouweland stae kyke. In ze haddedatvliegtuugneerzieëstorte. Mar vorders was aoles zen gangetje gegae. Noe stynge ze verdwaesd zoamar in 't knaarpende glas, in gunter, naer de kante van de Kaoie, hyng een vreaselijk groate stofwolke. Was daer nog wat van 't durp over? Zen moeder docht dat het mis was by der ouwers, in ze was der healemaele kefuus van. Zen vaoder, dy zag dadde heulie der in ylk geval goed van ofgekomme wazze, zei dadde ze mar pasjes naer de buren moste gae om wat van de schrik te bekommen, in toen gyng en weg in de richting van de klap om te kyken of en helpe kon. Heulie wazze mit zen vuven - zen moe der mit zen joengste broertje in der naar- men - naer naom Aodam in meutje Martha gegae, dy nog nyt zoa lange nef- fen heulie weunende. Nae verlaop van tyd was zen vaoder vromgekomme om effen een hapje te eten eardat en weer naer de Nieuw- straete gyng. Hy vertellende, dat en nog mar goed in wel 't straetje uut was, toen en haest niks meer zieë kon, in dat en toen perdoes een bomtrechter ingelaope was, tussen de gerage in de smederye vooran in de Nieuwstraete. De bommen wazze veul duchterby gevalle dan en gedocht had. De earste huusjes van de Nieuwstraete leie in puie. Ze hadde een ouwe man uut de puun- haop gehaeld. Daer hadde ze heal wat stean in hout voor weg motte haele. Dy ouwe vrouwe dy ze der nog uutge- krege hadde, dy had gean schrammetje gehad. De muren van de bedstee hadde 't gehouwe in ze liep deur 't overbluufsel van de kaemer heen in weer. Ze kon der nyt uut. Om by der te kommen had zen vaoder zen eige deur de kepotte zolder laete zakke in toen had en van binnen vandaen de deure opegetrapt. Twea kinders in een ouwere man wazze 't slachtoffer geworre. Slachtoffer van Yngelse bommen, zeie de Duutsers. Mar de Yngelse hadden wel wat aores an der hoad, as hier een durpje te komme bom barderen. Nee, 't wazze de Duutsers zelf geweest. Dy hadde es effen laete zieë waer je mit heulie an toe was. Je mocht nyt mear vlagge voor 't Koninklijk Huus; dat wouwe ze de maansen inpe- pere. Op de verjaerdag van Prins Bern- hard had by De Gruyter de vlagge uutgehange in een paer daegen laeter viele daer vlak neffen dy bommen. Ze zeie, dat der van 't dek van de Ambachtsschole of foto's gemaekt waz ze naer de kante van de Westdyk. De Duutsers hadde percys gewete waer ze moste weze. Op den dag dadde de slachtoffers begraeve wiere, 's middegs, nae me- kaore, had de klokke heal lange achter mekaore geluujd; aol den tyd dadde de lykstaosjes oenderweg wazze naer 't kaarkhof Nou, dat was healemaele ver- keard gevalle by de Duutsers. Dat brocht zoagezeid de veiligheid in ge- vaer, want dan konne ze nyt hoare of der aok Yngelse vliegtugen ankwamme. Daerom wier daernae aol het kloklujen gelyk mar verboje. Jae, noe wier wel dudelijk wat oorlog in bezetting was. Hy gyng zen strafwaark inlevere in kon naer huus gae. Den aoren dag zei de measter der niks over. Dy had het dus zoa weggegoaid. kritisch selekteren Tel. 01870-3477 Deze vraag- en antwoord-rubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kosteloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Post bus 8, Middelharnis, met in de linker bovenhoek „Vragen-rubriek" vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden ge publiceerd. FieSSENFAN Bestaat er ergens een club van flessen- verzamelaars? Antwoord: Ja, dat is „De Oude Flesch", Postbus 21, 4844 ZG Terheijden, tele foon 01693-1208 en 08867-2883. Heb je voor een reis naar de V.S. nu wel of geen visum nodig? Ik hoor daar heel ver schillende adviezen over! Antwoord: Indien u hier een direkte reis per vliegtuig of boot voor een toeristisch of zakelijk bezoek aan de Ver. Staten boekt en over een retour of doorreistic- ket beschikt, hebt u géén visum meer nodig. Reist u echter via een omweg en/ of hebt u (nog) geen biljet voor een ver dere bestemming, dan zult u wèl over een visum moeten beschikken. Vrijge steld van een visum bent u evenwel als u van de V.S. uit een uitstapje maakt naar Canada of Mexico, mits u zo'n reisje boekt bij een onderneming die deel neemt aan de visumregeling. Ga dus niet met een gehuurde auto door Mexico toeren, of even met een partikulier vlieg tuigje van uw gastheer op Cuba kijken indien u niet over een visum beschikt, want dan vraagt u om problemen. Hoe komt 't. dat ik uitgeperst sinaasappel sap niet zo lang kan bewaren als die pak ken en flessen uit de winkel? Doen die sapfabrikanten er een conserveermiddel in? En blijven daarin vitaminen leven? Antwoord: Conserveermiddelen zijn overbodig in vruchtesappen uit fabrie ken omdat ze meestal gepasteuriseerd zijn, d.w.z. verhit tot zo'n 76° C. Dan worden de boze bacteriën gedood en blijven de vitaminen in leven, alhoewel het aantal natuurlijk met de dag daalt als het pak open is. In het sap van zelf uitgeperste sinaasappelen blijft het vita mine C 2 a 3 dagen behouden als u het in een gesloten fles in de koelkast be waart. Uit welke eeuw dateren eigenlijk onze fami lienamen? In de Bijbel worden meestal voornamen gebruikt, en veel helden uit onze vroege historie kregen bijnamen (Karel de Grote, Richard Leeuwenhart), of werden naar hun vader (Willem Beukels- zoon) dan wel hun beroep (Bakker, Smit) of herkomst (van Alphen, de Vries) aange duid. Hun kinderen heetten dan weer anders. En hoe komen wij aan onze Burger lijke Stand? Antwoord: Als we oude doop- en trouw registers raadplegen, zien we dat vaste achternamen omstreeks 1650 nog zeld zaam waren in ons land, maar een eeuw later vooral in de steden gebruikelijker zijn. In de Bijbel was trouwens al sprake van de geslachten van Abraham, Izaak, Jakob enz. en de adel pronkte eveneens met een aantal fraaie geslachtsnamen. Voorname burgers gingen zich in navol ging van de „aanzienlijken" ook een achternaam aanmeten. Sommigen wer den al genoemd naar het huis, de straat of buurt waar zij woonden, anderen gre- Namelijk, indien gij met Uw mond zult belijden de Heere Jezus en met Uw hart geloven, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zo zult gij zalig worden. (Rom. 10:9) Belijden de Heere Jezus. Dat is er voor uitkomen. Dat is niet van Hem kunnen zwijgen. Dat is in vuur en vlam staan voor Hem. Dat is Zijn Naam uitdragen. Dat is Hem alle eer geven. Dat is er het grootste belang bij hebben dat de zaak van Christus koninkrijk doorgaat. Dat is zo doorgloeid zijn van de Hefde van Christus, dat we ook anderen dat heil gunnen. Kom ga met ons en doe als wij. Neem het kruis van Christus op en volg Hem. Zet Uw treden in Zijn spoor. Waarheen ook maar. Belijden de Heere Jezus met de mond. Maar die belijdenis heeft dan ook in zich dat de waarheid die met de mond wordt beleden, wordt gekend en ontvan gen in het hart. Dat is de samenhang van het belijden met de mond en het geloven met het hart. Wat uit de mond uitgaat, komt uit het hart. Het hart geeft altijd op wat er inzit. Al spreekt de een meer en duidelijker dan de ander. Maar hoe dan ook is het belijden wat niet verworteld is in het ware geloof, een slag in de lucht. Het een is er niet en kan er niet zijn zon der het ander. Het gaat dan ook om de hartelijke geloofsbelijdenis. Immers het is het ware geloof wat ons de weldaden van Christus doet ontvangen. Het beleefd geloof Het geloof wat God de Heilige Geest werkt door middel van de verkon diging. En die dat versterkt door het gebruik van de sacramenten. Wie dit geloof ontvangt, heeft een geheiligde kennis. Van God en van zichzelf Het is dat een plant geworden zijn met Chris tus. Het is dat kennen en beoefenen van de eenheid en gemeenschap met de Heere Jezus. Door het geloof met Hem verbonden, leven van Zijn gerechtig heid alleen. Door de werken kunnen we nooit voor God bestaan. Kunnen we ook nooit ingaan. De rivier die van het beloofde land scheidt, is te breed en te diep om er met mensenhand een brug over te slaan. Het moet van de andere kant komen. Het is zaak van enkel genade. Tot en met het geloof Het is gave. Het zaligmakend geloof wat helemaal betrokken is op het genadige werk van Hem, Die God uit de doden heeft opgewekt. Zoals een kom pasnaald altijd naar het noorden wijst, zo richt het geloof zich altijd weer op de Christus. Het richt zich op Christus in de kribbe en buigt zich voor Hem neer. HetgeloofvolgtHemin Zijnomwande- ling op aarde. Wat is het betrokken op het bewogen hart van de Heere Jezus over zondaren. Hoe ziet het geloof Hem in de hof van Gethsémané. Biddend, smekend, worstelend. Daar gaat het licht al op betreffende de vergeving van de zonden. Het geloof ziet Hem aan het vervloekte hout, aan het kruis. En het zegt: Mijn leven is hier. Mijn leven is Hij, midden in mijn dood. Als ik ooit gered zal worden moet ik hier en door Hem gered worden. Het geloof ziet Jezus als Hij op de derde dag opgewekt is uit de dood. De eeuwig Levende. Het ziet Hem, Die thans geze ten is aan de rechterhand van de Vader. Daar zien wij Jezus. Dat is geen droom maar werkelijkheid. Ongeloof heeft haar dromen. Van een rijk van vol maakte vrede hier en nu in het verlengde van onze inspanningen. Het geloof houdt het niet bij luchtspiegelingen. Het geloof staat of valt met de feiten. Onge loof zegt: Wie zal in de hemel opklim men? Wie zal in de afgrond neerdalen? Ongeloof stelt altijd vragen. Is het wel waar dat Christus is opgestaan? De stemmen klinken luid. Vandaag niet voor het eerst. Ongeloof is niet tevreden met het eenvoudige Evangelie van Jezus Christus. Ongeloof wil een Zaligmaker naar eigen snit en patroon of ze wil geen Zaligmaker of ze wil er tien of honderd. Ongeloof beseft niet wat het doet. Is altijd betrokken op de verandering. Doet de dingen omdat iedereen het doet. Het holt hier en dan weer daar achter aan. Maar komt teleurgesteld uit. Het geloof is op Jezus betrokken. Op Zijn lijden, sterven en opstaan. Dat Hij is ingegaan in de hemelse glorie en heer lijkheid. Feiten, geen ficties. Door mid del van deze regels komt dat Evangelie naar U toe. Is het de Heilige Geest Die met U worstelt. Opdat U deze waarheid zou geloven, dat U dit feit zou geloven, zo, dat U er uit zou leven. Dat U al Uw gronden kwijt zou raken, al doet het nog zoveel pijn, en zou rusten op dat ene fundament. Zo geloven, dat Christus de dood heeft overwonnen, de machten heeft verslagen, dat het ons hart ver warmd. Dat het ons hart troost. Dat wij houvast hebben in deze ondergaande wereld. Gods opwekking van Jezus uit de doden is een geloofszaak van het hart. Daarin is dan vervat de diepste droef heid over de zonde tot de hoogste ziels verrukking van het leven uit genade. Want zij die geloven weten van het zon daar zijn voor God. Weten dat ze de eeu wige dood hebben verdiend. Maar ze weten ook dat ze niet omkomen, omdat hun Borg en Zaligmaker is opgestaan uit de dood. Hun zaligheid ligt in Hem. Omdat Jezus leeft, hebben ze een volko men te vertrouwen Vriend. Tot Hem vluchten ze. Wanneer een zondaar weet dat zijn heil niet ligt in hemzelf, maar helemaal in Christus, ontdekt hij dat grote geheime nis. De Heere Jezus is het voorwerp van het geloof Het voorwerp van het ver trouwen. Dan ben ik gegarandeerd al mijn vertrouwen op mezelf kwijt. Dan weet ik dat ik met al mijn goede voorne mens nergens ben. Maar één ding staat vast: God zal mij nooit begeven. Chris tus is een volkomen Zaligmaker. De Heilige Geest verzegelt Zijn Woord. In God is dan ook al mijn heil, mijn eeri Belijden met de mond. Geloven met het hart. Dat staat onder deze hoogspan ning: Zo zult gij zalig worden. Dat wil dus zeggen gered, behouden worden. Dat betekent te mogen delen in de eeu wige glorie. Gered te worden van de straf van de zonde. Vergeving te ontvangen in het bloed van de Heere Jezus Christus. Gered te worden van de eeuwige nacht en de buitenste duisternis. Gered te wor den van de eeuwige toom van de aller hoogste God. De zonde zelf, die donkere wolk, weggedaan. Daarvan bevrijd en verlost. Dat is het verlangen van het geloof. Want de strijd tegen de zonde is zwaar. Tegen dat inwonend bederf. Zij die de Heere vrezen en het houden bij de kracht van Christus bloed en wonden, bij de kracht van Christus opstanding, hebben er wat mee te stellen. Wat kan het hun naar de keel vliegen. Wat kan de boze er hen mee aanklagen. Christus echter eigent Zijn kracht toe. Hij bewaart bij de verlossing. Hij brengt allen die van Hem zijn thuis. Paulus zegt: Zo zult gij zalig worden. Het is de samenvatting van alle zegeningen. Het ligt allemaal in God, in Christus, in Zijn Heilige Geest. Het reikt van de poorten van de hel tot Gods eigen troon. Het heft de verloren zondaar op vanuit de klau wen van de dood tot het koor van zan gers, bekleed met het witte kleed van het Nieuwe Jeruzalem. Wie dan is vastgelo pen met de wet, wie geen verdienste heeft, maar verloren is, wie helemaal niets van zichzelf heeft, wie helemaal zalig gemaakt moet worden, hoor naar het apostolische woord: Indien gij met Uw mond zult belijden en met Uw hart geloven, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zo zult gij zalig worden. Onder hen die voor eeuwig omkomen is niemand die de Heere Jezus beleed en geloofde. Met mond en hart. Hij is een volkomen Zaligmaker. Hij maakt hun eerlang het levenspad bekend, waarvan in druk het vooruitzicht hen verheugde. K. t. K. pen terug op een illustere voorouder, of diens geboorteplaats. Toen de Franse bezetters hier de zg. „conscriptie" in voerden en alle jongemannen voor de dienstplicht gingen registreren, moest er een Burgerlijke Stand worden aange legd met de familienamen van alle inwoners, maar menigeen had nog geen vaste naam. Napoleon gelastte daarom op 18 augustus 1811 dat ieder die nog geen geslachtsnaam bezat, zich zo'n naam moest aanmeten. Veel „naamlo zen" trokken zich aanvankelijk niets aan van de diktator, maar op 17 mei 1813 volgde er een bedreiging met fikse straffen, als de weigeraars voor 1 januari 1814 nog geen achternaam zouden dra gen. Uit die dagen dateren de fantasie namen als bijv. Naaktgeboren, Natvan- tranen, Niemandsverdriet, Nul (om maar even bij de N te blijven) en bizarre vondsten waar menigeen in deze tijd lie ver van af wil(de). Het waren bedenksels van optimisten die indertijd dachten, dat het na de bevrijding gauw met die Burgerlijke Stand gedaan zou zijn. Doch koning Willem I handhaafde tal van Franse maatregelen, ook de meter en het decimale stelsel, en bij K.B. van 8 november 1825 werd onder bedreiging van een boete bepaald, dat degenen die zich nog bij veranderlijke namen lieten noemen en bij verandering van woon plaats van naam wisselden, binnen zes maanden een vaste geslachtsnaam moesten kiezen en daaromtrent bij de ambtenaar van de Burgerlijke Stand een verklaring dienden af te leggen. Sinds dien heeft het gemeentelijke bevolkings register de taak de belangrijkste per soonlijke gegevens van alle ingezetenen bij te houden. OOLTGENSPLAAT Op zaterdag 5 mei (Bevrijdingsdag) is het postkantoor te Ooltgensplaat de gehele dag gesloten. Ook zal op ge noemde dag geen bestelling worden uitgevoerd. l^^l^l^4.lf.l^>f^.l^l^l^lf4.l^lfl^l^l^l^^:^lfl^l^l^>f)^:^^J^lt.lfl^l^l^4.l^l^l^l^^l^^^.l^^l^l^J^)^l^4■l^4■^■'^* - 41 - „Dan zullen we weer maar afwachten", zei moeder. Ze zei het moedeloos. Het was toch zo tegengevallen. Maar vader zei: „We zullen vertrou wen hebben".... Die eigen nacht kwam er weer een opflikkering van het bewustzijn en het versterkte vader in het vertrouwen, dat er toch werkelijk enige beterschap was ingetreden, al was het dan ook bijna nog niet te merken. Vader zat alleen bij de tafel. Hij las. Om het nacht lampje had hij een opgevouwen krant gezet, zodat de hele kamer donker was, behalve een klein plekje op tafel waar zijn boek lag. Nu en dan hield hij op met lezen om te luisteren. Uit de bedstee van Frans kwam zijn onrustige, reutelende ademhaling. In de andere bedstee sliep moeder, soms kreunde ze in haar onrustige slaap. Van de zolder kwamen kraak- en stommei- geluiden, dat waren de jongens en Aagt, die in bed lagen te woelen. Dan las hij weer verder.... Ineens schrok hij op. „Vader".... Het was de stem van Frans, helder en duidelijk. Hij trok dadelijk de krant weg. Frans zat overeind in bed. Haastig ging hij naar hem toe. „Wat doe je, Frans?".... „Het doet hier zo'n pijn".... Hij bracht zijn hand op zijn rug. „En als ik adem haal".... Hij deed zijn mond open en hapte naar lucht. Vader knikte begrijpend, het waren de ontstoken longen. „Je moet gaan liggen, vent".... Voorzichtig legde hij hem neer en schikte de dekens goed, Frans liet het gewillig toe. Even lag hij stil om uit te rusten. Dan greep hij vaders hand beet en vroeg: „Waar ben ik toch?".... Vader ging naast de bedstee zitten: „Wel, dat zie je toch, jongen.... je bent toch thuis, en je ziet toch wel, dat je op bed Hgt".... „Ben ik ziek?".... „Een beetje".... Weer was er een ogenblik stilte. Frans lag met zijn ogen wijdopen, hij keek langs vader heen als iemand die nadenkt, alsof hij probeerde te begrij pen wat het zeggen wou, dat hij nu ziek was. Dan schudde hij langzaam zijn hoofd en vroeg: „Waarom hebben jullie mij toch bij de buurman op bed gelegd?" Vader moest er een beetje om lachen. Het was ook zo'n koddige gedachte: bij de buurman op bed! Naast hen woonde een oude man, hij liep krom van ouderdom en soms ruimde Aagt de boel wel eens voor hem op, maar meestal wilde hij het niet hebben, dan zei hij: ik kan het zelf wel. En de gor dijnen voor het raam zagen zo zwart als een don kere regenwolk.... „Bij de buurman, jongen".... vroeg vader, „hoe kom je daar nu toch bij?".... Peinzend gingen de ogen van de zieke door de bedstee. Vader begreep het. Hij was gewend om op zolder te slapen en nu kon hij zich hier niet oriën teren. „Zie je wel, Frans, dat je niet bij de buur man op bed ligt".... Frans schudde zijn hoofd, „'t Is wel".... hield hij vol. „Kijk eens, alles ziet er net zo vuil uit, bah".... Hij wees naar een hoek van de bedstee: „Daar zit een grote spin.... kijk maar".... „Och kom, jongen.... wacht eens even".... Vader rees op, er viel hem een gedachte in. „Ik zal de grote lamp eens aansteken".... Hij ging naar de tafel. De lamp vlamde op.... „Zie je nou we!?".... vroeg hij. Hij bukte zich over Frans heen. Frans keek hem aan. Zijn ogen twijfelden nog, maar hij zei: „Ja.... ja.... ja".... „Gaat dan nu nog wat slapen".... zei vader. Hij dekte hem nog eens toe. Frans knikte vermoeid. Ineens greep hij vaders hand beet en zei: „Vader.... ik heb toch zo benauwd gedroomd.... Moet ik je eens vertellen.... Dat we met z'n drieën. Piet en Kees ook, je weet wel, de lampen in school uitgedraaid hebben, en toen heeft juffrouw Van Ree d'r been gebroken.... Raar, hé vader?".... „Ja, erg vreemd, jongen".... „En toen wou Piet hebben, dat ik zei, dat ik het alleen gedaan had, vader.... en hij wou me geld geven"... „Zo.... zo.... ga nu maar slapen, vent".... „Hij zou zoiets best durven, hé vader.... Piet is een gemene boer".... „Kom jongen, dat moet je niet zeggen".... „'t Is nog niet uit, vader.... En toen was ik in het land, en toen heeft baas Ouwestee me meegeno men in zijn wagen.... en ik wou niet. En toen heb ben we samen gevochten en hij heeft het ge wonnen".... Even hield hij op, alsof hij probeerde zich de geschiedenis weer voor de geest te halen, maar het ging niet. Dan zei hij: „'t Is nog wel een sterke ouwe vent, hé vader?".... „Is nou het verhaal uit?".... „Ja, nou is 't uit.... toen ben ik wakker ge worden".... „Gaat dan nu weer maar slapen".... Vader dekte hem nog eens toe achter zijn rug. Hij draaide de lamp uit en ging bij de tafel zitten. Langzaam haalde hij het boek naar zich toe maar hij kon nog niet lezen. Hij zette de krant weer om het nachtlampje en tuurde in het kleine rode vlammetje, dat een schemerig schijnsel wierp op zijn boek en een klein stukje van de tafel. En hij dacht aan het verhaal, dat Frans hem gedaan had. Hij had gedroomd!.... Arme jongen, als hij straks de waarheid zou weten.... En op een morgen wist hij de waarheid ineens, en dat kwam door de kleine Rietje.... Ze had een ruiker papieren rozen gevonden, ze lagen in een vuilnisemmer van de buurvrouw. Toen ze het mooie zag liggen gingen haar oogjes wijdopen van bewondering en haar handjes graaiden gretig de rammelende bloemen bij een.... Ze dribbelde met haar schat naar Aagt, die op het stoepje aan het schuren was. Ze hief de rozen hoog boven haar hoofdje, opdat Aagt ze goed zou kunnen zien en ze zei: „Mooi.... mooi".... Het leek een zucht van bewondering.... Aagt zette de bezem neer en keek even naar de groezelige rozen met een blik van diepe minach ting. Dan zei ze: „breng die rommel eens vlug waar je ze gehaald hebt".... Het gezicht van kleine Rietje betrok, en schielijk liet ze haar hand met de omhoog geheven bloe men zakken, alsof ze bevreesd was dat Aagt ze af zou nemen. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1990 | | pagina 5