OPWEKKING
.CMRISSK-
Voorjaar-Zomermode
INGESPRSKMET
LENTEZON
KNIPOOGT
IN ONZE
ZONNIGE
KOLLEKTIE
'De mechanisering van liet mensbeeld'
ook in marine-look
mevr. A. Tieks
te Dirksland
OJW Dirksland
Zendingsavond Melissant
Flakkeese Zaterdagvliegers
Bladz. 2
„EILANDEN NIEUWS"
VRIJDAG 27 APRIL 1990
Weststraat 34 - Nieuwerkerk (Z) - Tel. 01114-1373
ledere middag geopend. Zaterdags de gehele dag
Vrijdagavond koopavond. Maandag gesloten
Boekbespreking
Het was in 1963. Dominee Petros
Mzamo, predikant te Zimbabwe, des
tijds nog Rhodesië geheten, was enige
tijd in Nederland. Hij had een gesprek
met een Nederlands predikant. Ze spra
ken over de zegen op de arbeid van hun
prediking. Ds. Mzamo: „Er is helaas
weinig vrucht op mijn werk te zien. Ik
denk dat u hier in Holland uw werk veel
beter doet. Uw werk zal gemakkelijker
zijn dan het mijne in donker Afrika.
Velen van uw volk hebben godvrezende
ouders en predikers. Zij hebben het
evangelie in hun huis en kunnen in de
Bijbel lezen. Mijn arm volk in Afrika
heeft daarentegen veel heidens bijge
loof; het leeft in geestelijke donkerheid
en knellende banden van satan. Daar
om zal bij uw volk in Nederland wel
meer zegen zijn op de prediking van
het Woord".
Zijn blanke broeder moest hem teleur
stellen. „Weliswaar hebben we hier nog
de zuivere bediening van Gods Woord.
Echter - velen van de hoorders hebben
wel oren om te luisteren, maar geen hart
om te gehoorzamen aan de Heere. Uw
volk in Afrika ligt, zonder de kennis van
het evangelie, alleen onder Gods toom
door de diepe val in Adam. Maar ons
volk in Nederland komt onder een dub
bele toom, want zij moeten Christus ver
werpen om verloren te gaan".
Dominee Mzamo was diep geschokt
toen hij dit hoorde. Zoveel voorrechten,
en dan een algemene verwerping van
het evangelie! En zijn hartelijke advies
was de Heere met alle inzet te smeken
om een ontwaking uit die diepe geeste
lijke slaap. Een opwekking, niet minder
dan een opwekking!, was nodig. „U moet
allen met dubbele krachten bidden om
de uitstorting van de Heilige Geest. Niet
alleen de predikanten, maar al Gods
kinderen in dit land, hebben de plicht
zonder uitstel met heilige volharding te
bidden om de krachtige werking van
Gods Geest voor de predikers en de
hoorders".
Bezorgdheid
De inhoud van het boek dat ik bij dezen
aankondig, ligt in het verlengde van deze
aanbeveling. Bidt de HEERE des hemels
om Zijn doorbrekende en onwederstande-
lijke werk - in ons land, in de kerken, in de
gemeenten, in de gezinnen, in de harten...
Wie weet. Hij mocht zich wenden!
Drs. W. van Vlastuin is de auteur van het
boek met de ondubbelzinnige titel:
Opwekking. De schrijver is kandidaat tot
de heilige dienst in de Nederlandse Her
vormde kerk; hij nam onlangs een
beroep aan naar de gemeente van Wou-
terswoude. Al eerder schroefde heer Van
Vlastuin over dit onderwerp. Namelijk
in het boek 'Die God leeft nog', dat bij
zonder is gewijd aan de opwekkingen in
Northampton in Noord-Amerika in de
jaren 1734-1735. Bij deze 'revival' be
hoort de naam van Jonathan Edwards
genoemd te worden.
De intentie van de schrijver met dit zijn
boek is dezelfde als die van ds. Mzamo.
Dat blijkt al uit wat hij op de eerste
pagina schrijft - en het komt telkens
weer terug. Een diepe bezorgdheid over
de situatie van de kerk in Nederland is
de eerste reden die tot dit boek leidde.
We zijn verder weg dan we denken,
aldus de stelling van de schrijver. Ook,
ja juist onder hen die zich tot de Gere
formeerde Gezindte rekenen, is er veel
vorm, veel aktiviteit, veel bloei van het
kerkelijk leven - maar waar is de ware
vrucht? Waar is de verbrokenheid des
harten? Waar is de beoefening van het
ware geloof? Drs. Van Vlastuin: „Uit
gangspunt bij het schrijven van dit boek
was enerzijds dat wij gezondigd hebben
en dat schuldbelijdenis nodig is. Maar
anderzijds ook dat Gods almacht en
genade in deze moderne tijd niet krach
teloos geworden zijn. Ook nu kunnen de
stromen van de Heilige Geest uitgestort
worden tot een nieuwe bloei van de kerk
en tot verheerlijking van Gods heilige
Naam!"
Noodzaak
Wat is nu eigenlijk een 'opwekking'? Een
opwekking is, naar de omschrijving in dit
boek, een ongewone openbaring van de
kracht van Gods genade in het verlevendi
gen van het geloof en de godsvrucht bij Gods
kinderen en in het overtuigen en bekeren
van zorgeloze zondaren. Opwekking is der
halve geen mensenwerk, maar een kracht
en soeverein, eenzijdig en onwederstande-
lijk werk van Gods Geest
Modehuis
Winterstraat 5
DIRKSLAND
Tel. (01877) 13 66
Het wonder van zulk een opwekking
snijdt al het menselijk aktivisme radi-
kaal af Het gaat niet om een werk van
ons, maar om een werk van God. Niet
wij mensen beschikken over Gods Geest,
maar deze beschikt soeverein over men
sen. Hij is de Vrijmachtige, die geen
rekenschap geeft van Zijn daden...
Kenmerkend voor een opwekking, zo
lezen we in dit boek, is dat de HEERE
niet slechts in de diepte werkt door zon
daren ervan te overtuigen dat ze voor
Hem niet kunnen bestaan en door hen
tot Hem te bekeren, maar vooral ook in
de breedte. Velen, dikwijls heel velen
zelfs, worden tot Hem bekeerd. En dat
binnen een betrekkelijk korte tijd. On
der de prediking van de al genoemde
Edwards bijvoorbeeld veranderde de
hele stad door de krachtige zegen van de
Heilige Geest. Zondaren werden ver
brijzeld en verbroken; ze kwamen als
sneeuwvlokken tot de Zaligmaker. Er
was geen huis waarin niemand tot God
bekeerd was. Overal kon men het wenen
horen; hetzij van droefheid, hetzij van
blijdschap. Ook alle zondige gewoonten
en praktijken werden verlaten. De stad
was in korte tijd van een bandeloze en
zedeloze plaats min of meer een stad
Gods geworden. De tegenwoordigheid
van de HEERE was bijkans tastbaar.
Die God leeft nog! Vandaar dit bewogen
boek. We lezen er als het ware de sme
king in: Het is de tijd voor de HEERE
dat Hij werke, want zij hebben Uw wet
verlaten. Het is diepe noodzaak dat er
een volk is dat worstelt aan Gods gena-
detroon om de openbaring van Zijn
genade in volk en kerk. 'De noodzaak van
opwekking' is dan ook de titel van een
der belangrijkste hoofdstukken uit dit
boek. Een nood die tegelijk ook schuld
is. Schuld vooral van de kerk. Het oor
deel begint bij het huis Gods.
Hoofdstuk drie geeft aan de hand van de
geschiedenis der kerk 'de mogelijkheid
van opwelddng' weer. De HEERE heeft
in het verleden gesproken door Zijn
Geest met kracht en in niet geringe mate
te schenken - Hem ter ere en velen tot
zaligheid. Niet alleen in dit hoofdstuk,
maar door het gehele boek heen blijkt
het historisch besef van de schrijver. De
wonderen des Allerhoogsten worden
verhaald opdat we zouden beseffen dat
Hij wonderlijk van raad en machtig van
daad is. En die God leeft nog!
In de verdere hoofdstukken komen nog
aan de orde: de zekerheid van opwek
king, de heerlijkheid van opwekking en
vooral ook het gebed om opwekking.
Met een citaat uit dit laatste gedeelte
besluit ik deze - aanbevelende! - be
spreking.
Ware godsvrucht geeft ootmoed. Dat kan
niet anders, want ieder die dicht bij de
HEERE leeft, zal veel van zijn eigen ahrt
leren kennen. Wat wij al meer nodig
hebben, is Godskennis en zelfkennis. We
moeten meer overweldigd worden door de
heerlijkheiden majesteit van God. Dan roe
pen we uit met Jesaja: Wee mij, want ik
verga!, dewijl ik een man van onreine lip
pen ben". We moeten meer zondekennis
hebben in onze oppervlakkige tijd. We heb
ben meer verbrokenheid nodig, totale ver
brokenheid. Zo zijn wij mannen Gods,
waarin God kan wonen en waardoor Hij
kan werken.
N.a.v. Drs. W. van Vlastuin, Opwekking.
Uitgeverij De Banier te Utreciit.
Paperback.
217 pag. Prijs 16,90.
Middelhamis
J. M. J. Kieviet
Woensdag 2 mei a.s. zal in het Ontmoe
tingscentrum achter de Gereformeerde
Kerk aan de Nieuweweg te Melissant
een zendingsavond worden gehouden.
De aanvang is half acht. We beginnen
met koffie.
Willemien Holtrop zal deze avond ver
tellen over haar werk als verpleegkun
dige en vroedvrouw in Bangladesh.
Allen hartelijk welkom!
Mag ik aan u voorstellen: dikke Does (bobtail), Lady (shel-
tie), Cita (poedel), Sharlie (Maltezer leeuw). Oscar (spaniel)
en Sunda (Pekingees) Alles zes de honden wonen bij defam.
Tieks in Dirksland.
„Stiljongens", maant mevr. Tieks als ik na de kennismaking
met de honden een praatje maak met hun baas. Ze geven
nog een paar grommetjes en druipen dan gehoorzaam af
naar de bijkeuken.
„Ik ben dol op hen verklapt mevr. Tieks, „de dieren zijn
mijn grote hobby. ledere dag ben ik intensief met ze bezig en
ze zijn me allemaal e\>en lief'.
Waarom zo veel honden?"
,Als ik een hond tegen kom met een beetje zielige achter
grond, kan ik het niet laten om hem of haar mee naar huis te
nemen. Dikke Does, Lady en Cita bijvoorbeeld, komen uit
een asiel. Dikke Does was een afstandshond en Cita was aan
een boom vastgebonden geweest. Wij hebben het óók een
keer meegemaakt dat er voor ons huis, aan de overkant van
de weg, een hond aan een boom vastgebonden zat. Toen ik 's
morgens opstond en naar buiten keek, zag ik hem zitten. Ik
schoot mijn sloffen aan én ben er gelijk naartoe gegaan. Hoe
kan iemand zoiets doen! Degene, die dat gedaan had, wist
natuurlijk dat ik hem in huis zou halen. Het heeft nog bij jul
lie in de krant'gestaan. Hij heeft daarna een goed tehuis
gekregen".
U moet niet raar opkijken als u in de omgeving van Dirks
land mevr. Tieks ziet fietsen met een hondje voorop in de
mand. Dit hondje, Sharlie, was zes maanden oud toen hijz'n
rechterpoot onder het lopen begon op te beuren. Er was dui
delijk iets mis. Enfin, Sharlie moest naar de kliniek om aan
haar heup geopereerd te worden.
„Onze kinderen leefden zo met hem mee dat ze zelfs een
kaart stuurden lacht mevr. Tieks. „Daarna is het een paar
jaar goed gegaan met hem tot hij op een dag wéér zijn achter
poot begon op te beuren. Om hem van tijd tot tijd toch mee
naar buiten te kunnen nemen, ga ik met hem fietsen. Als het
koud is krijgt hij een hondejasje aan.
Does heeft nog een leuke bijzonderheid: als de telefoon rin
kelt, gaat hij blaffen
Op aandringen van haar ouders is mevr Tieks na haar mid
delbare schoolopleiding onderwijzeres geworden, (vandaar
haar: „stil jongens"?). Maar liever was ze 'iets' met dieren
gaan doen.
„Toen ik ook mijn hoofdakte had gehaald, werd ik hoofd
van de Montessorischool in de Achterhoek, waar ik ben
opgegroeid. Ik ben daar, samen met de leerlingetjes enkele
dieren gaan houden zoals hamsters en konijntjes. Dat was
tegen de wil van hun ouders, die het eigenlijk maar vies en
onhygiënisch vonden. Toch heb ik doorgezet waar voor
iedereen me later dankbaar was".
Haar jeugdwens is in ieder geval toch nog in vervulling
gegaan! Twintig jaar woont de familie Tieks al op Flakkee,
waarvan de laatste 16 jaar op hun verbouwde boerderij in
Dirksland. Heimwee naar de Achterhoek?
,Afen toe. We wonen hier fijn met veel ruimte voor de hon
den, ook om het huis. Wat ik mis dat zijn de bossen. Ik ben
niet alleen opgegroeid in de Achterhoek, ik was er ook mee
vergroeid. Er staat hier altijd wind, óók als er geen wind
is".
Veel tijd om naar de bossen te verlangen heeft ze echter niet.
Als ze me vertelt wat ze naast de zorg voor haar honden alle
maal nog doet, benijd ik haar om haar energie... Om te
beginnen is ze bezig met een cursus dieren verzorging, doet de
controles van pasgeplaatste honden van het streekdierente-
huis te Spijkenisse, bezoekt om de veertien dagen enkele
bejaarden, organiseert ieder jaar de kollektes voor de Nier
stichting in Dirksland (petje af voor de kollektanten!), gaat
een schildercursus volgen en, last but not least, ze is enthou
siast lid van de mandoline-club 'Estampida' te Middel-
harnis.
„Mandoline spelen vind ik een heerlijke ontspanning. Het is
echt enig. We repeteren in 'de Samaritaan'. We kunnen trou
wens best nog enkele leden gebruiken, bijv. mensen die
gitaar, mandola of cello spelen. Wegeven regelmatig uitvoe
ringen. Vorige week speelden weopde 'Henri Dunant'en vol
gende week in Oude Tonge".
Haar enthousiasme werkt aanstekelijk. Ze laat me het pro
gramma zien van het eerstvolgende concert. Tot mijn verras
sing zie ik er ook het'Ave Verumen de 'Holy Cityop staan.
Hoe vindt haar man het dat ze zoveel hobby's heeft?
„Prima. Hij heeft ook een hobby: zijn werk. En zo hebben we
het beiden naar ons zin. Maar hoe laat het 's avonds ook
geworden is: voor het slapen gaan maken we altijd samen
nog een wandeling. Dat vinden we heerlijk.
Teunie Knöps
Lezing voor de NPV:
(I)
Op maandag 23 april heeft de
Nederlandse Patiënten Vereniging
haar algemene vergadering gehou
den. Naast een huishoudelijk ge
deelte is een deel van de avond
gereserveerd voor een lezing. De
heer G. Slootweg heeft deze avond
gesproken over 'De mechanisering
van het mensbeeld'.
Spreker leest eerst een stukje voor uit
een artikel waarin het gaat over het
invriezen van organen of zelfs hele
levende mensen. De bedoeling hiervan?
Wachten tot tegen een bepaalde kwaal
een medicijn is en dan de lichamen ont
dooien. Men meent dat hiermee het eeu
wige leven binnen handbereik is ge
komen.
Spreker vraagt zich af hoe het zover
gekomen is. Hij wil op deze vraag een
antwoord geven door de geschiedenis na
te gaan.
Egypte
De Egyptenaren zijn zeer bekwaam in
de geneeskunde. Zij zijn in hun tijd de
enigen die het lichaam openen. Ze doen
dat niet alleen bij doden om te mummi
ficeren, maar ook bij levenden. Uit
onderzoek is gebleken dat bij een Farao
een hersentumor is verwijderd en dat de
man daarna nog 6 jaar heeft geleefd.
Verder kent Egypte oog- en oorspecia
listen.
De geneeskunde is altijd het werk van
priesters. De geneeskunst is verweven
met het religieuze.
Griekenland
De Grieken maken gebruik van gebeds
genezing. Hierin speelt de slang (escu
laap) een heel belangrijke rol. Nog
heden ten dage is de Griek Hippocrates
een begrip.
Romeinen
De Romeinen nemen de Griekse be
schaving over. In het Romeinse rijk ont
staat het Christendom. Het Christen
dom verspreidt zich heel snel. Christe
nen zien ziekte als een straf of beproe
ving van de Heere.
Het Christendom verwatert en allerlei
dwalingen doen hun intrede.
Toch proberen zendelingen als Willi-
brord en Bonifatius de heidenen niet
alleen het Evangelie te brengen. Nee,
waar mogelijk bieden ze ook genees
kundige hulp. Het Christendom in die
tijd is niet vóór opereren. De mens is
immers naar Gods beeld geschapen.
Middeleeuwen
Heel bekend zijn in deze tijd de kloos
ters met hun kruidentuinen. De monni
ken houden zich heel intensief bezig
met deze geneeskrachtige kruiden. Te
gen veel ziekten is echter geen kruid
gewassen. Bijvoorbeeld de pest. Toch
wordt in die tijd deze afschuwelijke
ziekte een gave Gods genoemd. Bij
bepaalde epidemieën worden wel pro
cessies gehouden, de beelden worden
meegedragen, maar onderzoek naar het
ontstaan van bepaalde kwalen vindt
niet plaats.
Renaissance
De tijd van de wedergeboorte van de
klassieke oudheid.
Men bestudeert Grieken en Egyptena
ren. In deze periode waagt een Italiaan
het om een menselijk lichaam kompleet
te openen. Hij heeft gekeken hoe de
mens, het menselijk lichaam funktio-
neert. Hier begint de mechanisering van
het mensbeeld. De mens wordt gezien
als een mechanisme.
Nadere Reformatie
De Reformatie heeft zich met deze
materie niet beziggehouden. De Nadere
Reformatie wel. De vraag wordt gesteld
of het besluit van de Heere over het eind
van het leven onveranderlijk is. Die
vraag wordt positief beantwoord.
Nadrukkelijk wijst spreker erop dat die
waarheid ook vandaag nog geldt. De
Heere bepaalt het eind van het leven van
de mens. Ook bij euthanasie. Ander
zijds beklemtoont spreker ook de ver
antwoordelijkheid van de mens.
De verlichting
Deze beweging blijft religieus. Een heel
belangrijke vertegenwoordiger van deze
stroming is Descartes. Hij stelt dat de
mens een verlicht verstand heeft. Dat is
belangrijk. Het lichaam is onbelangrijk,
het denken wel. Op zintuigen kun je niet
vertrouwen, zij bedriegen de mens.
Zaterdag 28 april 'Filmavond' wat er
gebeurt, als je op je 17e jaar uit de Sovjet
Unie vlucht en dan in Amerika terecht
komt; kun je zien in Gold trough the
fire!
20.00 uur gaan we draaien! Om de prijs
hoef je het niet te laten, die is 3,-.
Tot ziens! OJW-team
Een wedvlucht vanuit Oudenaarde d.d. 12
april 1990. In concours 1534 duiven.
H. Kleyn, Ouddorp: 1, 19, 20; Ph. Log-
mans. Herkingen: 2, 7, 8,14; M. Huizer,
Herkingen: 3; L. Dorsman, Ouddorp: 4;
C. Venneman, Ouddorp: 5, 23; A. van
Alphen, Nieuwe Tonge: 6; Comb. Nagte-
gaal. Melissant: 9; J. Groenendijk, Som-
melsdijk: 10,21; J. Kaptijn, Ouddorp: 11,
26; C. M. Grinwis, Ouddorp: 12; J. Hoek,
Stellendam: 13, 28; C. Heerschap, Oud
dorp: 15; J. van Wijk, Ouddorp: 16; J.
Maassen, Oostvoome: 17; M. Melissant
en Zn., Stellendam: 18; A. P. Groenen
dijk, Rockanje: 22; K. Meyer, Ouddorp:
24; A. de Gans, Sommelsdijk: 25; J. C.
Roodzant, Dirksland: 27; J. L. Troost,
Stellendam: 29; J. Smit, Stellendam: 30.
Empirisme
In deze tijd onderkent men ook dat zin
tuigen de mens bedriegen. Toch wordt
gesteld dat onderzoek heel noodzakelijk
is. En wanneer een proef verschillende
keren herhaald wordt en de uitkomst is
steeds gelijk, dan is de waarneming
waar. Voor de Empiristen is een labora
torium een heel belangrijke werkruimte.
Op alle terreinen worden wetmatighe
den ontdekt. De vraag wordt gesteld of
de mens ook onderworpen is aan wet
matigheden. Ook dat wordt onderzocht.
Industriële revolutie
De mens wordt nu gezien als arbeider.
En de arbeider wordt gezien als kapi
taal. De mens is een produktiemiddel,
een machine. Alleen belangrijk is, datje
er genoeg hebt. Christenen protesteer
den tegen deze opvattingen. Helaas, de
kerk zweeg. De samenleving is vertech-
niseerd. De mens is mechanisme gewor
den. Helaas is er menselijk gezien geen
weg terug, aldus de heer Slootweg.
«^^elen?U vindt
gekJ bijj
Illllllllflllllllllllllllltlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll