OPWEKKING .CMRISSK- Voorjaar-Zomermode INGESPRSKMET LENTEZON KNIPOOGT IN ONZE ZONNIGE KOLLEKTIE 'De mechanisering van liet mensbeeld' ook in marine-look mevr. A. Tieks te Dirksland OJW Dirksland Zendingsavond Melissant Flakkeese Zaterdagvliegers Bladz. 2 „EILANDEN NIEUWS" VRIJDAG 27 APRIL 1990 Weststraat 34 - Nieuwerkerk (Z) - Tel. 01114-1373 ledere middag geopend. Zaterdags de gehele dag Vrijdagavond koopavond. Maandag gesloten Boekbespreking Het was in 1963. Dominee Petros Mzamo, predikant te Zimbabwe, des tijds nog Rhodesië geheten, was enige tijd in Nederland. Hij had een gesprek met een Nederlands predikant. Ze spra ken over de zegen op de arbeid van hun prediking. Ds. Mzamo: „Er is helaas weinig vrucht op mijn werk te zien. Ik denk dat u hier in Holland uw werk veel beter doet. Uw werk zal gemakkelijker zijn dan het mijne in donker Afrika. Velen van uw volk hebben godvrezende ouders en predikers. Zij hebben het evangelie in hun huis en kunnen in de Bijbel lezen. Mijn arm volk in Afrika heeft daarentegen veel heidens bijge loof; het leeft in geestelijke donkerheid en knellende banden van satan. Daar om zal bij uw volk in Nederland wel meer zegen zijn op de prediking van het Woord". Zijn blanke broeder moest hem teleur stellen. „Weliswaar hebben we hier nog de zuivere bediening van Gods Woord. Echter - velen van de hoorders hebben wel oren om te luisteren, maar geen hart om te gehoorzamen aan de Heere. Uw volk in Afrika ligt, zonder de kennis van het evangelie, alleen onder Gods toom door de diepe val in Adam. Maar ons volk in Nederland komt onder een dub bele toom, want zij moeten Christus ver werpen om verloren te gaan". Dominee Mzamo was diep geschokt toen hij dit hoorde. Zoveel voorrechten, en dan een algemene verwerping van het evangelie! En zijn hartelijke advies was de Heere met alle inzet te smeken om een ontwaking uit die diepe geeste lijke slaap. Een opwekking, niet minder dan een opwekking!, was nodig. „U moet allen met dubbele krachten bidden om de uitstorting van de Heilige Geest. Niet alleen de predikanten, maar al Gods kinderen in dit land, hebben de plicht zonder uitstel met heilige volharding te bidden om de krachtige werking van Gods Geest voor de predikers en de hoorders". Bezorgdheid De inhoud van het boek dat ik bij dezen aankondig, ligt in het verlengde van deze aanbeveling. Bidt de HEERE des hemels om Zijn doorbrekende en onwederstande- lijke werk - in ons land, in de kerken, in de gemeenten, in de gezinnen, in de harten... Wie weet. Hij mocht zich wenden! Drs. W. van Vlastuin is de auteur van het boek met de ondubbelzinnige titel: Opwekking. De schrijver is kandidaat tot de heilige dienst in de Nederlandse Her vormde kerk; hij nam onlangs een beroep aan naar de gemeente van Wou- terswoude. Al eerder schroefde heer Van Vlastuin over dit onderwerp. Namelijk in het boek 'Die God leeft nog', dat bij zonder is gewijd aan de opwekkingen in Northampton in Noord-Amerika in de jaren 1734-1735. Bij deze 'revival' be hoort de naam van Jonathan Edwards genoemd te worden. De intentie van de schrijver met dit zijn boek is dezelfde als die van ds. Mzamo. Dat blijkt al uit wat hij op de eerste pagina schrijft - en het komt telkens weer terug. Een diepe bezorgdheid over de situatie van de kerk in Nederland is de eerste reden die tot dit boek leidde. We zijn verder weg dan we denken, aldus de stelling van de schrijver. Ook, ja juist onder hen die zich tot de Gere formeerde Gezindte rekenen, is er veel vorm, veel aktiviteit, veel bloei van het kerkelijk leven - maar waar is de ware vrucht? Waar is de verbrokenheid des harten? Waar is de beoefening van het ware geloof? Drs. Van Vlastuin: „Uit gangspunt bij het schrijven van dit boek was enerzijds dat wij gezondigd hebben en dat schuldbelijdenis nodig is. Maar anderzijds ook dat Gods almacht en genade in deze moderne tijd niet krach teloos geworden zijn. Ook nu kunnen de stromen van de Heilige Geest uitgestort worden tot een nieuwe bloei van de kerk en tot verheerlijking van Gods heilige Naam!" Noodzaak Wat is nu eigenlijk een 'opwekking'? Een opwekking is, naar de omschrijving in dit boek, een ongewone openbaring van de kracht van Gods genade in het verlevendi gen van het geloof en de godsvrucht bij Gods kinderen en in het overtuigen en bekeren van zorgeloze zondaren. Opwekking is der halve geen mensenwerk, maar een kracht en soeverein, eenzijdig en onwederstande- lijk werk van Gods Geest Modehuis Winterstraat 5 DIRKSLAND Tel. (01877) 13 66 Het wonder van zulk een opwekking snijdt al het menselijk aktivisme radi- kaal af Het gaat niet om een werk van ons, maar om een werk van God. Niet wij mensen beschikken over Gods Geest, maar deze beschikt soeverein over men sen. Hij is de Vrijmachtige, die geen rekenschap geeft van Zijn daden... Kenmerkend voor een opwekking, zo lezen we in dit boek, is dat de HEERE niet slechts in de diepte werkt door zon daren ervan te overtuigen dat ze voor Hem niet kunnen bestaan en door hen tot Hem te bekeren, maar vooral ook in de breedte. Velen, dikwijls heel velen zelfs, worden tot Hem bekeerd. En dat binnen een betrekkelijk korte tijd. On der de prediking van de al genoemde Edwards bijvoorbeeld veranderde de hele stad door de krachtige zegen van de Heilige Geest. Zondaren werden ver brijzeld en verbroken; ze kwamen als sneeuwvlokken tot de Zaligmaker. Er was geen huis waarin niemand tot God bekeerd was. Overal kon men het wenen horen; hetzij van droefheid, hetzij van blijdschap. Ook alle zondige gewoonten en praktijken werden verlaten. De stad was in korte tijd van een bandeloze en zedeloze plaats min of meer een stad Gods geworden. De tegenwoordigheid van de HEERE was bijkans tastbaar. Die God leeft nog! Vandaar dit bewogen boek. We lezen er als het ware de sme king in: Het is de tijd voor de HEERE dat Hij werke, want zij hebben Uw wet verlaten. Het is diepe noodzaak dat er een volk is dat worstelt aan Gods gena- detroon om de openbaring van Zijn genade in volk en kerk. 'De noodzaak van opwekking' is dan ook de titel van een der belangrijkste hoofdstukken uit dit boek. Een nood die tegelijk ook schuld is. Schuld vooral van de kerk. Het oor deel begint bij het huis Gods. Hoofdstuk drie geeft aan de hand van de geschiedenis der kerk 'de mogelijkheid van opwelddng' weer. De HEERE heeft in het verleden gesproken door Zijn Geest met kracht en in niet geringe mate te schenken - Hem ter ere en velen tot zaligheid. Niet alleen in dit hoofdstuk, maar door het gehele boek heen blijkt het historisch besef van de schrijver. De wonderen des Allerhoogsten worden verhaald opdat we zouden beseffen dat Hij wonderlijk van raad en machtig van daad is. En die God leeft nog! In de verdere hoofdstukken komen nog aan de orde: de zekerheid van opwek king, de heerlijkheid van opwekking en vooral ook het gebed om opwekking. Met een citaat uit dit laatste gedeelte besluit ik deze - aanbevelende! - be spreking. Ware godsvrucht geeft ootmoed. Dat kan niet anders, want ieder die dicht bij de HEERE leeft, zal veel van zijn eigen ahrt leren kennen. Wat wij al meer nodig hebben, is Godskennis en zelfkennis. We moeten meer overweldigd worden door de heerlijkheiden majesteit van God. Dan roe pen we uit met Jesaja: Wee mij, want ik verga!, dewijl ik een man van onreine lip pen ben". We moeten meer zondekennis hebben in onze oppervlakkige tijd. We heb ben meer verbrokenheid nodig, totale ver brokenheid. Zo zijn wij mannen Gods, waarin God kan wonen en waardoor Hij kan werken. N.a.v. Drs. W. van Vlastuin, Opwekking. Uitgeverij De Banier te Utreciit. Paperback. 217 pag. Prijs 16,90. Middelhamis J. M. J. Kieviet Woensdag 2 mei a.s. zal in het Ontmoe tingscentrum achter de Gereformeerde Kerk aan de Nieuweweg te Melissant een zendingsavond worden gehouden. De aanvang is half acht. We beginnen met koffie. Willemien Holtrop zal deze avond ver tellen over haar werk als verpleegkun dige en vroedvrouw in Bangladesh. Allen hartelijk welkom! Mag ik aan u voorstellen: dikke Does (bobtail), Lady (shel- tie), Cita (poedel), Sharlie (Maltezer leeuw). Oscar (spaniel) en Sunda (Pekingees) Alles zes de honden wonen bij defam. Tieks in Dirksland. „Stiljongens", maant mevr. Tieks als ik na de kennismaking met de honden een praatje maak met hun baas. Ze geven nog een paar grommetjes en druipen dan gehoorzaam af naar de bijkeuken. „Ik ben dol op hen verklapt mevr. Tieks, „de dieren zijn mijn grote hobby. ledere dag ben ik intensief met ze bezig en ze zijn me allemaal e\>en lief'. Waarom zo veel honden?" ,Als ik een hond tegen kom met een beetje zielige achter grond, kan ik het niet laten om hem of haar mee naar huis te nemen. Dikke Does, Lady en Cita bijvoorbeeld, komen uit een asiel. Dikke Does was een afstandshond en Cita was aan een boom vastgebonden geweest. Wij hebben het óók een keer meegemaakt dat er voor ons huis, aan de overkant van de weg, een hond aan een boom vastgebonden zat. Toen ik 's morgens opstond en naar buiten keek, zag ik hem zitten. Ik schoot mijn sloffen aan én ben er gelijk naartoe gegaan. Hoe kan iemand zoiets doen! Degene, die dat gedaan had, wist natuurlijk dat ik hem in huis zou halen. Het heeft nog bij jul lie in de krant'gestaan. Hij heeft daarna een goed tehuis gekregen". U moet niet raar opkijken als u in de omgeving van Dirks land mevr. Tieks ziet fietsen met een hondje voorop in de mand. Dit hondje, Sharlie, was zes maanden oud toen hijz'n rechterpoot onder het lopen begon op te beuren. Er was dui delijk iets mis. Enfin, Sharlie moest naar de kliniek om aan haar heup geopereerd te worden. „Onze kinderen leefden zo met hem mee dat ze zelfs een kaart stuurden lacht mevr. Tieks. „Daarna is het een paar jaar goed gegaan met hem tot hij op een dag wéér zijn achter poot begon op te beuren. Om hem van tijd tot tijd toch mee naar buiten te kunnen nemen, ga ik met hem fietsen. Als het koud is krijgt hij een hondejasje aan. Does heeft nog een leuke bijzonderheid: als de telefoon rin kelt, gaat hij blaffen Op aandringen van haar ouders is mevr Tieks na haar mid delbare schoolopleiding onderwijzeres geworden, (vandaar haar: „stil jongens"?). Maar liever was ze 'iets' met dieren gaan doen. „Toen ik ook mijn hoofdakte had gehaald, werd ik hoofd van de Montessorischool in de Achterhoek, waar ik ben opgegroeid. Ik ben daar, samen met de leerlingetjes enkele dieren gaan houden zoals hamsters en konijntjes. Dat was tegen de wil van hun ouders, die het eigenlijk maar vies en onhygiënisch vonden. Toch heb ik doorgezet waar voor iedereen me later dankbaar was". Haar jeugdwens is in ieder geval toch nog in vervulling gegaan! Twintig jaar woont de familie Tieks al op Flakkee, waarvan de laatste 16 jaar op hun verbouwde boerderij in Dirksland. Heimwee naar de Achterhoek? ,Afen toe. We wonen hier fijn met veel ruimte voor de hon den, ook om het huis. Wat ik mis dat zijn de bossen. Ik ben niet alleen opgegroeid in de Achterhoek, ik was er ook mee vergroeid. Er staat hier altijd wind, óók als er geen wind is". Veel tijd om naar de bossen te verlangen heeft ze echter niet. Als ze me vertelt wat ze naast de zorg voor haar honden alle maal nog doet, benijd ik haar om haar energie... Om te beginnen is ze bezig met een cursus dieren verzorging, doet de controles van pasgeplaatste honden van het streekdierente- huis te Spijkenisse, bezoekt om de veertien dagen enkele bejaarden, organiseert ieder jaar de kollektes voor de Nier stichting in Dirksland (petje af voor de kollektanten!), gaat een schildercursus volgen en, last but not least, ze is enthou siast lid van de mandoline-club 'Estampida' te Middel- harnis. „Mandoline spelen vind ik een heerlijke ontspanning. Het is echt enig. We repeteren in 'de Samaritaan'. We kunnen trou wens best nog enkele leden gebruiken, bijv. mensen die gitaar, mandola of cello spelen. Wegeven regelmatig uitvoe ringen. Vorige week speelden weopde 'Henri Dunant'en vol gende week in Oude Tonge". Haar enthousiasme werkt aanstekelijk. Ze laat me het pro gramma zien van het eerstvolgende concert. Tot mijn verras sing zie ik er ook het'Ave Verumen de 'Holy Cityop staan. Hoe vindt haar man het dat ze zoveel hobby's heeft? „Prima. Hij heeft ook een hobby: zijn werk. En zo hebben we het beiden naar ons zin. Maar hoe laat het 's avonds ook geworden is: voor het slapen gaan maken we altijd samen nog een wandeling. Dat vinden we heerlijk. Teunie Knöps Lezing voor de NPV: (I) Op maandag 23 april heeft de Nederlandse Patiënten Vereniging haar algemene vergadering gehou den. Naast een huishoudelijk ge deelte is een deel van de avond gereserveerd voor een lezing. De heer G. Slootweg heeft deze avond gesproken over 'De mechanisering van het mensbeeld'. Spreker leest eerst een stukje voor uit een artikel waarin het gaat over het invriezen van organen of zelfs hele levende mensen. De bedoeling hiervan? Wachten tot tegen een bepaalde kwaal een medicijn is en dan de lichamen ont dooien. Men meent dat hiermee het eeu wige leven binnen handbereik is ge komen. Spreker vraagt zich af hoe het zover gekomen is. Hij wil op deze vraag een antwoord geven door de geschiedenis na te gaan. Egypte De Egyptenaren zijn zeer bekwaam in de geneeskunde. Zij zijn in hun tijd de enigen die het lichaam openen. Ze doen dat niet alleen bij doden om te mummi ficeren, maar ook bij levenden. Uit onderzoek is gebleken dat bij een Farao een hersentumor is verwijderd en dat de man daarna nog 6 jaar heeft geleefd. Verder kent Egypte oog- en oorspecia listen. De geneeskunde is altijd het werk van priesters. De geneeskunst is verweven met het religieuze. Griekenland De Grieken maken gebruik van gebeds genezing. Hierin speelt de slang (escu laap) een heel belangrijke rol. Nog heden ten dage is de Griek Hippocrates een begrip. Romeinen De Romeinen nemen de Griekse be schaving over. In het Romeinse rijk ont staat het Christendom. Het Christen dom verspreidt zich heel snel. Christe nen zien ziekte als een straf of beproe ving van de Heere. Het Christendom verwatert en allerlei dwalingen doen hun intrede. Toch proberen zendelingen als Willi- brord en Bonifatius de heidenen niet alleen het Evangelie te brengen. Nee, waar mogelijk bieden ze ook genees kundige hulp. Het Christendom in die tijd is niet vóór opereren. De mens is immers naar Gods beeld geschapen. Middeleeuwen Heel bekend zijn in deze tijd de kloos ters met hun kruidentuinen. De monni ken houden zich heel intensief bezig met deze geneeskrachtige kruiden. Te gen veel ziekten is echter geen kruid gewassen. Bijvoorbeeld de pest. Toch wordt in die tijd deze afschuwelijke ziekte een gave Gods genoemd. Bij bepaalde epidemieën worden wel pro cessies gehouden, de beelden worden meegedragen, maar onderzoek naar het ontstaan van bepaalde kwalen vindt niet plaats. Renaissance De tijd van de wedergeboorte van de klassieke oudheid. Men bestudeert Grieken en Egyptena ren. In deze periode waagt een Italiaan het om een menselijk lichaam kompleet te openen. Hij heeft gekeken hoe de mens, het menselijk lichaam funktio- neert. Hier begint de mechanisering van het mensbeeld. De mens wordt gezien als een mechanisme. Nadere Reformatie De Reformatie heeft zich met deze materie niet beziggehouden. De Nadere Reformatie wel. De vraag wordt gesteld of het besluit van de Heere over het eind van het leven onveranderlijk is. Die vraag wordt positief beantwoord. Nadrukkelijk wijst spreker erop dat die waarheid ook vandaag nog geldt. De Heere bepaalt het eind van het leven van de mens. Ook bij euthanasie. Ander zijds beklemtoont spreker ook de ver antwoordelijkheid van de mens. De verlichting Deze beweging blijft religieus. Een heel belangrijke vertegenwoordiger van deze stroming is Descartes. Hij stelt dat de mens een verlicht verstand heeft. Dat is belangrijk. Het lichaam is onbelangrijk, het denken wel. Op zintuigen kun je niet vertrouwen, zij bedriegen de mens. Zaterdag 28 april 'Filmavond' wat er gebeurt, als je op je 17e jaar uit de Sovjet Unie vlucht en dan in Amerika terecht komt; kun je zien in Gold trough the fire! 20.00 uur gaan we draaien! Om de prijs hoef je het niet te laten, die is 3,-. Tot ziens! OJW-team Een wedvlucht vanuit Oudenaarde d.d. 12 april 1990. In concours 1534 duiven. H. Kleyn, Ouddorp: 1, 19, 20; Ph. Log- mans. Herkingen: 2, 7, 8,14; M. Huizer, Herkingen: 3; L. Dorsman, Ouddorp: 4; C. Venneman, Ouddorp: 5, 23; A. van Alphen, Nieuwe Tonge: 6; Comb. Nagte- gaal. Melissant: 9; J. Groenendijk, Som- melsdijk: 10,21; J. Kaptijn, Ouddorp: 11, 26; C. M. Grinwis, Ouddorp: 12; J. Hoek, Stellendam: 13, 28; C. Heerschap, Oud dorp: 15; J. van Wijk, Ouddorp: 16; J. Maassen, Oostvoome: 17; M. Melissant en Zn., Stellendam: 18; A. P. Groenen dijk, Rockanje: 22; K. Meyer, Ouddorp: 24; A. de Gans, Sommelsdijk: 25; J. C. Roodzant, Dirksland: 27; J. L. Troost, Stellendam: 29; J. Smit, Stellendam: 30. Empirisme In deze tijd onderkent men ook dat zin tuigen de mens bedriegen. Toch wordt gesteld dat onderzoek heel noodzakelijk is. En wanneer een proef verschillende keren herhaald wordt en de uitkomst is steeds gelijk, dan is de waarneming waar. Voor de Empiristen is een labora torium een heel belangrijke werkruimte. Op alle terreinen worden wetmatighe den ontdekt. De vraag wordt gesteld of de mens ook onderworpen is aan wet matigheden. Ook dat wordt onderzocht. Industriële revolutie De mens wordt nu gezien als arbeider. En de arbeider wordt gezien als kapi taal. De mens is een produktiemiddel, een machine. Alleen belangrijk is, datje er genoeg hebt. Christenen protesteer den tegen deze opvattingen. Helaas, de kerk zweeg. De samenleving is vertech- niseerd. De mens is mechanisme gewor den. Helaas is er menselijk gezien geen weg terug, aldus de heer Slootweg. «^^elen?U vindt gekJ bijj Illllllllflllllllllllllllltlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1990 | | pagina 14