Fa. J. W. Mastenbroek verdubbelde z'n verkoopruimte De nieuwe zomerkollektie is weer binnen! Fa. E. van der Bok CmDaa? Dirksland, een tramstation, in het spoor van de tijd ,nd slaP^" LOM-school-jeugd bij 't huwelijk van de juf Marieke Paasbrood Touwtrekwedstijd op Koninginnedag Jan Visseren Wij hebben o.a. de volgende merken in liuis: Damesschoenen Picardi Jenny Verhulst Anita Herenschoenen: Emendo Westland Otter Romika .;j Mode en kwaliteit tegen aantrekkelijke prijzen! ^n Schoenhandel en Lederwaren Weststraat 10 OUDDORP Telefoon (01878) 15 44 De levendigheid van weleer Samenzangdienst: 'Zeg het aan al die mensen..." Ooltgensplaat Een goede kombinatie van bedbodem en matras is van het grootste belang. Dit kombineren moet In alle rust kunnen gebeuren. Bel voor een afspraak: zodat wij u alle tijd en aandacht kunnen schenken die nodig Is. Eventueel ophalen kan geregeld worden. Het meest komplete slaapcentrum van het eiland! SlaapCOnri'fOP't oisro - 2467, sommelsdijk De stopplaatsen, het tramstation Wachtlokaal Bladz. 2 „EILANDEN NIEUWS" DINSDAG 17 APRIL 19% Is me dat, vrijdag en zaterdag bij J. W. Mastenbroek b.v. aan de W. Achterweg te Sommelsdijk een druk te geweest..! Ze hebben eer van hun werk gehad, ieder die aan de verbou wing heeft meegesjouwd, zelfs we kenlang én intensief, want 't moest allemaal in combinatie met het geopend blijven van de zaak om de vele klanten zelfs geen dag teleur te hoeven stellen. Vrijdag was aan die improvisatie een eind gekomen en stond de in verkoopruimte verdub belde zaak gereed met een assorti ment dat op Goeree-Overflakkee z'n weerga zeker niet kent...! De bijna 83-jarige grondlegger van het bedrijf, dhr, J. W. Mastenbroek heeft zich de openingsdagen lopen verkneu- teren en als Brugman heeft'ie gepraat met veel van de bezoekers die z'n zaak hebben zien groeien en 't hem boven dien van harte hebben gegund. Sinds tien jaar is het bedrijf overgenomen door dochter Lies, mevr. Prince-Masten- broek uit Zonnemaire en 't gaat zó uit stekend dat het personeelsbestand zelfs tot 8 man is gegroeid, 't Was tot voor enkele maanden nog moeilijk werken in de te krappe ruimte, maar nu de naastge legen ruimte erbij getrokken is, is er een verkoopruimte van 300 m^ ontstaan, een pracht! Dhr. Mastenbroek, als Commissaris aan de b.v. verbonden, vindt het alle maal geweldig, maarhij zou 't misschien wat minder groot hebben aangepakt. Hem zit n.l. het kleine schuurtje waarin hij aan de Oudelandsedijk begon nog in gedachten. Het begin daarvan lag in 1934 toen bleek dat voor alle zonen Mas tenbroek geen plaats was op de boer derij. J. W. Mastenbroek zette een handeltje op in teer en wagensmeer, maar 't heeft vijfjaar geduurd voor hij meer dan één gulden per dag ging verdienen. Vervol gens was het de oorlog die hem danig parten speelde, maar gelukkig is 't na de oorlog beter gegaan. Mensen die hij in de oorlog aan schaarse spullen had geholpen werden trouwe klanten. Een heel grote klant werd het Deltawerk te Stellendam waar olie en gereedschap pen geleverd werden. Dhr. J. W. Mastenbroek: in 1934 grondlegger van het bedrijf. De imposante grootte van Sindsdien is 't Mastenbroek voor de wind gegaan, niet vanzelf overigens maar mede dankzij de inspanning die ieder zich er getroost en de enorme uit breiding van het assortiment zodat je bij Mastenbroek je hand nooit op een lege plek slaat, en zo willen de klanten dat, boeren, burgers, buitenlui, aannemings bedrijven en steeds meer anderen, want de verkregen verkoopruimte. De ruim honderd leerlingen van de LOM-school te Middelharnis, heb ben zich vrijdagmiddag met versierde bogen en kleurige ballonnen opgesteld voor Middelharnis' gemeentehuis om daar het bruidspaar Arve Hoogzand en hun juf Yvonne Houterman feestelijk te begroeten. De leerlingen van juf Houterman's klas boden haar op de gehouden receptie een boek aan waarin ze allemaal wat hadden geschreven, een mooi cadeau voor de stralende juf die haar werk op school voort hoopt te zetten. Mastenbroek durft, én kan alle concur rentie aan, te land, als 't moet ook ter zee en zeker in de lucht. Tientallen klanten hebben vrijdag en zaterdag een helicoptervlucht gemaakt mogelijk gemaakt door dhr. Prince, de echtgenoot van dir. Lies die een helicop- terbedrijf exploiteert. Zaterdag 7 april 1990, het tramstation van Dirksland ligt er verlaten bij. Een verschoten reclamevlag wappert trooste loos in de schrale wind, een oud fietsen rek staat doelloos bij de deur. De blauwe keien van het vroegere sta tionsemplacement weerkaatsen slechts de eenzaamheid van iets dat bijna uit de tijd is, de stilte van iets dat leefde en nu wacht op executie. Voorbijgangers maken nog een foto. Vragen ook zij zich af wie hier hebben gewacht, op wie en waarvoor? Een sta tion betekent toegang tot de wereld maar ook aankomen en afscheid nemen, een halte in het voorbijgaan. Het zijn niet alleen reizigers, wegbren gers en van-de-tram-halers die herinne ringen aan dit tramstation hebben. Velen kwamen er door hun werk, want het station van Dirksland was ook los- en laadplaats.' De komst van de tram bracht grote ver anderingen in het rustige eilandleven met zich mee. Rond de eeuwwisseling begon de Rot terdamse Tramweg Maatschappij - op gericht in 1878 - het tramlijnnet van Rotterdam uit te breiden naar de Zuid hollandse en Zeeuwse eilanden. Voor dat de tram hier zijn intrede kon doen moesten er heel wat procedures worden afgewerkt en moest veel grondwerk wor den verzet. Met subsidies van het Rijk en de Provin cie Zuid-Holland werd de aanleg van de tramlijnverbindingen naar de eilanden gerealiseerd. Dat nam in totaal 20 jaar in beslag; de laatste tramlijn werd in 1915 door de RTM geopend. Op Goeree-Overflakkee reed de tram zijn eerste officiële rit op 30 april 1909. In alle dorpen die aan de spoorlijn lagen was het min of meer feest, er werden toespraken gehouden, er kwam muziek bij en de schoolkinderen zongen liedjes: „Hoezee! Hoezee! de tram rijdt op Flakkee". De RTM had een concessie gekregen voor alle vervoer en de particulieren die busdiensten begonnen waren moesten er mee ophouden. Reizen gebeurde voortaan met de tram. De trams reden zes of zeven keer per dag en in drie uren kon men in Rotterdam zijn. Met de tram kwam er zeker een verbete ring voor het reizigersverkeer en het goe derenvervoer. Tot dat werden de ver bindingen met de buitenwereld van oudsher per schip onderhouden. Bijna alle plaatsen lagen aan het vaar water of waren met een havenkanaal daarmee verbonden. Vervoer over land was, zeker bij slehct weer, bijna ondoen lijk door de primitieve toestand van de wegen, die voor het grootste, deel onver harde kleiwegen waren. Door de tram werd het reizen gestimu- OOLTGENSPLAAT Donderdag 12 april is er een samen zangdienst om 19.30 uur in de Gerefor meerde Kerk te Ooltgensplaat. Mede werking wordt onder andere verleend door: Kinderkoor Jubilate Gemengd koor Jubilate Dameskoor De Ldfstem Jeugdkoor Jehosua De dienst wordt voorgedaan door drs. W. Venema en het orgel wordt bespeeld door F. Braber. ledereen is van harte welkom op don derdag 12 ^pril. Het thema is: 'Zeg het aan al die mensen...' Wijkvereniging „De Zwaluw" wil op Koninginnedag een touwtrekwedstrijd organiseren. Bent u een vereniging of gewoon een gezellige groep, geeft u zich dan op voor deze wedstrijd. Wij willen het als een terugkerende aktiviteit zien, dus zal er een wisselbeker beschikbaar gesteld worden, mits er genoeg ploegen deel nemen. U kunt zich vanaf 14 april opgeven bij: Ellen Breure, Klampenmeet 46, Sommelsdijk, tel. 01870-3781 Annemarie Knape, Gladiolenstraat 31, Sommelsdijk, tel. 01870-5945 De levendigheid van weleer; de foto dateert van rond 1913. leerd. In de jaren 1910/1911 was het gemiddeld aantal reizigers op Goeree- Overflakkee 296.000, in de periode 1912/ 1914 was dat 330.000. Het goederenvervoer per tram ontwik kelde zich boven verwachting. Vooral het bietenvervoer floreerde, ook van wege de service die de RTM de suikerfa brieken bood: de tramlijn voor de deur. Zeer levendig was ook het veevervoer, op dinsdag naar de veemarkt in Rotter dam. Achter de personentram, die 's morgens heel vroeg vertrok en 's mid dags terug kwam, werd een hele reeks goederenwagons gekoppeld. Op de emplacementen waren korte perrons op wagonhoogte gebouwd waarover het vee in de wagons geloodst kon worden. In de topmaanden (maart en april) van het jaar 1910 werd wel 80 wagons vee van de eilanden naar Rotterdam vervoerd. Het tramstation Dirksland was één van de stopplaatsen met een stationsgebouw en los- en laadplaats van de tram, een vrij komplete combinatie, logisch voor een druk handelsdorp als Dirksland in die tijd was. In het algemeen was bij tramwegmaat schappijen de gewoonte tramhaltes bij een café te situeren. De caféhouders wil den dan wel als agent van de tramweg maatschappij optreden, wat inhield dat zij o.a. goederen ter verzending aanna men en abonnementskaarten verkoch ten. De RTM heeft deze oplossing ook geko zen wanneer de gelegenheid zich voor deed, vooral in het begin. De modemer aangelegde lijnen liepen minder vaak langs een café dan de oudere lijnen die veelal de gewone weg volgden, maar het bleek dat er wel gegadigden waren voor een overeenkomst met de RTM. Die bouwden dan zelf op het stationster rein een woning met wachtkamer wer den door de RTM als agent aangesteld. Was er geen belangstelling dan bouwde de RTM zelf om daarna een huurder als agent te zoeken. Het is daarom moeilijk één, twee, drie uit te maken welk tramstation er al was en hoe de verschillende stations er geko men zijn. Op Goeree-Overflakkee waren alle tram stations verschillend. Het grote stations gebouw in Middelharnis werd als hoofd kantoor van de RTM gebouwd. In Mid delharnis was ook de remise. Nu alle tramstations bijna verdwenen zijn - straks is dat van Nieuwe Tonge het enig overgebleven stationsgebouwtje - heeft men soms de indruk dat ze alle maal ongeveer eender waren. Misschien dat ze enige gelijkenis verto nen omdat ze ongeveer in dezelfde tijd gebouwd zijn, misschien herinneren we ons nie tzozeer de bouw als wel de spe ciale sfeer die in deze wachtlokalen hing: wat tafeltjes en stoeltjes, een bier- pomp op een toogje, sigaretten, repen chocola, rollen pepermunt, de aanwe zigheid van telefoon. Bij stopplaatsen met weinig verkeer werd geen agent aangesteld en ook geen wachtkamer gebouwd. Er stonden soms wel een soort abri's maar dat waren zeer onaantrekkelijke bouwseltjes van ge golfd plaatijzer en beton, die meestal in vervuilde toestand verkeerden. Waar het heel stil was trof de reiziger' Een iets vroegere foto d.d. 1910. de woning van de toenmalige dierenarts de Graaf was toen nog niet gebouwd. Boven de deur stond: „Wachtkamer stoomtram C. van Dongen". alleen maar een perron met een naam bord. Er waren ook haltes waar de tram alleen op verzoek stopte. In de begintijd waren er alleen lantarens op een station waar een agent in funktie was, zoals in Dirks land; op andere stopplaatsen ontbraken die meestal. Passagiers die in de avond meewilden bij een halte waar niet gestopt werd moesten de aandacht van de machinist zien te trekken door bijvoorbeeld een krant in brand te steken. Wist men bij het maken van de wachtlo kalen hoezeer het reizen met de tram een kwestie van wachten zou zijn? De met gejuich ingehaalde tram gaf al gauw aanleiding tot klachten over de dienstregeling. De tram was bijna nooit op tijd, haast altijd was het wachten. Wachten door het aankoppelen van goe derenwagons op tussenstations, wach ten door de omslachtigheid van he tomzetten van wissels op het enkel spoor, wachten doordat de tramboten afhankelijk waren van de weersomstan digheden en vertraging opliepen, wach ten doordat stukgoederen in- en uit geladen moesten worden. In de wachtlokalen schijnen beheerders - hoewel dat in het kontrakt verboden was - de reizigers nogal eens te hebben aangezet tot het bestellen van wat er aan het buffet verkocht werd. Over het wachten en de wachtlokalen waren de passagiers niet tevreden en in 1918 begon een aktie tegen de RTM met een oproep in het te Middelharnis uitge- gevenm weekblad 'Onze Eilanden' tot het tejcenen van een verzoek aan de regering om het bedrijf van de RTM over te nemen. Deze aktie leidde tot het aannemen van een motie in* de Tweede Kamer die tot gevolg had dat door Rijkswaterstaat een onderzoekscommissie werd ingesteld die de klachten van het publiek onder zocht door hearings te houden en de situatie ter plaatse in ogenschouw te nemen. Gold de ontevredenheid van de reizi gers ook het tramstation van Dirksland? We denken van niet, want de heer C. van Dongen die het wachtlokaal - waar schijnlijk rond 1909 - liet bouwen, was behalve agent van de RTM ook veehan delaar en niet direkt op de inkomsten van het wachdokaal aangewezen. Toch heeft het verhaal van de onder zoekscommissie onze nieuwsgierigheid gewekt en we zoeken verder terug om er in een volgende aflevering verslag van te doen.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1990 | | pagina 6