Reisverslag Oude Tonge-Polen Stichting Fialdceese Hulpgoederen Polen A.S. Verstandelijk gehandicapten hebben recht op werk! 4.95 27.50 Winst Intermezzo LA MANCHA VINA HUMBERTO mrm mm mn mmm m A.S. vrijdag open dag dn Duyt: Uitslagen verenigingstoernooi Bowling Vereniging Middelharnis Bladz. 2 „EILANDEN NIEUWS" DINSDAG 13 MAART 1990 Op zaterdag 24 februari om 8.30 uur vertrokken wij, André Hoogerwerf en chauffeur Kees Boekweit, uit Dordrecht naar Nieuwe Tonge. Daar haalden wij de trekker met oplegger op, die door de gebroeders Visbeen, op initiatief van de Flakkeese chauffeursvereniging, ter beschikking was gesteld voor een humanitair transport naar Polen. Dit was het vijfde transport waarbij door de Stichting Flakkeese Hulpgoederen Polen op Goeree-Overflakkee ingezamelde goederen weggebracht zouden worden. Wat mij intrigeerde was de motivatie waarmee de vrijwilligers/sters door blij ven gaan met hun akties voor Polen: in Roemenië zou de nood toch veel hoger zijn? Gaandeweg het transport werd mij duidelijk, dat de problemen in Polen structureel zijn (hoge staatsschuld, grote inflatie) terwijl er in Roemenië b.v. geen staatsschuld bestaat, waardoor er eerder uitzicht is op verbetering. Maar terug naar de reis. Om 9.00 uur werden wij door een tiental vrijwilligers verwelkomd en konden wij de lading in ogenschouw nemen: een 40- voets container afgeladen met zakken kleding, dozen schoenen, bedden, kin derwagens, kinderbedjes, enz. stond ons op te wachten. Ook was er nog een loods vol met dezelfde goederen. Door de vele handen was de vrachtauto in ongeveer 3 uur stampvol geladen, ter wijl de hele ochtend door nog personen auto's verschenen om spullen te bren gen. Ook gingen er drie dozen met bro den mee. Tegen half één vertrokken wij, uitgezwaaid door de mensen van de Stichting en van de chauffeursvereni ging- Na eerst langs Dordrecht te zijn gereden om onze eigen kookspuUen op te halen, ging het richting grensovergang Bergh- Autoweg. Om vier meldden we ons bij de Nederlandse douane, waar we de vrachtbrieven en bescheiden van de Stichting overlegden met de medede ling, dat we met een transport hulpgoe deren op weg waren naar Polen. Óp de vraag of we douanedocumenten had den, moesten we ontkennend antwoor den. „Wat mij betreft kunt u zo door rijden, maar ik weet niet, wat de Duitse douane doet", aldus de Nederlandse douaneman. De Duitse douane deed dus moeilijk en verlangde officiële documenten, verwijzend naar nieuwe richtlijnen. Met deze mededeling kwamen wij terug bij de Nederlander. Officieel dienen er door een grens-expediteur documenten te worden opgemaakt, waarbij deze zich garant stelt voor de eventuele omzetbe lasting in Duitsland, mocht de lading verdwijnen. Aan het opmaken van deze documenten zijn uiteraard kosten ver bonden. De Nederlandse douaneman nodigde ons echter uit in zijn kantoor, stelde de benodigde formulieren en een typemachine beschikbaar en even later hadden wij een officieel document, gestempeld en wel. De douaneman bleek met een Poolse te zijn getrouwd. Met de afgetekende documenten meld den we ons weer bij de Duitse douane die weer problemen zag, omdat er geen borg was gestort. Maar omdat het docu ment geaccepteerd was door de Neder lander konden ze er weinig tegen doen. We zijn maar snel vertrokken, richting Oost-Duitse grens. Onze eerste stop maakten we rond 19.00 uur om ons potje te koken op een par keerplaats langs de autobahn. 20.15 uur: verder na de afwas. 23.20 uur: bereiken Oostduitse grens bij Helmstedt. Na het overhandigen van het document aan de West-Duitse douane rijden we naar de Oost-Duitse grenswacht, hier worden we, na aankoop visa, vriendelijk doorverwezen naar de douane. Na onze bekentenis dat we geen wapens, munitie of een radio-zendinrichting in de auto hadden, maar een lading hulpgoederen voor Polen, en dat de auto door de Nederlandse douane was verzegeld, konden we doorrijden. Oponthoud: 5 minuten. Rond middernacht wordt het tijd voor een sanitaire stop. Omdat er geen ver lichting was bij het oprijden van een parkeerplaats, maar er wel diverse bor den met verwijzingen staan, doet de chauffeur even de breedtestralers aan om de borden te kunnen lezen. Prompt verschijnt er uit het niets een Oost-Duitse politieman, die ons mee deelt dat; „breedtestralers alleen bij Donner und Blitz" mogen en of we dus maar even 20 DM wilden betalen. „Nee, geen Ostmarken". Hartelijk welkom in de DDR! Om 02.00 uur zondagnacht stoppen we op een volgende parkeerplaats, maken een kop soep klaar en om 02.45 uur dui ken we in ons bed. 's Nachts neemt de wind toe, maar we slapen heerlijk uit tot 10.00 uur. Na ons te hebben opgefrist bij een weg restaurant, koffie en een eitje te hebben genuttigd, gaat het verder richting Pool se grens. De autobahn wordt steeds slechter. Overal zitten de betonnen platen los, zodat de cassettebandjes regelmatig door de cabine vliegen en er een aanslag wordt gepleegd op onze nieren. Om 13.45 uur bereiken we bij Frankfurt aan de Oder de Poolse grens. Aangezien we ook hier geen douane documenten hadden werden we, na enig overleg tussen de Poolse douane-be ambten, naar het Poolse staatsbedrijf voor inklaringen gestuurd, waarbij de kosten voor het inklaren van de goede ren werden gedragen door de Poolse staat. Na het even openmaken van de oplegger konden we verder, richting Zielona- Góra. Bij het binnenrijden van Polen voelden we ons echt voldaan: we had den ons doel bereikt! Totaal oponthoud Poolse grens: 3 kwar tier. Tot onze opluchting was de weg smal, maar veel beter te berijden dan de weg in Oost-Duitsland. Naar buiten kijkend hadden we, met uitzondering van het wegdek, het idee 40 jaar terug te zijn gevallen in de tijd: bouwstijl, vracht auto's, de kleding van de mensen; alles leek ons antiek. Hier staan de kinderen nog langs de weg, een V-teken makend naar de grote Westerse vrachtauto. Om 1600 arriveren we in Zielona-Góra; het eerste losadres. Hoewel we met de grote wagen niet het centrum in mogen (volgens de borden) kunnen we niet anders, omdat daar ons losadres is: de Evangelische kerk. Hier worden we hartelijk ontvangen door de vrouw van de dominee. Zowel de dominee als zijn vrouw blijken goed Duits te spreken. De kerkdienst was juist afgelopen, zodat de kerkeraad werd ingeschakeld bij het lossen. Alle goede ren werden in grote dank aanvaard en al tijdens de lossing werd er voor 3 van de 5 kinderwagens een adres genoemd. Hoewel we geen indruk kregen van armoede zette een gesprek met de domi nee ons toch aan het denken. Hij wist, dat er eind februari een transport uit Holland zou komen. Uit voorzorg had hij een brief geschre ven, met daarin een verklaring voor de Poolse douane, aan de Stichting Flak keese Hulpgoederen Polen. Zijn op luchting was groot, toen hij hoorde dat we van de douane alle medewerking hadden ondervonden, ook zonder de brief, want die was (nog) niet gearri veerd. Maar toen kwam het: het echt paar maakte zich zorgen om het voor niets uitgegeven bedrag voor de postze gels. We hebben hen snel gerustgesteld met de mededeling dat de brief een groot hulpmiddel zou zijn bij volgende trans porten. Na de uitnodiging om te blijven slapen te hebben afgeslagen gingen we, na ons te hebben gewassen, verder richting Poznan. Van een kerkeraadslid kregen we een speciaal verzoek mee: zijn col lega was geopereerd aan het strotte- hoofd en kon nu niet meer praten. Een hulpapparaat hiervoor is onmogelijk aan te schaffen, maar zou er misschien iemand in Nederland zijn, die zo'n apparaat over heeft? We beloofden het verzoek te zullen doorgeven. 19.45 uur: eten bij wegrestaurant. Er zijn slechts 2 gerechten voor handen, maar deze smaken zeer goed, al zijn de porties klein. Om 21.00 uur bereiken we Poznan, waar we een taxi charteren om ons naar een parkeerplaats voor vrachtauto's te bren gen. Ook hier, toch een grote stad, trek ken we veel bekijks. Maandagmorgen 9.00 uur melden we ons bij de dominee. Deze rijdt ons voor naar een afgelegen tuinderij, welke wel alleen door grote stuurmanskunst van de chauffeur kunnen bereiken. Reden voor deze afgelegen opslag: angst voor diefstal van de hulpgoederen. Ook hier zijn de goederen zeer welkom, vooral het bankstel, wat onmiddellijk de bestemming gastenkamer kreeg, want daar had men weinig om op te zitten. I.v.m. ruimtegebrek in de loods vroeg men slechts om één kinderwagen. Ook werd hier de speciale zending voor een kindertehuis afgeleverd. 11.00 uur: vertrek Poznan. Na onderweg te hebben gegeten (we voe len ons hier miljonair) bereiken we om 13.05 uur het laatste losadres: de kerk in Konin. Binnen de kortste keren zijn we om zwermd door een groep kinderen, waar we wat snoep aan geven. Spontaan ont stond er een krioelende mierenhoop van kinderen, die probeerden hun deel van de buit binnen te halen. Door de dominee van Konin, Andrzej Mendrok, werd de lokale technische school ingeschakeld om te helpen los sen. Alle goederen werden opgeslagen in de kerk, waarbij Mendrok verzuchtte; „Ik hoop, dat alles er morgen nog staat". Ook hier was dus die angst voor dief stal. Reeds tijdens het lossen kwam er een jong paar: ze hadden gehoord dat er kin derwagens waren gekomen en of ze hier voor in aanmerking konden komen, aangezien er een klein Pooltje op komst was. Trots vertrokken ze even later, mét kinderwagen. Onder de lossing bedelden kinderen om een zak kleding/probeerde een oudere man ons om te kopen met wodka in ruil voor een zak kleding. Toen dit geen effekt had, glipte hij de kerk in en kwam even later terug, sjouwend met de groot ste doos die hij had kunnen vinden. Gelukkig werd hij tijdig onderschept: voor de verdeling zorgt de dominee. Uit gesprekken met de dominee, die nog steeds onder de indruk was van de inge zamelde pakketten met de kerst, werd ons iets duidelijker wat er speelt in Polen. B.v. de inkomsten van dominee Men drok, welke 5 gemeenten onder zich heeft, bedroegen in december 200.000 Zloty, wat gelijk is aan 42,50. Een paar schoenen echter kost 150.000 Zloty, dus 3/4 maandsalaris. Een jas: 300.000 Zloty, wat naar Nederlandse begrippen bij een normaal maandsalaris 2300,- zou zijn. Een telefoongesprek naar Nederland van ongeveer 10 minuten: 100.000 Zloty, dus een half maandsala ris. Levensmiddelen worden per gram gekocht. Het werd ons duidelijk, dat onze lading heel goed was terecht gekomen. Omdat we dinsdagmorgen kontakt moesten opnemen met de firma Visbeen in Nieuwe Tonge besloten we naar de grote weg te rijden en daar te overnach ten, hoewel we uiteraard ook bij de dominee waren uitgenodigd. Wij ver keerden in de veronderstelling dat we wel vanuit een wegrestaurant zouden kunnen telefoneren, maar helaas. Op dinsdagmorgen bleek telefoneren naar Nederland (vanuit het hoofdpost kantoor te Konin) onmogelijk. Een gesprek met Warschau kostte al uren wachten. Ook hier zagen we weer, wat inflatie doet: uit lijsten met telkens doorge haalde posttarieven bleek een prijsstij ging van 400%. Mensen waren tijden bezig om tientallen postzegels zodanig op een brief te plakken, dat het adres zichtbaar bleef. Na 4 uur wachten, en na het antwoord dat het wel vrijdag kon worden voor er verbinding mogelijk zou zijn met Neder land (Een telex sturen ging misschien wel, maar helaas, wij hadden geen telex- nummer op zak) bleven er 2 alternatie ven: terug naar de dominee om van daar uit te bellen of 125 km rijden naar Poz nan, waar men wèl rechtstreeks met Nederland kon beUen. Tijdens het wachten bij dominee Men drok (we waren teruggegaan), bleek wat onze lading had teweeggebracht: lokale pers, kindertehuizen die belden om spullen, iemand had via via gehoord dat er kinderwagens waren gekomen en haar dochters kinderwagen was pas gestolen. Ook speelgoed had al een goede bestemming gevonden, een plaat selijk ziekenhuis. Toen bleek, dat er ook bij de dominee vandaan geen verbinding mogelijk was, besloten we naar Poznan te rijden. Nu kwam er een ander probleem om de hoek kijken: brandstof Als buitenlan der in Polen dient men bij een officieel staatskantoor brandstofcoupons te ko pen om te kunnen tanken. Zonder cou pons kun je alleen 'zwart' tanken, waardoor we aan de grens weer proble men zouden kunnen krijgen. Bij het binnenkomen in Polen moeten vracht wagenchauffeurs de brandstof van hun auto en de kilorheterstand opgeven, waardoor bij uitgaan gezien kan worden of er getankt moet zijn. Na telefonisch kontakt vanuit Poznan bereikten we op woensdagochtend, op onze laatste dieselolie, de Pools/Oost- duitse grens. Hier zagen we het trieste beeld van honden, die vrachtauto's onderzoeken, op jacht naar mensen. Om 9.30 uur waren we weer in de DDR, waarna we tegen 2 uur 's middags bij Mariënbom West-Duitsland binnenre den, wat toch een gevoel van opluchting gaf na de deprimerende uitkijktorens in de DDR. Om 21.00 uur bereikten we de Neder landse grens. Aangezien onze lading bestemd was voor Engeland, zaten we donderdags om 12.00 uur op de boot naar Harwich. Hierdoor arriveerden we zaterdagmor gen weer op de thuisbasis Visbeen te Nieuwe Tonge. Door onze eigen ervaringen in Polen is duidelijk, waardoor de vele vrijwilligers in Nederland gemotiveerd blijven. Duidelijk is ook, dat deze hulp brood nodig is en moét doorgaan. A. Hoogerwerf Leeuwstraat 16 3318 VD Dordrecht Tel. (078) 18 45 55 Verse CHAMPIGNONSOEP roomgebonden, in magnetron bestendige verpakking (ook diepvries leverbaar). o hakken f 10.00 Per pak voor 3 personen3 baKKen i 'Z'ZZ 300 gram PIZZA KAAS/TOMAAT J ^'^y SCHWARTZWALDER-KIRSCH SCHNITT, 'n vorstelijk stukje gebak voor 6 personen. T d Q*? voor slechts J f J 250 gram vers gebrande NOTENMIX 3.49 30 FRAMBOZEN-IJSLOLLIES a 65 ml. Hertog-kwaliteit, f 7 QC niet te gelovenvoor maar J I »i/^ (zolang de voorraad strekt) 250 gram SLAGROOMSOESJES 2.95 Uit liet grootste Spaanse wijngebied komen heerlijke rode en witte wijnen die we nu heel scherp aan kunnen bieden. Prijs per fles GRATIS PROEVEN! Advertentie geldig t/m 17 maart 1990. 6 flessen slechts Westhavendijk 43a, Dirksland Telefoon 01877-1968 tm Afgelopen zaterdag speelde het eerste herenteam tegen Varel/CW 3. De eerste set was rommelig waarin C W beter was en won met 15-9. Intermezzo herstelde zich. Het tempo ging omhoog aan de kant van Intermezzo wat resulteerde in setwinst voor Heren 1 met 15-5. In de laatste twee sets speelde Inter mezzo duidelijk onder het normale spelniveau. Ondanks dat werd de wed strijd gewonnen met 3-1. Zowel Dames 2 als Dames 3 hadden geen problemen met respektievelijk Delphi/Mevo 1 en Delphi/Mevo 2. Beide teams wonnen in drie sets. Overige uitslagen: Mini mix 2 - Mini mix 12 - 2 Mini meisjes - Bemisse 10 - 3 Mini jongens - Bemisse 10 - 3 Jongens Cl - Bemisse 12 - 2 Meisjes Cl - Bemisse 12 - 2 Meisjes Al - Delphi/Mevo 13 - O Heren 3 - Bemisse 10 - 3 Dames 3 - Delphi/Mevo 23 - O Dames 1 - SVM 10 - 3 Heren 1 - Varel/CW 33 - 1 Dames 4 - Bemisse 43 - O Dames 2 - Delphi/Mevo 13 - O Heren 2 - Delphi/Mevo 22 - 2 Sinds oktober vorig jaar wordt er binnen dagverblijf 'D'n Duyt' ar- beidsmatig gewerkt. Een flinke in terne verbouwing heeft het gebouw geschikt gemaakt voor vier werk groepen (banketbakkerij, kaarsen- makerij, een textiel- en een tuin- groep) en twee leefgroepen. Voor wie is dagverblijf 'D'n Duyf bestemd? Een Dagverblijf Voorouderen (D.V.O.) is bestemd voor verstandelijk gehandi capten vanaf 15/16 jaar, die nog thuis of in één van de drie Gezinsvervangende Tehuizen op Goeree-Overflakkee ('Sa lem', 'Sjaloom' en 'Refugium') wonen. Bewoners van 'Hernesseroord' kunnen dus niet op 'D'n Duyt' werken. Momenteel werken er 37 verstandelijk gehandicapte mensen van maandag t/m vrijdag van 9.00 tot 16.00 uur. Die bege leid worden door 8 groepsleiders(sters). Wat voor soort werk wordt er gedaan Er is een heuse kaarsenmakerij, waarin kaarsen gedompeld worden van 100% zuivere parafine en in diverse maten en kleuren. In de textielgroep worden theedoeken, place-mats, kussentjes e.d. gemaakt. Op bestelling wordt er door de huis- houdgroep heerlijk vers gebak gemaakt (appeltaart, verschillende soorten cake, enz.). Afhankelijk van het jaargetijde heeft de tuingroep eigen gekweekte één- of meer jarige plantjes, komkommer, sla e.d. te koop. Binnen deze 4 werkgroepen kunnen de mensen in hun eigen tempo werken aan een produkt (bijv. kaarsen, appeltaart of een dienst verlenen (koffiezetten, strij ken). De produkten die de deelnemers ma ken, worden in een tot kadoshop omge toverde leefgroep van 'D'n Duyt' ver kocht. De winkel is overigens dagelijks van 9.00-16.00 uur geopend. Op deze tijden kunt u ook terecht in de Pandawinkel van het Wereld Natuur fonds die ook in 'D'n Duyt' gevestigd is. Eigen waarde Door ervaringen met de bakgroep en de kaarsenmakerij, waarvan de produkten al langer verkocht werden, signaleerde de leiding dat deelnemers er trots op waren als hun produkten verkocht werden. Met dit gegeven is men toen aan de slag gegaan en dat heeft geresulteerd in de huidige werkwijze. Overigens zijn er ook deelnemers die niet meer- of nog niet in de arbeidsma- tige groepen werken. Dat kan bijvoor beeld zijn omdat de deelnemer meer behoefte heeft aan een rustige, meer gestruktureerde omgeving. Of omdat de deelnemer zich niet zo goed kan kon- sentreren. Voor deze mensen zijn er twee leefgroepen gekreëerd. Sommige van hen gaan twee ochten den naar een werkgroep, terwijl ze op de andere ochtenden aktiviteiten op de leefgroep doen. Verschil dagverblijf en sociale werkplaats Wellicht zou de indruk kunnen ont staan dat het dagverblijf een alterna tieve sociale werkplaats is. Dat is het echter niet. Het verrichten van arbeid heeft bij de sociale werkplaats steeds als hoofddoel: het leveren van een bepaalde produkti- viteit. Dat is ook een essentieel toelatingskrite- rium bij de sociale werkplaats. Men moet een bepaald produktie-nivo heb ben, anders wordt men niet toegelaten. Arbeid binnen het D.V.O. heeft geens zins als doel: leveren van produktiviteit maar is en blijft niet meer dan een mid del om de tweevoudige doelstelling van het dagverblijf te realiseren. Dit zijn nl.: het bevorderen- en/of het instandhouden van de ontwikkeling van de verstandelijk gehandicapten en verdere integratie in de samenleving. Door arbeidsmatig te werken krijgt ook de verstandelijk gehandicapte: „het ge voel erbij te horen, nuttig te zijn, struk- tuur in zijn bestaan, de mogelijkheid tot zelfontplooiing en verkrijgt hij een zekere status". Alleen werkgroepen 's Morgens werkt men in de werkgroe pen en 's middags in zogenaamde vor mende aktiviteiten. Dit zijn bijvoor beeld: beweging Oudo), volksdansen, expressie, muziek enz. De deelnemer kiest voor een bepaalde vormende aktiviteit en blijft hieraan een halfjaar deelnemen. Dan kan hij weer een nieuwe keus maken. Dit in tegenstelling tot de werkgroepen waarin men in principe voorgoed blijft werken. Nader kennismaken We kunnen ons voorstellen dat u meer wilt weten over de werkwijze van dag verblijf 'D'n Duyt'. Dat kan bijvoorbeeld op de open dag 20.30 uur. De Bowling Vereniging Middelharnis heeft haar verenigingstoernooi gespeeld. Dit toernooi, welke door de leden van de vereniging wordt gespeeld, bestaat uit zes te spelen games. Uit deze scores kwa men de kampioen bij de dames en de heren voort. De wisselbeker voor de heren, werd beschikbaar gesteld door dierenhandel Breeman. De wisselbeker voor de dames werd beschikbaar gesteld door Nout Nissan autobedrijf Ie prijs dames: Ria Doeves(920 pins 2e prijs dames: Ria Breeman(844 pins 3e pnjs dames: Co Volaart(844 pins Poedelprijs dames: Barbara Murphy(770 pins Ie prijs heren: Dik Doeves(984 pins 2e prijs heren: Cor van Dam(957 pins 3e prijs heren: Jan Volaart(919 pins Poedelprijs heren: Jaco Nout(708 pins' Een deelnemer aan het werk in de kaarsenmakerij. van 16 maart aanstaande, van 14.00- Maar ook door een bezoek aan het win keltje aan de Steeneweg in Middel- hamis.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1990 | | pagina 6