Reisverslag Oude Tonge-Polen
Stichting Fialdceese Hulpgoederen Polen
A.S.
Verstandelijk gehandicapten hebben recht op werk!
4.95
27.50
Winst Intermezzo
LA MANCHA VINA HUMBERTO
mrm
mm
mn
mmm
m
A.S. vrijdag open dag dn Duyt:
Uitslagen verenigingstoernooi
Bowling Vereniging Middelharnis
Bladz. 2
„EILANDEN NIEUWS"
DINSDAG 13 MAART 1990
Op zaterdag 24 februari om 8.30 uur vertrokken wij, André Hoogerwerf en
chauffeur Kees Boekweit, uit Dordrecht naar Nieuwe Tonge. Daar haalden
wij de trekker met oplegger op, die door de gebroeders Visbeen, op initiatief
van de Flakkeese chauffeursvereniging, ter beschikking was gesteld voor
een humanitair transport naar Polen. Dit was het vijfde transport waarbij
door de Stichting Flakkeese Hulpgoederen Polen op Goeree-Overflakkee
ingezamelde goederen weggebracht zouden worden.
Wat mij intrigeerde was de motivatie
waarmee de vrijwilligers/sters door blij
ven gaan met hun akties voor Polen: in
Roemenië zou de nood toch veel hoger
zijn? Gaandeweg het transport werd mij
duidelijk, dat de problemen in Polen
structureel zijn (hoge staatsschuld, grote
inflatie) terwijl er in Roemenië b.v. geen
staatsschuld bestaat, waardoor er eerder
uitzicht is op verbetering. Maar terug
naar de reis.
Om 9.00 uur werden wij door een tiental
vrijwilligers verwelkomd en konden wij
de lading in ogenschouw nemen: een 40-
voets container afgeladen met zakken
kleding, dozen schoenen, bedden, kin
derwagens, kinderbedjes, enz. stond ons
op te wachten. Ook was er nog een loods
vol met dezelfde goederen.
Door de vele handen was de vrachtauto
in ongeveer 3 uur stampvol geladen, ter
wijl de hele ochtend door nog personen
auto's verschenen om spullen te bren
gen. Ook gingen er drie dozen met bro
den mee. Tegen half één vertrokken wij,
uitgezwaaid door de mensen van de
Stichting en van de chauffeursvereni
ging-
Na eerst langs Dordrecht te zijn gereden
om onze eigen kookspuUen op te halen,
ging het richting grensovergang Bergh-
Autoweg. Om vier meldden we ons bij
de Nederlandse douane, waar we de
vrachtbrieven en bescheiden van de
Stichting overlegden met de medede
ling, dat we met een transport hulpgoe
deren op weg waren naar Polen. Óp de
vraag of we douanedocumenten had
den, moesten we ontkennend antwoor
den. „Wat mij betreft kunt u zo door
rijden, maar ik weet niet, wat de Duitse
douane doet", aldus de Nederlandse
douaneman. De Duitse douane deed
dus moeilijk en verlangde officiële
documenten, verwijzend naar nieuwe
richtlijnen.
Met deze mededeling kwamen wij terug
bij de Nederlander. Officieel dienen er
door een grens-expediteur documenten
te worden opgemaakt, waarbij deze zich
garant stelt voor de eventuele omzetbe
lasting in Duitsland, mocht de lading
verdwijnen. Aan het opmaken van deze
documenten zijn uiteraard kosten ver
bonden. De Nederlandse douaneman
nodigde ons echter uit in zijn kantoor,
stelde de benodigde formulieren en een
typemachine beschikbaar en even later
hadden wij een officieel document,
gestempeld en wel. De douaneman
bleek met een Poolse te zijn getrouwd.
Met de afgetekende documenten meld
den we ons weer bij de Duitse douane
die weer problemen zag, omdat er geen
borg was gestort. Maar omdat het docu
ment geaccepteerd was door de Neder
lander konden ze er weinig tegen doen.
We zijn maar snel vertrokken, richting
Oost-Duitse grens.
Onze eerste stop maakten we rond 19.00
uur om ons potje te koken op een par
keerplaats langs de autobahn.
20.15 uur: verder na de afwas.
23.20 uur: bereiken Oostduitse grens
bij Helmstedt.
Na het overhandigen van het document
aan de West-Duitse douane rijden we
naar de Oost-Duitse grenswacht, hier
worden we, na aankoop visa, vriendelijk
doorverwezen naar de douane. Na onze
bekentenis dat we geen wapens, munitie
of een radio-zendinrichting in de auto
hadden, maar een lading hulpgoederen
voor Polen, en dat de auto door de
Nederlandse douane was verzegeld,
konden we doorrijden. Oponthoud:
5 minuten.
Rond middernacht wordt het tijd voor
een sanitaire stop. Omdat er geen ver
lichting was bij het oprijden van een
parkeerplaats, maar er wel diverse bor
den met verwijzingen staan, doet de
chauffeur even de breedtestralers aan
om de borden te kunnen lezen.
Prompt verschijnt er uit het niets een
Oost-Duitse politieman, die ons mee
deelt dat; „breedtestralers alleen bij
Donner und Blitz" mogen en of we dus
maar even 20 DM wilden betalen. „Nee,
geen Ostmarken".
Hartelijk welkom in de DDR!
Om 02.00 uur zondagnacht stoppen we
op een volgende parkeerplaats, maken
een kop soep klaar en om 02.45 uur dui
ken we in ons bed.
's Nachts neemt de wind toe, maar we
slapen heerlijk uit tot 10.00 uur.
Na ons te hebben opgefrist bij een weg
restaurant, koffie en een eitje te hebben
genuttigd, gaat het verder richting Pool
se grens.
De autobahn wordt steeds slechter.
Overal zitten de betonnen platen los,
zodat de cassettebandjes regelmatig
door de cabine vliegen en er een aanslag
wordt gepleegd op onze nieren.
Om 13.45 uur bereiken we bij Frankfurt
aan de Oder de Poolse grens.
Aangezien we ook hier geen douane
documenten hadden werden we, na enig
overleg tussen de Poolse douane-be
ambten, naar het Poolse staatsbedrijf
voor inklaringen gestuurd, waarbij de
kosten voor het inklaren van de goede
ren werden gedragen door de Poolse
staat.
Na het even openmaken van de oplegger
konden we verder, richting Zielona-
Góra. Bij het binnenrijden van Polen
voelden we ons echt voldaan: we had
den ons doel bereikt!
Totaal oponthoud Poolse grens: 3 kwar
tier.
Tot onze opluchting was de weg smal,
maar veel beter te berijden dan de weg in
Oost-Duitsland. Naar buiten kijkend
hadden we, met uitzondering van het
wegdek, het idee 40 jaar terug te zijn
gevallen in de tijd: bouwstijl, vracht
auto's, de kleding van de mensen; alles
leek ons antiek. Hier staan de kinderen
nog langs de weg, een V-teken makend
naar de grote Westerse vrachtauto.
Om 1600 arriveren we in Zielona-Góra;
het eerste losadres.
Hoewel we met de grote wagen niet het
centrum in mogen (volgens de borden)
kunnen we niet anders, omdat daar ons
losadres is: de Evangelische kerk.
Hier worden we hartelijk ontvangen
door de vrouw van de dominee. Zowel
de dominee als zijn vrouw blijken goed
Duits te spreken. De kerkdienst was juist
afgelopen, zodat de kerkeraad werd
ingeschakeld bij het lossen. Alle goede
ren werden in grote dank aanvaard en al
tijdens de lossing werd er voor 3 van de 5
kinderwagens een adres genoemd.
Hoewel we geen indruk kregen van
armoede zette een gesprek met de domi
nee ons toch aan het denken. Hij wist,
dat er eind februari een transport uit
Holland zou komen.
Uit voorzorg had hij een brief geschre
ven, met daarin een verklaring voor de
Poolse douane, aan de Stichting Flak
keese Hulpgoederen Polen. Zijn op
luchting was groot, toen hij hoorde dat
we van de douane alle medewerking
hadden ondervonden, ook zonder de
brief, want die was (nog) niet gearri
veerd. Maar toen kwam het: het echt
paar maakte zich zorgen om het voor
niets uitgegeven bedrag voor de postze
gels. We hebben hen snel gerustgesteld
met de mededeling dat de brief een groot
hulpmiddel zou zijn bij volgende trans
porten.
Na de uitnodiging om te blijven slapen
te hebben afgeslagen gingen we, na ons
te hebben gewassen, verder richting
Poznan. Van een kerkeraadslid kregen
we een speciaal verzoek mee: zijn col
lega was geopereerd aan het strotte-
hoofd en kon nu niet meer praten. Een
hulpapparaat hiervoor is onmogelijk
aan te schaffen, maar zou er misschien
iemand in Nederland zijn, die zo'n
apparaat over heeft? We beloofden het
verzoek te zullen doorgeven.
19.45 uur: eten bij wegrestaurant. Er
zijn slechts 2 gerechten voor handen,
maar deze smaken zeer goed, al zijn de
porties klein.
Om 21.00 uur bereiken we Poznan, waar
we een taxi charteren om ons naar een
parkeerplaats voor vrachtauto's te bren
gen. Ook hier, toch een grote stad, trek
ken we veel bekijks.
Maandagmorgen 9.00 uur melden we
ons bij de dominee. Deze rijdt ons voor
naar een afgelegen tuinderij, welke wel
alleen door grote stuurmanskunst van
de chauffeur kunnen bereiken.
Reden voor deze afgelegen opslag: angst
voor diefstal van de hulpgoederen.
Ook hier zijn de goederen zeer welkom,
vooral het bankstel, wat onmiddellijk de
bestemming gastenkamer kreeg, want
daar had men weinig om op te zitten.
I.v.m. ruimtegebrek in de loods vroeg
men slechts om één kinderwagen. Ook
werd hier de speciale zending voor een
kindertehuis afgeleverd.
11.00 uur: vertrek Poznan.
Na onderweg te hebben gegeten (we voe
len ons hier miljonair) bereiken we om
13.05 uur het laatste losadres: de kerk
in Konin.
Binnen de kortste keren zijn we om
zwermd door een groep kinderen, waar
we wat snoep aan geven. Spontaan ont
stond er een krioelende mierenhoop van
kinderen, die probeerden hun deel van
de buit binnen te halen.
Door de dominee van Konin, Andrzej
Mendrok, werd de lokale technische
school ingeschakeld om te helpen los
sen. Alle goederen werden opgeslagen in
de kerk, waarbij Mendrok verzuchtte;
„Ik hoop, dat alles er morgen nog staat".
Ook hier was dus die angst voor dief
stal.
Reeds tijdens het lossen kwam er een
jong paar: ze hadden gehoord dat er kin
derwagens waren gekomen en of ze hier
voor in aanmerking konden komen,
aangezien er een klein Pooltje op komst
was. Trots vertrokken ze even later,
mét kinderwagen.
Onder de lossing bedelden kinderen om
een zak kleding/probeerde een oudere
man ons om te kopen met wodka in ruil
voor een zak kleding. Toen dit geen
effekt had, glipte hij de kerk in en kwam
even later terug, sjouwend met de groot
ste doos die hij had kunnen vinden.
Gelukkig werd hij tijdig onderschept:
voor de verdeling zorgt de dominee.
Uit gesprekken met de dominee, die nog
steeds onder de indruk was van de inge
zamelde pakketten met de kerst, werd
ons iets duidelijker wat er speelt in
Polen.
B.v. de inkomsten van dominee Men
drok, welke 5 gemeenten onder zich
heeft, bedroegen in december 200.000
Zloty, wat gelijk is aan 42,50. Een
paar schoenen echter kost 150.000 Zloty,
dus 3/4 maandsalaris. Een jas: 300.000
Zloty, wat naar Nederlandse begrippen
bij een normaal maandsalaris 2300,-
zou zijn. Een telefoongesprek naar
Nederland van ongeveer 10 minuten:
100.000 Zloty, dus een half maandsala
ris. Levensmiddelen worden per gram
gekocht. Het werd ons duidelijk, dat
onze lading heel goed was terecht
gekomen.
Omdat we dinsdagmorgen kontakt
moesten opnemen met de firma Visbeen
in Nieuwe Tonge besloten we naar de
grote weg te rijden en daar te overnach
ten, hoewel we uiteraard ook bij de
dominee waren uitgenodigd. Wij ver
keerden in de veronderstelling dat we
wel vanuit een wegrestaurant zouden
kunnen telefoneren, maar helaas.
Op dinsdagmorgen bleek telefoneren
naar Nederland (vanuit het hoofdpost
kantoor te Konin) onmogelijk. Een
gesprek met Warschau kostte al uren
wachten.
Ook hier zagen we weer, wat inflatie
doet: uit lijsten met telkens doorge
haalde posttarieven bleek een prijsstij
ging van 400%. Mensen waren tijden
bezig om tientallen postzegels zodanig
op een brief te plakken, dat het adres
zichtbaar bleef.
Na 4 uur wachten, en na het antwoord
dat het wel vrijdag kon worden voor er
verbinding mogelijk zou zijn met Neder
land (Een telex sturen ging misschien
wel, maar helaas, wij hadden geen telex-
nummer op zak) bleven er 2 alternatie
ven: terug naar de dominee om van daar
uit te bellen of 125 km rijden naar Poz
nan, waar men wèl rechtstreeks met
Nederland kon beUen.
Tijdens het wachten bij dominee Men
drok (we waren teruggegaan), bleek wat
onze lading had teweeggebracht: lokale
pers, kindertehuizen die belden om
spullen, iemand had via via gehoord dat
er kinderwagens waren gekomen en
haar dochters kinderwagen was pas
gestolen. Ook speelgoed had al een
goede bestemming gevonden, een plaat
selijk ziekenhuis.
Toen bleek, dat er ook bij de dominee
vandaan geen verbinding mogelijk was,
besloten we naar Poznan te rijden. Nu
kwam er een ander probleem om de
hoek kijken: brandstof Als buitenlan
der in Polen dient men bij een officieel
staatskantoor brandstofcoupons te ko
pen om te kunnen tanken. Zonder cou
pons kun je alleen 'zwart' tanken,
waardoor we aan de grens weer proble
men zouden kunnen krijgen. Bij het
binnenkomen in Polen moeten vracht
wagenchauffeurs de brandstof van hun
auto en de kilorheterstand opgeven,
waardoor bij uitgaan gezien kan worden
of er getankt moet zijn.
Na telefonisch kontakt vanuit Poznan
bereikten we op woensdagochtend, op
onze laatste dieselolie, de Pools/Oost-
duitse grens. Hier zagen we het trieste
beeld van honden, die vrachtauto's
onderzoeken, op jacht naar mensen.
Om 9.30 uur waren we weer in de DDR,
waarna we tegen 2 uur 's middags bij
Mariënbom West-Duitsland binnenre
den, wat toch een gevoel van opluchting
gaf na de deprimerende uitkijktorens in
de DDR.
Om 21.00 uur bereikten we de Neder
landse grens.
Aangezien onze lading bestemd was
voor Engeland, zaten we donderdags
om 12.00 uur op de boot naar Harwich.
Hierdoor arriveerden we zaterdagmor
gen weer op de thuisbasis Visbeen te
Nieuwe Tonge.
Door onze eigen ervaringen in Polen is
duidelijk, waardoor de vele vrijwilligers
in Nederland gemotiveerd blijven.
Duidelijk is ook, dat deze hulp brood
nodig is en moét doorgaan.
A. Hoogerwerf
Leeuwstraat 16
3318 VD Dordrecht
Tel. (078) 18 45 55
Verse CHAMPIGNONSOEP
roomgebonden, in magnetron bestendige verpakking
(ook diepvries leverbaar). o hakken f 10.00
Per pak voor 3 personen3 baKKen i 'Z'ZZ
300 gram PIZZA KAAS/TOMAAT J ^'^y
SCHWARTZWALDER-KIRSCH SCHNITT,
'n vorstelijk stukje gebak voor 6 personen. T d Q*?
voor slechts J f J
250 gram vers gebrande NOTENMIX 3.49
30 FRAMBOZEN-IJSLOLLIES
a 65 ml. Hertog-kwaliteit, f 7 QC
niet te gelovenvoor maar J I »i/^
(zolang de voorraad strekt)
250 gram SLAGROOMSOESJES 2.95
Uit liet grootste Spaanse wijngebied komen heerlijke rode en
witte wijnen die we nu heel scherp
aan kunnen bieden.
Prijs per fles
GRATIS PROEVEN!
Advertentie geldig
t/m 17 maart 1990.
6 flessen slechts
Westhavendijk 43a, Dirksland
Telefoon 01877-1968
tm
Afgelopen zaterdag speelde het eerste
herenteam tegen Varel/CW 3. De eerste
set was rommelig waarin C W beter was
en won met 15-9. Intermezzo herstelde
zich. Het tempo ging omhoog aan de
kant van Intermezzo wat resulteerde in
setwinst voor Heren 1 met 15-5.
In de laatste twee sets speelde Inter
mezzo duidelijk onder het normale
spelniveau. Ondanks dat werd de wed
strijd gewonnen met 3-1.
Zowel Dames 2 als Dames 3 hadden
geen problemen met respektievelijk
Delphi/Mevo 1 en Delphi/Mevo 2.
Beide teams wonnen in drie sets.
Overige uitslagen:
Mini mix 2 - Mini mix 12 - 2
Mini meisjes - Bemisse 10 - 3
Mini jongens - Bemisse 10 - 3
Jongens Cl - Bemisse 12 - 2
Meisjes Cl - Bemisse 12 - 2
Meisjes Al - Delphi/Mevo 13 - O
Heren 3 - Bemisse 10 - 3
Dames 3 - Delphi/Mevo 23 - O
Dames 1 - SVM 10 - 3
Heren 1 - Varel/CW 33 - 1
Dames 4 - Bemisse 43 - O
Dames 2 - Delphi/Mevo 13 - O
Heren 2 - Delphi/Mevo 22 - 2
Sinds oktober vorig jaar wordt er
binnen dagverblijf 'D'n Duyt' ar-
beidsmatig gewerkt. Een flinke in
terne verbouwing heeft het gebouw
geschikt gemaakt voor vier werk
groepen (banketbakkerij, kaarsen-
makerij, een textiel- en een tuin-
groep) en twee leefgroepen.
Voor wie is dagverblijf
'D'n Duyf bestemd?
Een Dagverblijf Voorouderen (D.V.O.)
is bestemd voor verstandelijk gehandi
capten vanaf 15/16 jaar, die nog thuis of
in één van de drie Gezinsvervangende
Tehuizen op Goeree-Overflakkee ('Sa
lem', 'Sjaloom' en 'Refugium') wonen.
Bewoners van 'Hernesseroord' kunnen
dus niet op 'D'n Duyt' werken.
Momenteel werken er 37 verstandelijk
gehandicapte mensen van maandag t/m
vrijdag van 9.00 tot 16.00 uur. Die bege
leid worden door 8 groepsleiders(sters).
Wat voor soort werk
wordt er gedaan
Er is een heuse kaarsenmakerij, waarin
kaarsen gedompeld worden van 100%
zuivere parafine en in diverse maten
en kleuren.
In de textielgroep worden theedoeken,
place-mats, kussentjes e.d. gemaakt.
Op bestelling wordt er door de huis-
houdgroep heerlijk vers gebak gemaakt
(appeltaart, verschillende soorten cake,
enz.).
Afhankelijk van het jaargetijde heeft de
tuingroep eigen gekweekte één- of meer
jarige plantjes, komkommer, sla e.d. te
koop.
Binnen deze 4 werkgroepen kunnen de
mensen in hun eigen tempo werken aan
een produkt (bijv. kaarsen, appeltaart of
een dienst verlenen (koffiezetten, strij
ken).
De produkten die de deelnemers ma
ken, worden in een tot kadoshop omge
toverde leefgroep van 'D'n Duyt' ver
kocht.
De winkel is overigens dagelijks van
9.00-16.00 uur geopend.
Op deze tijden kunt u ook terecht in de
Pandawinkel van het Wereld Natuur
fonds die ook in 'D'n Duyt' gevestigd
is.
Eigen waarde
Door ervaringen met de bakgroep en de
kaarsenmakerij, waarvan de produkten
al langer verkocht werden, signaleerde
de leiding dat deelnemers er trots op
waren als hun produkten verkocht
werden.
Met dit gegeven is men toen aan de slag
gegaan en dat heeft geresulteerd in de
huidige werkwijze.
Overigens zijn er ook deelnemers die
niet meer- of nog niet in de arbeidsma-
tige groepen werken. Dat kan bijvoor
beeld zijn omdat de deelnemer meer
behoefte heeft aan een rustige, meer
gestruktureerde omgeving. Of omdat de
deelnemer zich niet zo goed kan kon-
sentreren. Voor deze mensen zijn er twee
leefgroepen gekreëerd.
Sommige van hen gaan twee ochten
den naar een werkgroep, terwijl ze op de
andere ochtenden aktiviteiten op de
leefgroep doen.
Verschil dagverblijf en
sociale werkplaats
Wellicht zou de indruk kunnen ont
staan dat het dagverblijf een alterna
tieve sociale werkplaats is. Dat is het
echter niet.
Het verrichten van arbeid heeft bij de
sociale werkplaats steeds als hoofddoel:
het leveren van een bepaalde produkti-
viteit.
Dat is ook een essentieel toelatingskrite-
rium bij de sociale werkplaats. Men
moet een bepaald produktie-nivo heb
ben, anders wordt men niet toegelaten.
Arbeid binnen het D.V.O. heeft geens
zins als doel: leveren van produktiviteit
maar is en blijft niet meer dan een mid
del om de tweevoudige doelstelling van
het dagverblijf te realiseren.
Dit zijn nl.: het bevorderen- en/of het
instandhouden van de ontwikkeling
van de verstandelijk gehandicapten en
verdere integratie in de samenleving.
Door arbeidsmatig te werken krijgt ook
de verstandelijk gehandicapte: „het ge
voel erbij te horen, nuttig te zijn, struk-
tuur in zijn bestaan, de mogelijkheid tot
zelfontplooiing en verkrijgt hij een
zekere status".
Alleen werkgroepen
's Morgens werkt men in de werkgroe
pen en 's middags in zogenaamde vor
mende aktiviteiten. Dit zijn bijvoor
beeld: beweging Oudo), volksdansen,
expressie, muziek enz.
De deelnemer kiest voor een bepaalde
vormende aktiviteit en blijft hieraan
een halfjaar deelnemen.
Dan kan hij weer een nieuwe keus
maken.
Dit in tegenstelling tot de werkgroepen
waarin men in principe voorgoed blijft
werken.
Nader kennismaken
We kunnen ons voorstellen dat u meer
wilt weten over de werkwijze van dag
verblijf 'D'n Duyt'.
Dat kan bijvoorbeeld op de open dag
20.30 uur.
De Bowling Vereniging Middelharnis
heeft haar verenigingstoernooi gespeeld.
Dit toernooi, welke door de leden van de
vereniging wordt gespeeld, bestaat uit
zes te spelen games. Uit deze scores kwa
men de kampioen bij de dames en de
heren voort.
De wisselbeker voor de heren, werd
beschikbaar gesteld door dierenhandel
Breeman. De wisselbeker voor de dames
werd beschikbaar gesteld door Nout
Nissan autobedrijf
Ie prijs dames: Ria Doeves(920 pins
2e prijs dames: Ria Breeman(844 pins
3e pnjs dames: Co Volaart(844 pins
Poedelprijs dames:
Barbara Murphy(770 pins
Ie prijs heren: Dik Doeves(984 pins
2e prijs heren: Cor van Dam(957 pins
3e prijs heren: Jan Volaart(919 pins
Poedelprijs heren: Jaco Nout(708 pins'
Een deelnemer aan het werk in de kaarsenmakerij.
van 16 maart aanstaande, van 14.00- Maar ook door een bezoek aan het win
keltje aan de Steeneweg in Middel-
hamis.