EHIVI1DEf1-rHEmi/S De boodschap van John Bunyan aangaande de orde des heils NIEUWS uit de Kerken Cursus arbeidsrecht Damvereniging Ds. J. den Besten 40jaarinhetambt 'Het sieraad^ Schaken De Zwarte Pion DE ORDE VAN HET HEIL BIJ JOHN BUNYAN Boekbespreking t Twee miljoen gulden voor Bijbels! GESLAAGD Fractals een ontwikkeling in de wiskunde Huis-aan-huis-kollekte Reumabestrijding Zendingsavond GZB/IZB Orde des heils Vrije genade Pastoraal Arjaon van Herken 'Ernst Nut en Ontspanning '52' te Meiissant een 'merkwaardige' club' Plattelandsvrouwen Midden-Flakkee: R.G.O. organiseert: Zw. Pion - Springend Peert voorl. 4-2 in laatste RSB 2e kl. wedstrijd op 5 mrt. '90 4e Blad VRIJDAG 9 MAART 1990 No. 5882 Enkele weken geleden bespraken we een paar recent verschenen boekjes van en over John Bunyan - zijn weg en werk, zijn leven en prediking. Wie kent niet zijn tallozen geboeid hebbende en nèg boeiende geschrift The Pilgrim's Pro gress', in onze taal bekend als 'Eens Christens reize naar de eeuwigheid'? Het is wellicht het meest gelezen christelijke boek naast de Bijbel. Na de eerste druk in 1678 is het vele. vele malen en in tien tallen talen herdrukt - tot heden toe. De naam van Bunyan is met name aan dat boek verbonden. Het oefende in de loop van de eeuwen een niet geringe invloed uit op kerk en theologie. En wie zal zeggen voor hoevelen het tot blijven de zegen is geworden? Toch moeten we niet vergeten dat het totale oeuvre van Bunyan heel wat groter is dan dat ene boekje. De volledige lijst van zijn wer ken bevat meer dan zestig titels. Hier onder bevinden zich zowel kleine stich telijke traktaatjes van niet meer dan enkele pagina's als uitvoerige leerstel lige en uitlegkundige verhandelingen. Bekend zijn vooral: het tweede deel van de Christenreis, onder ons als de 'Chris- tennereis' aangeduid, de Heilige Oorlog, Genade overvloeiende voor de grootste der zondaren, en Komst en wellekomst tot Jezus Christus - om er maar enkele te noemen. Aan het eind van het vorige jaar verscheen bij uitgeverij De Roos te Vlaardingen een uitstekend boek over een wel heel centraal thema bij Bunyan, namelijk 'de orde van het heil'. Daarmee wordt aangeduid de leer aangaande de wijze waarop de Heilige Geest het heil in de harten van zondaren toepast. Bunyan schreef vrijwel geen boekof het ging daarover: de toepassing van de door Christus verworven zaligheid aan de gelovigen, ofwel de bevindelijke, onderwer- pelijke zijde van het heil des HEEREN. Bunyan schreef daarover met kennis van zaken. Allereerst omdat hij door Gods Geest zelf in de geheimenissen daarvan was ingeleid. Zijn boek 'Ge nade overvloeiende....' geeft daar op heel directe wijze getuigenis van. En ook de diverse episoden uit bij voorbeeld de Christenreis herinneren ons aan onder scheidene geloofservaringen van Bun- yans eigen persoon. Hem, de zondaar, is barmhartigheid geschied.... Op deze wijze ook kende hij de Schrift. Niet in afstandelijkheid maar in een bijzondere mate van wezenlijke betrokkenheid. Hij had de Schriften léren verstaan, name lijk als de Wet van de heilige God, de Wet in haar ontdekkende en dreigende kracht èn het Evangelie als troost voor zijn aangevochten geweten. Weliswaar daaraan ondergeschikt maar toch uiterst belangrijk is dat Bunyan, die we meestal zien als de eenvoudige ketel- lapper (zoiets als rondreizende koper slager), een heel intelligente man is geweest. God had hem een goed ver- NED. HERV. KERK Beroepen te: Aalst C. van Vliet, kand. te Woerden; Ochten (toez.) A. den Besten te Kamperveen; Wezep (toez.) P. J. den Admirant te Kampen; Rijswijk (Z-H) (Oude Kerk) K H. Meijer te Rijswijk (Z- H) (Johanneskerk); Raalte H. Bousema te Bergum; Wouterswoude J. van Vlas- tuin, kand. te Rhenen; Bedum en Onder- dendam D. D. Lucas te Enter. Aangenomen naar: Hei- en Boeicop (toez.) W. van Vreeswijk, predikant voor buitengewone werkzaamheden (leger predikant), wonende te Aalburg; het beroep van de Generale Synode tot pred. voor buitengewone werkzaamhe den (geestelijk verzorger bij de Konink lijke Luchtmacht) C. 't Hart, kand. en vicaris te Barneveld. Bedankt voor: Babyloniënbroek W. van Vreeswijk, predikant voor buitenge wone werkzaamheden (legerpredikant), wonende te Aalburg; Rouveen (nieuwe pred. plaats) M. Goudriaan te Apel doorn (buitengew. wijkgemeente). Toegelaten tot de evangeliebediening en beroepbaar: G. H. Jansen, Vechtstraat 6, 4191 CC Geldermalsen, tel. (03455) 7 71 15; G. Minnaard, Transvaalstrasse 19, 1000 Beriijn-West 65; C. van Vliet, Havenstraat 6, 3441 BJ Woerden, tel. (03480) 196 57. GEREK KERKEN Beroepen te: Heerenveen drs. G. Tromp té Oenkerk; Nijverdal drs. E. H. van der Weide te Axel. Aangenomen naar: Nijverdal drs. E. H. van der Weide te Axel; Voorthuizen drs. J. van Opstal te Beetsterzwaag. Beroepbaarstelling: M. H. Valk, Rolkla ver 162, 8265 KX Kampen, tel. (05202) 2 3152. stand gegeven en nam hem mét die gaven in Zijn dienst. Zo werd deze bege nadigde lekeprediker een theoloog van formaat. Een kenner van de praktikale godgeleerdheid - door God bekeerd èn geleerd. Aan Bunyans geschriften ligt dan ook steeds een doordachte en bij belse theologie ten grondslag. Terecht schetst drs. F. de Vries, de auteur van het boek waarop ik nu nader wil ingaan, Bunyan in het kader van de toen nog jonge Puriteinse beweging, de ker kelijke stroming in het toenmalige Enge land dat opkwam voor de zuivere leer, de zuivere levenspraktijk en de zuivere kerkregering. Hoewel Bunyan onmis kenbaar zijn eigen accenten had, ver tolkte hij met betrekking tot de orde van het heil veelal het Puriteinse gevoelen. De verhouding van Wet en Evangelie is daarin hét kernprobleem. Samen met alle andere Puriteinen hield Bunyan vast aan de heils-onderwerpelijke volg orde van Wet en Evangelie. Het stond voor Bunyan als een paal boven water - hij las het in de Schrift en zijn eigen bevinding bevestigde het - dat er zonder kennis van zonde geen sprake kan zijn van kennis van genade. Bij de toepas sing van het heil gaat de bediening van de Wet vooraf aan de bediening van het Evangelie. God heeft immers de Wet gegeven om plaats te bereiden voor de gave van het Evangelie. Het ging Bun yan erom Wet en Evangelie op de juiste wijze te onderscheiden. De Wet is er om onze schuld te laten zien; het Evangelie predikt de vergeving van schuld door Christus' bloed. Dominee De Vries, de Hervormde pre dikant van Opheusden, schreef dit boek -als een bewerking van zijn eerder gele verde scriptie voor het doctoraalexamen theologie. Het boek heeft een duidelijke opbouw. De eerste drie hoofdstukken hebben een algemeen karakter. Hoofd stuk 1 geeft een overzicht van de Engelse kerkgeschiedenis tot 1688. Het doet Bunyan kennen in het raam van zijn tijd. Het tweede geeft in kort bestek iets weer van zijn leven en werken. Hoofd stuk drie trekt in 30 pagina's de grondlij nen van Bunyans theologie. De hoofd stukken 4 tot en met 9 tonen daarvan een uitvoerige specificatie. Achtereenvol gens komen aan de orde 4) Verbond en verkiezing, 5) Roeping en wederge boorte, 6) Rechtvaardiging, 7) Heiliging, 8) Geloof en bekering, en 9) De zeker heid van het geloof. Hoofdstuk 10 tenslotte evalueert het gebodene kort. Gezegd moet worden dat de auteur Bunyans gedachten zuiver en objectief weergeeft. Desondanks is door het hele boek heen te merken dat hij zich aan de boodschap van Bunyan aangaande dit zo centrale onderwerp duidelijk verwant weet. Het een doet aan het ander echter geen afbreuk. GEREF. KERKEN (Vrijgemaakt) Beroepen te: Gouda en Zuidlaren (twee de pred. plaats) H. Drost te Rotterdam- Oost; Vollenhove-Kadoelen P. M. de Wit te Bergentheim; Zuidbroek drs. P. J. de Haan, kand. te Houten; Kampen C. J. Mewe te Terneuzen. NED. GEREF. KERKEN Beroepen te: Houten (part-time) drs. W. G. Rietkerk te Utrecht (tevens predikant bij de Stichting l'Abri te Eek en Wiel). CHR. GEREF KERKEN Tweetal te: Zierikzee J. Oosterbroek te Harderwijk en C. Westerink te Den Helder. GEREF GEMEENTEN Beroepen te: Lelystad R. Kattenberg te Arnhem; Lisse J. J. Tanis te Ridderkerk; Aagtekerke J. S. van der Net te Dor drecht; Alblasserdam D. Hakkenberg te Groningen; Nieuwerkerk (Zld.) J. J. Tanis te Ridderkerk; Katwijk aan Zee J. Mol te Werkendam; Westkapelle J. Mijnders te Veenendaal. Bedankt voor: Poortvliet en Rhenen E. Venema te Elspeet; Fort Macleod (Can.) D. Hakkenberg te Groningen; Hoofd dorp J. J. van Eckeveld te Zeist; St. Catharines (Can.) G. J. van Aalst te Benthuizen. GEREF. GEMEENTEN IN NED. Bedankt voor: 's-Gravendeel W. Ver- hoeks te Arnemuiden. OUD GEREF. GEMEENTEN IN NED. Beroepen te: Stavenisse A. D. Muilwijk te Dordrecht. Bedankt voor: Zierikzee A. D. Muilwijk te Dordrecht. De les Middelharnis Drs. E de Vries Ergens midden in zijn boek maakt drs. De Vries de opmerking dat Bunyan slechts hen als broeder in Christus wilde erkennen - maar die dan ook ten volle! - die de leer van onvoorwaardelijke en vrije genade beleden, en betuigden de kracht daarvan te kennen. Met de vijf artikelen van de Dordtse Leerre gels kan men Bunyans visie op wat de norm van rechtzinnigheid is, dan ook goed weer geven. Als dit artikel daartoe de nodige ruimte kon bieden, kon aan de hand van deze 'five points of Calvinism' Bunyans bij belse theologie uitvoerig worden weergege ven. Ik wil volstaan met deze punten slechts te noemen. 1) Bunyan was diep overtuigd van de totale verdorvenheid van de mens; deze is door zijn diepe val volkomen onmach tig en onwillig ten goede. Daarom heeft Bunyan ook altijd gesteld dat om het Evangelie aan te nemen een daad van God nodig is die de mens tot een nieuw schepsel maakt. 2) Bunyan beleed de onvoorwaarde lijke en geheel vrijmachtige verkiezing van Godswege. Het initiatief tot redding van zondaren ligt geheel in het welbeha gen van de Heere die verkiest wien Hij wil en verhardt wien Hij wil. 3) Ten aanzien van de reikwijdte van de verzoening heeft Bunyan altijd geleerd, dat Christus alleen de schuld van de uit verkorenen betaalde. Degenen voor wie Hij stierf worden metterdaad en zeker zalig. Christus' offer is evenwel alge- noegzaam voor de gehele wereld. Op grond daarvan mag dan ook een alge meen aanbod van genade gepredikt worden. 4) De bijzondere werking van Gods geest is onweerstaanbaar. Dat wil niet zeggen dat de mens geen tegenstand biedt, maar wel dat in de uitverkorenen die tegen stand uiteindelijk overwonnen wordt. 5) Tenslotte: de HEERE staat voor Zijn werk in. Wat hij begon en voortzette, zal Hij ook voleindigen. Bunyan leerde dan ook voluit de volharding, ofwel de bewa ring der heiligen. De weldaden die de HEERE schonk, zijn onverliesbaar. Door de zonden kan bij de gelovigen het zicht op Gods genade verduisterd wor den, de voorbede van Christus blijft ech ter onveranderd voor hen van kracht. Alle deze elementen van de door Bun yan beleden en gepredikte leer behan delt drs. De Vries in zijn boek uitvoerig, ondersteund door welsprekende citaten. Het is de leer die naar de godzaligheid is. De leer waarvan onze belijdenis terecht zegt dat ze door velen niet wordt begre pen, maar integendeel wordt bestreden en misbruikt. Evenwel de Bruid van Christus heeft haar altijd, als een schat van onwaardeerbare prijs teer bemind en standvastig verdedigd. Laat ik tot slot - in het spoor van drs. De Vries - nog benadrukken dat Bunyans optreden en prediking was doortrokken van een diepe bewogenheid met de zielen van mensen. Door middel van zijn prediking en geschriften wilde hij als het ware kinderen voor God voortbrengen. Het ging hem niet om standpunten-zonder-meer. Wat hem verheugde was dat mensen overtuigd wer den van zonde, speciaal van de zonde van ongeloof. En dat hun hart in brand gezet werd om door Christus gered te worden en dat ze sterk verlangden naar een waarlijk geheiligde ziel. Moge het boek van dominee De Vries de weg banen naar de geschriften van Bunyan zelf. En van die geschriften naar de Schriften. En dóór de Schriften naar de kennis van Hem wiens werk van genade in het hart van de zondaar zo bewogen en aangrijpend door Bunyan verkondigd werd. N.a.v. Drs. F. de Vries, De orde van het heil bij John Bunyan. Uitgeverij De Roos te Vlaardingen. 260 pag. Prijs 28,50. ]a, die Kees van buurvrouw Basje, zo te zien een fijne vent. Maar hij had, zo door de jaren, iets verkeerds zich aangewend, led're avond na het eten, gaat die leuke vent op stap. En zo lapt die nare kerel, aan zijn laars het vaderschap! Wat hij deed, waar hij vertoefde, vermeldt de historie niet. Maar hij deed zijn lieve vrouwtje, hiermee echt wel veel verdriet. Niet, dat zij hem niet vertrouwde; neen, haar Kees, hij was haar zon. Zou niets doen, dat wist zij zeker, wat niet door de heugel kon. Maar om steeds, direct na 't eten, weer de hort maar op te gaan.... kijk, dat was wat buurvrouw Basje, op de duur niet uit kon staan. Buurvrouw Basje leed er onder. Tobd'er over elke dag. 't Ergst nog vond het lieve vrouwtje, dat Kees haar verdriet niet zag. Het was waar, hij was een zwoeger, en voorzag haar ruim van geld. Maar toch was die buurvrouw Basje, in haar Kees teleurgesteld. Neen, zij wou beslist geen man die altijd omhing aan haar rok. Dit was echter niet te harden, dat hij steevast weer vertrok! Basje liep te prakkiseren, want zij was het meer dan zat. Ik maar op de kleine passen, en mijn Kees gaat maar op pad. Dat moest afgelopen wezen, dacht toen Kees' zijn lieve Bas. Het gebeurde op een avond. Kees die pakt alweer zijn jas. Zij staat op en pakt haar mantel, en ze zegt: „'k Ga met je mee; steeds alleen is maar verdrietig, leuker is het met je twee". Maar zegt Kees: „dat kan niet Basje". Ernstig klinkt zelfs zijn vermaan. „Jij moet op de kleine passen, heus, mijn kind, het zal niet gaan Dan gaat Basje hem iets zeggen, voor hem heel onaangenaam. „Hoor eens Kees, je bent een lieverd, maar het kind is van ons saam. 'k Heb de hele dag de kleine, goed verzorgd, en trouw bewaakt; en jij hebt nu ied're avond, steeds je vaderplicht verzaakt", 't Schaamrood stijgt hem naar de kaken, hij krijgt zelfs een rooie kop. En ze hangen, zwijgend, heide, samen jas en mantel op! Het Christelijk Nationaal Vakverbond (CN'V) geeft u informatie, noodzakelijk om te doorzien hoe onze ingewikkelde, snel veranderende maatschappij in el kaar zit. Het CNV-Zeeland/Goeree-Overflakkee start op dinsdag 27 maart a.s. in Middel harnis een cursus ARBEIDSRECHT. De gehele cursus duurt 6 avonden. De aanvangstijd is telkens 19.30 uur. De cursus wordt gehouden in 'De Hoek steen', Ring 13, Middelharnis. De cursus gaat in op de volgende onderwerpen: - het doel van het recht; - de geschiedenis van het arbeidsrecht; - mogelijkheden en verantwoordelijk heden in de arbeidssituatie; (het arbeidsovereenkomstenrecht; indivi dueel en kollektief) - de positie van personeel in over heidsdienst; - kollektieve konflikten; - arbeidsomstandighedenrecht; - de regeling van geschillen. U leert deze aspekten te hanteren in de praktijk door de oefenstof die u krijgt aangeboden tijdens de cursus. Zo kunt u uw collega's helpen en met raad en daad terzijde staan. Na de startdatum 27 maart 1990 heeft de cursus plaats op de dinsdagavonden 3, 10, 17 en 24 april en 1 mei. Voor CNV-leden is deze cursus gratis. Niet-leden betalen 30,- inclusief het cursusmateriaal. Bij het goed doorlopen van de cursus wordt er een certificaat uitgereikt. I Iedereen met een opleidingsniveau van- I af lager onderwijs kan, onder deskun- j dige begeleiding van onze docenten de i cursus succesvol afsluiten. U kunt zich aanmelden voor 16 maart a.s. bij het CNV-distriktskantoor te Goes, Gerbrandyhof 40, tel. (01100) 2 03 10, en/of de aanmeldingsfolder met meer uitgebreide informatie aanvragen. J. M. J. Kieviet Uitslagen van maandag 5 maart 1990 Ie afdeling: C. Visbeen - A. het Jonk1 - 1 B. Grootenboer - H. VisbeenO - 2 2e afdeling: T.Goedegebuur-B.v.d. SpaanO - 2 Wist u, dat er in ons land een club be staat, welke nooit vergadert, nooit speelt. Zelfs.... 22.000 leden telt? ZEER aktief is. Waarmede? Met het doorgeven van de.... BIJBEL! De leden van die club hebben in 1989 niet minder dan twee miljoen gulden op tafel gelegd! Daarmede konden aan vierhonderd dui zend mensen ergens in de wereld een bij bel in hun moedertaal ter hand wor den gesteld. De leden laten elke maand automatisch 5,- of meer van hun giro- c.q. bankre kening afschrijven. Beste mensen. Wat zou het fijn zijn wan neer velen van onze eilandenbewoners, die van offeren weten (denk maar aan hetgeen ze bijvoorbeeld gaven voor Po len en Roemenië) nu óók hun schouders zouden gaan zetten onder de transpor ten bijbels ten behoeve van o.a. mensen ergens in de wereld, die tot de armsten der armen behoren. Het zijn mensen, die niet alleen naar voedsel snakken maar ook naar 'het brood des levens'. Helpt daarom mede, voor zover dit maar enigszins mogelijk is, velen van die mensen gelukkig te maken met een eigen bijbel in hun moedertaal door óók lid te worden van die 'merkwaardige club', de Bijbel Fer Maand Club! Het sekretariaat daarvan is gevestigd: postbus 620, N.B.G. Haarlem. Wat zou het fijn zijn wanneer wij met z'n allen voor 3000 nieuwe leden zouden kunnen zorgen. Van.... 22.000 naar 25.000! Bram van IJsselmonde DIRKSLAND Het was maandag 5 maart j.l. 40 jaar geleden dat ds. J. den Besten, hervormd emeritus predikant te Ede, in het ambt bevestigd werd. Jacob den Besten werd 20 november 1922 geboren. Hij werd 5 maart 1950 pre dikant te Babiloniënbroek. In 1954 ver bond hij zich aan de gemeente van Dirksland vanwaar hij in 1961 naar Huizen ging. Van 7 april 1976 tot aan zijn emeritaat op 1 december 1987, diende ds. den Besten de gemeente van Ede. Ds. den Besten was van 1955 tOt 1960 voorzitter van het Bethesda ziekenhuis in Dirksland. NIEUWE TONGE Op 22 februari 1990 heeft Hugo Kabos het doctoraal examen in de historische en Kunstwetenschappen met goed gevolg afgelegd aan de Erasmus Universiteit. Afstudeerrichting was: „Communicatie en voorlichting". Zijn scriptie: „Drama en Doorbraak. De invloed van de ramp van 1953 op de sociale en economische ontwikkeling van Goeree-Overflakkee en Schouwen- Duiveland". De examencommissie oordeelde vooral zeer positief over de leesbaarheid van deze studie. A.S. donderdagavond, om kwart voor 8 in 'het Diekhuus' zal door de afd. Mid- den Flakkee van de Ned. Bond van Plat- telandsvrouwen een afdelingsavond ge- 1 houden worden. Edelsmid mevr. Yvette Steginga-Jansen vertelt deze avond over de geschiedenis van het sieraad; ook zullen enkele van haar creaties te koop zijn. Ook niet-leden zijn deze avond - tegen een toegangsprijs van 2,50 - welkom. Wiskunde is moeilijk. Wiskunde is saai. Komt er eigenlijk nog iets nieuws bij in de wiskunde? Dit zijn een aantal menin gen die je over wiskunde nog wel eens hoort. De laatste tien jaar worden met behulp van computers mooie plaatjes gemaakt die zowel voor de wiskunde zelf als daar buiten vele toepassingen blijken te hebben. Fractals is daarbij het toverwoord. Frac tals zijn figuren die zichzelf in zichzelf herhalen. Een oud voorbeeld is de ver pleegster op de Droste dozen. De wiskunde-afdeling van de R.G.O. in Middelharnis organiseert op donderdag 29 maart een avond over fractals. Op die avond kunt u zien hoe men zelf die beel den kan maken. Er is ook een film om te zien wat zoal mogelijk is. De avond begint om 19.30 uur en staat open voor iedereen. De toegang is gratis. Als u deze avond wilt bezoeken is opga ve vooraf noodzakelijk. Dat kan telefo nisch bij de school (01870-2777) of in de avonduren bij S. Garst (01874-2177). Schriftelijk opgeven kan ook: R.S.G. Goeree-Overflakkee, Burg. Mijslaan 5, Middelharnis, ter attentie van S. Garst. OOLTGENSFLAAT-LANGSTRAAT ACHTHUIZEN e.o. In de week van 12 tot en met 18 maart a.s. zal er te Ooltgensplaat-Achthuizen- Langstraat-Kranendijk en Zuidzijde een huis-aan-huis-kollekte gehouden worden voor het Nationaal Reuma fonds. De bestrijding en genezing van de veel voorkomende ziekte reuma vraagt jaarlijks miljoenen guldens, de begroting 1990 spreekt zelfs over rond 16 miljoen. Uw steun is hard nodig en daarom deze kollekte hartelijk aanbevolen. NIEUWE TONGE We hopen op D.V. dinsdag 13 maart a.s. een zendingsavond voor de GZB te hou den in Elim. De opening wil ds. A. Belder verzorgen en ds. E. F. Vergunst wil ons een en ander laten horen van het werk der Kerk overzee. Onder andere met awt dia's over zijn visitatie in Peru en Chili. In welke situatie de kerk daar leeft en pre sent is. We hopen te beginnen om half acht. Er is een boekentafel aanwezig waar u Fers. uitslagen: Verolme, du Pree, de Jager en de Glop- per winnen, Peeman en Hollander afge broken, Mourik en van Prooijen ver liezen hun partij. Peeman: „Ik ga ver liezen". Verolme: „partij Hollander dubieus!" Ik zelf zeg: „Ik win hem over 14 dagen!", Comupter analyses: „Hol lander wint!" In dat geval wint zw. pion deze laatste ontmoeting net nog. Afdeling 1: Boeter - Wolters1 - O Verbeek - de GlopperO - 1 Markwat - Robijn1/2 - 1/2 Afdeling 2: Lesuis - HK Smit1 - O Poortvliet - Ant. Visser1 - O Groenendijk - van Schaardeburgh1 - O Ad. Visser - C. Bakelaar1 - O Afdeling 3: Albrechts - Maliepaard1 - O Bakelaar jr. - van Brachtafg. Commentaar: De Glopper had vooruit gespeeld en snel gewonnen. Du Pree won via geluk stuk. Verolme won pionnen via druk. Van Prooijen kreeg snel 2 agressieve paarden op z'n lip wat bloed, zweet en tranen kostte. Mourik verloor teleurstellend na goed begin. Peeman had gelijk spel maar in pionnen eindspel staat z'n koning min der centraal en dat kan alles schelen! De Jager nam op damevleugel zee van pion nen ruimte in beslag en weerstond coun ter met glans! Hollander heeft 2 +pion- nen maar de zwakke loper in T+L eind spel. Dat Bakelaar de huidige Flakkeese kampioen nu weer van Ad Visser ver liest had nooit mogen gebeuren. Pluim voor Ad Visser. vooraf en in de pauze terecht kunt. Dit werk'komt ten goede aan de zending in Nederland. Een kollekte voor de GZB behoort bij zo'n avond en behoeft meestal weinig aanbeveling. Hartelijk welkom aan iedereen. De zendingscommissie GZB/IZB

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1990 | | pagina 13