EHIVI1DEf1-rHEmi/S
De boodschap van John Bunyan
aangaande de orde des heils
NIEUWS
uit de Kerken
Cursus arbeidsrecht
Damvereniging
Ds. J. den Besten
40jaarinhetambt
'Het sieraad^
Schaken
De Zwarte Pion
DE ORDE
VAN HET HEIL BIJ
JOHN BUNYAN
Boekbespreking
t
Twee miljoen gulden
voor Bijbels!
GESLAAGD
Fractals een ontwikkeling
in de wiskunde
Huis-aan-huis-kollekte
Reumabestrijding
Zendingsavond GZB/IZB
Orde des heils
Vrije genade
Pastoraal
Arjaon van Herken
'Ernst Nut en Ontspanning '52'
te Meiissant
een 'merkwaardige' club'
Plattelandsvrouwen
Midden-Flakkee:
R.G.O. organiseert:
Zw. Pion - Springend Peert
voorl. 4-2 in laatste RSB 2e kl.
wedstrijd op 5 mrt. '90
4e Blad
VRIJDAG 9 MAART 1990
No. 5882
Enkele weken geleden bespraken we een
paar recent verschenen boekjes van en
over John Bunyan - zijn weg en werk,
zijn leven en prediking. Wie kent niet
zijn tallozen geboeid hebbende en nèg
boeiende geschrift The Pilgrim's Pro
gress', in onze taal bekend als 'Eens
Christens reize naar de eeuwigheid'? Het
is wellicht het meest gelezen christelijke
boek naast de Bijbel. Na de eerste druk
in 1678 is het vele. vele malen en in tien
tallen talen herdrukt - tot heden toe.
De naam van Bunyan is met name aan
dat boek verbonden. Het oefende in de
loop van de eeuwen een niet geringe
invloed uit op kerk en theologie. En wie
zal zeggen voor hoevelen het tot blijven
de zegen is geworden? Toch moeten we
niet vergeten dat het totale oeuvre van
Bunyan heel wat groter is dan dat ene
boekje. De volledige lijst van zijn wer
ken bevat meer dan zestig titels. Hier
onder bevinden zich zowel kleine stich
telijke traktaatjes van niet meer dan
enkele pagina's als uitvoerige leerstel
lige en uitlegkundige verhandelingen.
Bekend zijn vooral: het tweede deel van
de Christenreis, onder ons als de 'Chris-
tennereis' aangeduid, de Heilige Oorlog,
Genade overvloeiende voor de grootste
der zondaren, en Komst en wellekomst tot
Jezus Christus - om er maar enkele te
noemen.
Aan het eind van het vorige jaar verscheen
bij uitgeverij De Roos te Vlaardingen een
uitstekend boek over een wel heel centraal
thema bij Bunyan, namelijk 'de orde van
het heil'. Daarmee wordt aangeduid de leer
aangaande de wijze waarop de Heilige
Geest het heil in de harten van zondaren
toepast. Bunyan schreef vrijwel geen boekof
het ging daarover: de toepassing van de
door Christus verworven zaligheid aan de
gelovigen, ofwel de bevindelijke, onderwer-
pelijke zijde van het heil des HEEREN.
Bunyan schreef daarover met kennis
van zaken. Allereerst omdat hij door
Gods Geest zelf in de geheimenissen
daarvan was ingeleid. Zijn boek 'Ge
nade overvloeiende....' geeft daar op heel
directe wijze getuigenis van. En ook de
diverse episoden uit bij voorbeeld de
Christenreis herinneren ons aan onder
scheidene geloofservaringen van Bun-
yans eigen persoon. Hem, de zondaar, is
barmhartigheid geschied.... Op deze
wijze ook kende hij de Schrift. Niet in
afstandelijkheid maar in een bijzondere
mate van wezenlijke betrokkenheid. Hij
had de Schriften léren verstaan, name
lijk als de Wet van de heilige God, de
Wet in haar ontdekkende en dreigende
kracht èn het Evangelie als troost voor
zijn aangevochten geweten.
Weliswaar daaraan ondergeschikt maar
toch uiterst belangrijk is dat Bunyan, die
we meestal zien als de eenvoudige ketel-
lapper (zoiets als rondreizende koper
slager), een heel intelligente man is
geweest. God had hem een goed ver-
NED. HERV. KERK
Beroepen te: Aalst C. van Vliet, kand. te
Woerden; Ochten (toez.) A. den Besten
te Kamperveen; Wezep (toez.) P. J. den
Admirant te Kampen; Rijswijk (Z-H)
(Oude Kerk) K H. Meijer te Rijswijk (Z-
H) (Johanneskerk); Raalte H. Bousema
te Bergum; Wouterswoude J. van Vlas-
tuin, kand. te Rhenen; Bedum en Onder-
dendam D. D. Lucas te Enter.
Aangenomen naar: Hei- en Boeicop
(toez.) W. van Vreeswijk, predikant voor
buitengewone werkzaamheden (leger
predikant), wonende te Aalburg; het
beroep van de Generale Synode tot
pred. voor buitengewone werkzaamhe
den (geestelijk verzorger bij de Konink
lijke Luchtmacht) C. 't Hart, kand. en
vicaris te Barneveld.
Bedankt voor: Babyloniënbroek W. van
Vreeswijk, predikant voor buitenge
wone werkzaamheden (legerpredikant),
wonende te Aalburg; Rouveen (nieuwe
pred. plaats) M. Goudriaan te Apel
doorn (buitengew. wijkgemeente).
Toegelaten tot de evangeliebediening en
beroepbaar: G. H. Jansen, Vechtstraat 6,
4191 CC Geldermalsen, tel. (03455)
7 71 15; G. Minnaard, Transvaalstrasse
19, 1000 Beriijn-West 65; C. van Vliet,
Havenstraat 6, 3441 BJ Woerden, tel.
(03480) 196 57.
GEREK KERKEN
Beroepen te: Heerenveen drs. G. Tromp
té Oenkerk; Nijverdal drs. E. H. van der
Weide te Axel.
Aangenomen naar: Nijverdal drs. E. H.
van der Weide te Axel; Voorthuizen drs.
J. van Opstal te Beetsterzwaag.
Beroepbaarstelling: M. H. Valk, Rolkla
ver 162, 8265 KX Kampen, tel. (05202)
2 3152.
stand gegeven en nam hem mét die
gaven in Zijn dienst. Zo werd deze bege
nadigde lekeprediker een theoloog van
formaat. Een kenner van de praktikale
godgeleerdheid - door God bekeerd èn
geleerd. Aan Bunyans geschriften ligt
dan ook steeds een doordachte en bij
belse theologie ten grondslag.
Terecht schetst drs. F. de Vries, de auteur
van het boek waarop ik nu nader wil
ingaan, Bunyan in het kader van de toen
nog jonge Puriteinse beweging, de ker
kelijke stroming in het toenmalige Enge
land dat opkwam voor de zuivere leer,
de zuivere levenspraktijk en de zuivere
kerkregering. Hoewel Bunyan onmis
kenbaar zijn eigen accenten had, ver
tolkte hij met betrekking tot de orde van
het heil veelal het Puriteinse gevoelen.
De verhouding van Wet en Evangelie is
daarin hét kernprobleem. Samen met
alle andere Puriteinen hield Bunyan
vast aan de heils-onderwerpelijke volg
orde van Wet en Evangelie. Het stond
voor Bunyan als een paal boven water -
hij las het in de Schrift en zijn eigen
bevinding bevestigde het - dat er zonder
kennis van zonde geen sprake kan zijn
van kennis van genade. Bij de toepas
sing van het heil gaat de bediening van
de Wet vooraf aan de bediening van het
Evangelie. God heeft immers de Wet
gegeven om plaats te bereiden voor de
gave van het Evangelie. Het ging Bun
yan erom Wet en Evangelie op de juiste
wijze te onderscheiden. De Wet is er om
onze schuld te laten zien; het Evangelie
predikt de vergeving van schuld door
Christus' bloed.
Dominee De Vries, de Hervormde pre
dikant van Opheusden, schreef dit boek
-als een bewerking van zijn eerder gele
verde scriptie voor het doctoraalexamen
theologie. Het boek heeft een duidelijke
opbouw. De eerste drie hoofdstukken
hebben een algemeen karakter. Hoofd
stuk 1 geeft een overzicht van de Engelse
kerkgeschiedenis tot 1688. Het doet
Bunyan kennen in het raam van zijn
tijd. Het tweede geeft in kort bestek iets
weer van zijn leven en werken. Hoofd
stuk drie trekt in 30 pagina's de grondlij
nen van Bunyans theologie. De hoofd
stukken 4 tot en met 9 tonen daarvan een
uitvoerige specificatie. Achtereenvol
gens komen aan de orde 4) Verbond en
verkiezing, 5) Roeping en wederge
boorte, 6) Rechtvaardiging, 7) Heiliging,
8) Geloof en bekering, en 9) De zeker
heid van het geloof.
Hoofdstuk 10 tenslotte evalueert het
gebodene kort. Gezegd moet worden dat
de auteur Bunyans gedachten zuiver en
objectief weergeeft. Desondanks is door
het hele boek heen te merken dat hij
zich aan de boodschap van Bunyan
aangaande dit zo centrale onderwerp
duidelijk verwant weet. Het een doet aan
het ander echter geen afbreuk.
GEREF. KERKEN (Vrijgemaakt)
Beroepen te: Gouda en Zuidlaren (twee
de pred. plaats) H. Drost te Rotterdam-
Oost; Vollenhove-Kadoelen P. M. de
Wit te Bergentheim; Zuidbroek drs. P. J.
de Haan, kand. te Houten; Kampen C. J.
Mewe te Terneuzen.
NED. GEREF. KERKEN
Beroepen te: Houten (part-time) drs. W.
G. Rietkerk te Utrecht (tevens predikant
bij de Stichting l'Abri te Eek en Wiel).
CHR. GEREF KERKEN
Tweetal te: Zierikzee J. Oosterbroek te
Harderwijk en C. Westerink te Den
Helder.
GEREF GEMEENTEN
Beroepen te: Lelystad R. Kattenberg te
Arnhem; Lisse J. J. Tanis te Ridderkerk;
Aagtekerke J. S. van der Net te Dor
drecht; Alblasserdam D. Hakkenberg te
Groningen; Nieuwerkerk (Zld.) J. J.
Tanis te Ridderkerk; Katwijk aan Zee J.
Mol te Werkendam; Westkapelle J.
Mijnders te Veenendaal.
Bedankt voor: Poortvliet en Rhenen E.
Venema te Elspeet; Fort Macleod (Can.)
D. Hakkenberg te Groningen; Hoofd
dorp J. J. van Eckeveld te Zeist; St.
Catharines (Can.) G. J. van Aalst te
Benthuizen.
GEREF. GEMEENTEN IN NED.
Bedankt voor: 's-Gravendeel W. Ver-
hoeks te Arnemuiden.
OUD GEREF. GEMEENTEN IN NED.
Beroepen te: Stavenisse A. D. Muilwijk
te Dordrecht.
Bedankt voor: Zierikzee A. D. Muilwijk
te Dordrecht.
De les
Middelharnis
Drs. E de Vries
Ergens midden in zijn boek maakt drs. De
Vries de opmerking dat Bunyan slechts hen
als broeder in Christus wilde erkennen -
maar die dan ook ten volle! - die de leer van
onvoorwaardelijke en vrije genade beleden,
en betuigden de kracht daarvan te kennen.
Met de vijf artikelen van de Dordtse Leerre
gels kan men Bunyans visie op wat de norm
van rechtzinnigheid is, dan ook goed weer
geven. Als dit artikel daartoe de nodige
ruimte kon bieden, kon aan de hand van
deze 'five points of Calvinism' Bunyans bij
belse theologie uitvoerig worden weergege
ven. Ik wil volstaan met deze punten slechts
te noemen.
1) Bunyan was diep overtuigd van de
totale verdorvenheid van de mens; deze is
door zijn diepe val volkomen onmach
tig en onwillig ten goede. Daarom heeft
Bunyan ook altijd gesteld dat om het
Evangelie aan te nemen een daad van
God nodig is die de mens tot een nieuw
schepsel maakt.
2) Bunyan beleed de onvoorwaarde
lijke en geheel vrijmachtige verkiezing
van Godswege. Het initiatief tot redding
van zondaren ligt geheel in het welbeha
gen van de Heere die verkiest wien Hij
wil en verhardt wien Hij wil.
3) Ten aanzien van de reikwijdte van de
verzoening heeft Bunyan altijd geleerd,
dat Christus alleen de schuld van de uit
verkorenen betaalde. Degenen voor wie
Hij stierf worden metterdaad en zeker
zalig. Christus' offer is evenwel alge-
noegzaam voor de gehele wereld. Op
grond daarvan mag dan ook een alge
meen aanbod van genade gepredikt
worden.
4) De bijzondere werking van Gods geest
is onweerstaanbaar. Dat wil niet zeggen
dat de mens geen tegenstand biedt, maar
wel dat in de uitverkorenen die tegen
stand uiteindelijk overwonnen wordt.
5) Tenslotte: de HEERE staat voor Zijn
werk in. Wat hij begon en voortzette, zal
Hij ook voleindigen. Bunyan leerde dan
ook voluit de volharding, ofwel de bewa
ring der heiligen. De weldaden die de
HEERE schonk, zijn onverliesbaar.
Door de zonden kan bij de gelovigen het
zicht op Gods genade verduisterd wor
den, de voorbede van Christus blijft ech
ter onveranderd voor hen van kracht.
Alle deze elementen van de door Bun
yan beleden en gepredikte leer behan
delt drs. De Vries in zijn boek uitvoerig,
ondersteund door welsprekende citaten.
Het is de leer die naar de godzaligheid is.
De leer waarvan onze belijdenis terecht
zegt dat ze door velen niet wordt begre
pen, maar integendeel wordt bestreden
en misbruikt. Evenwel de Bruid van
Christus heeft haar altijd, als een schat
van onwaardeerbare prijs teer bemind
en standvastig verdedigd.
Laat ik tot slot - in het spoor van drs. De
Vries - nog benadrukken dat Bunyans
optreden en prediking was doortrokken van
een diepe bewogenheid met de zielen van
mensen. Door middel van zijn prediking en
geschriften wilde hij als het ware kinderen
voor God voortbrengen. Het ging hem niet
om standpunten-zonder-meer. Wat hem
verheugde was dat mensen overtuigd wer
den van zonde, speciaal van de zonde van
ongeloof. En dat hun hart in brand gezet
werd om door Christus gered te worden en
dat ze sterk verlangden naar een waarlijk
geheiligde ziel.
Moge het boek van dominee De Vries de
weg banen naar de geschriften van
Bunyan zelf. En van die geschriften
naar de Schriften. En dóór de Schriften
naar de kennis van Hem wiens werk van
genade in het hart van de zondaar zo
bewogen en aangrijpend door Bunyan
verkondigd werd.
N.a.v. Drs. F. de Vries, De orde van het
heil bij John Bunyan.
Uitgeverij De Roos
te Vlaardingen.
260 pag. Prijs 28,50.
]a, die Kees van buurvrouw Basje,
zo te zien een fijne vent.
Maar hij had, zo door de jaren,
iets verkeerds zich aangewend,
led're avond na het eten,
gaat die leuke vent op stap.
En zo lapt die nare kerel,
aan zijn laars het vaderschap!
Wat hij deed, waar hij vertoefde,
vermeldt de historie niet.
Maar hij deed zijn lieve vrouwtje,
hiermee echt wel veel verdriet.
Niet, dat zij hem niet vertrouwde;
neen, haar Kees, hij was haar zon.
Zou niets doen, dat wist zij zeker,
wat niet door de heugel kon.
Maar om steeds, direct na 't eten,
weer de hort maar op te gaan....
kijk, dat was wat buurvrouw Basje,
op de duur niet uit kon staan.
Buurvrouw Basje leed er onder.
Tobd'er over elke dag.
't Ergst nog vond het lieve vrouwtje,
dat Kees haar verdriet niet zag.
Het was waar, hij was een zwoeger,
en voorzag haar ruim van geld.
Maar toch was die buurvrouw Basje,
in haar Kees teleurgesteld.
Neen, zij wou beslist geen man die
altijd omhing aan haar rok.
Dit was echter niet te harden,
dat hij steevast weer vertrok!
Basje liep te prakkiseren,
want zij was het meer dan zat.
Ik maar op de kleine passen,
en mijn Kees gaat maar op pad.
Dat moest afgelopen wezen,
dacht toen Kees' zijn lieve Bas.
Het gebeurde op een avond.
Kees die pakt alweer zijn jas.
Zij staat op en pakt haar mantel,
en ze zegt: „'k Ga met je mee;
steeds alleen is maar verdrietig,
leuker is het met je twee".
Maar zegt Kees: „dat kan niet Basje".
Ernstig klinkt zelfs zijn vermaan.
„Jij moet op de kleine passen,
heus, mijn kind, het zal niet gaan
Dan gaat Basje hem iets zeggen,
voor hem heel onaangenaam.
„Hoor eens Kees, je bent een lieverd,
maar het kind is van ons saam.
'k Heb de hele dag de kleine,
goed verzorgd, en trouw bewaakt;
en jij hebt nu ied're avond,
steeds je vaderplicht verzaakt",
't Schaamrood stijgt hem naar de kaken,
hij krijgt zelfs een rooie kop.
En ze hangen, zwijgend, heide,
samen jas en mantel op!
Het Christelijk Nationaal Vakverbond
(CN'V) geeft u informatie, noodzakelijk
om te doorzien hoe onze ingewikkelde,
snel veranderende maatschappij in el
kaar zit.
Het CNV-Zeeland/Goeree-Overflakkee
start op dinsdag 27 maart a.s. in Middel
harnis een cursus ARBEIDSRECHT.
De gehele cursus duurt 6 avonden. De
aanvangstijd is telkens 19.30 uur.
De cursus wordt gehouden in 'De Hoek
steen', Ring 13, Middelharnis.
De cursus gaat in op de volgende
onderwerpen:
- het doel van het recht;
- de geschiedenis van het arbeidsrecht;
- mogelijkheden en verantwoordelijk
heden in de arbeidssituatie; (het
arbeidsovereenkomstenrecht; indivi
dueel en kollektief)
- de positie van personeel in over
heidsdienst;
- kollektieve konflikten;
- arbeidsomstandighedenrecht;
- de regeling van geschillen.
U leert deze aspekten te hanteren in de
praktijk door de oefenstof die u krijgt
aangeboden tijdens de cursus. Zo kunt u
uw collega's helpen en met raad en daad
terzijde staan.
Na de startdatum 27 maart 1990 heeft de
cursus plaats op de dinsdagavonden 3,
10, 17 en 24 april en 1 mei.
Voor CNV-leden is deze cursus gratis.
Niet-leden betalen 30,- inclusief het
cursusmateriaal.
Bij het goed doorlopen van de cursus
wordt er een certificaat uitgereikt.
I Iedereen met een opleidingsniveau van-
I af lager onderwijs kan, onder deskun-
j dige begeleiding van onze docenten de
i cursus succesvol afsluiten.
U kunt zich aanmelden voor 16 maart
a.s. bij het CNV-distriktskantoor te
Goes, Gerbrandyhof 40, tel. (01100)
2 03 10, en/of de aanmeldingsfolder met
meer uitgebreide informatie aanvragen.
J. M. J. Kieviet
Uitslagen van maandag 5 maart 1990
Ie afdeling:
C. Visbeen - A. het Jonk1 - 1
B. Grootenboer - H. VisbeenO - 2
2e afdeling:
T.Goedegebuur-B.v.d. SpaanO - 2
Wist u, dat er in ons land een club be
staat, welke nooit vergadert, nooit speelt.
Zelfs.... 22.000 leden telt? ZEER aktief
is.
Waarmede?
Met het doorgeven van de.... BIJBEL!
De leden van die club hebben in 1989
niet minder dan twee miljoen gulden op
tafel gelegd!
Daarmede konden aan vierhonderd dui
zend mensen ergens in de wereld een bij
bel in hun moedertaal ter hand wor
den gesteld.
De leden laten elke maand automatisch
5,- of meer van hun giro- c.q. bankre
kening afschrijven.
Beste mensen. Wat zou het fijn zijn wan
neer velen van onze eilandenbewoners,
die van offeren weten (denk maar aan
hetgeen ze bijvoorbeeld gaven voor Po
len en Roemenië) nu óók hun schouders
zouden gaan zetten onder de transpor
ten bijbels ten behoeve van o.a. mensen
ergens in de wereld, die tot de armsten
der armen behoren. Het zijn mensen,
die niet alleen naar voedsel snakken
maar ook naar 'het brood des levens'.
Helpt daarom mede, voor zover dit
maar enigszins mogelijk is, velen van
die mensen gelukkig te maken met een
eigen bijbel in hun moedertaal door óók
lid te worden van die 'merkwaardige
club', de Bijbel Fer Maand Club!
Het sekretariaat daarvan is gevestigd:
postbus 620, N.B.G. Haarlem.
Wat zou het fijn zijn wanneer wij met z'n
allen voor 3000 nieuwe leden zouden
kunnen zorgen. Van.... 22.000 naar
25.000!
Bram van IJsselmonde
DIRKSLAND
Het was maandag 5 maart j.l. 40 jaar
geleden dat ds. J. den Besten, hervormd
emeritus predikant te Ede, in het ambt
bevestigd werd.
Jacob den Besten werd 20 november
1922 geboren. Hij werd 5 maart 1950 pre
dikant te Babiloniënbroek. In 1954 ver
bond hij zich aan de gemeente van
Dirksland vanwaar hij in 1961 naar
Huizen ging. Van 7 april 1976 tot aan
zijn emeritaat op 1 december 1987,
diende ds. den Besten de gemeente
van Ede.
Ds. den Besten was van 1955 tOt 1960
voorzitter van het Bethesda ziekenhuis
in Dirksland.
NIEUWE TONGE
Op 22 februari 1990 heeft
Hugo Kabos het doctoraal examen in de
historische en Kunstwetenschappen met
goed gevolg afgelegd aan de Erasmus
Universiteit. Afstudeerrichting was:
„Communicatie en voorlichting".
Zijn scriptie: „Drama en Doorbraak. De
invloed van de ramp van 1953 op de
sociale en economische ontwikkeling
van Goeree-Overflakkee en Schouwen-
Duiveland".
De examencommissie oordeelde vooral
zeer positief over de leesbaarheid van
deze studie.
A.S. donderdagavond, om kwart voor 8
in 'het Diekhuus' zal door de afd. Mid-
den Flakkee van de Ned. Bond van Plat-
telandsvrouwen een afdelingsavond ge- 1
houden worden. Edelsmid mevr. Yvette
Steginga-Jansen vertelt deze avond over
de geschiedenis van het sieraad; ook
zullen enkele van haar creaties te
koop zijn.
Ook niet-leden zijn deze avond - tegen
een toegangsprijs van 2,50 - welkom.
Wiskunde is moeilijk. Wiskunde is saai.
Komt er eigenlijk nog iets nieuws bij in
de wiskunde? Dit zijn een aantal menin
gen die je over wiskunde nog wel eens
hoort.
De laatste tien jaar worden met behulp
van computers mooie plaatjes gemaakt
die zowel voor de wiskunde zelf als daar
buiten vele toepassingen blijken te
hebben.
Fractals is daarbij het toverwoord. Frac
tals zijn figuren die zichzelf in zichzelf
herhalen. Een oud voorbeeld is de ver
pleegster op de Droste dozen.
De wiskunde-afdeling van de R.G.O. in
Middelharnis organiseert op donderdag
29 maart een avond over fractals. Op die
avond kunt u zien hoe men zelf die beel
den kan maken. Er is ook een film om te
zien wat zoal mogelijk is.
De avond begint om 19.30 uur en staat
open voor iedereen. De toegang is gratis.
Als u deze avond wilt bezoeken is opga
ve vooraf noodzakelijk. Dat kan telefo
nisch bij de school (01870-2777) of in de
avonduren bij S. Garst (01874-2177).
Schriftelijk opgeven kan ook: R.S.G.
Goeree-Overflakkee, Burg. Mijslaan 5,
Middelharnis, ter attentie van S. Garst.
OOLTGENSFLAAT-LANGSTRAAT
ACHTHUIZEN e.o.
In de week van 12 tot en met 18 maart a.s.
zal er te Ooltgensplaat-Achthuizen-
Langstraat-Kranendijk en Zuidzijde
een huis-aan-huis-kollekte gehouden
worden voor het Nationaal Reuma
fonds. De bestrijding en genezing van
de veel voorkomende ziekte reuma
vraagt jaarlijks miljoenen guldens, de
begroting 1990 spreekt zelfs over rond 16
miljoen.
Uw steun is hard nodig en daarom deze
kollekte hartelijk aanbevolen.
NIEUWE TONGE
We hopen op D.V. dinsdag 13 maart a.s.
een zendingsavond voor de GZB te hou
den in Elim.
De opening wil ds. A. Belder verzorgen
en ds. E. F. Vergunst wil ons een en
ander laten horen van het werk der Kerk
overzee. Onder andere met awt dia's
over zijn visitatie in Peru en Chili. In
welke situatie de kerk daar leeft en pre
sent is.
We hopen te beginnen om half acht.
Er is een boekentafel aanwezig waar u
Fers. uitslagen:
Verolme, du Pree, de Jager en de Glop-
per winnen, Peeman en Hollander afge
broken, Mourik en van Prooijen ver
liezen hun partij. Peeman: „Ik ga ver
liezen". Verolme: „partij Hollander
dubieus!" Ik zelf zeg: „Ik win hem over
14 dagen!", Comupter analyses: „Hol
lander wint!" In dat geval wint zw. pion
deze laatste ontmoeting net nog.
Afdeling 1:
Boeter - Wolters1 - O
Verbeek - de GlopperO - 1
Markwat - Robijn1/2 - 1/2
Afdeling 2:
Lesuis - HK Smit1 - O
Poortvliet - Ant. Visser1 - O
Groenendijk -
van Schaardeburgh1 - O
Ad. Visser - C. Bakelaar1 - O
Afdeling 3:
Albrechts - Maliepaard1 - O
Bakelaar jr. - van Brachtafg.
Commentaar:
De Glopper had vooruit gespeeld en
snel gewonnen. Du Pree won via geluk
stuk. Verolme won pionnen via druk.
Van Prooijen kreeg snel 2 agressieve
paarden op z'n lip wat bloed, zweet en
tranen kostte.
Mourik verloor teleurstellend na goed
begin. Peeman had gelijk spel maar in
pionnen eindspel staat z'n koning min
der centraal en dat kan alles schelen! De
Jager nam op damevleugel zee van pion
nen ruimte in beslag en weerstond coun
ter met glans! Hollander heeft 2 +pion-
nen maar de zwakke loper in T+L eind
spel. Dat Bakelaar de huidige Flakkeese
kampioen nu weer van Ad Visser ver
liest had nooit mogen gebeuren. Pluim
voor Ad Visser.
vooraf en in de pauze terecht kunt. Dit
werk'komt ten goede aan de zending
in Nederland.
Een kollekte voor de GZB behoort bij
zo'n avond en behoeft meestal weinig
aanbeveling.
Hartelijk welkom aan iedereen.
De zendingscommissie GZB/IZB