Plaatwerk Gert Roon monstert na 38 jaar af van Stellendamse reddingsboot 3266 3 -c. Ook sluisdeuren worden door Dijkers en Pijl gemaakt, en... vervoerd! 999r VERWERS auto's Garage Knöps B.V. tiotnmeman Tholen geeft Zekatel machtiging kabelnet InübvetMse alle merken Ramoco b.v. Goeree-Overflakkee Citroen - Hesselink Voorlichtingsavond De Hoop te Nieuwe Tonge 62e Jaargang No. 5878 POSTBUS 8 3240 AA MIDDELHARNIS Redactie en administratie: Langeweg 13, Sommelsdijk Tel. (01870) 26 29. Na 5 uur (alleen voor redactie) tel. (01870) 33 92 FAX (01870) 57 36 CHR. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond ABONNEMENTSPRIJS 12,00 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 36 cent per mm; bij contract speciaal tarief. Giro 167930 Bank: Rabo Middelhamis Rek.no. 34.20.01.108 Lager tarief en minder invloed Franje Alhoewel de fabricage - door Dijkers en Pijl b.v. - van sluisdeuren en hou ten bruggen zich goeddeels aan de flakkeese waarneming onttrekt, om 't simpele feit dat dat werk voornamelijk in de werkplaats te Scheveningen gebeurt, kreeg Middelhamis er dezer dagen tóch mee te maken, en hoe.! Voor het maken van twee imposante Azobé hardhouten sluisdeuren voor een sluis in de Oude Rijn te Leiderdorp, waren de makers naar het bedrijf te Middelhamis uitgeweken. Er ontstonden stoere deuren van 5.00x5.90 mtr. en een gewicht van 6 ton elk, zeer tot tevredenheid van de opdrachtgever, maar uiteraard moesten ze ter plekke geleverd en gehangen. Ze konden in Middelhamis nét de deur uit om vervolgens 's nachts, met een speciale ver gunning en geëscorteerd door twee motorsurveillanten, naar het Haven hoofd te worden gebracht van waaraf ze op een ponton naar hun bestemming zouden worden gebracht. De tocht kon i.v.m. de breedte van het transport niet over de kortste weg waarom die via de Bolletjesweg voerde. Ook daarin bevond zich een obstakel, de duiker over de Vliegers, maar daar was op gerekend waardoor de koppen van de palen, zoals de foto dat laat zien, nét werden gemist. EEN TIJDELIJK VOORDEEL SONY\]^ 3 JAAR volledige GARANTIE Autobedrijf A. J. van Rumpt Middelhamis Telefoon 01870-2222 Voor alle TAXATIES, Agrarische bemiddeling Beleggingen RENAULT-dealer voor Verkoop na 17.00 uur: C. Breen, 01878 - 2496 Dirksland, 01877 - 1357 AUTOMOBIELBEDRIJF VISSER Van de zee, hoe driest die zich ook gedragen kan, is hij om d'n drommel nooit bang geweest, de Stellen damse reddingsbootmachinist Gert Roon. Dat was hij niet op z'n twin tigste, de leeftijd waarop hij voor 't eerst voet zette aan boord van de 'Kon. Wilhelmina', en evenmin is hij dat op z'n 60e, de leeftijd die hij morgen hoopt te bereiken. Fit als hij is zou het bereiken van die mijlpaal nauwelijks aandacht hebben gekre gen, als die maar niet voor z'n dienstverband bij de KZHRM die grote consequentie hebben zou.... Z'n 38-jarig vast dienstverband wordt per 1 maart reglementair als beëindigd beschouwd, terwijl dhr. Roon nog lang niet aan een afscheid toe zou zijn; de uitdaging van de zee durft'ie best nog jaren aan.... Z'n leven lang heeft hem het reddings werk getrokken en hij was, in '51, als nauwelijks 21-jarige, al aan boord van de 'Koningin Wilhelmina' toen die, op de Maasvlakte een stoutmoedige red ding verrichtte en de bemanningen van twee gestrande slepers veilig thuis bracht. Stellendam, verzameld 'an kaoie' huilde van emotie toen de geha vende 'Wilhelmina' thuisvoer en ander maal werden de redders in de harten gesloten. De 'Ganges' en de 'Witte Zee' zo heetten die slepers, ze maken nog deel uit van de herinnering waaruit dhr. Roon kan putten, een heel rijke inmid dels. In 1952 ging hij een vast dienstver band aan met de Maatschappij, de aanvankelijke 'opstapper' werd machi nist, een plaats die vrij kwam nadat twee opvarenden waren verdronken. Roon kon weten en wist inmiddels hoé gevaar lijk 't kon zijn de zee te tarten, „maar", zegt hij: „redden, dat wilde je gewoon en dat deed je dan ook als je de kans kreeg". „Logisch" vindt hij, dat maar voor meer deren was 't veel aantrekkelijker diep onder de dekens weg te duiken als de stormwind bulderde. Zo niet Gert Roon en met hem legendarisch geworden col lega ridders van de zee, Willem de Jager bijvoorbeeld.... Zeeziekte en angst, heeft hij nooit gekend al kon 't soms bar tekeer gaan, zoals in de rampnacht van 1 februari. Over zee zou de 'Wilhelmina' richting Schouwen-Puiveland varen, maar zó ondoenlijk was 't dat bij de Kwaade Hoek rechtsomkeert gemaakt moest worden. Dan maar binnendoor, zo werd besloten maar ook dat mislukte en er moestin Willemstad worden aangeland. Ze verleenden er hand en spandiensten en brachten er angstige koeien in veilig heid. Vanaf de 'Wilhelmina', de enige verbindingsmogelijkheid werd de toe stand doorgeseind en Zondagsmorgens werd naar huis gevaren en dat werd schrikken.... Wrakhout op 't Haringvhet had hen 't ergste al doen vrezen, maar gelukkig was Stellendam weliswaar ge schonden, maar niet helemaal ten onder gegaan. Praat met Gert Roon en u zult boeiende verhalen horen. Over 't vertrouwen in de Hulpverlening aan verslaafde jongeren Het evangelisch centrum voor ver slaafden De Hoop uit Dordrecht zal op D.V. 2 maart aanstaande op uit nodiging van Jeugdvereniging 'Het Kompas' een bezoek brengen aan alle belangstellenden uit Nieuwe Tonge en wijde omgeving. De Hoop geeft met behulp van een moderne en treffende audiovisual met behulp van drie projekten actuele informa tie over dit evangelisch centrum voor verslaafden en voorlichting over drugs-, alcohol- en medicijnversla ving. Een medewerker van De Hoop, die dagelijks met (jonge) verslaafden werkt, gaat in op achtergronden van de versla vingsproblematiek. U maakt niet alleen nader kennis met de werkzaamheden van dit evangelisch centrum, maar zult schipper die óók graag weer veilig thuis komt, over de ontroerende dankbaar heid van geredden, over de buitelingen die ze maakten en.... over de noncha lance van steeds meer sportvaarders waaraan de huidige 'Zeemanspot' soms de handen vol heeft. De zandbanken 'de Hinder' en de 'Ooster' vormen voor de recreatievaart de grootste handicaps en vandaar zijn heel wat gestrande vaar- ders en surfers veilig weggehaald, zélfs eens een hond die door het water was verrast.... Dhr. Roon houdt niet van stoere verhalen als zouden er honder den aan de dood ontworsteld zijn. Hij kan ze zich nog hoofdelijk herinneren bij wie dat écht het geval is geweest, voor wie de redding nét op tijd is gekomen. Met een scheut cognac werden die dren kelingen opgemonterd maar die fles is inmiddels aan wal gebleven omdat 't medisch niet echt verantwoord was.... Geen hete koffie zelfs.... als er van onderkoeling sprake is. Honderden onfortuinlijken hebben dhr. Roon en z'n makkers aan wal gebracht. Hij was er ooggetuige van want hij was aan dek en niet onder in de machinekamer waar 't met de honder den P.K.'s tóch wel goed ging. „Een automobilist zit toch óók niet onder de motorkap?" zo vergelijkt hij zijn aanwe zigheid aan dek waar hij zich meer ver dienstelijk maken kon, en dat heeft'ie gedaan, acht en dertig jaren lang.... Niet de boot-, maar juist het thuiszitten tevens ontdekken dat verslaving veel dichterbij staat dan vaak gedacht wordt. Geen garantie Verslaafden komen uit alle bevolkings groepen. Ook zijn er die een christelijke opvoeding hebben gehad. Toch is er in hun leven een moment geweest waarop het helemaal fout ging. Zij raakten aan drugs, alcohol of medicijnen en kwa men in een schijnbaar hopeloze en uit zichtloze situatie terecht. Op de vraag hoe dat mogelijk was, wordt dieper ingegaan. Ook wordt u in de gele genheid gesteld vragen te stellen. De Hoop neemt tevens veel informatiema- teriaal mee Projekten Na de voorlichting zal het voor u duide lijk zijn geworden hoe belangrijk het werk van De Hoop is. Het opvangwerk is alleen mogelijk dankzij de vele vrienden van de stichting. Door middel van een groot aantal hulp- projekten probeert De Hoop verdere groei te realiseren. Dit betekent dat niet alleen de verslaafden geholpen kunnen worden, maar bij voorbeeld ook hun ouders. Daarnaast verzorgt De Hoop voorlichtingsbijeenkomsten zoals deze door het hele land. en wachten was hem een 'gevangenis'. Sinds acht jaar worden ze via de pieper gewaarschuwd, maar de jaren daarvóór zorgde hij ervoor altijd en overal bereik baar te zijn. Z'n vrouw wist het als ie 'even' hier-, en even daarheen ging. Altijd stond - en staat - de scanner aan en menig keer werden visites afgezegd waaronder 't privé leven best geleden heeft. Het was inherent aan z'n funktie; hij was er als hij geroepen werd, maar echt boos wordt'ie nu schipper Leen Koese als enige vaste kracht zal overblij ven, zo wil het de Maatschappij.... Die zuinige Maatschappij heeft'ie laten we ten dat ze voor hem, na 38 jaar, maar niks moeten doen, geen afscheid dus. Schipper Koese heeft weHswaar 5 op stappers tot z'n beschikking, goeie kerels allemaal, maar als schipper zal hij er altijd moeten zijn. Geen opstapper die de boot kan varen door de verraderlijke ondieptes van 't Goereese Gat; „ze ver- zuipe d'r eige als ze op eigen houtje zou den gaan", zo voorspelt dhr. Roon. Anderzijds is van dhr. Koese niet een continue paraatheid te vragen, al heeft Leen daar intussen wel mee leren leven. Gert Roon, hij had z'n makkers en z'n boot liever anders achtergelaten dan met de zorg dat 't best eens fout kan gaan.... Een stuurman-machinist in vas te dienst is er nodig. Als die zou worden aangetrokken zou dhr. Roon heel wat geruster slapen. „Slaepe?", zegt z'n vrouw, „hie slaepe als 't sturmt?" SINT ANNALAND Uienveiling van dinsdag 20 februari 1990 Uien drielingen, maat vijf en dertig/veertig, klasse twee 15,10. Uienprijs per honderd kilogram. Aanvoer: drie en twintig ton. SINT ANNALAND Beroep uitgebracht Door de Gereformeerde Gemeente uit Sint Annaland is een beroep uitgebracht op ds. D. Rietdijk, predikant van de Gereformeerde Gemeente in Moer- kapelle. De voorUchtingsbijeenkomst zal gehou den worden in Hervormd Centrum 'Elim' aan de Zuiddijk 19 in Nieuwe Tonge en begint om 20.00 uur. De toe gang is gratis, wel wordt er een kollekte gehouden ten bate van 'De Hoop'. Een ieder is van harte welkom. J.V. 'Het Kompas' SINT ANNALAND De gemeenteraad van Tholen heeft maandag avond (19 februari 1990) besloten om de kabel- onderneming Zekatel voortaan de zendmachti ging te verlenen, die vroeger door de gemeente werd aangevraagd en werd doorgegeven naar de kabelexploitant. Met de overname van het Thoolse kabelnet, vroeger in handen van Casema, door Zekatel kunnen de Tholenaren hun voordeel doen. Zekatel heeft beloofd de tarieven voor Tholen aan te passen aan het Zeeuwse plattelandstarief dat meer dan een rijksdaalder per maand minder bedraagt dan het Casema-tarief. Casema kon pas na een periode van vijfjaar een aanpassing tot stand brengen. Voorwaarde bij Zekatel was wel dat de gemeente Tholen in theorie altijd de mogelijkheid had om met de machtiging te wapperen als iets in het te bieden programma-aanbod de gemeente niet beviel. Met het uit handen geven van de concessie levert de gemeente Tholen dus ook een beetje zeggenschap in over wat er wel- en wat er niet mag. De meeste frakties, met uitzondering van de SGP, die helemaal tegen kabeltelevisie is, beviel dat maar matig maar het college van bur gemeester en wethouders kon echter een beetje troost bieden: Anders dan bij Casema heeft de overheid een kleine vinger in de pap. De Raad van Commissarissen telt twee vertegenwoordi gers van de gemeenten en er is een raad van prioriteitgerechtigden. De raad ging maandagavond ook akkoord met het voorstel om de regeling te veranderen. Vroe ger stelde de gemeente als voorwaarde dat een woning 25 jaar oud moet zijn om subsidie te krijgen voor woningverbetering. Die leeftijd is in de loop der jaren opgetrokken tot veertig jaar. Bovendien is hier en daar wat franje uit de sub sidieverordening geknipt. Tholen moeteen der gelijke maatregel wel nemen omdat voor stads en dorpsvernieuwing veel minder geld uit het gemeentefonds beschikbaar is dan vroeger. Bovendien zit de gemeente Tholen met een per centage van 21 procent aan slechte woningen, hetgeen de leefbaarheid in kleine kernen, waar onder het percentage oudere woningen hoog is, er niet beter op maakt. De raad ging maandag avond ook akkoord met het voorstel, op voor waarde dat binnen afzienbare tijd een evaluatie plaatsvindt Als de voortgang in de woningver betering erdoor stagneert, vindt de raad, moet de boel weer worden teruggedraaid. Het laden van de zware gevaartes door een kraan van Jaap Boeter. Sony videorecorder Type SLV 255 Schitterend aanbod! Vergelijkbare video's van dezelfde kwaliteit zijn echt vele guldens duurder.Dit is hoogwaardige techniek met veel voorgeprogrammeerde functies, tXMfiÜÊe zeiierheid VINGERLING 3-M1DOELHARMI5-TEL 01B70-2518 KIJnkerlandseweg 9 3244 BO Nieuwe Tonge Tel. 01875-2235 Het betrouwbare adres voor uw 2e hands auto! stad aan 't Haringvliet Tel. 01871 - 1553 FOTO - flLM - REPORTAGE - ViDEO COMPUTER CD cj m en CU C3 en hfoie'meg i - Ouaocp al S:>mmelsaiih Wes!>"a ook bij aan- en verkoop van woningen, boerderijen, ianderijen enz. J. A. I^ijs N. A. van Kempen Tel. (01877) 13 09 Tel. (01877) 26 14 4nnnnnnnn^j> ^^»^n^» Verkoop Service 01871 - 1662 De nauwste passage. Peugeot Talbot Peugeot Talbot dealer Kastanjelaan 41-43 Middelhamis - tel. 01870-3094

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1990 | | pagina 1