Verdwenen in het Haringvliet IN GESPREK M^T... Open dag Chr. MTS (ni) L. Hokke te Ooltgensplaat Bladz. 2 „EILANDEN NIEUWS VRIJDAG 19 JANUARI 1990 komt hij naar beneden. Op het laatste ogenblik schijnt de parachute zich nog te openen, maar het is dan reeds te laat. Brown kwam neer op een perceel aan de Merrevlietseweg. Onder bewaking van enige Duitse soldaten is de ongelukkige neergekomen sergeant-vlieger Brown op 16 februari 1945 te Rockanje be graven. Op 6 maart 1946 is het stoffelijk over schot van J. E. Brown overgebracht naar en herbegraven op de Militaire Begraaf plaats te Margraten. Het zal wel nooit bekend worden hoeveel mensen op 14 februari 1945 's middags een viermotorig vliegtuig hebben gezien dat plotseling in een verticale lijn naar beneden stortte. In de buurt van het Havenhoofd van Middelharnis plonsde het toestel in de watermassa van het Haringvliet. Een grote waterkolom richtte zich als een donkere zuil de lucht in. Met bruisend geweld stortte het water in luttele seconden neer en vermengde zich weer met de watermassa van het toen nog met de Noordzee in open verbinding staande Haringvliet. Mijn broer Arend en ik hadden dit korte schouwspel op de Kraaijesteinsedijk gadegeslagen. Iedereen die dit heeft gezien, vroeg zich in bezorgdheid af, wat er met de bemanning zou zijn gebeurd.... Eigenlijk hebben vele inwoners van onze streek de mysterieuze verdwijning van dat vliegtuig als een gesloten boek beschouwd. Historische gegevens Uit het boek 'Rockanje in Oorlogstijd 1945-1946' van H. v. d. Graaf mag ik het volgende (verkort) overnemen. Op die 14e februaridag van '45 vertrok ken 's morgens vanaf een aantal vlieg velden in Engeland 340 bombarde mentstoestellen voor een aanval op een aantal wapendepots bij Maagdenburg in Duitsland. Het was een onderdeel van een grote aanval op nog meer plaatsen, zoals Dresden en Chemnitz, waar 1350 bom menwerpers en 900 jagers aan deel namen. Een aantal van deze toestellen behoorde tot het 8e luchtleger. Eén van deze vlieg tuigen, een Liberator 1324J van Ameri kaanse makelij, kwam boven het lucht ruim van Rockanje in afzonderlijke positie te verkeren. Gebleken was dat de rechter motor was getroffen, nadat het door afweergeschut vanaf de grond hevig was beschoten. Het liet zich van meet af aan ernstig aanzien, want een deel der bemanning kon de boordwa- pens niet meer bedienen tegen vijande lijke jagers. Er werd radio-contact gezocht met de commandant van de formatie en de piloot vroeg om bescherming van de 'eigen' jagers teneinde reeds bevrijd gebied van het Europese vasteland te kunnen bereiken. Dit werd toegezegd. Intussen had de bemanning kans ge zien, om de ontstane motorbrand te blussen, die vermoedelijk ontstaan was door een lekgeschoten olieleiding. Het vliegtuig verloor hoogte en snelheid en verloor bovendien brandstof De piloot had al opdracht ontvangen om de formatie te verlaten en lager te gaan vliegen. Hachelijke omstandigheden De piloot werd echter gedwongen om een keuze te maken tussen een noodlan ding met stilstaande motoren of om het toestel te verlaten en zich met de beman ning per parachute in veiligheid te bren gen. Veel tijd was er natuurlijk niet om te beslissen. Hij kiest voor het laatste. Doorsneetekening van een Liberator vliegtuig waarop te zien is welke posities de bemanning innam. Het was toen ongeveer 15.45 uur terwijl de vijand de Liberator onder vuur had. Alle bemanningsleden verlieten het vliegtuig per parachute. De bemanning bestond uit negen leden, te weten: 1. J. Weiss, Ie piloot 2. G. Schaeffer, 2e piloot 3. I. A. Simpson, navigator 4. G. E. Loeser, bommenrichter 5. C. F. Hicks, marconist 6. R. T. Osbome, bovenschutter 7. H. G. Jones, r. boordschutter 8. M. W. Gray, 1. boordschutter 9. J. E. Brown, hekschutter Naar de aarde Het weer was bewolkt en droog en de wind was w.z.w. Boven het grondgebied van Rockanje en Nieuwenhoorn daal den de vliegeniers met hun valscherm naar beneden. Maar helaas, de para chute van J. E. Brown, die zijn positie in de staart van het vliegtuig had gehad, ging niet open. De heer v. d. Graaf schrijft: als een steen Niemand hoeft dhr. L. Hokke te Ooltgensplaat er nog van te overtuigen dat van het 'concert des levens' niemand een pro gram krijgt, maar toch.... Om te voorkomen dat in huize Hokke aan het Boomgaardpad ooit nog iemand aan de waarheid van dat gezegde voorbij zou zien is die spreuk op een in 't oog lopende plaats in de huiskamer gezet Wanneer dhr Hokke z'n leven zou hebben kunnen redigeren dan was hij advocaat-, en geen landbouwer geworden. Oókgeen CDA raadslid in de gemeente Oostflakkee, dientengevolge, en dat zou 'm die teleurstelling hebben bespaard die hij nu te incas seren kreeg. Voor 't eerst eigenlijk bespeurt dhr. Hokke in z'n levenscon cert een noot die hem 'keihard' en weinig welluidend in de oren klinkt Graag had hij nog een periode als raadslid wil len beginnen, willen volmaken als 't kon, maar de kiesven heeft hem op een niet verkiesbare plaats op de kandidaten lijstgezet. „Ik voel me net een leeg fust waarvan de inhoud in 25 jaar is opgebruikt en dat nu zomaar wordt weggegooid", moppert dhr. Hokke. Jawel, hij geeft toe dat het z'n 78 levensjaren zullen zijn geweest die tot het besluit van de kiesver. hebben geleid, maar van die zijde heeft'ie tot dusver niks vernomen. „Ik heb niks meer omhanden, doe het graag en had graag medio dit jaar m'n 25-jarig raadslidmaatschap willen volmaken, zo bear gumenteert dhr. Hokke z'n teleurstelling over z'n a.s. vertrek uit de gemeenteraad. Van de weersomstuit heeft het echtpaar Hokke het lidmaatschap van het CDA opgezegd, maar nu al zegt dhr. Hokke dat het misschien wel weer goed komt: „je doet zoiets in een opwelling zonder dat je je ajvraagt ofzo'n gebalde vuist nou wel verstandig is". Hij deed het eigenlijk om er eens écht helemaal af te zijn, al heeft hij, zo verklaart hij „niks tegen het CDA Het preciesejaar waarin hij als CHU-man de raad kwam versterken wil hem even niet te binnen schieten, maar 't zal niet lang na de ramp van '53 zijn geweest. Burgemeester-Hor dijk nam afscheid en burg. v. d. Harst werd feestelijk inge haald en dhr. Hokke voelde zich als CHU'erprima: „ik kon m'n beginsels uitdragen", zegt hij over die periode. Later werd het PCPen nog weer later het CDA. „In dat 'tehuis voor daklozenheb ik me ook wel kunnen vinden zo zegt dhr. Hokke en nóg zou hij z'n raadlidmaatschap hebben willen continueren: wanneer is een mens nou eigenlijk oud?" vraagt hij zich af „als raadslid sta je toch midden in de werkelijkheid en blijf je toch bij de tijd...?" Het moge dan nu een 'zware onweersbui' zijn die boven z'n huidig welbevinden hangt, gelukkig zijn er ook andere tijden geweest waaraan met genoegen kan worden teruggedacht. Wonend op de ouderlijke boerderij aan de Oudelandsedijk was er met vrouw en 3 kinderen een gelukkig familieleven. Dhr Hokke was jarenlang voorzitter van de Herv. Jonge lingsver. en hij was leider van de knapenver., 12 jaar was hij ouderling in de Langstraat, hij richtte er een afdeling van de Chr. Landarbeidersbond op, was betrokken bij een hele reeks verenigings-aktiviteiten tot en met de Zondagsschool waaraan hij 25 jaar leiding gaf. In de eerste jaren waren er 56 kinderen op de Langstraatse Zondagsschool, maar ten slotte nog slechts 3 waarmee de terugloop van jeugd in zo'n gemeenschap duidelijk is getekend. Op dat alles - en we hebben lar.g nog niet alles genoemd - kan dhr. Hokke in dankbaarheid terugzien. Hij was een periode wethouder, samen met Jaas de Vos, beleefde en bestuurde de opbouw in de jaren na de ramp mee (geweldig, zegt hij, wat de stad Groningen toen voor ons heeft gedaan) en hij heeft z'n toontje meegeblazen in het besturen van de gemeente in z'n huidige status en verwachtingen, waarvan dhr Hokke niet zóveel terecht ziet komen als burg. de Vos dat veronderstelt 't Zal met de recreatietoename wel loslopen vermoedt dhr. Hokke en hij lijkt dat niet te betreuren: „....het zou veel herrie in huis en toch maar weinig verdienen beteke nen meent hij. In Ooltgensplaat is het eigenlijk alleen de echte Bakker die wat aan de recreanten geeft. Andere artike len dan vers brood brengen ze mee van huis of uit de eigen supermarkt.... Ook met de vestiging van industrieën ziet dhr. Hokke het nog wel loslopen. Hoe hij als ftakkeese landbouwerszoon, die van 's morgens vroeg tot 's avonds negenen de kluiten bewerkte, aan z'n Schoonhovense vrouw is gekomen? Een mooi verhaal daar over ten besluite. De landbouwerszoon die graag voor advo caat had willen studeren, zelfs van advocaten eens een compliment voor een 'geharnast' betoog ontving, die ftak keese jongeling wilde, toen dat allemaal niet doorging, de neus toch wel eens buiten 't eilandsteken en dat deed'ie door zich aan te melden als vrijwilliger bij de motordienst van het Landstormcorps. Zo kwam het dat hij in 't jaar '39 met een vrachtwagentje door Den Haag reed en daar 't spoor bijster raakte. In een van de huizen hadden ze een aardig meisje ontwaard en waar anders dan juist op dat adres zou je de weg dan vragen? De hele equipage van de wagen werd zelfs door de oom en tante op de koffie genood en daar was wel even tijd voor. Naar 't meisje - dat uit Schoonhoven kwam - werd later een kaart gestuurd en de jonge Leendert Hokke heeft haar op die kaart geschreven 'eens wat terug te doenen dat deed ze. Op een Haags stationnetje hebben ze elkaar daarna voor 't eerst ontmoet Ze hadden 't elkaar duidelijk geschreven: „ik draag een blauwe gaberdine regenjas en een hoed" had hij laten weten; „Ik een blauwe mantel en ik draag een roos" schreef zij en zo hebben ze elkaar getroffen, goed voor nu al 44 gelukkige huwelijksjaren. Sinds 1975 in de fraaie woning aan het Boomgaardpad. En daar kan dhr. Hokke straks gezellig z 'n krantje lezen als de raadsleden het elkaar in de vergaderzaal weer lastig maken. A. J G. Meedogenloos De oorzaak van de val die Brown maakte zal wel nooit met zekerheid vast komen te staan. Misschien is dooreen vouwfout de para chute niet open gegaan. Volgens som mige ooggetuigen zou dit op het laatste moment toch nog gebeurd zijn, maar te laat om de val te vertragen. Vele ooggetuigen spraken over het schie ten vanaf boten van de ICriegsmarine, die in het Voomse Kanaal ten anker lagen. Sommige spreken dit tegen. Er zou door de Duitsers op de parachutis ten niet geschoten zijn.... Een van de meest betrouwbare getuigen is M. W. Gray, een bemanningslid van de Liberator B24J zelf, die na de oorlog aan de heer v. d. Graaf het volgende schreef: „Ik was de eerste, die via het noodluik sprong. Ik geloof dat John Brown het vliegtuig ongeveer 10 seconden na mij verliet. Er werd op ons geschoten. Ik ging een wiegende beweging met de para chute maken, waardoor ik als doelwit moeilijker te beschieten zou zijn. Tevo ren had ik een van mijn vrienden boven me gezien met een volledig geopende chute, maar die viel niet meer waar te nemen, terwijl er zo'n 300 m rechts van me, een van ons naar beneden viel waar van de parachute niet geheel geopend was.... Ik denk wel dat deze man de zelfde bewegingen met zijn parachute heeft gemaakt, maar helaas zonder suc ces. Dat zou het lot betekent kunnen hebben, dat Brown heeft ondergaan. De acht overlevenden kwamen in Duitse handen terecht en van hen is omtrent hun vervoer naar de plaats van gevangenschap weinig bekend. Daarover deden verschillende verhalen de ronde. Of deze Amerikaanse vliege niers de oorlog hebben overleefd en naar huis zijn teruggekeerd, is niet met zekerheid te zeggen. Wel heeft de heer v. d. Graaf na de oorlog gecorrespondeerd met M. W. Gray. Het vliegtuig Het vliegtuig vloog vanaf de Beer op Rozenburg waarboven het een bocht zuidwaarts had gemaakt in de richting van Hellevoetsluis. De vallijn van de parachutisten geeft dit ook duidelijk aan. Het toestel was in oostelijke rich ting afgedreven en vloog zonder beman ning verder tot boven het Haringvliet. Al dalende heeft het onbemande vlieg tuig een grote bocht gemaakt en gleed vervolgens in noordelijke richting waar na het tenslotte bij de ingang van het Vuile Gat. loodrecht naar beneden viel op een plaats waar de diepte wel tot 40 meter reikt. Het toestel, de Amerikaanse Liberator B24J is nooit meer boven water gehaald. Dit zal trouwens van weinig nut meer zijn, denk ik. Ooggetuige Als jongen van dertien jaar verbleef Cor Verhage uit Middelharnis dikwijls op en in de buurt van het Havenhoofd. Ook op die bewuste 14e februaridag van 1945. Hij zag de Amerikaanse bommenwer per aankomen en hoorde op dat mo ment het luchtafweergeschut vanaf de Duitse marineboten het vuur openen. Van schrik sprong Verhage als een haas over het gazen hekwerk dat tussen de tramlijn en het fietspad ter afscheiding en beveiliging was aangebracht op het bovendeel van de Oost Havendijk. Gelukkig sprong hij op een plaats. Op donderdag 25 januari is het weer zover: de Chr. MTS houdt OPEN DAGDe school is van 14.00 tot 16.00 uur en van 18.30 tot 21.00 uur volop in bedrijf te zien. Iedereen is hartelijk welkom om kennis te ko men maken, en in het bijzonder de toekomstige leerlingen natuurlijk. Met de tijd mee De slagzin van de Chr. MTS luidt: 'Goede scholing, goed voor later'. Dat bete kent dat de school met zijn tijd is mee moeten gaan om later zelf niet achterop te komen. Waar merkt u dat nu aan? In de eerste plaats valt op dat de school groeit! Van 540 leerlingen in 1984 naar 652 in 1988! En dat terwijl er op veel scholen juist een daling van het aantal leerlingen optreedt! Kennelijk vinden veel jongens en meisjes het belangrijk op een 'school van naam' te zitten. En die naam zit natuurlijk niet alleen in het 'Christelijke' van de school.... Want niet alleen groeit het aantal leer lingen, ook het rendement van het onderwijs is gestegen. Hoe komt het nu dat steeds meer leerlin gen met steeds beter succes een oplei ding aan de Chr. MTS volgen? De reden daarvan is onder andere het systeem van leerling- en studiebegeleiding. Daar is in de afgelopen jaren veel aandacht aan besteed. Leerlingen die een achterstand hebben, kunnen bijles krijgen, evenals 'zwakke' leerlingen. Daarvoor zijn in het lesroos- ter studielessen opgenomen voor zowel exacte als theoretisch-technische vak ken. En om de leerlingen met magere studieresultaten goed te motiveren, is er de klassementor. Hij speelt een belang rijke rol bij de studie van 'zijn' leer lingen. Aantrekkelijk Waarom is de Chr. MTS een aantrekke lijke school? Zeker, vanwege de naam, de groei, de rendementsverbetering, de leerlingbegeleiding etc. Maar dat kun je toch moeilijk ZIEN op de OPEN DAG? Dat klopt, en daarom staat het hierbo ven even opgeschreven. Op de OPEN DAG is de school te bezichtigen en de volgende zaken beve len we u van harte aan: De school zelf Prachtig gelegen aan de groene rand van Rotterdam. Met name degenen die 's middags komen, kunnen hiervan genieten. 01870 4844 Onafhankelijk HYPOTHEEK-ADVIES dichtbij een vers uitgegraven éénmans- gat. Deze gaten waren door gevorderde arbeidskrachten op vele plaatsen in de dijken gegraven. Begrijpelijkerwijs zocht hij dekking door in zo'n gat te springen. Ook werd het luchtafweergeschut vanaf de grond door de Duitsers in stelling gebracht en begonnen als razenden te schieten. Deze Duitsers waren gestatio neerd in de ambtswoning van het Rijks- havenpersoneel. Tegen een regen van granaten was de Amerikaanse bom menwerper niet bestand. Het verloor zienderogen zijn hoogte en zwenkte af naar het noorden. Het toestel maakte nog even een opstijgende beweging en stortte direkt daarop loodrecht naar beneden. Een enorme watermassa spatte enige tientallen meters recht naar boven. Toen verdween het vliegtuig, waarvan men op Flakkee niet wist dat het geen bemanning meer aan boord had! Resumé Zo zijn er op het grondgebied van Som- melsdijk en Middelharnis tijdens de Tweede Wereldoorlog, zeven vliegtuigen neergekomen met een totaal van 25 omgekomen geallieerde oorlogsvliegers. Ik zal dit in volgorde voor u opnemen: 1. 10 mei 1940: Hollands gevechtsvliegtuig, Sommelsdijk. 2. 20 mei 1943: Engelse bommenweiper, Middelharnis. 3. 28 mei 1944: Engelse bommenwerper, Sommelsdijk. 4. 1 januari 1945: Duits gevechtsvliegtuig, Sommelsdijk. ^1-4 L i. t t Deze foto geeft een indruk van hoe laag de geallieerde gevechtsvliegtuigen soms boven Sommelsdijk vlogen. De techniek in de school Dat spreekt uiteraard vanzelf! Niet alleen de grote hoeveelheid computers is interessant, ook de vele toepassingen kunt u ruimschoots bewonderen. Al acht jaar lang wordt er informatica- onderwijs gegeven. U kunt zien hoe de leerlingen in het eerste leerjaar ver trouwd worden gemaakt met de compu ter zelf en met enkele elementaire toepassingen. In het tweede leerjaar leren ze om te gaan met alle toepassingen die in het bedrijfsleven van belang zijn: tekstverwerking, databases, grafieken, spreadsheets en alle mogelijke combi naties daarvan. In het derde leerjaar maken de leerlingen al hun vaktekenin gen op de computer, en de resultaten zijn fantastisch. U kunt dat zelf gaan bewonderen! En alsof het vak informatica zelf nog niet genoeg is, komen de leerlingen in alle praktijk- en praktikumlokalen met de automarisering in aanraking. Bijna teveel om op te noemen. Een kleine greep: Bij de bouwkunde is het mogelijk alle berekeningen aan woningen en utili teitsbouw via de computer uit te voeren. In het praktikum electronica treft u ont wikkelingssystemen aan voor het schrij ven en testen van programma's voor micro-processors. In het praktijklokaal energietechniek vormen de PLC's een onmisbaar be standdeel. En in de werkplaats werktuigbouwkunde werken de leerlingen met computerge stuurde draaibanken. Tijdens de OPEN DAG is er dus op computergebied genoeg te beleven. De vakkennis van de docenten Het aantal cursussen dat de leraren als nascholing gevolgd hebben en nog steeds volgen, is bijna niet bij te houden. Dat is natuurlijk ook hard nodig om onder andere op het gebied van de infor matica bij te blijven en les te geven, en om uw vragen op de OPEN DAG te kunnen beantwoorden. School en bedrijfsleven De Chr. MTS leidt natuurlijk op voor funkties in het bedrijfsleven en bij de overheid. Omdat die relaties in de toe komst alleen maar belangrijker worden, zullen er op de OPEN DAG in ruime mate stands aanwezig zijn van diverse bedrijven en instanties. Daarmee heeft iedereen de gelegenheid zich niet alleen een beeld te vormen over de opleiding aan de school, maar ook van het werk dat de leerlingen na de school zoal kun nen gaan doen. Nieuwe opleidingen Vlak voor het ter perse gaan van dit bericht is bekend geworden, dat de Chr. MTS met ingang van de cursus 90/91 een groot aantal nieuwe opleidingen mag gaan verzorgen. Bijna alle afdelin gen die nu een vierjarig programma hebben, gaan cursussen verzorgen die twee jaar duren en voor iedereen met 10 jaar dagonderwijs toegankelijk zijn. Verder worden de vierjarige MTS-oplei- dingen uitgebreid met de afdelingen installatietechniek en motorvoertuigen techniek. Op de OPEN DAG kunt u daar alle inlichtingen over krijgen! Al met al is de Chr. MTS een bezoekje méér dan waard! De school staat aan de Aleyde van Raephorstlaan 45 in Rotterdam-Schie- broek. De openingstijden zijn: 25 januari van 14.00 tot 16.30 uur en van 18.30 tot 21.00 uur. U kunt dan alles zien en vragen. Extra informatie wordt verstrekt in een pros pectus die u ter plaatse uitgereikt krijgt! 5. 17 januari 1945: Engels jachtvliegtuig, Sommelsdijk. 6. 14 februari 1945: Amerikaanse bommenwerper, Middelharnis. 7. 5 april 1945: Amerikaanse bommenwerper, Sommelsdijk. Algemeen Wonder boven wonder hebben deze 'crashes' geen slachtoffers onder de bur gerbevolking geëist. Het valt te begrijpen dat er in die oorlogsperiode in geheel Nederland heel wat meer vliegtuigen zijn neergekomen. Ab. A. Jansen vermeldt in het voor woord van zijn boek 'Gevleugeld Verie- den', dat het aantal vliegtuigen dat ten gevolge van de luchtooriog op Neder lands grondgebied een laatste landing maakte, onvoorstelbaar groot is. Het waren er meer dan 7000 (zevenduizend). Daar worden die van de Duitse vijand ook bij gerekend. Verder vn\ ik de lezers wijzen op een zeer duidelijk herkenbare luchtfoto, opgeno men in het boek 'Luchtgevaar' van A. Korthals Altes op blz. 80! Op deze foto ziet men drie laag vliegende Geallieerde vliegtuigen over Sommelsdijk's grond gebied in noordelijke richting gaan. De molen 'De Korenbloem' en de Aula op de Alg. Begraafplaats zijn daarop duide lijk te zien. Zelfs de afrastering van een perceel weiland van G. L. Bom aan de Achterweg is te herkennen! Met veel dank aan de heer H. v. d. Graaf uit Rockanje en aan de Redaktie. Hoogachtend, D. Hoogzand Neergeschoten vliegtuigen Ja*-* j

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1990 | | pagina 10