EIIAIIDEII-niEUWS Een oorlogsverhaal, 4e Blad VRIJDAG 22 DECEMBER 1989 No. 5862 Om vier uur in de ochtend van de tiende mei 1940 werd Nederland, zonder enige waarschuwing, door Nazi-Duits land aangevallen. Vliegtuigen zouden in deze oorlog een belangrijke rol gaan spelen. Ook op ons eiland waren de gevolgen daarvan indrukwekkend en onvergetelijk. Onderget. zal zich beperken tot de gevallen van neergescho ten vliegtuigen op het grondgebied van Middelhamis en Sommelsdijk. Van de toenmalige gemeenten Nieuwe Tonge en Stad aan 't Haringvliet zijn gelukkig geen voorbeelden van neergestorte vliegtuigen bekend. Luchtgevecht Op die eerste oorlogsdag was het in Sommelsdijk meteen al raak. Tussen twaalf en één uur, het was etenstijd, klonk plot seling het geronk van meerdere vliegtuigen. Wat nu eigenlijk niet moest gebeuren, gebeurde juist wel! Volkomen onbekend met het 'moderne oorlogsgevaar' van die tijd, rende bijna iedereen de straat op. Uit veiligheids overwegingen kan men dat tijdens luchtgevechten beter niet doen.... Op geringe hoogte vlogen enige Duitse jagers rondom een enkel toestel van de Nederlandse luchtmacht. Hoewel de lucht zeer heiig was, waren de vliegtuigen met het blote oog goed te volgen. De vliegtuigen vlogen met angstaanjagend gehuil langs elkaar heen en de boordwapens ratelden met oorverdovend lawaai. Het Nederlandse vliegtuig werd neergehaald en kwam op een perceel bouwland van Marinus v. d. Broek, in gebruik zijnde door zijn broer, de oude Leen v. d. Broek, gelegen aan de Proostweg te Sommelsdijk, terecht. Overigens werd deze weg altijd de Davidsweg genoemd. In de naaste omgeving stond (en staat nog) de boerderij genaamd Kleyburg, destijds bewoond door Leen de Graaff. Piet Kattestaart uit Middelhamis werkte op die boerderij en weet zich het volgende te herinneren: met zijn collega Bram den Boer uit Sommelsdijk (de andere collega's zijn inmid dels overleden) gingen ze op de fiets meteen naar de plek waar het vliegtuig was neergestreken. Ze werden niet harte lijk ontvangen. De piloot, die in een ommezien in een grep pel beschutting had gezocht, vloekte en riep „maak dat je weg komt!" De Duitse jagers cirkelden nog enige malen om het gelande vliegtuig heen en vertrokken toen oostwaarts. „Ik ga een andere 'kist' halen", zei de piloot onverschrokken en begaf zich op weg. Nieuwsgierig Het mag een wonder heten dat er onder de burger-bevolking van Sommelsdijk op die tiende mei geen slachtoffers zijn gevallen. Want wat was het geval? Honderden mensen, jong en oud, spoedden zich lopend of met de fiets, naar de plaats des onheils. De Dorpsweg en de Staverseweg tot aan de Proostweg waren zeer druk bevolkt. De Duitse oorlogsvlie- gers hadden het vuur op die mensenmassa kunnen richten.... in oorlogssituaties gelden immers geen humanitaire overwe gingen, men staat dan als vijand tegenover elkaar. Het liep dus, Gode zij dank, goed af Angstig Naarmate de oorlog voortduurde, ging er haast geen dag voorbij of er kwamen talloze vliegetuigen, meestal bommen werpers, vliegend in formaties, over onze dorpen en boerde rijen heen. Goeree en Overflakkee lag op een door de Geallieerde Luchtmacht veel gekozen route. Vooral wanneer het donker was, veroorzaakte dat bij de bevolking veel angst. Overdag stond ik ze als schooljongen vaak te tellen en getallen boven de 1000 vliegtuigen per vlucht was geen zeldzaamheid. Deze bombardementsvluch- ten veroorzaakten bij de mensen van wie familieleden in Duitsland te werk waren gesteld, nog meer angst. Want waar vlogen ze met hun bommenlast heen? Door de radio (distributie-radio wel te verstaan) werden via de Duitse berichtendienst de vluchten wel aangekondigd en ook de richting waarin gevlogen werd, gaf men aan. Neergestort Op maandagavond 20 december 1943 werd er weer druk gevlogen, zoals dat werd genoemd. Rond zeven uur was een vliegtuig in moeilijkheden geraakt. Aan het geluid was goed te horen dat het toestel een storing in een of meer motoren had. Het vliegtuig cirkelde enkele malen boven Middelhar- nis en terwijl er vanuit de lucht geschoten werd, stortte het na een hevige slag neer. Dit bleek naast de boerderij, genaamd Torenstee, van de familie Zeedijk te zijn, gelegen aan de Pot terweg in het Oudeland van Middelhamis. Het vliegtuig was precies in de 'vaete' terechtgekomen. Een 'vaete' was een uitgegraven kuil die als drinkplaats voor het vee dienst deed. Chaos De opperwachtmeesters der Marechaussee W. J. Hane- maaijer en G. Deegens van respektievelijk de gemeenten Middelhamis en Sommelsdijk, troffen bij hun aankomst op de boerderij reeds vele burgers aan, die, een begin hadden gemaakt met reddingswerkzaamheden. Boerenzoons uit de omgeving en familieleden waren snel ter plaatse en begonnen in allerijl het vee te redden door de die ren, in de in brand geraakte stallen los te snijden. Helaas kon niet worden voorkomen dat er veertien stuks vee, waaronder een paard, in de vlammen omkwamen. Ook werden twee landbouwwagens en veel hooi en stro door het vuur verteerd. Aangezien er geen brandspuit ter plaatse verscheen en er gevaar dreigde dat het woonhuis hetwelk tegen de schuur was gebouwd, eveneens in brand zou raken, werd door de aanwezige burgers met emmers water het dak en de muren van het woonhuis nat gehouden. Daardoor is het huis gespaard gebleven, zo neem ik verkort over uit een bewaard gebleven rapport der Marechaussee Gewest Rotter dam. Later was de brandweer van Middelhamis wel degelijk aanwezig. De slachtoffers Veel en veel erger was natuurlijk het verlies van de nog zeer jonge, verongelukte vliegeniers. In de onmiddellijke nabij heid van het vliegtuigwrak werden zes lichamen van de bemanning aangetroffen. Deze lichamen waren echter zodanig verminkt en verbrand dat de identiteit niet kon wor den vastgesteld. Op donderdag 23 december 1943 zijn de stoffelijke resten op de Algemene Begraafplaats aan de Hoflaan te Middelhar- nis, ter aarde besteld. Pas op dinsdag 28 december 1943 werd door landbouwer Dirk Zeedijk, die met vier zusters op de boerderij woonach tig was, aan de politie gemeld dat er tussen de wrakstukken nog een lijk van een vliegenier lag. Landbouwknecht Jan Cornells Troost (Keesje) uit Sommelsdijk had het ontzielde lichaam daar aangetroffen. Met behulp van enige gemeentewerklieden, werd het zwaar verminkte lichaam van tussen de wrakstukken gehaald en in een lijkkist gelegd. Ook van deze vliegenier kon de identiteit niet worden vastgesteld, aangezien vrijwel alle kledingstuk ken waren verbrand. Onder toezicht van wachtmeester v. d. Poel is het stoffelijk overschot naar dezelfde begraafplaats van Middelhamis overgebracht en bij het graf van zijn vrienden aan de schoot der aarde toevertrouwd. Hiermee kwam het aantal der omgekomen vliegeniers op zeven. Een bordje met het opschrift Commonwealth War Graves op het toegangshek aan de Hoflaan geeft aan, dat zij daar begraven liggen. Wel zijn de namen van de slachtoffers bekend geworden. Hun namen zijn: 1. D. Bemard (Can.) jaar. 2. L. A. Henson (Eng.) 21 jaar. 3. K. B. Renelt (Eng.) 21 jaar. 4. J. W. Thompson (Eng.) jaar. 5. E. C. Toms (Eng.) jaar. 6. J. F. Moore (Aust.) 20 jaar. 7. A. B. Sheddan (N.Z.) 27 jaar. Pinkster 1944 In de nacht van zaterdag 27 op zondag 28 mei 1944 vlogen vele formaties bommenwerpers van Engeland over ons eiland richting Duitsland. Een Britse Lancaster met het keutelen LM 459 was boven het luchtruim van Sommelsdijk in grote moeilijkheden geraakt. Het viermotorige vliegtuig werd door nachtjagers achter volgd en beschoten. Nadat het vliegtuig enkele malen boven de gemeente Sommelsdijk gecirkeld had, stortte het plotse ling neer. Het kwam terecht in de achtertuin van het schilderachtige boerderijtje van weduwe v. d. Meide, gelegen in de hoek Molenweg-Oudelandsedijk (thans Scaldis). De gevolgen waren desastreus. De geweldige dreun waarmee het vliegtuig op de aarde neerplofte was nog niets in vergelij king met de enorme knal die enige minuten later volgde, toen een bom die kennelijk nog in het vliegtuig was gelegen, ontplofte. De brandweer van Sommelsdijk, die spoedig ter plaatse was, heeft het brandende vliegtuig alsmede een in brand geraakte klamp stro geblust. In de onmiddellijke omgeving van het vliegtuig werden de lichamen aangetroffen van vier inzitten den, gedeeltelijk verbrand en zwaar verminkt, terwijl in de verdere omgeving nog verschillende delen van menselijke lichamen werden gevonden. Dit valt op te maken uit het rapport van opperwachtmeester der Marechaussee W. J. Hanemaaijer wat door toedoen van de gemeentesecretaris van Sommelsdijk, Iz. Geelhoed, bewaard is gebleven. Beneden aan de Oudelandsedijk te Sommelsdijk Willem Troost (inmiddels overleden) raakte ernstig gewond aan één zijner ogen door wegspringend glas op het moment van de bomexplosie. Troost is voor behandeling naar het Oogziekenhuis te Rotterdam overgebracht. Het gezin Roetman, bestaande uit vijf personen, vond onderdak bij de familie Vis in de Oost Indische Hoek. Drie weken later konden ze naar hun woning op de Oudelandse dijk terugkeren. De heer H. de Krijger uit Middelhamis heeft over dit geval in uw blad in 1979 geschreven. De brandweer In het verslag betreffende 1944 van de brandweervereniging 'Sommelsdijk' staat te lezen dat doorblussingswerkzaamhe- den het woonhuis van wed. v. d. Meide gespaard is gebleven. De schuur kon echter niet behouden blijven. Er werd geblust door Abraham Peekstok met een motorspuit van de Luchtbeschermingsdienst. De eigen brandspuit was door de bezetter gevorderd en werd aan het strand van Oud- dorp gebraikt om gaten te spuiten voor het plaatsen van palen waarop mijnen werden bevestigd. De palen werden zodanig geplaatst dat ze met de laagste stand van het water nog onder bleven staan teneinde een eventuele invasie vanuit zee te voorkomen. Voor het verrich ten van die gedwongen werkzaamheden waren A. Peekstok en Izak v. d. Nieuwendijk ook gevorderd. Het brandweerma teriaal was na het gebruik door het zoute zeewater onbruik baar geworden. Duitse jager Half tien in de morgen van 1 januari 1945 werden dt bewo ners van Middelhamis en Sommelsdijk opgeschrikt door afweergeschut en vliegtuiggeronk. Vanaf een Duits marineschip, aangemeerd langs het Stoom bootplein (tegenover Hotel de Parel der Delta) te Middelhar- nis werd die ochtend het vuur geopend op een aantal overvliegende jachtvliegtuigen. Eén er van werd snel geraakt en het toestel stortte neer naast de z.g.n. ka (aangelegd vanwege de inundatie febr. 1944) langs de trambaan in de buurt van de Achterweg te Sommelsdijk. Het bleek een toestel van de Duitse Luftwaffe te zijn. De piloot stelde zich met een parachute in veiHgheid en daalde op een stukje hofland neer, gelegen achter de Hofstraat. Bram Kattestaart zag hem vanuit zijn woning geruisloos uit de lucht neerdalen. Duitse en Armeense militairen, in die tijd in de Huishoudschool aan de Molenlaan gedetacheerd, kwamen rap op hem af geschreven door dhr. D. Hoogzand Jammerlijk Niet minder macaber en zeker zo dramatisch was het afzon derlijke geval van de neergevallen oorlogsvliegenier, die wel licht in een vertwijfelde poging zijn leven heeft willen redden, door uit het brandende vliegtuig te springen. Dit slachtoffer werd door Joh. Groenendijk recht voor zijn woning Dijkstraat 22, in die verschrikkelijke nacht, leven loos in het gras aangetroffen. Samen met zijn buurman Job Troost Jzn. hebben zij het zwaar verminkte lichaam op een ladder gelegd en de schuur binnengedragen. Groenendijk weet niet beter, dan dat het om een Canadese jongen ging.... De omgekomenen Op last van de Duitse weermacht werd de omgekomen bemanning van de Britse bommenwerper overgebracht naar de Aula (toen nog koetshuis) van de Algemene Begraafplaats aan de Molenweg te Sommelsdijk. De stoffelijke resten zijn op 30 mei 1944 op diezelfde begraafplaats ter aarde besteld. Hemelsbreed nog geen 400 meter van de plaats waar hun toestel was neergestort. Zij waren: 1. T. A. Allen (Eng.) 21 jaar. 2. J. E. Benson (Eng.) 23 jaar. 3. R. J. Evans (Eng.) 23 jaar. 4. R. J. Newens (Eng.) 21 jaar. 5. K. J. Power (Eng.) 22 jaar. 6. G. Reid (Eng.) 20 jaar. 7. J. Friedt (Can.) 20 jaar. 8. J. O. Harris (Aust.) 19 jaar. Zij liggen naast elkaar begraven. Voor elk bemanningslid is een grafsteen aangebracht waarop hun personalia staan ver meld. Een vleugelpunt van de neergeschorte machine is bij de ingang van de begraafplaats als aandenken geplaatst. Verdere schade Benj, Roetman destijds wonende aan de Oudelandsedijk op zo'n twintig meter van het gebeurde aan het woord: Toen we allen enigszins bekomen waren van de schrik stonden we temidden van een ontstellende chaos. De voordeur lag in de achterkamer, de meeste dakpannen waren vemield, de dak constructie was onveilig, miten lagen aan diggelen. In de tuin naast de woning werden niet te beschrijven ont dekkingen gedaan. Ook bij de buren was enorm veel schade aan de woningen toegebracht. Onder de burgerbevolking was één gewonde. Kattestaart weet zich nog goed te herinneren dat ze op elkaar begonnen te schelden en te foeteren. Dat is heel begrijpelijk want wie schiet er nu een 'eigen' toestel neer? Er is die Nieuwjaarsdag in Sommelsdijk smakelijk gela chen! Nadere gegevens hierover zijn niet beschikbaar. Spitfire Op woensdag 17 januari 1945, 's middags om een uur of drie, kwam een Engels vliegtuig uit noordelijke richting gevlogen. Het toestel was echter aangeschoten en de piloot slaagde er in een noodlanding te maken op een perceel bouwland van ir. J. B. Mijs, gelegen langs de Kruisweg op de Hollandse grond in de Kraayesteinse polder te Sommelsdijk. Dick Mijs was daar met de paarden aan het ploegen en keek wel verbouwereerd toen de piloot in zijn uitrusting plots voor hem stond! Ook de piloot keek vreemd op zijn neus toen hij oog in oog kwam te staan met een Hollandse boier en een drietal dampende paarden. Onderwachtmeester der Staatspolitie J. J. V. heeft daarover het volgende gerapporteerd. „Ik begaf mij onmiddellijk (na kennis genomen te hebben van de landing) in de aangegeven richting en kwam op de Nieuwlandsedijk te Sommelsdijk een Engelse vlieger tegen. Deze persoon is door mij aange houden en tijdelijk overgebracht naar de boerderij, ge naamd Veelust, van Wout v. d. Velde aan de Nieuwlandse dijk". Vanaf deze plaats is de piloot, die als enige in het gelande toestel had gezeten, door Duitse militairen afge haald en weggevoerd. Een en ander is door de gemeentesecretaris van Sommels dijk, Iz. Geelhoed, bewaard gebleven. Mijs heeft na de oorlog nog kontakt gehad met de Engelse vliegenier. Hij was de oorlog goed doorgekomen en heeft de bevrijding letterlijk meegemaakt. Bijna over Een verschrikkelijk oorlogsdrama heeft zich op donderdag 5 april 1945 in Sommelsdijk voorgedaan. Precies een maand voor de bevrijding. Omstreeks half twee 's middags vlogen er enkele vliegtuigen op zeer geringe hoogte van oost naar west. Er was slecht zicht; een laaghangende bewolking was daar de oorzaak van. De vliegtuigen werden beschoten door afweergeschut af komstig van Duitse marineboten die in de buitenhaven van Middelhamis hun ligplaats hadden. Een van deze vliegtui gen werd geraakt. Het stortte in een minimum van tijd neer en viel in grote stukken uiteen. Dit was op een perceel bouw land van Klaas Vroegindeweij (klein Klaasje), gelegen in de polder Westplaat te Sommelsdijk. Evenals zovele burgers, heeft onderget. het reusachtige toestel zien neerstorten. Aangrijpend Volgens een ongedateerd rapport der Marechaussee betrof het een zogenaamd Vliegend Fort van de Amerikaanse Luchtmacht, genummerd 338131. De negen inzittenden vonden vrijwel op slag de dood en waren uit het vliegtuig geslingerd. Cornells Hoogzand woonde met zijn gezin in een uienloods op de Kaai van Sommelsdijk, enige honderden meters van de plaats waar het Amerikaanse vhegtuig was gevallen. Als één der eerste ooggetuigen ter plaatse herinnert hij zich, dat er acht dode lichamen uit de wrakstukken konden worden gehaald. Idendficatie van de lichamen was niet onmogelijk in tegenstleling tot het negende slachtoffer dat niet ver van de wrakstukken brandend werd aangetroffen. Intussen waren leden van het Rode Kxuis, afdeling Middel- hamis-Sommelsdijk gearriveerd en deze begonnen, onder toezicht van de Duitse Veldgendarmerie, met het bergen van de lijken. Poolshoogte Uit westelijke richting kwam pardoes één der andere Ameri kaanse toestellen aangevlogen. Hieruit kan geen andere con clusie worden getrokken, dan dat de bemanning van dit luchttoestel even poolshoogte kwam nemen, hoe het met hun collega's zou zijn afgelopen. Werd dit opnieuw een prooi voor het luchtafweergeschut op het Havenhoofd? Dat begon wel te vuren en de hulpkrachten sprongen her en der, om beschutting te zoeken tegen neervallende granaten. Het vliegtuig kon ontkomen en zwenkte terug naar het westen, naar Engeland! Er vielen geen andere slachtoffers. Inmiddels waren Jacob Vroegindeweij en Jacob Buth door de bezetter gevorderd om met paard en wagen de omgeko men vliegeniers te vervoeren naar het lijkenhuis op de Alge mene Begraafplaats te Sommelsdijk. Restanten Jaap Vroegindeweij moest daarna met paard en wagen terugkeren naar de plaats waar het onheil was geschied. Daar heeft hij tot diep in de avond moeten wachten op de afgemonteerde koepel van het Vliegend Fort en nog grote hoeveelheden boordammunitie, dat werd overgebracht naar de Ambachtschool te Middelhamis. Jaap kreeg nog van de militairen enige stukjes chocola dat uit de smeulende resten tevoorschijn was gehaald, een pro- dukt dat in Holland toen allang niet meer te koop was. Een bom, welke in de nabijheid van het vliegtuig lag, is op zaterdag 7 april 1945 door leden van de Duitse Weermacht tot springen gebracht. De slachtoffers Eveneens op 7 april 1945 zijn de negen slachtoffers op de Algemene Begraafplaats ter aarde besteld. Zij hadden allen de Amerikaanse nationaliteit. Hun namen zijn: 1. D. F. Reufs 2. W. E. Barnard 3. D. C. Grant 4. J. L. Emmons 5. L. D. Jr. Pickens 6. W. J. B. Plein 7. P. O. Hartkoff 8. W. E. Watson 9. B. W. Koutz Deze Amerikanen zijn op 20 maart 1946 overgebracht naar en U.S. Militaire begraafplaats in Neuville-en-Condrez in België. Geheimzinnig Middelhamis kent nog een geval van het neerstorten vaneen viermotorig vliegtuig der geallieerden. Dat was in het najaar van 1944 en stortte recht naar beneden het Haringvliet in, ter hoogte van het Havenhoofd. Daar is ontzettend weinig van bekend. Ik zal me echter in verbinding stellen met de Studie groep luchtoorlog 1939-1945 te Leiden en hoop daar later in uw krant op terug te komen. Verlangen Laten we goed beseffen dat het niet altijd „Vrede op Aarde" is geweest en laten we ook beseffen dat de omgekomen mili taire oorlogsvliegers te midden van die ellendige tijd, juist naar Vrede hebben verlangd, want denkt u zich eens in, om als boordschutter van amper twintig jaar, vHegend in het donkere hemelruim boven vijandelijk gebied, liggend in een nauwelijks passende ruimte, met slechts een parachute op de rug gebonden voor het geval Met dank aan de Redaktie voor de geboden plaatsruimte en aan allen die hebben meegewerkt aan de totstandkoming van dit bittere, maar waar gebeurde verhaal. Eventuele reacties (liefst schriftelijk) zijn zeer welkom. Hoogachtend, D. Hoogzand Hyacinthenstraat 8, 3245 CN Sommelsdijk Neergeschoten vliegtuigen

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1989 | | pagina 13