EIÜVI1DEf1-l1IEUW5 Dijkgraaf Hage verwacht een fiks hogere heffing verontreiniging! iN GESPREK M€T.... Allxystem Clip voorkomt knellende autogordels Rij veilig, rij defensief Europa '92 sierbadges Waterschap Tholen: In memoriam Annie van Oudenaren dhr. J. van Wageningen te Melissant Uitslag kleurwedstrijd Nieuw onderzoekvaartuig hypotheek JjJ op maat... nvm Makelaar Tamboer 't Haventje Goedereede Goedgekeurd Doe mee! voor een sclioner milieu!! AKTIE ZUINIG STOKEN Dam- en Schaakver. 'Dirksland' Vorig jaar kwamen op de Neder landse wegen 1366 mensen om het leven en raakten bijna 50.000 ge wond. De oorzaak was in verreweg de meeste gevallen een menselijke fout. Defensief rijden had het ver schil kunnen betekenen tussen leven en dood. Het Beste van december geeft adviezen om de veiligheid op de weg te vergroten. NL-uitvoering 3e Blad VRIJDAG 1 DECEMBER 1989 No. 5856 SINT ANNALAND - Dijkgraaf I. C. Hage uit de Item Oud-Vossemeer van het waterschap Tholen verwacht dat de verontreinigingshefTing met onge veer dertig procent zal stijgen. Hij zei dat op de algemene vergadering in de kern Scherpenisse. De burgers in ons land zullen steeds dieper in hun beurs moeten tasten omdat allerlei maatregelen nodig zullen zijn ter be scherming van het milieu, aldus de dijkgraaf. Volgens de heer Hage zullen de water schappen binnen niet al te lange tijd er toe over zullen moeten gaan om de fos faten uit het afvalwater te halen. Daar voor zijn kostbare defosfateringsinstal- laties nodig. Ook zal er meer aandacht besteed moeten worden aan een verant woorde afvoer van het zuiveringsslib. „Het geld dat hiermee gemoeid is, zal betaald dienen te worden door de ver vuilers, de inwoners van het water schapsgebied", aldus stelde dijkgraaf Hage. De algemene vergadering besloot dan ook de verontreinigingsheffing voor het dienstjaar 1990 vast te stellen op 58 gul den per vervuilingseenheid. Dat is een verhoging van vijf gulden in vergelijking met vorig jaar. „In de jaren die voor ons liggen zal het niet bij dit soort stijgingen blijven, gezien de huidige milieuproble matiek. Al is onze heffing dan nog steeds aan de lage kant als je kijkt naar de rest van de provincie Zeeland, waar de bijdragen zeer duur zijn". Ook het geschot gaat volgend jaar met vijf gul den omhoog naar 138 gulden per hec tare. De ledenvergadering van het water schap bepaalde verder in principe be reid te zijn om het beheer van de diverse wegen buiten de bebouwde kommen op Tholen en Sint Philipsland op zich te nemen. Dat betekent dat het waterschap Tholen een aantal wegen van de beide gemeenten zal overnemen. Met het onderhoud van alle wegen is naar ver wachting een bedrag gemoeid van 2.1 miljoen gulden per jaar. Vermoedelijk zal het rijk hiervan ruim 1.6 miljoen gul den voor haar rekening nemen. De algemene vergadering moest zich uitspreken omdat de overheid het wegen- beheer in ons land wil gaan saneren. De aanpassingen zullen dan moeten gaan resulteren in meer doelmatigheid. Hoofdingeland J. Versluijs plaatste en kele vraagtekens bij de genoemde cij fers. „Kunt u ons de zekerheid geven dat het wegenbeheer het waterschap niet meer dan een half miljoen gulden gaat kosten", vroeg hij. Dijkgraaf Hage antwoordde dat defini tieve cijfers en voorwaarden nog niet bekend zijn. „Daarom vragen we ook alleen maar een principe-uitspraak. Ik heb er het volste vertrouwen in dat ze kloppen, maar als de rijksbijdrage flink zou tegenvallen komen we natuurlijk bij u terug", beloofde Hage. Ook hoofdingeland L. J. Koopman uit de kern Sint-Maartensdijk had zo zijn twijfels over de juistheid van de ge noemde bedragen. Hij vond dat het beheer van de diverse wegen bij de gemeenten thuis hoort en niet bij het waterschap! kritisch selekteren Tel. 01870-3477 Na een ernstige ziekte overleed op 28 november op de leeftijd van 42 jaar mevr. J. E. van Oudenaren. Van velen op Flakkee geen on bekende. Zij was werkzaam in de Gezins verzorging in dienst van de Stich ting Gezinsverzorging te Middel- hamis en voordien werkzaam bij de Stichting te Dirksland. Naast haar werkzaamheden als beroep, heeft zij op allerlei wijze zich ingezet voor het vrijwilligers werk. EHBO en Rode Kruis hadden de liefde van haar hart en ze was een aktief lid daarvan. Ieder jaar ging mevr. van Oudenaren mee met een groep gehandicapten op een vakantieweek als Rode Kruis- helpster. Zij was 5 jaar lang om de veertien dagen op zondagmorgen beschikbaar in het verpleeghuis 'De Samaritaan' om daar als vrij willigster verpleeghulp te verrich ten. Ook in haar woonplaats Dirks land stond zij steeds klaar, daar waar hulp nodig was, bij te sprin gen. Ook via het kerkewerk van de Hervormde Gemeente. Naast haar oude moeder en fami lieleden, zullen haar vrienden en kennissenkring haar ieder op eigen wijze missen. Op zaterdag zal, voorafgaande aan de begrafenis een rouwdienst worden gehouden in de Ned. Herv. Kerk te Dirksland. Voor ganger de wijkpredikant ds. J. het Lam. A. van Z. Zaterdag 2 december gaan we bowlen. Willen jullie om half zeven in de Ark zijn? Alleen de jongeren die zich opge geven hebben kunnen mee, want de banen zijn vol. De Havenmeesters Nog voor ik aanbel bij dhr. van Wageningen aan de Nolle- weg te Melissant, zwaait de deur al open. Kennelijk heeft hij mij aan zien komen. Eenmaal op de bank in de woonkamer plaats genomen, zijn we weldra in gesprek geraakt over het voormalig Nederlands Indië, nu Indonesië geheten. Aanleiding hiertoe is het boek van luitenant S. A. Lapré: 'Nederlands-Indië 1940-1950 in kort bestek', dat onlangs is verschenen. Dhr. van Wageningen voelt zich erg betrokken bij het onderwerp Indië. Dat is niet zo verwonderlijk. Toen hij 19 jaar was, werd hij opgeroepen voor militaire dienst. Een jaar later, in januari 1947 werd hij naar Indië gestuurd. Hij nam afscheid van familieleden en bovenal van z'n m-eisje. In 1949 kwam hij als invalide terug. Door de ontploffing van een trekbom van de vijand was zijn been afgerukt Hij was toen 21 jaar. Het was een afschuwelijk gebeuren waardoor hij voor de rest van zijn leven invalide zou zijn. Ik vraag hem iets over zijn gevoelens daaromtrent te vertellen: Vooral de eerste jaren na het gebeurde heb ik het ontzettend moeilijk gehad. Ik beschouwde mijn leven als verloren. In het ziekenhuis werd ik bijgestaan door een veldprediker. Deze dominee was vrijwillig naar Indië gegaan. Van hem heb ik veel steun gehad. Hij kwam me (en anderen) iedere dag opzoeken. Eenmaal weer terug in Melissant, durfde ik de eerste dagen niet naar buiten. Maar mijn meisje, ze is later mijn vrouw geworden, heeft me daar overheen geholpen. Zij was een geweldige steun, als vrouw, moeder, verpleegster en eigenlijk ook als psychiater. Die jaren in Indië hadden mij wel volwas sen gemaakt Toch, ondanks de ellende die ik er heb meege maakt, ben ik blij dat ik geweest ben Op deze laatste woorden haak ik meteen in: „waarom?" „Dat land straalt een bepaalde kracht uit. De natuur is er schitterend en ik kon goed met de bevolking overweg. De mensen leefden in zeer grote armoede. Ze zakten soms zomaar langs de kant van de weg in elkaar. Ik bewonderde hun vindingrijkheid om toch nog op de een of andere manier aan de kost te komen „Had u er tevoren enige notie van wat u daar te wachten stond?" We hadden de overtuiging dat we de mensen daar gingen helpen. Het was bittere noodzaak dat er vanuit Nederland troepen werden heen gestuurd. Zij hebben - tezamen met de KNIL-eenheden die reeds in Indië vochten - hele samenle vingen een rampzalig lot bespaard. Onze strijdkrachten deden hun plicht, vrijwillig of op last van de regering. Er zijn natuurlijk heel erge dingen gebeurd. Maar het voert mij te ver om ons, zoals een enkeling dat doet, met de Duitsers te vergelijken „Ik ben zo blij", zo vervolgt hij, „dat er nu een boek is ver schenen dat de gehele waarheid vertelt De schrijver ervan is in Indië geboren. De periode '40-'50 heeft hij persoonlijk meegemaakt Hij zat drie en een halfjaar gevangen in een Jappenkamp. Vervolgens maakte hij beide politionele akties en de zuiveringsoperaties in de voorste gelederen mee. De schrijver komt tegen de mening als zou het zenden van troe pen zinloos zijn geweest, in het geweer: als zouden vijfdui zend gevallenen 'voor niets'hun leven hebben gegeven". „Of voor niets een been hebben verloren vul ik onwillekeu rig in gedachten aan. „Het tegendeel is waar", benadrukt dhr. van Wageningen nogmaals. „De schrijver van dit boek, S. A. Lapré, geeft op nauwgezette wijze aan hoe noodzakelijk het was dat onze troepen er heen gingen. In de eerste plaats stelt hij dat de idee van de Indonesische vrijheidsstrijd erg sterk leefde. Alleen de organisatie was in het begin erg zwak. In de tweede plaats was er een gezagsva cuüm, waarin de Britten en de gecapituleerde Japanners een rol speelden. Men hield zich niet aan gemaakte afspraken. Door een combinatie van die faktoren liep het mis". We zouden er nog de hele morgen over door kunnen praten. Het vak geschiedenis vond ik al op school boeiend. „Hoe is het écht geweest", denk ik dan. Dat weten degenen die er bij waren! Daarom is het zo goed dat er boeken over worden geschreven. Opdat ook onze kinderen niet vergeten wat er gebeurd is.... Het boek is opgedragen aan: „de mannen, vrouwen en kin deren, die zowel de Nederlandse als de Indonesische kant van de heuvel hebben beklommen en die deze jaren of een deel ervan, aan den lijve hebben ervaren Dat zijn er velen. Lang hebben ze in de schaduw gestaan wat hun rechten betrof Nu, na 40 jaar, krijgen ze eindelijk aan dacht van de regering. „Jaren zijn eroverheen gegaan", zegt dhr. van Wageningen, „maar vergeten doe je het nooit". Hetboek Ned. Indië 1940-1950 in kort bestek'(ca. 224blad- zijden, 79foto's, 11 kaarten en enkele illustraties) wordt een ieder warm aanbevolen door dhr. van Wageningen. Dewin- kelprijs bedraagt f 34,- Voor veteranen en nabestaanden is het boek verkrijgbaar ten huize van S. A. Lapré, Hambur gerweg 35, 3851 EG te Ermelo voor de prijs van f 26,-. De portokosten bedragen f 5,-. U kunt het boek bestellen door overmaking van bovenge noemd bedrag op postgiro 1140629 van S. A. Lapré of op de Rabobank Ermelo, rek. 38.77.68.777 met vermelding 'boek 40-50'en naam en adres voor toezending. TeunieKnöps Regelmatig schrijft de politie bekeuringen uit voor het rij den zonder gordels. Nog steeds gebeuren er ongelukken waarbij lichamelijk letsel voorkomen had kunnen wor den als men de autogorclel had omgedaan. Veel automo bilisten en passagiers ervaren echter een knellend gevoel op de borst als zij de gordel gebruiken en rijden daarom liever zonder. De Alixystem Clip lost dit op eerivoudige en doelmatige wijze op. Het betreft een uitgekiend kunststof apparaatje dat bestaat uit een houder met daarin een draaischijfje. De Clip wordt over de gordel omhoog geschoven tot de portierstijl en vervolgens een kwartslag gedraaid. Los en veilig Met de Clip kan de gordel iets losser worden afgesteld, zon der dat het beschermende effekt verloren gaat. De Clip zorgt er namelijk voor dat tussen het lichaam en de gordel maxi maal een handdikte bewegingsruimte ontstaat. De Clip is uitgevonden door een Fransman die daarvoor een onderscheiding ontving van het Internationale Uitvinders congres in Geneve. Het Ministerie van Transport in Frank rijk keurde de Clip goed. De Alixystem Clips kost per twee stuks 19,95 en kunnen worden besteld bij Verta in Vught, telefoon (073) 57 91 30. De label voor de week van: 20 november t.e.m. 26 november 1989 Normaal jaar- Weekstreef- Totaal slreef- verbruik verbruik verbruik 500 m' 13 m= 64 m= 600 m^ 16 m= 77 m= 700 m= 18 m= 90 m= 800 m' 21 m= 102 m' 900 m= 24 m= 115 m= 1000 m= 26 m= 126 m= 1100 m= 29 m' 140 tn" 1200 n;i= 32 m' 152 m= 1300 m' 34 m= 165 m= 1400 m= 37 m' 179 m=' 1500 m' 40 m' 190 m= 1600 m= 42 m" 203 m= 1700 m' 45 m= 216 m' 1800 m= 48 m= 229 m' 1900 m' 50 m= 240 m^ 2000 m^ 53 m=' 254 m= 2200 m' 58 m=' 279 m3 2400 m^ 64 m' 305 m= 2600 m^ 69 m' 328 m' 2800 m= 75 m= 356 m= 3000 m' 80 m' 379 m= 3500 m= 94 m= 443 m^ 4000 m' 107 m= 506 m' 4500 m» 121 m' 570 m" 5000 m= 134 m= 632 m^ 5500 m= 148 m» 694 m= 6000 m= 161 m' 758 m' Weergegevens Valkenburg Z-H berekeningsmodel NV. GEB ZHW Weersomstandigheden: Afgelopen week lag de buitentemperatuur op het normale niveau, terwijl het iets minder hard waaide dan normaal. TIP VAN DE WEEK: Tochtstrips. U stookt niet voor de vogels! Uitslagen van maandag 27 november 1989 Dammen, afdeling 1: K. de Jong - M. van 't Geloof ....afgebr. K. de Munck - J. Stolkafgebr. B. Roetman - H. Stolkafgebr. Joh. Koppelman - C. van Welic.l - 1 Afdeling 2: J.KnopsJz.-L. van Steenbergen ....2 - O W. Nieuwland - H. de MunckO - 2 J. Knops Mz. - A. van Rossum1 - 1 C. V. d. Kroon - H. GrootenboerO - 2 L. van Steenbergen - J. Knops JzO - 2 Schaken: A. V. d. Linde - H. K. JoldersmaV2 - Vi H. P. Loggen - W. L. KnöpsO - 1 W. Stolk - A. P. Nobelafgebr. J. C. de Jong - F. v. d. Linde1 - O DIRKSLAND In liet kader van de heropening van het zwembad 'De Gooye' te Dirksland op 28 oktober jl. is er in samenwerking met Friesche Vlag een kleurwedstrijd gehouden in verschillende leeftijds categorieën. Onder de vele inzendingen bevonden zich vele kanshebbers voor de door de Friesche Vlag beschikbaar gestelde prijzen. Maarzoals bij elke wedstrijd, kan er maar 1 de beste zijn. Hier volgen de namen van de prijswin naars/winnaressen, die hun prijs kun nen komen afhalen op het sportcom plex 'De Gooye' aan de Hondsgalgweg 1 te Dirksland. cat. t/m 5 jaar: Sandra van Bergen, 5 jaar. Pres. Wilsonstraat 2, Oude Tonge. cat. jongens t/m 10 jaar: Tim Lugthart, 9 jaar, Emmalaan 16, Dirksland. cat. meisjes t/m 10 jaar: Femke Fokkema, 9 jaar, Philipshoofjesweg 7, Dirksland. Troostprijzen: Christian, Straatdijk, Dirksland Arend-Michael Brobbel, Josefdreef 28, Oude Tonge Defensief rijden begint al voordat u in uw auto stapt: ga niet achter het stuur zitten als u oververmoeid bent, als u alchol, medicijnen of drugs hebt ge bruikt die de reactiesnelheid verminde ren. Als u in dê auto zit, kies dan een goede rijhouding: rechtop, met een goed uitzicht over de motorkap en met de handen in de 'tien-voor-twee'-positie aan het stuur. Maak de autogordel vast en stel de binnen- en buitenspiegels zodanig af dat de blikvelden elkaar zo goed mogelijk overlappen. Als u als defensief rijder op de weg bent, kunt u het volgende doen voor uw veilig heid onderweg: 1. Kijk vooruit. Nederlandse autowegen zijn zo ontworpen dat u bij een snelheid van 100 km/u minstens 250 meter voor uit kunt kijken. Maar het duurt altijd ruim een seconde voordat u adequaat kunt reageren, en in die tijd legt u min stens 25 meter af. Maak er een gewoonte van zo ver mogelijk vooruit te kijken, zodat u snelheid kunt minderen zodra u mistbanken ziet, blauwe of gele zwaai lichten of rood opgloeiende remlichten. 2. Controleer achteruit. U ziet de auto mobilisten naast en achter u alleen via uw zij- en achteruitkijkspiegels. Kijk er elke tien seconden in om te weten wat er achter u gebeurt, zodat u tijdig een uit wijkmanoeuvre kunt maken. U zult zo ook kunnen zien of achteropkomende auto's te dicht op u zitten, een van de voornaamste oorzaken van kopstaart- botsingen. Probeer in zo'n geval naar de rechter rijbaan te gaan als u op de lin kerbaan zit. 3. Houd afstand. Geef ruim van tevoren aan dat u van rijbaan gaat veranderen of snelheid moet minderen. Rem rustig en houd altijd de juiste afstand aan. Hoe harder u rijdt, hoe groter de afstand moet zijn. De witte strepen van de wegsignalering Met een toespraak van de Minister van Landbouw en Visserij, is het nieuwe onderzoekingsvaartuig voor de Rijks dienst voor Visserij-onderzoek officieel te water gelaten. Na algehele afbouw zal het schip ruim 30 miljoen gulden kosten. Het nieuwe schip zal de naam overnemen van het oude onderzoekingsvaartuig TRI- DENS. De oude Tridens bekend van de Noordkaap tot Spanje en Portugal, heeft 22 jaar dienst gedaan, maar was nu ver ouderd. De bouw van het nieuwe schip werd pas na lang aarzelen verwezenlijkt. Men worstelde met de vraag: Heeft de Noordzeevisserij nog zoveel kansen in de toekomst, dat een investering van 30 miljoen verantwoord is. Men is nu over tuigd dat de ingebruikneming straks een daad van wijs beleid is. De betrokken werf De Merwede. kreeg veel belangstelling uit het buitenland en de werf kreeg door de bouw van de nieuwe Tridens orders uit Japan en Groot Brittanië. zijn 3 meter lang en de onderbreking ertussen is 9 meter. Houd er minstens drie tussen u en de auto voor u. 4. Wees extra voorzichtig bij kruisingen. Minder uw snelheid als u een kruising nadert en houd uw voet bij het rempe daal. Kijk naar rechts, naar links en weer naar rechts voor u de kruising over steekt. Vertrouw bij een kruising met ver keerslichten niet alleen op het groene licht, want van links of rechts kunnen altijd auto's komen die u niet hebt opgemerkt. 5. Oefen geduld en beleefdheid. De essentie van defensief rijden is de kunst van het anticiperen en het vermijden van risico's. De geduldige en beleefde man of vrouw achter het stuur zal over het algemeen meer tijd hebben om in een noodsituatie korrekt te reageren. Alexander Groenendijk, Azaleastraat 37, Sommelsdijk Lisette Spruyt, Bosdreef 9, Dirksland Maartje Lugthart, Emmalaan 16, Dirksland Gert-Jan Fokkema, Philipshoofjesweg 7, Dirksland. De Handelsonderneming Conelly bv te Almelo brengt sinds kort sierbadges met als thema Europa '92 op de markt. Overi gens niet uitsluitend in ons land want Conelly bv beschikt over de alleen-ver koop rechten voor geheel Europa! 'Europa zonder grenzen' heeft geheel Europa in beweging gebracht. De Euro pese vlag - 12 sterren op een blauw vlak - blijkt op de Europeanen ineens een bijzondere aantrekkingskracht uit te oefe nen. Veel stickers worden nu op de markt aangeboden waarvan de kwaliteit in som mige gevallen te wensen overlaat.... Een kwalitatief uitstekend nieuw produkt zijn de Europa '92 sierbadges voor de auto, boot of caravan, welke nu door Conelly bv in geheel Europa geïntrodu ceerd worden. De consument heeft hier bij de keuze uit een liggende uitvoering met het opschrift Nederland in combina tie met een afbeelding van de Neder landse leeuw, danwei een opstaande uitvoering met het opschrift NL. In beide gevallen is natuurlijk de Europese vlag aanwezig. Beide modellen zijn wettig gedeponeerd en kosten 5,95 per stuk. De verkoop vindt plaats via de auto-accessoires- shops. Info: Handelsonderneming Conelly B.V. Postbus 499, 7600 AL Almelo Tel. (05490)6 3211

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1989 | | pagina 9