EIÜVI1DEf1-l1IEUW5
Dijkgraaf Hage verwacht een fiks
hogere heffing verontreiniging!
iN GESPREK M€T....
Allxystem Clip voorkomt knellende autogordels
Rij veilig, rij defensief
Europa '92
sierbadges
Waterschap Tholen:
In memoriam
Annie van Oudenaren
dhr. J. van Wageningen
te Melissant
Uitslag kleurwedstrijd
Nieuw onderzoekvaartuig
hypotheek JjJ
op maat... nvm
Makelaar Tamboer
't Haventje Goedereede
Goedgekeurd
Doe mee! voor een sclioner milieu!!
AKTIE ZUINIG STOKEN
Dam- en Schaakver. 'Dirksland'
Vorig jaar kwamen op de Neder
landse wegen 1366 mensen om het
leven en raakten bijna 50.000 ge
wond. De oorzaak was in verreweg
de meeste gevallen een menselijke
fout. Defensief rijden had het ver
schil kunnen betekenen tussen leven
en dood. Het Beste van december
geeft adviezen om de veiligheid op
de weg te vergroten.
NL-uitvoering
3e Blad
VRIJDAG 1 DECEMBER 1989
No. 5856
SINT ANNALAND - Dijkgraaf I. C.
Hage uit de Item Oud-Vossemeer van
het waterschap Tholen verwacht dat
de verontreinigingshefTing met onge
veer dertig procent zal stijgen.
Hij zei dat op de algemene vergadering
in de kern Scherpenisse. De burgers in
ons land zullen steeds dieper in hun
beurs moeten tasten omdat allerlei
maatregelen nodig zullen zijn ter be
scherming van het milieu, aldus de
dijkgraaf.
Volgens de heer Hage zullen de water
schappen binnen niet al te lange tijd er
toe over zullen moeten gaan om de fos
faten uit het afvalwater te halen. Daar
voor zijn kostbare defosfateringsinstal-
laties nodig. Ook zal er meer aandacht
besteed moeten worden aan een verant
woorde afvoer van het zuiveringsslib.
„Het geld dat hiermee gemoeid is, zal
betaald dienen te worden door de ver
vuilers, de inwoners van het water
schapsgebied", aldus stelde dijkgraaf
Hage.
De algemene vergadering besloot dan
ook de verontreinigingsheffing voor het
dienstjaar 1990 vast te stellen op 58 gul
den per vervuilingseenheid. Dat is een
verhoging van vijf gulden in vergelijking
met vorig jaar. „In de jaren die voor ons
liggen zal het niet bij dit soort stijgingen
blijven, gezien de huidige milieuproble
matiek. Al is onze heffing dan nog
steeds aan de lage kant als je kijkt naar
de rest van de provincie Zeeland, waar
de bijdragen zeer duur zijn". Ook het
geschot gaat volgend jaar met vijf gul
den omhoog naar 138 gulden per hec
tare.
De ledenvergadering van het water
schap bepaalde verder in principe be
reid te zijn om het beheer van de diverse
wegen buiten de bebouwde kommen op
Tholen en Sint Philipsland op zich te
nemen. Dat betekent dat het waterschap
Tholen een aantal wegen van de beide
gemeenten zal overnemen. Met het
onderhoud van alle wegen is naar ver
wachting een bedrag gemoeid van 2.1
miljoen gulden per jaar. Vermoedelijk
zal het rijk hiervan ruim 1.6 miljoen gul
den voor haar rekening nemen.
De algemene vergadering moest zich
uitspreken omdat de overheid het wegen-
beheer in ons land wil gaan saneren. De
aanpassingen zullen dan moeten gaan
resulteren in meer doelmatigheid.
Hoofdingeland J. Versluijs plaatste en
kele vraagtekens bij de genoemde cij
fers. „Kunt u ons de zekerheid geven dat
het wegenbeheer het waterschap niet
meer dan een half miljoen gulden gaat
kosten", vroeg hij.
Dijkgraaf Hage antwoordde dat defini
tieve cijfers en voorwaarden nog niet
bekend zijn. „Daarom vragen we ook
alleen maar een principe-uitspraak. Ik
heb er het volste vertrouwen in dat ze
kloppen, maar als de rijksbijdrage flink
zou tegenvallen komen we natuurlijk bij
u terug", beloofde Hage.
Ook hoofdingeland L. J. Koopman uit
de kern Sint-Maartensdijk had zo zijn
twijfels over de juistheid van de ge
noemde bedragen. Hij vond dat het
beheer van de diverse wegen bij de
gemeenten thuis hoort en niet bij het
waterschap!
kritisch selekteren
Tel. 01870-3477
Na een ernstige ziekte overleed op
28 november op de leeftijd van 42
jaar mevr. J. E. van Oudenaren.
Van velen op Flakkee geen on
bekende.
Zij was werkzaam in de Gezins
verzorging in dienst van de Stich
ting Gezinsverzorging te Middel-
hamis en voordien werkzaam bij
de Stichting te Dirksland. Naast
haar werkzaamheden als beroep,
heeft zij op allerlei wijze zich
ingezet voor het vrijwilligers
werk.
EHBO en Rode Kruis hadden de
liefde van haar hart en ze was een
aktief lid daarvan. Ieder jaar ging
mevr. van Oudenaren mee met
een groep gehandicapten op een
vakantieweek als Rode Kruis-
helpster. Zij was 5 jaar lang om de
veertien dagen op zondagmorgen
beschikbaar in het verpleeghuis
'De Samaritaan' om daar als vrij
willigster verpleeghulp te verrich
ten.
Ook in haar woonplaats Dirks
land stond zij steeds klaar, daar
waar hulp nodig was, bij te sprin
gen. Ook via het kerkewerk van de
Hervormde Gemeente.
Naast haar oude moeder en fami
lieleden, zullen haar vrienden en
kennissenkring haar ieder op
eigen wijze missen.
Op zaterdag zal, voorafgaande
aan de begrafenis een rouwdienst
worden gehouden in de Ned.
Herv. Kerk te Dirksland. Voor
ganger de wijkpredikant ds. J.
het Lam.
A. van Z.
Zaterdag 2 december gaan we bowlen.
Willen jullie om half zeven in de Ark
zijn? Alleen de jongeren die zich opge
geven hebben kunnen mee, want de
banen zijn vol.
De Havenmeesters
Nog voor ik aanbel bij dhr. van Wageningen aan de Nolle-
weg te Melissant, zwaait de deur al open. Kennelijk heeft hij
mij aan zien komen. Eenmaal op de bank in de woonkamer
plaats genomen, zijn we weldra in gesprek geraakt over het
voormalig Nederlands Indië, nu Indonesië geheten.
Aanleiding hiertoe is het boek van luitenant S. A. Lapré:
'Nederlands-Indië 1940-1950 in kort bestek', dat onlangs is
verschenen. Dhr. van Wageningen voelt zich erg betrokken
bij het onderwerp Indië. Dat is niet zo verwonderlijk. Toen hij
19 jaar was, werd hij opgeroepen voor militaire dienst. Een
jaar later, in januari 1947 werd hij naar Indië gestuurd. Hij
nam afscheid van familieleden en bovenal van z'n m-eisje. In
1949 kwam hij als invalide terug. Door de ontploffing van
een trekbom van de vijand was zijn been afgerukt Hij was
toen 21 jaar. Het was een afschuwelijk gebeuren waardoor
hij voor de rest van zijn leven invalide zou zijn. Ik vraag hem
iets over zijn gevoelens daaromtrent te vertellen:
Vooral de eerste jaren na het gebeurde heb ik het ontzettend
moeilijk gehad. Ik beschouwde mijn leven als verloren. In
het ziekenhuis werd ik bijgestaan door een veldprediker.
Deze dominee was vrijwillig naar Indië gegaan. Van hem
heb ik veel steun gehad. Hij kwam me (en anderen) iedere
dag opzoeken.
Eenmaal weer terug in Melissant, durfde ik de eerste dagen
niet naar buiten. Maar mijn meisje, ze is later mijn vrouw
geworden, heeft me daar overheen geholpen. Zij was een
geweldige steun, als vrouw, moeder, verpleegster en eigenlijk
ook als psychiater. Die jaren in Indië hadden mij wel volwas
sen gemaakt Toch, ondanks de ellende die ik er heb meege
maakt, ben ik blij dat ik geweest ben
Op deze laatste woorden haak ik meteen in: „waarom?"
„Dat land straalt een bepaalde kracht uit. De natuur is er
schitterend en ik kon goed met de bevolking overweg. De
mensen leefden in zeer grote armoede. Ze zakten soms
zomaar langs de kant van de weg in elkaar. Ik bewonderde
hun vindingrijkheid om toch nog op de een of andere manier
aan de kost te komen
„Had u er tevoren enige notie van wat u daar te wachten
stond?"
We hadden de overtuiging dat we de mensen daar gingen
helpen. Het was bittere noodzaak dat er vanuit Nederland
troepen werden heen gestuurd. Zij hebben - tezamen met de
KNIL-eenheden die reeds in Indië vochten - hele samenle
vingen een rampzalig lot bespaard. Onze strijdkrachten
deden hun plicht, vrijwillig of op last van de regering. Er zijn
natuurlijk heel erge dingen gebeurd. Maar het voert mij te
ver om ons, zoals een enkeling dat doet, met de Duitsers
te vergelijken
„Ik ben zo blij", zo vervolgt hij, „dat er nu een boek is ver
schenen dat de gehele waarheid vertelt De schrijver ervan is
in Indië geboren. De periode '40-'50 heeft hij persoonlijk
meegemaakt Hij zat drie en een halfjaar gevangen in een
Jappenkamp. Vervolgens maakte hij beide politionele akties
en de zuiveringsoperaties in de voorste gelederen mee. De
schrijver komt tegen de mening als zou het zenden van troe
pen zinloos zijn geweest, in het geweer: als zouden vijfdui
zend gevallenen 'voor niets'hun leven hebben gegeven".
„Of voor niets een been hebben verloren vul ik onwillekeu
rig in gedachten aan.
„Het tegendeel is waar", benadrukt dhr. van Wageningen
nogmaals. „De schrijver van dit boek, S. A. Lapré, geeft op
nauwgezette wijze aan hoe noodzakelijk het was dat onze
troepen er heen gingen.
In de eerste plaats stelt hij dat de idee van de Indonesische
vrijheidsstrijd erg sterk leefde. Alleen de organisatie was in
het begin erg zwak. In de tweede plaats was er een gezagsva
cuüm, waarin de Britten en de gecapituleerde Japanners een
rol speelden. Men hield zich niet aan gemaakte afspraken.
Door een combinatie van die faktoren liep het mis".
We zouden er nog de hele morgen over door kunnen praten.
Het vak geschiedenis vond ik al op school boeiend. „Hoe is
het écht geweest", denk ik dan. Dat weten degenen die er bij
waren! Daarom is het zo goed dat er boeken over worden
geschreven. Opdat ook onze kinderen niet vergeten wat er
gebeurd is....
Het boek is opgedragen aan: „de mannen, vrouwen en kin
deren, die zowel de Nederlandse als de Indonesische kant
van de heuvel hebben beklommen en die deze jaren of een
deel ervan, aan den lijve hebben ervaren
Dat zijn er velen. Lang hebben ze in de schaduw gestaan wat
hun rechten betrof Nu, na 40 jaar, krijgen ze eindelijk aan
dacht van de regering.
„Jaren zijn eroverheen gegaan", zegt dhr. van Wageningen,
„maar vergeten doe je het nooit".
Hetboek Ned. Indië 1940-1950 in kort bestek'(ca. 224blad-
zijden, 79foto's, 11 kaarten en enkele illustraties) wordt een
ieder warm aanbevolen door dhr. van Wageningen. Dewin-
kelprijs bedraagt f 34,- Voor veteranen en nabestaanden is
het boek verkrijgbaar ten huize van S. A. Lapré, Hambur
gerweg 35, 3851 EG te Ermelo voor de prijs van f 26,-. De
portokosten bedragen f 5,-.
U kunt het boek bestellen door overmaking van bovenge
noemd bedrag op postgiro 1140629 van S. A. Lapré of op de
Rabobank Ermelo, rek. 38.77.68.777 met vermelding 'boek
40-50'en naam en adres voor toezending. TeunieKnöps
Regelmatig schrijft de politie bekeuringen uit voor het rij
den zonder gordels. Nog steeds gebeuren er ongelukken
waarbij lichamelijk letsel voorkomen had kunnen wor
den als men de autogorclel had omgedaan. Veel automo
bilisten en passagiers ervaren echter een knellend gevoel
op de borst als zij de gordel gebruiken en rijden daarom
liever zonder.
De Alixystem Clip lost dit op eerivoudige en doelmatige
wijze op. Het betreft een uitgekiend kunststof apparaatje
dat bestaat uit een houder met daarin een draaischijfje.
De Clip wordt over de gordel omhoog geschoven tot de
portierstijl en vervolgens een kwartslag gedraaid.
Los en veilig
Met de Clip kan de gordel iets losser worden afgesteld, zon
der dat het beschermende effekt verloren gaat. De Clip zorgt
er namelijk voor dat tussen het lichaam en de gordel maxi
maal een handdikte bewegingsruimte ontstaat.
De Clip is uitgevonden door een Fransman die daarvoor een
onderscheiding ontving van het Internationale Uitvinders
congres in Geneve. Het Ministerie van Transport in Frank
rijk keurde de Clip goed. De Alixystem Clips kost per twee
stuks 19,95 en kunnen worden besteld bij Verta in Vught,
telefoon (073) 57 91 30.
De label voor de week van:
20 november t.e.m. 26 november 1989
Normaal jaar-
Weekstreef-
Totaal slreef-
verbruik
verbruik
verbruik
500 m'
13 m=
64 m=
600 m^
16 m=
77 m=
700 m=
18 m=
90 m=
800 m'
21 m=
102 m'
900 m=
24 m=
115 m=
1000 m=
26 m=
126 m=
1100 m=
29 m'
140 tn"
1200 n;i=
32 m'
152 m=
1300 m'
34 m=
165 m=
1400 m=
37 m'
179 m='
1500 m'
40 m'
190 m=
1600 m=
42 m"
203 m=
1700 m'
45 m=
216 m'
1800 m=
48 m=
229 m'
1900 m'
50 m=
240 m^
2000 m^
53 m='
254 m=
2200 m'
58 m='
279 m3
2400 m^
64 m'
305 m=
2600 m^
69 m'
328 m'
2800 m=
75 m=
356 m=
3000 m'
80 m'
379 m=
3500 m=
94 m=
443 m^
4000 m'
107 m=
506 m'
4500 m»
121 m'
570 m"
5000 m=
134 m=
632 m^
5500 m=
148 m»
694 m=
6000 m=
161 m'
758 m'
Weergegevens Valkenburg Z-H
berekeningsmodel NV. GEB ZHW
Weersomstandigheden:
Afgelopen week lag de buitentemperatuur
op het normale niveau,
terwijl het iets minder hard waaide
dan normaal.
TIP VAN DE WEEK:
Tochtstrips. U stookt niet voor de vogels!
Uitslagen van maandag 27 november 1989
Dammen, afdeling 1:
K. de Jong - M. van 't Geloof ....afgebr.
K. de Munck - J. Stolkafgebr.
B. Roetman - H. Stolkafgebr.
Joh. Koppelman - C. van Welic.l - 1
Afdeling 2:
J.KnopsJz.-L. van Steenbergen ....2 - O
W. Nieuwland - H. de MunckO - 2
J. Knops Mz. - A. van Rossum1 - 1
C. V. d. Kroon - H. GrootenboerO - 2
L. van Steenbergen - J. Knops JzO - 2
Schaken:
A. V. d. Linde - H. K. JoldersmaV2 - Vi
H. P. Loggen - W. L. KnöpsO - 1
W. Stolk - A. P. Nobelafgebr.
J. C. de Jong - F. v. d. Linde1 - O
DIRKSLAND
In liet kader van de heropening van het
zwembad 'De Gooye' te Dirksland op
28 oktober jl. is er in samenwerking
met Friesche Vlag een kleurwedstrijd
gehouden in verschillende leeftijds
categorieën.
Onder de vele inzendingen bevonden
zich vele kanshebbers voor de door de
Friesche Vlag beschikbaar gestelde
prijzen.
Maarzoals bij elke wedstrijd, kan er
maar 1 de beste zijn.
Hier volgen de namen van de prijswin
naars/winnaressen, die hun prijs kun
nen komen afhalen op het sportcom
plex 'De Gooye' aan de Hondsgalgweg 1
te Dirksland.
cat. t/m 5 jaar:
Sandra van Bergen, 5 jaar.
Pres. Wilsonstraat 2, Oude Tonge.
cat. jongens t/m 10 jaar:
Tim Lugthart, 9 jaar,
Emmalaan 16, Dirksland.
cat. meisjes t/m 10 jaar:
Femke Fokkema, 9 jaar,
Philipshoofjesweg 7, Dirksland.
Troostprijzen:
Christian, Straatdijk, Dirksland
Arend-Michael Brobbel,
Josefdreef 28, Oude Tonge
Defensief rijden begint al voordat u in
uw auto stapt: ga niet achter het stuur
zitten als u oververmoeid bent, als u
alchol, medicijnen of drugs hebt ge
bruikt die de reactiesnelheid verminde
ren. Als u in dê auto zit, kies dan een
goede rijhouding: rechtop, met een goed
uitzicht over de motorkap en met de
handen in de 'tien-voor-twee'-positie
aan het stuur. Maak de autogordel vast
en stel de binnen- en buitenspiegels
zodanig af dat de blikvelden elkaar zo
goed mogelijk overlappen.
Als u als defensief rijder op de weg bent,
kunt u het volgende doen voor uw veilig
heid onderweg:
1. Kijk vooruit. Nederlandse autowegen
zijn zo ontworpen dat u bij een snelheid
van 100 km/u minstens 250 meter voor
uit kunt kijken. Maar het duurt altijd
ruim een seconde voordat u adequaat
kunt reageren, en in die tijd legt u min
stens 25 meter af. Maak er een gewoonte
van zo ver mogelijk vooruit te kijken,
zodat u snelheid kunt minderen zodra u
mistbanken ziet, blauwe of gele zwaai
lichten of rood opgloeiende remlichten.
2. Controleer achteruit. U ziet de auto
mobilisten naast en achter u alleen via
uw zij- en achteruitkijkspiegels. Kijk er
elke tien seconden in om te weten wat er
achter u gebeurt, zodat u tijdig een uit
wijkmanoeuvre kunt maken. U zult zo
ook kunnen zien of achteropkomende
auto's te dicht op u zitten, een van de
voornaamste oorzaken van kopstaart-
botsingen. Probeer in zo'n geval naar de
rechter rijbaan te gaan als u op de lin
kerbaan zit.
3. Houd afstand. Geef ruim van tevoren
aan dat u van rijbaan gaat veranderen of
snelheid moet minderen. Rem rustig en
houd altijd de juiste afstand aan. Hoe
harder u rijdt, hoe groter de afstand
moet zijn.
De witte strepen van de wegsignalering
Met een toespraak van de Minister van
Landbouw en Visserij, is het nieuwe
onderzoekingsvaartuig voor de Rijks
dienst voor Visserij-onderzoek officieel
te water gelaten.
Na algehele afbouw zal het schip ruim
30 miljoen gulden kosten. Het nieuwe
schip zal de naam overnemen van het
oude onderzoekingsvaartuig TRI-
DENS. De oude Tridens bekend van de
Noordkaap tot Spanje en Portugal, heeft
22 jaar dienst gedaan, maar was nu ver
ouderd. De bouw van het nieuwe schip
werd pas na lang aarzelen verwezenlijkt.
Men worstelde met de vraag: Heeft de
Noordzeevisserij nog zoveel kansen in
de toekomst, dat een investering van 30
miljoen verantwoord is. Men is nu over
tuigd dat de ingebruikneming straks een
daad van wijs beleid is.
De betrokken werf De Merwede. kreeg
veel belangstelling uit het buitenland en
de werf kreeg door de bouw van de
nieuwe Tridens orders uit Japan en
Groot Brittanië.
zijn 3 meter lang en de onderbreking
ertussen is 9 meter. Houd er minstens
drie tussen u en de auto voor u.
4. Wees extra voorzichtig bij kruisingen.
Minder uw snelheid als u een kruising
nadert en houd uw voet bij het rempe
daal. Kijk naar rechts, naar links en
weer naar rechts voor u de kruising over
steekt. Vertrouw bij een kruising met ver
keerslichten niet alleen op het groene
licht, want van links of rechts kunnen
altijd auto's komen die u niet hebt
opgemerkt.
5. Oefen geduld en beleefdheid. De
essentie van defensief rijden is de kunst
van het anticiperen en het vermijden
van risico's. De geduldige en beleefde
man of vrouw achter het stuur zal over
het algemeen meer tijd hebben om in
een noodsituatie korrekt te reageren.
Alexander Groenendijk,
Azaleastraat 37, Sommelsdijk
Lisette Spruyt, Bosdreef 9, Dirksland
Maartje Lugthart, Emmalaan 16,
Dirksland
Gert-Jan Fokkema,
Philipshoofjesweg 7, Dirksland.
De Handelsonderneming Conelly bv te
Almelo brengt sinds kort sierbadges met
als thema Europa '92 op de markt. Overi
gens niet uitsluitend in ons land want
Conelly bv beschikt over de alleen-ver
koop rechten voor geheel Europa!
'Europa zonder grenzen' heeft geheel
Europa in beweging gebracht. De Euro
pese vlag - 12 sterren op een blauw vlak -
blijkt op de Europeanen ineens een
bijzondere aantrekkingskracht uit te oefe
nen. Veel stickers worden nu op de markt
aangeboden waarvan de kwaliteit in som
mige gevallen te wensen overlaat....
Een kwalitatief uitstekend nieuw produkt
zijn de Europa '92 sierbadges voor de
auto, boot of caravan, welke nu door
Conelly bv in geheel Europa geïntrodu
ceerd worden. De consument heeft hier
bij de keuze uit een liggende uitvoering
met het opschrift Nederland in combina
tie met een afbeelding van de Neder
landse leeuw, danwei een opstaande
uitvoering met het opschrift NL. In
beide gevallen is natuurlijk de Europese
vlag aanwezig.
Beide modellen zijn wettig gedeponeerd
en kosten 5,95 per stuk. De verkoop
vindt plaats via de auto-accessoires-
shops. Info:
Handelsonderneming Conelly B.V.
Postbus 499, 7600 AL Almelo
Tel. (05490)6 3211