EiüvriDEn-riiEUWs
ANWB wintersport informatie
j Van duisternis naar licht
WN VEILIGHEIDSINSPECTIE
UITGEBREID NET
DIT ZIJN
DE MILIEU-ASPECTEN
Reisvoorwaarden
l
l
Scheepswerf voor
Bruinisse behouden
Zinvol nieuws?
Eilanden Nieuws!
Concert in het Witte Kericje
van Vierpolders
t
Mobll-olie
P. A. Nelisse
BOVAG-AUTOBEDRIJVEN ZIJN ER KLAAR VOOR
4e Blad
VRIJDAG 1 DECEMBER 1989
No. 5856
BELGIË
WEST-DUITSLAND
OOSTENRIJK
Landb. mech. bedrijf
GEMOTIVEERD
FABRIEKSSPECinCATIES
APK-KEURING
ONDERHOUDSBEURT
GRATIS FOLDER
Het rijden met winterbanden
U dient er rekening mee te houden dat
men zich bij het rijden met winterban
den aan de door de fabrikant voorge
schreven snelheid moet houden. Deze
snelheid staat d.m.v. codes aangegeven
op de band.
Vervoer van ski's
Wat algemene wenken voor het vervoer
van uw ski's met de auto:
- Denk aan de dakbelasting (gegevens
hierover vindt u in het instructie
boekje van uw auto).
- Het vervoer van ski's in de auto is toe
gestaan, mits het zicht naar achteren
gewaarborgd blijft en de ski's geen
gevaar opleveren voor de bestuurder
en de medepassagiers, b.v. bij plotse
ling afremmen, en men de ski's deug
delijk vastzet.
Hieronder volgen de belangrijkste
wettelijke bepalingen voor het rijden
met sneeuwkettingen, spijkerbanden
en de zgn. spike-spider voor de be
langrijkste wintersportlanden, inclu
sief België, dat een belangrijk door-
reisland is. Ook geven wij per land de
profieldiepte van de banden aan en
noemen wij enige actualiteiten.
Sneeuwkettingen en spike-spider: Wan
neer de omstandigheden daarom vra
gen, is het gebruik toegestaan, mits dit
natuurlijk geen schade toebrengt aan
het wegdek en dit geen gevaar oplevert
voor het verkeer.
Spijkerbanden: Toegestaan van 1 no
vember tot 31 maart op voertuigen tot
3,5 ton en aanhangers. Alle wielen
dienen uitgerust te zijn met spijker
banden. Maximum snelheid voor
voertuigen met spijkerbanden is 60
km/u. Op de autosnelwegen en auto
wegen maximaal 90 km/u. Het voor
Belgische auto's verplichte bord '60' is
niet voor Nederlandse auto's voor
geschreven.
Profieldikte banden: Vanaf 1 januari
1990 is de minimumprofieldiepte van
autobanden 1,6 mm. Omdat dit Belgi
sche uitrustingseisen zijn, behoeven
Nederlands gekentekende voertuigen
hieraan niet te voldoen (conform de
Internationale Verkeersconventie van
Geneve 1949).
Sneeuwkettingen: Het gebruik van
sneeuwkettingen is toegestaan, mits
men het wegdek niet beschadigt. Er
bestaan geen wegen waar het gebruik
verplicht is. De aangedreven wielen die
nen voorzien te zijn van sneeuwkettin
gen. Sneeuwkettingen kunnen, indien
nodig, worden gehuurd bij de ADAC.
ANWB-leden genieten, ter overlegging
van de geldige lidmaatschapskaart, een
korting op de huurprijs.
Winterbanden: Voor bepaalde 'Berg-
strassen' in Beieren, Baden-Wurtten-
berg. Hessen en Niedersachsen zijn
gedurende het winterseizoen winterban
den voorgeschreven en, indien nodig,
voorzien van sneeuwkettingen. Winter
banden moeten op alle wielen gemon
teerd worden. Men moet zich aan de
door de fabrikant voorgeschreven snel
heid houden. Deze snelheid staat d.m.v.
een code aangegeven op de band.
Spijkerbanden: Spijkerbanden zijn ver
boden in de Bondsrepubliek. Dat geldt
ook voor buitenlandse voertuigen. Wel
mogen buitenlanders met spijkerban
den vanaf de Oostenrijkse grens 15 km
op Duits grondgebied rijden, mits er niet
op de Autobahn wordt gereden.
Spike-spider: De spike-spider wordt in
principe niet gelijkgesteld aan de sneeuw
ketting. De spike-spider wordt in West-
Duitsland ook niet wettelijk beschouwd
als een spijkerband en is derhalve toege
staan op de openbare weg, mits men niet
harder rijdt dan 50 km/u en men geen
schade toebrengt aan het wegdek.
Profieldikte banden: De wettelijk voorge
schreven minimumprofieldiepte is net
als in Nederland 1 mm.
Meenemen van ski's op het dak van de
auto: In Duitsland is het voor Duitsers
verplicht hun ski's op een afsluitbare
ski-imperiaal of in een gesloten skibox
te vervoeren. In Nederland is dit niet
verplicht en de conventie van 1949 is
hier dan ook van toepassing. Met andere
woorden, als een combinatie in Neder
land op de weg mag (natuurlijk moet
deze combinatie aan de deugdelijke
Nederlandse eisen voldoen), mag deze
ook zo in Duitsland op de weg.
Voorrangsregels in de bergen: Op steile
wegen heeft het stijgend verkeer voor
rang op het dalend verkeer.
Opstoppingen op de Autobahn: Telt de
Autobahn twee rijstroken per richting,
dan moeten voertuigen in de rechterrij-
strook zoveel mogelijk naar rechts uit
wijken en voertuigen op de linker
rijstrook zoveel mogelijk naar links,
zodat in het midden een vrije doorgang
wordt gecreëerd voor hulpverlenings
voertuigen. Telt de Autobahn drie rij
stroken per richting, dan moeten de
voertuigen in de middelste- en de linker
rijstrook deze ruimte creëren.
Mehrzweckstreife: Een Mehrzweck-
streife is een soort vluchtstrook langs de
Duitse wegen buiten de bebouwde kom.
Deze ligt alleen niet langs de Autobah
nen. De Mehrzweckstreife is te herken
nen doordat ze door een brede, witte
ononderbroken streep van de rijbaan
gescheiden is, terwijl er genoeg ruimte
moet zijn om naar die wegstrook uit te
wijken. Er bestaan geen officiële borden
die op het begin, het bestaan of het einde
van een Mehrzweckstreife duiden.
Staan er toch borden, dan bevatten ze
niet meer dan een aanbeveling. De
Mehrzweckstreife is er in de eerste
plaats om door langzaam verkeer ge
bruikt te worden, waardoor dit het snel
verkeer niet hindert. In de tweede plaats
biedt de Mehrzweckstreife ruimte aan
bestuurders van motorvoertuigen om uit
te wijken wanneer een ander hen in
wil halen.
Een bestuurder van een motorvoertuig
is zelfs verplicht uit te wijken naar de
Mehrzweckstreife, indien deze vrij is,
wanneer hij merkt dat een ander hem
wil inhalen. Men mag echter geen
gebruik maken van de Mehrzweck
streife met het doel zich te laten passe
ren door een achterop komend voertuig
als er een inhaalverbod geldt. De Mehr
zweckstreife wordt namelijk niet als een
afzonderlijke rijstrook beschouwd, zo
dat ook het passeren van iemand die op
de Mehrzweckstreife rijdt, beschouwd
wordt als een inhaal-manoeuvre.
Sneeuwkettingen: Het gebruik van min
stens twee sneeuwkettingen wordt door
borden als verplicht aangegeven.
Spijkerbanden: Buitenlandse voertuigen
mogen alleen spijkerbanden gebruiken
als dit in hun eigen land is toegestaan.
Nederlandse voertuigen mogen dus in
Oostenrijk niet rijden met spijkerban
den. Wel kunnen Oostenrijkse voertui-
Op zaterdag 9 december a.s. zal er weer
een concert plaatsvinden in de Dorps-
kerk van Vierpolders. Aanvang 20.30
uur.
Deze keer zal het verzorgd worden door
het gitaarduo 'A Capella' uit Capelle a/d
IJssel en Gerard Schrier te Hellevoet-
sluis, orgel.
Gerard Schrier was vroeger organist in
Rotterdam en Schoonhoven, gaf les aan
o.a. de Rotterdamse Muziekschool en
Streekmuziekschool Krimpenerwaard.
Hij werkt nu als organist en koorbegelei
der in Nieuwenhoom en Hellevoetsluis
en trad al verschillende malen in de
regio op.
Het gitaarduo 'A Capella' bestaat sinds
het begin van 1988. De musici zijn Cla-
sien Langenberg en Louis Daniels. Cla-
sien Langenberg volgde haar opleiding
aan het Koninklijk Conservatorium te
Den Haag. Ze volgde verschillende cur
sussen oude muziek en speelde in
diverse ensembles. Zij is docente aan de
Capelse Muziekschool.
Louis Daniëlsa volgde eveneens zijn
vakopleiding aan het Koninklijk Con
servatorium te Den Haag. Hij houdt
zich naast klassieke muziek ook bezig
met verschillende vormen van lichte
muziek. Voor beide genres componeert
hij. Louis Daniels is docent aan de Rot
terdamse Muziekschool.
De musici zullen o.a. werken ten gehore
brengen van H. Spey, T. Babou, V.
Lübeck, Telemann, Vivaldi, J. S. Bach,
Hindemith, J. Langlais en Cor Kee.
De toegangsprijs bedraagt ƒ5,- voor
volwassenen en 3,50 voor kinderen en
65+. Gratis koffie of thee in de pauze.
Het programma ziet er weer veelbelo
vend uit. Wij hopen u ondanks de
decemberdrukte, weer in grote getale te
mogen begroeten.
gen gedurende een bepaalde periode in
de wintermaanden gebruik maken van
spijkerbanden. Het betreft hier alleen
voertuigen beneden 3,5 ton en aanhan
gers tot 1,8 ton toelaatbaar asgewicht.
Spike-spider: De spike-spider wordt wet
telijk gezien als een sneeuwketting.
Profieldikte banden: De Oostenrijkse
overheid staat een minimale profiel-
diepte toe van 1,6 mm. Hebben de ban
den van buitenlandse voertuigen een
profieldiepte van minder dan 1,6 mm,
dan mag men Oostenrijk niet in.
Voorrangsregels in de bergen: Stijgend
verkeer heeft voorrang op dalend ver
keer.
0 We gaan het duister tegemoet.
De diepste duisterte van 't jaar.
Vaak huiveren wij, ontzinkt de moed
want duisternis is bang, en zwaar.
Wie zal de duisternis beminnen?
Wat kan men uitzien naar het licht
'l Als maar het hart zich keert naar binnen
Verwachtend op de komst zich richt
s van Hem Die tot ons is gekomen
doorbrak de diepste duisternis
<-• Die eeuwig licht heeft meegenomen
t uit 't Land waar het nooit donker is.
Hij kwam. Hij komt, blijf Hem verwachten
Dat geeft ontspanning, heerlijk zicht
1 Dan vluchten donkere gedachten
X want door het duister straalt het licht LANERTA
De Scheepswerf net buiten de haven van
Bruinisse voorziet al meer dan 100 jaar
in een behoefte, omdat Bruinisse al in
vorige eeuwen een vloot bezat, die b.v.
bij de eeuwwisseling uit plm. 160 toen
nog houten schepen bestond. Ook de
houten blazers van Goeree-Overflakkee
en de gamalenscheepjes uit Amemui-
den wisten altijd de weg naar de werf
van Bruinisse.
Op de valpreep is deze werf voor Brui
nisse gespaard gebleven. De havenbo-
dems in enkele havens in Zeeland
waaronder ook die van Bruinisse moes
ten, nu erst wordt gemaakt met de
milieu-eisen, uitgebaggerd en schoonge
maakt worden en daaronder viel ook de
scheepswerf en omgeving, waar milieu
onvriendelijke stoffen wel eens buiten
boord terecht kwamen. Een aanpassing
c.q. een nieuwe scheepshelling, waar
door het gemorste niet meer in het water
terecht komt, was de eis van Rijks
waterstaat.
Het alternatief was sluiting. Maar de
kosten van die eis, ging de financiële
draagkracht van Gebroeders van Dui-
vendijk te boven. Onderhandelingen
Langeweg 74
NIEUWE TONGE
over Deltaschade enz. lopen al jaren,
zonder veel resultaat.
De Gemeente zal nu een bijdrage van
ƒ50.000,- verlenen, de Provincie Zee
land komt met het driedubbele van dit
bedrag. Machinefabriek Padmos Brui-
nisse-Stellendam overbrugt door een
financiële bijdrage, het tekort dat dan
nog aanwezig is en krijgt voor die inves
tering aandeel in de werf. De kosten die
de sanering meebrengt worden op plm.
één miljoen gulden geschat. Maar de
werf blijft in Bruinisse.
NILIEUKEURING
"Omdat het milieu ons ter harte gaat, neemt de autobranche
zelf het voortouw en voert met directe ingang een vrijwillige
milieukeuring in," aldus een zegsman van de Stichting Veilig
heidsinspecties VVN, waarin Veilig Verkeer Nederland en de
BOVAG samenwerken. "Deze milieukeuring voor auto's van alle
jaargangen wordt gekoppeld aan de al 30 jaar bestaande
vrijwillige VVN Veiligheidsinspectie. Het vignet met "krul", dat
op talloze autovoorruiten een zichtbaar teken van veiligheid is,
betekent voortaan dat de auto ook aan de milieu-eisen voldoet."
"Groene Kick" is het motto van
de campagne om de nieuwe mi
lieu-inspectie wijd en zijd bel<end
te maken. Als symbool kozen
VVN en BOVAG een groene kik
ker, die als automonteur zijn
mannetje staat.
Het vignet met de bekende krul
wordt aangepast aan de uitbrei
ding. Zo worden de woorden
"milieu-inspectie" en "Onder
houd, Milieubehoud" toege
voegd aan de tekst op het vignet.
De kleur van het VVIM-vignet ver
andert ieder jaar. Voor 1990 is
heel toepasselijk de kleur
groen aan de beurt. Met zo'n
groene krul op de voorruit laat
de automobilist geen twijfel be
staan over zijn betrokkenheid bij
de verkeersveiligheid en het mi
lieu.
Volgens een woordvoerder van
VVN en BOVAG: "is er de laatste
jaren al veel verbeterd aan de
bestrijding van vuile uitlaatgas
sen. De komst van katalysatoren
en het daarmee samenhangende
gebruik van loodvrije benzine
hebben veel effect gehad. Toch
blijkt bij steekproeven en tijdens
de veiligheidsinspecties dat er
vaak nogal wat schort aan de
optimale afstelling van de motor.
Dit is geen kwade opzet van de
automobilist; zoiets kan allerlei
oorzaken hebben. Maar als je
niet regelmatig let op de milieu
aspecten van de auto, kom je er
niet achter. Ons uitgangspunt is
dan ook geweest, dat je het mi
lieu niet onnodig moet belasten.
De controle op de uitlaatgassen
kan veel beter. Daar gaan we dus
met z'n allen wat aan doen. Het
resultaat is de uitbreiding met de
nieuwe milieu-inspectie. De
BOVAG had 1989 uitgeroepen tot
milieu-jaar. Onder invloed hier
van zijn de autobedrijven extra
gemotiveerd. De BOVAG-autobe-
drijven hebben hun medewerking
aan de milieu-keuring toege
zegd."
Tot voor kort stond de VVN-in-
spectie uitsluitend in het teken
van veiligheid. Er werd gelet op
punten als remmen, stuurinrich-
ting, verlichting, banden, de dra
gende delen van de carrosserie,
wielophanging, schokdempers,
uitlaat en dergelijke. Voortaan
wordt ook een dozijn milieu-as
pecten in de keuring betrokken.
Gelet wordt onder meer op een
juiste afstelling van de automo
tor. Hierbij gelden de fabrieks-
specificaties als maatstaf Deze
zijn doorgaans strenger dan het
in Nederland wettelijk toegestane
percentage koolmonoxide van
4,5. Door een uitgekiende afstel
ling aan de hand van de fabrieks-
gegevens zal de motor "scho
ner" lopen. Hij krijgt minder
brandstof toegevoerd en loopt
daardoor ook zuiniger. En met
een zuinige, "schone" auto is
zowel het milieu als de beurs van
de automobilist gediend. Ook het
tijdig vervangen van bougies,
oliefilter en luchtfilter werkt mee
om de motor beter te laten func
tioneren.
De initiatieven van de auto-in
dustrie om via allerlei maatrege
len te trachten de auto's milieu
vriendelijker te maken, nopen tot
een gerichte controle. Alleen dan
hebben de genomen maatrege
len zin. Een "schone" auto ko
pen, is één punt; er door goed
onderhoud voor zorgen dat de
auto schoon blijft, is even be
langrijk. Onderhoud van de auto
betekent dan ook milieubehoud.
Met het toevoegen van een vrij
willige milieu-inspectie aan de
VVN Veiligheidsinspectie lopen
de initiatiefnemers vooruit op de
invoering van de verplichte mi-
lieuk0uring voor auto's van vier
jaar en ouder. Medio 1990 gaat
deze wettelijke milieukeuring
deel uitmaken van de APK-keu-
ring. De milieu-inspectie van
VVN geldt evenwel voor alle au
to's, ongeacht leeftijd, merk of
kilometrage.
"De automobilisten moeten ont
dekken dat het belangrijk is om
hun voertuig te laten onderhou
den. Daar is zowel de verkeers
veiligheid als het milieu mee ge
diend. Bovendien loopt een per
fect onderhouden auto zuiniger
en schoner en behoudt hij een
hogere restwaarde. Het mes
Symbool van de milieu-inspectie
is een Groene Kikker.
De nieuwe krul heeft het op
schrift: "Veiligheids- milieu-in
spectie" en "Onderhoud, Milieu
behoud".
snijdt dus aan diverse kanten,"
aldus een zegsman van de Stich
ting Veiligheidsinspecties VVN.
De VVN Veiligheids- Milieu-in
spectie wordt in principe uitge
voerd tegelijk met de grote on
derhoudsbeurt. De initiatiefne
mers verwachten dat de combi
natie grote beurt, veiligheids-
milieu-inspectie binnen afzienba
re tijd zowel bij de automobilis
ten als bij de autobedrijven een
automatisme wordt.
Als de VVN-inspectie samenvalt
met de grote onderhoudsbeurt,
zal het BOVAG-autobedrijf voor
een Veiligheids -l- Milieu-inspec
tie meestal niets extra's in reke
ning brengen.
Over de uitbreiding van de VVN
Veiligheidsinspectie met een mi
lieu-keuring hebben de initiatief
nemers BOVAG, VVN, ANWB,
het ministerie van VROM, EVD
en RAI een consumentenfolder
samengesteld. De brochure is
gratis af te halen bij de deelne
mende BOVAG-autobedrijven,
die herkenbaar zijn aan het
muurschild met de bekende krul.
Bij de Veiligheids- Milieu-inspectie van de Stichting
Veiligheidsinspecties VVN worden de auto's, naast diverse
veiligheidsaspecten ook op veel milieu-punten bekeken.
Zaken als stationair toerental, uitlaatgasemissie en kataly
sator maken nu deel uit van de VVN-inspectie.
Ook wordt aandacht besteed
aan eventuele olielekkage bij de
stuurinrichting, schokdempers
of remsysteem. En er wordt ge
let op andere lekkages bij het
brandstofcircuit en uitlaatsys
teem. Tevens wordt gekeken
naar de accu.
LOODSPOREN
OPSPOREN
Om het milieu niet onnodig te
belasten, is controle van het
stationair toerental en van de
uitstoot van schadelijke uitlaat
gassen nodig. Deze gerichte
controle gebeurt aan de hand
van de fabrieksspecificaties. Al--
leen als de motor werkt volgens
de gegevens van de fabriek is
de uitworp van vuile stoffen mi
nimaal.
Bij aanwezigheid van een kata
lysator wordt uiteraard de wer
king van dit reinigingsmiddel
gecheckt op loodsporen in de
uitlaatpijp. Voor het al dan niet
vergiftigd zijn van de katalysa
tor vormen deze loodsporen
een indicatie, die weer kan lei
den tot een controle van de
Lambda-sonde.
Vervolgens worden het statio
naire toerental en het volume
percentage koolmonoxyde in de
uitlaatgassen afgesteld volgens
de opgave en meetmethode, zo
als de autofabrikant deze voor
schrijft.
Eventuele grotere gebreken
kunnen door het BOVAG-auto
bedrijf, na ruggespraak met de
eigenaar van de auto, worden
verholpen.
Met de nieuwe krul op de voorruit toont de automobilist waarde te
hechten aan de verkeersveiligheid en aan het milieu.