EiüvriDEn-riiEUWs ANWB wintersport informatie j Van duisternis naar licht WN VEILIGHEIDSINSPECTIE UITGEBREID NET DIT ZIJN DE MILIEU-ASPECTEN Reisvoorwaarden l l Scheepswerf voor Bruinisse behouden Zinvol nieuws? Eilanden Nieuws! Concert in het Witte Kericje van Vierpolders t Mobll-olie P. A. Nelisse BOVAG-AUTOBEDRIJVEN ZIJN ER KLAAR VOOR 4e Blad VRIJDAG 1 DECEMBER 1989 No. 5856 BELGIË WEST-DUITSLAND OOSTENRIJK Landb. mech. bedrijf GEMOTIVEERD FABRIEKSSPECinCATIES APK-KEURING ONDERHOUDSBEURT GRATIS FOLDER Het rijden met winterbanden U dient er rekening mee te houden dat men zich bij het rijden met winterban den aan de door de fabrikant voorge schreven snelheid moet houden. Deze snelheid staat d.m.v. codes aangegeven op de band. Vervoer van ski's Wat algemene wenken voor het vervoer van uw ski's met de auto: - Denk aan de dakbelasting (gegevens hierover vindt u in het instructie boekje van uw auto). - Het vervoer van ski's in de auto is toe gestaan, mits het zicht naar achteren gewaarborgd blijft en de ski's geen gevaar opleveren voor de bestuurder en de medepassagiers, b.v. bij plotse ling afremmen, en men de ski's deug delijk vastzet. Hieronder volgen de belangrijkste wettelijke bepalingen voor het rijden met sneeuwkettingen, spijkerbanden en de zgn. spike-spider voor de be langrijkste wintersportlanden, inclu sief België, dat een belangrijk door- reisland is. Ook geven wij per land de profieldiepte van de banden aan en noemen wij enige actualiteiten. Sneeuwkettingen en spike-spider: Wan neer de omstandigheden daarom vra gen, is het gebruik toegestaan, mits dit natuurlijk geen schade toebrengt aan het wegdek en dit geen gevaar oplevert voor het verkeer. Spijkerbanden: Toegestaan van 1 no vember tot 31 maart op voertuigen tot 3,5 ton en aanhangers. Alle wielen dienen uitgerust te zijn met spijker banden. Maximum snelheid voor voertuigen met spijkerbanden is 60 km/u. Op de autosnelwegen en auto wegen maximaal 90 km/u. Het voor Belgische auto's verplichte bord '60' is niet voor Nederlandse auto's voor geschreven. Profieldikte banden: Vanaf 1 januari 1990 is de minimumprofieldiepte van autobanden 1,6 mm. Omdat dit Belgi sche uitrustingseisen zijn, behoeven Nederlands gekentekende voertuigen hieraan niet te voldoen (conform de Internationale Verkeersconventie van Geneve 1949). Sneeuwkettingen: Het gebruik van sneeuwkettingen is toegestaan, mits men het wegdek niet beschadigt. Er bestaan geen wegen waar het gebruik verplicht is. De aangedreven wielen die nen voorzien te zijn van sneeuwkettin gen. Sneeuwkettingen kunnen, indien nodig, worden gehuurd bij de ADAC. ANWB-leden genieten, ter overlegging van de geldige lidmaatschapskaart, een korting op de huurprijs. Winterbanden: Voor bepaalde 'Berg- strassen' in Beieren, Baden-Wurtten- berg. Hessen en Niedersachsen zijn gedurende het winterseizoen winterban den voorgeschreven en, indien nodig, voorzien van sneeuwkettingen. Winter banden moeten op alle wielen gemon teerd worden. Men moet zich aan de door de fabrikant voorgeschreven snel heid houden. Deze snelheid staat d.m.v. een code aangegeven op de band. Spijkerbanden: Spijkerbanden zijn ver boden in de Bondsrepubliek. Dat geldt ook voor buitenlandse voertuigen. Wel mogen buitenlanders met spijkerban den vanaf de Oostenrijkse grens 15 km op Duits grondgebied rijden, mits er niet op de Autobahn wordt gereden. Spike-spider: De spike-spider wordt in principe niet gelijkgesteld aan de sneeuw ketting. De spike-spider wordt in West- Duitsland ook niet wettelijk beschouwd als een spijkerband en is derhalve toege staan op de openbare weg, mits men niet harder rijdt dan 50 km/u en men geen schade toebrengt aan het wegdek. Profieldikte banden: De wettelijk voorge schreven minimumprofieldiepte is net als in Nederland 1 mm. Meenemen van ski's op het dak van de auto: In Duitsland is het voor Duitsers verplicht hun ski's op een afsluitbare ski-imperiaal of in een gesloten skibox te vervoeren. In Nederland is dit niet verplicht en de conventie van 1949 is hier dan ook van toepassing. Met andere woorden, als een combinatie in Neder land op de weg mag (natuurlijk moet deze combinatie aan de deugdelijke Nederlandse eisen voldoen), mag deze ook zo in Duitsland op de weg. Voorrangsregels in de bergen: Op steile wegen heeft het stijgend verkeer voor rang op het dalend verkeer. Opstoppingen op de Autobahn: Telt de Autobahn twee rijstroken per richting, dan moeten voertuigen in de rechterrij- strook zoveel mogelijk naar rechts uit wijken en voertuigen op de linker rijstrook zoveel mogelijk naar links, zodat in het midden een vrije doorgang wordt gecreëerd voor hulpverlenings voertuigen. Telt de Autobahn drie rij stroken per richting, dan moeten de voertuigen in de middelste- en de linker rijstrook deze ruimte creëren. Mehrzweckstreife: Een Mehrzweck- streife is een soort vluchtstrook langs de Duitse wegen buiten de bebouwde kom. Deze ligt alleen niet langs de Autobah nen. De Mehrzweckstreife is te herken nen doordat ze door een brede, witte ononderbroken streep van de rijbaan gescheiden is, terwijl er genoeg ruimte moet zijn om naar die wegstrook uit te wijken. Er bestaan geen officiële borden die op het begin, het bestaan of het einde van een Mehrzweckstreife duiden. Staan er toch borden, dan bevatten ze niet meer dan een aanbeveling. De Mehrzweckstreife is er in de eerste plaats om door langzaam verkeer ge bruikt te worden, waardoor dit het snel verkeer niet hindert. In de tweede plaats biedt de Mehrzweckstreife ruimte aan bestuurders van motorvoertuigen om uit te wijken wanneer een ander hen in wil halen. Een bestuurder van een motorvoertuig is zelfs verplicht uit te wijken naar de Mehrzweckstreife, indien deze vrij is, wanneer hij merkt dat een ander hem wil inhalen. Men mag echter geen gebruik maken van de Mehrzweck streife met het doel zich te laten passe ren door een achterop komend voertuig als er een inhaalverbod geldt. De Mehr zweckstreife wordt namelijk niet als een afzonderlijke rijstrook beschouwd, zo dat ook het passeren van iemand die op de Mehrzweckstreife rijdt, beschouwd wordt als een inhaal-manoeuvre. Sneeuwkettingen: Het gebruik van min stens twee sneeuwkettingen wordt door borden als verplicht aangegeven. Spijkerbanden: Buitenlandse voertuigen mogen alleen spijkerbanden gebruiken als dit in hun eigen land is toegestaan. Nederlandse voertuigen mogen dus in Oostenrijk niet rijden met spijkerban den. Wel kunnen Oostenrijkse voertui- Op zaterdag 9 december a.s. zal er weer een concert plaatsvinden in de Dorps- kerk van Vierpolders. Aanvang 20.30 uur. Deze keer zal het verzorgd worden door het gitaarduo 'A Capella' uit Capelle a/d IJssel en Gerard Schrier te Hellevoet- sluis, orgel. Gerard Schrier was vroeger organist in Rotterdam en Schoonhoven, gaf les aan o.a. de Rotterdamse Muziekschool en Streekmuziekschool Krimpenerwaard. Hij werkt nu als organist en koorbegelei der in Nieuwenhoom en Hellevoetsluis en trad al verschillende malen in de regio op. Het gitaarduo 'A Capella' bestaat sinds het begin van 1988. De musici zijn Cla- sien Langenberg en Louis Daniels. Cla- sien Langenberg volgde haar opleiding aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Ze volgde verschillende cur sussen oude muziek en speelde in diverse ensembles. Zij is docente aan de Capelse Muziekschool. Louis Daniëlsa volgde eveneens zijn vakopleiding aan het Koninklijk Con servatorium te Den Haag. Hij houdt zich naast klassieke muziek ook bezig met verschillende vormen van lichte muziek. Voor beide genres componeert hij. Louis Daniels is docent aan de Rot terdamse Muziekschool. De musici zullen o.a. werken ten gehore brengen van H. Spey, T. Babou, V. Lübeck, Telemann, Vivaldi, J. S. Bach, Hindemith, J. Langlais en Cor Kee. De toegangsprijs bedraagt ƒ5,- voor volwassenen en 3,50 voor kinderen en 65+. Gratis koffie of thee in de pauze. Het programma ziet er weer veelbelo vend uit. Wij hopen u ondanks de decemberdrukte, weer in grote getale te mogen begroeten. gen gedurende een bepaalde periode in de wintermaanden gebruik maken van spijkerbanden. Het betreft hier alleen voertuigen beneden 3,5 ton en aanhan gers tot 1,8 ton toelaatbaar asgewicht. Spike-spider: De spike-spider wordt wet telijk gezien als een sneeuwketting. Profieldikte banden: De Oostenrijkse overheid staat een minimale profiel- diepte toe van 1,6 mm. Hebben de ban den van buitenlandse voertuigen een profieldiepte van minder dan 1,6 mm, dan mag men Oostenrijk niet in. Voorrangsregels in de bergen: Stijgend verkeer heeft voorrang op dalend ver keer. 0 We gaan het duister tegemoet. De diepste duisterte van 't jaar. Vaak huiveren wij, ontzinkt de moed want duisternis is bang, en zwaar. Wie zal de duisternis beminnen? Wat kan men uitzien naar het licht 'l Als maar het hart zich keert naar binnen Verwachtend op de komst zich richt s van Hem Die tot ons is gekomen doorbrak de diepste duisternis <-• Die eeuwig licht heeft meegenomen t uit 't Land waar het nooit donker is. Hij kwam. Hij komt, blijf Hem verwachten Dat geeft ontspanning, heerlijk zicht 1 Dan vluchten donkere gedachten X want door het duister straalt het licht LANERTA De Scheepswerf net buiten de haven van Bruinisse voorziet al meer dan 100 jaar in een behoefte, omdat Bruinisse al in vorige eeuwen een vloot bezat, die b.v. bij de eeuwwisseling uit plm. 160 toen nog houten schepen bestond. Ook de houten blazers van Goeree-Overflakkee en de gamalenscheepjes uit Amemui- den wisten altijd de weg naar de werf van Bruinisse. Op de valpreep is deze werf voor Brui nisse gespaard gebleven. De havenbo- dems in enkele havens in Zeeland waaronder ook die van Bruinisse moes ten, nu erst wordt gemaakt met de milieu-eisen, uitgebaggerd en schoonge maakt worden en daaronder viel ook de scheepswerf en omgeving, waar milieu onvriendelijke stoffen wel eens buiten boord terecht kwamen. Een aanpassing c.q. een nieuwe scheepshelling, waar door het gemorste niet meer in het water terecht komt, was de eis van Rijks waterstaat. Het alternatief was sluiting. Maar de kosten van die eis, ging de financiële draagkracht van Gebroeders van Dui- vendijk te boven. Onderhandelingen Langeweg 74 NIEUWE TONGE over Deltaschade enz. lopen al jaren, zonder veel resultaat. De Gemeente zal nu een bijdrage van ƒ50.000,- verlenen, de Provincie Zee land komt met het driedubbele van dit bedrag. Machinefabriek Padmos Brui- nisse-Stellendam overbrugt door een financiële bijdrage, het tekort dat dan nog aanwezig is en krijgt voor die inves tering aandeel in de werf. De kosten die de sanering meebrengt worden op plm. één miljoen gulden geschat. Maar de werf blijft in Bruinisse. NILIEUKEURING "Omdat het milieu ons ter harte gaat, neemt de autobranche zelf het voortouw en voert met directe ingang een vrijwillige milieukeuring in," aldus een zegsman van de Stichting Veilig heidsinspecties VVN, waarin Veilig Verkeer Nederland en de BOVAG samenwerken. "Deze milieukeuring voor auto's van alle jaargangen wordt gekoppeld aan de al 30 jaar bestaande vrijwillige VVN Veiligheidsinspectie. Het vignet met "krul", dat op talloze autovoorruiten een zichtbaar teken van veiligheid is, betekent voortaan dat de auto ook aan de milieu-eisen voldoet." "Groene Kick" is het motto van de campagne om de nieuwe mi lieu-inspectie wijd en zijd bel<end te maken. Als symbool kozen VVN en BOVAG een groene kik ker, die als automonteur zijn mannetje staat. Het vignet met de bekende krul wordt aangepast aan de uitbrei ding. Zo worden de woorden "milieu-inspectie" en "Onder houd, Milieubehoud" toege voegd aan de tekst op het vignet. De kleur van het VVIM-vignet ver andert ieder jaar. Voor 1990 is heel toepasselijk de kleur groen aan de beurt. Met zo'n groene krul op de voorruit laat de automobilist geen twijfel be staan over zijn betrokkenheid bij de verkeersveiligheid en het mi lieu. Volgens een woordvoerder van VVN en BOVAG: "is er de laatste jaren al veel verbeterd aan de bestrijding van vuile uitlaatgas sen. De komst van katalysatoren en het daarmee samenhangende gebruik van loodvrije benzine hebben veel effect gehad. Toch blijkt bij steekproeven en tijdens de veiligheidsinspecties dat er vaak nogal wat schort aan de optimale afstelling van de motor. Dit is geen kwade opzet van de automobilist; zoiets kan allerlei oorzaken hebben. Maar als je niet regelmatig let op de milieu aspecten van de auto, kom je er niet achter. Ons uitgangspunt is dan ook geweest, dat je het mi lieu niet onnodig moet belasten. De controle op de uitlaatgassen kan veel beter. Daar gaan we dus met z'n allen wat aan doen. Het resultaat is de uitbreiding met de nieuwe milieu-inspectie. De BOVAG had 1989 uitgeroepen tot milieu-jaar. Onder invloed hier van zijn de autobedrijven extra gemotiveerd. De BOVAG-autobe- drijven hebben hun medewerking aan de milieu-keuring toege zegd." Tot voor kort stond de VVN-in- spectie uitsluitend in het teken van veiligheid. Er werd gelet op punten als remmen, stuurinrich- ting, verlichting, banden, de dra gende delen van de carrosserie, wielophanging, schokdempers, uitlaat en dergelijke. Voortaan wordt ook een dozijn milieu-as pecten in de keuring betrokken. Gelet wordt onder meer op een juiste afstelling van de automo tor. Hierbij gelden de fabrieks- specificaties als maatstaf Deze zijn doorgaans strenger dan het in Nederland wettelijk toegestane percentage koolmonoxide van 4,5. Door een uitgekiende afstel ling aan de hand van de fabrieks- gegevens zal de motor "scho ner" lopen. Hij krijgt minder brandstof toegevoerd en loopt daardoor ook zuiniger. En met een zuinige, "schone" auto is zowel het milieu als de beurs van de automobilist gediend. Ook het tijdig vervangen van bougies, oliefilter en luchtfilter werkt mee om de motor beter te laten func tioneren. De initiatieven van de auto-in dustrie om via allerlei maatrege len te trachten de auto's milieu vriendelijker te maken, nopen tot een gerichte controle. Alleen dan hebben de genomen maatrege len zin. Een "schone" auto ko pen, is één punt; er door goed onderhoud voor zorgen dat de auto schoon blijft, is even be langrijk. Onderhoud van de auto betekent dan ook milieubehoud. Met het toevoegen van een vrij willige milieu-inspectie aan de VVN Veiligheidsinspectie lopen de initiatiefnemers vooruit op de invoering van de verplichte mi- lieuk0uring voor auto's van vier jaar en ouder. Medio 1990 gaat deze wettelijke milieukeuring deel uitmaken van de APK-keu- ring. De milieu-inspectie van VVN geldt evenwel voor alle au to's, ongeacht leeftijd, merk of kilometrage. "De automobilisten moeten ont dekken dat het belangrijk is om hun voertuig te laten onderhou den. Daar is zowel de verkeers veiligheid als het milieu mee ge diend. Bovendien loopt een per fect onderhouden auto zuiniger en schoner en behoudt hij een hogere restwaarde. Het mes Symbool van de milieu-inspectie is een Groene Kikker. De nieuwe krul heeft het op schrift: "Veiligheids- milieu-in spectie" en "Onderhoud, Milieu behoud". snijdt dus aan diverse kanten," aldus een zegsman van de Stich ting Veiligheidsinspecties VVN. De VVN Veiligheids- Milieu-in spectie wordt in principe uitge voerd tegelijk met de grote on derhoudsbeurt. De initiatiefne mers verwachten dat de combi natie grote beurt, veiligheids- milieu-inspectie binnen afzienba re tijd zowel bij de automobilis ten als bij de autobedrijven een automatisme wordt. Als de VVN-inspectie samenvalt met de grote onderhoudsbeurt, zal het BOVAG-autobedrijf voor een Veiligheids -l- Milieu-inspec tie meestal niets extra's in reke ning brengen. Over de uitbreiding van de VVN Veiligheidsinspectie met een mi lieu-keuring hebben de initiatief nemers BOVAG, VVN, ANWB, het ministerie van VROM, EVD en RAI een consumentenfolder samengesteld. De brochure is gratis af te halen bij de deelne mende BOVAG-autobedrijven, die herkenbaar zijn aan het muurschild met de bekende krul. Bij de Veiligheids- Milieu-inspectie van de Stichting Veiligheidsinspecties VVN worden de auto's, naast diverse veiligheidsaspecten ook op veel milieu-punten bekeken. Zaken als stationair toerental, uitlaatgasemissie en kataly sator maken nu deel uit van de VVN-inspectie. Ook wordt aandacht besteed aan eventuele olielekkage bij de stuurinrichting, schokdempers of remsysteem. En er wordt ge let op andere lekkages bij het brandstofcircuit en uitlaatsys teem. Tevens wordt gekeken naar de accu. LOODSPOREN OPSPOREN Om het milieu niet onnodig te belasten, is controle van het stationair toerental en van de uitstoot van schadelijke uitlaat gassen nodig. Deze gerichte controle gebeurt aan de hand van de fabrieksspecificaties. Al-- leen als de motor werkt volgens de gegevens van de fabriek is de uitworp van vuile stoffen mi nimaal. Bij aanwezigheid van een kata lysator wordt uiteraard de wer king van dit reinigingsmiddel gecheckt op loodsporen in de uitlaatpijp. Voor het al dan niet vergiftigd zijn van de katalysa tor vormen deze loodsporen een indicatie, die weer kan lei den tot een controle van de Lambda-sonde. Vervolgens worden het statio naire toerental en het volume percentage koolmonoxyde in de uitlaatgassen afgesteld volgens de opgave en meetmethode, zo als de autofabrikant deze voor schrijft. Eventuele grotere gebreken kunnen door het BOVAG-auto bedrijf, na ruggespraak met de eigenaar van de auto, worden verholpen. Met de nieuwe krul op de voorruit toont de automobilist waarde te hechten aan de verkeersveiligheid en aan het milieu.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1989 | | pagina 13