INGESPnSKMBT.... TAALPRAATJE 'n Juist beeld op Gallio Zitting kerkvoogdij mevr. D. Baas-van Dam te Ouddorp KEMA-infolijn brengt stroom van vragen aan het licht Lezing voor donateurs in Ouddorps museum Piet Scherpenisse vijftig jaar bij 'Accelerando' SINTERKLAAS BLAD Diplomazwemmen zwemvaardigheid 1,2 en 3 in 'De Gooye' Zang- en Orgelavond Grote of St. Laurenskerk Bladz. 2 „EILANDEN NIEUWS'' VRIJDAG 24 NOVEMBER 1989 Van uitgeverij Kok te Kampen ontvin gen wij weer diverse nieuwe uitgaven ter aankondiging. Enkele nieuwe titels: Weg van de snelweg Nederland. Reisboek nummer 3. In samenwerking met NCRV, Hilversum. 128 pag. Geïllustreerd. Een vijftal autoroutes door Nederland voor de liefhebbers van natuur- en stede- schoon. Bezocht worden Kromme Rijn/ Heuvelrug, OldambtAVesterwolde, West- Achterhoek, Delfland en Midden-Bra- bant. Gerarld Oosterveen, De vorst kwam te vroeg. (Kok/Voorhoeve). Paperback. 116 pag. Prijs f 19,90. Een vader beschrijft de driejarige ziekte en he toverlijden van zijn zoontje. Een aangrijpend verslag. er025Ds. C. G. Geluk, de Jongeren een jon gere te zijn. (Kok/Voorhoeve). Paperback. 112 pag. Prijs f 17,90. Een bundel met artikelen, ooit verschenen in De Waar heidsvriend. Een boekje voor ouderen over het omgaan met jongeren. Drs H. de Jong, Versterkende middelen. (KokA^oorhoeve). Paperback. 98 pag. Prijs f 14,90. Een bundel Schriftstudies, ge houden door de Ned. Geref. predikant te Zeist. Ds. C. den Boer, IITimotheüs, Titus. Paper back. 205 pag. Prijs f 24,90. Uitgegeven in samenwerking met de EO en de Geref. Bond. Een bewerking van het eerder gebodene voor de EO-microfoon. De auteur volgt de bijbeltekst op de voet. Per hoofdstuk is een aantal gespreksvra- gen toegevoegd. Dr. J. H. Bavinck, Religieus besef en Christelijk geloof. Paperback. 217 pag. Prijs f 34,-. De herdruk van een klassiek werk uit 1949. De in 1964 overleden zen dingshoogleraar behandelde in dit boek het thema 'de verhouding tussen religio siteit en Evangelie in onze westerse samenleving'. Oliver Sacks, Migraine. (La Rivière Voor hoeve). Paperback. 293 pag. Prijs f 39,50. Aandacht voor de oorzaken en ver schijnselen van een veel voorkomende kwaal. Het boek is tevens een praktische gids voor behandeling en verlichting. Tony Pavorde.a., Stalapotheek. (La Rivière Voorhoeve). Gebonden. Geïllustreerd. 198 pag. Prijs f 49,50. Een fraai uitgevoerde handleiding voor de gezondheid en ver zorging van het paard. Jaap Zijlstra en Henk Werff, Liefde is ons getij. Gebonden. Geïllustreerd. 54 pag. Prijs f 18,50. Een vrije en poëtische vertaling van het Hooglied, opgevat als een cyclus liefdesversjes. Henk Werff maakte de tekeningen. De vraag van de week. Vrouw zijn, door Henk Binnendijk en tonnekeBijker. Paper back. In samenwerking met de EO. 112 pag. Prijs f 14,90. De teksten van TV- uitzendingen waarin vragen van vrou wen werden beantwoord. Nel Benschop, Hij Die met ons is. Gebon den. Geïllustreerd. 40 pag. Prijs f 13,50. Een bundel Kerstgedichten - zowel nieuwe als geselecteerd uit vroegere bundels. Ria Bosch zorgde met haar knipsels voor prachtige illustraties. M Koffeman-Zijl Gevouwen handen. Paperback. 48 pag. Prijs f 10,25. De rijm- sels van mevrouw Koffeman zijn kenne lijk in trek; dit is haar elfde bundel. Tot slot aandacht voor de bundel 'Een vaste Burcht', het vriendenboek dat werd opgedragen en aangeboden aan drs. K. Exalto ter gelegenheid van diens zeven tigste verjaardag. De bundel bevat een elftal opstellen, alle gewijd aan thema's waarmee ds. Exalto zich in de loop der jaren eveneens heeft beziggehouden. Ds. C. van den Bergh, voorzitter van de Geref Bond, opent met een biografie onder de titel 'Drs. Klaas Exalto, herder, leraar en schrijver'. Een treffende type ring in vijf pagina's. Drs. A. de Reuver te Delft verzorgde een opstel over Lutherse pastorale zorg rond de verkiezingsleer. Luther heeft zijn leven lang geworsteld met het geheimenis van Gods verkie zing. Hij schroomde echter niet het aan gevochten hart te wijzen op Christus alleen, de spiegel der verkiezing. Prof Van 't Spijker schreef een boeiende beschouwing over Kerk en ambt - in een historisch kader uiteraard. Een uitvoe rig opstel is van de hand van prof Graafland, en wel over de geloofszeker- heid bij Calvijn en de Nadere Reforma tie. Graafland bezit de gave over moei lijke zaken eenvoudig te schrijven. Zeer lezenswaardig! Ik noem nog de resterende opstellen. Dr. W. Verboom over Heinrich Bullinger als herder en leraar, prof. W. H. Velema over ethiek en confessie, ir. J. van der Graaf over de twee regimenten in een postchristelijk tijdperk, ds. C. den Boer over geadresseerde prediking, dr. A. van Brummelen over Reveil en tijdgeest, dr. R. H. Bremmer over koning Willem van Engeland en drs. P. J. Visser over de visie van J. H. Bavinck. Tot slot laat de biblio grafie van ds. Exalto, samengesteld door B. J. van der Graaf, zien welk een indrukwekkend aantal boeken en arti kelen hij in de loop der jaren schreef Deze forse paperback telt 217 pagina's, inclusief het felicitatieregister, en kost ^^'- J. K SINT ANNALAND Tijdens een gezellige bijeenkomst, door spekt met veel anekdotes in de Sakofa- hal aan de Bierensstraat in Sint Anna- land werd één dezer dagen de heer P. W. Scherpenisse gehuldigd als gouden mu zikant bij de Koninklijke Fanfare 'Acce lerando'. KNF-bestuurslid W. L. Bijl uit Tholen overhandigde de jubilaris een gouden speld met de daarbij behorende oorkonde. Het echtpaar Scherpenisse was per taxi van hun woning in de Anna van Bourgondiëstraat opgehaald en werd bij de Sakofahal onthaald op een muzikaal welkom van de buiten aange treden fanfare. Binnen bood de beschermvrouwe, me vrouw M. Boogaard-Bolier bloemen aan, waarna de jubilaris met zijn vrouw en verdere familieleden een serenade werd gebracht. Het was precies vijftig jaar geleden dat Piet Scherpenisse lid van 'Accelerando' werd, samen met Adriaan Rijnberg. In de maand juni 1939 waren ze allebei als leerling begonnen, samen met Lies de Graaf. De jubilaris speelde niet minder dan 35 jaar bugel, totdat hij wegens zijn gezondheid moest omschakelen op de grote trom, die hij nu al weer vijftien jaar slaat. Voorzitter W. A Boogaard schetste de heer Scherpenisse als een goed lid, dat nooit op de voorgrond treedt, maar altijd van de partij is. Gezien zijn andere aktiviteiten, onder meer als plaatselijk vertegenwoordiger van de bouwbond FNV, had hij geen ambitie in een bestuursfunktie bij de muziekvereni ging. De voorzitter herinnerde eraan, hoe de Sint Annalandse fanfare goed door de watersnood van 1 februari 1953 was gekomen. Slechts één bugel werd verspeeld en dat was die van Piet Scherpenisse. Tweewielercentrum MiddelharnJs Hoek Hoflaan/ Schoolstraat 01870-3332 HERKINGEN De kerkvoogden van de Herv. Ge meente te Herkingen hopen zaterdag a.s. 25 november zitting te houden voor de betaling van zitplaatsen en erfpacht- gelden, in het Herv. verenigingsgebouw, van 11.00 tot 12.00 uur en van 15.00 tot 17.00 uur. Ze woont in Ouddorp maar diep in haar hart is ze Goereese. Ik heb het over mevr. D. Baas, aan wie het beheer van het torenmuseum te Goedereede is toevertrouwd. Geboren en getogen in dit historische dorp, is zij wat het museum betreft de juiste vrouw op de juiste plaats. Ze houdt van het plekje, de cultuur van de streek en de mensen die er wonen. Met veel liefde zorgt ze er ieder jaar weer voor dat de schatten waarover zij de scepter zwaait, kunnen worden bekeken. Die schatten zijn o.a.: oude landbouwwerktuigen, keuvels, vondsten van de archeologische vereniging De Motte', oude polderkaarten en nog veel meer uit grootmoe ders'tijd en overgrootmoeders' tijd. Vóór het zover is moet er echter heel wat werk worden verzet. „Maar", zegt mevr. Baas, „zonder de hulp van twee trouwe vrijwilligers, de heren Breen en de Vries, zou ik het niet kla ren. Het is een oude toren en erg vochtig. Van de hoge muren komen kilo's zand en kalk naar beneden. Alleen al in het schoonhouden van alle voorwerpen gaat veel tijd zitten. Het bestuur denkt weleens dat ik hierin overdrijf. Dan zeggen ze: „Ja, Dientje had een erg schone moeder, dus...." Mevr. Baas komt uit een vissersgezin. Ze woonden op het havenhoofd. Na de lagere school mocht ze naar de Mulo, hetgeen in die tijd heel wat betekende. Ze houdt van kunst en cultuur. Van wie ze dat heeft weet ze eigenlijk niet want vroe ger kwamen ze daar bij haar thuis nauwelijks aan toe. Anno 1989 is dat anders; er zijn nu genoeg mogelijkheden om je, op welk terrein dan ook, te kunnen ontplooien. „Onzetwee dochters studeren allebei. De een in Utrechten de ander in Maastricht. Ik vind het prachtig hoor maar ik hoop ook dat ze daarna werk kunnen krijgen. Daar maak ik me weleens een beetje zorgen over". Ik vraag haar of ze het werk in het museum als werk of als hobby ziet: „Beide. Ik doe het graag maar het is niet zomaar wat. In de vakantieperiode ben ik 's avonds pas om half zeven thuis. Het museum gaat om 5 uur dicht maar vaak komen er om kwart voor vijf nog mensen. Wat doe je dan? Ik streef er altijd naar, en dat kan ik echt van mezelf zeggen, om de mensen nooit te bekijken als de 130ste of de 200ste. Ze zijn er speciaal voorgekomen, denk ik dan. Gelukkig heb ik een man die het leuk vindt om te koken. Ondanks zijn drukke werkzaamheden, hij is direkteur van de Mavo te Stellendam, levert hij zijn aandeel in het huishouden. Vind je het weleens vervelend om steeds hetzelfde verhaal aan de bezoekers af te steken?" „Nee, want elk mens ziet het anders en stelt andere vragen. Als ik zie dat alles 'van 't scheertje'gaat, zoals wij in Goeree zeggen, dan blijf ik beneden en doet een van de vrijwilligers de rondleiding". Als alles van 't scheertje gaat: als alles naar wens verloopt Wat een enige uitdrukking! Hiermee zijn we weer terug bij de Goereeërs. Want mevr. Baas is en blijft een van hen. „Dat ervaar ik vooral bij mijn werk in de toren. Als er men sen uit Goeree binnen stappen dan is het alsof er boven je hoofd een luikje open gaan waar vriendelijkheid uit komt". Mevr. Baas doet dit werk al 10 jaar Ze vindt er vele leuke dingen aan vastzitten. Ik noem onder meer het inrichten van de vitrines met dingen van vroeger uit Goeree of omgeving, het schoonmaken van de voorwerpen, het kontakt met de medewerkers, het ontvangen van bezoekers. Het is haar wonderwel gelukt een bepaalde geest over te brengen. Ze zegt daarover: „Ik zie het nog altijd als een per soonlijk gebeuren. En als ik er morgen niet meer ben draait het gewoon door zoals het dat altijd gedaan heeft". Ik denk dat ik, na mijn gesprek met mevr. Baas, de toren oftewel de dom van Goeree anders bekijk als ik er langs rijd. Voor kunstenaars was hij altijd al een bron van inspiratie. Je kunt er niet omheen; hij houdt je blik kilometers ver gevan gen. Vanmorgen heb ik er even stilgestaan en gehoord hoe de klok vanuit zijn binnenste sloeg. Teunie Knöps 01870 4844 Onafhankelijk HYPOTHEEK-ADVIES Sinterklaas is een samentrekkingt van Sint Heer Klaas, waarbij etymologisch de 'he' verdween, omdat Sinterklaas gemakkelijker is en beter in het igehoor ligt. Van Sinterklaas is het Sinterklaas feest afkomstig, eigelijk het feest van Sint Nicolaas, de heilige Nicolaas. Een enkele keer komt de benaming Nicolaasfeest, zonder sint, voor. Tegen woordig wordt het feest, waarop de naamdag van Sint Nicolaas wordt ge vierd, meestal op 5 december gehouden. Eigenlijk valt die naamdag echter op 6 december. Vandaar dat de pakjes met geschenken, vooral vroeger, op Sin terklaasavond (5 december) werden gegeven. Sint, het woord voor heilig, komt in ver binding met een bijvoeglijk naamwoord nagenoeg alleen voor in 'de goede sint', zoals in het kindervers: 'O, kom er eens kijken, wat ik in mijn schoentje vind, alles gekregen van die goede sint'. Een van die talrijke sinterklaasliedjes. 'Zie ginds komt de stoomboot', 'Sin terklaas Kapoentje, gooi wat in mijn schoentje' en 'Zie de maan schijnt door de bomen', om er maar enkele op te noemen. Bij herhaling wordt die goede Sint vaak beschreven als 'de goedheilig man'. Dat gebruik kwam al tot uiting in de heel oude spreuk 'Sinte Claes Bisschop, goed heilich man, wil je wat in m ijn schoen tje geven. God beloont u dan'. En later in het blad Huisgezin 'Sinterklaas goed- heilig man, trek je beste tabbert 'an', gebezigd door Gilles Dyonisius Jacobs Schotel, Nederlands historicus, geboren 1807 in Dordrecht, overieden 1892 in Leiden, die veel heeft geschreven over oude zeden en gewoonten. In tegenstelling tot andere landen is in Nederland het sinterklaasfeest het voor naamste huiselijke feest van het jaar. Niet alleen door het geven van grote geschenken, maar meer nog door het maken en verzinnen van surprises en gedichtjes. Nicolaas Beets schreef er over in de familie Kegge, waar 'het koek vergulden' een feest op zichzelf was. Behalve banketletter is speculaas, een woord dat in verband staat met sin terklaas, een geliefde lekkernij, varië rend van kleine speculaasjes tot harde of dikke speculaas, meestal in de vorm van speculaaspoppen, ook wel vrijers of vrij sters genaamd. Vandaar de uitdrukking het is een stijve Klaas, voor een saai iemand. Later vaak vervangen door een houten Klaas. We besluiten met de zegswijze 'Sint Nicolaas is goed maar niet gek'. Gezegd als iemand nooit tevreden is met het geen hij heeft gekregen. Elk jaar tooien de bomen, berk en beuk, Hollandse en Amerikaanse eik, zich in de laatste week van oktober en de eerste weken van november in laaiende herfst- kleuren, variërend van geel, goud en brons, donkerbniin tot rood toe. Samen met de bladeren op de grond een schil derij dat nooit verveelt. Het woord blad kent twee meervouds vormen, bladen en bladeren. Vroeger ook bladers, meestal in dichterlijke taal. Bij het blad van de bomen spreekt men wel van bladen, maar vaker van blade ren. Bij het blad (bladzij) van een boek en bij blad in de betekenis van krant, is alleen het meervoud bladen goed. Dag en weekbladen. Bij boek is bladen nage noeg geheel vervangen door bladzij den. Het jaarlijks verwisselen van het blad aan de bomen luidde tot de spreekwoor delijke zegswijze 'veranderen als een blad aan ene boom'. Meestal gebezigd om een plotselinge en onverwachte ver andering uit te drukken. Zeer bekend is de zegswijze 'geen blad voor de mond nemen' in de betekenis van ronduit zeg gen waar het op staat, vaak met de bijge dachte iemand niet sparen en onver bloemd de waarheid zeggen, soms zelfs op zijn nummer zetten. Een weinig gebruikte betekenis is blad voor het brede gedeelte van de tong, in tegenstelling tot de punt. Dikwijls voor komend in oude boeken. 'Wee degenen die durven roeren 't blad'. Van het blad van planten, afkomstig van tabaksblad, luidde een merkwaardige uitdrukking 'twaalf blaadjes' voor een zeer los gestopte pijp. 'Toen hadden de heren de tijd een pijp van twaalf blaad jes met elkaar te roken'. Ook: de buurt op twaalf blaadjes inviteren. Van een blad van een boek is het spreek woord afgeleid 'in een slecht (kwaad) blaadje staan'. Dat 'kwade blaadje' kwam voor in de handel. Een koopman noteerde de slechte betalers in zijn boe ken. Stond men op zo'n kwaad blad, dan kon men niet op de pof kopen. Later en ook nu nog alleen in figuurlijke be tekenis. Ingezonden: Geachte redactie, Het is niet mijn gewoonte op alles in te gaan wat men hoort of leest. Je hield dan geen tijd meer over om je werk te doen. Voor ditmaal vraag ik echter beleefd een plaats in uw blad (onverkort) en als dat niet kan stuurt u het maar terug, uw lezer blijf ik toch. Het is naar aanleiding van wat waarnemer vorige week schreef over de Romeinse stadhouder Gallio. Mijn schrijven is niet bedoeld als kritiek op enig persoon maar als een commentaar op traditionele meningen die haast onuitroeibaar zijn. Er zijn nogal wat foutieve en averechtse gedachten onder ons, die menen voor de zuivere waar heid te zijn. Men kan zo overgeestelijk zijn dat men onmaatschappelijk is, zo overbevindelijk dat men onschriftuur- lijk is. Voorbeelden geef ik daar niet van, ieder kan ze in eigen omgeving horen en zien. Als die gedachten zeer oud zijn, worden ze bijna heilig en dan zijn we niet zo veraf van de r.k. leer, als we wel menen. Er zijn meer misverstanden over bepaalde Schriftgedeelten bijv. over de persoon van Lot, dat is nu echter niet aan de orde en het zou ook te lang wor den. Mochten er lezers zijn die dat wel eens aangetoond willen zien, dan b.l.e.w. tot een volgende keer, als u plaatsruimte verleent. De averechtse gedachten over de persoon van Gallio zijn al zeer oud, al vanaf de nadere reformatie. De predikant vroeg dan in de toepassing zijn hoorders af „en wat is nu hierop uw antwoord?" Zijt ge als Felix die zei: „ter gelegener tijd zal ik u wederom hier van horen". Of zijt ge als Agrippa die zei: „gij beweegt mij bijna een christen te worden". Of zijt ge als Gallio en hij trok zich geen van deze dingen aan. Hij komt dan bij de lezer over als een lauw en onverschillig persoon, die eigenlijk nergens om gaf. Elektriciteit blijkt voor veel mensen in het gebruik van alledag vraagtekens op te leveren. De onlangs geopende KEMA- infolijn brengt aan het licht, dat veel begrippen bij het gebruik van elektri sche huishoudelijke apparaten ondui delijk zijn. Bijvoorbeeld hoe het kan dat een energiezuinige lamp minder vermo gen opneemt in Watts, maar meer opbrengt in Lumen. Uit de talloze vragen die aan de KEMA worden voorgelegd, blijkt dat elektrici teit voor gebruikers kanten heeft waar men geen raad mee weet. Of bijvoor beeld een elektrische tijdschakelaar stroom verbruikt (twee dubbeltjes in de week) en of de microgolven van een magnetron gevaarlijk zijn (geen zorgen maken bij een KEMA-KEUR magne tron). Conclusie bij de KEMA: 'De consument vindt veiligheid belangrijk, maar heeft behoefte aan een vraagbaak. De term KEMA-KEUR wordt algemeen be schouwd als teken van algehele garantie voor veiligheid'. KEMA-KEUR staat voor veiligheid. Maar lang niet alle elektrische appara ten hebben het. Soms komt men mislei dende termen tegen als 'KEMA gekeurd' of 'KEMA-KEUR aangevraagd'. Vooral in deze tijd van het jaar worden er veel elektrische cadeaus gekocht. Let daar om op het KEMA-KEUR. Bij vragen of twijfels kan men altijd (voor half geld, dat is 20 ct/minuut) tijdens kantooruren terecht bij nummer (06) 8 21 22 27. Op zaterdag 18 november 1989 is er door 27 jongens en meisjes deelgenomen aan het afzwemmen voor het zwemvaardig- heidsdiploma 1, 2 en 3. De proeven die variëren van de basissla gen schoolslag en enkelvoudige rugslag tot vlinderslag, zwemmend redden en snorkelen, zijn door alle kandidaten met goed gevolg afgelegd. De kinderen die hebben afgezwommen voor het diploma 1 en 2, zullen door gaan voor het daaropvolgende niveau. De kinderen die hebben afgezwommen voor het zwemvaardigheidsdiploma 3 kunnen toch met plezier blijven zwem men in het zwembad 'De Gooye' bij de zwemclub en/of bij de duikgroep '84. Zwemvaardigheidsdiploma 1: André Troost, Joeri v. d. Hoek, Janske Plasmans, Jan v. d. Vooren, Amoud Slo ven, Bram Hoekman, Eric de Ridder, Marijn v. d. Hoek, Nicolaas Vervloet, Paulina Vervloet, Arno Gebraad. Zwemvaardigheidsdiploma 2: Ingmar Brinkman, Bauke v. d. Vooren, Marlous Sloven, Sander Verbiest, Sarah Hainen, Arianne van Wijk, Pieter Kore- vaar, Bjom de Leeuw. Zwemvaardigheidsdiploma 3: Jos Schroevers, Benny Schroevers, Joa chim Dunk, Paul Brinkman, J. P. van Dam, Jaap Gebraad, Anieta Luime, Sas- kia Matthee. als hii daar zelf geen belang bij had. Maar wat staat er nu in Handelingen 18 vers 14 t.m. 17. De joden wilden het Pau- lus onmogelijk maken om in de naam van Christus te leren en zij beschuldig den hem ervan de orde en rust onder het volk te verstoren. Als Paulus zich wilde verantwoorden, nam Gallio recht streeks het woord en zei tot de joden, dat Paulus niets strafbaars gedaan had en dat hij geen rechter wilde zijn over gods dienstgeschillen van hen onder elkaar. Ze werden woedend, en namen waar schijnlijk een dreigende houding aan, waarop Gallio de soldaten van de wacht een teken gaf om hen te verwijderen. Ze wilden echter de stadhouder tot aan dacht dwingen (er waren ook Grieken door de prediking van Paulus tot het geloof gekomen) en ze stookten de hei dense Grieken op om Sosthenes, de overste der synagoge te slaan, op de plaats van het Romeinse recht, maar Gallio trok zich van hun dreigen niets aan. Hij hield zich aan zijn eerste uit spraak en gaf hun geen gelegenheid meer tegen Paulus. Hij was met het evangelie niet bekend en bleef een hei den maar was van karakter prijzens waardig, hij was voor geld of volksgenot niet te koop en sprak recht zonder aan zien des persoons. Tenslotte: laat ons niet blijven hangen in uiterlijke omstandigheden, maar hierin mogen zien de ondoorgrondelijk heid, de onweerstandelijkheid en de heerlijkheid van Gods bestuur voor Zijn kerk op aarde. Hoe Hij dan in de mid dellijke weg het oprechte karakter van deze heidense man heeft willen gebrui ken, opdat het evangelie door de dienst van Paulus voort zou gaan. Opdat er nog zielen tot het ware geloof zouden komen in het goddeloze en zedeloze Korinthe van de oudheid. Redactie, met dank voor uw medewerking. Hoogachtend, F. J. V. d. Ouden Battenoord ROTTERDAM Op zaterdag 9 de cember a.s. zal er D.V. weer een zang- en orgelavond worden gehouden in de Grote of St. Laurenskerk te Rotterdam. Aan deze avond, welke in het teken van Advent zal staan, zal worden meege werkt door het Hervormd Kerkkoor 's Gravendeel en het jongerenkoor 'Mara- natha' eveneens uit 's Gravendeel. Beide koren staan onder leiding van Ad de Joode. Het hoofdorgel zal worden be speeld door Arie Pronk. Ds. L. Romein uit Rotterdam heeft ook deze avond weer de leiding en zal een korte meditatie houden. De avond begint om 20.00 uur. De kerk is om 19.15 uur open en de toegang is vrij. Inlichtingen kunt u krijgen bij ds. L. Romein, tel. (010) 4 18 14 42 of bij mevr. A. V. d. Maarel, tel. (010) 4 51 75 60. Op donderdaga 30 november a.s. zal de heer S. Olivier voor de donateurs van het museum een lezing verzoring onder de titel 'Graven naar de geschiedenis van de kop van het eiland'. De heer Olivier is voorzitter van de Ver eniging van Amateur-archeologen voor Goeree-Overflakkee 'De Motte'. Hij heeft zich doen kennen als een boeiend spreker en heeft dan ook al heel wat lezingen over de archeologie en de his torie van het eiland Goeree-Overflakkee gehouden. Deze avond zal hij zijn ver haal toespitsen op de geschiedenis van het voormalige eiland Goeree. Aan de orde zullen o.m. komen de historie van het kasteel Spreeuwenstein, bij Ouddor- pers beter bekend als 'De blaeuwe stéên', het Blaeuwe Huus, waar 'De Motte' vorig jaar een opgraving verrichtte en een opgraving van bijna 20 jaar geleden op het terrein van camping 'De Toe komst'. Ook Goedereede zal aan de orde komen. De heer Olivier zal zijn lezing toelichten met dia's. Ook andere belangstellenden dan dona teurs zijn welkom. De lezing wordt gehouden in het mu seum. Raadhuisstraat 4 te Ouddorp. De aanvang is 20.00 uur. Voor: Geboortekaartjes Ondertrouwkaarten Visitekaartjes enz W. A. BOTH- VAN 'T GELOOF Marijkelaan 43 3248 AS Melissant Tel. 01877-1947 Nieuwe boeken O b.v.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1989 | | pagina 10