INGESPnSKMBT....
TAALPRAATJE
'n Juist beeld
op Gallio
Zitting kerkvoogdij
mevr. D. Baas-van Dam
te Ouddorp
KEMA-infolijn
brengt stroom van
vragen aan het licht
Lezing voor donateurs
in Ouddorps museum
Piet Scherpenisse vijftig jaar
bij 'Accelerando'
SINTERKLAAS
BLAD
Diplomazwemmen
zwemvaardigheid 1,2 en 3
in 'De Gooye'
Zang- en Orgelavond
Grote of St. Laurenskerk
Bladz. 2
„EILANDEN NIEUWS''
VRIJDAG 24 NOVEMBER 1989
Van uitgeverij Kok te Kampen ontvin
gen wij weer diverse nieuwe uitgaven ter
aankondiging. Enkele nieuwe titels:
Weg van de snelweg Nederland. Reisboek
nummer 3. In samenwerking met NCRV,
Hilversum. 128 pag. Geïllustreerd. Een
vijftal autoroutes door Nederland voor
de liefhebbers van natuur- en stede-
schoon. Bezocht worden Kromme Rijn/
Heuvelrug, OldambtAVesterwolde, West-
Achterhoek, Delfland en Midden-Bra-
bant.
Gerarld Oosterveen, De vorst kwam te
vroeg. (Kok/Voorhoeve). Paperback. 116
pag. Prijs f 19,90. Een vader beschrijft de
driejarige ziekte en he toverlijden van
zijn zoontje. Een aangrijpend verslag.
er025Ds. C. G. Geluk, de Jongeren een jon
gere te zijn. (Kok/Voorhoeve). Paperback.
112 pag. Prijs f 17,90. Een bundel met
artikelen, ooit verschenen in De Waar
heidsvriend. Een boekje voor ouderen
over het omgaan met jongeren.
Drs H. de Jong, Versterkende middelen.
(KokA^oorhoeve). Paperback. 98 pag. Prijs
f 14,90. Een bundel Schriftstudies, ge
houden door de Ned. Geref. predikant te
Zeist.
Ds. C. den Boer, IITimotheüs, Titus. Paper
back. 205 pag. Prijs f 24,90. Uitgegeven in
samenwerking met de EO en de Geref.
Bond. Een bewerking van het eerder
gebodene voor de EO-microfoon. De
auteur volgt de bijbeltekst op de voet.
Per hoofdstuk is een aantal gespreksvra-
gen toegevoegd.
Dr. J. H. Bavinck, Religieus besef en
Christelijk geloof. Paperback. 217 pag.
Prijs f 34,-. De herdruk van een klassiek
werk uit 1949. De in 1964 overleden zen
dingshoogleraar behandelde in dit boek
het thema 'de verhouding tussen religio
siteit en Evangelie in onze westerse
samenleving'.
Oliver Sacks, Migraine. (La Rivière Voor
hoeve). Paperback. 293 pag. Prijs f 39,50.
Aandacht voor de oorzaken en ver
schijnselen van een veel voorkomende
kwaal. Het boek is tevens een praktische
gids voor behandeling en verlichting.
Tony Pavorde.a., Stalapotheek. (La Rivière
Voorhoeve). Gebonden. Geïllustreerd. 198
pag. Prijs f 49,50. Een fraai uitgevoerde
handleiding voor de gezondheid en ver
zorging van het paard.
Jaap Zijlstra en Henk Werff, Liefde is ons
getij. Gebonden. Geïllustreerd. 54 pag. Prijs
f 18,50. Een vrije en poëtische vertaling
van het Hooglied, opgevat als een cyclus
liefdesversjes. Henk Werff maakte de
tekeningen.
De vraag van de week. Vrouw zijn, door
Henk Binnendijk en tonnekeBijker. Paper
back. In samenwerking met de EO. 112
pag. Prijs f 14,90. De teksten van TV-
uitzendingen waarin vragen van vrou
wen werden beantwoord.
Nel Benschop, Hij Die met ons is. Gebon
den. Geïllustreerd. 40 pag. Prijs f 13,50.
Een bundel Kerstgedichten - zowel
nieuwe als geselecteerd uit vroegere
bundels. Ria Bosch zorgde met haar
knipsels voor prachtige illustraties.
M Koffeman-Zijl Gevouwen handen.
Paperback. 48 pag. Prijs f 10,25. De rijm-
sels van mevrouw Koffeman zijn kenne
lijk in trek; dit is haar elfde bundel.
Tot slot aandacht voor de bundel 'Een
vaste Burcht', het vriendenboek dat werd
opgedragen en aangeboden aan drs. K.
Exalto ter gelegenheid van diens zeven
tigste verjaardag. De bundel bevat een
elftal opstellen, alle gewijd aan thema's
waarmee ds. Exalto zich in de loop der
jaren eveneens heeft beziggehouden.
Ds. C. van den Bergh, voorzitter van de
Geref Bond, opent met een biografie
onder de titel 'Drs. Klaas Exalto, herder,
leraar en schrijver'. Een treffende type
ring in vijf pagina's. Drs. A. de Reuver te
Delft verzorgde een opstel over Lutherse
pastorale zorg rond de verkiezingsleer.
Luther heeft zijn leven lang geworsteld
met het geheimenis van Gods verkie
zing. Hij schroomde echter niet het aan
gevochten hart te wijzen op Christus
alleen, de spiegel der verkiezing. Prof
Van 't Spijker schreef een boeiende
beschouwing over Kerk en ambt - in een
historisch kader uiteraard. Een uitvoe
rig opstel is van de hand van prof
Graafland, en wel over de geloofszeker-
heid bij Calvijn en de Nadere Reforma
tie. Graafland bezit de gave over moei
lijke zaken eenvoudig te schrijven.
Zeer lezenswaardig!
Ik noem nog de resterende opstellen. Dr.
W. Verboom over Heinrich Bullinger als
herder en leraar, prof. W. H. Velema
over ethiek en confessie, ir. J. van der
Graaf over de twee regimenten in een
postchristelijk tijdperk, ds. C. den Boer
over geadresseerde prediking, dr. A. van
Brummelen over Reveil en tijdgeest, dr.
R. H. Bremmer over koning Willem van
Engeland en drs. P. J. Visser over de visie
van J. H. Bavinck. Tot slot laat de biblio
grafie van ds. Exalto, samengesteld door
B. J. van der Graaf, zien welk een
indrukwekkend aantal boeken en arti
kelen hij in de loop der jaren schreef
Deze forse paperback telt 217 pagina's,
inclusief het felicitatieregister, en kost
^^'- J. K
SINT ANNALAND
Tijdens een gezellige bijeenkomst, door
spekt met veel anekdotes in de Sakofa-
hal aan de Bierensstraat in Sint Anna-
land werd één dezer dagen de heer P. W.
Scherpenisse gehuldigd als gouden mu
zikant bij de Koninklijke Fanfare 'Acce
lerando'. KNF-bestuurslid W. L. Bijl uit
Tholen overhandigde de jubilaris een
gouden speld met de daarbij behorende
oorkonde. Het echtpaar Scherpenisse
was per taxi van hun woning in de Anna
van Bourgondiëstraat opgehaald en
werd bij de Sakofahal onthaald op een
muzikaal welkom van de buiten aange
treden fanfare.
Binnen bood de beschermvrouwe, me
vrouw M. Boogaard-Bolier bloemen
aan, waarna de jubilaris met zijn vrouw
en verdere familieleden een serenade
werd gebracht.
Het was precies vijftig jaar geleden dat
Piet Scherpenisse lid van 'Accelerando'
werd, samen met Adriaan Rijnberg. In
de maand juni 1939 waren ze allebei als
leerling begonnen, samen met Lies de
Graaf. De jubilaris speelde niet minder
dan 35 jaar bugel, totdat hij wegens zijn
gezondheid moest omschakelen op de
grote trom, die hij nu al weer vijftien jaar
slaat.
Voorzitter W. A Boogaard schetste de
heer Scherpenisse als een goed lid, dat
nooit op de voorgrond treedt, maar
altijd van de partij is. Gezien zijn andere
aktiviteiten, onder meer als plaatselijk
vertegenwoordiger van de bouwbond
FNV, had hij geen ambitie in een
bestuursfunktie bij de muziekvereni
ging. De voorzitter herinnerde eraan,
hoe de Sint Annalandse fanfare goed
door de watersnood van 1 februari 1953
was gekomen. Slechts één bugel werd
verspeeld en dat was die van Piet
Scherpenisse.
Tweewielercentrum
MiddelharnJs
Hoek
Hoflaan/
Schoolstraat
01870-3332
HERKINGEN
De kerkvoogden van de Herv. Ge
meente te Herkingen hopen zaterdag
a.s. 25 november zitting te houden voor
de betaling van zitplaatsen en erfpacht-
gelden, in het Herv. verenigingsgebouw,
van 11.00 tot 12.00 uur en van 15.00 tot
17.00 uur.
Ze woont in Ouddorp maar diep in haar hart is ze Goereese.
Ik heb het over mevr. D. Baas, aan wie het beheer van het
torenmuseum te Goedereede is toevertrouwd.
Geboren en getogen in dit historische dorp, is zij wat het
museum betreft de juiste vrouw op de juiste plaats. Ze houdt
van het plekje, de cultuur van de streek en de mensen die er
wonen. Met veel liefde zorgt ze er ieder jaar weer voor dat de
schatten waarover zij de scepter zwaait, kunnen worden
bekeken. Die schatten zijn o.a.: oude landbouwwerktuigen,
keuvels, vondsten van de archeologische vereniging De
Motte', oude polderkaarten en nog veel meer uit grootmoe
ders'tijd en overgrootmoeders' tijd. Vóór het zover is moet er
echter heel wat werk worden verzet.
„Maar", zegt mevr. Baas, „zonder de hulp van twee trouwe
vrijwilligers, de heren Breen en de Vries, zou ik het niet kla
ren. Het is een oude toren en erg vochtig. Van de hoge muren
komen kilo's zand en kalk naar beneden. Alleen al in het
schoonhouden van alle voorwerpen gaat veel tijd zitten. Het
bestuur denkt weleens dat ik hierin overdrijf. Dan zeggen ze:
„Ja, Dientje had een erg schone moeder, dus...."
Mevr. Baas komt uit een vissersgezin. Ze woonden op het
havenhoofd. Na de lagere school mocht ze naar de Mulo,
hetgeen in die tijd heel wat betekende. Ze houdt van kunst en
cultuur. Van wie ze dat heeft weet ze eigenlijk niet want vroe
ger kwamen ze daar bij haar thuis nauwelijks aan toe. Anno
1989 is dat anders; er zijn nu genoeg mogelijkheden om je,
op welk terrein dan ook, te kunnen ontplooien.
„Onzetwee dochters studeren allebei. De een in Utrechten de
ander in Maastricht. Ik vind het prachtig hoor maar ik hoop
ook dat ze daarna werk kunnen krijgen. Daar maak ik me
weleens een beetje zorgen over".
Ik vraag haar of ze het werk in het museum als werk of als
hobby ziet: „Beide. Ik doe het graag maar het is niet zomaar
wat. In de vakantieperiode ben ik 's avonds pas om half
zeven thuis. Het museum gaat om 5 uur dicht maar vaak
komen er om kwart voor vijf nog mensen. Wat doe je dan? Ik
streef er altijd naar, en dat kan ik echt van mezelf zeggen, om
de mensen nooit te bekijken als de 130ste of de 200ste. Ze zijn
er speciaal voorgekomen, denk ik dan. Gelukkig heb ik een
man die het leuk vindt om te koken. Ondanks zijn drukke
werkzaamheden, hij is direkteur van de Mavo te Stellendam,
levert hij zijn aandeel in het huishouden.
Vind je het weleens vervelend om steeds hetzelfde verhaal
aan de bezoekers af te steken?"
„Nee, want elk mens ziet het anders en stelt andere vragen.
Als ik zie dat alles 'van 't scheertje'gaat, zoals wij in Goeree
zeggen, dan blijf ik beneden en doet een van de vrijwilligers
de rondleiding".
Als alles van 't scheertje gaat: als alles naar wens verloopt
Wat een enige uitdrukking! Hiermee zijn we weer terug bij de
Goereeërs. Want mevr. Baas is en blijft een van hen.
„Dat ervaar ik vooral bij mijn werk in de toren. Als er men
sen uit Goeree binnen stappen dan is het alsof er boven je
hoofd een luikje open gaan waar vriendelijkheid uit
komt".
Mevr. Baas doet dit werk al 10 jaar Ze vindt er vele leuke
dingen aan vastzitten. Ik noem onder meer het inrichten van
de vitrines met dingen van vroeger uit Goeree of omgeving,
het schoonmaken van de voorwerpen, het kontakt met de
medewerkers, het ontvangen van bezoekers.
Het is haar wonderwel gelukt een bepaalde geest over te
brengen. Ze zegt daarover: „Ik zie het nog altijd als een per
soonlijk gebeuren. En als ik er morgen niet meer ben draait
het gewoon door zoals het dat altijd gedaan heeft".
Ik denk dat ik, na mijn gesprek met mevr. Baas, de toren
oftewel de dom van Goeree anders bekijk als ik er langs rijd.
Voor kunstenaars was hij altijd al een bron van inspiratie. Je
kunt er niet omheen; hij houdt je blik kilometers ver gevan
gen. Vanmorgen heb ik er even stilgestaan en gehoord hoe de
klok vanuit zijn binnenste sloeg.
Teunie Knöps
01870
4844
Onafhankelijk
HYPOTHEEK-ADVIES
Sinterklaas is een samentrekkingt van
Sint Heer Klaas, waarbij etymologisch
de 'he' verdween, omdat Sinterklaas
gemakkelijker is en beter in het igehoor
ligt. Van Sinterklaas is het Sinterklaas
feest afkomstig, eigelijk het feest van
Sint Nicolaas, de heilige Nicolaas.
Een enkele keer komt de benaming
Nicolaasfeest, zonder sint, voor. Tegen
woordig wordt het feest, waarop de
naamdag van Sint Nicolaas wordt ge
vierd, meestal op 5 december gehouden.
Eigenlijk valt die naamdag echter op 6
december. Vandaar dat de pakjes met
geschenken, vooral vroeger, op Sin
terklaasavond (5 december) werden
gegeven.
Sint, het woord voor heilig, komt in ver
binding met een bijvoeglijk naamwoord
nagenoeg alleen voor in 'de goede sint',
zoals in het kindervers: 'O, kom er eens
kijken, wat ik in mijn schoentje vind,
alles gekregen van die goede sint'.
Een van die talrijke sinterklaasliedjes.
'Zie ginds komt de stoomboot', 'Sin
terklaas Kapoentje, gooi wat in mijn
schoentje' en 'Zie de maan schijnt door
de bomen', om er maar enkele op te
noemen.
Bij herhaling wordt die goede Sint vaak
beschreven als 'de goedheilig man'. Dat
gebruik kwam al tot uiting in de heel
oude spreuk 'Sinte Claes Bisschop, goed
heilich man, wil je wat in m ijn schoen
tje geven. God beloont u dan'. En later in
het blad Huisgezin 'Sinterklaas goed-
heilig man, trek je beste tabbert 'an',
gebezigd door Gilles Dyonisius Jacobs
Schotel, Nederlands historicus, geboren
1807 in Dordrecht, overieden 1892 in
Leiden, die veel heeft geschreven over
oude zeden en gewoonten.
In tegenstelling tot andere landen is in
Nederland het sinterklaasfeest het voor
naamste huiselijke feest van het jaar.
Niet alleen door het geven van grote
geschenken, maar meer nog door het
maken en verzinnen van surprises en
gedichtjes. Nicolaas Beets schreef er
over in de familie Kegge, waar 'het koek
vergulden' een feest op zichzelf was.
Behalve banketletter is speculaas, een
woord dat in verband staat met sin
terklaas, een geliefde lekkernij, varië
rend van kleine speculaasjes tot harde of
dikke speculaas, meestal in de vorm van
speculaaspoppen, ook wel vrijers of vrij
sters genaamd. Vandaar de uitdrukking
het is een stijve Klaas, voor een saai
iemand. Later vaak vervangen door een
houten Klaas.
We besluiten met de zegswijze 'Sint
Nicolaas is goed maar niet gek'. Gezegd
als iemand nooit tevreden is met het
geen hij heeft gekregen.
Elk jaar tooien de bomen, berk en beuk,
Hollandse en Amerikaanse eik, zich in
de laatste week van oktober en de eerste
weken van november in laaiende herfst-
kleuren, variërend van geel, goud en
brons, donkerbniin tot rood toe. Samen
met de bladeren op de grond een schil
derij dat nooit verveelt.
Het woord blad kent twee meervouds
vormen, bladen en bladeren. Vroeger
ook bladers, meestal in dichterlijke
taal.
Bij het blad van de bomen spreekt men
wel van bladen, maar vaker van blade
ren. Bij het blad (bladzij) van een boek
en bij blad in de betekenis van krant, is
alleen het meervoud bladen goed. Dag
en weekbladen. Bij boek is bladen nage
noeg geheel vervangen door bladzij
den.
Het jaarlijks verwisselen van het blad
aan de bomen luidde tot de spreekwoor
delijke zegswijze 'veranderen als een
blad aan ene boom'. Meestal gebezigd
om een plotselinge en onverwachte ver
andering uit te drukken. Zeer bekend is
de zegswijze 'geen blad voor de mond
nemen' in de betekenis van ronduit zeg
gen waar het op staat, vaak met de bijge
dachte iemand niet sparen en onver
bloemd de waarheid zeggen, soms zelfs
op zijn nummer zetten.
Een weinig gebruikte betekenis is blad
voor het brede gedeelte van de tong, in
tegenstelling tot de punt. Dikwijls voor
komend in oude boeken. 'Wee degenen
die durven roeren 't blad'.
Van het blad van planten, afkomstig van
tabaksblad, luidde een merkwaardige
uitdrukking 'twaalf blaadjes' voor een
zeer los gestopte pijp. 'Toen hadden de
heren de tijd een pijp van twaalf blaad
jes met elkaar te roken'. Ook: de buurt
op twaalf blaadjes inviteren.
Van een blad van een boek is het spreek
woord afgeleid 'in een slecht (kwaad)
blaadje staan'. Dat 'kwade blaadje'
kwam voor in de handel. Een koopman
noteerde de slechte betalers in zijn boe
ken. Stond men op zo'n kwaad blad, dan
kon men niet op de pof kopen. Later en
ook nu nog alleen in figuurlijke be
tekenis.
Ingezonden:
Geachte redactie,
Het is niet mijn gewoonte op alles in te
gaan wat men hoort of leest. Je hield dan
geen tijd meer over om je werk te doen.
Voor ditmaal vraag ik echter beleefd een
plaats in uw blad (onverkort) en als dat
niet kan stuurt u het maar terug, uw lezer
blijf ik toch. Het is naar aanleiding van
wat waarnemer vorige week schreef over
de Romeinse stadhouder Gallio. Mijn
schrijven is niet bedoeld als kritiek op
enig persoon maar als een commentaar
op traditionele meningen die haast
onuitroeibaar zijn. Er zijn nogal wat
foutieve en averechtse gedachten onder
ons, die menen voor de zuivere waar
heid te zijn. Men kan zo overgeestelijk
zijn dat men onmaatschappelijk is, zo
overbevindelijk dat men onschriftuur-
lijk is. Voorbeelden geef ik daar niet van,
ieder kan ze in eigen omgeving horen en
zien. Als die gedachten zeer oud zijn,
worden ze bijna heilig en dan zijn we
niet zo veraf van de r.k. leer, als we wel
menen. Er zijn meer misverstanden over
bepaalde Schriftgedeelten bijv. over de
persoon van Lot, dat is nu echter niet
aan de orde en het zou ook te lang wor
den. Mochten er lezers zijn die dat wel
eens aangetoond willen zien, dan
b.l.e.w. tot een volgende keer, als u
plaatsruimte verleent. De averechtse
gedachten over de persoon van Gallio
zijn al zeer oud, al vanaf de nadere
reformatie. De predikant vroeg dan in
de toepassing zijn hoorders af „en wat is
nu hierop uw antwoord?"
Zijt ge als Felix die zei: „ter gelegener
tijd zal ik u wederom hier van horen". Of
zijt ge als Agrippa die zei: „gij beweegt
mij bijna een christen te worden". Of zijt
ge als Gallio en hij trok zich geen van
deze dingen aan. Hij komt dan bij de
lezer over als een lauw en onverschillig
persoon, die eigenlijk nergens om gaf.
Elektriciteit blijkt voor veel mensen in
het gebruik van alledag vraagtekens op
te leveren. De onlangs geopende KEMA-
infolijn brengt aan het licht, dat veel
begrippen bij het gebruik van elektri
sche huishoudelijke apparaten ondui
delijk zijn. Bijvoorbeeld hoe het kan dat
een energiezuinige lamp minder vermo
gen opneemt in Watts, maar meer
opbrengt in Lumen.
Uit de talloze vragen die aan de KEMA
worden voorgelegd, blijkt dat elektrici
teit voor gebruikers kanten heeft waar
men geen raad mee weet. Of bijvoor
beeld een elektrische tijdschakelaar
stroom verbruikt (twee dubbeltjes in de
week) en of de microgolven van een
magnetron gevaarlijk zijn (geen zorgen
maken bij een KEMA-KEUR magne
tron).
Conclusie bij de KEMA: 'De consument
vindt veiligheid belangrijk, maar heeft
behoefte aan een vraagbaak. De term
KEMA-KEUR wordt algemeen be
schouwd als teken van algehele garantie
voor veiligheid'.
KEMA-KEUR staat voor veiligheid.
Maar lang niet alle elektrische appara
ten hebben het. Soms komt men mislei
dende termen tegen als 'KEMA gekeurd'
of 'KEMA-KEUR aangevraagd'. Vooral
in deze tijd van het jaar worden er veel
elektrische cadeaus gekocht. Let daar
om op het KEMA-KEUR. Bij vragen of
twijfels kan men altijd (voor half geld,
dat is 20 ct/minuut) tijdens kantooruren
terecht bij nummer (06) 8 21 22 27.
Op zaterdag 18 november 1989 is er door
27 jongens en meisjes deelgenomen aan
het afzwemmen voor het zwemvaardig-
heidsdiploma 1, 2 en 3.
De proeven die variëren van de basissla
gen schoolslag en enkelvoudige rugslag
tot vlinderslag, zwemmend redden en
snorkelen, zijn door alle kandidaten
met goed gevolg afgelegd.
De kinderen die hebben afgezwommen
voor het diploma 1 en 2, zullen door
gaan voor het daaropvolgende niveau.
De kinderen die hebben afgezwommen
voor het zwemvaardigheidsdiploma 3
kunnen toch met plezier blijven zwem
men in het zwembad 'De Gooye' bij de
zwemclub en/of bij de duikgroep '84.
Zwemvaardigheidsdiploma 1:
André Troost, Joeri v. d. Hoek, Janske
Plasmans, Jan v. d. Vooren, Amoud Slo
ven, Bram Hoekman, Eric de Ridder,
Marijn v. d. Hoek, Nicolaas Vervloet,
Paulina Vervloet, Arno Gebraad.
Zwemvaardigheidsdiploma 2:
Ingmar Brinkman, Bauke v. d. Vooren,
Marlous Sloven, Sander Verbiest, Sarah
Hainen, Arianne van Wijk, Pieter Kore-
vaar, Bjom de Leeuw.
Zwemvaardigheidsdiploma 3:
Jos Schroevers, Benny Schroevers, Joa
chim Dunk, Paul Brinkman, J. P. van
Dam, Jaap Gebraad, Anieta Luime, Sas-
kia Matthee.
als hii daar zelf geen belang bij had.
Maar wat staat er nu in Handelingen 18
vers 14 t.m. 17. De joden wilden het Pau-
lus onmogelijk maken om in de naam
van Christus te leren en zij beschuldig
den hem ervan de orde en rust onder het
volk te verstoren. Als Paulus zich wilde
verantwoorden, nam Gallio recht
streeks het woord en zei tot de joden, dat
Paulus niets strafbaars gedaan had en
dat hij geen rechter wilde zijn over gods
dienstgeschillen van hen onder elkaar.
Ze werden woedend, en namen waar
schijnlijk een dreigende houding aan,
waarop Gallio de soldaten van de wacht
een teken gaf om hen te verwijderen. Ze
wilden echter de stadhouder tot aan
dacht dwingen (er waren ook Grieken
door de prediking van Paulus tot het
geloof gekomen) en ze stookten de hei
dense Grieken op om Sosthenes, de
overste der synagoge te slaan, op de
plaats van het Romeinse recht, maar
Gallio trok zich van hun dreigen niets
aan. Hij hield zich aan zijn eerste uit
spraak en gaf hun geen gelegenheid
meer tegen Paulus. Hij was met het
evangelie niet bekend en bleef een hei
den maar was van karakter prijzens
waardig, hij was voor geld of volksgenot
niet te koop en sprak recht zonder aan
zien des persoons.
Tenslotte: laat ons niet blijven hangen
in uiterlijke omstandigheden, maar
hierin mogen zien de ondoorgrondelijk
heid, de onweerstandelijkheid en de
heerlijkheid van Gods bestuur voor Zijn
kerk op aarde. Hoe Hij dan in de mid
dellijke weg het oprechte karakter van
deze heidense man heeft willen gebrui
ken, opdat het evangelie door de dienst
van Paulus voort zou gaan. Opdat er nog
zielen tot het ware geloof zouden komen
in het goddeloze en zedeloze Korinthe
van de oudheid.
Redactie,
met dank voor uw medewerking.
Hoogachtend,
F. J. V. d. Ouden
Battenoord
ROTTERDAM Op zaterdag 9 de
cember a.s. zal er D.V. weer een zang- en
orgelavond worden gehouden in de
Grote of St. Laurenskerk te Rotterdam.
Aan deze avond, welke in het teken van
Advent zal staan, zal worden meege
werkt door het Hervormd Kerkkoor 's
Gravendeel en het jongerenkoor 'Mara-
natha' eveneens uit 's Gravendeel. Beide
koren staan onder leiding van Ad de
Joode. Het hoofdorgel zal worden be
speeld door Arie Pronk.
Ds. L. Romein uit Rotterdam heeft ook
deze avond weer de leiding en zal een
korte meditatie houden.
De avond begint om 20.00 uur. De kerk
is om 19.15 uur open en de toegang is
vrij.
Inlichtingen kunt u krijgen bij ds. L.
Romein, tel. (010) 4 18 14 42 of bij mevr.
A. V. d. Maarel, tel. (010) 4 51 75 60.
Op donderdaga 30 november a.s. zal de
heer S. Olivier voor de donateurs van het
museum een lezing verzoring onder de
titel 'Graven naar de geschiedenis van de
kop van het eiland'.
De heer Olivier is voorzitter van de Ver
eniging van Amateur-archeologen voor
Goeree-Overflakkee 'De Motte'. Hij
heeft zich doen kennen als een boeiend
spreker en heeft dan ook al heel wat
lezingen over de archeologie en de his
torie van het eiland Goeree-Overflakkee
gehouden. Deze avond zal hij zijn ver
haal toespitsen op de geschiedenis van
het voormalige eiland Goeree. Aan de
orde zullen o.m. komen de historie van
het kasteel Spreeuwenstein, bij Ouddor-
pers beter bekend als 'De blaeuwe stéên',
het Blaeuwe Huus, waar 'De Motte'
vorig jaar een opgraving verrichtte en
een opgraving van bijna 20 jaar geleden
op het terrein van camping 'De Toe
komst'. Ook Goedereede zal aan de orde
komen.
De heer Olivier zal zijn lezing toelichten
met dia's.
Ook andere belangstellenden dan dona
teurs zijn welkom.
De lezing wordt gehouden in het mu
seum. Raadhuisstraat 4 te Ouddorp.
De aanvang is 20.00 uur.
Voor:
Geboortekaartjes
Ondertrouwkaarten
Visitekaartjes enz
W. A. BOTH-
VAN 'T GELOOF
Marijkelaan 43
3248 AS Melissant
Tel. 01877-1947
Nieuwe boeken
O
b.v.