ElüVliDEII-niEUWS z/ Kunst in de regio Werdu Mimomen weerwaMcr meteen stijve nek? Overdenking De weg naar huis uit de Heilige Schrift Echtpaar Van Driei 60 jaar getrouwd HETL KUKVENSTER Verkoop handwerken Jan Knape Mzn. 2e Blad VRIJDAG 10 NOVEMBER 1989 No. 5850 blik op kerk en samenleving - Willibrord's sterfdag - De eerste prediker - Problemen rond de herdenking De 1250ste sterfdag van Willibrord is goed voor vele kolommen in onze vader landse kerknieuwsbladen! De inhoud varieert van de geschiedenis en de bete kenis van Willibrord tot de vraag welk deel van de christenheid zich op hem mag beroepen.... Willibrord werd geboren in het Engelse Northumberland. Vanuit een klooster bij York, waar hij werd opgeleid tot geestelijke ging hij naar Ierland en van daar vertrok hij in 690 naar ons land, waar hij ergens bij Katwijk voet aan wal moet hebben gezet. Hoe men ook over Willibrord en zijn werk mag denken, voor ons land was dat een historisch ogenblik. Uit de vader landse geschiedenis weten we allemaal nog wel dat hij, samen met Bonifatius, ons volk bekend gemaakt heeft met het Evangelie. Willibrord was weliswaar niet de eerste Evangelie-prediker in ons land, wel de eerste die er lange tijd zou blijven. Utrecht, waar hij de bouwer werd van de Maartenskerk (de huidige Dom), werd de eerste bisschopszetel. Nadat hij persoonlijk in Rome was geweest om van de paus de bisschops wijding te ontvangen is hij het land doorgetrokken om overal kerken en kapellen te stichten. De laatste jaren van zijn leven woonde hij in Echtemach (Luxemburg), waar hij op 7 november 739 gestorven is. Onder de kerk bevindt zich de crypte met zijn stoffelijk over schot, waarop in het Nederlands de vol gende inscriptie te lezen staat: „Nederlanders, u staat hier voor het graf van St.-Willibrord. Dankzij zijn geloofsmoed heeft u de christelijke godsdienst en cultuur ontvangen. Hij is de eerste beschermheilige van uw land". We mogen uiteraard niet uit het oog ver liezen dat Willibrord een kind van zijn tijd is geweest, en dat zijn werk en zijn prediking behoorlijk doortrokken wa ren van de roomse zuurdesem. Het pau selijk gezag was voor hem onaantast baar en hij huldigde volledig de dwalin gen die toen al in opkomst waren en steeds verder zouden doorwerken. Des ondanks is hij ervoor gebruikt om in ons land, dat voor verreweg het grootste deel nog leefde in de duisternis van het onge loof, het licht van het Evangelie te ver spreiden. Dat er al zo'n twaalf eeuwen een kerk in Nederland is, is middellij- kerwijze te danken aan Willibrord. De Roomse Kerk heeft altijd de neiging gehad de eerste zendelingen, Willibrord en Bonifatius, te annexeren. Ook nu, bij de herdenking van Willibrords sterfdag, blijkt dat. Het is dan ook begrijpelijk dat er in het Reformatorische kamp stem men opgaan, die - vrij vertaald - zeggen: „Pas op, want Willibrord is ook van óns". Het gaat natuurlijk niet aan dat één van beide partijen Willibrord voor z'n karretje spant. Toen de vermaarde zendeling zijn werk deed was er nog maar één kerk, een kerk die eeuwen laten in tweeën zou vallen, en sindsdien nog veel verder verdeeld en verscheurd is. Maar alle kerken en kerkjes die ons land telt, zijn wel op hem terug te voeren. Het is een beetje lachwekkend, in het kader van de hooggeroemde oecumene, dat men eigenlijk niet goed weet hoe men de Willibrord-herdenking moet vieren. Ieder afzonderlijk - dat gaat niet. Maar samen - hoe moet dat??? Waarnemer SOMMELSDIJK/ZUIDZIJDE - Op zaterdag 18 november a.s. hero pent de firma Van Lint Autoschade BV te Sommelsdijk haar bedrijfsves tiging. Een ultramodernn en met haar tijd meegaand, dus milieuvrien delijk aangepast bedrijf, dat haar bedrijfsruimten die dag feestlijk ombouwt in een „tentoonstellings hal" waarin niet alleen automobie len maar ook kunst te zien zal zijn. Van Lint draagt de regionale kunste naar een warm hart toe en wil hun kwaliteiten onder de aandacht bren gen van een breder publiek. De pro fessioneel werkende beeldende kunstenaars die op deze expositie vertegenwoordigd zullen zijn, zijn Hans Dolieslager, Harals Jean Jas- soy en Ernst Blok. Hans Dolieslager (1950), woonachtig te Goedereede, kreeg zijn opleiding als docent Tekenen en Handvaardigheid en bekwaamde zich verder als zogeheten autodidact. In voornoemde vakken geeft hij enkele uren les en is daarnaast werk zaam in zijn winkel/werkplaats te Goe dereede. Eerder exposeerde hij onder andere op de Salon van de Maassteden te Schiedam, Kijk op de Delta te Mid- delharnis en in het World Trade Center te Amsterdam. Op deze expositie zijn pastels en zeefdrukken te zien met als thema's het landschap en de klaproos. Harald Jean Jassoy (1951), eveneens woonachtig te Goedereede, studeerde aan de Hogeschool te Wiesbaden in Duitsland. Deze professional stelde zijn werk eerder ten toon bij het Zeeuws Kunstenaarscentrum, Galerie „Mar- greet Huisman" te Dordrecht en bij Ina Broerse te Laren. Het thema stoel is een belangrijk element in al zijn werkstuk ken, zowel de twee-dimensionale als de reliefs. Ernst Blok (1946), woonachtig te Som melsdijk, is geen onbekende in de streek, maar meer nog kent men hem daarbui ten. Een aanzienlijke lijst van solo- en groepstentoonstellingen, prijzen, subsi dies (waaronder de koninklijke) en aan kopen staan reeds op zijn naam. Enige tijd geleden verruilde hij palet en schil- dersdoek voor toetsenbord en monitor. Sindsdien produceert hij „Computer Aided Art". Werk dat ook op deze ten toonstelling te zien is. Voor het organiseren, coördineren en begeleiden van deze kunstexpositie zocht Van Lint kontakt met „Atelier- Zuidzijde Kunstprojekten", een kunst- servicebedrijf werkzaam in de regio Met een goed hoofdkussen was dat niet gebeurd. Gun uzelf dat extra comfort. En geef uw nek de juiste steun. Kom eens langs voor een persooonlijk advies. slaapcomfort OUDE TONGE Op woensdag 15 november a.s. houdt de handwerkgroep van ouderen in het dienstencentrum, Bernhardstraat 27 te Oude Tonge vanaf 14.00-16.00 uur haar jaarlijkse verkoopmiddag van prachtige handwerken. Zoals Hardangerkussens, kleedjes en grote kleden, geborduurde tafellakens, gebreide en gehaakte kleedjes, rieche- lieuwerk, schwalmerborduurwerk en nog vele andere handwerken. Een mooie gelegenheid voor het kopen van een Sint Nicolaaskado. Verder is er een demonstratie van zijde- schilderen, een verloting en een kleine rommelmarkt. Tevens is er gelegenheid om gezellig een kopje koffie te drinken. We hopen op een grote opkomst. Het bestuur Hoeksche Waard en Goeree-Overflak- kee sinds januari 1989. AZK, zoals het genoemd wordt, kent een groot aantal serviceprojekten, waaronder een kunst- uitleen voor partikulieren, een kunstuit- leen voor bedrijven, kursussen en zo- merkursussen op het Chateau de Blag- nac in Frankrijk. Tevens kan worden geadviseerd in tal van kunst- en kunst zinnige onderwerpen. AZK organiseert op verzoek kort- en langlopende exposi ties. Ook wanneer u een kunstwerk in opdracht wilt laten vervaardigen of een werkstuk zoekt als geschenk, kunt u bij AZK terecht. Zo is op dit moment een tentoonstelling te zien van werkstukken amateuristi sche kunstbeoefening in het nieuwe gemeentehuis van de gemeente Koren- dijk van inwoners uit die plaats en is een tentoonstelling voor professionals in voorbereiding. Op 25 november a.s. organiseer AZK bij haarzelf en in de atelierruimte van een aantal bij haar aangesloten kunste naars/vormgevers een expositie waar veertien kunstenaars een deel van hun voorj'aars- en zomerproduktie tonen. In vele opzichten een bezoek meer dan waard. „Ateliers-Zuidzijde Kunstprojekten" is gevestigd aan de Zuidzijdsedijk 60 te de buurtschap Zuidzijde van de gemeente Korendijk in de Hoeksche Waard en bereikbaar onder telefoonnummer 01866-1416. Een wijze raad „Zie dan toe, hoe gij voorzichtiglijk wandelt". (Efeze 5:15a) Hoeveel moeders zullen het 's morgens niet tegen hun kinderen, die naar school gaan, zeggen: „Zul je goed uitkijken? Zul je voorzichtig zijn?" Dat is niet uit overbezorgdheid. Maar deze raad wordt meegegeven vanwege het besef, dat die kinderen door zoveel gevaren omringd worden. Eén keer onverhoeds de straat oprennen, kan de dood met zich mee brengen. En de kinderen moeten dik wijls op de gevaren gewezen worden, want die zien ze zelf lang niet altijd. In Efeze 5 horen we ook zo'n waarschu wing doorklinken. Alleen gaat het daar niet om mensen, die van de ene naar de andere plaats reizen. Het gaat in de woorden van de apostel om onze levens wandel. Paulus is hier eigenlijk zo'n bezorgde „vader", die waarschuwt voor allerlei gevaren. Zie toe, hoe uw levens wandel is. Hoe gedragen wij ons in ons leven? Hoe stellen we ons op in ons huwelijk, ons gezin, op ons werk, in deze maatschappij? Wandel voorzichtig! Oplettend! Kijk goed uit, waar je loopt. Doe dat met over leg. Waarom? Omdat er op onze levens weg valstrikken zijn. We kunnen heel gemakkelijk vallen. De Heilige Schrift staat vol van voorbeelden van hen, die niet voorzichtig wandelden. En daarbij gaat het geenszins om ongelovigen. Toen Abraham even niet oplette, pro beerde hij zich door een leugen te red den. Toen David een ogenblik niet voorzichtig wandelde, kwam hij in het dodelijk moeras van overspel en moord terecht. En de geschiedenis van Simson is ons niet onbekend. Zie dan naarstig toe, om oplettend te wandelen. Want de duivel wil een val strik aanbrengen. Dat doet hij niet openlijk, maar veelal heel bedekt. Hij dringt er lang niet altijd openlijk op aan, de dienst des Heeren vaarwel te zeggen. Wat zouden we schrikken! Nee, hij gaat veel geraffineerder te werk. De kerkgang wat laten verslappen, het gebedsleven wat laten verflauwen. Steeds een beetje meer bang zijn, om niet méé te kunnen met de mensen om ons heen. Om steeds wat meer ons aan te passen aan de stijl van deze wereld in tijdsbesteding, in kle ding, in wijze van denken, in.... en wat zijn er dan een mogelijkheden. En dan is de duivel er een meester in, om ons te laten denken, dat dit niets te maken heeft met ons innerlijk. Maar intussen is hij er tóch op uit, om ons innerlijk los te weken van de dienst des Heeren. Ziet daarom toe, oplettend te wandelen! Het woord „voorzichtig" bergt eigenlijk een beeld in zich. Het doet denken aan een situatie van oorlog. Twee legers staan tegenover elkaar. En wat is het dan van groot belang, om een hooggelegen plaats te kunnen bezetten. Want dan kun je alles overzien. In de oorlogstijd werden in ons land ook kerktorens voor dit doel gebruikt. Paulus zegt dus, dat we op een „strategische" plaats moeten gaan staan. Dan kun je de vijand zien aankomen. Waar vinden we die plaats? In het Woord des Heeren. In de prediking, maar ook in de overdenking in de bin nenkamer. In het gebed om de Heilige Geest. Door het Woord des Heeren kun nen we weten, wie die vijand is en wat zijn bedoelingen zijn. Op de leerschool van de Heilige Geest kunnen we leren, hoe we ons tegen die aanvallen kunnen wapenen: door een hartelijke en inner lijke vreugde in de dienst des Heeren. Och, en dan zullen er niettemin vele ogenblikken zijn, dat die boze vijand toch ongezien kan naderen en onver hoeds kan aanvallen. Dat zal ook in het leven van Gods kinderen een levens lange strijd betekenen. De wetenschap, dat het gevaar altijd dreigt, zal hen dan ook laag aan de grond houden, en afhankelijk van de bewaring des Hee ren. Dan blijft het een levenslangel^ede: „Leid ons niet in verzoeking, maar ver los ons van den Boze". Wandel dan voorzichtig. Want de wereld ziet ook toe. En zij ziet scherp. En dan behoeft de kerk des Heeren zich niet te beklagen, als ze door de ongelovige wereld wordt beschimpt vanwege de belijdenis van het waarachtige geloof Maar veel erger is het, als de kerk door de wereld gesmaad wordt, omdat de woorden, die gesproken worden en de uitleving in de praktijk niet met elkaar overeenstemmen. Dan wordt de Naam des Heeren gelasterd. Zie toe! Want ook de Héére ziet op onze levenswandel. Niets is voor Hem verbor gen. Kennen we iets van dat diepe besef dat we leven voor het aangezicht van de Heilige God? Wordt ons leven door de ernst van deze woorden gestempeld? En als we er werkelijk ernst mee maken? Wat zullen we dan moeten ontdekken, dat we er alle dagen en op alle manieren in tekort schieten. Wat een tranen wor den er dan geschreid over de afglijding, die zich telkens weer voordoet. Om er wanhopig onder te worden? Nee, maar om er mee te vluchten tot de Heere Jezus, die zelf op een volmaakte wijze „voorzichtig" wandelde. Hij doorzag de bedoelingen van de duivel ten volle. Hij liet zich niet verleiden en werd nochtans gelijk een misdadiger aan het kruis gehangen. Maar daardoor kan Hij door Paulus gepredikt worden als Gods Zoon, door de Vader geschonken tot rechtvaardig heid, heiligheid en een volkomen verlos sing. Iemand, die oprecht begeert, voor zichtig te wandelen, maar zo dikwijls moet klagen: „Gelijk een schaap heb ik gedwaald in 't rond....", die mag en wil met deze nood schuilen bij Christus. Wat een troost, dat de Heere de Zijnen bewaart. Hun weg is menigmaal een kronkelweg, een dwaalweg. Maar het geldt óók: Hun wandel is in de hemel. Dagelijks strijden deze twee dingen met elkaar. Maar de Heere leidt hen op de goede weg. Daarom zal het eens uitlo pen op de eeuwige heerlijkheid. Daar is het niet meer nodig, om oplettend te wandelen. Want daar is geen valstrik meer. Daar is het Lam, dat hen leidt op gebaande wegen naar de levende fontei nen der wateren. Zalig is het, dat de aan dacht dan niet meer besteed hoeft te worden aan een mogelijke valstrik. Want dan mag ongestoorda het oog zijn gericht op het Lam. „Zij wand'len. Heer', in 't licht van 't Godd'lijk aanschijn voort - zij zullen in Uw Naam zich al den dag verblijden! Hardinxveld-Giessendam ds. W. Arkeraats SINT ANNALAND Op dinsdag 7 november herdacht het echtpaar Arie van Driel en Cor nelia Geertruida de Hond, wonende aan de Hoenderweg in Sint Anna- land, waar ze al 56 jaar wonen, zes tig jaar getrouwd te zijn. Ze hopen dit te vieren op zaterdag 11 novem ber in „De Wellevaete", waar beide oudjes vlak bij wonen. Ze hopen daar met hun vier kinderen, negen kleinkinderen en vier ach terkleinkinderen bijeen te komen. Van uit hun woning heeft het jubilerend echtpaar een prachtig uitzicht op de toe gangsweg naar Sint Annaland, de Lan- geweg. Jarenlang zat Van Driel zelf op de weg. Eerst zes jaar bij het expeditiebe drijf Jan van Poortvliet uit Oud Vosse- meer en daarna 32 jaar bij beurtschip- per Bram en Adriaan Theunisse uit Sint Annaland. Wegens zijn werk verhuisde Van Driel naar Sint Annaland. Hij werd 16 november 1906 in Oud Vossemeer gebo ren als één van de acht kinderen. Zijn vrouw werd 12 februari in Tholen gebo ren. Op de Oud Vossemeerse kermis ont moetten ze elkaar. Mevrouw Van Direl was ook één van de acht kinderen, die vlakbij de boerderij aan de Peuksedijk werd geboren, waar ze op het land werkte en huishoudelijke hulp was bij landbouwer Kosten aan de Puitsedijk en bij Marre in Poortvliet. De heer Van Driel kwam al op 16-jarige leeftijd in aanraking met de autowereld. „Ik woonde schuin tegenover Jan van Poortvliet in de Kalisbuurt en reed dik wijls met de vrachtwagens mee. Van Poortvliet had me nodig en hij leerde me autorijden." Bij alle winkeliers en bak kers op Tholen, Schouwen en Duive- land en Sint Philipsland kwam hij aan huis. Hij vervoerde ook mensen naar de zilveruienoogst in Flipland. Elke negen jaar kreeg Van Driel een nieuwe Chevro let, maar Van Driel ging niet met pen sioen. Acht jaar werkte hij nog in de Rotterdamse havens bij de scheepvaart vereniging Zuid. Door een hersenbloe ding is de heer Van Driel helaas in een rolstoel terechtgekomen, wat drie dagen per week therapie in het Algemeen Bur ger Gasthuis in Bergen op Zoom nood zakelijk maakte. Terwijl zijn vrouw zich hoofdzakelijk met de opvoeding van de vier zoons (één is er overleden) en een dochter bezighield, maakte Van Driel naast zijn werk nog tijd vrijd voor WHS, waar hij vanaf het begin rechtshalf voet balde. Niet minder dan twintig jaar was hij sekretaris van de bond van chauf feurs en bij de Bescherming Burgerbe volking funktioneerde Van Driel als commandant van de reddingsdienst. Ook de politiek had zijn aandacht, waarbij Van Driel zijn vriend en wet houder F.J. Stols na de splitsing in de PvdA hielp om zelfstandig verder te gaan. Op oudere leeftijd kreeg hij weer O.J.W. DIRKSLAND Ontspanning, spanning en inspanning is het a.s. zaterdagavond in „Onder de Wiek". Ons O.J.W.-team organiseert een geva rieerde avond met stukjes en het spel Hints. Een goed hint: op naar de Wiek, waar het om 20.00 uur begint. Het O.J. W. team 01870 4844 veel en snelle verkopen! bestuurlijk werk bij de bejaardensoos, waar hij tien jaar sekretaris-penning- meester was. Mevrouw Van Driel doet nog steeds mee aan de aktiviteiten van de soos, evenals aan de bejaardengym. VERVOLGVERHAAL - 50 - Niet uitgegeven manuscript, beschikbaar gesteld door M. A. Knape „Het is gemakkelijk om te zeggen: ik heb gezondigd, als de zonde wrange vruch ten begint te geven!" Maar Willem schudt pertinent zijn hoofd. Dat is het bij hem niet. „Ik hawe er al zoa lange over loape tobbe, dome nee". Hij probeert het uit te leggen: „En ielke keer kwam d'r wat tussen".... Het is tragisch om naar deze mens te luisteren. Dominee krijgt wel een diep besef van de organi sche samenhang van alle menselijke schuld. Als de oude moeder.... en als Willem.... en als Willem z'n vader.... en als Willem z'n vrouw.... Ja, er is nog veel meer: als dat eens anders geweest ware! Wil lem gevoelt er zelf ook iets van: „'t Is eigenlijk al niet goed gegaen toen ik bic moeder de deur uut- gegaen binne".... Daarmee bedoelt hij zijn trouw dag. De dominee wil nog verder terug gaan. Het is al begonnen jaren geleden.... toen Willem z'n eerste geld begon te verdienen.... nog vroeger: toen de oude vrouw het kind voor zich alleen behield.... De burgemeester heeft hem goed ingelicht, en hij heeft het verhaal beter begrepen dan de Burge meester.... Als dat alles niet gebeurd was.... Als.... als,En ik heb je misschien ook wel wat te lang aan je zelf over gelaten, Willem.... Ja, als ik het niet zo druk had gehad.... En je leek zo flink"..,. Willem z'n lippen trillen als hij zegt: „Jae, ik leeken zoa flienk.... Dat is net m'n ongelok geweest. Ik hawe boven m'n stand geleefd! En 't was flienkigheid van m'n eige.... aolles in eige kracht". Dan is er stilte. Het is soms goed om zwijgend nevens elkander te zitten. Nu komt er bezinning op de toekomst. Willem is de eerste, die zich bezonnen heeft. Hij klaagt vertwijfeld: „D'r is geen rippereeren meer an, domenee.... ik zalle m'n straf uut motte zitte.... En wat mot er noe van Betje worre?!.... en van het kindje?'.... Rustiger vervolgt hij: „D'r mot een kindje komme.... Weet je 't?" De dominee knikt, dat hij het weet. En Willem vraagt: „Hoeve! dienk je, dat er toe staet, domenee?" Dat is een aangrijpende vraag. Willem heeft zich gewillig geschikt om de strafte ondergaan, die hij verdiend heeft. Hij doet het in het vrome besef, dat het gewillig boeten van de schuld hem zijn vrede met God terug kan geven. „Hoevel dienk je, dat er toe staet, domenee?" Dominee beluistert daarin de bede: „met mate, Heere!" „Ik weet het niet, jongen". Dominee verzint met rimpels tussen zijn ogen om zich te binnen te brengen wat hij van deze zaken weet. Het is weinig, een theoloog is geen jurist. Hij ziet de zonde, en die is groot. En de Hemelse Rechter is genadig. „Willem, de aardse rechter zal je een straf opleggen. Dat is.... dat is...." Het is in zijn gedachten hoe noodzakelijk het is, dat het kwaad gestraft wordt voor de instandhouding van de maatschappij. En dat het recht Gods door mensen op de aarde wordt besteld. Hij schudt zijn hoofd om zichzelf te waarschuwen, dat hij niet moet toegeven aan zijn neiging tot catechiseren. De theorie is ook armoedig als het er om gaat een gevangene te trooste. „God is goed, jongen.... Ver trouw op Hem. Hij heeft nog nooit een smekeling teleurgesteld. Hij zal ook voor je vrouw zorgen, en voor je kind". „Jae, domenee". „En denk er aan, dat de rechtvaardige alle dingen mede werken ten goede. Ben je zo'n rechtvaar dige, Willem, als waarvan de Apostel spreekt?" Het antwoord verrast dominee, omdat hij zulk een scherpe formulering niet verwachtte: „Jae, dominee, dat bin ik, al klienkt het gek, nae aol de onrechtvaerdigheid die ik gedaen ha, en waer ik noe voor hier zit. Mar dat is rechtvaerdigheid, die ik niet zelf verdiend hawe. Hoe hei je dat oak weer op de vraogeschool uutgeleid, domenee?" Zo krijgt dominee toch nog gelegenheid om cate chetisch onderwijs te geven. De tijd verstrijkt en ze bemerken het niet. De onhandige nachtwaker brengt koffie als dominee aan het bidden is. Hij fluistert zachtjes: „Neem m'n niet kwaelijk". Hij zet de twee kommen op de vloer. Bij gebrek aan iets om o pte zitten zinkt hij op zijn knieën. Zo bidden ze met hun drieën. Als de dominee „amen" zegt klaagt de nachtwa ker: „Wat zou ik graeg tegen je zegge: loap mar weg, Wullem. Mar dat durf ik niet". En Willem: „Dat zou ik niet doeë oak". De gedachten van de predikant gaan terug naar verre tijden en wonderlijke bevrijdingen: „Maar als er nu eens iemand kwam, die tot je zei: U is genade geschiedt".... Het lijkt hem plotseling zo mooi: zo'n arme gevangene bevrijdt te zien uit zijn nauwe cel.... naar de vrijheid; naar buiten, waar de zon schijnt en de vogels zingen, de men sen arbeiden.... Willem z'n moeder heeft eens gezegd: een rare dominee. De vraag is misschien alleen onhandig, spontaan geuit als gevolg van een onhoudbaar verlangen. Willem kreunt: „O, dominee, je maekt m'n blieë voor niks!.... Zou dat kenne, dienk je?" De dominee krijgt er een kleur van. Het is hem niet kwalijk te nemen, dat het hem even in verwar ring brengt. Hij werkt het idee nader uit: „Ik moest er voor een ogenblik aan denken, Willem, met welk een machtig God wij te doen hebben. Die Zijn engelen uitzond om Z'n dienstknechten te verlossen uit ketenen en gevangenis!" Zijn han den gebaren in het rond,l de sombere kerkermu ren zijn om hem heen. Zijn stem daalt als hij zegt: „En ons heeft hij verlost van de ketenen der zonde.... Zijn macht is nog onverkort".... Willem knikt blijmoedig: „Jae, domenee",... VIJFTIENDE HOOFDSTUK Twee vrouwen tegenover elkander. De oude vrouw verweert zich: „Hier is het busje, daer de centen in gezete hawe!" Ze zet het busje op de tafel onder de lamp, de verpleegster lacht onder haar witte kap alsof er een grappige gebeurtenis is. De oude vrouw hijgt naar adem met wijdopen mond, voorover gebogen met de handen op haar buik. Het komt van het harde lopen, dat ze gedaan heeft, en van de agitatie. Ze heeft het verhaal van de buurvrouw gehoord. „Weet je 't al buurvrouw, van Wullem".... Ze wist van niets en dat was een buitenkansje voor „die van hierneffen". Men komt niet elke dag in de gelegenheid om een oude kat te martelen zonder dat de lust tot plagen in het oog valt. De oude vrouw heeft de pijn dapper verdragen. (wordt vervolgd) 'A L I S T Oostdijk 61, Sommelsdijk uw PERSOONLIJKE ADVISEUR VOOR 'N GEZONDE NACHTRUST. triëiitHtfftl b.v. }^l(.^.if.l^^.^.^.^.4.^.4.l^l^^.^.^.l^^.l^4.^.^.^.)^^.l^.^.^.^.^.l^l^l^^.4.^.^■l^l^^.^^^■l^^■^.^.^■^.^.4^.^.^.^.l^l^^.^.^.^^

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1989 | | pagina 5