„Het Binnenhuis" Middelharnis
steekt helemaal in 't nieuw
Fietsstuur verdient aandacht
ZOALS
Werk er niet aan mee
dat de Posterijen arbeid
moeten verrichten op zondag!
Vluchtelingen?^
Zo'n trouwdiner wordt onvergetelijk
Drukkerij
Gebr.de Waal
VRIJDAG 29 SEPTEMBER 1989
„EILANDEN NIEUWS'
Bladz. 3
FAMILIEBERICHTEN
De Heere. Die leven gaf en leven spaarde, verblijdde
ons zeer met de geboorte van een zoon en broertje
Johannes Cornells
Joost
Rinus en Hannie
Koppejan-Wattel
Heleen
Marieke
Arjan
Jaap
27 september 1989
Bromelia 3
3247 DE Dirksland
Bezoek liefst binnen de kraamtijd
Met droefheid hebben wij kennis genomen van
het overlijden van onze vriend
JAAP GRINWIS
De Heere sterke Mieneke, de kinderen en familie
in dit zware verlies.
Fam. KI. Tanis T.zn.
Ouddorp, 27 september 1989
Door een droevig ongeval is uit ons midden weg
genomen onze achterneef en vriend
JACOB GRINWIS
echtgenoot van Jacomijntje Jannetje Tanis
in de leeftijd van 36 jaar.
W. A. Grinwis
M. Grinwis-Mierop
en kinderen
J. Grinwis
N. J. Grinwis-Mastenbroek
en kinderen
Ouddorp, 27 september 1989
Met droefheid hebben wij kennis genomen van
het overlijden van onze vriend
JAAP GRINWIS
Wij wensen Mieneke en de kinderen veel
sterkte toe.
Jan en Elma
Krijn en Arja
Klaas
Kees
Ouddorp, 27 september 1989
Met verslagenheid hebben wij kennis genomen
dat door een droevig ongeval uit ons midden is
weggenomen onze beste vriend
JACOB GRINWIS
echtgenoot van Jacomijntje Jannetje Tanis
in de leeftijd van 36 jaar.
Klaas, Willie en Leanne Grinwis
Ouddorp, 27 september 1989
Diep geschokt vernamen wij dat door een ernstig
ongeval van ons is weggenomen onze geliefde
vriend, de heer
JAAP GRINWIS
echtgenoot van Mineke Tanis
Dat de Heere Mineke, Jan-Willem, Annemieke
en Jorine kracht mag geven in dit voor hen zo
groot verlies.
Hij zal in onze herinnering voortleven.
J. C. Vlietland
M. Vlietland-Bezuijen
Willem-Jan
Agnes
Goedereede, 27 september 1989
Wintersport met Snelle Vliet
klasse van een dag en nacht verschil!
-IêLzJ
DANKBETUIGING
Graag wil ik u bedanken voor de blijken van
belangstelling en medeleven, die ik mocht ont
vangen tijdens de ziekte en na het overlijden van
mijn geliefde man
JOHANNIS VROEGINDEWEIJ
Inzonderheid dr. Dogterom en heren dokteren en
verplegend personeel van het ziekenhuis „Be-
thesda" te Dirksland.
Ds. ten Klooster en kerkeraad voor de bezoeken
en het leiden van de rouwdienst.
Mevr. Th. Vroegindeweij-Vroegindeweij
Middelharnis, september 1989
Het inmiddels welbekende adres
voor sfeermakers in uw interieur:
Tafelkleden en sierkussens in een
veelheid van fraaie tinten,
de Candlelight koUektie met o.a.
mooie tafellampen in zachte
pastelkleuren, Lumi-lampen,
mooie woonaccessoires, zijde-
bloemen waarvan wij boeketten
samenstellen, 2 en meer-zits-
banken met stof naar keuze, rieten
stoelen, en natuurlijk fraaie
stukjes antiek.
Kom het zien en onderga met
zoveel anderen de gezelligheid
van „de Kameleon"
Zandpad 148
Middelharnis
Tel. 01870-6088
Post uw stukken zodanig dat zij vóór de zondag op de plaats
van bestemming zijn of wacht met het posten tot na de zondag.
Nederlandse Vereniging tot bevordering van de Zondagsrust en de
Zondagsheiliging te Rhenen.
■Tja, maar wat ik me afvraag.... Zljll dat OOfc MENSEN
wat zijn
o profiteurs
O mensen in nood
O dak- en thuislozen
^0 gewone mensen^
zoals ik
Onze samenleving verandert.
Wat moeten wij met daklozen,
minderheden, zwerfjongeren, vluch- \?\/T T*^"
telingen, enz.? Ons ergeren, tolerant zijn -^tl
of...? Vraag onze informatie met feiten en 'andere'
meningen. Weg met allerlei vooroordelen! Dan blijft
Nederland voor iedereen: EEN PLEK OM TE WONEN.
REAGEER: VPC, Nieuwegracht 27, 3512 LC Utrecht. Tel. (030) 33.15.49
Het enige van vroeger dat nog echt herkenbaar is aan
„Het Binnenhuis", de vanouds bekende zaak in
woningtextiel en vloerbedekking op het Zandpad te
Middelharnis, is de firmanaam en de daaraan verbon
den familienaam Campfens. Voor het overige is de aan
blik totaal veranderd; de te hoge ramen van voorheen
zijn aantrekkelijke vitrines geworden die een aange
name kijk geven op wat het Binnenhuis nieuwe stijl te
bieden heeft, voortaan met veel ambitie gedreven door
broer en zus Jan en Julia Campfens die het bedrijf
kortgeleden van hun ouders overnamen.
Gistermiddag werd burg. mevr. Sleurink genood de ver
nieuwde zaak officieel open te stellen. De burgemeester
houdt van mooie winkels en die middenstanders die daar
gezicht aan geven en Middelharnis' winkelcentrum een wel
kome opwaardering geven, maar de opening verrichtte ze
niet zelf. Het openen van de deuren, de échte officiële hande
ling, delegeerde ze aan dhr. en mevr. J. Campfens die de zaak
sinds 1961 hebben gedreven, een sympathiek burgemeester
lijk gebaar jegens hen die nu de „senioren" zijn geworden, na
wijlen vader Cees Campfens die de zaak in 1920 startte met
de verkoop van gordijnstof en matrassen. De tegenwoordige
„senior" legde in 1926, als twee-jarige, de eerste steen voor de
zaak op het Zandpad waaraan hij nu, voor zoon en dochter
opnieuw een officiële handeling verrichtte, hen beiden een
goede toekomst toewensend, wetend van hun bereidheid de
familiezaak met energie voort te zetten.
„Het is een hele ingreep geweest", zo zei Jan Campfens Jr. de
genodigden die gistermiddag de heropening bijwoonden en
't was duidelijk dat er hard gewerkt is, zowel aan de verbouw
als aan de nieuwe inrichting. Die is professioneel en zeer
fraai geworden, met alle ruimte voor een royale keus aan gor
dijnstoffen, vitrages, zonwering en vloerbedekking.
Heel mooi en uitnodigend er zijn keus te maken en daar
rekenen de Campfensen dan ook op....!
Nu de fiets steeds intensiever wordt
gebruik en de fietser steeds hogere eisen
gaat stellen om veilig en vooral ook
comfortabel te kunnen fietsen, krijgen
allerlei onderdelen van de fiets steeds
meer aandacht. Dat geldt ook voor het
stuur en de gehele stuurinrichting. Een
belangrijk onderdeel van de fiets, al
wordt daar meestal niet bij stil gestaan.
Als je een nieuwe fiets koopt, zit daar
een stuur op, want zonder stuur kun je
niet fietsen, maar het ene stuur is het
andere niet. Toen Karl von Drais in 1817
als eerste de loopfiets echt bruikbaar
maakte door voor een wendbaar voor
wiel te zorgen, was het stuur nog niet
meer dan een soort houvast. Die funktie
heeft het stuur behouden, maar in de
loop van de tijd is met de verdere ont
wikkeling van de fiets ook het aantal
stuurfunkties groter geworden.
De stuurinrichting, het besturingssys
teem, zoals wij dat nu kennen, bestaat
globaal uit drie onderdelen: de voor
vork, het balhoofd en het stuur. Het
stuur zit met de stuurpen - een holle
buis - in de balhoofdbuis, die weer in
verbinding staat met de voorvork en
daarmee met het voorwiel. Door het
stuur te draaien beweegt ook het voor
wiel en hierdoor is de fiets bestuurbaar.
Twee buizen in elkaar in beweging hou
den gaat niet zo maar. Om dat goed
mogelijk te maken is er het balhoofd,
een dubbel stel kogellagers waardoor
een soepel heen en weer bewegen moge
lijk wordt. Dat balhoofd is dan ook een
belangrijk onderdeel. Het krijgt bij
iedere oneffenheid in de weg een schok
te verwerken. Zonder balhoofd zou je
ieder schokje in je handen voelen en dat
zou het fietsen tot een niet bepaald pret
tige bezigheid maken. Door die schok-
opvangende funktie heeft het balhoofd
het nodige te verduren en het balhoofd
ondervindt daardoor slijtage. Bij het
onderhoud van de fiets moet dan ook de
werking van het balhoofd van tijd tot
tijd worden gekontroleerd. Het mag niet
te veel speling krijgen maar ook niet
stroef gaan lopen.
Verschillende soorten sturen
Het stuur zelf, vakmensen hebben het
vaak over de stuurbocht, heeft een eigen
vorm. Dat zie je meteen als je een aantal
fietsen bij elkaar ziet staan. Dat is niet
willekeurig. Bij ieder type fiets hoort een
bepaald stuur. Dat is niet alleen een
zaak van algehele vormgeving, maar
ook van funktie. Op het klassieke fiets-
model vind je vrijwel altijd een recht
stuur, aan de uiteinden naar de fietser
toegebogen. Een helemaal recht stuur
met handvatten direkt aan de rechte uit
einden kom je op de meeste ATB-fietsen
tegen. Bij een sportfiets is het stuur wat
meer gebogen en bij superlichte sport-
fietsen en racefietsen wordt een krom,
neergebogen stuur gemonteerd, in de
wandeling een racestuur genoemd. De
vorm van het stuur hangt samen met de
Menu's, servetjes, lucifers, bruidsuikerdoosjes, wijn
etiketten, kaartjes tafelscliikking, enz. enz. bedrukt met
de namen van Het Paar. En met De Datum. Of wat meer
wordt verlangd. In goud of in zilver.
Zien? Kijken kost niks! Welkom!
exclusief bij
die drukkers met die extra service
voor bruid en bruidegom.
manier van fietsen en dat wordt ook
weer bepaald door het type fiets en dat
wil zeggen de verdere vormgeving van
de fiets.
Een recht stuur noopt tot rechtop zitten
en een wat statige houding. De onder
steunende funktie is daarbij minder
belangrijk dan bij een neergebogen
stuur, waarbij door de meer vooroverge
bogen houding van de fietsen met meer
kracht op het stuur wordt gerust. Dat
korrespondeert dan weer met het zadel
dat wordt gebruikt. Bij een neergebogen
stuur is de ondersteunende funktie van
het zadel kleiner en daarom wordt in dit
geval voor een smal zadel gekozen.
Welke stuurvorm wordt toegepast is dan
ook echt wel van belang. Ontwerpers en
fabrikanten van fietsen houden daar
rekening mee en je kunt ervanuitgaan
dat het type stuur weloverwogen is geko
zen. De totale breedte van het stuur is
meer een zaak van persoonlijke voor
keur. De een vindt het prettig om met
een breed stuur te rijden, waarbij de
armen wat meer van het lichaam moe
ten worden gehouden, de andere geeft
de voorkeur aan een wat smaller stuur.
Je moet zelf voelen hoe je het prettigst
rijdt. Een vuistregel die wel gehanteerd
wordt, is dat de breedte van het stuur
gelijk moet zijn aan de borstkasafme-
ting van de fietser, maar niet iedereen is
het hiermee eens. Er wordt wel gezegd,
dat een breed stuur meer lucht aan de
fietsen geeft. Feit is wel dat een breder
stuur wat meer stabiliteit aan het sturen
geeft. Een breed stuur vraagt wel wat
meer ruimte en dat kan bijvoorbeeld in
stadsverkeer hinder geven. Er is op het
ogenblik een trend om de storen wat
smaller te maken dan voorheen.
Stuur verstellen en aanpassen
Hoewel er een grote verscheidenheid
aan fietsen bestaat en er binnen een
bepaald type ook steeds veel verschillen
kunnen bestaan is vrijwel iedere fiets
een konfektieprodukt. Dat betekent dat
kleine aanpassingen noodzakelijk kun
nen zijn om prettig te kunnen fietsen.
Die aanpassingsmogelijkheden zijn er
ook bij het stuur. Het stuur kan gemak
kelijk in hoogte worden verzet. Het
hoger of lager zetten van het stuur
gebeurt door de expanderbout aan de
bovenzijde in het midden van het stuur
een paar slagen los te draaien (tegen de
wijzers van de klok in) en het stuur kan
dan omhoog worden getrokken of om
laag worden geduwd. Zo kun je de stand
bereiken, die prettig fietst.
Het in hoogte verstellen is natuurlijk
beperkt. De stuurpen mag niet te ver uit
de balhoofdbuis worden getrokken.
Omdat de afstand tussen stuur en zadel
belangrijk is voor een prettige zit, kan
het nodig zijn dat deze afstand wordt
aangepast. Dat kan door middel van een
stuurvoorbouw, een 1-vormig onderdeel
van de stuurpen. Het bestaande stuur
moet in zo'n geval door een voorbouw-
stuur worden vervangen. In de meeste
gevallen zal het op de fiets gemonteerde
stuur voldoen, maar het is goed te weten
dat je met wat kleine moeite ook dit
onderdeel van de fiets kunt aanpassen
aan je persoonlijke voorkeur. Het gaat er
toch om dat je zo komfortabel mogelijk
kunt rijden.
Vrijdag 's nachts heen, zaterdag overdag terug.
WINTERSPORTREIZEN
Bijv. 9/16 dgn Pertisau, l<mr do/wc in
prima hotel, iialfpensionv.a. pp f 570,-
JONGERENREIZEN
Bijv. 9 dgn Wattens, sportieve reis,
prima Gasthof, tiaifpensionv.a. pp 1 535,-
ALLEENGAANDENREIZEN
Bijv. 9 dgn Nassereith, div. extra's,
gezellig Gasthof, halfpension ...v.a. pp 1 525,-
WINTER'SFEER'REIZEN
(niet aktief skiën en toch op wintersport)
Bijv. 9 dgn Münster/Tirol, inkl. exkursies,
div. extra's, halfpensionv.a. pp f 575,-
OOK MOGELIJKHEDEN PER EIGEN AUTO.
Inlichtingen en boekingen:
uw ANVR-reisburo of Snelle Vliet Reizen
(01846-17900).
'nét dat beetje service meer'
De familie Campfens met geheel rechts de burgemeester tijdens haar openingstoespraak. Naast haar Jan en Julia.
Langew/eg 13, Sommelsdijk
Telefoon 01870-2729