„Het Binnenhuis" Middelharnis steekt helemaal in 't nieuw Fietsstuur verdient aandacht ZOALS Werk er niet aan mee dat de Posterijen arbeid moeten verrichten op zondag! Vluchtelingen?^ Zo'n trouwdiner wordt onvergetelijk Drukkerij Gebr.de Waal VRIJDAG 29 SEPTEMBER 1989 „EILANDEN NIEUWS' Bladz. 3 FAMILIEBERICHTEN De Heere. Die leven gaf en leven spaarde, verblijdde ons zeer met de geboorte van een zoon en broertje Johannes Cornells Joost Rinus en Hannie Koppejan-Wattel Heleen Marieke Arjan Jaap 27 september 1989 Bromelia 3 3247 DE Dirksland Bezoek liefst binnen de kraamtijd Met droefheid hebben wij kennis genomen van het overlijden van onze vriend JAAP GRINWIS De Heere sterke Mieneke, de kinderen en familie in dit zware verlies. Fam. KI. Tanis T.zn. Ouddorp, 27 september 1989 Door een droevig ongeval is uit ons midden weg genomen onze achterneef en vriend JACOB GRINWIS echtgenoot van Jacomijntje Jannetje Tanis in de leeftijd van 36 jaar. W. A. Grinwis M. Grinwis-Mierop en kinderen J. Grinwis N. J. Grinwis-Mastenbroek en kinderen Ouddorp, 27 september 1989 Met droefheid hebben wij kennis genomen van het overlijden van onze vriend JAAP GRINWIS Wij wensen Mieneke en de kinderen veel sterkte toe. Jan en Elma Krijn en Arja Klaas Kees Ouddorp, 27 september 1989 Met verslagenheid hebben wij kennis genomen dat door een droevig ongeval uit ons midden is weggenomen onze beste vriend JACOB GRINWIS echtgenoot van Jacomijntje Jannetje Tanis in de leeftijd van 36 jaar. Klaas, Willie en Leanne Grinwis Ouddorp, 27 september 1989 Diep geschokt vernamen wij dat door een ernstig ongeval van ons is weggenomen onze geliefde vriend, de heer JAAP GRINWIS echtgenoot van Mineke Tanis Dat de Heere Mineke, Jan-Willem, Annemieke en Jorine kracht mag geven in dit voor hen zo groot verlies. Hij zal in onze herinnering voortleven. J. C. Vlietland M. Vlietland-Bezuijen Willem-Jan Agnes Goedereede, 27 september 1989 Wintersport met Snelle Vliet klasse van een dag en nacht verschil! -IêLzJ DANKBETUIGING Graag wil ik u bedanken voor de blijken van belangstelling en medeleven, die ik mocht ont vangen tijdens de ziekte en na het overlijden van mijn geliefde man JOHANNIS VROEGINDEWEIJ Inzonderheid dr. Dogterom en heren dokteren en verplegend personeel van het ziekenhuis „Be- thesda" te Dirksland. Ds. ten Klooster en kerkeraad voor de bezoeken en het leiden van de rouwdienst. Mevr. Th. Vroegindeweij-Vroegindeweij Middelharnis, september 1989 Het inmiddels welbekende adres voor sfeermakers in uw interieur: Tafelkleden en sierkussens in een veelheid van fraaie tinten, de Candlelight koUektie met o.a. mooie tafellampen in zachte pastelkleuren, Lumi-lampen, mooie woonaccessoires, zijde- bloemen waarvan wij boeketten samenstellen, 2 en meer-zits- banken met stof naar keuze, rieten stoelen, en natuurlijk fraaie stukjes antiek. Kom het zien en onderga met zoveel anderen de gezelligheid van „de Kameleon" Zandpad 148 Middelharnis Tel. 01870-6088 Post uw stukken zodanig dat zij vóór de zondag op de plaats van bestemming zijn of wacht met het posten tot na de zondag. Nederlandse Vereniging tot bevordering van de Zondagsrust en de Zondagsheiliging te Rhenen. ■Tja, maar wat ik me afvraag.... Zljll dat OOfc MENSEN wat zijn o profiteurs O mensen in nood O dak- en thuislozen ^0 gewone mensen^ zoals ik Onze samenleving verandert. Wat moeten wij met daklozen, minderheden, zwerfjongeren, vluch- \?\/T T*^" telingen, enz.? Ons ergeren, tolerant zijn -^tl of...? Vraag onze informatie met feiten en 'andere' meningen. Weg met allerlei vooroordelen! Dan blijft Nederland voor iedereen: EEN PLEK OM TE WONEN. REAGEER: VPC, Nieuwegracht 27, 3512 LC Utrecht. Tel. (030) 33.15.49 Het enige van vroeger dat nog echt herkenbaar is aan „Het Binnenhuis", de vanouds bekende zaak in woningtextiel en vloerbedekking op het Zandpad te Middelharnis, is de firmanaam en de daaraan verbon den familienaam Campfens. Voor het overige is de aan blik totaal veranderd; de te hoge ramen van voorheen zijn aantrekkelijke vitrines geworden die een aange name kijk geven op wat het Binnenhuis nieuwe stijl te bieden heeft, voortaan met veel ambitie gedreven door broer en zus Jan en Julia Campfens die het bedrijf kortgeleden van hun ouders overnamen. Gistermiddag werd burg. mevr. Sleurink genood de ver nieuwde zaak officieel open te stellen. De burgemeester houdt van mooie winkels en die middenstanders die daar gezicht aan geven en Middelharnis' winkelcentrum een wel kome opwaardering geven, maar de opening verrichtte ze niet zelf. Het openen van de deuren, de échte officiële hande ling, delegeerde ze aan dhr. en mevr. J. Campfens die de zaak sinds 1961 hebben gedreven, een sympathiek burgemeester lijk gebaar jegens hen die nu de „senioren" zijn geworden, na wijlen vader Cees Campfens die de zaak in 1920 startte met de verkoop van gordijnstof en matrassen. De tegenwoordige „senior" legde in 1926, als twee-jarige, de eerste steen voor de zaak op het Zandpad waaraan hij nu, voor zoon en dochter opnieuw een officiële handeling verrichtte, hen beiden een goede toekomst toewensend, wetend van hun bereidheid de familiezaak met energie voort te zetten. „Het is een hele ingreep geweest", zo zei Jan Campfens Jr. de genodigden die gistermiddag de heropening bijwoonden en 't was duidelijk dat er hard gewerkt is, zowel aan de verbouw als aan de nieuwe inrichting. Die is professioneel en zeer fraai geworden, met alle ruimte voor een royale keus aan gor dijnstoffen, vitrages, zonwering en vloerbedekking. Heel mooi en uitnodigend er zijn keus te maken en daar rekenen de Campfensen dan ook op....! Nu de fiets steeds intensiever wordt gebruik en de fietser steeds hogere eisen gaat stellen om veilig en vooral ook comfortabel te kunnen fietsen, krijgen allerlei onderdelen van de fiets steeds meer aandacht. Dat geldt ook voor het stuur en de gehele stuurinrichting. Een belangrijk onderdeel van de fiets, al wordt daar meestal niet bij stil gestaan. Als je een nieuwe fiets koopt, zit daar een stuur op, want zonder stuur kun je niet fietsen, maar het ene stuur is het andere niet. Toen Karl von Drais in 1817 als eerste de loopfiets echt bruikbaar maakte door voor een wendbaar voor wiel te zorgen, was het stuur nog niet meer dan een soort houvast. Die funktie heeft het stuur behouden, maar in de loop van de tijd is met de verdere ont wikkeling van de fiets ook het aantal stuurfunkties groter geworden. De stuurinrichting, het besturingssys teem, zoals wij dat nu kennen, bestaat globaal uit drie onderdelen: de voor vork, het balhoofd en het stuur. Het stuur zit met de stuurpen - een holle buis - in de balhoofdbuis, die weer in verbinding staat met de voorvork en daarmee met het voorwiel. Door het stuur te draaien beweegt ook het voor wiel en hierdoor is de fiets bestuurbaar. Twee buizen in elkaar in beweging hou den gaat niet zo maar. Om dat goed mogelijk te maken is er het balhoofd, een dubbel stel kogellagers waardoor een soepel heen en weer bewegen moge lijk wordt. Dat balhoofd is dan ook een belangrijk onderdeel. Het krijgt bij iedere oneffenheid in de weg een schok te verwerken. Zonder balhoofd zou je ieder schokje in je handen voelen en dat zou het fietsen tot een niet bepaald pret tige bezigheid maken. Door die schok- opvangende funktie heeft het balhoofd het nodige te verduren en het balhoofd ondervindt daardoor slijtage. Bij het onderhoud van de fiets moet dan ook de werking van het balhoofd van tijd tot tijd worden gekontroleerd. Het mag niet te veel speling krijgen maar ook niet stroef gaan lopen. Verschillende soorten sturen Het stuur zelf, vakmensen hebben het vaak over de stuurbocht, heeft een eigen vorm. Dat zie je meteen als je een aantal fietsen bij elkaar ziet staan. Dat is niet willekeurig. Bij ieder type fiets hoort een bepaald stuur. Dat is niet alleen een zaak van algehele vormgeving, maar ook van funktie. Op het klassieke fiets- model vind je vrijwel altijd een recht stuur, aan de uiteinden naar de fietser toegebogen. Een helemaal recht stuur met handvatten direkt aan de rechte uit einden kom je op de meeste ATB-fietsen tegen. Bij een sportfiets is het stuur wat meer gebogen en bij superlichte sport- fietsen en racefietsen wordt een krom, neergebogen stuur gemonteerd, in de wandeling een racestuur genoemd. De vorm van het stuur hangt samen met de Menu's, servetjes, lucifers, bruidsuikerdoosjes, wijn etiketten, kaartjes tafelscliikking, enz. enz. bedrukt met de namen van Het Paar. En met De Datum. Of wat meer wordt verlangd. In goud of in zilver. Zien? Kijken kost niks! Welkom! exclusief bij die drukkers met die extra service voor bruid en bruidegom. manier van fietsen en dat wordt ook weer bepaald door het type fiets en dat wil zeggen de verdere vormgeving van de fiets. Een recht stuur noopt tot rechtop zitten en een wat statige houding. De onder steunende funktie is daarbij minder belangrijk dan bij een neergebogen stuur, waarbij door de meer vooroverge bogen houding van de fietsen met meer kracht op het stuur wordt gerust. Dat korrespondeert dan weer met het zadel dat wordt gebruikt. Bij een neergebogen stuur is de ondersteunende funktie van het zadel kleiner en daarom wordt in dit geval voor een smal zadel gekozen. Welke stuurvorm wordt toegepast is dan ook echt wel van belang. Ontwerpers en fabrikanten van fietsen houden daar rekening mee en je kunt ervanuitgaan dat het type stuur weloverwogen is geko zen. De totale breedte van het stuur is meer een zaak van persoonlijke voor keur. De een vindt het prettig om met een breed stuur te rijden, waarbij de armen wat meer van het lichaam moe ten worden gehouden, de andere geeft de voorkeur aan een wat smaller stuur. Je moet zelf voelen hoe je het prettigst rijdt. Een vuistregel die wel gehanteerd wordt, is dat de breedte van het stuur gelijk moet zijn aan de borstkasafme- ting van de fietser, maar niet iedereen is het hiermee eens. Er wordt wel gezegd, dat een breed stuur meer lucht aan de fietsen geeft. Feit is wel dat een breder stuur wat meer stabiliteit aan het sturen geeft. Een breed stuur vraagt wel wat meer ruimte en dat kan bijvoorbeeld in stadsverkeer hinder geven. Er is op het ogenblik een trend om de storen wat smaller te maken dan voorheen. Stuur verstellen en aanpassen Hoewel er een grote verscheidenheid aan fietsen bestaat en er binnen een bepaald type ook steeds veel verschillen kunnen bestaan is vrijwel iedere fiets een konfektieprodukt. Dat betekent dat kleine aanpassingen noodzakelijk kun nen zijn om prettig te kunnen fietsen. Die aanpassingsmogelijkheden zijn er ook bij het stuur. Het stuur kan gemak kelijk in hoogte worden verzet. Het hoger of lager zetten van het stuur gebeurt door de expanderbout aan de bovenzijde in het midden van het stuur een paar slagen los te draaien (tegen de wijzers van de klok in) en het stuur kan dan omhoog worden getrokken of om laag worden geduwd. Zo kun je de stand bereiken, die prettig fietst. Het in hoogte verstellen is natuurlijk beperkt. De stuurpen mag niet te ver uit de balhoofdbuis worden getrokken. Omdat de afstand tussen stuur en zadel belangrijk is voor een prettige zit, kan het nodig zijn dat deze afstand wordt aangepast. Dat kan door middel van een stuurvoorbouw, een 1-vormig onderdeel van de stuurpen. Het bestaande stuur moet in zo'n geval door een voorbouw- stuur worden vervangen. In de meeste gevallen zal het op de fiets gemonteerde stuur voldoen, maar het is goed te weten dat je met wat kleine moeite ook dit onderdeel van de fiets kunt aanpassen aan je persoonlijke voorkeur. Het gaat er toch om dat je zo komfortabel mogelijk kunt rijden. Vrijdag 's nachts heen, zaterdag overdag terug. WINTERSPORTREIZEN Bijv. 9/16 dgn Pertisau, l<mr do/wc in prima hotel, iialfpensionv.a. pp f 570,- JONGERENREIZEN Bijv. 9 dgn Wattens, sportieve reis, prima Gasthof, tiaifpensionv.a. pp 1 535,- ALLEENGAANDENREIZEN Bijv. 9 dgn Nassereith, div. extra's, gezellig Gasthof, halfpension ...v.a. pp 1 525,- WINTER'SFEER'REIZEN (niet aktief skiën en toch op wintersport) Bijv. 9 dgn Münster/Tirol, inkl. exkursies, div. extra's, halfpensionv.a. pp f 575,- OOK MOGELIJKHEDEN PER EIGEN AUTO. Inlichtingen en boekingen: uw ANVR-reisburo of Snelle Vliet Reizen (01846-17900). 'nét dat beetje service meer' De familie Campfens met geheel rechts de burgemeester tijdens haar openingstoespraak. Naast haar Jan en Julia. Langew/eg 13, Sommelsdijk Telefoon 01870-2729

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1989 | | pagina 3