EIÜVilDEII-IIIEUWS Een tweede huis om in te spelen Philippus Jacobus Hoedemaker Overdenking uit de Heilige Schrift s PHILIPPUS JACOBUS HOEDEMAKER Kinderen spelen graag toneel. Het rollenspel prikkelt de fantasie en geeft hen de gelegenheid zich uit te leven. Het meisje van vandaag droomt dan ook nog steeds van een echt poppenhuis waarin zij de wereld van de volwassenen op haar eigen manier kan uitbeel den. Playmobil richt zich met het nieuwe speelthema „Anno 1900" speciaal op deze meisjes. Ter gelegenheid van de 150e geboortedag van dr. Ph. J. Hoedemaker (1839-1910), in leven een bekend hervormd predikant, verscheen onlangs bij uitgeverij J. J. Groen en Zn. te Leiden een heruit gave van de biografie 'Philippus Jacobus Hoede maker'. Deze studie van de hand van dr. G. Ph. Scheers handelt uitvoerig over de levensloop van Hoedemaker, zijn keuze voor de Hervormde Kerk, zijn verhouding mer dr. A. Kuyper, zijn hoogle raarschap aan de Vrije Universiteit en zijn visies op kerkelijk, poUtiek en maatschappelijk terrein. Het boek diende oorspronkelijk als proefschrift, het verscheen in 1939 en is al lange tijd niet meer verkrijgbaar. Verkiezingsrede (1) O en c 2 De a PH. SCHEERS PLAN-OORT LIFE-STYLE STATIONWAGONS MODELJAAR 1990 NIEUWE OPZET 3e Blad VRIJDAG 1 SEPTEMBER 1989 No. 5830 Middelpunt van het thema is een compleet ingericht indruk wekkend patriciërshuis van circa 65 cm breed, 65 cm groot en 30 cm diep. Het huis heeft twee etages, vijf kamers, een zolder, een balkon en buiten een aantal terrassen. Gordijn tjes, bloembakken, tapijten, spiegels, vloerbedekking en enkele figuurtjes horen bij het huis. Voorde verdere inrichting zijn vele schitterende speelsets te koop. Authentieke meubeltjes, keuken- en salonsets maken het huis mooier en echter. Op 18 augustus j.l. werden de eerste exemplaren van het boek overhandigd aan dr. G. Bos, hoofdbestuurslid van de Confessionele Vereniging binnen de Hervormde kerk, drs. W. J. Deetman, minister van Onderwijs en Wetenschappen en mevrouw W. Scheers-Broekman, weduwe van de auteur. Deze officiële handeling vond plaats bij Lindenberg Boeken en Muziek in Rot terdam. In zijn korte toespraak, voorafgaande aan de overhan diging, noemde uitgever G. van den Berg 'Philippus Jacobus Hoedemaker" om meer dan één reden een „bemoedigende uitgave". Bemoedigend „omdat hieruit blijkt dat er nog belangstelling is voor een man als Hoe demaker die zich niets aantrok van publiciteit of popu lariteit". Bemoedigend voor familie Scheers „omdat het werk van hun man en vader niet voor niets is geweest". Bemoedigend voor hen die zich bezig houden met een wetenschappelijke studie omdat „de verleiding om veel tijd te besteden aan allerlei fragmentarische zaken in onze tijd bijzonder groot is". Als reden waarom hij het boek allereerst aan minister Deetman uitreikte, noemde de Leidse uitgever diens verbondenheid met de politieke erfenis van Hoede maker. Na de overhandiging van het boek gingen drs. Deetman en dr. Bos in op de betekenis van dr. Ph. J. Hoede maker. Het is bijzonder te waarderen dat de uitgever het initia tief nam tot de heruitgave van dit standaardwerk over Hoedemaker. Immers deze door velen niet begrepen theoloog heeft ook in de huidige tijd van verwarring in en tussen de kerken nog veel te zeggen. Hoedemaker, geboren in 1939 te Utrecht, groeide op in een gezin, waarin de Afscheiding van de Hervormde Kerk sterke invloed uitoefende. Toch werd hij na zijn theologi sche studie predikant in de Nederlandse Hervormde Kerk. Vooral in de woelingen van de Doleantie rond 1886 kwam Hoedemaker tot de doordenking van zijn theologische en politieke opvattingen. Aanvankelijk was hij een medestan der van dr. A. Kuyper, de 'klokkenist der kleine luiden', maar in de negentiger jaren groeide hij uit tot een ver klaard tegenstander van de anti-revolutionaire leider. Vooral wat betreft de plaats van de vaderlandse kerk en het vraagstuk van de neutraliteit. De discussie tussen Hoede maker en Kuyper over het wezen van de kerk en de staat is actueel tot op heden toe. Met het Patriciërshuis van Playmobil wordt een droom werkelijkheid. Behalve aan het interieur is ook aan de vormgeving van het huis aandacht geschonken. Rijtuigen, oldtimers, vracht auto's, gaslantaarns en een heuse orgeldraaier nodigen ook buiten het huis uit tot spelen. Natuurlijk ontbreken de bewoners en bezoekers niet. Gekleed in de stijl van de jaren rond 1900 zijn er bij voor beeld verhuizers en een pianist, kinderen en ouders, dienst meisjes en tuinmannen om het rollenspel waar te kunnen maken. Vanaf september is het speelthema „Anno 1900" in de win kels te koop en kan een oude meisjesdroom werkelijkheid worden. Och, dat men mijten rechter stelde in het land. 2 Samuel 15:4a We leven in de tijd rondom de verkiezin gen voor de Tweede Kamer. Verkiezin gen, die gezien de toekomstige wetten, die op tafel liggen, zeer belangrijk zijn. Want hierdoor zal ons „christelijk" Nederland of nog meer vervlakken van Gods dienst en inzettingen, zoals de afgelopen jaren steeds meer gebeurd is, of de HEERE zal uit onverdiende genade nog geven een terugkeer'tot Zijn Woord, waarvan we als land vervreemd zijn. Maar als je dan alle verkiezingsleuzen gehoord hebt, waarin de ene partij nog meer belooft dan de andere partij, dan lijkt het zo mooi. Maar is het menigmaal niet zo, dat men alleen maar een zo breed mogelijk programma aanbiedt om maar zoveel mogelijk stemmers te krijgen? Naar de vrijdenkers wordt gesproken van de vrijheid van de mens; naar de kerk van vrijheid van meningsuiting; naar de feministen van hun plaats in de maatschappijJa, voor elk wat wils over goten met de nodige sausjes. Maar uiteindelijk gaat het om het „eigen-ik" wat op de troon moet ko men. Dat zien we ook in de tekstwoorden, die voor ons liggen. Absalom, die na een tijd van ballingschap (vanwege de wraak op zijn broer Amnon om hetgeen hij gedaan had aan zijn zus Thamar) is teruggekeerd in het vaderhuis. En hier door liggen er voor Absalom weer nieuwe toekomstperspektieven. Want uiteindelijk is de kans op de troonopvol ging voor Absalom nu weer reëel aan wezig. Is dat zo? Lag er niet de belofte, dat Salomo David zou opvolgen? Zeker, Absalom was ouder dan Salomo. Hij was de derde in de lijn van de erfopvol ging. Echter, de oudste Amnon was door zijn hand vermoord en van de tweede Daniël lezen we verder niets meer. Absalom meent daarom, dat de tijd nu gekomen is, dat hij David zal gaan opvolgen. Vader David begint oud te worden en hij heeft bovendien nog van die ouderwetse ideeën. Het zal goed voor Israël zijn als er jong bloed zal komen met frisse ideeën. En daarom heeft Absalom zijn plaats ingenomen in de poort van de tempel om daar zijn verkie zingsrede te houden. Voor een ieder, die langs komt, heeft hij wel een woord. In de poort hoort het volk zijn programma. Hij zal het anders doen. Hij zal anders recht spreken. Hij zal zich meer onder het volk begeven. Hoort zijn verkiezing sleuze: och, dat men mij ten rechter stelde in het land. En door zijn koeien met gouden horens, die hij belooft, wil len velen van het volk hem wel na volgen. Waarom? Omdat de mens er beter van zal worden. Omdat de mens meent nu eens zijn recht te kunnen laten gelden. Maar is het wel de wil van God? Zeker, ook Absalom houdt rekening met alle partijen. Ook Absalom houdt reke ning met de godsdienst. Leest u maar in vers 8. Ten einde van 40 jaren verzoekt Absalom vader David om naar Hebron te mogen gaan om daar de HEERE een gelofte te betalen. Dat dit enkel uitwen dige vroomheid is om eigen doel te bereiken, blijkt later wel. Zeker, Absaloms politiek was een gods dienstige politiek. Maar.... verder moest het niet gaan. Dat blijkt later wel als hij een ogenblik de macht krijgt. Het is de mens, die regeert. Het is de mens, die uitmaakt wat er moet gebeuren en wat goed is. Nee, niet Gods Woord. Niet Gods geboden. En dan blijkt het, dat Absalom geen koning is bij de gratie Gods, maar bij de gratie van zijn verkiezingscampagne. Bij de gratie van mensen. En wee het volk, dat daaruit moet leven. Het kan zo goed lijken, maar als God Zijn zegen er niet over geeft, dan kan Absalom wel zeggen: och, dat men mij tot rechter stelde, maar dan blijkt, dat vanuit de mens enkel onrecht voort komt. Geen vruchten vanuit een mens en daarom ook geen zegen voor een land. Arm volk, dat zo Absalom naging alleen om de mooie woorden. Maar welzalig als een volk eerst leert knielen. Eerst de HEERE zoekt, opdat Hij Koning over ons zal zijn. En dat de groten der aarde onderdanen van Hem mogen zijn. Welzalig als een koning, als een konin gin, als een overheid een biddend volk om zich heen heeft staan. Welzalig als het christelijk niet enkel een jasje is, maar naar de Schriften. Dan gaat men niet zeggen: och, dat men mij tot rechter stelde, maar: och, dat de HEERE mij daartoe nog wil verkie zen. En dan gaat het volk niet vragen: wat belooft Absalom, maar: wat belooft de HEERE. Niet wat Absalom wil, maar wat God wil. En dat is nog zo. O, wat kunnen wij kij ken hoe voordelig een partij is voor het bedrijf of voor de portemonnee. Zeker, een tijdelijk voordeel zal het kunnen opleveren, maar een eeuwig nadeel. Maar dat Gods Woord de leidraad mag zijn in de verkiezingscampagnes, en in uw en mijn kiezen. Dat Gods wil, Gods geboden, Gods inzettingen ons dierbaarder zijn dan hetgeen van mensen is. Want het gaat in dit leven en op deze aarde om de eer en heerlijkheid van God. Die heeft gevon den te worden in alles wat we zoeken en zeggen. Daartoe zijn wij mensen op deze aarde gezet om Gode te verheerlijken. En wee een volk, als dat er niet meer is. Maar welzalig een volk, dat nog naar Gods klanken hoort. Waarop u moet stemmen? Dat moet u niet aan mensen vragen, maar aan de HEERE. Ja, dan mag het wel het gebed zijn: HEERE, verlost u mij van 's mensen overlast. Want wat kunnen we elkaar, wat kunnen we onszelf in de weg staan. Absalom stond in de weg, want hij ging een menselijke weg. En die weg is altijd ten dode. Maar nu Gods weg uit vrije genade te mogen leren kenne, ook in de dingen van alle dag. En dat leert u op de leerschool van Gods Geest. Daar leert u pas werkelijk bidden, werkelijk vragen. Daar wordt een zon daar, zondares door God geleerd. En dan? Dan is de „keus" niet moeilijk meer. Nee, dan is het niet: dat men Absalom tot rechter make, maar: God de HEERE regeert! beeft, gij volken: eert, eert Zijn hoog bestel. Die bij Israël tussen Cherubs woont, en Zijn grootheid toont: dat zich de aarde bewege: Hij is Isrels zege! O.T. N.P.J.K. m co tl C/5 (-15 Hoedemakers eigenlijke intentie is geweest het terug brengen van het volk tot de gereformeerde religie. Het recht van God en van Zijn Woord stond bij hem voorop, en niet de activiteit, laat staan het drijverige activisme, van mensen. Om hem nader te typeren volgt onder staand een passage uit de brief die hij schreef aan jonk heer De Savornin Lohman toen hij afscheid nam van de Confessionele Vereniging. Hij schreef onder meer: „Ik wens met Gods volk te leven en te sterven en heb niet nodig mij zelf één ogenblik te bedenken wanneer men mij vraagt: hier hebt gij de beschaafde, methodische, met de tijd meegaande christen en daarnaast staat een bekrom pen, onhebbelijk, ouderwets, met vele vooroordelen bezet, maar toch innig vroom man, het type van een afgeschei dene uit de dagen van 1834; tot wie van deze beiden gaat uw hart uit? Het bloed kruipt waar het niet gaan kan en ik behoor ongetwijfeld bij de man, die het verdacht vindt dat ik de waarheid, waarom het ons beiden te doen is, anders uitdruk dan hij van zijn jeugd af gewend is geweest. Maar ik behoor zeker niet bij hen, die zich in een eng kringetje opsluiten, die zich om „de verbreking van Jozef' niet bekommeren, die onder de invloed van de beginselen der Doleantie staan... Ik bén eenvoudig een mens, die de belij denis zal blijven beamen, zolang hij niet overtuigd is dat zij op dit of dat punt afwijkt van het Woord waaraan hij zich gebonden voelt; een christen die zich één weet met allen die uit en naar de waarheid leven, ja voor zover zij dit doen, ook met hen die „de God der vaderen zoeken, hoewel niet naar de reinigheid des heiligdoms"; een hervormde die in de abnormale toestand waarin de kerk verkeert niet de allergeringste aanleiding vindt om haar te verlaten, veeleer het tegenovergestelde;... en een predikant die meer dan ooit zijn roeping gevoelt, waarlijk te zijn wat God hem gemaakt heeft." De onlangs verschenen biografie van dr. Hoedemaker is uitgevoerd als paperback. Ze is voorzien van een omslag met steunkleur en telt 302 pagina's, inclusief literatuur- en personenregister. De prijs tot 1 november aanstaande bedraagt 34,50. Daarna 39,50. Middelharnis J. M. J. Kieviet WINT SNEL TERREIN De auto van de zaak, eens het bewijs dat het carrièrepad met succes was betreden, h'gt nu dichter binnen bereik dan ooit. De niet-aflatende jacht van de fiscus op te hoge kilometervergoedingen heeft zakelijk Nederland in de leasewagen geholpen. Verwacht wordt dat in 1990 ongeveer 300.000 landge noten in zo'n leasewagen rondrijden. aiiiiigiiiiiiiiiiiiiii Een groot aantal bedrijven heeft na aan varing met de fiscus voor de werknemers lease-contracten afgesloten. Het toonaangevende tweewekelijkse auto- tijdschrift "Autokampioen", een uitgave van ANWB-media, brengt medio septem ber een special uit, die luistert naar de titel "Zaak en Auto". Dit 148 pagina's dikke nummer is verkrijgbaar bij onder andere de kiosk en de ANWB voor 7,50. Abonnees op de Autokampioen krijgen de "Zaak en Auto '89" uiteraard normaal toegestuurd. Zoals de titel van deze Autokampioen Special aangeeft, heeft de inhoud alles te maken met de zakelijke kanten van het autorijden. Uiteraard komt het Plan-Oort in de "Zaak en Auto" uitgebreid ter spra ke, evenals onderwerpen als leasing van auto's, grijs danwei geel kenteken en kilo metervergoedingen. Leasing en autokos ten-declaraties hebben ook weer alles met "Oort" te maken. Er wordt immers alge meen aangenomen dat van het Plan-Oort een stimulerende werking uitgaat op het leasen van (zaken)auto's. Terwijl de be perking van de belastingvrije autovergoe ding tot maximaal 44 cent per gereden zakelijke kilometer de executive, die ge wend was aan 1,25 of meer per kilome ter, met een nieuw kostenplaatje rond de company-car confronteert. De Autokam pioen zet alle gevolgen van de Oort-wet- geving genuanceerd op een rijtje, zodat Uitgebreid getest in Autokampioen "Zaali en Auto": de bijzondere Mercury Sable Wagon. iedereen de beste afweging kan maken omtrent zijn of haar wagen(park). In dit kader besteedt "Zaak en Auto '89" extra aandacht aan auto's op "grijs kenteken" waarop geen Bijzondere Verbruiksbelas ting (BVB) wordt geheven. De voor- en nadelen worden genoemd plus wat er op dit gebied te koop is. De glamour van de zakenauto wordt in "Zaak en Auto" geïllustreerd in onderwer pen als de bijna tot life-style verheven, ^eer luxe tot kantoor ingerichte limousi nes, van's en touringcars. En in het beleg gen in klassiekers als Bugatti's en Ferra ri's. Dit soort classic-cars vormt tegen woordig een meer tot de verbeelding sprekende investering dan aandelen of kunstwerken. In deze special van de Autokampioen komt ook de stationwagon uitgebreid aan de orde. Volledig ontdaan van z'n stoffige imago is de stationcar thans zeer trendy in de zakenwereld. Drie vergelijkende tests met stationwagons uit verschillende prijsklassen maken deel uit van "Zaak en Auto". In de stationcar-dubbeltest wordt de Opel Kadett vergeleken met de Mazda 323; staat de Peugeot 405 tegenover de Ford Sierra en neemt de Opel Omega het op tegen de VW Passat. Bovendien een uitgebreide test van de Mercury Sable en Stationwagons vergelel<en; Opel Omega Caravan en VW Passat Variant een overzicht van de directe concurrenten van deze luxueuze stationwagon. Daarnaast brengt deze special veel auto nieuws voor het modeljaar 1990. Onder meer in de vorm van een eerste rij-im- pressie van de nieuwe Honda Accord, die pas in het najaar naar Nederland komt. Ook de eerste ervaringen met Peugeot's nieuwe zescilinder topmodel 605 worden gemeld, terwijl de redactie tevens in geu ren en kleuren met exclusieve foto's verslag doet van de grootste autosalon ter wereld in Frankfort met onder meer aan dacht voor de Opel Calibra, de opvolger van de legendarische Manta. Dit alles en nog veel meer staat in Autokampioen nr. 19 van 15 september. Te koop voor 7,50 bij de boekhandel, kiosk, tijdschriftenwin- kel, bepaalde benzinestations en de ANWB. Bovendien wordt een abonnement op de Autokampioen nu nog aantrekkelijker. Want vanaf september verschijnt dit ma gazine in een nieuw jasje met volop infor matie over modellen en ontwikkelingen uit alle hoeken van de autowereld. Er komt een nieuw rijtechniek-strip van Gijs van Lennep; een rubriek met tips voor eenvoudige doe-het-zelf techniek; een ju ridische vraagbaak; actuele autosport plus elke 14 dagen 32 pagina's vol autonieuws. En, zoals gezegd, verschijnt op 15 septem ber de dubbeldikke special "Zaak en Au to", met complete roadtests, gegevens en prijzen van acht gerenommeerde busi- ness-stationscars plus deskundig com mentaar op het gebied van professioneel autorijden. Kortom, een schat aan infor matie voor managers, fleetowners, ac countants, vrije beroepen, enzovoort. Maar niet alleen voor de zakelijke rijder is het zaak zich nu op de Autokampioen te abonneren; ook de privé-automobilist krijgt met een abonnement op dit deskun dige magazine iedere veertien dagen een kleurrijk beeld van alles wat er in autoland gebeurt in de brievenbus. Bel voor een kennismakings-abonnement met 013-666666 en u ontvangt de eerste vier nummers, inclusief de special "Zaak en Auto", voor slechts 10 gulden.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1989 | | pagina 9