EuROPriTuiri
FRUIT
AUTOBRANCHE
NEEMT HET
MHJEU SERIEUS
GRATIS
MILIEU
BROCHURE
AUTO EN MILIEU:
ZO LIGGEN DE FEITEN
Militairen hebben
steun hard nodig
Zorgt u zelf voor het
l
Openbare les
Opstapcursus van de SVE
Autoverkeer wordt steeds "schoner"
t
10% KORTING
10% KORTING
Nieuwe kursus E.H.B.O.
Kom naar JOIS KLEDINGSHOP
DAMES OPGELET
Tot ziens bij JOlIS
Nieuwstraat 11 Middelharnis
A.S. zaterdag vijverdag
Gratis wateriest
Alleen zaterdag:
10 GOUDVISSEN
ƒ10.-
VIJVERVOLIE
7.95 p m^
Alleen zaterdag:
Jongerencursus
„Spreken in het openbaar"
Bijeenkomst op de avond van
de Tweede Kamerverkiezingen
50 ct. per kg
Hervatting zangavond
REINIGINGSMIDDEL
MILIEU-KEURING
ALTERNATIEF
MILIEUVRIENDELIJK
FAMILIEBERICHTEN
DANKBETUIGING 'l
Mede namens mijn man en kinderen - die mijn
man tijdens de duur van mijn verpleging zo goed
N hebben opgevangen - wil ik gaarne mijn dank
betuigen aan allen die van hun belangstelling
blijk gaven toen ik in het St. Clara Ziekenhuis te
Rotterdam en het Van Weel Bethesda Ziekenhuis
te Dirksland was opgenomen. De bezoeken van '1
ds. Kastelein en ds. Jongebreur zijn me tot steun
geweest en de kaarten, de bloemen, het fruit en de
bezoeken die ik kreeg hebben me goed gedaan.
Mijn hartelijk dank gaat ook uit naar de doktoren
en het verplegend personeel van beide ziekenhui
zen voor de liefdevolle zorg die ik van hen heb
mogen ondervinden.
Mevr. J. Arensman-v.d. Welle
Sommelsdijk, augustus 1989
Koomlust 33
De Nederlandse militair heeft het mate
rieel goed. Dat is een waarheid, waar op
het eerste gezicht weinig tegen in te
brengen is. Zeker, wanneer er een verge
lijking wordt gemaakt met vroeger jaren,
toen de militair een gulden per dag sol
dij kreeg en daarvoor om zes uur 's mor
gens moest opstaan en 's avonds om tien
uur in bed moest liggen.
Maar wie verder kijkt, komt tot de ont
dekking, dat steun aan militairen in
1989 wellicht harder nodig is dan ooit.
Militair-zijn is meer dan soldaatje
spelen.
Het leven van de 45000 jonge mannen
die jaarlijks voor de vervulling van hun
militaire dienstplicht worden opgeroe
pen, is zo totaal anders dan hun leven in
de burgermaatschappij, dat dit dikwijls
spanningen oproept. Grote problemen
thans zijn: het drankge(mis)bruik en
de verveling.
De krijgsmacht wil zelf veel doen aan de
oplossing van die problemen. Maar het
is duidelijk, dat de steun van particuliere
organisaties dringend nodig is. Het Pro
testants Interkerkelijk Thuisfront is zo'n
organosatie. Het werd 42 jaar geleden
opgericht om materiële steun aan de
geestelijke verzorging te geven. Vandaag
de dag doet het PIT dat nog steeds. Het
steunt de bijna honderd predikanten die
bij de marine, de landmacht en de lucht-
voor betaalbare dames- en kinderkleding
Geopend: iedere middag van 1 tot 5 uur.
U kunt vanaf heden uw WINTERKLEDING
weer inleveren;
iedere woensdag en donderdag van 1 tot 4 uur.
De Stichting Volwasseneneducatie Goeree-Overflak-
kee verzorgt naast haar Basiseducatie-activiteiten (lees-
en schrijfgroepen en Open Schoolgroepen) ook een
Opstapcursus.
Deze opstapcursus is voor volwassenen die willen door
leren maar over te weinig vooropleiding beschikken. De
opstapcursus is dus met recht een Opstap naar een ver
dere opleiding zoals Mavo, P.B.V.E. (primair Beroeps
gerichte Volwasseneneducatie), schriftelijk onderwijs
e.d.
Eenmaal per week is er les op maandagavond van 19.00
- 22.00 uur in het gebouw van de Stichting Volwassene
neducatie te Middelharnis. De vakken zijn Nederlands
en rekenen. Ook wordt in deze cursus aandacht besteed
een studievaardigheden zoals het maken van een ver
slag, het plannen van je studie, het leren studeren, het
concentreren etc.
Op maandag 11 september 1989 is er een openbare les
in het gebouw van de SVE, Kastanjelaan 3 te Middel
harnis, van 19.30 - 21.00 uur. Inlichtingen: telefoon
01870-3927 tussen 8.30 en 12.30 uur.
macht dienen. Voorts zorgt het PIT
mede voor de instandhouding van de 33
Protestantse Militaire Tehuizen in
Nederland en de Bondsrepubliek West-
Duitsland.
Deze PMT's, eigendom van Pro Rege,
zijn „huiskamers" in de direkte nabij
heid van kazernes, hier zijn mogelijkhe
den voor gesprekken, studie en ont
spanning. In 1988 werden meer dan een
miljoen bezoekers aan de PMT's geregi
streerd. Een bewijs, dat deze „huiska
mers" in een behoefte voorzien. In de
PMT's is frisdrank vele malen „popu
lairder" dan alcoholhoudende dran
ken!
Hoe nu het werk van het PIT te
steunen?
Dat kan door middel van een bijdrage
aan de jaarlijkse PIT-kollekte, die van
11 tot en met 16 september wordt
gehouden.
Ruim 22000 kollektanten gaan deze
week voor PIT op pad. Wie desondanks
U brengt deze week een halve
liter vijverwater, vult het analy
seformulier in en zaterdag ligt
het vijveradvies voor u klaar.
U kunt het water ook zaterdag
brengen en op de uitslag wach
ten (duurt alleen even).
Bij aankoop van een vijver
Doorlopend vertoning van
Velda's vijverinstructiefilm.
Enorme keus in vissen
en waterplanten.
op de UBBINK IJSVRIJHOUDER
en op alle fontelnpompen eni
spuitkoppen
water?
Want de rest hebben wij.
Denkt u over een tuinvijver, kom dan eerst naar Europatuin.
I We hebben echt alles op dit gebied;
I vijvers, beplanting, accessoires en
'n vakman met véél ervaring die u vertelt
hoe u te werk kunt gaan.
Vroonweg 23 - 3247 CG Dirksland
Telefoon: 01877-1354 b.g.g. 1390
geen kollektant{e) ontmoet, kan ook een
bijdrage overmaken op giro 5163 t.n.v.
PIT te Rijswijk.
De CNV jongerenorganisatie organi
seert een driedaagse cursus „Spreken in
het openbaar".
De cursus wordt gehouden op 21, 22 en
23 september a.s. in Dordrecht.
Waarom deze cursus?
In de praktijk blijkt dat een heleboel
jongeren het eng vinden om in het open
baar te spreken.
Van je hart geen moordkuil maken. Dat
is mooi gezegd maar nu de praktijk nog.
Zeggen wat je te zeggen hebt valt niet
altijd mee. Je wilt een ander overtuigen,
maar die valt je steeds in de rede. Je wilt
iets vertellen aan een groep, maar het is
of je tegen een muur praat.
Als je actief bent in de maatschappij
(binnen een organisatie of tijdens je
werk) heb je vaak met dit soort situaties
te maken.
Je mening uitdragen tijdens vergaderin
gen of andere bijeenkomsten. Een
spreekbeurt houden, een discussie voe
ren.
Kortom hoe breng je in het openbaar
wat je thuis zo mooi bedacht hebt?
In de cursus komen aan de orde:
- hoe voer je een gesprek;
- je mening geven tijdens
vergaderingen;
- het houden van een goede speech.
Tijdens de cursus wordt gewerkt met
praktische oefeningen en video.
De cursus is bestemd voor jongeren
onder de 28 jaar. De kosten zijn ƒ30,-
all-in en de reiskosten worden vergoed.
Leden van de CNV jongerenorganisatie
krijgen 50% korting. De cursus wordt
gegeven op 21,22 en 23 september a.s. in
„de Crabbenhof' te Dordrecht.
Maximaal kunnen 12 mensen deelne
men, geef je dus snel op bij de CNV jon
gerenorganisatie, tel. 030 - 913670.
Wanneer op woensdag 6 september 1989
om 19.00 uur de stembussen gesloten
worden, worden zoals gebruikelijk de
stemmen geteld. Ieder jaar weer een
enerverende aangelegenheid.
In Oostflakkee wordt de uitslag per
stembureau overgebracht naar het ge
meentekantoor aan de Eisenhowerlaan
1 te Oude Tonge, waar de Oostflakkeese
stemmen zullen worden geteld. Tevens
zal de uitslag daar bekend worden
gemaakt.
Iedereen die is geïnteresseerd in de uit
slag en daarover wat wil napraten met
anderen, onder wie natuurlijk ook de
plaatselijke politici, is vanaf 19.00 uur
welkom in het gemeentekantoor. Een
televisie om de uitslag op landelijk
niveau te volgen is aanwezig. Ook zal er
voor een hapje en een drankje worden
gezorgd.
Deze week:
JAMES GRIEVE
A. van ES
Korteweegje 40
DIRKSLAND
OUDDORP
Op D.V. donderdag 7 sep
tember hopen wij als Chr.
Zangvereniging „De Lof-
stem" weer een aanvang te
maken met het zingen van
de Psalmen. Mochten er
onder de lezers en lezeres
sen zijn die graag zingen,
en zich de lange winter
avonden dreigen te verve
len, dan is het misschien
raadzaam zich bij de ver
eniging aan te sluiten. U
bent daartoe op bovenge
noemde datun hartelijk
welkom (ook jeugdleden).
De zangavonden worden
elke donderdag van 20.00
tot 22.00 uur gehouden in
de Chr. school voor
L.H.N.O. „Westvoom",
Margrietweg 23 (ingang
tegenover politiebureau).
Kontaktpersonen bellen
1433 of 2491.
Hopelijk tot dan!
En breng anderen mee.
OOLTGENSPLAAT
De afdeUng Ooltgensplaat van E.H.B.O.
is voornemens om op 9 oktober 1989 met
een nieuwe kursus E.H.B.O. te starten.
Voorinformatie of inschrijving kan men
zich wenden tot mevrouw A. Schil-
peroort-Poortvliet, Galathesedijk 2,
Ooltgensplaat, telefoon 01873-1251.
De noodzaak van eerste hulp komt men
dagelijks tegen, ook in het huisgezin.
Een goede opleiding is een eerste ver
eiste. Gaat daarom deze winter een kur
sus volgen, waarvan u beslist geen spijt
zult hebben.
Met technische oplossingen en een beperkte
groei van het wegverkeer kan de autobranche in
Nederland voldoen aan de doelstellingen, die voor
het verkeer in het Nationaal Milieubeleidsplan
(NMP) staan. Dit zeggen de BOVAG en RAI in een
reactie op het plan. De branche-organisaties bena-
Dat auto en milieu met ell<aar te
mal<en hebben, is niets nieuws. Al
sinds de jaren '60 bestaan er op dit
gebied allerlei normen, die steeds
strenger zijn geworden. Wie de laat
ste tijd de media volgt, kan evenwel
tot de conclusie komen dat de auto
een grote boosdoener is. Nauwelijks i
is het kabinet gestruikeld over het ^^chte personenauto's uitgerust met
reiskostenforfait of de politieke partij- geavanceerde drieweg katalysa-
en beginnen flinke dingen te roepen. ,j,^ ^it loopt op naar 80 procent in
drukken het internationale karakter van verzuring
en broeikasteffect. Alleen milieu-eisen die in EG-
verband worden ingevoerd, kunnen optimaal ef
fect sorteren. De Nederlandse autobranche geeft
met haar milieu-beleid in Europa nu al de toon
aan, aldus de BOVAG en RAI.
Vlak na de komst van het Nationaal
Milieubeleidsplan spraken enkele
provincies over beperking van het
autoverkeer vanwege smogvorming.
En dat terwijl de autobranche het
milieuvraagstuk uitermate serieus
neemt. Hoe serieus bleek in 1988
toen de autoleveranciers met minis
ter Nijpels van VROM een afspraak
maakten over een financiële stimule
ringsregeling voor de verkoop van
schone auto's.
Milieuproblemen die vaak aan de au
to worden toegeschreven zijn: zure
regen en foto-chemische luchtveront
reiniging ("smog"), aantasting van de
1992. Daarna wordt de drieweg kata
lysator in EG-verband verplicht. Dan
praten we dus over 100 procent. Als
gevolg hiervan rijden er in 2000 al
leen nog maar "schone" auto's.
"Schoon" wil zeggen dat ze 80 tot 90
procent minder verontreinigde stof
fen uitstoten dan de auto's van pak
weg 1t(80.
"Schone" auto's verkopen is alleen
interessant als ze ook "schoon" rij
den.
RAI en BOVAG ijveren dan ook voor
een milieukeuring als onderdeel van
de APK. Dat is ook het plan van de
regering. Maar in de toekomst is de
1 - Katalysatorhuis, het omhulsel van
de katalysator.
2 - Katalysatormateriaal, dat bestaat
uit een dun laagje edelmetaal, dat
voor het schoonmaken van de uit
laatgassen zorgt.
3 - Uitlaatpijp.
ozonlaag en het broeikaseffect. Toch ^p,^ pgg ^a vier jaar verplicht. In de
is de auto geenszins de voornaamste gg^^jg ^jg^ jggr zou de auto dus niet
veroorzaker van deze milieuproble- ^vorden gekeurd. Dat is niet goed;
men. Zo is het aandeel van het weg- daarom is er voor die eerste periode
verkeer in de zure regen slechts 9 q^,^ gg^ jaarlijkse milieukeuring no
de emissie van stikstofoxyden en
koolwaterstoffen bedraagt slechts 0,4
tot 0,6 procent. Ook het idee van
"rekening rijden" dient volgens de
autobranche te worden verlaten. Het
is te duur, te ingewikkeld, fraudege
voelig en ontbeert een maatschappe
lijk draagvlak.
Als alternatief stellen BOVAG en RAI
voor om de automobilist, die een
openbaar vervoerkaart voor het
woon-werkverkeer koopt, te belonen
procent, terwijl de veeteelt, industrie,
centrales en raffinaderijen samen
voor minstens 30 pet. verantwoorde
lijk zijn.
Omdat de in Nederland verkochte
auto's in hoog tempo schoner wor
den, loopt het aandeel van auto's in
de oorzaken van zure regen terug.
Auto's worden zelfs zo "schoon", dat
de schadelijke uitworp van auto's in
dig. De autobranche streeft naar een
vrijwillige keuring die meeloopt met
het groot onderhoud van auto's. Con
trole daarop vindt plaats via de Stich
ting VVN, die al jaren de vrijwillige
veiligheidskeuring onder haar hoede
heeft.
BOVAG en RAI kunnen zich vereni-
Wie loodvrije benzine tankt, rijdt mi
lieuvriendelijker. (Shell-foto)
met een flinke korting (enige honder
den guldens) op zijn motorrijtuigen
belasting. Dit zou betaald moeten
worden door het tarief van deze be
lasting voor iedereen iets te verho
gen. Dit plan heeft de instemming
van het openbaar vervoer (NS en
ESQ) en van de ANWB. In opdracht
van de ANWB, BOVAG/RAI, ESO en
NS onderzoekt een organisatiebureau
nu de mate waarin het plan effectief
is en de praktische haalbaarheid.
de toekomst aanmerkelijk vermindert, gen met het overheidsbeleid, dat is
Nu zijn er gradaties in "schoon". Het gericht op een vermindering van de
beste "reinigingsmiddel" is de gere- voorziene verkeersgroei. Zij zijn het
gelde drieweg katalysator met lamb- echter ni^ met alle voorgestelde
da-sonde en elektronisch gestuurde middelen eens. Zo maken ze erop
brandstofinjectie. Naar schatting van attent dat afschaffing van het reiskos-
BOVAG en RAI is dit jaar, dank zij de tenforfait slechts een minimaal effect
fiscale stimuleringsregeling, minstens heeft: de door een onafhankelijk in-
25 procent van alle in Nederland ver- stituut geraamde vermindering van
Gezien de vele misverstanden, die
er leven over de rol van de auto in
de milieuproblematiek hebben BO
VAG en RAI een brochure samenge
steld met cijfermatige voorlichting
over dé relatie auto - milieu. Het
boekje zet alle feiten over auto's en
het milieu keurig op een rijtje en
geeft en passant tips hoe de auto
mobilist zo milieubewust mogelijk
kan rijden. Een heldere grafiek toont
aan hoe de feiten over de auto en
het milieu in de toekomst zullen
liggen. Conclusie: de toename van
het aantal auto's en het autogebruik
is geen bedreiging voor het milieu.
De milieu-brochure is voor iedereen
gratis verkrijgbaar bij elk BOVAG-au-
tobedrijf, ofte bestellen bij BOVAC-
RAI, postbus 7389, 1007 JJ Amster
dam.
Van de zure regen in Nederland komt 60 procent uit het buitenland
en 40 pet. uit Nederlandse bronnen. Van deze 40 pet. komt de helft
(20 pet. van het totaal) voor rekening van veeteelt en ongeveer een
kwart (9 procent van het totaal) wordt veroorzaakt door het
autoverkeer. Als in de toekomst alle Nederlandse personenauto's
over een geregelde drieweg-katalysator beschikken, vermindert het
aandeel van het wegverkeer in het veroorzaken van zure regen met
minstens 75 pet.
Stoffen, die vooral door het autover
keer in de lucht worden gebracht, Éijn
stikstofoxiden (NOx) en vluchtige or
ganische stoffen, zoals koolwaterstof
fen (CxHy). Door technische voorzie
ningen aan benzinemotoren (geregel
de drieweg-katalysator) kan de uit
stoot hiervan per auto met 80 tot 90
pet. verminderen. Na 1992 zullen
naar verwachting alleen nog auto's
met zo'n katalysator worden ver
kocht, zodat er in 2000 vrijwel uitslui
tend "schone" auto's rijden.
Voorzieningen aan dieselmotoren
moeten ertoe leiden dat zware
vrachtauto's ongeveer de helft scho
ner worden. Ondanks een groei van
het vrachtverkeer zullen de schadelij
ke emissies toch met 35 pet. afne
men.
Het resultaat van de technische op
lossingen plus de vermindering van
de verkeersgroei doet de uitstoot van
stoffen die zure regen veroorzaken
sterk dalen. Zo bedraagt de terug
gang bij personenauto's tussen 1980
en 2000 minstens 75 pet. en bij
vrachtauto's zo'n 35 pet. De doelstel
ling van het ministerie van VROM is
een afneming met 50 procent voor
alle sectoren samen. Het verkeer blijft
ruim binnen deze norm.
Zelfs bij een stijgend aantal auto's zal
de uitstoot van schadelijke stoffen
door het wegverkeer rond het jaar
2000 nog maar 25 procent bedragen
van wat het in 1980 was. In de toe
komst zal de personenauto een stuk
milieuvriendelijker (80 tot 90 procent
per auto) zijn dan nu. Tevens werkt
de auto-industrie er hard aan de au
to's steeds zuiniger te maken, zodat
ze minder brandstof verbruiken. Ove
rigens zijn de personenauto's sinds
1970 gemiddeld al 33 pet. zuiniger
geworden. Bovendien worden de au
to's steeds makkelijker "recyclebaar"
en gaan ze stiller rijden. De groei van
het wagenpark en het autogebruik
hoeft dus geen bedreiging voor het
milieu te vormen.
Een schoner milieu? Daar moeten we
samen aan werken.