EuROPriTuiri FRUIT AUTOBRANCHE NEEMT HET MHJEU SERIEUS GRATIS MILIEU BROCHURE AUTO EN MILIEU: ZO LIGGEN DE FEITEN Militairen hebben steun hard nodig Zorgt u zelf voor het l Openbare les Opstapcursus van de SVE Autoverkeer wordt steeds "schoner" t 10% KORTING 10% KORTING Nieuwe kursus E.H.B.O. Kom naar JOIS KLEDINGSHOP DAMES OPGELET Tot ziens bij JOlIS Nieuwstraat 11 Middelharnis A.S. zaterdag vijverdag Gratis wateriest Alleen zaterdag: 10 GOUDVISSEN ƒ10.- VIJVERVOLIE 7.95 p m^ Alleen zaterdag: Jongerencursus „Spreken in het openbaar" Bijeenkomst op de avond van de Tweede Kamerverkiezingen 50 ct. per kg Hervatting zangavond REINIGINGSMIDDEL MILIEU-KEURING ALTERNATIEF MILIEUVRIENDELIJK FAMILIEBERICHTEN DANKBETUIGING 'l Mede namens mijn man en kinderen - die mijn man tijdens de duur van mijn verpleging zo goed N hebben opgevangen - wil ik gaarne mijn dank betuigen aan allen die van hun belangstelling blijk gaven toen ik in het St. Clara Ziekenhuis te Rotterdam en het Van Weel Bethesda Ziekenhuis te Dirksland was opgenomen. De bezoeken van '1 ds. Kastelein en ds. Jongebreur zijn me tot steun geweest en de kaarten, de bloemen, het fruit en de bezoeken die ik kreeg hebben me goed gedaan. Mijn hartelijk dank gaat ook uit naar de doktoren en het verplegend personeel van beide ziekenhui zen voor de liefdevolle zorg die ik van hen heb mogen ondervinden. Mevr. J. Arensman-v.d. Welle Sommelsdijk, augustus 1989 Koomlust 33 De Nederlandse militair heeft het mate rieel goed. Dat is een waarheid, waar op het eerste gezicht weinig tegen in te brengen is. Zeker, wanneer er een verge lijking wordt gemaakt met vroeger jaren, toen de militair een gulden per dag sol dij kreeg en daarvoor om zes uur 's mor gens moest opstaan en 's avonds om tien uur in bed moest liggen. Maar wie verder kijkt, komt tot de ont dekking, dat steun aan militairen in 1989 wellicht harder nodig is dan ooit. Militair-zijn is meer dan soldaatje spelen. Het leven van de 45000 jonge mannen die jaarlijks voor de vervulling van hun militaire dienstplicht worden opgeroe pen, is zo totaal anders dan hun leven in de burgermaatschappij, dat dit dikwijls spanningen oproept. Grote problemen thans zijn: het drankge(mis)bruik en de verveling. De krijgsmacht wil zelf veel doen aan de oplossing van die problemen. Maar het is duidelijk, dat de steun van particuliere organisaties dringend nodig is. Het Pro testants Interkerkelijk Thuisfront is zo'n organosatie. Het werd 42 jaar geleden opgericht om materiële steun aan de geestelijke verzorging te geven. Vandaag de dag doet het PIT dat nog steeds. Het steunt de bijna honderd predikanten die bij de marine, de landmacht en de lucht- voor betaalbare dames- en kinderkleding Geopend: iedere middag van 1 tot 5 uur. U kunt vanaf heden uw WINTERKLEDING weer inleveren; iedere woensdag en donderdag van 1 tot 4 uur. De Stichting Volwasseneneducatie Goeree-Overflak- kee verzorgt naast haar Basiseducatie-activiteiten (lees- en schrijfgroepen en Open Schoolgroepen) ook een Opstapcursus. Deze opstapcursus is voor volwassenen die willen door leren maar over te weinig vooropleiding beschikken. De opstapcursus is dus met recht een Opstap naar een ver dere opleiding zoals Mavo, P.B.V.E. (primair Beroeps gerichte Volwasseneneducatie), schriftelijk onderwijs e.d. Eenmaal per week is er les op maandagavond van 19.00 - 22.00 uur in het gebouw van de Stichting Volwassene neducatie te Middelharnis. De vakken zijn Nederlands en rekenen. Ook wordt in deze cursus aandacht besteed een studievaardigheden zoals het maken van een ver slag, het plannen van je studie, het leren studeren, het concentreren etc. Op maandag 11 september 1989 is er een openbare les in het gebouw van de SVE, Kastanjelaan 3 te Middel harnis, van 19.30 - 21.00 uur. Inlichtingen: telefoon 01870-3927 tussen 8.30 en 12.30 uur. macht dienen. Voorts zorgt het PIT mede voor de instandhouding van de 33 Protestantse Militaire Tehuizen in Nederland en de Bondsrepubliek West- Duitsland. Deze PMT's, eigendom van Pro Rege, zijn „huiskamers" in de direkte nabij heid van kazernes, hier zijn mogelijkhe den voor gesprekken, studie en ont spanning. In 1988 werden meer dan een miljoen bezoekers aan de PMT's geregi streerd. Een bewijs, dat deze „huiska mers" in een behoefte voorzien. In de PMT's is frisdrank vele malen „popu lairder" dan alcoholhoudende dran ken! Hoe nu het werk van het PIT te steunen? Dat kan door middel van een bijdrage aan de jaarlijkse PIT-kollekte, die van 11 tot en met 16 september wordt gehouden. Ruim 22000 kollektanten gaan deze week voor PIT op pad. Wie desondanks U brengt deze week een halve liter vijverwater, vult het analy seformulier in en zaterdag ligt het vijveradvies voor u klaar. U kunt het water ook zaterdag brengen en op de uitslag wach ten (duurt alleen even). Bij aankoop van een vijver Doorlopend vertoning van Velda's vijverinstructiefilm. Enorme keus in vissen en waterplanten. op de UBBINK IJSVRIJHOUDER en op alle fontelnpompen eni spuitkoppen water? Want de rest hebben wij. Denkt u over een tuinvijver, kom dan eerst naar Europatuin. I We hebben echt alles op dit gebied; I vijvers, beplanting, accessoires en 'n vakman met véél ervaring die u vertelt hoe u te werk kunt gaan. Vroonweg 23 - 3247 CG Dirksland Telefoon: 01877-1354 b.g.g. 1390 geen kollektant{e) ontmoet, kan ook een bijdrage overmaken op giro 5163 t.n.v. PIT te Rijswijk. De CNV jongerenorganisatie organi seert een driedaagse cursus „Spreken in het openbaar". De cursus wordt gehouden op 21, 22 en 23 september a.s. in Dordrecht. Waarom deze cursus? In de praktijk blijkt dat een heleboel jongeren het eng vinden om in het open baar te spreken. Van je hart geen moordkuil maken. Dat is mooi gezegd maar nu de praktijk nog. Zeggen wat je te zeggen hebt valt niet altijd mee. Je wilt een ander overtuigen, maar die valt je steeds in de rede. Je wilt iets vertellen aan een groep, maar het is of je tegen een muur praat. Als je actief bent in de maatschappij (binnen een organisatie of tijdens je werk) heb je vaak met dit soort situaties te maken. Je mening uitdragen tijdens vergaderin gen of andere bijeenkomsten. Een spreekbeurt houden, een discussie voe ren. Kortom hoe breng je in het openbaar wat je thuis zo mooi bedacht hebt? In de cursus komen aan de orde: - hoe voer je een gesprek; - je mening geven tijdens vergaderingen; - het houden van een goede speech. Tijdens de cursus wordt gewerkt met praktische oefeningen en video. De cursus is bestemd voor jongeren onder de 28 jaar. De kosten zijn ƒ30,- all-in en de reiskosten worden vergoed. Leden van de CNV jongerenorganisatie krijgen 50% korting. De cursus wordt gegeven op 21,22 en 23 september a.s. in „de Crabbenhof' te Dordrecht. Maximaal kunnen 12 mensen deelne men, geef je dus snel op bij de CNV jon gerenorganisatie, tel. 030 - 913670. Wanneer op woensdag 6 september 1989 om 19.00 uur de stembussen gesloten worden, worden zoals gebruikelijk de stemmen geteld. Ieder jaar weer een enerverende aangelegenheid. In Oostflakkee wordt de uitslag per stembureau overgebracht naar het ge meentekantoor aan de Eisenhowerlaan 1 te Oude Tonge, waar de Oostflakkeese stemmen zullen worden geteld. Tevens zal de uitslag daar bekend worden gemaakt. Iedereen die is geïnteresseerd in de uit slag en daarover wat wil napraten met anderen, onder wie natuurlijk ook de plaatselijke politici, is vanaf 19.00 uur welkom in het gemeentekantoor. Een televisie om de uitslag op landelijk niveau te volgen is aanwezig. Ook zal er voor een hapje en een drankje worden gezorgd. Deze week: JAMES GRIEVE A. van ES Korteweegje 40 DIRKSLAND OUDDORP Op D.V. donderdag 7 sep tember hopen wij als Chr. Zangvereniging „De Lof- stem" weer een aanvang te maken met het zingen van de Psalmen. Mochten er onder de lezers en lezeres sen zijn die graag zingen, en zich de lange winter avonden dreigen te verve len, dan is het misschien raadzaam zich bij de ver eniging aan te sluiten. U bent daartoe op bovenge noemde datun hartelijk welkom (ook jeugdleden). De zangavonden worden elke donderdag van 20.00 tot 22.00 uur gehouden in de Chr. school voor L.H.N.O. „Westvoom", Margrietweg 23 (ingang tegenover politiebureau). Kontaktpersonen bellen 1433 of 2491. Hopelijk tot dan! En breng anderen mee. OOLTGENSPLAAT De afdeUng Ooltgensplaat van E.H.B.O. is voornemens om op 9 oktober 1989 met een nieuwe kursus E.H.B.O. te starten. Voorinformatie of inschrijving kan men zich wenden tot mevrouw A. Schil- peroort-Poortvliet, Galathesedijk 2, Ooltgensplaat, telefoon 01873-1251. De noodzaak van eerste hulp komt men dagelijks tegen, ook in het huisgezin. Een goede opleiding is een eerste ver eiste. Gaat daarom deze winter een kur sus volgen, waarvan u beslist geen spijt zult hebben. Met technische oplossingen en een beperkte groei van het wegverkeer kan de autobranche in Nederland voldoen aan de doelstellingen, die voor het verkeer in het Nationaal Milieubeleidsplan (NMP) staan. Dit zeggen de BOVAG en RAI in een reactie op het plan. De branche-organisaties bena- Dat auto en milieu met ell<aar te mal<en hebben, is niets nieuws. Al sinds de jaren '60 bestaan er op dit gebied allerlei normen, die steeds strenger zijn geworden. Wie de laat ste tijd de media volgt, kan evenwel tot de conclusie komen dat de auto een grote boosdoener is. Nauwelijks i is het kabinet gestruikeld over het ^^chte personenauto's uitgerust met reiskostenforfait of de politieke partij- geavanceerde drieweg katalysa- en beginnen flinke dingen te roepen. ,j,^ ^it loopt op naar 80 procent in drukken het internationale karakter van verzuring en broeikasteffect. Alleen milieu-eisen die in EG- verband worden ingevoerd, kunnen optimaal ef fect sorteren. De Nederlandse autobranche geeft met haar milieu-beleid in Europa nu al de toon aan, aldus de BOVAG en RAI. Vlak na de komst van het Nationaal Milieubeleidsplan spraken enkele provincies over beperking van het autoverkeer vanwege smogvorming. En dat terwijl de autobranche het milieuvraagstuk uitermate serieus neemt. Hoe serieus bleek in 1988 toen de autoleveranciers met minis ter Nijpels van VROM een afspraak maakten over een financiële stimule ringsregeling voor de verkoop van schone auto's. Milieuproblemen die vaak aan de au to worden toegeschreven zijn: zure regen en foto-chemische luchtveront reiniging ("smog"), aantasting van de 1992. Daarna wordt de drieweg kata lysator in EG-verband verplicht. Dan praten we dus over 100 procent. Als gevolg hiervan rijden er in 2000 al leen nog maar "schone" auto's. "Schoon" wil zeggen dat ze 80 tot 90 procent minder verontreinigde stof fen uitstoten dan de auto's van pak weg 1t(80. "Schone" auto's verkopen is alleen interessant als ze ook "schoon" rij den. RAI en BOVAG ijveren dan ook voor een milieukeuring als onderdeel van de APK. Dat is ook het plan van de regering. Maar in de toekomst is de 1 - Katalysatorhuis, het omhulsel van de katalysator. 2 - Katalysatormateriaal, dat bestaat uit een dun laagje edelmetaal, dat voor het schoonmaken van de uit laatgassen zorgt. 3 - Uitlaatpijp. ozonlaag en het broeikaseffect. Toch ^p,^ pgg ^a vier jaar verplicht. In de is de auto geenszins de voornaamste gg^^jg ^jg^ jggr zou de auto dus niet veroorzaker van deze milieuproble- ^vorden gekeurd. Dat is niet goed; men. Zo is het aandeel van het weg- daarom is er voor die eerste periode verkeer in de zure regen slechts 9 q^,^ gg^ jaarlijkse milieukeuring no de emissie van stikstofoxyden en koolwaterstoffen bedraagt slechts 0,4 tot 0,6 procent. Ook het idee van "rekening rijden" dient volgens de autobranche te worden verlaten. Het is te duur, te ingewikkeld, fraudege voelig en ontbeert een maatschappe lijk draagvlak. Als alternatief stellen BOVAG en RAI voor om de automobilist, die een openbaar vervoerkaart voor het woon-werkverkeer koopt, te belonen procent, terwijl de veeteelt, industrie, centrales en raffinaderijen samen voor minstens 30 pet. verantwoorde lijk zijn. Omdat de in Nederland verkochte auto's in hoog tempo schoner wor den, loopt het aandeel van auto's in de oorzaken van zure regen terug. Auto's worden zelfs zo "schoon", dat de schadelijke uitworp van auto's in dig. De autobranche streeft naar een vrijwillige keuring die meeloopt met het groot onderhoud van auto's. Con trole daarop vindt plaats via de Stich ting VVN, die al jaren de vrijwillige veiligheidskeuring onder haar hoede heeft. BOVAG en RAI kunnen zich vereni- Wie loodvrije benzine tankt, rijdt mi lieuvriendelijker. (Shell-foto) met een flinke korting (enige honder den guldens) op zijn motorrijtuigen belasting. Dit zou betaald moeten worden door het tarief van deze be lasting voor iedereen iets te verho gen. Dit plan heeft de instemming van het openbaar vervoer (NS en ESQ) en van de ANWB. In opdracht van de ANWB, BOVAG/RAI, ESO en NS onderzoekt een organisatiebureau nu de mate waarin het plan effectief is en de praktische haalbaarheid. de toekomst aanmerkelijk vermindert, gen met het overheidsbeleid, dat is Nu zijn er gradaties in "schoon". Het gericht op een vermindering van de beste "reinigingsmiddel" is de gere- voorziene verkeersgroei. Zij zijn het gelde drieweg katalysator met lamb- echter ni^ met alle voorgestelde da-sonde en elektronisch gestuurde middelen eens. Zo maken ze erop brandstofinjectie. Naar schatting van attent dat afschaffing van het reiskos- BOVAG en RAI is dit jaar, dank zij de tenforfait slechts een minimaal effect fiscale stimuleringsregeling, minstens heeft: de door een onafhankelijk in- 25 procent van alle in Nederland ver- stituut geraamde vermindering van Gezien de vele misverstanden, die er leven over de rol van de auto in de milieuproblematiek hebben BO VAG en RAI een brochure samenge steld met cijfermatige voorlichting over dé relatie auto - milieu. Het boekje zet alle feiten over auto's en het milieu keurig op een rijtje en geeft en passant tips hoe de auto mobilist zo milieubewust mogelijk kan rijden. Een heldere grafiek toont aan hoe de feiten over de auto en het milieu in de toekomst zullen liggen. Conclusie: de toename van het aantal auto's en het autogebruik is geen bedreiging voor het milieu. De milieu-brochure is voor iedereen gratis verkrijgbaar bij elk BOVAG-au- tobedrijf, ofte bestellen bij BOVAC- RAI, postbus 7389, 1007 JJ Amster dam. Van de zure regen in Nederland komt 60 procent uit het buitenland en 40 pet. uit Nederlandse bronnen. Van deze 40 pet. komt de helft (20 pet. van het totaal) voor rekening van veeteelt en ongeveer een kwart (9 procent van het totaal) wordt veroorzaakt door het autoverkeer. Als in de toekomst alle Nederlandse personenauto's over een geregelde drieweg-katalysator beschikken, vermindert het aandeel van het wegverkeer in het veroorzaken van zure regen met minstens 75 pet. Stoffen, die vooral door het autover keer in de lucht worden gebracht, Éijn stikstofoxiden (NOx) en vluchtige or ganische stoffen, zoals koolwaterstof fen (CxHy). Door technische voorzie ningen aan benzinemotoren (geregel de drieweg-katalysator) kan de uit stoot hiervan per auto met 80 tot 90 pet. verminderen. Na 1992 zullen naar verwachting alleen nog auto's met zo'n katalysator worden ver kocht, zodat er in 2000 vrijwel uitslui tend "schone" auto's rijden. Voorzieningen aan dieselmotoren moeten ertoe leiden dat zware vrachtauto's ongeveer de helft scho ner worden. Ondanks een groei van het vrachtverkeer zullen de schadelij ke emissies toch met 35 pet. afne men. Het resultaat van de technische op lossingen plus de vermindering van de verkeersgroei doet de uitstoot van stoffen die zure regen veroorzaken sterk dalen. Zo bedraagt de terug gang bij personenauto's tussen 1980 en 2000 minstens 75 pet. en bij vrachtauto's zo'n 35 pet. De doelstel ling van het ministerie van VROM is een afneming met 50 procent voor alle sectoren samen. Het verkeer blijft ruim binnen deze norm. Zelfs bij een stijgend aantal auto's zal de uitstoot van schadelijke stoffen door het wegverkeer rond het jaar 2000 nog maar 25 procent bedragen van wat het in 1980 was. In de toe komst zal de personenauto een stuk milieuvriendelijker (80 tot 90 procent per auto) zijn dan nu. Tevens werkt de auto-industrie er hard aan de au to's steeds zuiniger te maken, zodat ze minder brandstof verbruiken. Ove rigens zijn de personenauto's sinds 1970 gemiddeld al 33 pet. zuiniger geworden. Bovendien worden de au to's steeds makkelijker "recyclebaar" en gaan ze stiller rijden. De groei van het wagenpark en het autogebruik hoeft dus geen bedreiging voor het milieu te vormen. Een schoner milieu? Daar moeten we samen aan werken.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1989 | | pagina 4