Bondspenning voor voorzitter Ouddorpse Reddingsbrigade, dlir. L. Tom NIEUWS De weg naar huis uit de Kerken Klaaswaal feest door Gift voor majorettenkorps Orgelconcert Vincent de Vries Nieuwe Kerk Middelburg Uitslag Gevleugelde Vrienden Open podium in Klaaswaal VERVOLGVERHAAL Jan Knape Mzn. Biz. 2 .EILANDEN NIEUWS DINSDAG 18 JULI 1989 Bondsbestuurder A. J. Besling van de Reddingsbrigade (rechts) overhandigt dhr. L. Tom de bondspenning. Zaterdagmiddag j.l. ontving de voorzit ter van de Reddingsbrigade te Ouddorp, dhr. L. Tom, uit handen van bondsbe stuurder A. J. Besling de bondspen ning. Dhr. L. Tom is 25 jaar lid van de Red dingsbrigade. In 1977 werd hij tot voor zitter benoemd. Het werd een feestelijk samenzijn in het gebouwtje van de Reddingsbrigade aan het Flauwe Werk. Bij de uitreiking van de bondspenning waren ook burg. G. van Velzen en de bei de wethouders, dhr. L. Visser en dhr. H. Klepper, aanwezig. Hoezeer dhr. Tom met zijn werk verwe ven is, bleek wel uit de laconieke opmer king die hij plaatste nadat burg. van Vel zen hem een envelop met inhoud had overhandigd: „'k had liever een nieuwe boot gehad". In zijn toespraak gaf dhr. Besling een korte schets van de Reddingsbrigade in Ouddorp en van de samenwerking met dhr. Tom. Hij zei ondermeer: „We kennen elkaar al vanaf 1973. Er zijn in het verleden NED. HERV. KERK Beroepen te: Ederveen (toez.) Joh. Post, kand. te Ede; Veenendaal (toez.) C. M. Buijs te Gameren. Aangenomen naar: Amsterdam Chr. van Andel te Bergschenhoek; Utrecht (toez.) A. J. Zoutendijk te Groningen; Wassenaar (buitengewone wijkgem.) C. N. van Dis, kand. aldaar, die bedankte voor Genderen (toez.) en Heinenoord (toez.); Zeist H. Westerhout te Goede- reede; Schoonhoven (toez.) A. A. W. Boon te Kamerik. Bedankt voor: Harskamp A. Vlietstra jr. te Melissant. GEREF. KERKEN Beroepen te: Nieuw-Vennep drs. J. D. Kraan, verbonden aan de kerk van Amsterdam-Slootervaart-Osdorp voor de ontmoeting met moslims in het Chr. Onderwijs, wonende te Ermelo, die dit heus wel problemen geweest maar die zijn afgedaan. Het was vaak moeilijk om het werk van de Reddingsbrigade op de gemeente over te brengen. Langza merhand groeide er begrip. Tom is nu 12 jaar voorzitter. Het werk ligt hem na aan het hart. Hij is de stuwende en leidende kracht van de Reddingsbrigade. Wij zijn hem heel erg dankbaar en we wensen hem nog vele jaren toe". Burg. van Velzen had de uitdaging om een toespraak te houden aangenomen. Namens het gemeentebestuur bracht hij gelukwensen voor dhr. Tom over. „We hebben in het verleden veel met u van doen gehad", sprak hij, „maar alles moet groeien. U heeft niet altijd uw zin gekregen. De laatste jaren hebben we meer kunnen doen. De subsidie's zijn verhoogd en er is een reddingspost op de Brouwersdam gekomen". Hij prees voorts de inzet van dhr. Tom en het enthousiasme waarmee hij zijn werk doet. Namens de leden van de Reddingsbri gade overhandigde Andreas zijn voor zitter een mooi kado. beroep heeft aangenomen. Aangenomen naar: Den Helder drs. C. Corporaal te Enschede; Hardenberg drs. E. Zijlstra te Wilnis; Oosterhout (NB) drs. A. M. Los te Pijnacker en Nootdorp. GEREF. KERKEN (Vrijgemaakt) Aangenomen naar: Den Helder P. F. Lameris te Vollenhove-Kadoelen. Bedankt voor: Assen-Noord A. Kui- zinga te Zaamslag. CHR. GEREF. KERKEN Bedankt voor: Baam J. Jonkman te Enschede-West. Beroepen te: Klundert H. Peet, kand. te Apeldoorn. OUD GEREF GEM. IN NED Aangenomen naar: Bameveld als lerend ouderling D. Monster, wonende te Put- tershoek, die bedankte voor de overige beroepen. Beroepen te: Stavenisse, als lerend ouder ling T. Klok te Harskamp. Het 450-jarig bestaan van Klaaswaal is uitbundig herdacht en in Klaaswaal hebben ze nu de smaak pas goed te pak ken, zo lijkt het wel. In september zal het nieuwe sociaal cultureel centrum „Hoeckenisse" feeste lijk in gebruik worden genomen. Een aantal instellingen en voorzienin gen in Klaaswaal vindt in dat centrum een onderdak: de Stichting Buurtwerk Klaaswaal, de peuterspeelzaal „'t Ha ventje", de openbare bibliotheek Crom- strijen en „Gezellig Dansen". Zaterdag 9 september a.s. zal het ge bouw feestelijk worden geopend. Tal van aktiviteiten zullen plaatsvinden in de week na de officiële opening. Een van de eerste aktiviteiten is een expositie van werkstukken van beeldend kunste naars en vormgevers uit de regio. „Ate lier-Zuidzijde Kunstprojekten" coördi neert deze tentoonstelling en draagt zorg voor de inrichting. Nog in diezelfde week vindt een tweede expositie plaats van werkstukken van amateurs. Wanneer u echt creatief bent op het gebied van tekenen, schilderen, hand vaardigheid of textiele werkvormen heeft u hier een unieke kans om uw werkstukken tentoon te stellen. Of u zich nu hobbyist voelt, zondagschilder of vrijetijdsvuller: het maakt niet uit. „Atelier-Zuidzijde Kunstprojekten" zal een selektie voor deze expositie maken uit de inzendingen. Formulieren voor deelname aan de beroeps- of de amateursexpositie kunt u aanvragen bij „Atelier-Zuidzijde Kunst projekten", Zuidzijdsedijk 60, 3264 LJ Zuidzijde, telefoon 01866-1416. Van het Anjerfonds heeft het majoret tenkorps de Somi Girls een bedrag mogen ontvangen van 1.050,-. Dit bedrag zal in zijn geheel ten goede komen aan de nieuwe uniformen die kortgeleden zijn aangeschaft. Het 5e orgelconcert van de zomeravond serie die door de Stichting Orgelcen trum in de Nieuwe Kerk te Middelburg wordt georganiseerd, zal op dinsdag 25 juli worden gegeven door Vincent de Vries. Deze, thans 19-jarige, talentvolle orga nist, deed reeds op 10-jarige leeftijd met succes toelatingsexamen aan het Ko ninklijk Conservatorium te 's-Graven- hage. Een jaar later ontving hij een studiebeurs van de toenmalige Minister van WVC, waardoor hij bij de bekende Franse pianopedagoge en concertpia niste Janine Dacosta les kon nemen. Op zijn 12e jaar nam de concertpianist en pedagoog aan het Sweelinckconser- vatorium, Theo Bruins, hem onder zijn hoede. Naast het hoofdvak piano, studeert Vin cent de Vrieds ook hoofdvak orgel bij Wim van Beek en momenteel bij Bert Matter aan laatstgenoemd Conservato rium. Hij gaf reeds talrijke orgelrecitals op belangwekkende orgels in ons land en geniet daardoor al een grote be kendheid. Het programma dat zal worden uitge voerd vangt aan met een drietal bewer kingen van Jan Zwart, waaronder de Toccata over psalm 146. Vervolgens Concerto in D (bew. Jean Guillou) Antonio Vivaldi; Trio in G en Fuga Gigue in G, Johann Seb. Bach; Sonate V in D, Felix Mendelssohn; Sonate in E, Michael Chr. Festing; Introduction en Toccata, William Walond. Besloten wordt met de bewerking over psalm 138 van Feike Asma. Aanvang 20.00 uur. Vandaag aandacht voor drie waarde volle boeken die in de afgelopen maan den verschenen. Ik zou de verbindende lijn tussen dit drietal willen formuleren met de titel van één van de drie: 'De Chaos en het licht', revolultie en onder werping, zonde en genade. Bedenkend dat dr. Aalders in zijn boekje met name aandacht vraagt voor de boodschap van Groen van Prinsterer, is de indhoud van alle drie uitgaven te situeren in de negentiende eeuw. Dr. W. Aalders, Revolutie en Réveil. 1789-1989. Uitgeverij J. N. Voorhoeve te Den Haag. Paperback. 83 pag. Prijs 14,75. Op 14 juli aanstaande zal het 200 jaar zijn geleden dat in Parijs de Franse Revolutie zich baanbrak. Óp vele wijzen en vanuit diverse benadering is in de aflopen tijd aan dit breekpunt in de Europese geschiedenis aandacht gege ven. En nog meer zal wel volgen. Van de bekende - emeritus - predikant/lector/ publicist dr. Aalders verscheen boven genoemd werkje dat eveneens de revo lutiegebeurtenissen in de geest terug roept. Maar de waarde van dit geschrift ligt vooral daarin dat de auteur - en we verwachten van hem niet anders - de geestelijke processen sindsdien signa leert en toetst. Het uitgangspunt van dr. Aalders' boek je is dat Europa - en Nederland is daarin geen uitzondering; integendeel! - nog volop aan de invloed van de revolu tie is onderworpen. De Franse Revolutie immers bewerkte de doorbraak van het ideologische en daadwerkelijke onge loof in politiek en staatkunde. Met name de 19e-eeuwse historicus-staatsman Groen van Prinsterer heeft laten zien dat zich sedert de revolutiejaren een dramatisch konflikt afspeelt met als inzet de toekomst van het Christendom. In diens fundamentele werk 'Ongeloof en Revolutie' gaf hij een doorlichting van de geschiedenis als een geestelijk proces. En daarbij was zijn slotsom: „De Revolutie is een omwenteling van het Christendom; de Revolutie-leer is de religie van het ongeloof'. De kerndwa ling van de Revolutie is, naar een woord van Groen, dat zij de mens. het volk, maakt tot bron en maatstaf van gerech tigheid en recht. En laten de laatse decennia van onze 20e eeuw daarvan niet een toespitsing zien? Wie oren heeft, die hore! Wie ogen heeft, die zie! Welnu - dankbaarheid mag er zijn voor het feit dat de inmiddels bejaarde dr. Aalders op zijn eigen gepassioneerde wijze iets laat zien van deze ontwikke lingen - én het medicijn ertegen aan wijst. Hij doet dat in een viertal hoofd stukken. In het eerste geeft hij het funda mentele onderscheid tussen Revolutie en Réveil aan. „De Revolutie is de antipode van de Reformatie!" Vervolgens brengt hij in hoofdstuk II het adagium van de revolutie 'Vrijheid, gelijkheid en broeder schap' ter sprake. Ze tekent „de zelfver zekerdheid, de arrogantie, de hoogmoed van de revolutionaire geesten". Ongeloof en revolutie liggen in eikaars verlengde, aldus de inhoud van het dan volgende hoofdstuk. „De revolutie-leer is de reli gie van het ongeloof, (en staat) tot al wat op het geloof berust in negatieve betrek king". Tot slot de verhouding van Libe ralisme en Calvinisme. Die relatie te kende Groen van Prinsterer ooit in zijn persoonlijke positiebepaling: „Tegen alle wijsheid der mensen, bij het gevoel van eigen zwakheid, heb ik ten leus twee woorden als onderpand der zege: 'er staat geschreven!' en: 'er is geschied!' Een fundament tegen elk schutsge- vaarte, een wortel tegen iedere wervel wind van filosofisch ongeloof bestand". Een hartelijke aanbeveling van dr. Aal ders' boekje. Verder geïnteresseerden wijs ik nog op het blad Ecclesia, het orgaan van de Stichting Vrienden van dr. H. F. Kohlbrugge. In het nummer van 21 april 1989 is dr. Aalders' gelijkna mig referaat opgenomen, gehotiden op de laatste conferentie van de vrienden kring. Voor een proefnummer (nog beter een abonnement!) kunt u terecht op het adres Hessel Mulertstrat 7, 7731 CK Ommen; telef 05291-1384. De chaos en het licht, een halve- eeuw-lied, door mr. Isaac da Costa. Met inleiding en toelichting door K. van Walsem. Uitgeverij Den Hertog te Houten. Paperback. 105 pag. Prijs 18,75. In 1823, nog geen tien jaar nadat de Franse troepen Nederland hadden ver laten, verscheen een geschriftje dat tot titel had 'De bezwaren tegen de Geest der Eeuw'. Schrijver was de tot het Christendom bekeerde Jood Isaac da Costa, leerling van de grote contra revolutionaire denker Willem Bilder- dijk. In het genoemde geschrift ver loochent de jonge Da Costa zijn meester niet. Integendeel - zonder hem was dit scherpe boekje, waarin hij de geest van zijn tijd ontmaskert als zijnde die van de Revolutie, niet denkbaar geweest. Het werd hem niet in dank afgenomen. Het werd door het toonaangevende deel der natie ervaren als een steen in de rustige vijver van Neerlands brave burger schap. Een rustverstoorder was hij die zijn tijd typeerde als een eeuw van hoog moed, van geestelijke slavernij, van bij geloof, onkunde en duisternis. Da Costa is in de loop der jaren niet dezelfde gebleven. Met name rond 1834, enkele jaren na het overlijden van Bil- derdijk, kwam er een kentering in zijn denken. „Zijn ontwikkeling als romanticus bracht hem tot concessies aan de tijd geest. Dat is de voornaamste reden dat zijn isolement doorbroken werd". Zelf typeerde De Costa in een brief aan Groen van Prinsterer die evolutie in zijn denken als „de overgang van het contra tot het anti-revolutionaire standpunt". En dat was meer dan een accent verschil. Deze laatste volzin ontleen ik aan een fraai boekje dat onlangs verscheen. Ik duid op 'De Chaos en het Licht' dat de heer K. van Walsem samenstelde en dat enige tijd geleden bij Den Hertog te Houten als deel 3 van de serie 'Christe lijk Erfgoed' uitkwam. De heer Van Wal sem is leraar Nederlands aan de school voor voortgezet onderwjs Prins Maurits te Middelhamis. Blijkens de ondertitel laat het boek iets zien van 'Da Costa's ontwikkeling van 1823 tot 1860 en zijn laatste tijdzang'. Het boek zet in met een zesdelige, onge veer 50 pagina's tellende inleiding waar in die ontwikkeling wordt aangegeven. Overigens is een breed kader en met noten en een uitvoerige bibliografie onderbouwd. Alleen deze heldere uit eenzetting zou de aanschaf van het boekje al waard zijn. De Tijdzang uit 1850 aan de hand waarvan De Costa's ontwikkeling met name wordt aange- Isaac da Costa toond, is integraal opgenomen, kom pleet met Voorrede en door Van Walsem geannoteerd en toegelicht. Een tweetal bijlagen geeft tenslotte nog enige aan vullende documentatie. Al met al - een boekje, niet alleen geschikt voor geïnteresseerden in de Nederlandse literatuur, maar ook voor allen die belang stellen in de geestelijke en kerkelijke ontwikkelingen in de vorige eeuw. Met een compliment voor de auteur. O D. A. Detmar, Gods vrijmachtige genade aan een zonder verheerlijkt. Uitgeverij Frits Hardeman te Ede. Paperback. 111 pag. Prijs 14,95. Onder de predikanten uit de vorige eeuw die trouw waren aan Schrift en belijde nis èn die tevens bleven waar ze waren, namelijk in de kerk der vadere, neemt Dirk Adrianus Detmar een niet geringe plaats in. Hij was een geliefd prediker. Hij diende onder meer de gemeenten Wijk bij Heusden, Woerden en Ede. Op verzoek van een vriend beschreef ds. Detmar zijn geestelijke levensweg. In een tiental brieven verhaalde hij van zijn eerste levensjaren, zijn krachtda dige verandering, zijn komen tot en leven uit Christus, alsmede zijn ver wachting van de zaligheid. De twee laat ste brieven bevatten een woord van waarschuwing, bemoediging en ver troosting. Frits Hardeman gaf de bundel onlangs in herdruk uit. Daaraan deed hij goed. 'Bekeringsgeschiedenissen' zijn niet in. Misschien dat het voortdurend en louter lezen van dergelijke boekjes niet geheel zonder risico is. Zo snel worden ervarin gen van één persoon tot maatstaf voor anderen gehanteerd. Toch geef ik aan dit boekske een hartelijke aanbeveling mee. Met name om het zo te lezen als ds. Det mar het bedoelde. Zelf wenste hij „ieder die mijn geschrijf mocht lezen, vooral datgene wat de verandering van mijn keuze en levenswijze betreft, onder het oog te brengen dat dit geschreven is tot ere Gods en tot aansporing en opwek king van mijn medemens, maar niet, volstrekt niet, om deze weg tot richts noer te stellen. Ik gevoel geen andere bedoeling te hebben dan om deze of gene tot nut en zegen te ver strekken". Vooral met het oog op dat laatste zij het ter lezing aanbevolen. DIRKSLAND Uitslag Moeskroen, 128 km, 340 duiven. Ie duif 8.30 14.11 m.p.m. Ie 40 prijzen. Comb, de Jong-Tieleman: 1; Comb. C. Nagtegaal: 2,7,12,19,20,35,40; N. H. v. d. Groef: 3,9,11,16,41; KI. de Jong: 4,17, 18,21,23,29,31,36; J. Kleynenberg: 5,6, 10,22,25,30,33; W. Nieuwland: 8; Mevr. Yzelenberg: 13, 14, 32, 34; L. S. v. d. Baan: 15, 27, 28, 37, 38; J. C. Roodzant: 24; Joh. Koppelman: 26, 39. In september zal het gebouws „Hoecke nisse", een sociaal-cultureelcentrum in Klaaswaal, in gebruik worden genomen. Tal van aktiviteiten vinden plaats in de week na de officiële opening. Op vrijdag 15 september wordt er een „Open Po dium" gehouden. Iedereen die iets van zijn of haar kun nen wil laten zien en horen is van harte welkom. Of het nu om playbacken gaat of een optreden met zang of dans, muziek of toneel: het maakt niet uit, alles is welkom. Ook de leeftijd komt geen belemmering. Jong talent kent geen leeftijd. Inschrijven kunt u tot 1 september a.s. Voor informatie kiunt u telefoneren met Joke van Wensveen, 01864-1646 of Nolda Boels, 01864-2206. - 17 - Niet uitgegeven manuscript, beschikbaar gesteld door M. A. Knape Ze spreken geen woord. Hij graaft diep in het gebeurde van deze avond, zó diep heeft hij nog nimmer in gebeurtenissen gegraven. IHij woelt het gepasseerde om en om, hij probeert er bij te denken. Hij wordt instinctief gewaar, dat deze avond gewichtig kan worden in zijn leven, er komt een ommekeer, misschien is de ommekeer er reeds. Het is wel nodig om zich daarvan rekenschap te geven. Hij peinst. De donkere schaduwen van de huizen, de schaarse voorbijgangers, de eenzame lantaarns op de straathoeken leiden zijn aan dacht af, daarom kijkt hij naar de grond, en Betje groet de voorbijgangers „g'navond". Moeder zat bij een nachtlampje kousen te stop pen. As je mot dan wil je wel!.... Waerom doe je toch aoltoas zoa leelijk tegen m'n?!.... Je ken wel bie ons in komme weune wat mien betreft.... Heeft Betje dat niet gezegd! Het is precies in zijn geheu gen blijven hangen, zijn geheugen is soms won derlijk goed. Het is maar, dat hij geen verband kan leggen tussen de feiten, die zijn geheugen voor hem bewaart. Nu legt hij verband. Betje heeft het waarlijk gezegd en het zou een ongedachte oplossing zijn. Want moeder,.... wat moet er van moeder worden als hij gaat trouwen! Hij verdient niet genoege om ze te kunnen onder houden, bij het armbestuur zal ze geen onder stand willen vragen. Hij is zo gewend, dat haar wil het einde van alles is, dat hij het armbestuur dade lijk uit zijn gedachten zet. Je ken wel bie ons in komme weune wat mien betreft. Zeker, dat kan, waar er twee eten daar kunnen er drie eten. Het windt hem op, de schaduwen van de huizen hin deren hem niet langer, de straatlantaarns lonken hem tegen, hij groet de weinige voorbijgangers met een hartelijk „g'nnacht".... Maar nee, nee.... hij schudt zijn hoofd tegen de flonkerende ster ren, die zich uit het zwart van de hemel hebben losgemaakt, nu zijn ogen aan het duister gewend zijn. Hij zal het niet kunnen toelaten: moeder in huis. Het zal een voortdurende twist geven. Er is niemand, die met de oude vrouw overweg kan dan hij. Het komt omdat hij zo'n goeiige sul is. Hij voelt, dat hij een kleur krijgt als hij dit bedenkt. Zijn moeder heeft hem nooit geld gegeven.... hij heeft geen spaarpot zoals andere jongens. Hoe heeft ze het kunnen doen! Dat is iets ondoorgron- delijks voor hem. Hij wil ze niet in huis nemen, al zo uze het zelf willen, en al zou Betje het willen, het gebeurt niet. Zijn gedachten staan voor een moment stil als hij beseft, dat hij iets anders zou kunnen willen dan zijn moeder, hoe is het moge lijk! „Noait van z'n leven", heeft ze gezegd en dat geeft hem zijn rust weerom. Maar het is toch mooi van Betje, dat ze het voorgesteld heeft. Hij vindt het zó mooi, dat hij plotseling zijn pas inhoudt en zegt: „Ik vinde je toch wel een goed meisje". Hij kucht verlegen, nu het er uit is klinkt het dwaas in zijn oren. „Ik vinde je toch wel een goed meisje". Het is ongewoon, van heel lang geleden, toen ze voor het eerst met elkander meegingen. Hij kucht nog eens en gaat vlugger lopen alsof hij van iets wegvlucht. Maar Betje weerhoudt hem. „Je mot niet zoa holle, Wullem, ik binne tenden aesem!" Dit onge wone heeft haar vastgegrepen, de bekoring van vroeger is over haar gekomen. Ze heeft er een flauwe herinnering aan bewaard, het is plotseling eer opgedoken uit de vriesnacht, het gaat naast hen met gelijke tred als ze zelf gaan, het is tussen hen. Ze waren langzaam aan oude mensen geworden, „oude vrijers" vinden de buren. De mond van Willem heeft toverwoorden gesproken, die haar hart weer jong hebben gemaakt. Hij moet die woorden herhalen: „Wat zei je daer, Wullem?" Maar hij doet het niet. Hij geeft alleen een verle gen bevestiging: ,Jae, echt, ik meen het". Zwijgend ondergaat ze haar nieuwe geluk. Ze stappen.... En hij graaft weer in de gebeurtenissen tot hij plotseling uitvalt: „Ik hadde wel aores tegen d'r uutgepakt as 't m'n eige moeder nie was". Ze gromt ongelovig. Nee, dat zou hij niet gedaan hebben. Maar met dat te zeggen heeft hij zijn gedachtengang voor haar bloot gelegd. Hij zou de oude vrouw anders behandeld hebben, beweert hij, ....misschien, ze trekt het in twijfel. Ze verge lijkt haar eigen houding met zijn dreigende woor den, ze denkt oneerbiedig over zijn moeder als aan een oude kat, die telkens krabt met vlijm scherpe nagels. En ze wordt zich plotseling bewust, dat ze vanavond een offer heeft willen brengen. Het maakt haar niet hovaardig, ze geeft er Willem een verklaring van hoe ze dat heeft kunnen doen: „Het komt deur moeder".... Hij knikt, dankbaar dat ze zulk een moeder gehad heeft. Hij voelt iets van jaloersheid, het moet een geluk zijn voor het hele leven als men door zo'n moeder groot gebracht is. En ineens is het of er een geheim aan hem wordt onthuld. Hij zegt zachtjes: „Me moeste aollebei mar prebeere om net as je moeder te worren". Ze raadt zijn gedachten. Ze gelooft nu ook wel, dat moeder een kind van God was, een stil kind van God. Moeder leefde op aarde reeds in de hemel, maar ze sprak er nooit van. En waar ze kwam bracht ze iets, dat niet van deze aarde is, vrede en rust, en een vast vertrouwen op den Heere. Betje vindt het jammer, dat ze het vroeger niet heeft geweten.... Trachten om als moeder te worden, heeft Willem gezegd. Als dominee het haar voorstelde zou ze hem antwoorden: „'t Zal zoa makkelijk niet gaen, domenee". Zo heeft ze het dikwijls gehoord. Maar deze avond is vol inti miteit geworden, dat maakt het onmogelijke mogelijk. Ze heeft behoefte om dit geluk volko men te maken. Het zou volkomen zijn als ze bei den als moeder waren. Haar hoofd raakt heel even zijn arm onder het voortgaan: „Jae, laede m'n dat prebeere".... Het lijkt wel of ze een ver bond sluiten. Ze komen bij het huisje, ze vat de klink van de deur om die open te doen. De deur is op slot, natuurlijk, want moeder is er niet meer. Die zat vroeger te wachtenj, achter de laag neergetrokken lamp, en ze legde haar bril op haar naaiwerk om een bakje in te schenken. Nu is de kamer een zaam, verlaten als een geplunderde stad, de broers en zusters hebben dat gedaan. Het kan aan haar geluk geen afbreuk doen, ze zal proberen om er niet aan te denken, ze zal het hen vergeven. Ze zoekt in haar keurszak naar de huissleutel, Willem neemt die uit haar handen, het slot knarst bij het opengaan. Hij zet de deur nodigend op een kier: „ziedaer".... „Gae je er nog mee in?" „Nee, lae 'k dat niet doeë, 't is al zoa laete". (wordt vervolgd) 4: 4: 4: 4: 4: Nieuwe boeken O ********¥*¥*****¥***********¥4■*******¥'^*'^'^*'^'^'^**'^¥*'^'^*l^>^'^J^'^'^l^l^*l^'^'^>^lf4■*4■***^

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1989 | | pagina 2