Bondspenning voor voorzitter
Ouddorpse Reddingsbrigade, dlir. L. Tom
NIEUWS
De weg
naar huis
uit de Kerken
Klaaswaal feest door
Gift voor majorettenkorps
Orgelconcert Vincent de Vries
Nieuwe Kerk Middelburg
Uitslag Gevleugelde Vrienden
Open podium in Klaaswaal
VERVOLGVERHAAL
Jan Knape Mzn.
Biz. 2
.EILANDEN NIEUWS
DINSDAG 18 JULI 1989
Bondsbestuurder A. J. Besling van de Reddingsbrigade (rechts)
overhandigt dhr. L. Tom de bondspenning.
Zaterdagmiddag j.l. ontving de voorzit
ter van de Reddingsbrigade te Ouddorp,
dhr. L. Tom, uit handen van bondsbe
stuurder A. J. Besling de bondspen
ning.
Dhr. L. Tom is 25 jaar lid van de Red
dingsbrigade. In 1977 werd hij tot voor
zitter benoemd.
Het werd een feestelijk samenzijn in het
gebouwtje van de Reddingsbrigade aan
het Flauwe Werk.
Bij de uitreiking van de bondspenning
waren ook burg. G. van Velzen en de bei
de wethouders, dhr. L. Visser en dhr. H.
Klepper, aanwezig.
Hoezeer dhr. Tom met zijn werk verwe
ven is, bleek wel uit de laconieke opmer
king die hij plaatste nadat burg. van Vel
zen hem een envelop met inhoud had
overhandigd: „'k had liever een nieuwe
boot gehad".
In zijn toespraak gaf dhr. Besling een
korte schets van de Reddingsbrigade in
Ouddorp en van de samenwerking met
dhr. Tom.
Hij zei ondermeer: „We kennen elkaar
al vanaf 1973. Er zijn in het verleden
NED. HERV. KERK
Beroepen te: Ederveen (toez.) Joh. Post,
kand. te Ede; Veenendaal (toez.) C. M.
Buijs te Gameren.
Aangenomen naar: Amsterdam Chr.
van Andel te Bergschenhoek; Utrecht
(toez.) A. J. Zoutendijk te Groningen;
Wassenaar (buitengewone wijkgem.) C.
N. van Dis, kand. aldaar, die bedankte
voor Genderen (toez.) en Heinenoord
(toez.); Zeist H. Westerhout te Goede-
reede; Schoonhoven (toez.) A. A. W.
Boon te Kamerik.
Bedankt voor: Harskamp A. Vlietstra jr.
te Melissant.
GEREF. KERKEN
Beroepen te: Nieuw-Vennep drs. J. D.
Kraan, verbonden aan de kerk van
Amsterdam-Slootervaart-Osdorp voor
de ontmoeting met moslims in het Chr.
Onderwijs, wonende te Ermelo, die dit
heus wel problemen geweest maar die
zijn afgedaan. Het was vaak moeilijk
om het werk van de Reddingsbrigade op
de gemeente over te brengen. Langza
merhand groeide er begrip. Tom is nu 12
jaar voorzitter. Het werk ligt hem na aan
het hart. Hij is de stuwende en leidende
kracht van de Reddingsbrigade. Wij zijn
hem heel erg dankbaar en we wensen
hem nog vele jaren toe".
Burg. van Velzen had de uitdaging om
een toespraak te houden aangenomen.
Namens het gemeentebestuur bracht hij
gelukwensen voor dhr. Tom over.
„We hebben in het verleden veel met u
van doen gehad", sprak hij, „maar alles
moet groeien. U heeft niet altijd uw zin
gekregen. De laatste jaren hebben we
meer kunnen doen. De subsidie's zijn
verhoogd en er is een reddingspost op de
Brouwersdam gekomen".
Hij prees voorts de inzet van dhr. Tom
en het enthousiasme waarmee hij zijn
werk doet.
Namens de leden van de Reddingsbri
gade overhandigde Andreas zijn voor
zitter een mooi kado.
beroep heeft aangenomen.
Aangenomen naar: Den Helder drs. C.
Corporaal te Enschede; Hardenberg
drs. E. Zijlstra te Wilnis; Oosterhout
(NB) drs. A. M. Los te Pijnacker en
Nootdorp.
GEREF. KERKEN (Vrijgemaakt)
Aangenomen naar: Den Helder P. F.
Lameris te Vollenhove-Kadoelen.
Bedankt voor: Assen-Noord A. Kui-
zinga te Zaamslag.
CHR. GEREF. KERKEN
Bedankt voor: Baam J. Jonkman te
Enschede-West.
Beroepen te: Klundert H. Peet, kand.
te Apeldoorn.
OUD GEREF GEM. IN NED
Aangenomen naar: Bameveld als lerend
ouderling D. Monster, wonende te Put-
tershoek, die bedankte voor de overige
beroepen.
Beroepen te: Stavenisse, als lerend ouder
ling T. Klok te Harskamp.
Het 450-jarig bestaan van Klaaswaal is
uitbundig herdacht en in Klaaswaal
hebben ze nu de smaak pas goed te pak
ken, zo lijkt het wel.
In september zal het nieuwe sociaal
cultureel centrum „Hoeckenisse" feeste
lijk in gebruik worden genomen.
Een aantal instellingen en voorzienin
gen in Klaaswaal vindt in dat centrum
een onderdak: de Stichting Buurtwerk
Klaaswaal, de peuterspeelzaal „'t Ha
ventje", de openbare bibliotheek Crom-
strijen en „Gezellig Dansen".
Zaterdag 9 september a.s. zal het ge
bouw feestelijk worden geopend.
Tal van aktiviteiten zullen plaatsvinden
in de week na de officiële opening. Een
van de eerste aktiviteiten is een expositie
van werkstukken van beeldend kunste
naars en vormgevers uit de regio. „Ate
lier-Zuidzijde Kunstprojekten" coördi
neert deze tentoonstelling en draagt
zorg voor de inrichting.
Nog in diezelfde week vindt een tweede
expositie plaats van werkstukken van
amateurs.
Wanneer u echt creatief bent op het
gebied van tekenen, schilderen, hand
vaardigheid of textiele werkvormen
heeft u hier een unieke kans om uw
werkstukken tentoon te stellen. Of u zich
nu hobbyist voelt, zondagschilder of
vrijetijdsvuller: het maakt niet uit.
„Atelier-Zuidzijde Kunstprojekten" zal
een selektie voor deze expositie maken
uit de inzendingen.
Formulieren voor deelname aan de
beroeps- of de amateursexpositie kunt u
aanvragen bij „Atelier-Zuidzijde Kunst
projekten", Zuidzijdsedijk 60, 3264 LJ
Zuidzijde, telefoon 01866-1416.
Van het Anjerfonds heeft het majoret
tenkorps de Somi Girls een bedrag
mogen ontvangen van 1.050,-.
Dit bedrag zal in zijn geheel ten goede
komen aan de nieuwe uniformen die
kortgeleden zijn aangeschaft.
Het 5e orgelconcert van de zomeravond
serie die door de Stichting Orgelcen
trum in de Nieuwe Kerk te Middelburg
wordt georganiseerd, zal op dinsdag 25
juli worden gegeven door Vincent de
Vries.
Deze, thans 19-jarige, talentvolle orga
nist, deed reeds op 10-jarige leeftijd met
succes toelatingsexamen aan het Ko
ninklijk Conservatorium te 's-Graven-
hage. Een jaar later ontving hij een
studiebeurs van de toenmalige Minister
van WVC, waardoor hij bij de bekende
Franse pianopedagoge en concertpia
niste Janine Dacosta les kon nemen.
Op zijn 12e jaar nam de concertpianist
en pedagoog aan het Sweelinckconser-
vatorium, Theo Bruins, hem onder
zijn hoede.
Naast het hoofdvak piano, studeert Vin
cent de Vrieds ook hoofdvak orgel bij
Wim van Beek en momenteel bij Bert
Matter aan laatstgenoemd Conservato
rium. Hij gaf reeds talrijke orgelrecitals
op belangwekkende orgels in ons land
en geniet daardoor al een grote be
kendheid.
Het programma dat zal worden uitge
voerd vangt aan met een drietal bewer
kingen van Jan Zwart, waaronder de
Toccata over psalm 146. Vervolgens
Concerto in D (bew. Jean Guillou)
Antonio Vivaldi; Trio in G en Fuga
Gigue in G, Johann Seb. Bach; Sonate V
in D, Felix Mendelssohn; Sonate in E,
Michael Chr. Festing; Introduction en
Toccata, William Walond.
Besloten wordt met de bewerking over
psalm 138 van Feike Asma.
Aanvang 20.00 uur.
Vandaag aandacht voor drie waarde
volle boeken die in de afgelopen maan
den verschenen. Ik zou de verbindende
lijn tussen dit drietal willen formuleren
met de titel van één van de drie: 'De
Chaos en het licht', revolultie en onder
werping, zonde en genade. Bedenkend
dat dr. Aalders in zijn boekje met name
aandacht vraagt voor de boodschap van
Groen van Prinsterer, is de indhoud van
alle drie uitgaven te situeren in de
negentiende eeuw.
Dr. W. Aalders, Revolutie
en Réveil. 1789-1989.
Uitgeverij J. N. Voorhoeve
te Den Haag. Paperback.
83 pag. Prijs 14,75.
Op 14 juli aanstaande zal het 200 jaar
zijn geleden dat in Parijs de Franse
Revolutie zich baanbrak. Óp vele wijzen
en vanuit diverse benadering is in de
aflopen tijd aan dit breekpunt in de
Europese geschiedenis aandacht gege
ven. En nog meer zal wel volgen. Van de
bekende - emeritus - predikant/lector/
publicist dr. Aalders verscheen boven
genoemd werkje dat eveneens de revo
lutiegebeurtenissen in de geest terug
roept. Maar de waarde van dit geschrift
ligt vooral daarin dat de auteur - en we
verwachten van hem niet anders - de
geestelijke processen sindsdien signa
leert en toetst.
Het uitgangspunt van dr. Aalders' boek
je is dat Europa - en Nederland is
daarin geen uitzondering; integendeel! -
nog volop aan de invloed van de revolu
tie is onderworpen. De Franse Revolutie
immers bewerkte de doorbraak van het
ideologische en daadwerkelijke onge
loof in politiek en staatkunde. Met name
de 19e-eeuwse historicus-staatsman
Groen van Prinsterer heeft laten zien
dat zich sedert de revolutiejaren een
dramatisch konflikt afspeelt met als
inzet de toekomst van het Christendom.
In diens fundamentele werk 'Ongeloof
en Revolutie' gaf hij een doorlichting
van de geschiedenis als een geestelijk
proces. En daarbij was zijn slotsom: „De
Revolutie is een omwenteling van het
Christendom; de Revolutie-leer is de
religie van het ongeloof'. De kerndwa
ling van de Revolutie is, naar een woord
van Groen, dat zij de mens. het volk,
maakt tot bron en maatstaf van gerech
tigheid en recht. En laten de laatse
decennia van onze 20e eeuw daarvan
niet een toespitsing zien? Wie oren heeft,
die hore! Wie ogen heeft, die zie!
Welnu - dankbaarheid mag er zijn voor
het feit dat de inmiddels bejaarde dr.
Aalders op zijn eigen gepassioneerde
wijze iets laat zien van deze ontwikke
lingen - én het medicijn ertegen aan
wijst. Hij doet dat in een viertal hoofd
stukken. In het eerste geeft hij het funda
mentele onderscheid tussen Revolutie en
Réveil aan. „De Revolutie is de antipode
van de Reformatie!" Vervolgens brengt
hij in hoofdstuk II het adagium van de
revolutie 'Vrijheid, gelijkheid en broeder
schap' ter sprake. Ze tekent „de zelfver
zekerdheid, de arrogantie, de hoogmoed
van de revolutionaire geesten". Ongeloof
en revolutie liggen in eikaars verlengde,
aldus de inhoud van het dan volgende
hoofdstuk. „De revolutie-leer is de reli
gie van het ongeloof, (en staat) tot al wat
op het geloof berust in negatieve betrek
king". Tot slot de verhouding van Libe
ralisme en Calvinisme. Die relatie te
kende Groen van Prinsterer ooit in zijn
persoonlijke positiebepaling: „Tegen
alle wijsheid der mensen, bij het gevoel
van eigen zwakheid, heb ik ten leus twee
woorden als onderpand der zege: 'er
staat geschreven!' en: 'er is geschied!'
Een fundament tegen elk schutsge-
vaarte, een wortel tegen iedere wervel
wind van filosofisch ongeloof bestand".
Een hartelijke aanbeveling van dr. Aal
ders' boekje. Verder geïnteresseerden
wijs ik nog op het blad Ecclesia, het
orgaan van de Stichting Vrienden van
dr. H. F. Kohlbrugge. In het nummer
van 21 april 1989 is dr. Aalders' gelijkna
mig referaat opgenomen, gehotiden op
de laatste conferentie van de vrienden
kring. Voor een proefnummer (nog beter
een abonnement!) kunt u terecht op het
adres Hessel Mulertstrat 7, 7731 CK
Ommen; telef 05291-1384.
De chaos en het licht, een halve-
eeuw-lied, door mr. Isaac da Costa.
Met inleiding en toelichting door
K. van Walsem.
Uitgeverij Den Hertog te Houten.
Paperback. 105 pag. Prijs 18,75.
In 1823, nog geen tien jaar nadat de
Franse troepen Nederland hadden ver
laten, verscheen een geschriftje dat tot
titel had 'De bezwaren tegen de Geest
der Eeuw'. Schrijver was de tot het
Christendom bekeerde Jood Isaac da
Costa, leerling van de grote contra
revolutionaire denker Willem Bilder-
dijk. In het genoemde geschrift ver
loochent de jonge Da Costa zijn meester
niet. Integendeel - zonder hem was dit
scherpe boekje, waarin hij de geest van
zijn tijd ontmaskert als zijnde die van de
Revolutie, niet denkbaar geweest. Het
werd hem niet in dank afgenomen. Het
werd door het toonaangevende deel der
natie ervaren als een steen in de rustige
vijver van Neerlands brave burger
schap. Een rustverstoorder was hij die
zijn tijd typeerde als een eeuw van hoog
moed, van geestelijke slavernij, van bij
geloof, onkunde en duisternis.
Da Costa is in de loop der jaren niet
dezelfde gebleven. Met name rond 1834,
enkele jaren na het overlijden van Bil-
derdijk, kwam er een kentering in zijn
denken.
„Zijn ontwikkeling als romanticus
bracht hem tot concessies aan de tijd
geest. Dat is de voornaamste reden dat
zijn isolement doorbroken werd". Zelf
typeerde De Costa in een brief aan
Groen van Prinsterer die evolutie in zijn
denken als „de overgang van het contra
tot het anti-revolutionaire standpunt".
En dat was meer dan een accent
verschil.
Deze laatste volzin ontleen ik aan een
fraai boekje dat onlangs verscheen. Ik
duid op 'De Chaos en het Licht' dat de
heer K. van Walsem samenstelde en dat
enige tijd geleden bij Den Hertog te
Houten als deel 3 van de serie 'Christe
lijk Erfgoed' uitkwam. De heer Van Wal
sem is leraar Nederlands aan de school
voor voortgezet onderwjs Prins Maurits
te Middelhamis. Blijkens de ondertitel
laat het boek iets zien van 'Da Costa's
ontwikkeling van 1823 tot 1860 en zijn
laatste tijdzang'.
Het boek zet in met een zesdelige, onge
veer 50 pagina's tellende inleiding waar
in die ontwikkeling wordt aangegeven.
Overigens is een breed kader en met
noten en een uitvoerige bibliografie
onderbouwd. Alleen deze heldere uit
eenzetting zou de aanschaf van het
boekje al waard zijn. De Tijdzang uit
1850 aan de hand waarvan De Costa's
ontwikkeling met name wordt aange-
Isaac da Costa
toond, is integraal opgenomen, kom
pleet met Voorrede en door Van Walsem
geannoteerd en toegelicht. Een tweetal
bijlagen geeft tenslotte nog enige aan
vullende documentatie.
Al met al - een boekje, niet alleen
geschikt voor geïnteresseerden in de
Nederlandse literatuur, maar ook voor
allen die belang stellen in de geestelijke
en kerkelijke ontwikkelingen in de
vorige eeuw. Met een compliment voor
de auteur.
O
D. A. Detmar, Gods vrijmachtige
genade aan een zonder verheerlijkt.
Uitgeverij Frits Hardeman te Ede.
Paperback. 111 pag. Prijs 14,95.
Onder de predikanten uit de vorige eeuw
die trouw waren aan Schrift en belijde
nis èn die tevens bleven waar ze waren,
namelijk in de kerk der vadere, neemt
Dirk Adrianus Detmar een niet geringe
plaats in. Hij was een geliefd prediker.
Hij diende onder meer de gemeenten
Wijk bij Heusden, Woerden en Ede.
Op verzoek van een vriend beschreef ds.
Detmar zijn geestelijke levensweg. In
een tiental brieven verhaalde hij van
zijn eerste levensjaren, zijn krachtda
dige verandering, zijn komen tot en
leven uit Christus, alsmede zijn ver
wachting van de zaligheid. De twee laat
ste brieven bevatten een woord van
waarschuwing, bemoediging en ver
troosting.
Frits Hardeman gaf de bundel onlangs
in herdruk uit. Daaraan deed hij goed.
'Bekeringsgeschiedenissen' zijn niet in.
Misschien dat het voortdurend en louter
lezen van dergelijke boekjes niet geheel
zonder risico is. Zo snel worden ervarin
gen van één persoon tot maatstaf voor
anderen gehanteerd. Toch geef ik aan dit
boekske een hartelijke aanbeveling mee.
Met name om het zo te lezen als ds. Det
mar het bedoelde. Zelf wenste hij „ieder
die mijn geschrijf mocht lezen, vooral
datgene wat de verandering van mijn
keuze en levenswijze betreft, onder het
oog te brengen dat dit geschreven is tot
ere Gods en tot aansporing en opwek
king van mijn medemens, maar niet,
volstrekt niet, om deze weg tot richts
noer te stellen. Ik gevoel geen
andere bedoeling te hebben dan om
deze of gene tot nut en zegen te ver
strekken".
Vooral met het oog op dat laatste zij het
ter lezing aanbevolen.
DIRKSLAND
Uitslag Moeskroen, 128 km, 340 duiven.
Ie duif 8.30 14.11 m.p.m. Ie 40
prijzen.
Comb, de Jong-Tieleman: 1; Comb. C.
Nagtegaal: 2,7,12,19,20,35,40; N. H. v.
d. Groef: 3,9,11,16,41; KI. de Jong: 4,17,
18,21,23,29,31,36; J. Kleynenberg: 5,6,
10,22,25,30,33; W. Nieuwland: 8; Mevr.
Yzelenberg: 13, 14, 32, 34; L. S. v. d.
Baan: 15, 27, 28, 37, 38; J. C. Roodzant:
24; Joh. Koppelman: 26, 39.
In september zal het gebouws „Hoecke
nisse", een sociaal-cultureelcentrum in
Klaaswaal, in gebruik worden genomen.
Tal van aktiviteiten vinden plaats in de
week na de officiële opening. Op vrijdag
15 september wordt er een „Open Po
dium" gehouden.
Iedereen die iets van zijn of haar kun
nen wil laten zien en horen is van harte
welkom. Of het nu om playbacken gaat
of een optreden met zang of dans,
muziek of toneel: het maakt niet uit,
alles is welkom. Ook de leeftijd komt
geen belemmering. Jong talent kent
geen leeftijd.
Inschrijven kunt u tot 1 september a.s.
Voor informatie kiunt u telefoneren met
Joke van Wensveen, 01864-1646 of
Nolda Boels, 01864-2206.
- 17 -
Niet uitgegeven manuscript,
beschikbaar gesteld door
M. A. Knape
Ze spreken geen woord.
Hij graaft diep in het gebeurde van deze
avond, zó diep heeft hij nog nimmer in
gebeurtenissen gegraven. IHij woelt het
gepasseerde om en om, hij probeert er
bij te denken. Hij wordt instinctief
gewaar, dat deze avond gewichtig kan
worden in zijn leven, er komt een
ommekeer, misschien is de ommekeer er reeds.
Het is wel nodig om zich daarvan rekenschap te
geven. Hij peinst. De donkere schaduwen van de
huizen, de schaarse voorbijgangers, de eenzame
lantaarns op de straathoeken leiden zijn aan
dacht af, daarom kijkt hij naar de grond, en Betje
groet de voorbijgangers „g'navond".
Moeder zat bij een nachtlampje kousen te stop
pen. As je mot dan wil je wel!.... Waerom doe je
toch aoltoas zoa leelijk tegen m'n?!.... Je ken wel
bie ons in komme weune wat mien betreft.... Heeft
Betje dat niet gezegd! Het is precies in zijn geheu
gen blijven hangen, zijn geheugen is soms won
derlijk goed. Het is maar, dat hij geen verband
kan leggen tussen de feiten, die zijn geheugen
voor hem bewaart. Nu legt hij verband. Betje heeft
het waarlijk gezegd en het zou een ongedachte
oplossing zijn. Want moeder,.... wat moet er van
moeder worden als hij gaat trouwen!
Hij verdient niet genoege om ze te kunnen onder
houden, bij het armbestuur zal ze geen onder
stand willen vragen. Hij is zo gewend, dat haar wil
het einde van alles is, dat hij het armbestuur dade
lijk uit zijn gedachten zet. Je ken wel bie ons in
komme weune wat mien betreft. Zeker, dat kan,
waar er twee eten daar kunnen er drie eten. Het
windt hem op, de schaduwen van de huizen hin
deren hem niet langer, de straatlantaarns lonken
hem tegen, hij groet de weinige voorbijgangers
met een hartelijk „g'nnacht".... Maar nee, nee....
hij schudt zijn hoofd tegen de flonkerende ster
ren, die zich uit het zwart van de hemel hebben
losgemaakt, nu zijn ogen aan het duister gewend
zijn. Hij zal het niet kunnen toelaten: moeder in
huis. Het zal een voortdurende twist geven. Er is
niemand, die met de oude vrouw overweg kan dan
hij. Het komt omdat hij zo'n goeiige sul is. Hij
voelt, dat hij een kleur krijgt als hij dit bedenkt.
Zijn moeder heeft hem nooit geld gegeven.... hij
heeft geen spaarpot zoals andere jongens. Hoe
heeft ze het kunnen doen! Dat is iets ondoorgron-
delijks voor hem. Hij wil ze niet in huis nemen, al
zo uze het zelf willen, en al zou Betje het willen,
het gebeurt niet. Zijn gedachten staan voor een
moment stil als hij beseft, dat hij iets anders zou
kunnen willen dan zijn moeder, hoe is het moge
lijk! „Noait van z'n leven", heeft ze gezegd en dat
geeft hem zijn rust weerom. Maar het is toch mooi
van Betje, dat ze het voorgesteld heeft. Hij vindt
het zó mooi, dat hij plotseling zijn pas inhoudt en
zegt: „Ik vinde je toch wel een goed meisje".
Hij kucht verlegen, nu het er uit is klinkt het
dwaas in zijn oren. „Ik vinde je toch wel een goed
meisje". Het is ongewoon, van heel lang geleden,
toen ze voor het eerst met elkander meegingen.
Hij kucht nog eens en gaat vlugger lopen alsof hij
van iets wegvlucht.
Maar Betje weerhoudt hem. „Je mot niet zoa
holle, Wullem, ik binne tenden aesem!" Dit onge
wone heeft haar vastgegrepen, de bekoring van
vroeger is over haar gekomen. Ze heeft er een
flauwe herinnering aan bewaard, het is plotseling
eer opgedoken uit de vriesnacht, het gaat naast
hen met gelijke tred als ze zelf gaan, het is tussen
hen. Ze waren langzaam aan oude mensen
geworden, „oude vrijers" vinden de buren. De
mond van Willem heeft toverwoorden gesproken,
die haar hart weer jong hebben gemaakt. Hij
moet die woorden herhalen: „Wat zei je daer,
Wullem?"
Maar hij doet het niet. Hij geeft alleen een verle
gen bevestiging: ,Jae, echt, ik meen het".
Zwijgend ondergaat ze haar nieuwe geluk. Ze
stappen.... En hij graaft weer in de gebeurtenissen
tot hij plotseling uitvalt: „Ik hadde wel aores tegen
d'r uutgepakt as 't m'n eige moeder nie was".
Ze gromt ongelovig. Nee, dat zou hij niet gedaan
hebben. Maar met dat te zeggen heeft hij zijn
gedachtengang voor haar bloot gelegd. Hij zou de
oude vrouw anders behandeld hebben, beweert
hij, ....misschien, ze trekt het in twijfel. Ze verge
lijkt haar eigen houding met zijn dreigende woor
den, ze denkt oneerbiedig over zijn moeder als
aan een oude kat, die telkens krabt met vlijm
scherpe nagels. En ze wordt zich plotseling
bewust, dat ze vanavond een offer heeft willen
brengen. Het maakt haar niet hovaardig, ze geeft
er Willem een verklaring van hoe ze dat heeft
kunnen doen: „Het komt deur moeder"....
Hij knikt, dankbaar dat ze zulk een moeder gehad
heeft. Hij voelt iets van jaloersheid, het moet een
geluk zijn voor het hele leven als men door zo'n
moeder groot gebracht is. En ineens is het of er
een geheim aan hem wordt onthuld. Hij zegt
zachtjes: „Me moeste aollebei mar prebeere om
net as je moeder te worren".
Ze raadt zijn gedachten. Ze gelooft nu ook wel,
dat moeder een kind van God was, een stil kind
van God. Moeder leefde op aarde reeds in de
hemel, maar ze sprak er nooit van. En waar ze
kwam bracht ze iets, dat niet van deze aarde is,
vrede en rust, en een vast vertrouwen op den
Heere. Betje vindt het jammer, dat ze het vroeger
niet heeft geweten.... Trachten om als moeder te
worden, heeft Willem gezegd. Als dominee het
haar voorstelde zou ze hem antwoorden: „'t Zal
zoa makkelijk niet gaen, domenee". Zo heeft ze
het dikwijls gehoord. Maar deze avond is vol inti
miteit geworden, dat maakt het onmogelijke
mogelijk. Ze heeft behoefte om dit geluk volko
men te maken. Het zou volkomen zijn als ze bei
den als moeder waren. Haar hoofd raakt heel
even zijn arm onder het voortgaan: „Jae, laede
m'n dat prebeere".... Het lijkt wel of ze een ver
bond sluiten.
Ze komen bij het huisje, ze vat de klink van de
deur om die open te doen. De deur is op slot,
natuurlijk, want moeder is er niet meer. Die zat
vroeger te wachtenj, achter de laag neergetrokken
lamp, en ze legde haar bril op haar naaiwerk om
een bakje in te schenken. Nu is de kamer een
zaam, verlaten als een geplunderde stad, de
broers en zusters hebben dat gedaan. Het kan aan
haar geluk geen afbreuk doen, ze zal proberen om
er niet aan te denken, ze zal het hen vergeven.
Ze zoekt in haar keurszak naar de huissleutel,
Willem neemt die uit haar handen, het slot knarst
bij het opengaan. Hij zet de deur nodigend op een
kier: „ziedaer"....
„Gae je er nog mee in?"
„Nee, lae 'k dat niet doeë, 't is al zoa laete".
(wordt vervolgd)
4: 4:
4: 4:
4:
Nieuwe boeken
O
********¥*¥*****¥***********¥4■*******¥'^*'^'^*'^'^'^**'^¥*'^'^*l^>^'^J^'^'^l^l^*l^'^'^>^lf4■*4■***^