EIÜVIIDEII-rilEUWS Overdenking vanDix)! De weg naar huis uit de Heilige Schrift Promotiedag Ouddorp zaterdag 1 juli a.s. HET KIJKVENSTER Vlooienmarkt Samaritaan Jan Knape Mzn. 01870 4844 Onafhankelijk HYPOTHEEK-ADVIES ^^4^ MOTTSNPLAAG MOEIUJKS KORREKTIS De andere zijde SEGRAFENISGELD TERUG? SOOMBLAPVEÜKNIPPER AAN DE ROL een huis ffll verkopen... Makelaar Tamboer VERVOLGVERHAAL - 12 - Niet uitgegeven manuscript, beschikbaar gesteld door M. A. Knape 2e Blad VRIJDAG 30 JUNI 1989 No. 5812 blik op kerk en samenleving - Nogeens: de Synodale uitspraak - Hoelang nog Hervormd? De zaak waarover ik vorige week schreef - de geruchtmakende uitspraak van de Hervormde Synode inzake het verbod van tuchtmaatregelen op praktiserende homo's - houdt ons ook deze keer nog bezig. En niet alleen óns, maar, zoals de pers ook vermeldde, velen in en buiten de Nederlandse Hervormde Kerk. Inmiddels is het eerste gravamen - bezwaarschrift - tegen de uitspraak van de Synode, verzonden door de kerke- raad van Stellendam, en waarschijnlijk zal het door vele andere worden ge volgd. De synodeleden die tegen de motie hebben gestemd beraden zich op verdere stappen, maar hebben beloofd te zullen afwachten tot het moderamen zich heeft uitgesproken over de vraag wat de consequenties van de Synodale uitspraak zijn. Is het inderdaad zo dat een kerkeraad aan banden is gelegd inzake de tuchtoefening in zijn ge meente? Dan is dat een ingrijpen van bovenaf in de bevoegdheid van een plaatselijke kerkeraad, hetgeen in strijd zou zijn met het Gereformeerde kerk recht. Nog fundamenteler is, dat het Schriftge zag in het geding is. De bijbel doet over homosexualiteit een aantal uitspraken die er niet om liegen. Ook al wordt van daag van een bepaalde theologische zijde telkens weer verklaard dat we bij voorbeeld in de geschiedenis van So dom geen veroordeling aantreffen van deze zonde, maar wel van de schending van het recht van gastvrijheid, dan nog blijft recht overeind staan wat de apostel Paulus over dit kwaad in het begin van zijn Romeinenbrief schrijft. Maar dat daargelaten, want de argumenten pro en contra zijn al uit den treure herhaald. Het gaat erom dat datgene wat de Schrift met ronde woorden zonde noemt, geen zonde meer mag heten. Tussen haakjes: in mijn bijdrage van vorige week had de zetter ervan ge maakt: „zondag mag geen zonde wor den genoemd".... Dat zal iedereen wel met hem eens zijn geweest, terwijl alle lezers de bedoeling ook wel zullen heb ben begrepen. Dat vandaag nogal eens wordt opgemerkt dat de zondag een zon- dedag is geworden is weer een ander ver haal, maar dat is hier niet aan de orde. In de geschieden kerken is door deze kwestie de vraag weer opgekomen hoe lang Schriftgetrouwe ambtsdragers en gemeenteleden nog Hervormd zullen kunnen blijven. Dat kan natuurlijk nie mand zeggen. Er zijn wel meer stormen over de vaderlandse kerk gegaan die vrij spoedig weer gingen liggen. Ds. J. H. Velema, die al jarenlang droomt van één kerk voor allen die de naam „Gereformeerd" willen dragen, zag in KOERS van vorige week (23 juni) zijn kans alweer schoon en het Refor matorisch Dagblad van zaterdag 24 pikte het meteen op. Als er een breuk zou komen in de Hervormde Kerk, aldus Velema, „dan ontstaat er een heel nieuwe situatie, een situatie waar ik al zo lang op gehoopt heb. Als dat zou gebeuren, dan zijn alle kerken die achter de Akte van Afscheiding staan, verplicht om met de broeders te spreken, liefst de volgende dag, om samen in deze lage landen weer op te trekken onder één kerkdak. Alleen de kerk scheidt ons en als het kerkver- schil dan weg zou vallen zijn we zwaar verplicht één te worden". Ik heb me het al vaker afgevraagd, maar ik doe het nü weer: zou Velema dat nu écht zien zitten, Gereformeerde Bon ders en Gereformeerden en Vrijgemaak- ten en Christelijk Gereformeerden en Gereformeerde Gemeente-mensen en Oud Gereformeerden, allemaal onder één kerkdak? Dan heeft hij een groot geloof - óf hij is een onverbeterlijke idealist. Waarnemer P.S. Terwijl ik bezig was met het schrij ven van dit stukje kreeg ik een tele foontje van de redaktie dat er een brief was binnengekomen van een Gereformeerd predikant van „het eiland" over deze materie, die ik uiteraard niet meer kon verwerken. Misschien dat ik er later op terug kom. b.v. Deze dag staat weer in het teken van het 50-jarig bestaan van de Ondernemers Vereniging „Ouddorp" er zullen weer diverse eigen ondernemers met hun waren buiten staan en enkele verenigin gen uit Ouddorp promoten hun club/ vereniging. Op het terrein Nelisse zijn weer enkele kinderaktiviteiten zoals een Poppenkast en een Springkussen, men kan ook weer een ritje maken met de oude Brandweerauto en men kan mee rijden met het PARKERtreintje, deze bijzondere attraktie heeft de evenemen tencommissie in samenwerking met Parker, "s werelds grootste fabrikant van schrijfinstrumenten naar Ouddorp kun nen halen. Reizigers in de leeftijd van vier tot tachtig jaar kunnen zich aan melden. De trein vertrekt vanaf het ter rein Nelisse, men kan gratis een kaartje krijgen bij de deelnemende winkeleers bij aankoop van 50,- zonder kaartje betaalt u 1,00 per rit. De commissie heeft nogal wat moeite moeten doen om de kiddy-trein, een typisch Amerikaans, Disneyland-achtig voertuig naar Ouddorp te halen. Parker is nu eenjaar of twee bezig met een serie van dergelijke attrakties en de aanvra gen lopen storm. Wij zijn er van over tuigd dat met name moeders met zeer jonge kindeme plezier aan de kiddy- trein zullen beleven, het is volkomen zonder gevaar en wat is er plezieriger om vriendelijk naar omstanders te zwaaien uit een trein waar ook Mickey Mouse in heeft gereden? Tijdens deze promotiedag zal bij Boek handel van Koppen, bij aankoop van een Parker pen, uw naam GRATIS wor den gegraveerd. Kortom het belooft weer een gezellige dag te worden in Ouddorp en wij heten u allen welkom. •^t Deze vraag- en antwoord-rubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kosteloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Post bus 8, Middelharnis, met in de linker bovenhoek „Vragen-rubriek" vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antiïccrd :r. itze rubriek worden ge publiceerd. Graag zou ik van u willen weten wat dit voor beestje is. In het voorjaar is mijn hele huis ermee bezaaid. Antwoord: Dat tere vlindertje was een bontmot. U moet dus uw klerenkasten en vooral uw bontmantels, suèdejassen met bontvoering of -kragen, en alle vachtjes in huis nazien. Controleer voor alle zekerheid ook de dekenkist en uw vloerbedekking. Een bontmot is iets gro ter dan de kleermot maar kleiner dan de tapijtmot. Het vlindertje is de Tinea pel- lionella en heeft grijze tot geelachtige voorvleugeltjes, waarop vaak donkere stippen te zien zijn. Haar larven leven in een stevig kokertje, dat er uitziet als een dikke worm. Deze cocons bouwen zij zelf op uit eigen spinsel. Die schuilplaat sen worden telkens vergroot naarmate de larven groeien. De kip is zwart, het lichaam lichter getint. De mottenlarven ruiken precies, waar de lekkerste hapjes te vinden zijn. Vooral de vette randen van een kraag en kleding met vlekken laten zij zich goed smaken. Als u kle dingstukken of dekens voor lange tijd opbergt, moet u die dus eerst goed was sen of chemisch laten reinigen. U kunt met een lichte huishoudinsecticide spui ten, maar u moet dat af en toe herhalen, omdat er ook later nog eitjes kunnen uit komen. Verder is van belang, dat u gere geld tot in alle uithoeken stofzuigt. Dus ook onder en achter kasten en andere moeilijk verplaatsbare meubelen. Bij het typewerk kreeg ik kleine spatten van rode korrektielak op een nieuwe pantalon. Met de bekende vlekkenmiddelen kreeg ik die er niet uit. Weet u een betere medicijn om die spetters radicaal te verwijderen? Antwoord: Er bestaat nog geen korrek- tiemiddel om die stencil-korrektielak uit textiel te verwijderen. Dit vanwege de chemische samenstelling en het gedrag van die snel hardende lak. Er is echter een (iets duurdere) oplossing: wanneer de spatten zo klein zijn als u schrijft, kan de harde lak met stof en al worden weg gesneden en daarna kunnen de gaatjes in uw pantalon onzichtbaar worden gestopt. SAPPEL OM D€ SAPPEN! Is het waar, dat kleine kinderen geen appel sap meer mogen drinken? En wat schuilt daar voor gevaar in? Antwoord: Volgens een proefschrift van dr. C. M. F. Kneepkens kunnen appel en peresap bij dagelijks gebruik door kleine kinderen leiden tot chronische diarree, maar alléén als er (te) weinig vet voorkomt in hun voeding. Die sappen bevatten nl. erg veel fructose (vruchten- suiker), die in dat geval niet volledig door het lichaam kan worden opgeno men en in de dikke darm door bacteriën tot gisting wordt gebracht. Bespeurt u winderigheid, diarree, of hebben kinde ren buikkrampen, dan kunt u beter geen appel- of peresap meer geven en daarna het vetgehalte in de voeding verbeteren. „En op dezelfde dag, als het nu avond geworden as, zeideHijtothen: Laat ons overvaren aan de ander zijde". (Markus 4 35) Het was een dag vol onderwijs van de Heere jezus aan de schare en in het bij zonder aan Zijn discipelen geweest. Hij was begonnen met de gelijkenis van de zaaier: Dat het goede zaad van het Evangelie op zeer verschillende plaat sen terechtkomt. Wat het gevolg daarvan is voor de dag van de oogst. Gode zij dank valt er ook zaad in goede aarde, waar het dertig-, zestig- en zelfs hon derdvoudige vrucht draagt. Het werk van een evangeliedienaar, getrouwe ouders en vele anderen in de dienst des Heeren is niet tevergeefs! De Dag der dagen zal het openbaren. Nü vraagt het „slechts" geloof en vertrouwen, dat Hij Zijn Woord waar zal maken.... De gelijkenis van de kaars, die niet onder de koornmaat of onder het bed gezet moet worden, volgde op die van de zaaier. Ze zou nutteloos gemaakt wor den en doven of zelfs grote schade aan richten door de vuurzee, die het gevolg zou zijn van plaatsing onder het bed. Hier wordt het Woord Gods wee rop een andere wijze voorgesteld: Doof het niet; weersta het niet in de goddelijke bedoe ling ervan! Het zou de verschrikkelijkste gevolgen voor u kunnen hebben: Los van het Woord Gods is er geen waarach tig leven mogelijk. U speelt met vuur, dat als een oordeel over u dreigt te komen als u er niet opmerkzaam en biddend op let en bij leeft! Wat u ten zegen is gegeven zou uw oordeel verzwaren.... De wondere werking van het goede zaad van het Evangelie heeft de Heiland ver volgens gepredikt in de gelijkenis van de ijverige landman, die na gedane arbeid sliep en opstond, nacht en dag. Het zaad sproot uit en werd lang, maar hij wist zelf niet hoe. Het wonder van de was dom in de natuur is het beeld van het wonder van de Geesteswerking in het Koninkrijk Gods. God zorgt Zelf in Zijn vrijmachtige genade, dat de arbeid in Zijn dienst niet ijdel is. Ziende op het gebod mag er blindheid zijn voor de uit komst, maar het werk van de Geest moet zijn tijd krijgen: Laat het maar aan de Heere over, want Hij wil er ook alleen de eer van hebben! Het is en blijft een won der in onze ogen; wij zien het, maar doorgronden 't niet.... Wat het goede zaad van Evangelie der genade Gods voor zondaren uitwerkt in mensenhanden wordt gebundeld tot een machtig volk als korenvelden op de akker dezer wereld. De kinderen van het Koninkrijk Gods vormen tezamen dat éne Godsrijk waarin eeuwen en volke ren omspannen worden. Het is de Kerk van alle tijden en plaat sen. Klein in alles begonnen als het mos terdzaad, dat van alle zaden, die de mens zaait, het kleinste is maar uitgroeit tot een grote boom van wel drie meter hoog. Waarin de vogels zich kunnen nestelen en schaduw vinden tegen de hitte van de dag, tot bescherming van hun jongen en met beloften voor allen. De gemeenschap der heiligen is een zegen in deze tijd: Zij geeft de moeden steun; ze biedt bescherming voor alle gevaar; het is er goed voor ouders en kin deren in de beslotenheid van het erg des verbonds! Hier wordt de rust geschonken.... Wat een bijzondere dag is die dag van Jezus' onderwijs aan de schare en Zijn discipelen geweest. Na de opkomende vijandschap van de schriftgeleerden, waar het vorige hoofdstuk van spreekt, is het als schuilen ze nu weer onder Zijn vleugelen en mag alles door de vrede bloeien. Was het niet om te willen vast houden? Een hemel op aarde! Een dag dat ze de heilgeheimen des Heeren zien mochten! Maar dan wordt het avond. De nacht zal volgen. Een storm zal losbreken. De baren zullen over hun schip slaan en de Heere Jezus zal daarbij slapen, hoe ang stig ze ook zijn! Pas op hun noodge- schrei zal Hij grote wonderen doen: Hen redden uit gevaar en de dreigende gol ven tot rust brengen, want ze moeten weten dat de rust niet hier maar elders is. Welke zegeningen u ook moogt ontvan gen, het is slechts een voorschot op wat nog te wachten staat. Al hebt u geproefd en gesmaakt dat de Heere goed is, het is toch nog maar een voorsmaak van het leven der toekomende eeuw. Aan de ander zijde van de levenszee ligt het land, dat de Heere in Zijn Woord gewe zen heeft. Daar zal de strijd met satan definitief gestreden zijn en het geloof aanschouwen worden. Hier hoort u de waarschuwing, dat u niet moet menen, dat u een rustige vaart te wachten staat: slechts een behouden aankomst! De beloften, die de Heere gegeven heeft, zijn betrouwbaar, vast en zeker. Eens zullen ze in vervulling gaan. Maar we moeten ervoor naar de overzijde en daarbij in gedachten houden wat uit 's Heeren mond is uitgegaan. Dat blijft vast en zeker, al wisselen de tonelen van het leven zoals de dag en de nacht. Wie in het daglicht leven mag, bereide zich voor op uren van duisternis! Maar aan de andere zijde; Wie in het nachtelijk duister verkeert, blijve de Heere ver wachten. Ook al roepen de wachters: „Het is nog nacht". Middelharnis W. H. van Kooten Als je naar een rusthuis gaat, mag je voor f 5000,- een begrafenispolis afsluiten bui ten het vrijgesteld bedrag aan spaargeld. Maar als die uitvaart sober uitvalt, wie krijgt dan de rest?De erfgenaam, het tehuis, de sociale dienst of de verzekeringsmaat schappij? Antwoord: Voor rusthuizen en bejaar denoorden die onder de Wet op de Bejaardenoorden (W.B.O.) vallen, welke per 1 januari 1985 van kracht werd, is de situatie geheel anders dan bij verpleeg tehuizen voor welke de Alg. Wet Bijzon dere Ziektekosten (A.W.B.Z.) van toe passing is. De begrafenispolis wordt in de W.B.O. gezien als inkomsten. Wat overblijft van het uitgekeerde bedrag van de begrafenisverzekering, wordt verrekend met evt. vóór 1 januari 1985 gemaakte kosten. Daarna gemaakte kosten worden niet verrekend. Het reste rende bedrag komt ten goede aan de wettige erfgenamen. Deze rechthebben den zijn echter op hun beurt verplicht bij te springen indien een oude polis de werkelijke begrafeniskosten niet dekt. De gehele problematiek ten aanzien van bijstand en erfenis is in de W.B.O. gere geld. Wie bijstand geniet, kan zich met vragen hierover maar 't beste tot de Sociale Dienst wenden, omdat het pro bleem van de één vaak een andere aan pak vereist dan dat van een ander. Hierbij wat bladeren van verscheidene bomen. Volgens mij zijn er met een schaar stukken afgeknipt, maar volgens een tuin man doen kevers dat Hebben die soms scharen zoals kreeften? Antwoord: De toegezonden boombla deren zijn inderdaad door een kever aangevreten en niet verknipt, al loopt de bijtrand vrij recht en lijkt het alsof er kwajongens met een klein zakschaartje indiebomenbezigzijn geweest. Er moet een groot aantal exemplaren van de Rhamnusium bicolor Schr. in uw omge ving huizen. Dat is een opvallende Komptete woninginrichting Oottgensplaat metaalblauwe en soms rood-gele kever, die zich in verscheidene soorten loofbo- men ontwikkelt, maar daarin meesten tijds slechts omstreeks juni en juli te vinden is. Blijft er nadien nog blad val len, dan kan er sprake zijn van een andere, verwante soort. De bestrijding is niet gemakkelijk, daar dgl. ongedierte niet met normale insecticiden is te doden, maar contact-insecticiden kun nen zeer effectief zijn. Volg dan wel pre cies de gebruiksaanwijzing. FIETSEHGELEIDSHUIP Waar kan een bijziende, of iemand met één oog dat heel slecht is, zich vervoegen voor een speciaal teken op de fiets, zodat een ander het ziet als hij achter zon slecht ziende persoon rijdt Want men kijkt tegen woordig niet meer uit hoe men passeert en laat voor een fietser geen ruimte meer op de weg. Antwoord: Als u zó slecht ziet, kunt u beter niet meer per fiets de weg op gaan. Er bestaan namelijk geen speciale waar schuwingstekens voor zulke personen en zij komen te vaak in de knel in het drukke verkeer. U begeeft zichzelf in levensgevaarlijke situaties, maar u zou ook andere in gevaar brengen. Het is daarom verstandiger voortaan te voet te gaan. In dat geval kunt u gebruik maken van de bekende witte stok met rode stre pen, waarvan iedereen de betekenis begrijpt. U kunt in verscheidene plaat sen gebruik maken van verkeerslichten met geluidssignalen en van speciale looppaden met afwijkende tegels op veel gebruikte trottoirs. Voorts kunt u zono dig een blindengeleidehond aanvragen, of bij de sociale dienst van uw gemeente een verzoek indienen voor het gebruik van een taxi voor noodzakelijke ritten indien de afstand te groot is om die lopend te overbruggen. Mijn dochter kreeg een antieke rolveger cadeau, als dank voor haar hulp. Hierbij twee foto's daarvan. Als dit ding inderdaad antiek is, waar kan ik dan terecht om hem te verkopen? Antwoord: Helaas moeten wij u teleur stellen. Deze veel gebruikte en geheel versleten rolveger is niet antiek, want hij stamt uit deze eeuw. Bovendien betreft het hier een fabrieksprodukt met onder delen van de lopende band en zou antiek toch (een soort) handwerk moe ten zijn. Al bestaat er geen eensluidende omschrijving voor antiek, de meeste antiquairs houden het toch op met de hand gemaakte voorwerpen van vóór circa 1880. We vermoeden, dat de waar de van dit apparaat niet hoog zal liggen. met optimaal resultaat Tel. 01870-3477 De personeelsvereniging van Verpleeg huis „De Samaritaan" organiseert op zaterdag 1 juli van 10 tot 16 uur een Vlooienmarkt. Op deze vlooienmarkt zullen perso neelsleden van „de Samaritaan" hun overtollige spulletjes verkopen. Bij mooi weer staan de kramen rond de vijver voor „de Samaritaan", bij slecht weer vindt de Vlooienmarkt binnen plaats. ^■'^'^^■^■^>^^■>^4■*>^'^'^^'^■^■^■*'^*'^^■^■'^^■'t■'^^■'^4■>^^■4■>^'^>^'^>f■^■^■'t■'^*^■'^^■'^^■'^'^4■^■^^■4.^■l^^^ Een ogenblik stilte. Dan zegt ze lang zaam: „Zoa, dat hawe ik aoltoas wel gedocht, dat dat er van terecht zou komme! En wat mot er noe van mien worre?" Hij moet er even over nadenken. Dat is een nieuw probleem. Hij heeft nog te weinig van de wereld gezien om de hou ding van zijn moeder als egoïstisch te kunnen onderscheiden. Misschien is het alleen zijn kin derlijk gevoel, dat hem de vraag ingeeft: „Jae, hoe maekt een aore dat?" Hij trekt rimpels in zijn voorhoofd, omdat hij wel begrijpt hoe ook ande ren voor dezelfde moeilijkheden geplaatst wor den, en omda thij niet vatten kan hoe die tot een oplossing geraken. De oude vrouw verdiept er zich niet in, wat gaat het haar aan! „Dat zal ieder voor z'n eige het beste wete! En daar hawe ik nie mee te maeken! Mar je val m'n hard tegen, oor!" Hij schudt er onnozel zijn hoofd over. „Wat had je dan wel gedocht?!" „Wat ik dan wel gedocht had?! Datje teminste je tied of gewacht zou hawe, totdat ik".... Ze houdt verschrikt op, daar had ze bijna iets gezegd, dat beter gezwegen kan worden. De meeste oude mensen praten liever niet over de dood, en ze vin den het verstandig er niet aan te denken. Willem z'n moeder onderstelt, dat ze heel lang zal leven. Wat ze dan wel gedacht heeft? Ze weet het niet. Ze weet alleen, dat ze Willem gaat verliezen. Dat wil ze niet. Ze begint te klagen, en in haar klacht legt ze heel haar ziel bloot, hoe ze zo worden kon: „Had ik dat oait van je kenne dienke, je bint den lesten van vier kindertjes, 'k hawe er in vuuf jaer tieds drieë op 't kerkhof zieë brienge! En je vaoder heit z'n heele leven niet aores gedaen as zuupe, zuupe, zuupe.... net zoalange totdat 'n z'n eige doadgezope heit".... Ze snikt, ze veegt haar tranen weg met het laken. Het is stil. Willem staat er verslagen bij. Hij weet dat alles, maar hij kan het niet doorgronden,.... de vader van Willem heeft drie kinderlevens verzo pen, en van Willem een goed deel van zijn ver stand toen hij nog niet geboren was. Hij zegt: „Mar wat ken ik daer noe an doeë?" Het is wel diep tragisch, dat hij het zó zegt. „En noe zalle ze den lesten van m'n weghaele".... Daarmee eindigt haar snikken, ze hervindt zich zelf: „Mar 't zal geen waer weze, oor.... mot je niet dienke. Je bluuf m'n kind, hoar je 't... Al mo 'k er voor vechte". Ze heft haar gebalde vuist op en droogt de tranen af die nog naleken. „Dienkt er om!" Zo heeft ze vroeger soms haar dronken man kunnen regeren. „Je maek je eige druk om niks". Ze geeft er geen antwoord op, ze is overstuur na die uitbarsting. Haar handen frommelen doel loos met de dekens. Willem acht het eerste gedeelte van het pro gramma afgewerkt. Hij durft nauwelijks over het tweede punt te beginnen. En hij heeft het zich toch stellig voorgenomen. Hij aarzelt, doen.... niet doen. Zijn hand grijpt om de bedsteedeuren weer aan te zetten. „Ik gaen naer bed". Ze heeft zich helemaal hersteld: „Weljae, gae joe mar naer bed.... Je moeder zal vannacht weer nie veul slaepe!" „Ik ken Betje toch oak zoa niet laete zitte! Ze hawe zoawat aolles van d'r weggesleept!" Het vertedert haar niet. Ze bromt iets: „die meid".... „En hoe mot ik noe an centen komme voor huushouwen?" Het is er uit en in angstige spanning wacht hij de gevolgen af Hij zegt nog: „Ik hawe geen cent!" Ze maakt een beweging alsof ze uit bed wil komen. Dan valt ze achterover, haar handen slaan op de dekens: „Bel, bel, Heere, wat overkom ik toch!" Haar verslagenheid duurt niet lang, ze komt weer overeind en vraagt, terwijl ze zich uit de bedstee voorover buigt: „Mot ik daer oak nog voor zurge!" Hij mompelt iets van andere jongens: „één dag van de zesse". Ze schampert: „Jawel, en dan 's zaeterdagsae- vends in de herberge zitte, en dan op den duur je vaoder achterop gaen. Priest het mar, oor, da 'k je daer aoltoas van tenden gehouwe ha". „Hm".... „En bi' je van gedachten, dat je zukke kappetao- len verdiend heit! Je dienkt toch niet, da 'k je tekort gedaen ha, eh, want dan mot je 't mar zegge oor! Of dient Betje dat som!?" „O, wel neent". Hij doet de bedsteedeuren voor haar neus dicht, hij geeft het plotseling op. Het is niet gemakkelijk om de gedachtengang van de oude vrouw te volgen, ze raast achter de geslo ten deuren: „Je vaoder heit van z'n leven aolles van m'n verzope, weet je dat! Ik hawe honger bie z'n geleje da 'k zwart wier! En ik hawe m'an eige voor joe krom gewerkt!" Ze zegt nog iets, hij hoort het niet meer. Hij schui felt nog, de kamerdeur piept, hij laat de deur openstaan „voor de luchtigheid", zo wil zijn moe der het. Op zolder zoekt hij in het donker zijn weg. In bed ligt hij nog lang te luisteren hoe de oude vrouw onophoudelijk bromt, ze is met zichzelf aan het redeneren. En hij bedenkt, dat het leven van een arm mens niet gemakkelijk is. Hij probeert ook uit te vinden hoe andere arme mensen in zulke omstandigheden handelen, maar hij kan het niet te weten komen. Van één ding is hij zeker: dat hij Betje niet zonder spaarpot onder de ogen zal dur ven komen. Hij zou zich wegschamen. Het zou zijn alsof hij haar al die tijd bedrogen had! Heeft hij dat niet? Hij voet, dat het bloed heet naar zijn gezicht stroomt. Hij heeft Betje bedrogen, en de gestorven vrouw heeft hij ook bedrogen,.... ze was zo goed. Maar hij zal voor een spaarpot zorgen! Hoe? Hij weet het niet. Wie heeft er vanavond ook weer gespot: „Wullem hei wel een flienke spaer- pot!" Onder de dekens klemt hij zijn handen tot vuisten. Zouden ze het weten, dat hij zo helemaal geen cent bezit? Het kan niet. Er valt in geen geval te spotten. Hij zal ze tonen, dat hij net zo goed is als ieder ander.... net zo goed.... net zo goed.... Tg VIERDE HOOFDSTUK ''illem berekent een paar keer per dag hoeveel geld hij bij elkander kan krij gen. Hij begint er mee als hij 's morgens uit bed komt en zich in het kleine keukentje proestend wast op arbeidersmanier, met zijn holle handen het water aan zijn gezicht bren gend, prffprff (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1989 | | pagina 5