Secundaire (Provinciale) wegen op
Goeree en Overflaiclcee (d
GOEDEREEDE
Dijkgraaf Tholen verrast over magere
reacties over zoet-waterplan
Anjeractie 1989
Prachtige reis van ouderen en alleenstaanden
van de Ned. Herv. Kerk te Dirksland
„De menigte spreekt zich uit"
Opbrenst AVO-collecte
Gemeente
Biz. 2
„EILANDEN NIEUWS'^
VRIJDAG 9 JUNI 1989
Een oude foto van rond de twintigerjaren. De Oudedijk te Ooltgensplaat werd nog verhard met grind, ook wel met steen- of keislag.
Langs de dijken en wegen had men grindbakken aangelegd als voorraad waaruit men de gaten kon dichten, wat links van de foto
goed zichtbaar is. Rond de dertiger jaren werd begonnen met het aanbrengen van een teerlaag. Op het land staan de droogschuren
van de fa. Hobbel. Deze waren bestemd voor het zaad van uien- en pee (koepeen) bollen.
Op donderdag 27 april jl. werd de nieuwe provin
ciale weg, om Dirksland heen, officieel geopend.
Een schakel in het provinciaal wegennet op Flak-
kee waar al geruime tijd naar is uitgekeken!
In „Eilanden Nieuws" van 28 april jl. is ruime
aandacht geschonken aan de in gebruikname van
dit ongeveer 2 kilometer nieuwe wegvak.
Naar aanleiding hiervan volgt onderstaand in
grote trekken iets over de geschiedenis van de
Provinciale wegen op Goeree-Overflakkee.
1840-1920
Tussen 1843 en 1858 werden de „doorgaande" wegen
van west naar oost met steun van het Rijk en de Provincie
voorzien van een verharding van steensloof (stukjes
natuursteen) of grind.
In 1870 ook over „de breedte" van het eiland name
lijk vanaf Dirksland naar Herkingen. Een hele
vooruitgang!
Met name ook om de haven van Middelhamis te
bereiken vanwaar in 1842 de Menheerse boot op
Rotterdam was gaan varen. Maar later gold dit ook
voor enkele andere havens van waaruit een boot-
dienst op Rotterdam of Hellevoetsluis werd onder
houden.
Ook voor de postkar, die tot de komst van de tram in
1909 van dorp tot dorp reed was deze verharding, hoe
eenvoudig ook. van grote betekenis.
1920-1930
Vanaf ongeveer 1920 waren ervervolgens plannen tot
overname van de doorgaande wegen door de Provin
cie zoals dit elders in Zuid-Holland in het kader van
het Provinciaal wegenplan al was geschied.
Als uitvloeisel hiervan nam de Provincie in 1925 de
weg van Middelhamis, naar de in 1907-1908 gegra
ven tramweghaven, over en verbeterde die in 1927-
1929.
In 1928 kwamen op het Provinciaal wegenplan te staan
de wegen:
- Ouddorp - Sommelsdijk
- Middelhamis - Middelhamis haven
- Middelhamis - Oude Tonge
- Oude Tonge - Achthuizen
- Middelhamis - Ooltgensplaat
(via Stad a/h Haringvliet en den Bommel)
Kort daama kwam daar nog bij een zijtak naar
MeHssant en de weg Dirkslandse Sas - Herkingen.
In de onderhoudskosten moesten de belangheb
bende gemeenten en polders een vast bedrag per
kilometer bijdragen.
1930-1940
Aan het eind van de twintiger en aan het begin van
de dertiger jaren werden aan vrijwel al deze wegen
voorlopige verbeteringen uitgevoerd. Voomamelijk
bestaande uit het versterken van de grindverharding
en het afdekken daarvan met enkele slijtlagen van
teer. Of als de slijdagen al eerder waren aangebracht
het verbeteren van het profiel van de weg.
De verhardingsbreedte lag meestal tussen de 3,50 en
4,50 meter.
Een aantal wegvakken werd radicaal gerecon-
stmeerd. Dit was het geval met de weg Sommelsdijk -
Dirksland (1931), de weg Middelhamis - Nieuwe Tonge
(1933) en met de Staakweg van Dirksland naar Melis
sant (1937-1939). Ze kregen allen een 6 meter brede
verharding en dan aan één zijde een fietspad van
2,50 meter breed. Samen llkm lang.
Deze drie wegvakken, alsmede de weg naar de tram
weghaven werden dus in een betrekkelijk korte tijd
flink verbeterd.
In 1936 werd het Provinciaal wegenplan herzien en werd
dit. in verband met de ingebmikname van het veer
Galatheese - haven -Dintelsas, uitgebreid met een zijtak
naar deze haven. Van deze zijtak, die ontworpen was
over vrij smalle wegen, werd de verharding in korte
tijd, over de volle lengte van bijna 7km verbreed tot 6
meter, zodat ook hier een riante weg ontstond.
Daarnaast werden er hier en daar, in afwachting van
een algehele aanpak, tussen 1935 en 1939, enkele
korte weggedeelten, soms in combinatie met een
bochtafsnijding, op een breedte van 6m gebracht.
Echter, diverse smalle gedeelten en sommige weg
vakken met veel bochten, alsmede een aantal
onoverzichtelijke punten bleven bestaan omdat niet
alles gelijk kon worden aangepakt.
Dit gold in het bijzonder ook voor het punt dat het door
gaande verkeer bijna overal de dorpskommen nog moest
passeren. Zowel voor de bewoners als voor de ver-
keersdeelnemers een groot ongerief, wat evenwel ook
niet zomaar was op te lossen.
Ondanks de voortvarende aanpak door de Provincie
bleef er nog veel te verbeteren over. Dit liep echter
vanwege de oorlog en later door de watersnoodramp
de nodige vertraging op.
1955-1960
Maar, in de tweede helft van de vijftiger jaren kon de
verbetering van het wegvak Ouddorp - Goedereede
worden aangepakt (1956-1957).
De bestaande weg werd vanaf Ouddorp over ruim 2km
gereconstrueerd en kreeg een verhardingsbreedte van
7,20m. Aansluitend hierop werd over l,5km een nieuwe
weg ten zuiden van Goedereede aangelegd.
Door de aanleg van dit nieuwe gedeelte (omlegging
om Goedereede) behoefde het verkeer de twee vrijwel
haakse bochten bij de Plasbmg, alsmede deze smalle
brug zelf, alsook de nauwe doorgang door Goede
reede, niet meer te passeren. (De Plasbrug lag vroe
ger over het Spui nabij het huidige gemaal).
Een grote verbetering die 10 jaar later nog werd gecom
pleteerd door de aanleg van een 4,50m brede parallelweg
aan de zuidzijde. Deze werd aangelegd op de voorma
lige trambaan.
Zestiger jaren
In de zestiger jaren werd hard gewerkt aan de ont
sluiting van het Deltagebied en met name ook van
Goeree-Overflakkee via de Haringvlietbrug (ope
ning 20 juli 1964) en de wegen over de ontworpen
„Deltadammen".
In dit kader werd het gedeelte rijksweg 59 aangelegd
vanaf de Haringvlietbrug tot aan de Schaapsweg nabij
den Bommel.
Als vervolg daarop zorgde de Provincie voor een door
gaande weg vanaf dit punt, langs Oude Tonge naar
Nieuwe Tonge waar aangesloten werd op de provinciale
weg naar Middelhamis. Een weg meteen verhardings
breedte van 7,20m en een parallelweg van 4,50m
breed, over een lengte van lOkm. Een heel karwei dat
tussen 1959 en 1963, gereed kwam.
Aansluitend werd enige jaren daama de verharding
van de weg Nieuwe Tonge - Middelhamis van 6 naar
7,20m gebracht terwijl het fietspad werd opgemimd
en vervangen door een parallelweg van 4,50m.
Ook hier werd de vroegere trambaan benut. Deze banen
zijn, na het opheffen van de tram in de tweede helft
van de jaren vijftig, over vrijwel de gehele lengte door
de Provincie gekocht. Bij het reconstrueren en aanleg
gen van diverse weggedeelten kwamen deze vrijkomende
grondstroken buitengewoon goed van pas.
Door de uitvoering vn bovenstaande werken is een
centrale weg ontstaan vanaf de Haringvlietbrug naar
Middelhamis van circa 21,5km waarvan 7,5km rifks-
weg en 14km Provinciale weg. Hierdoor werden Acht
huizen, Oude Tonge (voor een deel) en Nieuwe
Tonge verlost van het doorgaande verkeer.
Even ten noorden van Oude Tonge sloot op 1 april
1965 op deze centrale weg aan de rijksweg komende
uit Zeeland via de Grevelingendam.
Eveneens werd in de zestiger jaren over 550m de Lange-
weg onder Ooltgensplaat doorgetrokken naar het knoop
punt Schaapsweg - secundaire weg 47 - rijksweg 59
(1964). Vier jaar later werd de oorspronkelijke Lange-
weg, 3700m lang, gereconstrueerd en werd een paral
lelweg aangelegd die ook hier voor een belangrijk deel op
de oude trambaan kwam te liggen.
Verder kwam ten noordoosten van Melissant, eveneens in
hoofdzaak op de vroegere trambaan, een ongeveer Ikm
nieuw stuk provinciale weg tot stand (1967) ter vervan
ging van de smalle weg op de Holledijk.
Zoals hiervoor al is opgemerkt kwam omstreeks die tijd
ook de parallelweg gereed langs de weg Ouddorp -
Goedereede.
In een volgend artikel krijgt de periode 1970-1983 en de
daarop volgende fasen meer aandacht.
SINT ANNALAND - Geen enkel te
lefoontje over de zoetwatervoorzie
ning heeft hem bereikt. Noch van
voor-, noch van tegenstanders. „En
dat spijt me". Dijkgraaf I.C. Hage (uit
de kern Oud-Vossemeer) van het wa
terschap Tholen reageert teleurge
steld op de geringe respons uit de
landbouwwereld voor een zoetwater-
plan.
De actuele reactie van de Zuidelijke
Landbouw Maatschappij (Z.L.M.),
kring Tholen en Sint-Philipsland, doet
hem destemeer dan ook deugd. „Als ik
het goed heb begrepen, wil de ZLM dat
de boeren die direct aan de waterlopen
lopen liggen niet méér privileges krij
gen, dan boeren die niet direct aan het
basisplan grenzen. Dat is precies het
standpunt van het waterschap", stelt de
heer Hage glimlachend vast. De dijk
graaf heeft samen met het hoofd van de
technische dienst een zeer dmkke tijd
achter de mg. Alle vijf districtsvergade
ringen zijn bezocht, compleet met
nauwgezette tekeningen om het basis
plan en het zogeheten „indicatief ver-
dichtingsplan voor de zoetwatervoorzie
ning" toe te lichten. Een duidelijk beeld
schetsen van de reacties valt dan ook
niet mee. De boeren zijn op dit punt ver
deeld. „Vrijwel iedere vergadering wa
ren er een paar tegenstanders", probeert
dijkgraaf Hage een voorzichtige balans
op te maken. „De menigte spreekt zich
echter niet uit. Het is moeilijk voor een
bestuur meningen te peilen als die me
ningen niet worden uitgesproken. Op el
ke vergadering heb ik de belangstellen
den nadrukkelijk verzocht hun mening
kenbaar te maken aan de bestuurders.
En het maakt mij niet uit of mensen
voor of tegen zijn. De bestuurders moe
ten kennis nemen van de gevoelens van
hun ingelanden. En mogen wij het uit
blijven van reacties zien als instem
ming? Ik weet het niet". Over de oorzaak
van de geringe respons tast dijkgraaf
Hage in het duister. „Er zijn", zegt hij,
„veel boeren die voor zichzelf de beslis
sing van zoet water niet durven te ne
men. Enerzijds willen ze wel, anderzijds
zijn ze bang voor de investeringskosten,
gelet op de huidige economische om
standigheden".
KOSTEN
Het basisplan, door het waterschap na-
dmkkelijk gezien als een instmment om
het grondwaterpeil te handhaven in dro
ge periodes, kost 25 gulden per hectare.
Garanties geven over de hoogte van dit
bedrag doet dijkgraaf Hage niet. „Dertig
jaar eenzelfde prijs garanderen doen we
niet en kunnen we ook niet. Dat is een
onlogische gedachte. Dat zou hetzelfde
zijn als je zegt dat de benzine over een
periode van dertig jaar nog 1,60 per li
ter zal kosten. „De rente en aflossing
zijn begroot op 22 gulden. De overige 3
gulden aan onderhoudskosten zijn va
riabel. „Stel nu, dat die onderhoudskos
ten in die dertig jaar met vijftig procent
toenemen. Dan kom je uit op een bedrag
vn vierenhalve gulden. Niemand hoeft
dat de kop te kosten. „Ondanks die be
perkte onzekerheid adviseert dijkgraaf
Hage de Tholenaren niet te lang te
wachten met het nemen van een beslis
sing. Uiteindelijk is er geen toekomst
zonder zoet water. „Er zullen", verwacht
hij, „grote verschillen en veranderingen
plaatsvinden waarvoor zoetwater nood
zakelijk zal zijn. Men ziet op dit mo
ment die invulling nog niet. Zoet water
trekt een wissel op de toekomstige ont
wikkelingen in de land- en minbouw.
De dijkgraaf erkent dat de opzet van het
basisplan geen kwaliteit is voor een con
stante kwaliteit zoet water. „Door de
zoute kwel kun je plaatselijk een te hoog
zoutgehalte krijgen. Iemand die daar
toch uit beregent, moet het zelf weten."
Behalve het ontbreken van een constan
te kwaliteit water, kent het basisplan en
het verfijningsplan nog meer haken en
ogen. Volgens de wet kan het waterschap
de rekening alleen maar indienen bij de
grondeigenaren en niet bij de gebmi-
kers, zoals een studiecommissie bepleit
te. „We zouden", betoogt Hage, „best wat
meer differentiatie willen, naarmate het
belang van zoet water toeneemt. De hui
dige wetgeving staat dat echter niet toe
én dus stellen wij het dan ook niet voor".
Openlijke kritiek kwam er uit de dis
trictsvergaderingen verder op de koppe
ling van het uiteindelijke zoetwaterplan
aan de basisvoorziening. Zonder die
vertakking is er geen veertig procent
subsidie, die het rijk in het vooruitzicht
stelt. „Voorzover onze informatie strekt,
hebben wij opdracht gekregen om een
verfijning te bestuderen. Dat is een stuk
rekenwerk, wat er niet om liegt. De sub-
sidiënt heeft ons gevraagd inzicht te ge
ven in wat nodig is om een hoger nut te
kunnen bereiken.
En dat inzicht op het mogelijke, grote
nut is gelegen in het feit dat op het basis
plan een verfijning worden aangelegd",
aldus dijkgraaf Hage, die al eerder be-
NIEUWE TONGE
Alle collectanten en de gevers/geefsters
aan de AVO-collecte hartelijk dank voor
de inzet en de gulle bijdragen. De collec
te in Nieuwe Tonge is afgesloten met het
mooie resultaat van 1.449,70.
Het is de AVO er alles aan gelegen om de
collectegelden op een zorgvuldige wijze
te besteden aan de gehandicapten, die
tussen wal en schip zijn gevallen. De
hulp die door uw gift wordt mogelijk ge
maakt en de dankbaarheid van de vele
gehandicapten, zijn niet in woorden uit
te dmkken.
Mocht u de collectant hebben gemist,
dan kunt u uw bijdrage alsnog storten
op giro 625 000 t.n.v. AVO-Nederiand
te Amersvoort.
Want wie geeft, denkt aan een ander.
vestigde dat, mocht een proef met zoet
water eventueel mislukken, het rijk de
subsidie niet zal terugvorderen. Als de
proef alleen negatieve resultaten ople
vert, zal bovendien geen enkele boer het
in zijn hoofd halen door te gaan met
zoet water. Dijkgraaf Hage wil tegelij
kertijd een misverstand uit de wereld
helpen. De proef met zoet water onder
Tholen die in april begint, dient niet pri
mair het landbouwbelang. De test is op
gezet door de provincie die wil weten
wat de effecten zijn van het „gebieds-
vreemde" Zoommeerwater op de onder
waterbodems en de flora en de fauna.
De resultaten daarvan zullen een niet
onbelangrijke rol spelen in de beslissing
over zoet water. Het ligt in de lijn der
verwachtingen, dat in het meest gunstige
geval binnen 8 a 10 jaar de Thoolse boe
ren Zoet water kunnen sproeien. Maar
of het er ooit van komt? De Thoolse dij k-
graaf houdt nog een slag om de arm. „Ik
weet het niet. Echt niet...!"
Ingezonden:
Op dinsdag 30 mei 1989 werd 's middags
12 uur gestart van „Onder de VViek" met
twee bussen van de firma Mijnders uit
Melissant. Begunstigd door mooi weer
ging het richting Rotterdam, maar voor
Rotterdam werd afgeslagen naar Alblas-
serdam, dwars door de Alblasserwaard,
genietend van de mooie natuur met zijn
boerderijen, landbouw en veeteelt, ging
het naar Leerdam waar wij werden ont
vangen in de trouwzaal door een ambte
naar van de Burgelijke stand. Daar wer
den wij voorzien van koffie met een
echte Leerdamse bolus wat heerlijk
smaakte.
Door die ambtenaar werd een toelich
ting gegeven op het ontstaan van de stad
Leerdam. Daama werd het hofje be
zocht van mevr. van Aerden wat aan de
zijkant ligt van de trouwzaal, op een bin
nenplaats waar ook de regentenkamer
was waar wij ook een kijkje hebben
genomen.
Na hier afscheid te hebben genomen
werden wij aan de boot gebracht van de
rederij Lagendijk, voor een rondvaart
over de Linge, een mooie tocht van Wi
uur. Na deze tocht ging het weer de
Hoekse Waard door, door de Anthonie-
polder naar 's Gravendeel en Strijen
(ook wel „Strien" genoemd).
In Strijen werden wij ontvangen in het
Verenigingsgebouw van de Kerk, en
daar wachte ons een heerlijke maaltijd.
Toen werd de Kerk bezichtigd, en daar
heeft ds. Kastelein een toelichting gege
ven over de Kerk. De koster en de orga
nist waren beiden aanwezig, en het
mooie orgel werd ook bespeeld. Wij heb
ben ook nog enkele Psalmen gezongen
wat voor ons een heel mooi slot was van
deze reis.
Nog een klein stukje met de bus naar
Goeree-Overflakkee, waar wij allen vol
daan vna de mooie reis om half elf bij
„Onder de Wiek" in Dirksland arri
veerden.
Een woord van dank is dan ook hiervoor
wel op zijn plaats. In de eerste plaats
dank aan de Heere onze God, dat wij de
ze dag weer mochten beleven en mee
maken, want wij hebben dit alles toch
weer uit Zijn vaderhand ontvangen, en
daarom Hem alleen de eer.
Dank aan het comité voor het organise
ren van deze mooie reis en voor de voor
bereiding ook voor de middagen die wij
hebben gehad, want er gaat heel wat aan
vooraf eer dat een programma is op
gemaakt.
Ook ds. Kastelein hartelijk dank voor de
bereidwilligheid om op de maandelijkse
bijeenkomst de meditatie te verzorgen
en uw verdere medewerking hieraan.
Hartelijk dank aan onze gastvrouwen
die altijd bereid zijn ons te voorzien van
thee en koffie, en voor de tijd die zij hier
voor vrijwillig beschikbaar stellen.
Dan rest mij nog diegenen te bedanken
die met hun auto vrijwillig die mensen
halen en thuisbrengen die niet in staat
zijn naar de Wiek te komen, maar dat op
deze manier toch wordt opgelost. Harte
lijk dank hiervoor.
Ten slotte nog een enkel woord aan bei
de chauffeurs. Hartelijk dank aan u bei
den voor alles wat u ons ook in deze hebt
gegeven. Jullie hebben ons bebracht
waar wij moesten zijn, en ons weer veilig
thuis gebracht, en daarvoor onze welge
meende dank.
We mogen temgzien op een welgeslaag
de reis. Nogmaals allen hartelijk dank.
en bij leven en welzijn tot september.
Wij verwachten dan weer een goede
opkomst.
Tweewielercentrum
Middelhamis
Hoek
Hoflaan/
Schoolstraat
01870-3332
Zoals gebmikelijk wordt ook dit jaar in
de gemeente Middelhamis de collecte
voor het Anjerfonds gehouden.
In de periode van 12 tot en met 25 juni
1989 zal in Middelhamis, Sommelsdijk,
Nieuwe Tonge en Stad aan 't HaringvUet
ten behoeve daarvan met gebmikma-
king van lijsten worden gecollecteerd.
De volgende verenigingen zullen dit
jaar hun medewerking verlenen: in
Middelhamis/Sommelsdijk de muziek
vereniging „Sempre Crescendo", het
majorettenkorps „Somi Girls", het da
meskoor „Toonkunst" en het Christelijk
gemengd koor „Middelhamis"; in Nieu
we Tonge de muziekvereniging „Apollo"
en de zangvereniging „Apollo"; en in
Stad aan 't Haringvliet de zangvereni
ging „Soli Deo Gloria".
Van de totale opbrengst wordt 1/3 ver
deeld onder bovengenoemde vereni
gingen.
Zoals bekend, verleent het Anjerfonds
(Zuid-Holland) financiële steun aan
verenigingen, stichtingen en andere or
ganisaties ter bevordering van allerhan
de culturele aktiviteiten.
Ook in de gemeente Middelhamis zijn/
worden in dat kader door het Anjer
fonds regelmatig financiële bijdragen
verleend.
Stelt u de vrijwillige medewerk(st)ers
niet teleur en maak ook dit jaar de An
jercollecte weer tot een succes.
Vergaderdata commissies
Bestemmingsplannen
Bouwplannen
13 juni 1989, 19.00 uur Ruimtelijke Ordening
14 juni 1989, 19.30 uur Financien, onderwijszaken en openbare werken
14 juni 1989, 20.30 uur Welzijnszaken.
(art.22WRO)
De gemeenteraad heeft in zijn vergadering van 27 april 1989 besloten om een herziening
voor te bereiden van de navolgende bestemmingsplannen:
- "Jonkerstee/'t Bosje", teneinde het bouwen van carports nabij zomen/voningen op het zo-
merhuizenterrein "'t Bosje" te Ouddorp tegen te gaan;
- "Stad Goedereede", teneinde de bouw van een schuur op een perceel, gelegen tussen de
percelen Achterstraat 17 en 19 te Goedereede mogelijk te maken;
- "Landelijk Gebied", teneinde de trauw van een woning met kantoon-uimte en dubbele gara
ge op een perceel, gelegen op de hoek Doelweg/Hoofddijk te Goedereede, mogelijk te
maken;
- "Ouddorp Oost II", teneinde het inrichten van een speelterreintje aan de Diepenhorst te
Ouddorp mogelijk te maken;
- "Oostdijkseweg e.o.", teneinde het bouwen van een woning - zulks ter vervanging van een
bestaande woning - op het perceel Oostdijkseweg 101 te Goedereede mogelijk te maken.
Voorts is besloten tot intrekking van het bij raadsbesluit d.d. 30 maart 1989 onder nr.78 vast
gestelde voorbereidingsbesluit ten behoeve van het realiseren van een hertenkamp op een
perceel, gelegen tussen de woningen Rustburg24t/m28en Pretoriuslaan 1 te Ouddorp mo
gelijk te maken.
Vorengenoemde raadsbesluiten met de bijbehorende en als zodanig gewaarmerkte tekenin
gen zijn op 26 mei 1989 in werking getreden en liggen vanaf heden ter gemeentesecretarie,
afdeling Algemene Zaken, op werkdagen van 8.00 -12.00 uur voor een ieder ter inzage.
Burgemeester en wethouders zijn voornemens om aan Gedeputeerde Staten van Zuid-Hol
land een verklaring van geen bezwaar, als bedoeld in artikel 19 van de Wet op de Ruimtelijke
Ordening en artikel 50, lid 8 van de Woningwet, aan te vragen teneinde bouwvergunning te
verlenen aan:
- G.J. de Zwart, Broekweg 28, Ouddorp - bouwen woning op perceel Oostdijkseweg 101
kad. bekend gemeente Goedereede, sectie D nr.493;
- Hde Vries, Groenendijk 17, Ouddorp - bouwen paardestal met berging. Groenendijk 17,
kad. bekend gemeente Ouddorp, sectie A nr.1693.
Voorts maakt de burgemeester ter voldoening aan het bepaalde in artikel 19a, lid 3 e.v.
W.R.O. bekend, dat een aanvraag om bouwvergunning is ontvangen van:
- W. Flohil, Hermansweg 6, Ouddorp - aanbouwen serre. Hermansweg 6, kad. bekend ge
meente Ouddorp, sectie B nr.1857;
- J.J. Hiddema, Woudhorne, Dokkum - plaatsen bergkoofNoordzeepark, Veermansplaat
44, kad. bekend gemeente Ouddorp, sektie B nr.3026;
- J. Heerschap, Marijkeweg 7, Ouddorp - verbouwen schuur, Marijkeweg 7, kad. bekend
gemeente Ouddorp, sectie B nr.3158.
Met betrekking tot het bouwplan van Rijkswaterstaat, directie Flevoland, Haven van Bomme-
nede, Zonnemaire, voor het bouwen van een vogelobservatieliut aan de Punt, kad. bekend
gemeente Goedereede, sectie C nr. 16 is het college voornemens toepassing 'te geven aan
artikel 2, lid 1 van de planvoorschriften van het bestemmingsplan "De Punt". In artikel 2, lid 1 is
bepaald dat burgemeester en wethouders vrijstelling kunnen verlenen voor het bouwen van
kleine, niet voor bewoning bestemde gebouwtjes ten dienste van het openbaar bestuur,
openbare nutsbedrijven of van andere daarmee vergelijkbare instellingen, mits de inhoud niet
groter is dan 50 m3.
Bovengenoemde bouwplannen liggen ingaande 12 juni 1989 gedurende veertien dagen ter
inzage op de afdeling Algemene Zaken ter gemeentesecretarie. Gedurende deze termijn kan
een ieder tegen het voornemen bouwvergunning c.q. vrijstelling te verlenen schriftelijk be
zwaar indienen bij burgemeester en wethouders, postbus 38,3253 ZG Ouddorp.
9 juni 1989,
Burgemeester en wethouders van Goedereede.