Secundaire (Provinciale) wegen op Goeree en Overflaiclcee (d GOEDEREEDE Dijkgraaf Tholen verrast over magere reacties over zoet-waterplan Anjeractie 1989 Prachtige reis van ouderen en alleenstaanden van de Ned. Herv. Kerk te Dirksland „De menigte spreekt zich uit" Opbrenst AVO-collecte Gemeente Biz. 2 „EILANDEN NIEUWS'^ VRIJDAG 9 JUNI 1989 Een oude foto van rond de twintigerjaren. De Oudedijk te Ooltgensplaat werd nog verhard met grind, ook wel met steen- of keislag. Langs de dijken en wegen had men grindbakken aangelegd als voorraad waaruit men de gaten kon dichten, wat links van de foto goed zichtbaar is. Rond de dertiger jaren werd begonnen met het aanbrengen van een teerlaag. Op het land staan de droogschuren van de fa. Hobbel. Deze waren bestemd voor het zaad van uien- en pee (koepeen) bollen. Op donderdag 27 april jl. werd de nieuwe provin ciale weg, om Dirksland heen, officieel geopend. Een schakel in het provinciaal wegennet op Flak- kee waar al geruime tijd naar is uitgekeken! In „Eilanden Nieuws" van 28 april jl. is ruime aandacht geschonken aan de in gebruikname van dit ongeveer 2 kilometer nieuwe wegvak. Naar aanleiding hiervan volgt onderstaand in grote trekken iets over de geschiedenis van de Provinciale wegen op Goeree-Overflakkee. 1840-1920 Tussen 1843 en 1858 werden de „doorgaande" wegen van west naar oost met steun van het Rijk en de Provincie voorzien van een verharding van steensloof (stukjes natuursteen) of grind. In 1870 ook over „de breedte" van het eiland name lijk vanaf Dirksland naar Herkingen. Een hele vooruitgang! Met name ook om de haven van Middelhamis te bereiken vanwaar in 1842 de Menheerse boot op Rotterdam was gaan varen. Maar later gold dit ook voor enkele andere havens van waaruit een boot- dienst op Rotterdam of Hellevoetsluis werd onder houden. Ook voor de postkar, die tot de komst van de tram in 1909 van dorp tot dorp reed was deze verharding, hoe eenvoudig ook. van grote betekenis. 1920-1930 Vanaf ongeveer 1920 waren ervervolgens plannen tot overname van de doorgaande wegen door de Provin cie zoals dit elders in Zuid-Holland in het kader van het Provinciaal wegenplan al was geschied. Als uitvloeisel hiervan nam de Provincie in 1925 de weg van Middelhamis, naar de in 1907-1908 gegra ven tramweghaven, over en verbeterde die in 1927- 1929. In 1928 kwamen op het Provinciaal wegenplan te staan de wegen: - Ouddorp - Sommelsdijk - Middelhamis - Middelhamis haven - Middelhamis - Oude Tonge - Oude Tonge - Achthuizen - Middelhamis - Ooltgensplaat (via Stad a/h Haringvliet en den Bommel) Kort daama kwam daar nog bij een zijtak naar MeHssant en de weg Dirkslandse Sas - Herkingen. In de onderhoudskosten moesten de belangheb bende gemeenten en polders een vast bedrag per kilometer bijdragen. 1930-1940 Aan het eind van de twintiger en aan het begin van de dertiger jaren werden aan vrijwel al deze wegen voorlopige verbeteringen uitgevoerd. Voomamelijk bestaande uit het versterken van de grindverharding en het afdekken daarvan met enkele slijtlagen van teer. Of als de slijdagen al eerder waren aangebracht het verbeteren van het profiel van de weg. De verhardingsbreedte lag meestal tussen de 3,50 en 4,50 meter. Een aantal wegvakken werd radicaal gerecon- stmeerd. Dit was het geval met de weg Sommelsdijk - Dirksland (1931), de weg Middelhamis - Nieuwe Tonge (1933) en met de Staakweg van Dirksland naar Melis sant (1937-1939). Ze kregen allen een 6 meter brede verharding en dan aan één zijde een fietspad van 2,50 meter breed. Samen llkm lang. Deze drie wegvakken, alsmede de weg naar de tram weghaven werden dus in een betrekkelijk korte tijd flink verbeterd. In 1936 werd het Provinciaal wegenplan herzien en werd dit. in verband met de ingebmikname van het veer Galatheese - haven -Dintelsas, uitgebreid met een zijtak naar deze haven. Van deze zijtak, die ontworpen was over vrij smalle wegen, werd de verharding in korte tijd, over de volle lengte van bijna 7km verbreed tot 6 meter, zodat ook hier een riante weg ontstond. Daarnaast werden er hier en daar, in afwachting van een algehele aanpak, tussen 1935 en 1939, enkele korte weggedeelten, soms in combinatie met een bochtafsnijding, op een breedte van 6m gebracht. Echter, diverse smalle gedeelten en sommige weg vakken met veel bochten, alsmede een aantal onoverzichtelijke punten bleven bestaan omdat niet alles gelijk kon worden aangepakt. Dit gold in het bijzonder ook voor het punt dat het door gaande verkeer bijna overal de dorpskommen nog moest passeren. Zowel voor de bewoners als voor de ver- keersdeelnemers een groot ongerief, wat evenwel ook niet zomaar was op te lossen. Ondanks de voortvarende aanpak door de Provincie bleef er nog veel te verbeteren over. Dit liep echter vanwege de oorlog en later door de watersnoodramp de nodige vertraging op. 1955-1960 Maar, in de tweede helft van de vijftiger jaren kon de verbetering van het wegvak Ouddorp - Goedereede worden aangepakt (1956-1957). De bestaande weg werd vanaf Ouddorp over ruim 2km gereconstrueerd en kreeg een verhardingsbreedte van 7,20m. Aansluitend hierop werd over l,5km een nieuwe weg ten zuiden van Goedereede aangelegd. Door de aanleg van dit nieuwe gedeelte (omlegging om Goedereede) behoefde het verkeer de twee vrijwel haakse bochten bij de Plasbmg, alsmede deze smalle brug zelf, alsook de nauwe doorgang door Goede reede, niet meer te passeren. (De Plasbrug lag vroe ger over het Spui nabij het huidige gemaal). Een grote verbetering die 10 jaar later nog werd gecom pleteerd door de aanleg van een 4,50m brede parallelweg aan de zuidzijde. Deze werd aangelegd op de voorma lige trambaan. Zestiger jaren In de zestiger jaren werd hard gewerkt aan de ont sluiting van het Deltagebied en met name ook van Goeree-Overflakkee via de Haringvlietbrug (ope ning 20 juli 1964) en de wegen over de ontworpen „Deltadammen". In dit kader werd het gedeelte rijksweg 59 aangelegd vanaf de Haringvlietbrug tot aan de Schaapsweg nabij den Bommel. Als vervolg daarop zorgde de Provincie voor een door gaande weg vanaf dit punt, langs Oude Tonge naar Nieuwe Tonge waar aangesloten werd op de provinciale weg naar Middelhamis. Een weg meteen verhardings breedte van 7,20m en een parallelweg van 4,50m breed, over een lengte van lOkm. Een heel karwei dat tussen 1959 en 1963, gereed kwam. Aansluitend werd enige jaren daama de verharding van de weg Nieuwe Tonge - Middelhamis van 6 naar 7,20m gebracht terwijl het fietspad werd opgemimd en vervangen door een parallelweg van 4,50m. Ook hier werd de vroegere trambaan benut. Deze banen zijn, na het opheffen van de tram in de tweede helft van de jaren vijftig, over vrijwel de gehele lengte door de Provincie gekocht. Bij het reconstrueren en aanleg gen van diverse weggedeelten kwamen deze vrijkomende grondstroken buitengewoon goed van pas. Door de uitvoering vn bovenstaande werken is een centrale weg ontstaan vanaf de Haringvlietbrug naar Middelhamis van circa 21,5km waarvan 7,5km rifks- weg en 14km Provinciale weg. Hierdoor werden Acht huizen, Oude Tonge (voor een deel) en Nieuwe Tonge verlost van het doorgaande verkeer. Even ten noorden van Oude Tonge sloot op 1 april 1965 op deze centrale weg aan de rijksweg komende uit Zeeland via de Grevelingendam. Eveneens werd in de zestiger jaren over 550m de Lange- weg onder Ooltgensplaat doorgetrokken naar het knoop punt Schaapsweg - secundaire weg 47 - rijksweg 59 (1964). Vier jaar later werd de oorspronkelijke Lange- weg, 3700m lang, gereconstrueerd en werd een paral lelweg aangelegd die ook hier voor een belangrijk deel op de oude trambaan kwam te liggen. Verder kwam ten noordoosten van Melissant, eveneens in hoofdzaak op de vroegere trambaan, een ongeveer Ikm nieuw stuk provinciale weg tot stand (1967) ter vervan ging van de smalle weg op de Holledijk. Zoals hiervoor al is opgemerkt kwam omstreeks die tijd ook de parallelweg gereed langs de weg Ouddorp - Goedereede. In een volgend artikel krijgt de periode 1970-1983 en de daarop volgende fasen meer aandacht. SINT ANNALAND - Geen enkel te lefoontje over de zoetwatervoorzie ning heeft hem bereikt. Noch van voor-, noch van tegenstanders. „En dat spijt me". Dijkgraaf I.C. Hage (uit de kern Oud-Vossemeer) van het wa terschap Tholen reageert teleurge steld op de geringe respons uit de landbouwwereld voor een zoetwater- plan. De actuele reactie van de Zuidelijke Landbouw Maatschappij (Z.L.M.), kring Tholen en Sint-Philipsland, doet hem destemeer dan ook deugd. „Als ik het goed heb begrepen, wil de ZLM dat de boeren die direct aan de waterlopen lopen liggen niet méér privileges krij gen, dan boeren die niet direct aan het basisplan grenzen. Dat is precies het standpunt van het waterschap", stelt de heer Hage glimlachend vast. De dijk graaf heeft samen met het hoofd van de technische dienst een zeer dmkke tijd achter de mg. Alle vijf districtsvergade ringen zijn bezocht, compleet met nauwgezette tekeningen om het basis plan en het zogeheten „indicatief ver- dichtingsplan voor de zoetwatervoorzie ning" toe te lichten. Een duidelijk beeld schetsen van de reacties valt dan ook niet mee. De boeren zijn op dit punt ver deeld. „Vrijwel iedere vergadering wa ren er een paar tegenstanders", probeert dijkgraaf Hage een voorzichtige balans op te maken. „De menigte spreekt zich echter niet uit. Het is moeilijk voor een bestuur meningen te peilen als die me ningen niet worden uitgesproken. Op el ke vergadering heb ik de belangstellen den nadrukkelijk verzocht hun mening kenbaar te maken aan de bestuurders. En het maakt mij niet uit of mensen voor of tegen zijn. De bestuurders moe ten kennis nemen van de gevoelens van hun ingelanden. En mogen wij het uit blijven van reacties zien als instem ming? Ik weet het niet". Over de oorzaak van de geringe respons tast dijkgraaf Hage in het duister. „Er zijn", zegt hij, „veel boeren die voor zichzelf de beslis sing van zoet water niet durven te ne men. Enerzijds willen ze wel, anderzijds zijn ze bang voor de investeringskosten, gelet op de huidige economische om standigheden". KOSTEN Het basisplan, door het waterschap na- dmkkelijk gezien als een instmment om het grondwaterpeil te handhaven in dro ge periodes, kost 25 gulden per hectare. Garanties geven over de hoogte van dit bedrag doet dijkgraaf Hage niet. „Dertig jaar eenzelfde prijs garanderen doen we niet en kunnen we ook niet. Dat is een onlogische gedachte. Dat zou hetzelfde zijn als je zegt dat de benzine over een periode van dertig jaar nog 1,60 per li ter zal kosten. „De rente en aflossing zijn begroot op 22 gulden. De overige 3 gulden aan onderhoudskosten zijn va riabel. „Stel nu, dat die onderhoudskos ten in die dertig jaar met vijftig procent toenemen. Dan kom je uit op een bedrag vn vierenhalve gulden. Niemand hoeft dat de kop te kosten. „Ondanks die be perkte onzekerheid adviseert dijkgraaf Hage de Tholenaren niet te lang te wachten met het nemen van een beslis sing. Uiteindelijk is er geen toekomst zonder zoet water. „Er zullen", verwacht hij, „grote verschillen en veranderingen plaatsvinden waarvoor zoetwater nood zakelijk zal zijn. Men ziet op dit mo ment die invulling nog niet. Zoet water trekt een wissel op de toekomstige ont wikkelingen in de land- en minbouw. De dijkgraaf erkent dat de opzet van het basisplan geen kwaliteit is voor een con stante kwaliteit zoet water. „Door de zoute kwel kun je plaatselijk een te hoog zoutgehalte krijgen. Iemand die daar toch uit beregent, moet het zelf weten." Behalve het ontbreken van een constan te kwaliteit water, kent het basisplan en het verfijningsplan nog meer haken en ogen. Volgens de wet kan het waterschap de rekening alleen maar indienen bij de grondeigenaren en niet bij de gebmi- kers, zoals een studiecommissie bepleit te. „We zouden", betoogt Hage, „best wat meer differentiatie willen, naarmate het belang van zoet water toeneemt. De hui dige wetgeving staat dat echter niet toe én dus stellen wij het dan ook niet voor". Openlijke kritiek kwam er uit de dis trictsvergaderingen verder op de koppe ling van het uiteindelijke zoetwaterplan aan de basisvoorziening. Zonder die vertakking is er geen veertig procent subsidie, die het rijk in het vooruitzicht stelt. „Voorzover onze informatie strekt, hebben wij opdracht gekregen om een verfijning te bestuderen. Dat is een stuk rekenwerk, wat er niet om liegt. De sub- sidiënt heeft ons gevraagd inzicht te ge ven in wat nodig is om een hoger nut te kunnen bereiken. En dat inzicht op het mogelijke, grote nut is gelegen in het feit dat op het basis plan een verfijning worden aangelegd", aldus dijkgraaf Hage, die al eerder be- NIEUWE TONGE Alle collectanten en de gevers/geefsters aan de AVO-collecte hartelijk dank voor de inzet en de gulle bijdragen. De collec te in Nieuwe Tonge is afgesloten met het mooie resultaat van 1.449,70. Het is de AVO er alles aan gelegen om de collectegelden op een zorgvuldige wijze te besteden aan de gehandicapten, die tussen wal en schip zijn gevallen. De hulp die door uw gift wordt mogelijk ge maakt en de dankbaarheid van de vele gehandicapten, zijn niet in woorden uit te dmkken. Mocht u de collectant hebben gemist, dan kunt u uw bijdrage alsnog storten op giro 625 000 t.n.v. AVO-Nederiand te Amersvoort. Want wie geeft, denkt aan een ander. vestigde dat, mocht een proef met zoet water eventueel mislukken, het rijk de subsidie niet zal terugvorderen. Als de proef alleen negatieve resultaten ople vert, zal bovendien geen enkele boer het in zijn hoofd halen door te gaan met zoet water. Dijkgraaf Hage wil tegelij kertijd een misverstand uit de wereld helpen. De proef met zoet water onder Tholen die in april begint, dient niet pri mair het landbouwbelang. De test is op gezet door de provincie die wil weten wat de effecten zijn van het „gebieds- vreemde" Zoommeerwater op de onder waterbodems en de flora en de fauna. De resultaten daarvan zullen een niet onbelangrijke rol spelen in de beslissing over zoet water. Het ligt in de lijn der verwachtingen, dat in het meest gunstige geval binnen 8 a 10 jaar de Thoolse boe ren Zoet water kunnen sproeien. Maar of het er ooit van komt? De Thoolse dij k- graaf houdt nog een slag om de arm. „Ik weet het niet. Echt niet...!" Ingezonden: Op dinsdag 30 mei 1989 werd 's middags 12 uur gestart van „Onder de VViek" met twee bussen van de firma Mijnders uit Melissant. Begunstigd door mooi weer ging het richting Rotterdam, maar voor Rotterdam werd afgeslagen naar Alblas- serdam, dwars door de Alblasserwaard, genietend van de mooie natuur met zijn boerderijen, landbouw en veeteelt, ging het naar Leerdam waar wij werden ont vangen in de trouwzaal door een ambte naar van de Burgelijke stand. Daar wer den wij voorzien van koffie met een echte Leerdamse bolus wat heerlijk smaakte. Door die ambtenaar werd een toelich ting gegeven op het ontstaan van de stad Leerdam. Daama werd het hofje be zocht van mevr. van Aerden wat aan de zijkant ligt van de trouwzaal, op een bin nenplaats waar ook de regentenkamer was waar wij ook een kijkje hebben genomen. Na hier afscheid te hebben genomen werden wij aan de boot gebracht van de rederij Lagendijk, voor een rondvaart over de Linge, een mooie tocht van Wi uur. Na deze tocht ging het weer de Hoekse Waard door, door de Anthonie- polder naar 's Gravendeel en Strijen (ook wel „Strien" genoemd). In Strijen werden wij ontvangen in het Verenigingsgebouw van de Kerk, en daar wachte ons een heerlijke maaltijd. Toen werd de Kerk bezichtigd, en daar heeft ds. Kastelein een toelichting gege ven over de Kerk. De koster en de orga nist waren beiden aanwezig, en het mooie orgel werd ook bespeeld. Wij heb ben ook nog enkele Psalmen gezongen wat voor ons een heel mooi slot was van deze reis. Nog een klein stukje met de bus naar Goeree-Overflakkee, waar wij allen vol daan vna de mooie reis om half elf bij „Onder de Wiek" in Dirksland arri veerden. Een woord van dank is dan ook hiervoor wel op zijn plaats. In de eerste plaats dank aan de Heere onze God, dat wij de ze dag weer mochten beleven en mee maken, want wij hebben dit alles toch weer uit Zijn vaderhand ontvangen, en daarom Hem alleen de eer. Dank aan het comité voor het organise ren van deze mooie reis en voor de voor bereiding ook voor de middagen die wij hebben gehad, want er gaat heel wat aan vooraf eer dat een programma is op gemaakt. Ook ds. Kastelein hartelijk dank voor de bereidwilligheid om op de maandelijkse bijeenkomst de meditatie te verzorgen en uw verdere medewerking hieraan. Hartelijk dank aan onze gastvrouwen die altijd bereid zijn ons te voorzien van thee en koffie, en voor de tijd die zij hier voor vrijwillig beschikbaar stellen. Dan rest mij nog diegenen te bedanken die met hun auto vrijwillig die mensen halen en thuisbrengen die niet in staat zijn naar de Wiek te komen, maar dat op deze manier toch wordt opgelost. Harte lijk dank hiervoor. Ten slotte nog een enkel woord aan bei de chauffeurs. Hartelijk dank aan u bei den voor alles wat u ons ook in deze hebt gegeven. Jullie hebben ons bebracht waar wij moesten zijn, en ons weer veilig thuis gebracht, en daarvoor onze welge meende dank. We mogen temgzien op een welgeslaag de reis. Nogmaals allen hartelijk dank. en bij leven en welzijn tot september. Wij verwachten dan weer een goede opkomst. Tweewielercentrum Middelhamis Hoek Hoflaan/ Schoolstraat 01870-3332 Zoals gebmikelijk wordt ook dit jaar in de gemeente Middelhamis de collecte voor het Anjerfonds gehouden. In de periode van 12 tot en met 25 juni 1989 zal in Middelhamis, Sommelsdijk, Nieuwe Tonge en Stad aan 't HaringvUet ten behoeve daarvan met gebmikma- king van lijsten worden gecollecteerd. De volgende verenigingen zullen dit jaar hun medewerking verlenen: in Middelhamis/Sommelsdijk de muziek vereniging „Sempre Crescendo", het majorettenkorps „Somi Girls", het da meskoor „Toonkunst" en het Christelijk gemengd koor „Middelhamis"; in Nieu we Tonge de muziekvereniging „Apollo" en de zangvereniging „Apollo"; en in Stad aan 't Haringvliet de zangvereni ging „Soli Deo Gloria". Van de totale opbrengst wordt 1/3 ver deeld onder bovengenoemde vereni gingen. Zoals bekend, verleent het Anjerfonds (Zuid-Holland) financiële steun aan verenigingen, stichtingen en andere or ganisaties ter bevordering van allerhan de culturele aktiviteiten. Ook in de gemeente Middelhamis zijn/ worden in dat kader door het Anjer fonds regelmatig financiële bijdragen verleend. Stelt u de vrijwillige medewerk(st)ers niet teleur en maak ook dit jaar de An jercollecte weer tot een succes. Vergaderdata commissies Bestemmingsplannen Bouwplannen 13 juni 1989, 19.00 uur Ruimtelijke Ordening 14 juni 1989, 19.30 uur Financien, onderwijszaken en openbare werken 14 juni 1989, 20.30 uur Welzijnszaken. (art.22WRO) De gemeenteraad heeft in zijn vergadering van 27 april 1989 besloten om een herziening voor te bereiden van de navolgende bestemmingsplannen: - "Jonkerstee/'t Bosje", teneinde het bouwen van carports nabij zomen/voningen op het zo- merhuizenterrein "'t Bosje" te Ouddorp tegen te gaan; - "Stad Goedereede", teneinde de bouw van een schuur op een perceel, gelegen tussen de percelen Achterstraat 17 en 19 te Goedereede mogelijk te maken; - "Landelijk Gebied", teneinde de trauw van een woning met kantoon-uimte en dubbele gara ge op een perceel, gelegen op de hoek Doelweg/Hoofddijk te Goedereede, mogelijk te maken; - "Ouddorp Oost II", teneinde het inrichten van een speelterreintje aan de Diepenhorst te Ouddorp mogelijk te maken; - "Oostdijkseweg e.o.", teneinde het bouwen van een woning - zulks ter vervanging van een bestaande woning - op het perceel Oostdijkseweg 101 te Goedereede mogelijk te maken. Voorts is besloten tot intrekking van het bij raadsbesluit d.d. 30 maart 1989 onder nr.78 vast gestelde voorbereidingsbesluit ten behoeve van het realiseren van een hertenkamp op een perceel, gelegen tussen de woningen Rustburg24t/m28en Pretoriuslaan 1 te Ouddorp mo gelijk te maken. Vorengenoemde raadsbesluiten met de bijbehorende en als zodanig gewaarmerkte tekenin gen zijn op 26 mei 1989 in werking getreden en liggen vanaf heden ter gemeentesecretarie, afdeling Algemene Zaken, op werkdagen van 8.00 -12.00 uur voor een ieder ter inzage. Burgemeester en wethouders zijn voornemens om aan Gedeputeerde Staten van Zuid-Hol land een verklaring van geen bezwaar, als bedoeld in artikel 19 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening en artikel 50, lid 8 van de Woningwet, aan te vragen teneinde bouwvergunning te verlenen aan: - G.J. de Zwart, Broekweg 28, Ouddorp - bouwen woning op perceel Oostdijkseweg 101 kad. bekend gemeente Goedereede, sectie D nr.493; - Hde Vries, Groenendijk 17, Ouddorp - bouwen paardestal met berging. Groenendijk 17, kad. bekend gemeente Ouddorp, sectie A nr.1693. Voorts maakt de burgemeester ter voldoening aan het bepaalde in artikel 19a, lid 3 e.v. W.R.O. bekend, dat een aanvraag om bouwvergunning is ontvangen van: - W. Flohil, Hermansweg 6, Ouddorp - aanbouwen serre. Hermansweg 6, kad. bekend ge meente Ouddorp, sectie B nr.1857; - J.J. Hiddema, Woudhorne, Dokkum - plaatsen bergkoofNoordzeepark, Veermansplaat 44, kad. bekend gemeente Ouddorp, sektie B nr.3026; - J. Heerschap, Marijkeweg 7, Ouddorp - verbouwen schuur, Marijkeweg 7, kad. bekend gemeente Ouddorp, sectie B nr.3158. Met betrekking tot het bouwplan van Rijkswaterstaat, directie Flevoland, Haven van Bomme- nede, Zonnemaire, voor het bouwen van een vogelobservatieliut aan de Punt, kad. bekend gemeente Goedereede, sectie C nr. 16 is het college voornemens toepassing 'te geven aan artikel 2, lid 1 van de planvoorschriften van het bestemmingsplan "De Punt". In artikel 2, lid 1 is bepaald dat burgemeester en wethouders vrijstelling kunnen verlenen voor het bouwen van kleine, niet voor bewoning bestemde gebouwtjes ten dienste van het openbaar bestuur, openbare nutsbedrijven of van andere daarmee vergelijkbare instellingen, mits de inhoud niet groter is dan 50 m3. Bovengenoemde bouwplannen liggen ingaande 12 juni 1989 gedurende veertien dagen ter inzage op de afdeling Algemene Zaken ter gemeentesecretarie. Gedurende deze termijn kan een ieder tegen het voornemen bouwvergunning c.q. vrijstelling te verlenen schriftelijk be zwaar indienen bij burgemeester en wethouders, postbus 38,3253 ZG Ouddorp. 9 juni 1989, Burgemeester en wethouders van Goedereede.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1989 | | pagina 10