EIIAI1DEn-l1IEUW5 Drie H.D.G.-jubilea in dankbaarheid herdacht Ti Boekaankondiging V HET KIJKVENSTER Erwin Kroll komt in Den Bommel Een genadige dood? ïr X ^-^ Afkomen Geheim IjSLat gewaarschuwd Zwermdrift Kunstzwermen Speurbijen Scheppen (herplaatsing i.v.m. enkele wezenlijke zetfouten in de eerdere plaatsing) „Bij U, o Heere, is de gerechtigheid, maar bij ons de beschaamdheid der aangezichten", zo werd vrijdagavond met Daniël 9 7 beleden in de herdenkingsdienst in de „Lukaskapel" te Sommelsdijk, belegd ter herdenking van het jubileum van de drie instellingen van de Herv. Diaco nale Gezondheidszorg (HDG), t.w. het 35-jarig bestaan van het Verzorgingshuis „de Goede Ree", het 12Vi-jarig van het Verpleeghuis „de Samaritaan" en het 10-jarig bestaan van de bejaardenhuisvesting „Het Oudeland". De dienst, waarin predikant-voorzitter ds. J. T. Cazander voorging was er een van ootmoed, van nederigheid en van dankbaarheid, maar diende zeker ook tot toerusting van bestuurders en medewerkers, in hun werk, „het ene nodige" te blijven betrachten opdat hun bezig zijn een afspiegeling moge zijn van de ware CHRISTELIJKE barmhartigheid. de juiste taxatie... Jnvmi Makelaar Têunboer DIRKSLAND Jeugdkoor luventa Waarnemer 3e Blad VRIJDAG 26 MEI 1989 No. 5802 D£ BIJENZWERM ■AS Als een bijenvolk op zijn sterkst ont wikkeld is, gaat de zwerm tijd naderen. Het volk telt dan wel 50.000 tot 60.000 insekten. In de bijenkorf is, zonder ingrijpen, geen ruimte meer aanwezig voor een verdere ontwikke ling van het volk. Eer het zover is, zijn de eerste zwermte- kens echter al waar te nemen. Eén der eerste tekens is de aanwezigheid van mannetjesbijen, de darren. Gedurende de winter en het vroege voorjaar zal men geen darren bij een bijenvolk kunnen waarnemen. Pas wanneer zij op het vliegplankje van de bijenwoning voor het eerst verschijnen, dan weet de imker dat het volk zwermrijp is. Er moet dan wel rekening gehouden worden met de leeftijd van de darren, want niet alleen duurt het van eitje tot volwassen dar 24 dagen, maar het duurt (volgens onderzoekers) ook nog eens 14 dagen eer de dar geslachtsrijp is. Men moet dus niet denken dat bij waar neming van een dar, de volgende dag al het bijenvolk zal gaan zwermen. Een ander teken is het z.g.n. „baard" maken. Talloze bijen, waaronder veel jonge bijen, zitten dan samen buiten in een neerhangende tros rondom het vlieggat van de kast of korf Vlak voor het afkomen van de zwerm wordt het ongewoon stil bij het vlieggat. De meeste bijen zijn naar de voedsel voorraden opgeklommen om met het oog op de aanstaande reis, honing en stuifmeel in te nemen. Niet lang daarna ziet men aan het vlieggat juist een onge wone drukte. Drommen bijen storten zich naar buiten en vliegen in toene mende menigte de ruimte in. Dat duurt minutenlang, tot eindelijk de koningin verschijnt. Ik heb tijdens het afkomen van een zwerm wel gezien, dat de koningin verschillende keren weer terug ging in de kast om dan tenslotte toch het luchtruim in te gaan. Aan de stroom van uitgaande bijen is dan nog geen einde gekomen! Ondanks het krioelende bijenverkeer zien de veldbijen bij thuiskomst toch nog kans (tegen de stroom van vertrek kende werksters en darren in) het door hun met zoveel moeite uit de bloemen verkregen vrachtje aan honing en stuif meel in de kast af te geven. De verspreide wolk heen en weer vlie gende bijen gaat zich buiten nu wat ver dichten, om daarna zich op een rustpunt te groeperen. Op dat punt zal men zon der twijfel de koningin kunnen aan treffen. De meeste zwermen komen zo tussen elf uur 's morgens tot half drie 's middags af, al zijn er (zoals altijd) wel enige uit zonderingen op de regel. Het afvliegen gebeurt bij voorkeur met mooi weer en een hoge barometerstand. Eind mei, begin juni zijn de bijenzwermen te verwachten. Wie bepaalt nu om te gaan zwermen en wie bepaalt wanneer dit precies zal gaan gebeuren? Niemand zal een startschot afvuren zoals aan het begin van een sportwed strijd. Wie bepaalt er voorts welke bijen van het oude volk wel of niet mee zullen gaan? Niemand weet dit! Men kent immers alleen de voorwaarden voor het zwermen dat is gebaseerd op waarnemingen en onderzoekingen. Wel is bekend dat naar verhouding veel jonge bijen meetrekken in tegenstelling tot wat men vroeger dacht, dat het voor namelijk de oude bijen zijn die de zwerm zouden bevolken. Na het afko men van de zwerm ziet men zelfs vele jonge bijen op de grond lopen die nau welijks kunnen vliegen. Binnen vijf a tien minuten is de zwerm reeds neergestreken. Meestal aan een laag hangende boomtak of in een in de buurt staande struik. Men kan als imker maar beter zo gauw mogelijk de zwerm proberen te „scheppen" daar men an ders het risico loopt dat de zwerm na een poosje er werkelijk vandoor is gegaan. In dat geval kunnen de bijen wel enige kilometers verder van de oude stand wegtrekken. Elke zwerm is weer een nieuw, zelfstan dig volk waarbij tegelijkertijd sprake is van een volk dat achtergebleven is. Deze splitsing van het bijenvolk heet wel sociale deling. In het achter geble ven volk zal na de bevruchting van een jonge koningin de opbouw van het volk weer voortgang krijgen. Eenmaal neergestreken begint de zwerm al vrij snel te bouwen aan hun nieuwe toekomst. Er wordt dan al met raatbouw (zie foto) een begin gemaakt. Soms ontstaat een volledig nest in de open lucht wanneer ze b.v. onopgemerkt zijn neergestreken. Zo'n bijenkolonie kan zelfs in de vrije natuur de komende winter overleven. Zo ging het immers reeds vanaf de Schepping ook en bij de aanverwante mieren geschiedt het vandaag de dag niet anders! Eén keer heb ik bij de familie Kamerling te Stad aan 't Haringvliet een zwerm bijen moeten scheppen die al weken van te voren in een heg was neergestreken. De kolome moest helaas uit elkaar wor den getrokken om ze daar te kunnen wegnemen. Het werd een kliederige massa, maar het bijenvolk kwam later in een definitieve behuizing toch tot een goede ontwikkeling. De zwerm die het eerst uit de kast komt wordt de voorzwerm genoemd. Er zijn ook wel andere namen als bromzwerm of brandzwerm in gebruik. Wanneer er sprake is van een voor- zwerm zal er ook wel sprake zijn van een nazwerm. Dat is ook zo. Afhankelijk Blanke jonge bijenraat van het bijenras komt de nazwerm acht tot tien dagen na de voorzwerm af. De nazwerm, ook wel maagdenzwerm ge noemd, bevat echter een nog onbe vruchte koningin. Reeds na twee dagen kan de nazwerm worden gevolgd door een tweede, en derde, een vierde enz. met tussenruim ten van een of twee dagen. Het volk kan zich op die manier „kaal" vliegen en zichzelf volkomen ten gronde richten. Nazwermen bevatten soms meer dan een (onbevruchte) koningin. Dat soort nazwermen zijn niet veel gro ter dan een gemiddelde appel. Het is duidelijk dat de imker deze ongebrei delde zwermdrift niet kan laten voortbe staan. Hij moet dan wel ingrijpen, anders zal er geen half pond honing kunnen worden geoogst. Het zwermen komt niet veel meer voor. Niet vanwege het feit dat er minder bij envolken op ons eiland gehouden wor den, maar de imker maakt in de tijd die net vóór de zwermtijd ligt, een z.g.n. kunstzwerm. Ook de amateur-imker doet dat. Daar zijn verschillende methoden voor. Elke toegepaste methode is niet zonder risico, maar dat is met een natuurzwerm ook het geval. Eens op een winderige zaterdagmiddag waren een paar imkers bij me op bezoek, juist op het tijdstip dat een bijenvolk ging zwermen. De zwerm wilde echter niet neerstrijken. De bijen vlogen met duizenden door elkaar, voor het menselijk oog volko men chaotisch. Na ongeveer een halfuur keerde de rust weder en de bijen waren op hun oor spronkelijke stok terug gevlogen. Kennelijk was er sprake van een veron gelukte koningin die b.v. door een harde windvlaag tegen een voorwerp werd gesmakt en zodoende de dood vond, of die door een insectenetende vogel tij dens de vlucht was opgepikt. De bijen koningin vliegt namelijk trager dan de overige bijen. Een aparte rol is weggelegd voor de zogenaamde speurbijen. Zij gaan voor het afkomen van de natuurzwerm de naaste omgeving verkennen. De imker kan zelfs op een keer verrast worden vanwege het plotseling voorko men van bijenaktiviteit in een voordien totaal lege bijenkast. De speurbijen had den het in zo'n geval wel erg dichtbij huis gehouden en het hele volk was met een in de lege kast naar binnen gegaan. Zal de zwerm ergens anders neerstrijken (meestal is dat binnen een straal van zo'n dertig meter) dan zullen de speur bijen, nadat de zwerm is neergestreken, opnieuw gaan speuren naar een ge schikte plek, waar ze dan in feite voor goed willen neerstrijken. Toch komen er nog enkele natuurzwer- men per jaar op Flakkee voor. De imkers onderling weten meestal wel van wie de zwerm afkomstig is. Er kan met enige onnauwkeurigheid een kunst- zwerm zijn gemaakt waarbij één konin- ginnecel (moerdop) over het hoofd is gezien. Daardoor zou de mogelijkheid tot zwermen niet geheel ongedaan zijn gemaakt. Of men heeft de zwerm willens en wetens laten gaan! De meeste mensen vinden het maar niks als er een bijenzwerm in hun tuin komt neerstrijken.... Men denkt onmiddellijk een of meer bijensteken te zullen op lopen. Dat valt in de praktijk gelukkig nogal mee. Zwermende bijen steken niet, meent de imker, alleen de wachters er om heen, die kunnen in hun verdedi gende funktie wel steken. Maar de wach ters maken slechts een klein deel uit van het totale volk. Enige jaren geleden werd ik opgebeld door de heer Ras, wonende aan de Scharloodijk in Herkingen. Daar was me een zwerm van ongelooflijke grootte neergestreken op een vijgeboompje in de achtertuin. De imker wordt echter ook wel gevraagd om relatief kleine zwermen weg te komen halen. Maar hoe klein of groot een bijenzwerm ook mag zijn, de imker laat u niet in de steek. Slechts op uitzonderlijk moeilijk te bereiken plaatsen moet de imker wel eens verstek laten gaan b.v. als een bij enzwerm in een hoge schoorsteen is neergestreken en daar naar binnen is getrokken. Dan kan de imker geen opvangkast of kieps onder de zwerm plaatsen om deze door schudden aan een boomtak b.v. de bijen op te vangen. Doch dat komt zelden voor. Wespen worden vaak voor bijen aange zien, maar uit het verhaal van degene die er mee geplaagd wordt, valt door de imker al gauw af te leiden waarmee men van doen heeft. De imker heeft uiteraard liever een bijenzwerm. Vooral nu de VAROA-mijt, ook op Flakkee, zijn scha delijke invloed op de bijenstand heeft laten gelden. Mocht u in de komende weken in uw tuin een natuurzwerm (bijen) aantref fen, dan kunt u gerust een imker ter plaatse waarschuwen om ze te laten wegnemen. Maar de kans is uiterst klein. Met dank aan de redaktie en aan dhr. P. Vroegindeweij voor zijn pentekening. D. Hoogzand „Het enig nodige", Christus Zelf had het in Lukas 10 42 Martha voorgehouden. „Ook zij „holde en vloog", zoals het veelal ook hier gebeurt", zo vergeleek ds. „Jezus waar schuwde de ijverige Martha voor het gevaar dat ook óns kan bedreigen", besefte ds., n.l. voorbij te zien aan het meest ele mentaire in de hulpverlening, te blijven luisteren naar wat Jezus zegt: „Ik, Maria, Martha, Ik Stichting HDG, ben in uw midden als een die dient". Ds. bewonderde daarbij het VOLKOMEN liefdewerk van Jezus Christus, de enige, echte en waarachtige Diaken Die in Zijn dienen zelfs Zijn leven gaf Onverkort blijft de in de hal geschreven tekst geboden zo barmhartig te zijn als God de Vader barmhartig is geweest, maar dat hoeft niet meer tot in de dood, dat heeft God als Enige voor altijd gedaan. Dat bevrijdende - aldus ds. - dient onze christelijke handreiking te bepalen. „Het ene nodige is Christus bij je te dragen en geleid door Zijn liefde en kracht Hem - voorzichtig - te vol gen", beval ds. Cazander aan en van harte zei hij het die rabbi na toen die meende dat iemand die niet in wonderen gelooft geen realist is. „Wie hier, binnen de HDG niet in wonderen gelooft, in het wonder van Jezus Christus en Zijn overgave en in het wonder van de navolging van Hem is inderdaad geen realist en staat buiten het leven", zo be sloot ds. de prediking die door de aanwezigen, bewoners en huidige- en oud-bestuurders, werd beantwoord met het zingen van de verzen 1 en 9 van het Gebed des Heeren. In de recreatiezaal vond daarna een informele bijeenkomst plaats. Daar ondervond het bestuur tal van blijken van waar dering, o.a. van de zijde van het gemeentebestuur bij monde Mevr. Verolme, bewoonster van „de Goede Ree" en voorz. van de bewonerscommissie tijdens haar gelukwens die uitmondde in de aanbieding van een video-camera. van burg. Sleurink en van de zijde van de bewoners en de familieraad. Door dhr. Mulder en mej. de Bonte werd een glas in lood raam en een nieuwe geluidsinstallatie voor de nieuwe rolstoelbus aangeboden. Een video-camera werd aangeboden namens de bewoners, door de 79-jarige mevr. Verolme-v. d. Veer. in het dcx)lhof van prijskaartjes Imamlaabj Tel. 01870-3477 blik op kerk en samenleving - Kerkverlating - Waardering - Positieve dingen Aan „Godsverduistering" en „kerkverla ting" zijn al ontelbaar veel woorden gewijd en het ziet er niet naar uit dat het laatste woord erover gesproken is. Het zijn verschijnselen die in heel het wes ten worden waargenomen, en heus niet alleen in Nederland. En de leegloop van de kerken treft niet alleen het Protestan tisme, maar evenzeer, en misschien in nog groter mate, de Rooms-Katholieke Kerk. Over de oorzaken willen we het nu niet hebben, daar zouden trouwens vele kranten mee kunnen worden gevuld. Oorzaken van buitenaf: de hoge vlucht die de techniek heeft genomen, de zoge naamde botsing tussen geloof en weten schap, het materialisme, de recreatie, enzovoorts. Maar ook oorzaken van binnenuit: de versmalling en de verminking van het Evangelie, de politiek die op vele kan sels wordt gebracht, de vernieuwingen in de liturgie, etc. Soms ben ik geneigd me minder zorgen te maken over het verschijnsel zelf als wel over de wijze waarop het wordt gewaardeerd. Dat er van buitenaf wordt opgemerkt dat de kerken hun tijd gehad hebben, en dat het als positief wordt ervaren dat de kerk, laten we zeggen, haar rol heeft uitgespeeld en binnen afzienbare tijd verdwenen zal zijn uit de samenleving, althans geworden zal zijn tot een te verwaarlozen minderheid, dat kan ik verstaan. Maar dat er binnen de kerken zelf ook zulke geluiden te horen zijn, dat is verontrustend. Predikanten die wekelijks voor enkele tientallen mensen staan, of nog minder, en die dan de saecularisatie ook nog begroeten als een positieve ontwikkeling, waarover we ons hartelijk kunnen verblijden! Im mers, zo redeneren zij, de heilsgeschie denis is overgegaan in de kerkgeschie denis, maar het volmaakte wordt pas bereikt als de kerkgeschiedenis uit mondt in wereldgeschiedenis. De kerk is De Rabobank Den Bommel houdt op 1 juni a.s. haar jaarlijkse algemene verga dering, die om 19.30 uur begint in het verenigingsgebouw Bommelstee. Na het officiële gedeelte wordt om 21.00 uur „Het Weer" in woord en beeld gepre senteerd KNMI en TV-presentator, de heer Erwin Kroll. Voor een aangename en leerzame avond op 1 juni, zal Erwin Kroll garant staan. Het bestuur van de Rabobank Den Bommel, nodigt, naast haar leden, ook belangstellenden uit om het één en ander over het weer te weten kunnen komen. I.v.m. Bondsdag -16 zaterdag 27 mei geen repetitie. Vanaf zaterdag 3 juni weer om half 11. are C J Meeuse een historisch verschijnsel, dat ge doemd is te verdwijnen. Het Conciliair proces van vrede, gerechtigheid en heel heid van de schepping, moet daaraan meewerken. Als dat slaagt, dan krijgen we een wereld waarin het onrecht en de oorlog zijn uitgebannen, dan is er demo cratie, dan zijn er gelijke rechten voor allen en dan is de kerk overbodig geworden. Op deze manier maak je natuurlijk van de nood een deugd. Toch is dat niet zó verwonderlijk, als je eerst het Evangelie hebt omgevormd tot een politiek en maatschappelijk systeem. Als dan je inzichten ingang hebben gevonden kun je jezelf wijsmaken dat je evangelie (maar dan wel met een kleine letter!) vrucht heeft gedragen. Alleen - het was niet het Evangelie van Jezus Christus.... De kerk in haar huidige gestalte zal dan misschien wel ophouden te bestaan, en terugkeren naar het tijdperk vóór Con- stantijn de Grote. Zij zal nog bijeen komen in huisgemeenten, misschien wel in het geheim, en zonder dat haar stem in het maatschappelijk leven nog wordt gehoord. Overigens - zo ver is het nog niet. We moeten nu ook weer niet doen alsof alle kerken leeglopen en alsof het over de hele linie alleen maar kommer en kwel is. Er zijn nog tal van plaatsen waar de kerken twee keer per zondag bomvol zit ten. Er worden nog nieuwe kerken gebouwd en nieuwe predikantsplaatsen gesticht. En er zijn zelfs kleine gemeen ten die met grote offervaardigheid het kerkelijk leven en een eigen predikants gezin onderhouden. Dat zijn dingen die meestal niet in de krant komen. En zeker het werk dat de Heilige Geest in het verborgen doet wordt niet gepubliceerd. Maar het is er wel. Daarom h oeven we, bij alle zorg die er is, nog niet in een ondergangsstem ming te leven. £en oproep J mllen nemen Met70siell,ngenover *^^-deva„he,mense,„Meven Klaagliederen 4.,5j ^'1 "eoben ae ouaen seen genaae b BIDSTOND Op D.V. dinsdag 2 mei a.s. zal in hel kerkgebouw van de Ger. Gemeente van Rotterdam-Zuid, {Mijnsherenplein 9) een classicale bidstond worden gehou- den, i.v.m. de behandeling van het z.g.n. Euthanasie-wetsvoorstel in de Tweede Kamer der Staten Generaal. In deze bidstond hoopt ds. C.J. Meeuse voor te j gaan. Gezien de grote ernst van deze zaak, wekken wij een ieder op deze »si||i£§PkJ#i Bij uitgeverij Stark-Texel te Oosterend verscheen een belangrijke brochure, getiteld „Een genadige dood?", van de hand van drs. C. J. Meeuse. De brochure is geschreven naar aanleiding van de voorgenomen behandeling van het euthanasie-wetsvoorstel in de Tweede Kamer. Het eerste deel bevat een zake lijke weergave van wat behandeld werd in een bidstond op 2 mei in Rotter dam. Het tweede deel behelst een 70-tal stel lingen over de waarde van het menselijk leven. De brochure doet een poging om een dam op te werpen tegen de vloedgolf van zonden die ook ons dreigt mee te sleuren. Drs. Meeuse is predikant van de Gereformeerde Gemeente te Rotterdam- Zuid. Vanwege de aktualiteit en het grote belang van deze zaak, is de partikuhere verkoopprijs van de brochure zeer laag gehouden: ƒ5,- per stuk plus ƒ2,25 voor portokosten. Voor gratis uitdeling bedraagt de inkoop prijs (voor kerkeraden, verenigingen en stichtingen) 2,75 per stuk bij een mini male afname van 50 exemplaren. „Een genadige dood?" is rechtstreeks te bestellen bij Uitgeverij Stark-Texel b.v. (02220-18661) of bij de boekhandel.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1989 | | pagina 9