EIIIVIIDEtl-rtlEUWS fOLoens Met 'n goede verhuizer kunt u rustig gaan slapen Overdenking De weg naar huis uit de Heilige Schrift &SS flakkee expresse bv II II Aktie Zuidhollands Landschap „enorm succes 0 0 Jan Knape Mzn. HANDL€eSKUMD€ TAPIJTMOT AARDBCVIMG HOUSN f>t ZELFOe NAAM SCHILDSniJ wij drukken ze vakkundig, vliegensvlug en voor een redelijke prijs drukkerij kranse bv SPIKKELPAH KLSI VERZACHTCN GRENZEN HEELAL De roeping van Abram (i) ,H Tweewielercentrum Middelharnis 01870 4844 veel en snelle verkopen! VERVOLGVERHAAL - 2 - Niet uitgegeven manuscript, beschikbaar gesteld door M. A. Knape 2e Blad VWJDAG 26 MEI 1989 No. 5802 Deze vraag- en antwoord-rubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kosteloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Post bus 8, Middelharnis, met in de linker bovenhoek „Vragen-rubriek" vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden ge publiceerd. Ik ontdekte dat er boeken vol geschreven zijn over handlezen, handentaal, chi- romantie, palmografie en handlijnvor- mende prikkels uit de hersenen. Moet ik dan toch geloven wat waarzeggers voorspel len uit de lijnen in iemands hand? Antwoord: Er zijn voldoende boeken en geschriften bij, waarin die hele hand- leeskunde of chiromantie als hokus- pokus wordt ontzenuwd. Er bestaat geen enkele wetenschappelijke basis voor. Als u diverse „handleidingen" raad pleegt waarin uitleg wordt gegeven over de lijnen in de hand, verschillen die ver klaringen vaak hemelsbreed. Het voor spellen van de toekomst uit de hand berust op een eeuwenoud bijgeloof. Zigeuners maakten er een gemakkelijk te leren beroep van. Er is immers altijd 50% kans dat zo'n verzinsel uitkomt! En als er ooit paranormale begaafdheid in het spel is, heeft dat niets met de plooien in iemands huid te maken, want die zijn ontstaan door het krommen van de han den. Bij de één plooit de huid wel iets anders dan bij de ander, maar dat heeft met erfelijkheid, evt. zenuwprikkels vanuit de hersenen of de invloed van een verre toekomst niets te maken. Kunt u mij vertellen wat ik kan doen tegen mot in mijn wollen vloerbedekking? Antwoord: Er zijn diverse mottensoor- ten, maar als u alleen in uw vloerbedek king dgl. beestjes vindt, zult u wel te doen hebben met larven van de tapijtke- ver (Anthrenus verbasci). Ze zijn bruin en behaard, bewegen zich schoksgewijs en doen zich graag tegoed aan wollen stoffen en bont, dus ook aan vachtjes, opgezetten dieren, enz. Naast hun hon ger is er de bijkomende narigheid, dat ze veel meer vernielen dan ze opvreten. In warme kamers en kasten verloopt hun ontwikkeling van ei tot volwassen kever in sneltreinvaart. Wat anders eenjaar of langer duurt, is dan al met 7 maanden gebeurd. Als de eitjes uitkomen, zoeken de kleine larfjes stoffen van dierlijke oorsprong en knagen daarin gaten en gangen. Zij kruipen instinctief naar donkere plaatsen. U moet dus ook onder kleden, in en achter kasten en andere zware meubelen stofzuigen om alle evt. aanwezige eitjes te verwijderen, voor die uitkomen. Zuig met de slang de plinten en tot in de verste uithoeken van uw kle renkasten. Verder moet u alle bedvacht jes, wollen kleedjes, kledingstukken, gordijnen, enz. regelmatig uitkloppen, want beweging kunnen deze beestjes niet verdragen. Sterk aangevreten mate riaal kunt u beter wegdoen. En met een enkele schoonmaakbeurt bent u niet klaar, omdat er later nog verborgen eitjes kunnen uitkomen. Blijf dus waakzaam. Na aardbevingen hoor je vaak vertel len, dat huisdieren de ramp al hoorden aankomen en tijdig de vlucht namen. Hoe kan dat? Antwoord: Doordat veel dieren een beter gehoor hebben dan de mens. Ais u een bandopnemer kocht, weet u wel dat deze een frekwentiebereik heeft van circa 100 tot 16.000 Herz. Daarbinnen valt het gemiddelde luistergebied van muziek en spraak. Jonge mensen kun nen nog tonen onderscheiden tot ca. 17.000 a 18.000 en in gunstige gevallen tot bijna 20.000 Herz, maar met 't klim men der jaren neemt die top snel af Beneden de 40 Herz hoort u ook niets meer. Denk maar aan het hondefluitje, waarmee u uw hond kan terugfluiten zonder dat de omstanders dat merken. Zo horen huisdieren ook het onheilspel lende begin van een aardbeving, waar van de trillingen hooguit zo'n 10 a 20 Herz als frekwentie hebben. Juist die sinistere lage tonen doen de dieren vluchten naar veiliger oorden. Eén van onze kinderen is jong overleden. Mogen wij het nu verwachte kindje straks na de geboorte de zelfde voornaam geven? Antwoord: Ja. In dergelijke gevallen wordt vaak de voornaam van een voor overleden kind gebruikt. Ik kwam in 't bezit van een schilderij met daarop een afbeelding van de Heere Jezus. Ik twijfel of ik dit wel zal ophangen. Valt dit onder het tweede gebod? Daarentegen zie je op zondagschoolplaatjes en dergelijke ook van deze beeltenissen. Antwoord: Door uw twijfel beseft u reeds, dat u het niet helemaal met uw geweten overeen kunt brengen om een dergelijke prent op te hangen. Calvijn en andere kerkhervormers waren er juist op tegen, dat in kerken, scholen en huis kamers beelden, schilderijen of andere platen met Zijn beeltenis werden uitge stald. Zij wensten, dat hun volgelingen zich strikt aan de Tien Geboden en vele andere voorschriften uit de Bijbel zoude houden. Voorstraat 13, 3245 BG Sommelsdijk Tel. 01870-2275. Een aluminium pan krijgt zware spikkels. Kan dat kwaad? Antwoord: Die zwarte plekjes ontstaan door oxydatie en die is het gevolg van achtergebleven vocht als een pan wordt weggezet. Vermoedelijk is zo'n pan niet goed afgedroogd. Omdat pannen bij de vaatwas vaak het laatst aan de beurt komen, is het sop dan te laag van tempe ratuur. Het beste is, ze in zulk heet water om te wassen, dat ze bij het afdrogen nog flink warm zijn. De laatste vochtige plekjes drogen dan snel op door ver damping. Gebruik ook geen metalen pannesponzen of staalwol, maar een (goede kwaliteit) groen lapje of dgl. Een aangetaste aluminium pan is niet scha delijk voor uw gezondheid. Hoe kan ik hard geworden boetseerklei weer gebruiken? Antwoord: Die kunt u weer zacht en kneedbaar maken met een beetje olie of vet, maar beter nog met blanke vaseline. Doe de resten boetseerklei telkens in een glazen potje met schroefdeksel of her metisch sluitend doosje. Uweet zoveel, kunt u mij eens haarfijn ver tellen waar de ruimte van het heelal eindigt? Antwoord: Die vraag is herhaaldelijk aan astronomen gesteld. Toen iemand het aan Einstein vroeg, antwoorde hij: „Daar waar geen stof meer is en geen krachten meer werken". De leek vroeg verder: „Maar waar is dat dan?" En de grote natuurkundige zei: „Daar waar het absolute niets is. En 't heeft geen zin te twisten of dit bestaat of niet bestaat, want min nul is gelijk aan plus nul". Overigens hoeven wij u niet de weg te wijzen, want als er een grens is aan het heelal, ligt die toch zó ver weg dat u er tij dens uw leven nooit kunt komen. Zelfs niet met een reeks raketten. Lorentz 1 3241 LX Middelharnis Tel. 01870-2188 Cricketpad 15 3223 EA Hellevoetsluis Tel. 01883-20016 Kreeftstraat 36 4301 ZD Zierikzee Tel. 01110-13163 Wielsingel 24 3261 VJ Oud-Beijerland Tel. 01860-13624 De HEERE nu had tot Abram gezegd: Ga gij uit Uw land en uit Uw maagschap en uit Uws vaders huis, naar het land dat Ik U wijzen zal (Gen. 12 1) Zoals overal in de Heilige Schrift, wordt ook in de roeping van de vader van alle gelovigen het eenzijdige van de genade benadrukt. Dat het de Heere is. Die sou- verein en vrij handelt. De hoofdstukken 10 en 11 van het eerste boek van Mozes markeren een nieuwe overgang en een beslissende wending. Genesis 10 verkondigt onweersprekelijk de trouw van Gods heilig Woord. Im mers die reeks van namen verkondigt ons de Naam van God als de Getrouwe, Die op Zijn eigen Woord, door de ver vulling, het zegel van de volkomen betrouwbaarheid zet. Maar dan gaat de mens in verwaten hoogmoed zich ver heffen. Het loopt uit op dat voetstuk voor eigen grootheid: Babels toren. Die moest door lucht en wolken heenbre- kend, zijn spits hebben tot in de hemel. De roem van 's mensen grootheid zou tot in de hemel verkondigd worden. Tegelijk zou die toren voor allen een teken en plaats van hereniging kunnen zijn. Het is niets anders - en wat aangrij pend aktueel - dan een stoutmoedig streven naar roem en eer. Babel-bou- wers die tegenover de Naam van God hun eigen uiting van kracht stellen. God evenwel laat niet met Zich spotten. Hij verdraagt het niet dat de mens wil opklimmen tot in de hemel. Daar blaast Hij in. Hij daalt neer. God zegt: Laat Ons neervaren. Tegenover de zelfverhef fing van de mens, staat het neervaren van God, tot volvoering van Zijn raad en tot neerwerping van de ontwerpen van de mensenkinderen. Niets dan dat neer dalen van God kan de schuldige zelfver heffing van de mens in haar dodelijke vaart en gevolgen keren. Bij Babel daalt God neer ten gerichte om de spraken te verwarren en de onderlinge samenstem- ming te breken. De gouden draad van Gods verlossing wordt niet afgebroken door de poging van de machten van de duisternis. Ik zal vijandschap zetten, zegt God. De Heere ging door. Hij zette Zijn Woord door. Al scheen hier of daar een geweldige macht opgeworpen. Zien we dus de gouden draad van de belofte, van het verbond, van de genade, van de trouw van God. Waarbij het in dit alles gaat om de Christus Gods. Daartoe roept God Abram. Wie is hij? Een van de zonen van Terah. Afkomstig uit Ur der Chaldeën. Dat is Mesopota- mië. De geboortegrond van Abram was gestempeld door de afgoderij. We ma ken dat op uit Jozua 24, waar de zoon van Nun zegt tot het volk: Alzo zegt de Heere, de God van Israel: Over gene zijde van de rivier hebben uw vaders van ouds gewoond, namelijk Terah, de vader van Abraham, en de vader van Nahor; en zij hebben andere goden gediend. Zo was de stand van zaken in het gezin van Terah. Op zeker ogenblik gebeurt er echter wat in het leven van Abram. God spreekt. En Hij spreekt Zijn herscheppend Woord. En dat herscheppende Woord is het Woord waarmee Hij dode zondaren levend maakt. Hij, de God der heerlijk heid, doet dat. Hij verscheen aan Abram, Hij kwam tot Abram toen hij nog in Mesopotanië was, eer hij woonde in Haran (Hand 7, 2). En de God der heerlijkheid komt niet tot Abram als tot een vroom en uitermate godvrezend man. Als tot een man met een formidabele staat van dienst. Als tot een man die nauwkeurig de geboden en rechten en inzettingen des Heeren on derhoudt en wandelt in Zijn wegen. Nee. De Heere komt tot Abram als hij wegge zonken is in het moeras van de afgoden dienst. Daar haalde de Heere hem vandaan. Daar en dan kruiste Hij Abrams levenspad. Met de roeping die van boven is. Met die roeping die zijn fundament niet vindt in de omstandig heden, niet in de mens, maar in de ver kiezende God. En verandert U maar wat er veranderd moet worden, in deze geschiedenis zit een spiegel voor de levensgeschiedenis van de kerk. Waar vindt God Zijn kerk als Hij haar roept door Zijn Woord in de kracht van Zijn Heilige Geest? Nergens en nooit anders dan dood in de zonden en de misdaden. Op de plaats waar zij het oordeel verdiend heeft. Daarom is het wonder ook zo groot, dat God Zich om Christus wil en uit pure genade wendt tot een mens die een afgodendie naar is. Tot een mens die Hem de dienst heeft opgezegd. Daarom komt deze roe ping op uit Gods vrije gunst. De Heere is de Eerste en Hij is dat altijd. Hij is al Zijn kinderen een eeuwigheid voor. Ook Abram. Misschien werpt iemand tegen dat het vandaag met die afgodendienst wel meevalt. Nou dat zit nog. Ik zal daar niet breed over uitweiden, maar er wor den wat altaren opgericht en offers gebracht. En dat echt niet alleen door jonge mensen! De antigoddelijke mach ten en krachten maken zich breed en verslaan hun duizenden. Alleen, ze laten de mens op het beslissende ogen blik ongetroost. In ieder geval vindt God de zondaar ook vandaag in de dienst aan de driehoof dige afgod, de duivel, de wereld en ons eigen door en door verdorven vlees. De Heere zoekt ze op en vindt ze in de aan bidding van de begeerlijkheid van het vlees en de begeerlijkheid der ogen en de grootsheid van het leven. Per definitie is elk mens over zichzelf heengebogen en aanbidt het eigen ik. Vroom of on vroom. Maar dan het geheim. Deze hemelse roeping is zo krachtig (door de werking van de Heilige Geest), dat ze van een gevallen en gevonnist Adamskind, een mens maakt die de afgoden verwerpt. Die roeping is zo sterk, zo allesdoor dringend dat alles in het leven onderste boven gaat. Dat de zondaar alle gron den kwijtraakt en geworpen wordt op Hem, Die het Lam Gods is. De Beloofde aan de vaderen. Dat een mens breekt met de zonde. Dat Abram, van een vij and van God en van Zijn Christus, een vriend van God wordt. Want deze roe ping stierf niet weg, maar bleef haken. Deze roeping werd uitgewerkt. O nee, dat lag niet aan Abram. Dat was enkel en alleen genade. Het ligt toch niet in de macht van een mens, aan het wdllen of het niet willen van een mens, aan het believen van een zondaar, om te horen of niet te horen? Maar als God de mens roept, roept God krachtdadig. Dan ver bindt Hij met de roeping die van boven is, de onweerstaanbare werking van de Heilige Geest. Zodat Hij inwendig door dringt, zeiden de Dordtse vaderen, tot in het diepst van de ziel. Wederbarend, herscheppend. Inderdaad moet de mens - en op die regel bestaat niet een uitzon dering - opnieuw geboren worden, wil hij het koninkrijk binnengaan. Dat heb ben wij nodig. Wij worden allen geroepen. Indringend, ernstig, hartelijk en welgemeend. Wie uit de waarheid is, hoort Zijn stem. En wie ze gehoord heeft, zal leven. Nie mand moet menen dat de Heere hem of haar niet roept. God roept ons. En Hij doet dat door Zijn Woord. En Hij doet dat met bevel van geloof en bekering. Dit is die roeping namelijk de wereld te verlaten, onze oude natuur te doden en in een nieuw godzalig leven te wan delen. (wordt vervolgd) KtK De wervingsaktie van de natuurbe schermingsorganisatie „Zuidhollands Landschap" op 2 en 3 mei j.l. is in de eerste twee weken al een succes. Na de bezorging van bijna 700.000 brie ven in Zuid-Holland hebben zich meer dan 11.000 nieuwe begunstigers aan gemeld. Deze toename betekent een verdubbeling van het aantal begunsti gers in slechts twee weken tijd. Begunstigers van het Zuidhollands Landschap steunen met hun bijdrage de bescherming van natuur en milieu in Zuid-Holland. Bovendien profiteren zij als begunstiger van tal van voordelen, zoals viermaal per jaar het rijk ge- illustreerde tijdschrift Zuidhollands Landschap, gratis deelname aan excur sies, de wandelgids en gratis toegang tot de opengestelde terreinen van het Zuid hollands Landschap en de andere pro vinciale landschappen in Nederland, ledere nieuwe begunstiger ontvangt na aanmelding een uitgebreid informatie pakket met daarin een bedankbrief, het maartnummer van het tijdschrift „Zuid hollands Landschap", de wandelgids met informatie over de natuurterreinen van het Zuidhollands Landschap, het Bewijs van Toegang 1989 en een repro- duktie van de aquarel „knotwilg in pol der" van de Haagse kunstenares Sacha van Duim. Met de opbrengst van de aktie zal het Zuidhollands Landschap nog beter kunnen inspelen op vele plan nen die de schaarse ruimten in Zuid- Holland bedreigen, zoals wegenaanleg, woningbouw, aanleg industrie, e.d. Bo vendien zal het Zuidhollands Land schap de recreatiemogelijkheden en de educatiefaciliteiten in en rond de na tuurterreinen verbeteren. Het Zuidhollands Landschap verwacht na afloop van de aktie een groei van het aantal begunstigers tot circa 25.000. Het Zuidhollands Landschap is al 55 jaar aktief voor de bescherming van natuur en milieu door: aankopen en beheren van natuurterreinen, inspelen op de ruimtelijke ontwikkelingen, ver zorgen van voorlichting en educatie en bieden van recreatiemogelijkheden. Mede door dit particuliere initiatief heeft Zuid-Holland nog een afwisse lende en waardevolle natuur. Hiervan kan men nog volop genieten in één van de 60 natuurterreinen met een totale oppervlakte van circa 2.500 hectare van het Zuidhollands Landschap. Enkele voorbeelden zijn: het vogelrijke strand en slikkengebied de Slufter van Voorne, het landgoed Huys te Warmont, Het Hoek Hoflaan/ Schoolstraat 01870-3332 Staelduinse Bos en de orchideeënrijke graslanden in de Krimpenerwaard. Den groot deel van de natuurterreinen van het Zuidhollands Landschap en van de andere Provinciale Landschap pen - totaal ruim 50.000 hectare! - is voor begunstigers opengesteld. Indien men geen brief van het Zuidhol lands Landschap heeft ontvangen dan is het mogelijk zich telefonisch aan te melden via de informatielijn: 010- 4135054. De kosten zijn minimaal ƒ25,- per kalenderjaar (schoolgaand en stude rend tot 26 jaar 15,-). b.v. ,f,^^^^^^^^t^^^^,^^^t^^^^^tf,^^^i^^^^^^^^if,^^^^^^^^^^^^,,^,f,^^^^,^^jf,^,^,^tf,^^^^,^if.^^ Op een pas gezaaid korenveld vlakbij is een troep kraaien neer gestreken, ze doen luidruchtig: „kao, kao, kao". De jongen in de mist zingt aandoenlijk van een schoon meisje en een verdorven verleider: „Midden in Parijs, daar stond een schoon paleis".... Hij delft en zij pluist. Ze spreken bijna geen woord. Wat valt er zo'n hele dag te praten? Het aardappelloof is bijna geheel verteerd, enkele zwarte stengels wijzen d epiek waar hij de loot kan vinden. Even wrikt zijn spa in de grond en met een enkele zwaai legt hij de kluit achter zich, kleine blanke plekjes vallen bloot in de zwarte, taaie grond. Met de spa wroet hij in het gemaakte gat, zijn vingers zoeken naar achtergebleven knollen. Als hij het gat dichtmaakt steekt hij tevens het onkruid weg. Ze is dicht achter hem. Ze kruipt op handen en voeten. Haar handen graaien in de natte slik, die dik aan haar vingers kleeft. De aardappelen bon zen in de manden, de grote knollen in de grote mand en de poters in het kleine mandje. Het is een secuur werkje, want terwijl haar handen vlug rapen moeten haar ogen keuren, elke zieke aard appel wordt opzij gegooid. Als de manden vol zijn moet hij even helpen om ze naar de put te dragen. Dan lopen ze, zwaar stampend, de mand tussen hen in. De mand weegt als lood, er heeft zich een dikke laag klei aan de bodem gehecht. Ze loopt moeilijk in het onhandige kruipkeurs, het is stijf van de aankle vende slik. Hij giet zelf de manden leeg, want het moet een mooie hoop worden. Een aardappelput is overal even breed en overal even hoog, dat is een kwestie van vakmanschap. Er zijn twee putten, een voor de aardappelen en een voor de poters. De poter- put is bijna zo groot als de aardappelput. Het is een mager beschot. Het pootgoed heeft niet gedeugd, slecht pootgoed geeft weinig grote knol len en veel poters. Hij had ook niet veel krediet om kunstmest te kopen en de ondervinding is, dat het van enkel regenwater slecht groeit. Maar een arm mens moet er soms zijn maal mee doen. Ze zegt op een keer: „Me hawe onderhand meer poters as aerpels". „Och jae, het is niet anders". „Jae, dat zei joe aoltoas mar". Ze kan er zich niet altijd mee verenigingen en constateert: ,As joe zoa oud ken worre dan bin je gelokkig". Dat is het begin van een konflikt. Hij komt er voor overeind staan alsof hij iets van het geschil bemerkt. Hij kijkt haar aan en dan is het bij hem weg: „Nah, 't is toch zoa". „Zeker is het zoa". „Belnoe dan". Hij delft en zij pluist. Er begint een miezerige regen te vallen. Leunend op zijn spa kijkt hij naar de lucht, zijn ogen wat dichtgeknepen voor de wind en de regen. De hemel is een grijze watermassa. „Om elf ure verzoete of verzure", zegt hij en schudt zijn hoofd. Dat is een heel oud gezegde waarin de voorvade ren een ondervinding met het weer hebben neer gelegd. Het is elf uur geweest, de lucht slaat helemaal dicht in de windhoek, het begint harder te regenen. Er is voor vandaag weinig verwachting van het weer, nu de voorvaderen hun ondervin ding zo duidelijk geformuleerd hebben nagelaten. „Me konne mar beter naer huus gaen", zegt ze. Hij knikt toestemmend, want hij voelt het water langs zijn blote benen siepelen. „Bin je oak al deur?" Zij wordt een natte plek op haar rug gewaar, maar daar is hij nog droog. Zijn dikke jekker laat de regen op zijn broek afleken. „Ik bin op m'n rik nat van 't zweet", zegt hij. Het valt niet mee om in een dikke jas aardappelen te delven. Samen dekken ze de putten af. Het is vlug gebeurd met een paar bossen stroo. Dit was te voorzien, daarom heeft hij het afdekken bijge houden. Hij stopt zijn spa tussen het stroo weg, de manden legt hij ondersteboven om schoon te regenen. Ze gaan naar het oppertje en scharrelen hun goed bij elkander. Dan aarzelen ze weer: „Zoue m'n eerst ete, misschien knapt het nog wel op". Bezorgd kijkt hij naar de te velde staande aardap pelen en het meetje paardepeen. Maar zij voelt zich onbehagelijk worden, haar hemd kleeft nat aan haar lijf, ze belist: „'t Wordt toch niks meer en d'r komt geen werk uut je handen. Hij is het er mee eens en breekt het oppertje gedeeltelijk af om er de koffieketel en de baliezakken mee te bedekken. Ze steken de paraplu's op als ze de dam uit gaan. De weg is slecht begaanbaar, een paar jaar gele den waren in dit achterland de wegen nog niet begrint. Er zijn vier diepe wagensporen naast elkander, overal gapen putten vol water, daar zijn paarden en koeien met hun poten in de grond weggezakt. Hun paraplu's tegen de wind houdend lopen ze achter elkander, vlak langs de gras berm. De regen begint in stromen neer te vallen. Ze komen langs het domein van de koeiewachter, die heeft nu weinig te doen. De koeien staan stil op een hoop, hun staarten naar de wind. De koeie wachter heeft een hol in de grond gegraven en daar een koepel overheen gebouwd van suiker- peenblaren. Het is een knap stuk werk, Flakkee heeft al heel wat intellekt in het land versleten als het de kans kreeg. Het hoofd van de jongen loert voor de nauwe ingang als de sloffende voetstap pen zijn aandacht trekken. „Heuj", roept hij om te groeten, en om te laten zien hoe lekker droog hij zit. Hij steekt een hand op. „Heuj", groet Willem terug. „Ke' je 't daer nog al vinde?" Hij houdt een enkele keer van een grapje. De brutale jongenskop over de sloot lokt een grapje uit. Maar intellekt houdt niet van aardigheden, het meent alles dood-ernstig. Het intellekt grijnst als een jeugdige rover in zijn veilige hol. Hij roept iets terug, waarvan Betje een kleur krijgt. Daar bedoelt hij volstrekt niets leelijks mee, maar koeiewachters zijn vroeg rijpe mensen, ze gaan met de natuur en haar verborgenheden zeer gemeenzaam om. „Zoa'n snotaep", scheldt Willem. „Juule weete je tied nog al of te wachten", schreeuwt het schoelie. Willem scheldt opnieuw: „Zoa'n verduuvelde snotaep". (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1989 | | pagina 5