EiüvriDEn-niEuws „De Razzia A. DEKKERS. 80 jaar geleden de eerste rit van de tram over Flakkee (hd Hotel SPEE MUZIEK hhé 95 Waar verhaal uit het laatste oorlogsjaar Traiiiwei-Maatscliappij. Na feestelijk onthaal zes jaar later veel klachten SOMMELSDUK. CAFÉ^RESTAÜBANT. Emplacement flCHTHUIZEN (George Spee) No. 5797 m OOLTGENSPLAAT. - Wachtlokaal - voor passagiers. De komst van de tram naar Flakkee op 30 april 1909 was voor de bevolking een uitkomst. De ingebruikneming ging dan ook met feestelijk vertoon gepaard. Daar kwam nog bij dat die dag Prinses Juliana werd geboren. Ook de mid denstand en het bedrijfsleven zagen met dit allernieuwste vervoermiddel omzetvergroting en meer leven in de brou werij. Vooral de restaurants, cafe's en logementen zagen winst voor de toekomst. In het in een vorig artikel vermelde programmaboekje van de feestelijke opening kan men uit het grote aantal (zeer interessante) advertenties opmaken dat de tram ging zorgen voor betere leefomstandigheden. Nadat de tram enkele jaren zijn baantjes had gereden kwamen echter ook de klachten los. We hebben daarover enkele brieven gevonden met vele details. Een vervroegd vertrek 's middags uit Rotterdam leverde voor de NRC een groot bezwaar op voor de verzending van het Avondblad naar het eiland en het bezoek aan de veemarkt, poliklinieken en meer andere zaken liepen in de war. -:- -:- 10 minuten gaans vanaf het Station. -:- -:- „Passagiers voor de tram, het is tijd" Tweewielercentrum Middelharnis Rommelmarkt en Fancyfair „VOORUIT" de juiste Rfl taxatie... Makelaar "I^mbcjer Klachten NRC 20 minuten minder actueel nieuws.... Veemarkt en poliklinieken Trams te vroeg 3e Blad VRIJDAG 5 MEI 1989 (door Jaap Hollander) Dit verhaal speelt zich af op de „over- landse" grond van de Hoekse Waard, om precies te zijn rond Piershil en Nieuw Beyerland. Pa was veeverlos kundige en castreur en we bewoonden een vrij groot huis. Het was in het laat ste oorlogsjaar. De mensen hadden op het platteland nog net genoeg eten om niet dood te gaan. Maar in de grote steden stierven er velen. De winters waren erg koud, de zomers vrij warm. De vlooien tierden welig omdat er geen zeep was om goed te kun nen wassen. Op zolder speelden muizen in de hoop tarwe-aren die we vorige zomer bij de boeren hadden gelezen. Mijn ouders waren juist bezig de wollen dekens tegen het licht te houden om op die manier de vlooien te kunnen onder scheiden van pluisjes vuil om ze daarna met 'n knapp dood te knijpen tussen de nagels van je twee duimen. Op dat moment belde iemand aan. Het kan boer V. B. zijn gweest of iemand anders die zich daadwerkelijk met „de goede zaak" bezighield. Hij moest pa spreken omdat pa op 't dorp bekend stond als hater van duitsers. Tijdens de vele lucht- gevechten waarbij Duitse en Engelse toestellen waren betrokken ging ie altijd boven op de dijk staan om niets te hoe ven missen. Mijn moeder stond dan doodsangsten uit. Soms vlogen granaat scherven om het huis. Ma riep dan: „Kors kom toch binnen!!", waarop pa doodkalm maar vastberaden achter een telefoonpaal ging staan en snauwde „mens ga toch weg!" En als er dan een duits vliegtuig werd geraakt en als een dor blad neerdwarrelde glommen z'n ogen bij dat gruwelijke gezicht alsof ie de Duitser persoonlijk had neerge knald! Of mijn vader De Groot politieman en „van de goeie soort" in huis wilde nemen. Het was van „vitaal belang". Mijn vader WIST; wij BEGREPEN jaren LATER dat hij van de onder grondse moest zijn. De Groot zou een grootse opdracht gaan vervullen en kreeg bij ons z'n kamer. Ik weet nog goed hoe ik als jongen trilde van span ning als ik stiekum in zijn kamer ging en daar de koppel met revolver zag. Was ie geladen? Wel durfde ik aan zijn schrijf machine komen. Het waren heerlijke ervaringen! De van B.'s waren van refor matorische huize en erg koninklijk gezind. Zij haatten de duitse bezetter en daarom waren zij het vooral die in hun landerijen in en om Piershil tonnen wapens hebben opgehaald die in de nachtelijke uren door Engelsen wer den gedropt. Mocht in de beginne een Duitse pa trouille op zo'n boerenwagen met wa pens stuiten dan gingen deze Duitsers „gegarandeerd" voor jaren diep onder de mest van Jan, Klaas of Henk van B. De van B's durfden meer dan alleen achter de vrouwtjes aan zoals boze ton gen beweerden! De verschrikkingen werden nog verschrikkelijker. Inmiddels hadden de Duitsers de VI uit gevonden. Een automatisch bestuurde vliegende bom vol met explosieven en van grote vernielende kracht. Deze wer den vanuit Pernis over onze omgeving naar Antwerpen gedirigeerd. Daar had den Engelsen en Amerikanen de zaak al in handen. Wanneer zou „de vesting Holland" aan de beurt komen? Wij zagen steeds meer ontredderde Duitse troepen door honger en luizen gekweld door de straten trekken waarbij men alles stal wat men kon pakken. Jawel ook nog het schamele bezit dat ons nog restte. Tenslotte werd al het land op Piershil geïnundeerd en mocht je er niet meer komen op straffe doodgeschoten te worden. Daarom moesten wij allen huis en erf verlaten. Zo vervoerden wij op kindersleetjes ons huisraad in de winter '44-'45 van Piershil naar Nieuw Beyer land over de door strenge vorst kner pende sneeuw, gaande langs nachtelijke wegen. Pa's auto was al lang „gedemonteerd" om te „overleven". De meeste fietsen waren ook „meegenomen" door het Herrenvolk. Toen gebeurde het. Onder Heinenoord werd de door de Duitsers aangestelde NSB burgemeester van Goudswaard, Piershil en Nieuw Beyer land doodgeschoten. Deze „verrader" moest de Duitsers steunen tegen de ondergrondse „boeven".... ineens was De Groot uit ons oog ver dwenen; deels vanwege onze evacuatie; deels omdat hij „spoorloos" bleek. Wel werden niet lang daarna een tiental gij zelaars uit de Scheveningse gevangenis opgehaald en ter hoogte van de plaats waar deze NSB burgemeester werd doodgeschoten stuk voor stuk gefusi- leerd. Een jongen amper nog 16 jaar had net voor de dood intrad stervend uitge roepend „Moeder!" Dat woord „Moe der" is nu nog te lezen op het gedenk teken onder Heinenoord aan de weg tus sen Blaaksedijk en Oud-Beyerland. Soms werden wapens van de ene naarde andere boerderij overgebracht alvorens ze hun weg vonden naar de rest van ondergronds Nederland. Ons gezin werd bij boer Troost aan de Kreekkant te Nieuw Beyerland ondergebracht. Rechts boven deze boerderij vlogen de vliegende bommen richting Brabant. Soms vloog er een zo laag dat het gebeurde dat een in de weg staande boerderij niet kon worden ontweken. Ze waren allen onbemand dus dom en onbestuurbaar, mocht er iets zijn. Dat gebeurde zo vaak. Zo gingen te Zuid zijde alle inwoners inclusief hun boer derij in vlammen op. Er waren veel „blindgangers" die niet allemaal ont ploften. Er passeerden er circa 15 tot 20 altijd bij nacht. De Duitsers kon het niets schelen dat arme burgermensen direct onder de vuurlijn kwamen te lig gen. Goed voor de ondergrondse sluip moordenaars! Woedender en steeds driester werden de Duitsers en zo gebeurde het op een kwade dag in het vroege voorjaar van 1945 dat onze hele boerderij werd omsingeld door Duitse troepen. Ook waren er SS'ers bij. Dit waren vreselijke boeven met uniformen aan en in bezit van autom. wapens. Nooit tevoren heb ik in m'n leven gruwelijker en hatelijker gezichten gezien. Half slapend nog hoorde ik „Raus, nach unten, schnell!" terwijl ik keek in de loop van een duits pistool. Toen ik naar beneden was geduwd en gesnauwd zag ik tot m'n grote schrik daar tegen de lange muur buiten in de vrieskou met de handen in de nek gevouwen en het hoofd tegen de muur gedrukt al mijn broertjes en zus jes; mijn vader en moeder; boer Troost en z'n drie zonen, en nog een oude man met huishoudster van 75 jaar op blote benen; amper tijd gehad om de klompen aan te trekken. Ik dacht „ze staan allen klaar om gefusileerd te worden". Ik dacht ook nog „ik zal nu zeer spoedig in de hemel boven zijn". Lona onze oudste zus had gedacht zo zei ze later: „als ze in Godsnaam maar bij mij beginnen!' Ik nam zonder enige emotie of angst gewillig mijn plaats in. Op zo'n moment ben je niet bang, heb je geen tijd voor emoties. Je denkt nog aan het leven dat er nu nog is. De angst komt later wel, wees maar niet bang! In een flits v.e. seconde kon ik mijn beul ontwaren. Een gruwelijk monster stond klaar met de handen aan de trekker van z'n autom. geweer. Zeer snel zou het ons doden. Zus Lona probeerde met Jaap de oudste zoon van Troost te praten en ik hoorde haar zeggen; „Het ondergrondse blaad je heb ik in de kachel verbrand". Toen de mof dat hoorde snauwde hij: „Ruhig, ob ich schiese....!!" Wij WISTEN niet dat men wapens zocht, wij VOELDEN het! Er was een dodelijk gelatenheid in en om ons. Vele Duitsers waren druk doende alles overhoop te halen. Er bleef letterlijk niets op z'n plaats. Goud en zilver dat de boer goed had ver borgen kwam boven water. Koper en ander metaal dat men had moeten inle veren werd gevonden. In de schuur onder een hoop steenkool was de blote motor van pa's laatste Renault tevoor schijn gekomen. Diep onder de hooi- massa's in de schuur bestond al jaren een geheim hol. Ook dat werd blootge legd. Duitsers en NSB'ers liepen af en aan met illegaal geperste olie, banden, flessen vlees enz. Niets werd onberoerd gelaten. Eindelijk na 4 lange bange uren daar tegen de muur gestaan te hebben, waarin wij elke seconde NIET werden GEËXECUTEERD, werden we ineens vrij gelaten. De gijzeling was over! De laatste Duitsers reden het erf al af Alle drie de zonen van boer Arie Troost wer den meegenomen voor nader verhoor en keerden een maand later. God zij dank, ongedeerd terug. Enkele dagen tevoren had men de sten- guns en munitue naar elders overge bracht. Daarom kan ik u dit na 45 jaar navertellen. Het kan zijn dat het letterlijk niet 100% juist is. Maar de boze geest is helaas maar al te waar en tiert nog rond na al die jaren. Ze is zo werkelijk aanwezig dat velen zich nog achtervolgd wanen door nazi-beulen. Ook ik had daar 20 jaar last van! Pas las ik een Nederlands schrijver van naam die beweerde dat de oorlog geen dag korter heeft geduurd dankzij de ondergrondse aktiviteiten. Oorlog is een dodelijk spel waarin gru welen worden gepleegd door gruwe lijke mensen. J. C. H. MIDDELHARNIS Muziek is een onderwerp waar we eigenlijk allemaal mee te maken hebben. Zaterdagavond a.s. hoopt ds. P. Vermaat een inleiding over dit onderwerp te houden. Het is de moeite waard om te komen. Iedereen is natuurlijk weer van harte welkom. De Hoeksteen gaat om half acht open en de avond hopen we om acht uur te beginnen. Tot ziens, het OJW-team ■i~ 'i' -'i- 'i'- -*"• -i- "L"' -ir 4^ 'i^ 1- vT.- -.T^ vT^ vT:r -.T-:; vT? -jf^t vT' '-T-' Telef. Interc. No. 7. Verder nog enkele advertenties uit het Programmaboekje van 80 jaar geleden. Eerst iets over het horecawezen. In genoemd boekje treft men leuke adver tenties aan van Hotel Spee te Sommels- dijk; Hotel, Café-Restaurant Akershoek te Ouddorp; J. C. Kievit te Nieuwe Tonge; Hotel Meijer te Middelharnis (Diners en Dejeunès a la minute, met kegelbaan en Serre) staat er in de adver tentie. Ook een foto van de zaak met in de haven de Middelharnisse boot. Te Achthuizen was A. Buijs de logement houder en tevens timmerman. Hotel „Du Commerce", Café-restaurant en Stalhouderij was de zaak van D. Han son te Sommelsdijk. Een P. G. van den Bemden Az. had een Logement te Achthiiizen. Te Ooltgensplaat was er Hotel „Hob bel", Café-Restaurant, gelegen in de onmiddellijke nabijheid van het station der R.T.M. Het oude, door de oorlog ver woeste hotel siert de advertentie. Ook had men te Ooltgensplaat Hotel L. Moelker-Olree aan de Slikdijk, juist voor de Steiger. Met een bord werd aan gekondigd „Hier waarschuwt men voor den tram". Ongeveer 10 minuten voor dat de tram vertrok kwam zoon Marien uit de kamer of keuken en riep door het Café-Restaurant: „Passagiers voor de tram, het is tijd". De hotels te Middel harnis en Ooltgensplaat waren dikwijls goed bezet, want zakenmensen die met de tramboten 's avonds aankwamen of's morgens met de eerste boot moesten ver trekken en die de gehele week op Flak kee hun werk hadden namen hier voor overnachtingen hun intrek. Voor late passagiers werd ook nog plaats vrij gemaakt. Hoek Hoflaan/ Schoolstraat 01870-3332 OUDE TONGE Op 13 mei zal de ontspanningscommis sie van het fanfare-orkest „Vooruit" een zogenaamd Fancyfair houden op het plein bij „Bolbaeken" achter de R.K. kerk. Er zullen wat rommeltjes te koop worden aangeboden zoals bijvoorbeeld: eigengemaakte advokaat, kruikplaatjes, en nog vele andere zaken. De opbrengst van dit gebeuren is geheel voor de aan koop van de broodnodige instrumen ten. Heeft u oude spulletjes, wij houden ons aanbevolen. U kunt als u wat wilt afstaan even bellen naar C. Westdijk (01874-2102), T. Verroen (01874-1971) of J. de Neef (01874-1650). Deze dag beginnen we om 10.00 uur. We hopen dat u met grote getale aanwezig zult zijn. U helpt daarmee de muziek vereniging. Tot ziens op 13 mei a.s. in het doolhof van prijskaartjes iNVMi IUAK£UkARI Tel. 01870-3477 Enkele jaren na het ingebruiknemen van de tram begonnen de klachten los te komen. De Vereeniging van Burgemees ters en Secretarissen op Overflakkee en Goedereede verzond op 8 November 1915 een, aan vier zijden bedrukte, brief aan de Directie der Rotterdamsche Tramwegmaatschappij te Rotterdam. Voorzitter van genoemde vereniging was Ulbo J. Mijs (burgemeester van Middelharnis-Sommelsdijk) en de sec retaris C.Zaaijer (burgemeester te Dirks- land). Bij deze brief was een begelei dend schrijven waarin werd medege deeld, dat „het adres gericht tot de direc tie der R.T.M, naar verschillende autori teiten was verzonden" en daarin nog het volgende verzoek kenbaar maakte: „Ik geeft U in overweging bij heeren Gedeputeerde Staten adhaesie aan dit adres te betuigen en hun te ver zoeken die adhaesiebetuiging te wil len overbrengen aan den Minister van Waterstaat en den Raad van Toe zicht op de Spoorwegdiensten". Vóór de brief van 8 november 1915, met als verzendplaats Middelharnis-Dirks- land, was er op 18 oktober 1915 al een brief van de R.T.M, ontvangen No. 3317, waarin men schreef „zich aanbevolen te houden voor eene nauwkeurige om schrijving der grieven, welke de alge- meene ontevredenheid over de tegen woordige exploitatie uwer tram veroor zaakten, waarop wij u bij onzen brief dd. 15 October j.l. No. 72 wezen". De corres pondentie was dus al eerder op gang. Het vervolg van de brief van 8 november 1915 luidt: „Het is ons aangenaam te constate ren, dat dus bij u nog belangstelling bestaat omtrent de wenschen en mee ning van degenen, die belang hebben bij het vervoer door uwe Maatschap pij. Nog aangenamer zou het ons zijn indien die belangstelling in het ver volg zich zou openbaren door bij het invoeren van een nieuwe dienstrege ling vooraf enkele belanghebbenden in dit eiland te hooren, waartoe onze vereeniging zich gaarne zou beschik baar stellen. Alsdan zou het waar schijnlijk niet noodig zijn met klach ten te komen zooals over het vervroe gen van den dienst 4.43 n.m. uit Rot terdam op 4.22 n.m., op welke klacht, door ons geuit bij genoemd schrijven van 15 October j.l., u nu moet verkla ren, dat het ten eenenmale onmoge lijk is, drie dagen te voren maar de geringste wijziging te brengen in uwe dienstregeling". Om te weten wat de grieven van de bevol king waren had de vereniging zich gewend tot polderbesturen en landbouwverenigin- gen. Hierop kwam een stroom van brie ven, die bevestigden dat er inderdaad over de tram algemene ontevredenheid heerste. In de plaatselijke bladen kwam ook dit tot uiting. De brief vervolgd: „Over het geheel maakt de wijze van exploitatie den indruk dat meer gelet wordt op de financieele uitkomsten van het bedrijf, dan dat rekening wordt gehouden met de belangen van het rei zend publiek". Breedvoerig worden de grieven op een rijtje gezet, waarvan punt 1 wel heel inte ressant is: „Het vertrekuur van de tram 4.43 n.m. uit Rotterdam is vervroegd op 4.22 poliklinieken te Rotterdam hadden van zelf ook te maken met het reizen per R.T.M. De veemarkt eindigde omstreeks 12.30 uur en de tram vertrok om 1 uur en die kon men dan op tijd halen. Door ver vroegd vertrek te 12.45 uur uit de Rose- straat ging dat niet meer en moest men tot 4.22 uur wachten. De poliklinieken werden te Rotterdam in 1909 eerst te 3.30 uur n.m. geopend. Was men spoedig geholpen dan kon men de tram van 4.43 nog halen, door het vroegere vertrek van 4.22 niet meer. Ook werd tevergeefs gewacht op herstel van de avonddiensten 7.30 n.m. naar en 9.30 n.m. van Middelharnis, mede ook in het belang van een betere postver binding. Ook werd veel aandacht besteed aan de reisduur, 3 uur 50 minuten van Rotterdam naar Ouddorp of Ooltgensplaat. Oor zaak: gecombineerd passagiers-, goede ren en veevervoer. Dan volgt er een reeks van klachten, bestaande uit niet minder dan 22 punten. In het kort geven wij hier van een resumé. Een oude foto van de tram te Ooltgensplaat. De afrastering was nog van palen met prikkeldraad. Op het perron (links) de machinist Wim Franke en conducteur Han Wittekoek. Achter de locomotief de koers-, loco- of ringwagen. bestemd voor expres- en ijlgoed. ook voor staven ijs bestemd voor de bakkers, die ijsco 's verkochten. zonder dat het zelfs der moeite waard geacht schijnt te zijn vooraf bij den uitgever van de Nieuwe Rotterdam sche Courant te informeren of deze vervroeging met het oog op de ver zending van het Avond-blad be zwaar kon opleveren". (De N.R.C. had vroeger een ochtend- en avond blad (E.N.). Men schrijft verder: „Dat het blad intusschen toch meestal den zelfden avond in Flakkee ontvangen wordt, is niet te danken aan de Rot terdamsche Tramweg Maatschappij. Bij de tegenwoordige dienstregeling zouden wij onvoorwaardelijk van de ontvangst van het Avondblad versto ken zijn gebleven, ware het niet, dat de uitgever van genoemde courant, ter tegemoetkoming aan de wen schen der lezers, de bijzondere wel willendheid had gehad de verschij ning 20 minuten te vervroegen, waar door echter, zooals te recht wordt opgemerkt, het blad ook 20 minuten minder actueel is geworden. Uitdruk kelijk wordt echter geconstateerd dat, al zijn ook, dank zij den uitgever de moeilijkheden met betrekking tot de Nieuwe Rott. Courant ondervangen, de bezwaren tegen het te vroege ver trekuur van 4.22 onverminderd blij ven voortbestaan". Het bezoek aan de veemarkt en de De tram in de bocht Weesmolen-Langeweg te Ooltgensplaat met loc 28. richting Middelharnis. Bij de bomen op de achtergrond is het station gelegen. Op maandag- en dinsdagmorgen ging de tram al te 3.40 uur uit Ouddorp en Ooltgensplaat. „Waarlijk te vroeg", schrijven de heren. Op die tijd zijn op de meeste stations de wachtkamers nog gesloten. Op enkele stations van het eiland is de verlichting onvoldoende. Ook is er op enkele sta tions geen berging voor goederen. Bij het begin van zomer- en winterdienst hebben de agenten geen dienstregelin gen te koop, wat een gevolg schijnt te zijn van verkoop door de conducteurs. Op Flakkee zijn er in de trams geen niet- rookwagons 2e klasse. De niet rook- wagons Ie klasse hebben dikwijls on voldoende ruimte; dan moeten de da mes in rookwagens, waar, zelfs als zij er zich tegen verzetten, het rooken niet ver boden is. Op het eiland is er herhaalde lijk gebrek aan goederenwagons. Op drukke dagen (maandag, dinsdag en zaterdag) is het materiaal van tram 4.22 n.m. uit Rotterdam onvoldoende. Ge volg: de passagiers verdringen zich langs de binnenrijdende tram. Ongeluk ken kunnen op den duur niet uit blijven. Het station te Rotterdam is te klein, een deel van de tram staat buiten de over kapping. De wachtkamer aan den Stei ger te Ooltgensplaat is niet verlicht en verwarmd. Ook ontbreekt een urinoir. „Wanneer de boot Numansdorp-Zijpe door den waterstand niet aan den Stei ger te Ooltgensplaat kan aanleggen, worden de passagiers op eigen kosten aan of van boord gebracht door particu- Here vaartuigen. De tram behoort o.i. zelf te zorgen voor een behoorlijke ver binding met de wal". Een betere aanslui ting (per tram) te Ooltgensplaat op de boot Numansdorp-Zijpe v.v. ware ge- wenscht. Tot slot nog dit: Het vervoer van vrachtgoed en post naar Zeeland loopt over Rotterdam. „Die ware spoedi ger over Ooltgensplaat-Zijpe te leiden", aldus schreef de Vereeniging van Burge meesters en Secretarissen op Overflak kee en Goedereede. „Wij erkennen dat niet alle (grieven) even belangrijk zijn, maar wij meenen toch te mogen vertrouwen, dat de ken nisneming zal leiden tot wegneming van de zoo talrijke moeilijkheden, die bij het reizen voortdurend ondervonden wor den", zo staat het in het uitgebreide request te lezen. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1989 | | pagina 9