EIIIVI1DEI1-I1IEUW5
Overdenking
Met 'n goede vertiulzer
kunt u rastig gaan slapen
Preventieve
caravancontrole
Preventieve
caravancontrole
uit de
Heilige Schrift
Sportieve vrienden
gezocht
KMiirraRBOlRTJiS
HET
KIJKVENSTER
Kinderkleding- en
speelgoedbeurs Ouddorp
Fa. B. van Eek Zn.
flakkee expresse bv
Gevonden voorwerpen
groep Goedereede
2e Blad
VRIJDAG 28 APRIL 1989
No. 5795
blik op kerk
en samenlevi
ingcj
- Twee eeuwen Franse Revolutie
- Een dijkdoorbraak
- De autonome mens
Dit jaar zal het twee eeuwen geleden zijn
dat in Frankrijk de Revolutie uitbrak,
een gebeurtenis die achteraf bezien een
keerpunt betekende in de geschiedenis
van Europa. Nadat op 5 mei 1789 de
Staten-Generaal in Versailles waren
geopend kwam de drang naar vrijheid
in een stroomversnelling terecht: op 14
juli werd de Bastille bestormd, wat een
internationaal symbool werd voor de fel
begeerde vrijheid, op 26 augustus volgde
de Verklaring van de Rechten van de
mens en van de burger, later in het jaar
werden alle kerkelijke goederen ver
beurd verklaard en tenslotte werden
koning Lodewijk XVI en koningin
Marie Antoinette gevangen genomen
om te vallen onder de guillotine. Dat
was het begin van een dictatuur die
ontelbaar veel slachtoffers eiste.
Ook ons land kwam in de ban van de
Revolutie. Onder de leuze „Vrijheid,
Gelijkheid en Broederschap" danste
ons volk rondom de vrijheidsboom. In
zijn bekende boek „Ongeloof en Revo
lutie" zal Groen van Prinsterer later
schrijven:
„De Fransen werden ingehaald als
redders en broeders. Men plantte
vrijheidsbomen met driekleurige lin
ten; men drukte elkaar de hand; men
zong en danste en men had toespra
ken en optochten en maaltijden, en
men liet er de bokaal rondgaan, en
men sloot het heilig verbond der vrij
heid.... Acht dagen heeft de vreugde
voor de vreugdedronken Bataven
geduurd! Toen kwamen de Fransen,
die gans Nederland tot de bedelstaf
brachten...."
Wie de voorgeschiedenis kent kan be
grijpen dat zo'n massale opstand op den
duur niet kon uitblijven. Het volk móest
een keer in verzet komen tegen eeuwen
lange onderdrukking. En opgehitst door
profeten van de „vrijheid" schudde het
het juk radicaal van zich af. Echter niet
beseffend dat de ene dictatuur slechts
plaats maakte voor de andere! Want een
vrijheidsstreven dat niet gebonden wil
zijn aan de Wet van God, die bedoeld is
om de mens in vrijheid te doen leven, is
altijd tot mislukken gedoemd. De zoge
naamde „rechten" van de mens zijn niet
in goede handen bij mensen die van het
recht Gods niet willen weten. De Franse
Revolutie was dan ook niet, zoals velen
ons vandaag willen doen geloven, een
proces van democratisering, maar een
brute doorbraak van het ongeloof, een
naar de macht grijpen van de mens die
zichzelf de wet stelt.
In het blad „Kerknieuws" vergelijkt ds. J.
P. van Roon dan ook de Franse Revolu
tie terecht met een dijkdoorbraak, zoals
we die hebben meegemaakt in 1953:
„In 1795 had zo'n geestelijke dijk
doorbraak plaats: de Franse Revolu
tie. Die kwam niet plotseling uit de
lucht vallen, maar een lange ontwik
keling ging eraan vooraf. Het zaad is
eigenlijk al gestrooid in Genesis 3,
toen de door God geschapen mens
zich aan het gezag van Zijn Schepper
onttrok en 'vrij' wilde zijn. Dat zaad
ontkiemde in Genesis 11, waar de
hybris, de overmoed van de zondige
mens te horen is: 'komaan!' en te zien
is in de toren, die de mensen samen
zullen bouwen, tot in de hemel toe:
zelfontplooiing! Die kiem is tot een
boom uitgegroeid, die in 1789 in bloei
stond: de vrije mens, ni dieu, ni mai-
tre (geen god en geen meester)".
Wat de gevolgen zijn geweest kunnen we
vandaag om ons heen op allerlei manie
ren constateren. De autonome mens die
beschikt over leven en dood. Die zich
niet wil laten leiden door Gods heil
zame geboden, maar zichzelf de wet
stelt en zelf de norm en de maat is van
alle dingen.
En het allerergste is misschien nog wel
dat vele kerkelijke leidslieden zó met
blindheid geslagen zijn dat zij de revo
lutie verheerlijken. Zelfs de Franse
Revolutie als „model" zien van de hui
dige revolutionaire en bevrijdingsbe
wegingen!
Ach, er is ook weer niet veel nieuws
onder de zon. Want ook in 1789 waren
tal van predikanten de beginselen van
de Patriotten toegedaan. En één van de
felsten onder hen. Ds. B. Bosch te Die-
men, zei in een feestrede in Amsterdam:
„Welk een verbazende ommekeer!
Onze verlossers, de Fransen zijn
gekomen! Batavieren, gij zijt vrij! Dit
is de dag die de Heere gemaakt
heeft".
Maar het gold toen, en het geldt nu nog,
wat het devies was van Groen van Prin
sterer: „Tegen de Revolutie het Evan-
Waarnemer
01870
4844
Onafhankelijk
HYPOTHEEK-ADVIES
De Stichting Peu
terspeelzaal „De
Gornet" te Oud
dorp organiseert
weer een .kinder-
kleding-beurs
voor zomerkle
ding tot en met
maat 176. Tevens
is er een speelgoedbeurs. Ook grote
baby-artikelen zoals boxen, autostoel
tjes, buggy's e.d. zijn van harte welkom.
Inleveren kan op woensdag 10 mei van
9.00-11.00 uur en vrijdagavond 12 mei
van 19.00-21.00 uur (vooral voor de grote
spullen!)
De beurs vindt plaats op pinksterzater
dag 13 mei van 9.00-12.00 uur, in de
speelzaal, Dorpstienden 3.
Ophalen van niet verkochte kleding en
afrekenen is op woensadg 17 mei van
9.00-11.00 uur.
Tijdens de beurs bestaat de mogelijk
heid uw kind op de speelzaal te laten
spelen a ƒ2,50. Alle artikelen dienen
schoon en heel te zijn. U hoeft uw kle
ding niet vooraf te prijzen, dat doen wij
voor u.
Van de verkoop is 25% van de opbrengst
bestemd voor de peuterspeelzaal.
Niet afgehaalde kleding gaat naar een
goed doel.
Het Bestuur kan niet aansprakelijk
gesteld worden voor event, zoekgeraakte
kleding e.d.
Voor inlichtingen: Mieke v. d. Berg in
Goedereede, tel. 01879-2216.
,i===^ Westdijk 33-56
Vliddelharnis
il\Tel. 01870-3035-2060
Fietsen, brommers,
reparatie
MIDDELHARNIS
Nu het weer voorjaar geworden is, en het
zomerseizoen in zicht is zullen velen
hun caravan of vouwwagen weer uit de
winterstalling halen. Het mobiele va
kantiehuisje wordt achter de auto ge
koppeld, en vele kilometers worden
afgelegd naar vakantiebestemmingen.
Gebruikelijk is dat de bestuurder zorgt
dat zijn auto in topconditie is voor de
vakantierit. Hoe staat dit echter met de
daar achter gekoppelde caravan of
vouwwagen? Bij jaarlijkse controles
door de rijkspolitie blijkt dat veel cara
vans niet in topconditie zijn. Technische
gebreken aan de reminrichting, koppe
ling, banden, enz. komen nog al eens
voor.
Evenals voorgaande jaren zal door de
rijkspolitie groep Middelhamis, in sa
menwerking met de vrijwillige brand
weer, een preventieve caravancontrole
worden gehouden. U kunt gratis uw
caravan of vouwwagen laten controle
ren op de wettelijke eisen. De controle
wordt gehouden op 23,24 en 25 mei 1989
in de garage van de fa. Knöps aan de
Langeweg te Sommelsdijk.
Voor deze controle kunt u zich opgeven
tijdens kantooruren aan het groepsbu-
reau der rijkspolitie te Middelharnis,
Hoflaan 52, tel. 01870-2444.
OOSTFLAKKEE
De rijkspolitie Oostflakkee is voorne
mens om u, evenals het voorgaande jaar,
in samenwerking met de verkeersgroep
van de rijkspolitie te Dordrecht en de
plaatselijke brandweer, een gratis pre
ventieve caravancontrole aan te bieden.
Dit is voor u een goede gelegenheid om
voor de zomervakantie uw caravan of
vouwwagen deskundig te laten onder
zoeken op technische gebreken.
Indien gebreken worden geconstateerd
kunt u deze nog (laten) herstellen voor
dat uw vakantie een aanvang neemt.
Voorkomen is immers beter dan wellicht
ver van huis moeten herstellen.
U kunt zich tijdens kantooruren aan
melden via het hierna te noemen politie
bureau en een tijdstip afspreken. U moet
dan ook op dat tijdstip aanwezig zijn en
het liefst met een bepakking die identiek
is aan de vakantiebepakking.
OUDE TONGE: woensdag 10 mei van
18.00 tot 22.00 uur en donderdag 11 mei
van 18.00 tot 22.00 uur. Aanmelden:
01874-1244.
Controleplaats: Bandenhandel Rufay,
Stationsweg 2, Oude Tonge.
U kunt een afspraak maken voor een
van de twee gereserveerde avonden.
Later ontvangt u een schriftelijke uitno
diging waarin u wordt uitgenodigd op
een bepaald tijdstip met uw vouwwagen
of caravan naar bandenhandel Rufay
te komen.
Voor inwoners van Middelharnis e.o.
zal op 23,24 en 25 mei eveneens een pre
ventieve caravancontrole worden ge
houden door de rijkspolitie Middel
harnis. Nadere informatie omtrent deze
controle, zoals plaats en tijdstip, zal nog
volgen in deze krant.
De rijkspolitie Goedereede zal dit jaar
niet deelnemen aan een preventieve
caravancontrole.
Niet alleen gelaten
,,Ik zal u geen wezen laten,
Ik kom weder tot u".
(Joh. 14:18)
De Heere Jezus keert weer terug naar de
hemel. Wat Hij moest doen op de aarde
is gedaan, dus nu gaat Hij weer naar
Zijn eigenlijke Woonplaats.
De discipelen hebben 3 jaar met Hem
mogen omgaan. Steeds was Hij bij hen
met Zijn goddelijk onderwijs, met Zijn
leiding en verzorging.
Daarom voelen de discipelen zich nu
als wezen. Moederziel alleen. Als een
kind dat zonder vader en moeder moet
opgroeien, en zelf overal voor staat. Ach,
zo'n kind kan zich toch niet zelf redden.
Een kind kan zijn vader en moeder niet
missen. Alleen is het weerloos. Blootge
steld aan allerlei bedrog en onrecht. De
discipelen hebben het gevoel, dat het
helemaal niet kan, dat Jezus hen verlaat.
Dan zegt Petrus: „Heere, laat me dan
meteen met U meegaan. Thomas klaagt:
Heere, ik weet de weg niet. Filippus zegt:
ik ken de Vader niet.
U kent dat gevoel misschien ook wel.
Juist als u de Heere Jezus hebt leren
nodig krijgen. Het is soms zo duister, dat
u het allemaal niet meer weet. U hebt
soms zo weinig geloof, dat u geen door
zicht kunt krijgen. U voelt u soms zo nie
tig, omdat u als mens niet bij de dingen
van God kunt. U voelt u soms zo weer
loos tegenover alles wat op u afkomt. U
zucht: „O, stond de Heere Jezus maar
naast me. Was Hij er maar, zodat ik me
op Hem kon verlaten". U kunt het goede
van Jezus hemelvaart beslist nog niet
bekijken.
Nu, voor mensen, die zo tobben heeft de
Heere Jezus troostvol gesproken, eer Hij
de aarde verliet. Op de laatste avond
voor Zijn sterven, heeft Hij in de zaal
waar Hij met de Zijnen het pascha
gevierd had, over Zijn weggaan ge
sproken.
Ja, toen heeft Hij de droefheid die er
daarom bij de discipelen was wel ge
peild. Daarom heeft Hij hen juist om
hen uitzicht te geven bij Zijn weg
gaan, toegesproken.
Het zijn woorden die ons zeggen wat
Jezus voor ons doet en blijft, ook na de
hemelvaart. Ja, in die woorden blijkt, dat
de gebroken lijn van het afscheid toch
doorloopt. Het wordt eerder dieper, nog
meer verinnigd.
„Ik zal u geen wezen laten. Ik kom weder
tot u". De discipelen staan op de Olijf
berg. De Heere Jezus is weggegaan. Ze
zijn alleen achtergebleven. Ze staren
nog steeds naar de hemel. Is nu alles
voorbij? Nee, engelen komen het zeg
gen: „Wat staat gij en ziet op naar de
hemel? Deze Jezus, Die van u opgeno
men is in de hemel, zal alzo komen gelij-
kerwijs gij Hem naar de hemel hebt
zien heenvaren".
„Ik kom weder tot U". Hemelvaart is het
laatste niet. Nee, Jezus komt weder.
Daar moeten de discipelen maar naar
uitzien. Ja, als het verlangen naar Jezus
wederkomst ooit leven mag in ons hart,
dan mag dat wel zijn rond de hemel
vaart.
Ik kom weder, zegt Jezus. Och, zeggen
de twijfelaars, daar wachten we al zo
lang op. Dat heeft al zoveel eeuwen
geduurd. Het zal wel niet. Jezus is weg,
en blijft weg. Net zo goed als ieder ander,
die uit het leven is weggenomen. Van de
andere kant keert niemand terug.
Ik kom, zegt Jezus. Het ongeloof zegt:
dat staat in de Bijbel, maar het is niet
waar. Ik kan het niet geloven. Het zijn
maar praatjes om de boel aan de gang te
houden, maar er komt heus niets van in.
Laten we liever eten en drinken en vro
lijk zijn. Wat heb je eraan, om te rekenen
met iets dat toch wel niet zal komen?
Ik kom weder. Een verschrikkelijk feit
voor al degenen, die de zaak van Jezus
hebben afgezworen met Zijn heengaan.
Verschrikkelijke confrontatie met Hem
die wederkomt om te oordelen de leven
den en de doden. Er zal geen ontvluch
ten aan Hem meer mogelijk zijn. Alle
vlees zal voor Zijn rechterstoel gedaagd
worden, en ieder zal Zijn oordeel ont
vangen. Degenen, die Jezus uit hun
leven hebben weggedacht, en niet met
Hem gerekend hebben, zullen eeuwig
door Hem worden weggedacht, en Hij
zal nooit meer met hen rekenen. Laat
het daarom zo met u niet zijn!
Ik kom weder. Heerlijk feit voor allen
die Jezus hebben nodig gekregen. Ze
zullen Hem, weerzien. Het afscheid is
een „tot ziens". Er mag uitzien zijn naar
die dag. Dat geeft uitzicht in alle don
kerte van het leven. Zoals bij die zieke
op een benauwd zolderkamertje met
alleen een klein dakraam. Iemand
kwam op bezoek. „Man", zei hij, „wat
heb je hier weinig uitzicht". „Dat valt
mee", was het antwoord, „want ik zie
dagelijks de voertuigen, waarop mijn
Heere zal wederkomen. De wolken ver
tellen me steeds: „Hij komt", en dat geeft
me veel uitzicht". O, zucht iemand,
maar het is nogal wat als je eeuwen moet
wachten! Ja, dat lijkt nogal wat te zijn.
Maar is het wel zo, dat de Heere ons
zolang heeft laten wachten? We mogen
in Jezus woorden toch ook nog iets
anders horen, wat spreekt van een snel
lere vervulling. Ja, van een zeer snelle
vervulling. Heeft de Heere Jezus met
Zijn belofte: „Ik zal u geen wezen laten",
ook niet gedoeld op de uitstorting van de
Heilige Geest? Nog in het vorige vers
heeft Jezus gesproken over „de Geest der
waarheid. Die blijft bij ulieden, en zal in
u zijn". En die Geest wordt genoemd: de
Parakleet, en dat betekent: degene, die
erbij geroepen is, omdat Hij hard nodig
is. Als Trooster, als Onderwijzer, als
Leidsman.
De wezen worden dus onder voogdij
gesteld. Onder de voogdij van de Geest.
Tien dagen na de hemelvaart is die
Geest uitgestort in volle mate. Krachtig
en wonderbaar werkt Hij. Alles door
breekt Hij. Door niets wordt Hij gestuit.
Die Geest is er dan toch maar voor de
wezen.
Ja maar, werpt u tegen, die Geest is
Christus niet. U hebt maar tot op zekere
hoogte gelijk. Want al is de Persoon van
de Geest niet de Persoon van Christus,
de Geest stelt Christus wel tegenwoor
dig. Hij geeft wel onderwijs over Chris
tus. Hij doet wel leven uit de waarheid
van Christus. Hij maakt ook vol van de
liefde van Chritus. Hij vernieuwt ook
naar het beeld van Christus.
Ja, de Geest is zozeer vanuit Christus
werkzaam, dat de discipelen hun Hei
land na pinksteren beter kennen dan
ervoor. Dan verstaan ze beter de beteke
nis van Zijn werk, en Zijn zegen voor
hen, dan dat ze ooit gedaan hebben.
Nee, de wezen worden er niet slechter
op. Jezus laat hen niet alleen blijven.
Zijn Geest komt tot hen, en Die zal hen
alles leren. Hen in al de waarheid leiden.
En dan zullen ze merken, dat ze door de
Geest zo nabij en uit Christus kunnen
leven, dat ze diep dankbaar zijn.
Als u Christus niet zoekt, omdat u Hem
op de aarde niet tegenkomt, zou u niet
bidden om de Geest, dat die u dan maar
iets laat zien van de Heere Jezus? Dat
die u dan maar tone, waar Hij is, en wie
Hij is, en wat Hij ook vanuit de hemel
voor ons zijn wil? Nee, dan hoeft u niet als
wees te leven. Wie door de Geest in kon-
takt gesteld is met de hemel mag zich ver
zorgd en gedragen weten. Door Zijn Geest
vervult de Heere ook na Zijn hemelvaart
Zijn belofte: „En zie. Ik ben met u al de
dagen, tot de voleinding der wereld".
Sommelsdijk
A. de Lange
MIDDELHARNIS
Op 30 en 31 mei en 1 en 2 juni organi
seert Sparta-Hygiëa de 18e Menheer-
sense Avondvierdaagse.
Kosten/3,50 p.p. tot 16 jaar en 4,-p.p.
boven 16 jaar.
Afstanden 5 en 10 km. Starten vanaf de
Staver te Sommelsdijk, elke avond om
19.00 uur, vrijdagavond start de 10 km
om 18.30 uur.
We hopen op veel wandelaars en goed
weer!!!
Februari/Maart 1989
Gouden trouwring; goudkl. schake
larmband; dameshorloge; kinderarm
band met (namaak)koralen; portemon
nee; blauwe kinderportemonnee met
inhoud; naturelkl. portemonnee met
inhoud; 2 sleutels met musketonhaak;
sleutels met label; sleutels met sleutel
hanger; groen briletui; radiocassette
recorder (Philips) en videospelletje;
strippenkaart; doosje met 5 panties;
rood/blauw sportjack -I- jongensjack.
VERVOLGVERHAAL
Publikatierecht door de uitgever
Bosch en Keuning - Baarn.
Overgedragen aan de Ver. Streekmuseum
Goeree-Overflakkee, Sommelsdijk.
Moeder rees dadelijk op en boog zich
over hem heen: „Twaolf ure", zei ze,
„waerom vraeg je dat. Kees?"....
„Och, zoamar"....
Mo 'k je niet es wat ofwasse?"
Hij gaf geen antwoord. Moedeloos bleef ze staan,
met haar beide handen leunend op de rand van
de bedstee, voorovergebogen, aldoor kijkend naar
zijn zieke gezicht, ruig begroeid met zwart-
grijze haren.
„Da's kwiet", zuchtte opoe tegen Sien d'r moeder.
Ze zei het zo zachtjes als ze kon. ,jKzze ze gaen
vraege hoe laet het is, da's kwiet, oor. Bèljaet,
mens, ik hawe 't aoltoas wel gezeid, het komt ver
keerd uut"....
„Sstt".... waarschuwde Piet, „dienkt er om, dat 'n
aolles hoart, oor. Zieke mensen binne soms zóa
scherp van gehoar. En je mot toch niet zoa hard
praete, opoe, me verstaene je toch wel"....
Ze keek hem aan met twee nijdige oogjes. Dan
greep ze Sien d'r moeder bij haar arm beet, en ter
wijl ze haar oude, rimpelige gezichtje droevig
schudde klaagde ze: „O, o, wat mot ik toch nog
overkomme op m'n ouwen dag".... En tegen Piet
zei ze vinnig: „Joe heit aoltoas op- en anmerkin-
gen te maeken.... ik binne z'n moeder, oor!"....
In de bedstee bewoog vader....
„Is Joast daer?".... Het was net of vaders stem iets
helderder was dan daarnet.
Sien d'r vader ging naar de bedstee. „Mo' je m'n
ha. Kees?".... Hij greep de hand van de zieke, die
onrustig over de dekens bewoog.
„Bedankt.... voor aolles.... watje voo' m'n gedaen
heit".... Zijn stem zuchtte vermoeid weg, de lippen
bewogen nog.
„Is het vrede. Kees?"....
Het leek wel of vader ineens zijn krachten terug
kreeg. Hij knikte met grote stelligheid, alsof hij
geen twijfel achter wou laten. „Zoa'n hoap
gebeurd.... gunter.... niet naer gemaekt... Mit
Jezus.... goed uutkomme"....
Sien d'r vader boog zich luisterend over hem
heen, maar er kwam geen geluid meer. Zijn adem
ging moeilijk en hij smekte met zijn droge lippen.
Moeder probeerde hem wat drinken te geven,
maar hij merkte het niet eens. Ze hield het lepeltje
tegen zijn mond. Haar hand beefde, het water
druppelde op zijn begroeid gezicht. Ze probeerde
het nog eens.
„Kees", riep ze, maar hij hoorde het niet.
„'t Is wel kwiet, oor",.... klaagde ze, terwijl ze het
glas water op het bedsteeboord zette. Ze begon
weer te schreien. „Bèjaet mensen, 't is wel
kwiet"....
Sien d'r vader legde zijn hand op haar schouder.
„Kom", zei hij bemoedigend, „kwiet is het in geen
geval, dat hawe m'n gehoard.... Ik zoue zegge: 't is
noe pas goed terecht. O, wat ha m'n toch mit een
groat en wonderlijk God te doeën!"....
Maar moeder schudde treurig haar hoofd. „Ik
kenne nog nie gloave, da 'k em zal motte misse",
zei ze. „Noe was er weer een beetje hoop en zie-
daer.... noe is aolles weer weg"....
„De Heere ken nog wel meer wonders doeë, moe
der!".... Het was Piet, die het zei. En Sien d'r vader
voegde er aan toe: „Mag de Heere noe mar geve,
datje in Z'n heilige wil mag beruste, vrouwe, wat
of dat 'n oak doet. Dat is het voornaemste: Heere,
ik legge aolles in Joe handen. Dat teekent de
gesteldheid van ons eige harte!"....
Ze droogde haar ogen af en klaagde: „Ik kan het
niet... nee.... ik kan het niet.... och.... och"....
En opoe zei tegen Sien d'r moeder: „Je ken mak
kelijk praete over een aore, wat zei joe?.... 't Mot je
eige kind mar weze!"....
Er kwam een lange stilte....
Zwijgend zaten ze bij elkander. Opoe had haar
omslagdoek over haar hoofd gehangen, en met
haar armen leunend op haar knieën was ze bij de
kachel in slaap gevallen. Sien d'r moeder maakte
telkens een beweging om haar te grijpen als ze
met een schok ineens vooroverboog. Dan schrok
ze even wakker en ze zei: „Ik slaepe niet, oor!....
Doch' je dat?"....
Piet kon niet laten om even te glimlachen. Zoals
de oude vrouw daar zat leek ze een hoopje
omslagdoeken, achteloos op een stoel geworpen.
Alleen nu en dan kon je zien, dat er leven onder
zat, als ze met een koddig gebaar voorover viel en
schrikkend weer oprees voor ze op de kachel
neerkwam. En dan de grappige grijpbewegingen
van Sien d'r moeder, en elke keer het verontwaar
digde verweer van de oude vrouw: „Ik slaepe niet,
oor!.... Doch je dat?"....
Met een krakende slag sloeg de oude kasklok half
een. Rammelend zonk het koperen gewicht naar
beneden, het schommelde zachtjes heen en
weer....
In de bedstee bewoog vader. Luisterend keek de
een naar de ander, alsof ze iets aan elkander vra
gen wilden zonder woorden te gebruiken. Moeder
boog zich in de bedstee. Ze bleef lang staan.
wachtend. Dan ging ze zitten en het werd weer
stil.
Om één uur gingen Sien en d'r moeder naar huis.
Piet zei tegen d'r vader, dat hij ook maar gaan
moest, maar hij wilde. Hij ging in het hoekje bij
het raam zitten.
Vader viel in een onrustige slaap. Hij lag geen
ogenblik stil en soms trapte hij met zijn voeten zo
hard tegen het houten beschot, dat het kraakte.
En telkens mompelde hij woorden, die niemand
verstaan kon. Sien d'r vader bracht zijn oor zo
dicht mogelijk bij vaders mond, maar het waren
alleen onsamenhangende klanken. Hoofdschud
dend ging hij weer naar zijn stoel.
Piet keek hem vragend aan.
„Hie ielt", zei hij, „hie leit te tobben.... Mar ik ken
d'r niks van vortvertelle"....
En weer kwam het onduidelijk gemompel uit de
bedstee. En toen ineens, helder: „Lena, bi je
daer?"....
Opoe schrok er van wakker. Ze keek met verwon
derde ogen naar Lena, die haastig oprees en naar
de bedstee ging: „Wat is er, vaoder?"....
„Mo' je nog niet naer bed?"....
„Sommedeen".... Ze keek aarzelend naar moeder.
„De aore binne oak nog op"....
„Lena".... Ze voelde hoe vader haar hand greep,
een kille, klamme hand. „Loap je nog mit die
joon?"....
Sien d'r vader keek Piet aan. Ze begrepen elkan
der. Moeder was gaan staan, naast Lena. De oude
vrouw loerde met luisterende oogjes.
(wordt vervolgd)
b.v.
Lorentz 1 3241 LX Middelharnis Tel. 01870-2188 J
Cricketpad 15 3223 EA Hellevoetsluis Tel. 01883-20016 m
Kreeftstraat 36 4301 ZD Zierikzee Tel. 01110-13163 lp
Wielsingel 24 3261 VJ Oud-Beijerland Tel. 01860-13624
o o 08 J«« K)i«Pt B2N.
- 55 -