EIIIVI1DEI1-I1IEUW5 Overdenking Met 'n goede vertiulzer kunt u rastig gaan slapen Preventieve caravancontrole Preventieve caravancontrole uit de Heilige Schrift Sportieve vrienden gezocht KMiirraRBOlRTJiS HET KIJKVENSTER Kinderkleding- en speelgoedbeurs Ouddorp Fa. B. van Eek Zn. flakkee expresse bv Gevonden voorwerpen groep Goedereede 2e Blad VRIJDAG 28 APRIL 1989 No. 5795 blik op kerk en samenlevi ingcj - Twee eeuwen Franse Revolutie - Een dijkdoorbraak - De autonome mens Dit jaar zal het twee eeuwen geleden zijn dat in Frankrijk de Revolutie uitbrak, een gebeurtenis die achteraf bezien een keerpunt betekende in de geschiedenis van Europa. Nadat op 5 mei 1789 de Staten-Generaal in Versailles waren geopend kwam de drang naar vrijheid in een stroomversnelling terecht: op 14 juli werd de Bastille bestormd, wat een internationaal symbool werd voor de fel begeerde vrijheid, op 26 augustus volgde de Verklaring van de Rechten van de mens en van de burger, later in het jaar werden alle kerkelijke goederen ver beurd verklaard en tenslotte werden koning Lodewijk XVI en koningin Marie Antoinette gevangen genomen om te vallen onder de guillotine. Dat was het begin van een dictatuur die ontelbaar veel slachtoffers eiste. Ook ons land kwam in de ban van de Revolutie. Onder de leuze „Vrijheid, Gelijkheid en Broederschap" danste ons volk rondom de vrijheidsboom. In zijn bekende boek „Ongeloof en Revo lutie" zal Groen van Prinsterer later schrijven: „De Fransen werden ingehaald als redders en broeders. Men plantte vrijheidsbomen met driekleurige lin ten; men drukte elkaar de hand; men zong en danste en men had toespra ken en optochten en maaltijden, en men liet er de bokaal rondgaan, en men sloot het heilig verbond der vrij heid.... Acht dagen heeft de vreugde voor de vreugdedronken Bataven geduurd! Toen kwamen de Fransen, die gans Nederland tot de bedelstaf brachten...." Wie de voorgeschiedenis kent kan be grijpen dat zo'n massale opstand op den duur niet kon uitblijven. Het volk móest een keer in verzet komen tegen eeuwen lange onderdrukking. En opgehitst door profeten van de „vrijheid" schudde het het juk radicaal van zich af. Echter niet beseffend dat de ene dictatuur slechts plaats maakte voor de andere! Want een vrijheidsstreven dat niet gebonden wil zijn aan de Wet van God, die bedoeld is om de mens in vrijheid te doen leven, is altijd tot mislukken gedoemd. De zoge naamde „rechten" van de mens zijn niet in goede handen bij mensen die van het recht Gods niet willen weten. De Franse Revolutie was dan ook niet, zoals velen ons vandaag willen doen geloven, een proces van democratisering, maar een brute doorbraak van het ongeloof, een naar de macht grijpen van de mens die zichzelf de wet stelt. In het blad „Kerknieuws" vergelijkt ds. J. P. van Roon dan ook de Franse Revolu tie terecht met een dijkdoorbraak, zoals we die hebben meegemaakt in 1953: „In 1795 had zo'n geestelijke dijk doorbraak plaats: de Franse Revolu tie. Die kwam niet plotseling uit de lucht vallen, maar een lange ontwik keling ging eraan vooraf. Het zaad is eigenlijk al gestrooid in Genesis 3, toen de door God geschapen mens zich aan het gezag van Zijn Schepper onttrok en 'vrij' wilde zijn. Dat zaad ontkiemde in Genesis 11, waar de hybris, de overmoed van de zondige mens te horen is: 'komaan!' en te zien is in de toren, die de mensen samen zullen bouwen, tot in de hemel toe: zelfontplooiing! Die kiem is tot een boom uitgegroeid, die in 1789 in bloei stond: de vrije mens, ni dieu, ni mai- tre (geen god en geen meester)". Wat de gevolgen zijn geweest kunnen we vandaag om ons heen op allerlei manie ren constateren. De autonome mens die beschikt over leven en dood. Die zich niet wil laten leiden door Gods heil zame geboden, maar zichzelf de wet stelt en zelf de norm en de maat is van alle dingen. En het allerergste is misschien nog wel dat vele kerkelijke leidslieden zó met blindheid geslagen zijn dat zij de revo lutie verheerlijken. Zelfs de Franse Revolutie als „model" zien van de hui dige revolutionaire en bevrijdingsbe wegingen! Ach, er is ook weer niet veel nieuws onder de zon. Want ook in 1789 waren tal van predikanten de beginselen van de Patriotten toegedaan. En één van de felsten onder hen. Ds. B. Bosch te Die- men, zei in een feestrede in Amsterdam: „Welk een verbazende ommekeer! Onze verlossers, de Fransen zijn gekomen! Batavieren, gij zijt vrij! Dit is de dag die de Heere gemaakt heeft". Maar het gold toen, en het geldt nu nog, wat het devies was van Groen van Prin sterer: „Tegen de Revolutie het Evan- Waarnemer 01870 4844 Onafhankelijk HYPOTHEEK-ADVIES De Stichting Peu terspeelzaal „De Gornet" te Oud dorp organiseert weer een .kinder- kleding-beurs voor zomerkle ding tot en met maat 176. Tevens is er een speelgoedbeurs. Ook grote baby-artikelen zoals boxen, autostoel tjes, buggy's e.d. zijn van harte welkom. Inleveren kan op woensdag 10 mei van 9.00-11.00 uur en vrijdagavond 12 mei van 19.00-21.00 uur (vooral voor de grote spullen!) De beurs vindt plaats op pinksterzater dag 13 mei van 9.00-12.00 uur, in de speelzaal, Dorpstienden 3. Ophalen van niet verkochte kleding en afrekenen is op woensadg 17 mei van 9.00-11.00 uur. Tijdens de beurs bestaat de mogelijk heid uw kind op de speelzaal te laten spelen a ƒ2,50. Alle artikelen dienen schoon en heel te zijn. U hoeft uw kle ding niet vooraf te prijzen, dat doen wij voor u. Van de verkoop is 25% van de opbrengst bestemd voor de peuterspeelzaal. Niet afgehaalde kleding gaat naar een goed doel. Het Bestuur kan niet aansprakelijk gesteld worden voor event, zoekgeraakte kleding e.d. Voor inlichtingen: Mieke v. d. Berg in Goedereede, tel. 01879-2216. ,i===^ Westdijk 33-56 Vliddelharnis il\Tel. 01870-3035-2060 Fietsen, brommers, reparatie MIDDELHARNIS Nu het weer voorjaar geworden is, en het zomerseizoen in zicht is zullen velen hun caravan of vouwwagen weer uit de winterstalling halen. Het mobiele va kantiehuisje wordt achter de auto ge koppeld, en vele kilometers worden afgelegd naar vakantiebestemmingen. Gebruikelijk is dat de bestuurder zorgt dat zijn auto in topconditie is voor de vakantierit. Hoe staat dit echter met de daar achter gekoppelde caravan of vouwwagen? Bij jaarlijkse controles door de rijkspolitie blijkt dat veel cara vans niet in topconditie zijn. Technische gebreken aan de reminrichting, koppe ling, banden, enz. komen nog al eens voor. Evenals voorgaande jaren zal door de rijkspolitie groep Middelhamis, in sa menwerking met de vrijwillige brand weer, een preventieve caravancontrole worden gehouden. U kunt gratis uw caravan of vouwwagen laten controle ren op de wettelijke eisen. De controle wordt gehouden op 23,24 en 25 mei 1989 in de garage van de fa. Knöps aan de Langeweg te Sommelsdijk. Voor deze controle kunt u zich opgeven tijdens kantooruren aan het groepsbu- reau der rijkspolitie te Middelharnis, Hoflaan 52, tel. 01870-2444. OOSTFLAKKEE De rijkspolitie Oostflakkee is voorne mens om u, evenals het voorgaande jaar, in samenwerking met de verkeersgroep van de rijkspolitie te Dordrecht en de plaatselijke brandweer, een gratis pre ventieve caravancontrole aan te bieden. Dit is voor u een goede gelegenheid om voor de zomervakantie uw caravan of vouwwagen deskundig te laten onder zoeken op technische gebreken. Indien gebreken worden geconstateerd kunt u deze nog (laten) herstellen voor dat uw vakantie een aanvang neemt. Voorkomen is immers beter dan wellicht ver van huis moeten herstellen. U kunt zich tijdens kantooruren aan melden via het hierna te noemen politie bureau en een tijdstip afspreken. U moet dan ook op dat tijdstip aanwezig zijn en het liefst met een bepakking die identiek is aan de vakantiebepakking. OUDE TONGE: woensdag 10 mei van 18.00 tot 22.00 uur en donderdag 11 mei van 18.00 tot 22.00 uur. Aanmelden: 01874-1244. Controleplaats: Bandenhandel Rufay, Stationsweg 2, Oude Tonge. U kunt een afspraak maken voor een van de twee gereserveerde avonden. Later ontvangt u een schriftelijke uitno diging waarin u wordt uitgenodigd op een bepaald tijdstip met uw vouwwagen of caravan naar bandenhandel Rufay te komen. Voor inwoners van Middelharnis e.o. zal op 23,24 en 25 mei eveneens een pre ventieve caravancontrole worden ge houden door de rijkspolitie Middel harnis. Nadere informatie omtrent deze controle, zoals plaats en tijdstip, zal nog volgen in deze krant. De rijkspolitie Goedereede zal dit jaar niet deelnemen aan een preventieve caravancontrole. Niet alleen gelaten ,,Ik zal u geen wezen laten, Ik kom weder tot u". (Joh. 14:18) De Heere Jezus keert weer terug naar de hemel. Wat Hij moest doen op de aarde is gedaan, dus nu gaat Hij weer naar Zijn eigenlijke Woonplaats. De discipelen hebben 3 jaar met Hem mogen omgaan. Steeds was Hij bij hen met Zijn goddelijk onderwijs, met Zijn leiding en verzorging. Daarom voelen de discipelen zich nu als wezen. Moederziel alleen. Als een kind dat zonder vader en moeder moet opgroeien, en zelf overal voor staat. Ach, zo'n kind kan zich toch niet zelf redden. Een kind kan zijn vader en moeder niet missen. Alleen is het weerloos. Blootge steld aan allerlei bedrog en onrecht. De discipelen hebben het gevoel, dat het helemaal niet kan, dat Jezus hen verlaat. Dan zegt Petrus: „Heere, laat me dan meteen met U meegaan. Thomas klaagt: Heere, ik weet de weg niet. Filippus zegt: ik ken de Vader niet. U kent dat gevoel misschien ook wel. Juist als u de Heere Jezus hebt leren nodig krijgen. Het is soms zo duister, dat u het allemaal niet meer weet. U hebt soms zo weinig geloof, dat u geen door zicht kunt krijgen. U voelt u soms zo nie tig, omdat u als mens niet bij de dingen van God kunt. U voelt u soms zo weer loos tegenover alles wat op u afkomt. U zucht: „O, stond de Heere Jezus maar naast me. Was Hij er maar, zodat ik me op Hem kon verlaten". U kunt het goede van Jezus hemelvaart beslist nog niet bekijken. Nu, voor mensen, die zo tobben heeft de Heere Jezus troostvol gesproken, eer Hij de aarde verliet. Op de laatste avond voor Zijn sterven, heeft Hij in de zaal waar Hij met de Zijnen het pascha gevierd had, over Zijn weggaan ge sproken. Ja, toen heeft Hij de droefheid die er daarom bij de discipelen was wel ge peild. Daarom heeft Hij hen juist om hen uitzicht te geven bij Zijn weg gaan, toegesproken. Het zijn woorden die ons zeggen wat Jezus voor ons doet en blijft, ook na de hemelvaart. Ja, in die woorden blijkt, dat de gebroken lijn van het afscheid toch doorloopt. Het wordt eerder dieper, nog meer verinnigd. „Ik zal u geen wezen laten. Ik kom weder tot u". De discipelen staan op de Olijf berg. De Heere Jezus is weggegaan. Ze zijn alleen achtergebleven. Ze staren nog steeds naar de hemel. Is nu alles voorbij? Nee, engelen komen het zeg gen: „Wat staat gij en ziet op naar de hemel? Deze Jezus, Die van u opgeno men is in de hemel, zal alzo komen gelij- kerwijs gij Hem naar de hemel hebt zien heenvaren". „Ik kom weder tot U". Hemelvaart is het laatste niet. Nee, Jezus komt weder. Daar moeten de discipelen maar naar uitzien. Ja, als het verlangen naar Jezus wederkomst ooit leven mag in ons hart, dan mag dat wel zijn rond de hemel vaart. Ik kom weder, zegt Jezus. Och, zeggen de twijfelaars, daar wachten we al zo lang op. Dat heeft al zoveel eeuwen geduurd. Het zal wel niet. Jezus is weg, en blijft weg. Net zo goed als ieder ander, die uit het leven is weggenomen. Van de andere kant keert niemand terug. Ik kom, zegt Jezus. Het ongeloof zegt: dat staat in de Bijbel, maar het is niet waar. Ik kan het niet geloven. Het zijn maar praatjes om de boel aan de gang te houden, maar er komt heus niets van in. Laten we liever eten en drinken en vro lijk zijn. Wat heb je eraan, om te rekenen met iets dat toch wel niet zal komen? Ik kom weder. Een verschrikkelijk feit voor al degenen, die de zaak van Jezus hebben afgezworen met Zijn heengaan. Verschrikkelijke confrontatie met Hem die wederkomt om te oordelen de leven den en de doden. Er zal geen ontvluch ten aan Hem meer mogelijk zijn. Alle vlees zal voor Zijn rechterstoel gedaagd worden, en ieder zal Zijn oordeel ont vangen. Degenen, die Jezus uit hun leven hebben weggedacht, en niet met Hem gerekend hebben, zullen eeuwig door Hem worden weggedacht, en Hij zal nooit meer met hen rekenen. Laat het daarom zo met u niet zijn! Ik kom weder. Heerlijk feit voor allen die Jezus hebben nodig gekregen. Ze zullen Hem, weerzien. Het afscheid is een „tot ziens". Er mag uitzien zijn naar die dag. Dat geeft uitzicht in alle don kerte van het leven. Zoals bij die zieke op een benauwd zolderkamertje met alleen een klein dakraam. Iemand kwam op bezoek. „Man", zei hij, „wat heb je hier weinig uitzicht". „Dat valt mee", was het antwoord, „want ik zie dagelijks de voertuigen, waarop mijn Heere zal wederkomen. De wolken ver tellen me steeds: „Hij komt", en dat geeft me veel uitzicht". O, zucht iemand, maar het is nogal wat als je eeuwen moet wachten! Ja, dat lijkt nogal wat te zijn. Maar is het wel zo, dat de Heere ons zolang heeft laten wachten? We mogen in Jezus woorden toch ook nog iets anders horen, wat spreekt van een snel lere vervulling. Ja, van een zeer snelle vervulling. Heeft de Heere Jezus met Zijn belofte: „Ik zal u geen wezen laten", ook niet gedoeld op de uitstorting van de Heilige Geest? Nog in het vorige vers heeft Jezus gesproken over „de Geest der waarheid. Die blijft bij ulieden, en zal in u zijn". En die Geest wordt genoemd: de Parakleet, en dat betekent: degene, die erbij geroepen is, omdat Hij hard nodig is. Als Trooster, als Onderwijzer, als Leidsman. De wezen worden dus onder voogdij gesteld. Onder de voogdij van de Geest. Tien dagen na de hemelvaart is die Geest uitgestort in volle mate. Krachtig en wonderbaar werkt Hij. Alles door breekt Hij. Door niets wordt Hij gestuit. Die Geest is er dan toch maar voor de wezen. Ja maar, werpt u tegen, die Geest is Christus niet. U hebt maar tot op zekere hoogte gelijk. Want al is de Persoon van de Geest niet de Persoon van Christus, de Geest stelt Christus wel tegenwoor dig. Hij geeft wel onderwijs over Chris tus. Hij doet wel leven uit de waarheid van Christus. Hij maakt ook vol van de liefde van Chritus. Hij vernieuwt ook naar het beeld van Christus. Ja, de Geest is zozeer vanuit Christus werkzaam, dat de discipelen hun Hei land na pinksteren beter kennen dan ervoor. Dan verstaan ze beter de beteke nis van Zijn werk, en Zijn zegen voor hen, dan dat ze ooit gedaan hebben. Nee, de wezen worden er niet slechter op. Jezus laat hen niet alleen blijven. Zijn Geest komt tot hen, en Die zal hen alles leren. Hen in al de waarheid leiden. En dan zullen ze merken, dat ze door de Geest zo nabij en uit Christus kunnen leven, dat ze diep dankbaar zijn. Als u Christus niet zoekt, omdat u Hem op de aarde niet tegenkomt, zou u niet bidden om de Geest, dat die u dan maar iets laat zien van de Heere Jezus? Dat die u dan maar tone, waar Hij is, en wie Hij is, en wat Hij ook vanuit de hemel voor ons zijn wil? Nee, dan hoeft u niet als wees te leven. Wie door de Geest in kon- takt gesteld is met de hemel mag zich ver zorgd en gedragen weten. Door Zijn Geest vervult de Heere ook na Zijn hemelvaart Zijn belofte: „En zie. Ik ben met u al de dagen, tot de voleinding der wereld". Sommelsdijk A. de Lange MIDDELHARNIS Op 30 en 31 mei en 1 en 2 juni organi seert Sparta-Hygiëa de 18e Menheer- sense Avondvierdaagse. Kosten/3,50 p.p. tot 16 jaar en 4,-p.p. boven 16 jaar. Afstanden 5 en 10 km. Starten vanaf de Staver te Sommelsdijk, elke avond om 19.00 uur, vrijdagavond start de 10 km om 18.30 uur. We hopen op veel wandelaars en goed weer!!! Februari/Maart 1989 Gouden trouwring; goudkl. schake larmband; dameshorloge; kinderarm band met (namaak)koralen; portemon nee; blauwe kinderportemonnee met inhoud; naturelkl. portemonnee met inhoud; 2 sleutels met musketonhaak; sleutels met label; sleutels met sleutel hanger; groen briletui; radiocassette recorder (Philips) en videospelletje; strippenkaart; doosje met 5 panties; rood/blauw sportjack -I- jongensjack. VERVOLGVERHAAL Publikatierecht door de uitgever Bosch en Keuning - Baarn. Overgedragen aan de Ver. Streekmuseum Goeree-Overflakkee, Sommelsdijk. Moeder rees dadelijk op en boog zich over hem heen: „Twaolf ure", zei ze, „waerom vraeg je dat. Kees?".... „Och, zoamar".... Mo 'k je niet es wat ofwasse?" Hij gaf geen antwoord. Moedeloos bleef ze staan, met haar beide handen leunend op de rand van de bedstee, voorovergebogen, aldoor kijkend naar zijn zieke gezicht, ruig begroeid met zwart- grijze haren. „Da's kwiet", zuchtte opoe tegen Sien d'r moeder. Ze zei het zo zachtjes als ze kon. ,jKzze ze gaen vraege hoe laet het is, da's kwiet, oor. Bèljaet, mens, ik hawe 't aoltoas wel gezeid, het komt ver keerd uut".... „Sstt".... waarschuwde Piet, „dienkt er om, dat 'n aolles hoart, oor. Zieke mensen binne soms zóa scherp van gehoar. En je mot toch niet zoa hard praete, opoe, me verstaene je toch wel".... Ze keek hem aan met twee nijdige oogjes. Dan greep ze Sien d'r moeder bij haar arm beet, en ter wijl ze haar oude, rimpelige gezichtje droevig schudde klaagde ze: „O, o, wat mot ik toch nog overkomme op m'n ouwen dag".... En tegen Piet zei ze vinnig: „Joe heit aoltoas op- en anmerkin- gen te maeken.... ik binne z'n moeder, oor!".... In de bedstee bewoog vader.... „Is Joast daer?".... Het was net of vaders stem iets helderder was dan daarnet. Sien d'r vader ging naar de bedstee. „Mo' je m'n ha. Kees?".... Hij greep de hand van de zieke, die onrustig over de dekens bewoog. „Bedankt.... voor aolles.... watje voo' m'n gedaen heit".... Zijn stem zuchtte vermoeid weg, de lippen bewogen nog. „Is het vrede. Kees?".... Het leek wel of vader ineens zijn krachten terug kreeg. Hij knikte met grote stelligheid, alsof hij geen twijfel achter wou laten. „Zoa'n hoap gebeurd.... gunter.... niet naer gemaekt... Mit Jezus.... goed uutkomme".... Sien d'r vader boog zich luisterend over hem heen, maar er kwam geen geluid meer. Zijn adem ging moeilijk en hij smekte met zijn droge lippen. Moeder probeerde hem wat drinken te geven, maar hij merkte het niet eens. Ze hield het lepeltje tegen zijn mond. Haar hand beefde, het water druppelde op zijn begroeid gezicht. Ze probeerde het nog eens. „Kees", riep ze, maar hij hoorde het niet. „'t Is wel kwiet, oor",.... klaagde ze, terwijl ze het glas water op het bedsteeboord zette. Ze begon weer te schreien. „Bèjaet mensen, 't is wel kwiet".... Sien d'r vader legde zijn hand op haar schouder. „Kom", zei hij bemoedigend, „kwiet is het in geen geval, dat hawe m'n gehoard.... Ik zoue zegge: 't is noe pas goed terecht. O, wat ha m'n toch mit een groat en wonderlijk God te doeën!".... Maar moeder schudde treurig haar hoofd. „Ik kenne nog nie gloave, da 'k em zal motte misse", zei ze. „Noe was er weer een beetje hoop en zie- daer.... noe is aolles weer weg".... „De Heere ken nog wel meer wonders doeë, moe der!".... Het was Piet, die het zei. En Sien d'r vader voegde er aan toe: „Mag de Heere noe mar geve, datje in Z'n heilige wil mag beruste, vrouwe, wat of dat 'n oak doet. Dat is het voornaemste: Heere, ik legge aolles in Joe handen. Dat teekent de gesteldheid van ons eige harte!".... Ze droogde haar ogen af en klaagde: „Ik kan het niet... nee.... ik kan het niet.... och.... och".... En opoe zei tegen Sien d'r moeder: „Je ken mak kelijk praete over een aore, wat zei joe?.... 't Mot je eige kind mar weze!".... Er kwam een lange stilte.... Zwijgend zaten ze bij elkander. Opoe had haar omslagdoek over haar hoofd gehangen, en met haar armen leunend op haar knieën was ze bij de kachel in slaap gevallen. Sien d'r moeder maakte telkens een beweging om haar te grijpen als ze met een schok ineens vooroverboog. Dan schrok ze even wakker en ze zei: „Ik slaepe niet, oor!.... Doch' je dat?".... Piet kon niet laten om even te glimlachen. Zoals de oude vrouw daar zat leek ze een hoopje omslagdoeken, achteloos op een stoel geworpen. Alleen nu en dan kon je zien, dat er leven onder zat, als ze met een koddig gebaar voorover viel en schrikkend weer oprees voor ze op de kachel neerkwam. En dan de grappige grijpbewegingen van Sien d'r moeder, en elke keer het verontwaar digde verweer van de oude vrouw: „Ik slaepe niet, oor!.... Doch je dat?".... Met een krakende slag sloeg de oude kasklok half een. Rammelend zonk het koperen gewicht naar beneden, het schommelde zachtjes heen en weer.... In de bedstee bewoog vader. Luisterend keek de een naar de ander, alsof ze iets aan elkander vra gen wilden zonder woorden te gebruiken. Moeder boog zich in de bedstee. Ze bleef lang staan. wachtend. Dan ging ze zitten en het werd weer stil. Om één uur gingen Sien en d'r moeder naar huis. Piet zei tegen d'r vader, dat hij ook maar gaan moest, maar hij wilde. Hij ging in het hoekje bij het raam zitten. Vader viel in een onrustige slaap. Hij lag geen ogenblik stil en soms trapte hij met zijn voeten zo hard tegen het houten beschot, dat het kraakte. En telkens mompelde hij woorden, die niemand verstaan kon. Sien d'r vader bracht zijn oor zo dicht mogelijk bij vaders mond, maar het waren alleen onsamenhangende klanken. Hoofdschud dend ging hij weer naar zijn stoel. Piet keek hem vragend aan. „Hie ielt", zei hij, „hie leit te tobben.... Mar ik ken d'r niks van vortvertelle".... En weer kwam het onduidelijk gemompel uit de bedstee. En toen ineens, helder: „Lena, bi je daer?".... Opoe schrok er van wakker. Ze keek met verwon derde ogen naar Lena, die haastig oprees en naar de bedstee ging: „Wat is er, vaoder?".... „Mo' je nog niet naer bed?".... „Sommedeen".... Ze keek aarzelend naar moeder. „De aore binne oak nog op".... „Lena".... Ze voelde hoe vader haar hand greep, een kille, klamme hand. „Loap je nog mit die joon?".... Sien d'r vader keek Piet aan. Ze begrepen elkan der. Moeder was gaan staan, naast Lena. De oude vrouw loerde met luisterende oogjes. (wordt vervolgd) b.v. Lorentz 1 3241 LX Middelharnis Tel. 01870-2188 J Cricketpad 15 3223 EA Hellevoetsluis Tel. 01883-20016 m Kreeftstraat 36 4301 ZD Zierikzee Tel. 01110-13163 lp Wielsingel 24 3261 VJ Oud-Beijerland Tel. 01860-13624 o o 08 J«« K)i«Pt B2N. - 55 -

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1989 | | pagina 5