Op 30 april 1909 (80 jaar geleden!) de eerste rit van de tram over Flakkee W. VAN DER REE, INGBSPR€KM€T.... MIEÜWE-TOIGE. Hotel, Café-Restaurant Meershoek OUDDORP. Tevens veerverbindingen met Hellevoetsluis, Numansdorp en Zijpe Agent der Rotterdamsche Tramweg Maatschappij Ruime Kamers. BiUijkè Prijzen. Zelfstandige ondernemers en hun Oudedagsvoorziening „juf M. Riedijk te Dirksland Biz. 2 We mogen veronderstellen dat de gehele bevolking weet dat Prinses Juliana, onze vroegere Koningin op 30 april 1989 tachtig jaar hoopt te worden. Maar alleen de ouderen onder ons is het bekend dat op haar geboortedag 30 april 1909 op Flakkee de tram ging rijden. Met een feestelijke rit van Middelhar- nis naar Ooltgensplaat en van Ooltgensplaat-Middelharnis naar Ouddorp werd door de R.T.M, de lijn in gebruik gesteld. We willen onze lezers over deze opzienbarende gebeurtenis graag het een en ander vertellen. Geschiedkundig overzicht Feestprogramma Station Middelharnis Water Beschrijving route HULPKIST A. N. W. B. R.T.M O O Eigen telefoon „EILANDEN NIEUWS" VRIJDAG 21 APRIL 1989 Emplacement Ooltgensplaat (1909) In het jaar 1894 besloot de R.T.M, over te gaan tot de aanleg van een tramweg Rotterdam-Oud- en Zuid-Beijerland. Over een verbinding met Schouwen- Duiveland werd in het jaar 1895 de eer ste bespreking gevoerd. Bij de wet van 28 april 1897 werd een renteloos voorschot, groot 300.000,- beschikbaar gesteld en de aanleg van havens aan het Zijpe en nabij Numansdorp gelast. Tijdens deze onderhandelingen werd door het Departement van Waterstaat te kennen gegeven, dat men het op prijs zou stellen te voorzien in een betere ver binding van Goeree en Overflakkee. De gronden voor de aanleg van de haven te Middelharnis werden in de loop van 1906 gekocht. Op 11 december 1905 was het havenwerk reeds besteed en voor 251.780,- opgedragen aan de Aannemer W. P. de Vries te Rossum. De oplevering volgde in januari 1907. Een aan de haven gebouwde directie keet ging dienst doen als woning en kan toor voor de havenmeester. De gronden voor de tramlijnen op Flakkee werden in 1906 en 1907 aangekocht. Aan een eigenaar toebehorende percelen moest door gerechtelijke onteigening worden verkregen. Ook had men moeite met een polderbe- stuur, waarvoor de toepassing van de „Belemmeringenwet" werd gevraagd. Het embleem van de R.T.M. M. Breur Zonen, Boekdrukkers te Ooltgensplaat gaven een gratis feestpro gramma uit van de „Feestelijke opening der lijn Overflakkee en Goedereede". De eerste bladzijden staan vol met inte ressante advertenties van de Rotterdam- sche Tramweg Maatschappij waar de zetel van de Rotterdamsche Tramweg Maatschappij gevestigd was. Het boekje bevat ook enkele foto's van de emplacementen te Middelharnis, Ooltgensplaat, de haven van Stellen- dam en de waterwinplaats te Ouddorp. De eerste rit op vrijdag 30 april 1909 begon om 11.40 uur te Middelharnis, te Ooltgensplaat werd van 12.35 tot 12.55 uur gepauseerd (zeker om water en bri ketten te laden) en vervolgens ging het naar Ouddorp en weer terug naar Middelharnis-Dorp, aankomst 3.30 uur. „Alsdan wordt den genoodigden te MIDDELHARNIS-Dorp in de daartoe ingerichte rijtuigremise een diner aan geboden", aldus staat er onderaan het programma te lezen. Waar en wanneer deze foto is gemaakt is niet met zekerheid te zeggen, 't Kan best zijn op 30 april 1909. Het was toen har weer. erg koud en het sneeuwde. Maar zitten deze meisjes (rechts) nu in de sneeuw of in de zon? Wie kan het vertellen? Op 23 maart 1907 werd de bouw van het station te Middelharnis en van de kunst werken voor het gedeelte Middelharnis- Ouddorp aanbesteed. De uitvoering werd opgedragen aan de aannemer Jilles Stuur man te Ammerstol voor 74.440,- Fami lie van de heer H. Stuurman te Middel harnis, broer van zijn vader, die ook in 1916 de binnenste keersluis in de haven te Oude Tonge heeft gebouwd. Het plan was eerst de lijn Middelharnis- Ouddorp aan te leggen, maar admini stratieve moeilijkheden verhinderden dat, waardoor de bestekken van de grondwerken van de beide lijnen op 18 februari 1908 gelijktijdig werden aanbe steed. Voor ƒ635.000,- werd het werk opgedragen aan de aannemer Steven Arntz te Millingen. In het bestek waren ook de kunstwerken van de oostelijke lijn opgenomen. Op 21 maart 1908 volgde de aanbeste ding van de gebouwen en de watervoor ziening. Aan de laagste inschrijver G. van Dijk te Hardinxveld werd het werk voor 51.460,- gegund. Het fraaie weer, gedurende de zomer van 1908 werd „allerkrachtigst" benut, maar van kerst mis tot in de eerste helft van maart 1909 Middelharnis (tramhaven). Uiteengezet wordt hoe de treinen vanaf de tramha ven richting Ouddorp en Ooltgensplaat rijden en een beschrijving van het per ron en de wachtkamer te Middelharnis- Dorp. Bij de wachtkamer is ook het goederenkantoor ondergebracht, de los- en laadplaatsen, de remise en de kolen- loods met watervoorziening. De geza menlijke lengte van de baanvakken op Flakkee bedroeg 45,1 km. Te Stellendam werd vanaf de hoofdlijn nog een zijtak aangelegd maar de mond van de haven met het oog hierop om, wanneer tijdens strenge winters de haven van Middel harnis door het ijs niet bereikbaar was, de veerdienst kunnen verleggen naar deze aanlegplaats, welke volgens overle veringen steeds bereikbaar moest zijn. Dit verbindingsspoor was ook bestemd voor goederenvervoer naar en van die haven. Met gelijk doel werden te Dirks- land en Oude Tonge ook verbindings- sporen naar de havens (gasfabriek) aangelegd. De aanlegplaats te Stellen- dam werd voor Rijksrekening gebouwd. De kunstwerken die op Flakkee moes ten worden gebouwd omvatten een 21- tal bruggen en duikers met een wijdte van 0.80 tot 5 meter. De beweegbare brug over de haven van Dirksland had een doorvaartopening van 8 meter en was van het rolbasculetype. Volgens het programma was het een „levensquaestie" voor den stoomstram- weg op Goeree-Overflakkee hoe men kon voorzien in „Zuiver voedingswater" voor de locomotieven. Zonder goed ketelwater zou toch de onderneming niet geëxploiteerd kunnen worden. Daarom werden in de onteigening opge- moesten de werken door minder goed weer nagenoeg stilliggen. Toch werd de streefdatum om de lijnen op 1 mei 1909 voor het publiek verkeer open te stellen verwezenlijkt. Niet voltooid was toen de aanlegplaats aan het Volkerak aan het Steiger te Ooltgensplaat; het werd door administratieve moeilijkheden ver traagd. De voltooiing werd najaar 1909. Van genoemde steiger was er een veer- verbinding met Numansdorp en Zijpe. Na een beschrijving van de tramroute door Rotterdam (Hillesluisa en Char- lois), Voorne en Putten (Spijkenisse en Hellevoetsluis) wordt nader ingegaan op de veerdienst van Hellevoet naar Haven van SlcUcndam met minliiisleiger (1989) --------------------.^ -;------------------- Advertenties uit het programmaboekje. Waterwerk met windmotor te Ouddorp (1909) TRAMUJNEH OP EN VEREH TUSSCHEH ZUID HOOANDSCHE EH ZEEUWSCHt EtLANDEH. <V iKfiJl,- _j. s^->- -"—- - h-.;...|....-ji-i- ^v OOR,j^^E.^T'---''-"_:--^sff-'^.-'^^^'"A\'' - -.si-ss-^*^ i l'.OK-HH Ji \K(,ïk. ^^«^),„J1-■■• -. /Vs,.k.i,|l/"-AF \aI -'j-1,:;.;•-. KI«>>'|< W,,..;k,-,l.- A>;ii„,r,,.„!--. ()nll,»..-,.,rl..W',-/ K^-.. --'.S^ - :,r .--c-'' i.".i.-i.;.o"i •'■■I ^>C i'S'wrsrr^* („.-,.1.,..,. J 'h ■- "ïk'"- -^' '•■■■-'-'"••' LJ'X Y fr T..i.n-|,.ii.,Ki N„!,i,l.....,, s.,%.,:ii -.,^ R..J Kaartje van rond 1900-1910 nomen enkele percelen duingrond op 700 m. afstand van het eindpunt te Ouddorp. Een drainage voerde het water af naar een gemetselde put. Per windmolen werd het water opgezogen en naar een reservoir geperst. Hier wer den de waterwagens gevuld en naar de emplacementen te Middelharnis-Dorp en Ooltgensplaat vervoerd. Daar werd het water door stoom van de locomotie ven aangedreven pompen opgevoerd naar hoogreservoirs, waardoor met een slang de locomotieven werden gevuld. Het was heerlijk water, dat weten we nog uit onze jeugd. De langs de stations gelegen wachtgele- genheden van de agenten waren aangeslo ten met een eigen R.T.M.-tetefoon met aansluiting op het centraalpunt te Middel harnis-Dorp en van hieruit op Rotterdam. Te Ouddorp en Ooltgensplaat vroegen de conducteurs voor het vertrek van de tram naar Middelharnis of er nog iets bijzon ders was; het meenemen van wagons en waar men moest kruisen als er een tram uit de tegenover gestelde richting op weg was van Middelharnis naar Ouddorp, Ooltgensplaat of een tussengelegen plaats. De conducteur gaf dit voor het ver trek door aan de machinist. Wij horen Wittekoek, Vroegindeweij, Noordijk of Korteweg het nog zeggen: „Achthuizen kruisen". Alle cafe's of wachtplaatsen waren niet van de R.T.M. Ondernemende personen stichtten haltegebouwtjes te Stellendam, Dirksland, Nieuwe Tonge en Achthui zen. Zij traden tevens op als agent van de Mij. Te Ooltgensplaat en Melissant werden kort nabij de trambaan wo nende personen tot agent aangesteld. Te Emplacement Middelharnis (1909) Ooltgensplaat L. Breeman Mzn.. later W. Korteweg en zijn zoon M. Korteweg. Laatstgenoemde woont nog te Ooltgens plaat aan de Stoofstraat. Voor de overige halten Den Bommel, Oude Tonge. Goe dereede en Ouddorp ging de Mij. tot stichting van haltegebouwtjes over, welke aan de voor die plaatsen aange stelde agenten werden verpacht. (wordt vervolgd) Donderdagmiddag 18 mei a.s. organi seert de Kamer van Koophandel in samenwerking met het RIMK een voor lichtingsbijeenkomst met als onderwerp „Zelfstandige ondernemers en hun oude dagsvoorziening". De inleiders van deze bijeenkomst zijn een notaris, een ac countant en een makelaar in assuran tiën, die o.a. de volgende onderwerpen zullen behandelen: erfrecht, testament en huwelijksgoederenrecht, fiscale as- pekten en de voorstellen van de com missie Oort. Ook wordt aandacht be steed aan: lijfrentepremie-aftrek, stam- recht-vrijstelling en AOW- en AWW- premie-aftrek. De bijeenkomst, die be stemd is voor zelfstandige ondernemers en vennoten van maatschappen, wordt gehouden in het Ondernemingshuis. Groenmarkt 17 te Dordrecht. De kosten bedragen 25,- per persoon. Voor infor matie en aanmelding kan kontakt wor den opgenomen met mevrouw Stuy en mevrouw van der Wiele, telefoon 078- 337214/337234. Ik ken haar uit het ziekenhuis te Dirksland als juffrouw Rie dijk. Velen zullen zich haar met deze aanspreektitel herinne ren. Want in de 32 jaar dat ze in de huishouding van het ziekenhuis werkzaam is geweest, heeft ze menigeen zien komen en gaan. Ik schaar me onder die velen. Voor mij is ze onlosmakelijk verbonden aan een tijd, die louter uit mooie en dierbare herinneringen lijkt te bestaan.... Onze begroeting is hartelijk en weldra neemt ze me in gedachten mee naar de eetzaal van de zusters (broeders waren er toen nog niet). Juffrouw Riedijk heeft er keurig de tafels gedekt mét servetten en ringen. Dat was een hele klus daar dit in een bepaalde rangorde moest gebeuren: de eerste- tweede- derdejaars en de hoofdentafel. Je moest heel goed weten hoeveelste jaars iemand was! „Dat heb ik blijkbaar aardig kunnen rooien", lacht ze, „etenstijd betekende toen spitsuur. Het was hard rennen maar ik vond het wel leuk. Je kende iedereen; het was in het begin allemaal erg gemoedelijk". Ze was 30 jaar toen ze als huishoudelijk medewerkster solli citeerde. „Is dal niks voorjoe", had haar nichtje gevraagd na de oproep van de direktrice. zr. Korver: „zusters weten jullie niet iemand voor de huishouding?" Ze wist wel wat werken was. Haar moeder overleed toen ze 7 jaar was. Marie was de jongste van de zeven kinderen. Al vroeg leerde ze een huishouden te bestieren.... Haar oudste zus, die 20 jaar ouder is was voor haar in haar verdere leven als een moeder. „Ik kan het allicht eens proberen", had ze geantwoord. Dat „proberen werd het begin van een mooie loopbaan. Na een paar jaar volgde ze juffrouw van Walsum op als hoofd van de huishouding. Met plezier blikken we samen nog eens terug op die tijd. „Ik herinner me nog dat ik 's middags om half vijf de wach ten met thee en een kaakje moest wekken. Ze mochten niet vroeger opstaan want dan werden ze op het matje geroepen bij zr. Korver. Dat was overigens een schat van een vrouw. Iedereen hield veel van haar.... Wat ik ook nooit zal vergeten is, dat juffrouw van Walsum soms 's avonds met pap of watergruwel langs de zusterkamers ging. Als f e één keer pap genomen had was ze zo aardig om iedere keer pap voor je op te scheppen; of f e er nu was of niet. En weet f e nog van de gezellige avonden in de „konfmet St. Nicolaas of met de verjaardag van de direktrice? Op een keer was er zelfs een pianist van de overkant geweest. Hij was ergens gaan eten en had klaarblijkelijk wat te veel gedron ken. Hij mocht in het ziekenhuis overnachten omdat de reis te ver was. Flakkee was toen nog een eiland. Enfin, hij kon 's avonds zijn kamer niet vinden. ledere deur op de zustergang deed hij open. Je begrijpt dat dat grote hilariteit gaf Later heeft wijlen juffrouw Zoon van de linnenkamer er een gedichtfe over gemaakt; toen gebeurde er in 't nacht'lijk uur een vreemd avontuur! was er, voor 't slapen gaan, een glas wijn geschonken? hoe het zif onze begaafde pianist heeft, onbekend met de situatie, en slaapdronken die nacht de juiste deur gemist. Op een foto uit 1958 bleken we naast elkaar aan tafel te zitten; rechts mej. Riedijk. Tja, ze zou over die tijd een boek kunnen schrijven.... Veel is er in die 32 jaar veranderd. Vaak ten goede, vindt juffrouw Riedifk. De keukenkar b.v. werd een serveerwagen en de emmer met dweil, waarin een sop van zachte zeep -f chloor, maakte plaats voor een taski-wagen. Alleen het onderlinge kontakt is losser geworden. Dat is ook heel goed te verklaren. De zusters wonen extern en er is vanzelf veel meer personeel dan vroeger. Velen heeft ze zien vertrekken. Ze noemt o.a. Dr. Stoel, Dr Jessurun, Dr Ie Poole, Bram van Dam, de tuinman, zr Kor ver zr Spanjer, zr de Gier, zr Snijders En zo zouden we nog even door kunnen gaan. Juffrouw Riedijk is hij het zieken huis gaan horen; ze is er mee vergroeid. Van huishoudelijke hulp werd zo hoofd van de Huishoudelijke Dienst. De onderlinge verstandhouding is altijd heel goed geweest Dat betrof ook de samenwerking met de civiele dienst. Ze gaf leiding aan een groot team van meisfes, die altifd bif haar terecht konden als ze problemen hadden. „Juf wist overal raad op. „Het zal niet mee vallen, hele dagen thuis", denk ik even hardop.... „Ik heb gelukkig de gelegenheid gekregen om me daar op voor te bereiden. Ik heb mijn werk langzaam af kunnen bou wen door steeds minder te gaan werken. Dat is heel goed geweest en ik heb ontdekt dat ik me prima kan bezig houden Ik wens juffrouw Riedifk van harie nog veel goede f aren toe. Iedereen die met haar gewerkt heeft wordt van harte uitge nodigd op de receptie, die het bestuur van hef ziekenhuis haar aanbiedt op vrijdag 28 april van 3 uur tot 5 uur in de konversatiezaal van het ziekenhuis. Teunie Knöps

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1989 | | pagina 14