EIUVtlDEII-IIIEUWS 2S Eten als je in verwachting bent vanDroiigelen ETEN ALS JE IN VERWACHTING De terugkeer van ware zielsvernedering de verloren zoon: en heilzame wanhoop Taalstrijd in Bruinisse HETl KIJKVENSTER MEDISCHE DIENSTEN Boekbespreking: 3e Blad No. 5789 01870 4844 Onafhankelijk HYPOTHEEK-ADVIES Dam- en Schaakclub „Dirksland" Voeding in een noUdopm^JClachkn 'm kmè^ém-Jf van vrijdag 7 april 1989 t/m zondag 9 april 1989 ARTSEN Middelharnis - Sommelsdijk: Arjaon van Herken Noodzakelijk Ontmaskering VRIJDAG 7 APRIL 1989 blik op kerk en samenleving - Klein-rechts - Meer samenwerking? - Problemen Wanneer we het over de politiek hebben en spreken over „klein-rechts" weet iedereen wat we daarmee bedoelen. Het is de verzamelnaam van de drie partijen die in de Kamer de rechterflank van de Gereformeerde Gezindte vertegenwoor digen: de Staatkundig Gereformeerde Partij, het Gereformeerd Politiek Ver bond en de Reformatorische Politieke Federatie. De bonte kerkelijke staal kaart die ons land vertoont, heeft haar weerslag ook in de politiek. De SGP telt onder haar kiezers alles wat tot de Gere formeerde en Oud Gereformeerde Ge meenten behoort, plus een vleugel van de Christelijke Gereformeerde Kerken en - in toenemende mate - mensen uit de Gereformeerde sektor in de Ned. Herv. Kerk. In deze laatste hoek moeten trouwens ook veel RPF-stemmers wor den gezocht voor wie de SGP nèt iets te extreem is, ook gezien haar visie op Art. 36 van de NGB. Het GPV is de meest uit gesproken kerkelijke partij, die verreweg het grootste gedeelte van haar aanhang recruteert uit de Vrijgemaakt Gerefor meerde Kerken. Dat zijn de hoofdlijnen, waarbij uiter aard allerlei vertakkingen onbesproken blijven. Voor vreemdelingen in kerkelijk Jeruzalem moet het geheel wel een chao tische aanblik bieden.... Het valt op dat er de laatste tijd steeds meer stemmen opgaan voor méér samen werking tussen „klein-rechts". Onlangs deed Drs. N. C. van Velzen (RPF-er) suggesties in die richting, daarna was het Prof. Dr. Ir. E. Schuurman (eveneens van de RPF), die de wenselijkheid van krachtenbundeling onderstreepte in het blad KOERS. Het is geen wonder dat deze wens wordt uitgesproken, die blijkbaar ook leeft bij een deel van de rechtse kiezers. De drie mini-partijen trekken in de Kamers nogal eens gezamenlijk op, stemmen in de regel eensgezind ergens voor of ergens tegen. Inzake de immateriële kwesties - abortus, euthanasie e.d. - staan ze op hetzelfde standpunt. En bovendien is er al een vérgaande vorm van samenwerking op Europees niveau. Want in het Europarlement vertegen woordigt Ir. L. van der Waal de drie par tijen, en het moet gezegd worden dat hij dat op voortreffelijke wijze doet! Het is dus geen wonder dat men zich afvraagt: waarom niet meer samenwerking op landelijk en plaatselijk niveau? Toch liggen hier heel wat voetangels en klemmen. De heer Schutte van het GPV - overigens een politicus die z'n man netje staat! - reageerde op de suggesties meteen afwijzend. Hij is van mening dat we eerst maar eens moeten werken aan kerkelijke eenheid. Dat is natuurlijk het typisch vrijgemaakte geluid: de Ger. Kerken Vrijgemaakt zijn de enige ware kerk in Nederland. En daarbij zijn kerk en politiek zó nauw met elkaar verbon den dat een niet-vrijgemaakte geen lid van het GPV kan worden. Dat is voor vele kiezers het aanstotelijke in deze partij: onze stem kunnen ze wel gebrui ken, maar onze inspraak niet.... Opvallend was ook het commentaar in het Reformatorisch Dagblad, dat welis waar politiek onafhankelijk is, maar toch in vele gevallen het SGP-geluid laat horen. Het verschil tussen de „bevinde- lijk"-gereformeerden van de SGP en de neo-gereformeerden van het GPV is te groot om tot een nauwere samenwerking te komen. Bij mij kwam de ondeugende gedachte op dat het RD ook wel voor zichtig moet zijn, want er is altijd nog een aanzienlijk deel van de lezers, dat van mening is dat de SGP óók al begint te verwateren. We hebben immers ook nog een Comité tot Handhaving van de Staatkundig Gereformeerde Beginse len? Uiteindelijk komt de vraag om meer samenwerking dan voornamelijk uit de hoek van de RPF. En die krijgt al gauw het verwijt te horen dat ze dan eerst intern maar eens orde op zaken moeten stellen. Immers, het is nog niet zó lang geleden dat de twee-mansfraktie uiteen viel als gevolg van een konflikt tussen Leerling en Wagenaar.... Persoonlijk vind ik het bestaansrecht van deze poli tieke groepering ook nogal aanvecht baar: ze vormt een verzameling van malcontenten die de SGP te rechts en het CDA te links vinden. Hoe het ook zij, de gewenste samenwer king zit er voorlopig niet in. De politieke variatie, die in sommiger ogen een stukje folklore zal zijn, zal in de naaste toekomst nog wel behouden blijven. Waarnemer b.v. Uitslagen van 3 april 1989 Schaken: K. Joldersman - W. de Ridder ....'/2 - Vi A v.d. Linden - W. Stolk1 - O D. Wolfert - W. ZorgeV2 - Vi W. Knöps - W. van VeenO - 1 A v.d. Vliet - H. P. Lossen1 - O J. van 't Geloof- F. v.d. Linden...! - O Dammen: Jac. Koppelman - C. v.d. Kroon...2 - O C. v.d. Kroon - Jac. Koppelman...O - 2 H. Stolk - KI. de Jong2 - O K. de Munck - H. de Munck2 - O B. Roetman - H. de Munck2 - O H. Koppelman - J. v.d. Groef2 - O A van Rossum - C. van WelieO - 2 J. Knops - J. StolkO - 2 J. Knops - M. van 't Geloof.O - 2 H. Grootenboer - P. v.d. GroefO - 2 J. Stolk - C. v.d. Kroon2 - O „Eten als je in verwachting bent" is de naam van een nieuwe brochure van het Voor lichtingsbureau voor de Voeding met adviezen aan de aanstaande moeder. De nadruk ligt daarbij op gezond eten. Eten voor twee, zoals men vroeger wel raad zaam achtte, is niet nodig. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat de vrouw in verwachting niet meer hoeft te eten dan voor haar zwangerschap. Het boekje sluit aan bij die nieuwste inzichten. Het schenkt aandacht aan verschil lende facetten van de voeding. De maaltijdschijf wordt belicht, aanbevolen hoeveel heden voeding komen aan de orde, evenals het al dan niet gebruik van preparaten, vitamines en fluortabletten. Door middel van tips wordt de zwangere vrouw erop gewezen hoe ze klachten en kwaaltjes als misselijkheid, maagzuur, bloedarmoede en dergelijke kan verlichten. In het boekje staat ook iets over voeding voor vrouwen die gewend zijn „anders" te eten, zonder vlees bijvoorbeeld. Verder komen onder meer gekke eetgewoonten (augurken!), goede en slechte gewoonten (denk aan roken, alcohol en lichaamsbe weging) en het geven van borst- of flesvoeding aan de orde. Eten als je in verwachting bent is te bestellen door overmaking van 4,25 (inclusief ver zendkosten) op gironummer 43.23.700 van het Voorlichtingsbureau voor de Voeding te Den Haag, onder vermelding van „Eten als je in verwachting bent, bestel nummer 111". van zaterdagmorgen 8.00 uur tot maan dagmorgen 8.00 uur heeft dienst dokter G. J. D. Wieringa, tel. 01870-2090. Deze arts is woensdag a.s. van 12.00 tot 24.00 uur afwezig. Dirksland - Herkingen - Melissant: van vrijdagavond 19.00 uur tot maan dagmorgen 8.30 uur hebben dienst de doktoren K. J. Huisman en T. v.d. Doel, tel. 01877-1752, b.g.g. 1412. Stellendam - Goedereede: van vrijdagavond 17.00 uur tot zondag avond 24.00 uur heeft dienst dokter R. P. van Rijswijk, tel. 01879-1207. Ouddorp: W. L Bron, A J. Jansen, G. B. K. Steen- hof, O. Nieuwlandseweg 27, tel. 01878- 1312. Nieuwe Tonge - Oude Tonge: van vrijdagavond 17.00 uur tot maan dagmorgen 8.00 uur heeft dienst dokter G. C. A M. van Hattem, tel. 01874- 1259. Stad aan 't Haringvliet - Den Bommel - Ooltgensplaat: van vrijdagavond 18.00 uur tot maan dagmorgen 8.00 uur heeft dienst dokter H. Nijhof, tel. 01873-1201. Natuurgeneeskundige M. L. C. MASTENBROEK Middelharnis. Tel. 01870-6459 (zaterdagochtend van 11.00 tot 11.30 uur) APOTHEEK „MENHEERSE" Voorstraat 16Middelharnis Telefoon 01870-3666 J. Slager apotheker, werkdagen van 8.30 tot 12.30 en van 13.00 tot 18.00 uur. Zaterdagen van 10.30 tot 11.30 uur en 17.30 tot 18.00 uur. Zon- en feestdagen van 11.00 tot 11.30 uur en van 17.30 tot 18.00 uur. Spoedre- cepten kunnen via de dienstdoende arts in de overige uren altijd worden aan geboden. Inlichtingen via telefoonnummer 3666; of via mededelingen dienstkastje. TANDARTSEN Uitsluitend voor spoedgevallen, tand arts v.d. Houwen, tel. 01870-3313 (van 11.00 tot 11.30 uur). DIERENARTSEN De weekenddienst wordt opgegeven via de antwoordapparaten bij: P. R. J. M. Schilder, Oude Tonge, tel. 01874-2441; L. Tjebbes, Middelharnis, tel. 01870-2966; W. J. Vink, Sommelsdijk, tel. 01870- 2897. WIJKVERPLEGING Wanneer u de wijkzuster nodig heeft, kunt u het wijkgebouw in uw woonplaats bellen: Achthuizen01873-1440 Den Bommel01871-1312 Dirksland01877-1500 Goedereede01879-1267 Herkingen01876- 224 Melissant01877-1234 M'harnis/S'dijk01870-2300 Nieuwe Tonge01875-1390 Ooltgensplaat01873-1310 Ouddorp01878-1321 Oude Tonge01874-1289 Stad a/h Haringvliet01871-2301 Stellendam01879-1296 Stichting MAATSCHAPPELIJK WERK „Goeree-Overflakkee" Jacob Banestraat 8a 3245 AJ Sommelsdijk Telefoon 01870-5166 Spreekuur: ma t/m vrij 9.00-10.00 uur Voor crisissituaties: ma t/m vrij 9.00-12.00 13.00-17.00 uur telefoon 01870-5166 Buiten kantooruren kunt u kontakt opnemen met de telefonische hulpdienst, telefoon 01880-25952. Stichting KRAAMCENTRUM „Haringvliet" Telefoon 01883-10 000 Stichting Gezinsverzorging Spreekuren: maandag t/m vrijdagochtend 8.30-9.30 uur en alleen telefonisch van 13.00-14.00 uur. „Dirksland"tel. 01877-2478 „Middelharnis-Sommelsdijk", Jacob Banestraat 8, Sommelsdijk tel. 01870-2884 „Goeree-Overflakkee" (Nieuwe Tonge, Stad en Oostflakkee) tel. 01874-1044 DIENSTENCENTRUM „MIDDELHARNIS" Doetinchemsestraat 27, Middelharnis Pedicure dhr. J. T. v. d. Meijden elke Ie maandag van de maand van 14.00- 17.00 uur in het dienstencentrum. Stichting Bejaardenwerk „MIDDELHARNIS" Tel. 01870-3366. St. Welzijnswerk voor Ouderen „OOSTFLAKKEE" Tel. 01871-1545 OPVANG van SLACHTOFFERS BIJ MISDRIJVEN en VERKEERSONGEVALLEN Postbus 38, 3247 ZG Dirksland Ned. M.S. Stichting afd. Goeree-Overflakkee Contact-Coördinator: K M. Schippers-Berghuis tel. 01879-1815 Vertrouwenstelefoon Ned. Patiënten Vereniging 01870-2174 01878-3149 bewijs Men had geen riolering nog, men kende geen closet. Maar buiten, in een huisje was, een emmer neer gezet. Men wist niet van closetpapier, bij ons op 't platteland. Men knipte daarvoor simpelweg, maar stukjes van de krant. Zo 'n emmer raakte eenmaal vol; en dat was 't grootst bezwaar. Die moest een keertje leeg gemaakt, het knelpunt echter.... waar! Want zat je midden in het dorp, al woonde je op stand.... 't Was enk'le honderd meters ver, vanaf de waterkant. Het was dan ook een zwaar karwei, zo'n emmer aan de hand. Die was vaak (steeds werd 't uitgesteld) gevuld tot aan de rand. In 't nachtelijke duister moest dan weer die gang gepleegd. Bij aankomst werd die in de Kaai dan resoluut geleegd. De vloed nam het geval wel mee, en 's morgens was 't weer schoon. 't Was algemeen gebruikelijk en destijds heel gewoon. Zo is het eens een keer gebeurd, (de man deed slechts zijn plicht) dat hij dus op een avond laat, daarheen zijn schreden richt. Hij kiepert daar de emmer leeg. Zich van geen kwaad bewust, haast hij zich daarna huiswaarts weer, lag dra in diepe rust. Een visserman, al vroeg ter been, (een man in 't vak vergrijsd) zag, toen hij bij zijn schuitje kwam, zijn bootje gepolijst. Een geur steeg uit de boot omhoog, 't Was niet gewoon meer, hoor! En van de dader, zoals vaak, ontbrak hier ieder spoor. Toch niet! Een stukje van een krant, werd uit de brij gevist. Toen stelde hij als zeker vast, dat hij de dader wist! Het was van deze varensman, ook heus geen gek idee. Er was op 't dorp van deze krant, slechts ene abonnee! De dader heeft, zo wil 't verhaal, zijn daad ook niet ontkend: daar 't moog'lijk was; hij deed alleen zoals hij 't was gewend. De schipper had uit 't ongeval, toch wel een les geleerd. Heeft voortaan op een veil'ger plek, zijn bootje afgemeerd. Daar is niets dat ons zal zalig maken: noch mens, noch engel, noch onze werken. Daarom moeten wij tot Chris tus gaan. En indien wij tot Christus om alles gaan en alles van Hem ver wachten, zo moeten wij tevreden zijn om door Hem in alles bestuurd te wor den. Wanneer zullen wij weten dat onze harten tot die toestand gebracht zijn dat de middelen der genade zo recht werken, dat onze har ten daardoor gebracht worden tot de heilzame wanhoop? Ik wil niet dat gij meent: de predikant zegt dat wij moe ten wanhopen. Het is waar: gij moet wanhopen aan alle zaligmakende hulp in uzelf, maar gij moet niet wanhopen aan alle barmhartigheid in Christus. Een boek met een opvallende titel - dat is het zeker. „De ware zielsvemedering en heilzame wanhoop", zo heet het onlangs weer heruitgegeven werk van Thomas Hooker. Het is een uitvoerige verhande ling over de gelijkenis van de verloren zoon, zoals die is opgetekend in Lukas 15. Niet van de hele gelijkenis, maar slechts over de verzen 14 tot en met 19, waar verteld wordt over de terugkeer van hem die vroeger uit het ouderlijk huis en van zijn vader was weggelopen. Een beeld van elk mens na zijn diepe val van God af. Hooker verklaart aan de hand van de genoemde teksten de weg waar door een zondaar genade leert kennen, namelijk door de diepten van het verlie zen van zichzelf en alles wat men nog heeft. Een weg van „zielsvernedering en heilzame wanhoop". Thomas Hooker leefde van 1586 tot 1647. Nadat hij in Cambridge had gestudeerd, was hij een aantal jaren predikant in Engeland. Hij was een overtuigd puri tein, dat wil zeggen: hij kwam op voor de zuivere gereformeerde leer. Zijn bevin delijke prediking vond bij velen weer klank. Zo echter niet bij bisschop Laud. Hooker moeste vluchten. Zo kwam het dat hij enkele jaren de gemeenten van Amsterdam, Delft en Rotterdam diende. Vanaf 1633 vinden we hem echter in Massachusetts in Amerika. Adaar over leed hij in de zomer van 1647. Hooker was de schoonvader van Thomas She- pard, over wie ik eerder schreef Hookers boek over de „Zielsvernedering en heilzame wanhoop" is een van zijn meest bekende werken. Het werd in het Nederlands vertaald door Jacobus Koel man, die veel vertalingen uit het Engels op zijn naam heeft staan. Koelman schreef ook een uitgebreide voorrede. Daarin prees hij de auteur aan als „iemand die bijzondere bekwaamheden had om krachtig te prediken en de zielen uit hun waan en zorgeloosheid tot nadenken en tot Christus te brengen". Hij was, aldus Koelman, een man van zeer strenge en preciese godzaligheid. Bovendien iemand die leefde en werkte vanuit het eerbiedig besef van Gods hoge en vreselijke majesteit. Hooker was dan ook een groot prediker van de wet Gods teneinde zielen tot vernedering te brengen en voor Christus te bereiden. Wetende de schrik des Heeren bewoog hij de mensen tot het geloof. Hooker begint zijn geschrift met de opmerking dat er twee dingen nodig zijn opdat een arm zondaar tot Christus komt en deel heeft aan Zijn dierbare Centrale Post Ambulance Vervoer Rijnmond ongevallen alarm nummer: 010-4333300 Besteld vervoer: 010-4148911 ALCOHOLPROBLEMEN Bel AA (Acoholicus Anonymus) voor hulp en inf tel. 01883-17327 verdiensten en weldaden. Dat is aller eerst een bekwaammaking voor, een voorbereiding tot Christus en ten tweede een inplanting van de ziel in Hem. Immers, zo schrijft Hooker, hoewel het waar is dat er een overvloed van barm hartigheid en oneindige verdienste in Christus is - als nochtans de ziel niet bekwaam is gemaakt om door de hand van het g'eloof Christus aan te grijpen, zo zal zij nooit troost van Hem krijgen, al is haar nood nog zo groot en haar ellende nog zo zwaar. Is ook Johannes de Doper niet gezonden om een weg voor Christus te bereiden? Zo is ook deze voorbereiding niet anders dan het wegnemen van de hardigheid van het hart en van de hoogmoed en andere ver dorvenheden, opdat de deur open gezet worde en het hart gereed gemaakt. Zo kan de Koning der heerlijkheid in komen. Welnu - Hooker wijdt zijn hele boek aan dat eerste punt, de vernedering van de ziel om geschikt gemaakt te worden Christus te ontvangen. Dat is een uiter mate nodig werk, zo schrijft hij. Moest ook de verloren zoon niet eerst aan de grond komen met alles wat hij bezat voordat hij zich voornam de weg terug te gaan?! Het hart van de mens is zo hard dat eerst vernedering de zelfgenoeg zaamheid en de waan van eigenhulp wegneemt. Door vernedering ontneemt God de mens het vertrouwen op zijn voorrechten en op alles waarmee hij gereed is zich te bedenken en waardoor hij meent hulp en troost te ontvangen. De zondaar gaat zien dat wat hij ook heeft of doel, het hem niet helpen kan, tenzij de Heere Jezus van de hemel nederkome door Zijn almachtige kracht. De Heere is - met eerbied gesproken - gedrongen, aldus Hooker, «ns af te matten van het vertrouwen op onszelf en van enige hulp van ons zelf te zoeken, opdat Hij ons tot Christus doe gaan. In zijn voorrede beschrijft Koelman heel treffend het doel waartoe dit zoge naamde voorbereidende werk nodig is. Het einde waartoe God de ziel bereidt is dat zij mag zien hoe nodig zij Christus heeft. Dat zij gewillig mag zijn om Hem aan te nemen zoals Hij aangeboden wordt. Want het doel van de verootmoe diging is geloof en komen tot Christus. En evenals er zoveel overtuiging nodig is die verslagenheid voortbrengt en zoveel verslagenheid die verootmoedi ging voortbrengt, zo is er zoveel veroot moediging nodig die de ziel uit zichzelf naar Christus drijft. Overigens schreef Koelman dit in een verband waarin hij op een enkel punt afstand neemt van Hookers stellingen. Hooker en Shepard namelijk eisten tot de rechter verootmoediging van een ziel een zo hoge trap dat de zondaar tevre den moet zijn onder de macht van de zonde te blijven en voor altijd verloren te gaan indien de Heere geen genade wil bewijzen. Van deze scherpe uitdrukkin gen distancieerde Koelman zich. Veel waardering had hij voor Hooker en zijn schoonzoon, maar in dezen vond hij dat ze te ver gingen. Hij achtte dit een al te harde en ruwe stelling die menig ont waakt geweten zou ophouden op de weg der zaligheid. In de gelijkenis van de verloren zoon kon hij een dergelijke bewering niet vinden. De achtergrond van de scherpe uitdruk kingen van Shepard en Hooker is hun ijver huichelaars, hypocrieten te ont maskeren; dezulken die menen en zeg gen dat ze ware gelovigen zijn, en ze zijn het niet. En dat is onmiskenbaar een bij bels oogmerk. Want langs geen andere weg zullen dezulken nog tijdig tot inkeer kunnen komen. Van Hooker is hetzelfde te zeggen als wat een tijdgenoot van She pard zei: „Als hij met de huichelaars komt te handelen, dan snijdt en houwt hij zo ver schrikkelijk dat wij niet weten hoe we hem horen. Hij maakt ze allemaal bang dat ze huichelaars zijn. Als hij echter komt te spreken met een tedere ootmoedige ziel, dan geeft hij de troost zo ruim moge- lijk". Wat die troost betreft - Hooker spreekt erover op de laatste bladzijden van zijn boek. Ik wil ermee eindigen. De ware troost wordt ontvangen in de weg van de vernede ring. Ja, verootmoedigd te zijn is zelfs de naaste weg om waarlijk getroost te zijn. Er staat immers dat de Heere zal zien op de arme en verslagene van geest en die voor Zijn Woord beeft - dat is een ootmoedige, een arme ziel, een rechte bedelaar aan de deur der genade. De Heere zal zulk één niet alleen kennen maar Hij zal genadig op hem neerzien en hem met genade verkwik ken. De verloren zoon heeft het ervaren. „En als hij nog van verre was, zag hem zijn Vader.... N.a.v. Thomas Hooker, De ware zielsvernedering en heilzame wanhoop. Uitgeverij Den Hertog te Houten. Gebonden. 228 pag. Prijs/22,50. Middelharnis J. M. J. Kieviet Komplete woninginrichting OoKgensplaat V^^--' 0 01873-1437 Voor de President van de Middelburgse rechtbank Mr. G. R. André de la Porte speelde zich vrijdagmiddag een taal strijd af, toen burgemeester T. C. Hek man van Bruinisse, in kort geding werd gedagvaard door de Duitser Helmut O. Eichhorst, aan wie de burgemeester het woord had ontnomen in een vergade ring van de Stichting Recreatie Centrum Aquadelta te Bruinisse. Burgemeester Hekman is voorzitter van deze Stichting, Eichhorst is de bezitter van een bungalow in het genoemde Recreatiepark en hij is gewoon in zijn eigen Duitse taal ellenlange betogen, doorspekt met veel juridische termen en dito brieven aan de Stichting te houden en te zenden. Hij doet dat in zijn kwali teit van vertegenwoordiger namens de huiseigenaren, waaronder veel Duitsers. Toen hij in de Rondvraag weer een betoog van ettelijke kantjes geschreven tekst in het Duits ging houden ontnam Hekman hem het woord, hem somme rende Nederlands te spreken, c.q. te vol doen een vertaling te verstrekken van een stuk ettelijke maanden eerder aan het bestuur van de Stichting gezonden. Eichhorst vindt het discriminerend, dat hij zijn eigen taal niet zou mogen spre ken. Zijn advocaat mr. G. J. de Tombe beriep zich op de Grondwet en het Ver drag van de Rechten van de Mens. De advocaat van burgemeester Hekman wees op de absurditeit, dat Eichhorst verlangt, dat iedereen Duits kan spreken en verstaan, dat geldt wel voor Duits land, maar niet voor Nederland, spe ciaal Bruinisse, waar leden van de Stichting Recreatie Centrum Aquadelta niet altijd onderwijs in de Duitse taal hebben gehad. Daarop aangevallen wist Hekman zich te verdedigen, door te verklaren, dat hij het Duits wel verstond, omdat hij naast zijn schoolopleiding, drie jaar onvrij willig in Duitsland te werk gesteld was geweest in de oorlogsjaren. Op de achtergrond speelde mee de posi tie van de huis of bungaloweigenaren tegen Aquadelta beheer. In een ander kort geding, werd verandering van de Statuten geëist en werd gesproken van „worgkontrakten" waarvan men af wil.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1989 | | pagina 9