EIUVtlDEII-IIIEUWS
2S
Eten als je in verwachting bent
vanDroiigelen
ETEN ALS JE
IN VERWACHTING
De terugkeer van
ware zielsvernedering
de verloren zoon:
en heilzame wanhoop
Taalstrijd in Bruinisse
HETl
KIJKVENSTER
MEDISCHE DIENSTEN
Boekbespreking:
3e Blad
No. 5789
01870
4844
Onafhankelijk
HYPOTHEEK-ADVIES
Dam- en Schaakclub „Dirksland"
Voeding in een noUdopm^JClachkn 'm kmè^ém-Jf
van vrijdag 7 april 1989
t/m zondag 9 april 1989
ARTSEN
Middelharnis - Sommelsdijk:
Arjaon van Herken
Noodzakelijk
Ontmaskering
VRIJDAG 7 APRIL 1989
blik op kerk
en samenleving
- Klein-rechts
- Meer samenwerking?
- Problemen
Wanneer we het over de politiek hebben
en spreken over „klein-rechts" weet
iedereen wat we daarmee bedoelen. Het
is de verzamelnaam van de drie partijen
die in de Kamer de rechterflank van de
Gereformeerde Gezindte vertegenwoor
digen: de Staatkundig Gereformeerde
Partij, het Gereformeerd Politiek Ver
bond en de Reformatorische Politieke
Federatie. De bonte kerkelijke staal
kaart die ons land vertoont, heeft haar
weerslag ook in de politiek. De SGP telt
onder haar kiezers alles wat tot de Gere
formeerde en Oud Gereformeerde Ge
meenten behoort, plus een vleugel van
de Christelijke Gereformeerde Kerken
en - in toenemende mate - mensen uit
de Gereformeerde sektor in de Ned.
Herv. Kerk. In deze laatste hoek moeten
trouwens ook veel RPF-stemmers wor
den gezocht voor wie de SGP nèt iets te
extreem is, ook gezien haar visie op Art.
36 van de NGB. Het GPV is de meest uit
gesproken kerkelijke partij, die verreweg
het grootste gedeelte van haar aanhang
recruteert uit de Vrijgemaakt Gerefor
meerde Kerken.
Dat zijn de hoofdlijnen, waarbij uiter
aard allerlei vertakkingen onbesproken
blijven. Voor vreemdelingen in kerkelijk
Jeruzalem moet het geheel wel een chao
tische aanblik bieden....
Het valt op dat er de laatste tijd steeds
meer stemmen opgaan voor méér samen
werking tussen „klein-rechts". Onlangs
deed Drs. N. C. van Velzen (RPF-er)
suggesties in die richting, daarna was
het Prof. Dr. Ir. E. Schuurman (eveneens
van de RPF), die de wenselijkheid van
krachtenbundeling onderstreepte in het
blad KOERS.
Het is geen wonder dat deze wens wordt
uitgesproken, die blijkbaar ook leeft bij
een deel van de rechtse kiezers. De drie
mini-partijen trekken in de Kamers
nogal eens gezamenlijk op, stemmen in
de regel eensgezind ergens voor of
ergens tegen. Inzake de immateriële
kwesties - abortus, euthanasie e.d. -
staan ze op hetzelfde standpunt. En
bovendien is er al een vérgaande vorm
van samenwerking op Europees niveau.
Want in het Europarlement vertegen
woordigt Ir. L. van der Waal de drie par
tijen, en het moet gezegd worden dat hij
dat op voortreffelijke wijze doet! Het is
dus geen wonder dat men zich afvraagt:
waarom niet meer samenwerking op
landelijk en plaatselijk niveau?
Toch liggen hier heel wat voetangels en
klemmen. De heer Schutte van het GPV
- overigens een politicus die z'n man
netje staat! - reageerde op de suggesties
meteen afwijzend. Hij is van mening dat
we eerst maar eens moeten werken aan
kerkelijke eenheid. Dat is natuurlijk het
typisch vrijgemaakte geluid: de Ger.
Kerken Vrijgemaakt zijn de enige ware
kerk in Nederland. En daarbij zijn kerk
en politiek zó nauw met elkaar verbon
den dat een niet-vrijgemaakte geen lid
van het GPV kan worden. Dat is voor
vele kiezers het aanstotelijke in deze
partij: onze stem kunnen ze wel gebrui
ken, maar onze inspraak niet....
Opvallend was ook het commentaar in
het Reformatorisch Dagblad, dat welis
waar politiek onafhankelijk is, maar
toch in vele gevallen het SGP-geluid laat
horen. Het verschil tussen de „bevinde-
lijk"-gereformeerden van de SGP en de
neo-gereformeerden van het GPV is te
groot om tot een nauwere samenwerking
te komen. Bij mij kwam de ondeugende
gedachte op dat het RD ook wel voor
zichtig moet zijn, want er is altijd nog
een aanzienlijk deel van de lezers, dat
van mening is dat de SGP óók al begint
te verwateren. We hebben immers ook
nog een Comité tot Handhaving van de
Staatkundig Gereformeerde Beginse
len?
Uiteindelijk komt de vraag om meer
samenwerking dan voornamelijk uit de
hoek van de RPF. En die krijgt al gauw
het verwijt te horen dat ze dan eerst
intern maar eens orde op zaken moeten
stellen. Immers, het is nog niet zó lang
geleden dat de twee-mansfraktie uiteen
viel als gevolg van een konflikt tussen
Leerling en Wagenaar.... Persoonlijk
vind ik het bestaansrecht van deze poli
tieke groepering ook nogal aanvecht
baar: ze vormt een verzameling van
malcontenten die de SGP te rechts en
het CDA te links vinden.
Hoe het ook zij, de gewenste samenwer
king zit er voorlopig niet in. De politieke
variatie, die in sommiger ogen een
stukje folklore zal zijn, zal in de naaste
toekomst nog wel behouden blijven.
Waarnemer
b.v.
Uitslagen van 3 april 1989
Schaken:
K. Joldersman - W. de Ridder ....'/2 - Vi
A v.d. Linden - W. Stolk1 - O
D. Wolfert - W. ZorgeV2 - Vi
W. Knöps - W. van VeenO - 1
A v.d. Vliet - H. P. Lossen1 - O
J. van 't Geloof- F. v.d. Linden...! - O
Dammen:
Jac. Koppelman - C. v.d. Kroon...2 - O
C. v.d. Kroon - Jac. Koppelman...O - 2
H. Stolk - KI. de Jong2 - O
K. de Munck - H. de Munck2 - O
B. Roetman - H. de Munck2 - O
H. Koppelman - J. v.d. Groef2 - O
A van Rossum - C. van WelieO - 2
J. Knops - J. StolkO - 2
J. Knops - M. van 't Geloof.O - 2
H. Grootenboer - P. v.d. GroefO - 2
J. Stolk - C. v.d. Kroon2 - O
„Eten als je in verwachting bent" is de naam van een nieuwe brochure van het Voor
lichtingsbureau voor de Voeding met adviezen aan de aanstaande moeder.
De nadruk ligt daarbij op gezond eten. Eten voor twee, zoals men vroeger wel raad
zaam achtte, is niet nodig. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat de vrouw
in verwachting niet meer hoeft te eten dan voor haar zwangerschap.
Het boekje sluit aan bij die nieuwste inzichten. Het schenkt aandacht aan verschil
lende facetten van de voeding. De maaltijdschijf wordt belicht, aanbevolen hoeveel
heden voeding komen aan de orde, evenals het al dan niet gebruik van preparaten,
vitamines en fluortabletten. Door middel van tips wordt de zwangere vrouw erop
gewezen hoe ze klachten en kwaaltjes als misselijkheid, maagzuur, bloedarmoede
en dergelijke kan verlichten.
In het boekje staat ook iets over voeding voor vrouwen die gewend zijn „anders" te
eten, zonder vlees bijvoorbeeld. Verder komen onder meer gekke eetgewoonten
(augurken!), goede en slechte gewoonten (denk aan roken, alcohol en lichaamsbe
weging) en het geven van borst- of flesvoeding aan de orde.
Eten als je in verwachting bent is te bestellen door overmaking van 4,25 (inclusief ver
zendkosten) op gironummer 43.23.700 van het Voorlichtingsbureau voor de Voeding
te Den Haag, onder vermelding van „Eten als je in verwachting bent, bestel
nummer 111".
van zaterdagmorgen 8.00 uur tot maan
dagmorgen 8.00 uur heeft dienst dokter
G. J. D. Wieringa, tel. 01870-2090.
Deze arts is woensdag a.s. van 12.00 tot
24.00 uur afwezig.
Dirksland - Herkingen - Melissant:
van vrijdagavond 19.00 uur tot maan
dagmorgen 8.30 uur hebben dienst de
doktoren K. J. Huisman en T. v.d. Doel,
tel. 01877-1752, b.g.g. 1412.
Stellendam - Goedereede:
van vrijdagavond 17.00 uur tot zondag
avond 24.00 uur heeft dienst dokter R. P.
van Rijswijk, tel. 01879-1207.
Ouddorp:
W. L Bron, A J. Jansen, G. B. K. Steen-
hof, O. Nieuwlandseweg 27, tel. 01878-
1312.
Nieuwe Tonge - Oude Tonge:
van vrijdagavond 17.00 uur tot maan
dagmorgen 8.00 uur heeft dienst dokter
G. C. A M. van Hattem, tel. 01874-
1259.
Stad aan 't Haringvliet -
Den Bommel - Ooltgensplaat:
van vrijdagavond 18.00 uur tot maan
dagmorgen 8.00 uur heeft dienst dokter
H. Nijhof, tel. 01873-1201.
Natuurgeneeskundige
M. L. C. MASTENBROEK
Middelharnis. Tel. 01870-6459
(zaterdagochtend
van 11.00 tot 11.30 uur)
APOTHEEK „MENHEERSE"
Voorstraat 16Middelharnis
Telefoon 01870-3666
J. Slager apotheker, werkdagen van 8.30
tot 12.30 en van 13.00 tot 18.00 uur.
Zaterdagen van 10.30 tot 11.30 uur en
17.30 tot 18.00 uur.
Zon- en feestdagen van 11.00 tot 11.30
uur en van 17.30 tot 18.00 uur. Spoedre-
cepten kunnen via de dienstdoende arts
in de overige uren altijd worden aan
geboden.
Inlichtingen via telefoonnummer 3666;
of via mededelingen dienstkastje.
TANDARTSEN
Uitsluitend voor spoedgevallen, tand
arts v.d. Houwen, tel. 01870-3313 (van
11.00 tot 11.30 uur).
DIERENARTSEN
De weekenddienst wordt opgegeven via
de antwoordapparaten bij: P. R. J. M.
Schilder, Oude Tonge, tel. 01874-2441; L.
Tjebbes, Middelharnis, tel. 01870-2966;
W. J. Vink, Sommelsdijk, tel. 01870-
2897.
WIJKVERPLEGING
Wanneer u de wijkzuster nodig heeft,
kunt u het wijkgebouw in uw
woonplaats bellen:
Achthuizen01873-1440
Den Bommel01871-1312
Dirksland01877-1500
Goedereede01879-1267
Herkingen01876- 224
Melissant01877-1234
M'harnis/S'dijk01870-2300
Nieuwe Tonge01875-1390
Ooltgensplaat01873-1310
Ouddorp01878-1321
Oude Tonge01874-1289
Stad a/h Haringvliet01871-2301
Stellendam01879-1296
Stichting
MAATSCHAPPELIJK WERK
„Goeree-Overflakkee"
Jacob Banestraat 8a
3245 AJ Sommelsdijk
Telefoon 01870-5166
Spreekuur: ma t/m vrij 9.00-10.00 uur
Voor crisissituaties:
ma t/m vrij 9.00-12.00 13.00-17.00 uur
telefoon 01870-5166
Buiten kantooruren kunt u
kontakt opnemen
met de telefonische hulpdienst,
telefoon 01880-25952.
Stichting KRAAMCENTRUM
„Haringvliet"
Telefoon 01883-10 000
Stichting Gezinsverzorging
Spreekuren:
maandag t/m vrijdagochtend
8.30-9.30 uur
en alleen telefonisch
van 13.00-14.00 uur.
„Dirksland"tel. 01877-2478
„Middelharnis-Sommelsdijk",
Jacob Banestraat 8, Sommelsdijk
tel. 01870-2884
„Goeree-Overflakkee"
(Nieuwe Tonge, Stad en Oostflakkee)
tel. 01874-1044
DIENSTENCENTRUM
„MIDDELHARNIS"
Doetinchemsestraat 27, Middelharnis
Pedicure dhr. J. T. v. d. Meijden elke
Ie maandag van de maand van 14.00-
17.00 uur in het dienstencentrum.
Stichting Bejaardenwerk
„MIDDELHARNIS"
Tel. 01870-3366.
St. Welzijnswerk voor Ouderen
„OOSTFLAKKEE"
Tel. 01871-1545
OPVANG van SLACHTOFFERS
BIJ MISDRIJVEN
en VERKEERSONGEVALLEN
Postbus 38, 3247 ZG Dirksland
Ned. M.S. Stichting
afd. Goeree-Overflakkee
Contact-Coördinator:
K M. Schippers-Berghuis
tel. 01879-1815
Vertrouwenstelefoon
Ned. Patiënten Vereniging
01870-2174 01878-3149
bewijs
Men had geen riolering nog,
men kende geen closet.
Maar buiten, in een huisje was,
een emmer neer gezet.
Men wist niet van closetpapier,
bij ons op 't platteland.
Men knipte daarvoor simpelweg,
maar stukjes van de krant.
Zo 'n emmer raakte eenmaal vol;
en dat was 't grootst bezwaar.
Die moest een keertje leeg gemaakt,
het knelpunt echter.... waar!
Want zat je midden in het dorp,
al woonde je op stand....
't Was enk'le honderd meters ver,
vanaf de waterkant.
Het was dan ook een zwaar karwei,
zo'n emmer aan de hand.
Die was vaak
(steeds werd 't uitgesteld)
gevuld tot aan de rand.
In 't nachtelijke duister moest
dan weer die gang gepleegd.
Bij aankomst werd die in de Kaai
dan resoluut geleegd.
De vloed nam het geval wel mee,
en 's morgens was 't weer schoon.
't Was algemeen gebruikelijk
en destijds heel gewoon.
Zo is het eens een keer gebeurd,
(de man deed slechts zijn plicht)
dat hij dus op een avond laat,
daarheen zijn schreden richt.
Hij kiepert daar de emmer leeg.
Zich van geen kwaad bewust,
haast hij zich daarna
huiswaarts weer,
lag dra in diepe rust.
Een visserman, al vroeg ter been,
(een man in 't vak vergrijsd)
zag, toen hij bij zijn schuitje kwam,
zijn bootje gepolijst.
Een geur steeg uit de boot omhoog,
't Was niet gewoon meer, hoor!
En van de dader, zoals vaak,
ontbrak hier ieder spoor.
Toch niet! Een stukje
van een krant,
werd uit de brij gevist.
Toen stelde hij als zeker vast,
dat hij de dader wist!
Het was van deze varensman,
ook heus geen gek idee.
Er was op 't dorp van deze krant,
slechts ene abonnee!
De dader heeft, zo wil 't verhaal,
zijn daad ook niet ontkend:
daar 't moog'lijk was;
hij deed alleen
zoals hij 't was gewend.
De schipper had uit 't ongeval,
toch wel een les geleerd.
Heeft voortaan op een veil'ger plek,
zijn bootje afgemeerd.
Daar is niets dat ons zal zalig maken:
noch mens, noch engel, noch onze
werken. Daarom moeten wij tot Chris
tus gaan. En indien wij tot Christus
om alles gaan en alles van Hem ver
wachten, zo moeten wij tevreden zijn
om door Hem in alles bestuurd te wor
den. Wanneer zullen wij weten
dat onze harten tot die toestand
gebracht zijn dat de middelen der
genade zo recht werken, dat onze har
ten daardoor gebracht worden tot de
heilzame wanhoop? Ik wil niet dat gij
meent: de predikant zegt dat wij moe
ten wanhopen. Het is waar: gij moet
wanhopen aan alle zaligmakende hulp
in uzelf, maar gij moet niet wanhopen
aan alle barmhartigheid in Christus.
Een boek met een opvallende titel - dat
is het zeker. „De ware zielsvemedering en
heilzame wanhoop", zo heet het onlangs
weer heruitgegeven werk van Thomas
Hooker. Het is een uitvoerige verhande
ling over de gelijkenis van de verloren
zoon, zoals die is opgetekend in Lukas
15. Niet van de hele gelijkenis, maar
slechts over de verzen 14 tot en met 19,
waar verteld wordt over de terugkeer van
hem die vroeger uit het ouderlijk huis en
van zijn vader was weggelopen. Een
beeld van elk mens na zijn diepe val van
God af. Hooker verklaart aan de hand
van de genoemde teksten de weg waar
door een zondaar genade leert kennen,
namelijk door de diepten van het verlie
zen van zichzelf en alles wat men nog
heeft. Een weg van „zielsvernedering en
heilzame wanhoop".
Thomas Hooker leefde van 1586 tot 1647.
Nadat hij in Cambridge had gestudeerd,
was hij een aantal jaren predikant in
Engeland. Hij was een overtuigd puri
tein, dat wil zeggen: hij kwam op voor de
zuivere gereformeerde leer. Zijn bevin
delijke prediking vond bij velen weer
klank. Zo echter niet bij bisschop Laud.
Hooker moeste vluchten. Zo kwam het
dat hij enkele jaren de gemeenten van
Amsterdam, Delft en Rotterdam diende.
Vanaf 1633 vinden we hem echter in
Massachusetts in Amerika. Adaar over
leed hij in de zomer van 1647. Hooker
was de schoonvader van Thomas She-
pard, over wie ik eerder schreef
Hookers boek over de „Zielsvernedering
en heilzame wanhoop" is een van zijn
meest bekende werken. Het werd in het
Nederlands vertaald door Jacobus Koel
man, die veel vertalingen uit het Engels
op zijn naam heeft staan. Koelman
schreef ook een uitgebreide voorrede.
Daarin prees hij de auteur aan als
„iemand die bijzondere bekwaamheden
had om krachtig te prediken en de zielen
uit hun waan en zorgeloosheid tot
nadenken en tot Christus te brengen".
Hij was, aldus Koelman, een man van
zeer strenge en preciese godzaligheid.
Bovendien iemand die leefde en werkte
vanuit het eerbiedig besef van Gods
hoge en vreselijke majesteit. Hooker was
dan ook een groot prediker van de wet
Gods teneinde zielen tot vernedering te
brengen en voor Christus te bereiden.
Wetende de schrik des Heeren bewoog
hij de mensen tot het geloof.
Hooker begint zijn geschrift met de
opmerking dat er twee dingen nodig zijn
opdat een arm zondaar tot Christus
komt en deel heeft aan Zijn dierbare
Centrale Post Ambulance Vervoer
Rijnmond
ongevallen alarm nummer:
010-4333300
Besteld vervoer: 010-4148911
ALCOHOLPROBLEMEN
Bel AA (Acoholicus Anonymus)
voor hulp en inf tel. 01883-17327
verdiensten en weldaden. Dat is aller
eerst een bekwaammaking voor, een
voorbereiding tot Christus en ten tweede
een inplanting van de ziel in Hem.
Immers, zo schrijft Hooker, hoewel het
waar is dat er een overvloed van barm
hartigheid en oneindige verdienste in
Christus is - als nochtans de ziel niet
bekwaam is gemaakt om door de hand
van het g'eloof Christus aan te grijpen,
zo zal zij nooit troost van Hem krijgen,
al is haar nood nog zo groot en haar
ellende nog zo zwaar. Is ook Johannes
de Doper niet gezonden om een weg
voor Christus te bereiden? Zo is ook
deze voorbereiding niet anders dan het
wegnemen van de hardigheid van het
hart en van de hoogmoed en andere ver
dorvenheden, opdat de deur open gezet
worde en het hart gereed gemaakt. Zo
kan de Koning der heerlijkheid in
komen.
Welnu - Hooker wijdt zijn hele boek
aan dat eerste punt, de vernedering van
de ziel om geschikt gemaakt te worden
Christus te ontvangen. Dat is een uiter
mate nodig werk, zo schrijft hij. Moest
ook de verloren zoon niet eerst aan de
grond komen met alles wat hij bezat
voordat hij zich voornam de weg terug te
gaan?! Het hart van de mens is zo hard
dat eerst vernedering de zelfgenoeg
zaamheid en de waan van eigenhulp
wegneemt. Door vernedering ontneemt
God de mens het vertrouwen op zijn
voorrechten en op alles waarmee hij
gereed is zich te bedenken en waardoor
hij meent hulp en troost te ontvangen.
De zondaar gaat zien dat wat hij ook
heeft of doel, het hem niet helpen kan,
tenzij de Heere Jezus van de hemel
nederkome door Zijn almachtige
kracht. De Heere is - met eerbied
gesproken - gedrongen, aldus Hooker,
«ns af te matten van het vertrouwen op
onszelf en van enige hulp van ons zelf te
zoeken, opdat Hij ons tot Christus doe
gaan.
In zijn voorrede beschrijft Koelman
heel treffend het doel waartoe dit zoge
naamde voorbereidende werk nodig is.
Het einde waartoe God de ziel bereidt is
dat zij mag zien hoe nodig zij Christus
heeft. Dat zij gewillig mag zijn om Hem
aan te nemen zoals Hij aangeboden
wordt. Want het doel van de verootmoe
diging is geloof en komen tot Christus.
En evenals er zoveel overtuiging nodig
is die verslagenheid voortbrengt en
zoveel verslagenheid die verootmoedi
ging voortbrengt, zo is er zoveel veroot
moediging nodig die de ziel uit zichzelf
naar Christus drijft.
Overigens schreef Koelman dit in een
verband waarin hij op een enkel punt
afstand neemt van Hookers stellingen.
Hooker en Shepard namelijk eisten tot
de rechter verootmoediging van een ziel
een zo hoge trap dat de zondaar tevre
den moet zijn onder de macht van de
zonde te blijven en voor altijd verloren
te gaan indien de Heere geen genade wil
bewijzen. Van deze scherpe uitdrukkin
gen distancieerde Koelman zich. Veel
waardering had hij voor Hooker en zijn
schoonzoon, maar in dezen vond hij dat
ze te ver gingen. Hij achtte dit een al te
harde en ruwe stelling die menig ont
waakt geweten zou ophouden op de weg
der zaligheid. In de gelijkenis van de
verloren zoon kon hij een dergelijke
bewering niet vinden.
De achtergrond van de scherpe uitdruk
kingen van Shepard en Hooker is hun
ijver huichelaars, hypocrieten te ont
maskeren; dezulken die menen en zeg
gen dat ze ware gelovigen zijn, en ze zijn
het niet. En dat is onmiskenbaar een bij
bels oogmerk. Want langs geen andere
weg zullen dezulken nog tijdig tot inkeer
kunnen komen. Van Hooker is hetzelfde
te zeggen als wat een tijdgenoot van She
pard zei: „Als hij met de huichelaars komt
te handelen, dan snijdt en houwt hij zo ver
schrikkelijk dat wij niet weten hoe we hem
horen. Hij maakt ze allemaal bang dat ze
huichelaars zijn. Als hij echter komt te
spreken met een tedere ootmoedige ziel,
dan geeft hij de troost zo ruim moge-
lijk".
Wat die troost betreft - Hooker spreekt
erover op de laatste bladzijden van zijn
boek. Ik wil ermee eindigen. De ware troost
wordt ontvangen in de weg van de vernede
ring. Ja, verootmoedigd te zijn is zelfs de
naaste weg om waarlijk getroost te zijn. Er
staat immers dat de Heere zal zien op de
arme en verslagene van geest en die voor
Zijn Woord beeft - dat is een ootmoedige,
een arme ziel, een rechte bedelaar aan de
deur der genade. De Heere zal zulk één niet
alleen kennen maar Hij zal genadig op
hem neerzien en hem met genade verkwik
ken. De verloren zoon heeft het ervaren. „En
als hij nog van verre was, zag hem zijn
Vader....
N.a.v. Thomas Hooker, De ware
zielsvernedering en heilzame
wanhoop.
Uitgeverij Den Hertog te Houten.
Gebonden. 228 pag. Prijs/22,50.
Middelharnis
J. M. J. Kieviet
Komplete woninginrichting OoKgensplaat V^^--' 0 01873-1437
Voor de President van de Middelburgse
rechtbank Mr. G. R. André de la Porte
speelde zich vrijdagmiddag een taal
strijd af, toen burgemeester T. C. Hek
man van Bruinisse, in kort geding werd
gedagvaard door de Duitser Helmut O.
Eichhorst, aan wie de burgemeester het
woord had ontnomen in een vergade
ring van de Stichting Recreatie Centrum
Aquadelta te Bruinisse.
Burgemeester Hekman is voorzitter van
deze Stichting, Eichhorst is de bezitter
van een bungalow in het genoemde
Recreatiepark en hij is gewoon in zijn
eigen Duitse taal ellenlange betogen,
doorspekt met veel juridische termen en
dito brieven aan de Stichting te houden
en te zenden. Hij doet dat in zijn kwali
teit van vertegenwoordiger namens de
huiseigenaren, waaronder veel Duitsers.
Toen hij in de Rondvraag weer een
betoog van ettelijke kantjes geschreven
tekst in het Duits ging houden ontnam
Hekman hem het woord, hem somme
rende Nederlands te spreken, c.q. te vol
doen een vertaling te verstrekken van
een stuk ettelijke maanden eerder aan
het bestuur van de Stichting gezonden.
Eichhorst vindt het discriminerend, dat
hij zijn eigen taal niet zou mogen spre
ken. Zijn advocaat mr. G. J. de Tombe
beriep zich op de Grondwet en het Ver
drag van de Rechten van de Mens.
De advocaat van burgemeester Hekman
wees op de absurditeit, dat Eichhorst
verlangt, dat iedereen Duits kan spreken
en verstaan, dat geldt wel voor Duits
land, maar niet voor Nederland, spe
ciaal Bruinisse, waar leden van de
Stichting Recreatie Centrum Aquadelta
niet altijd onderwijs in de Duitse taal
hebben gehad.
Daarop aangevallen wist Hekman zich
te verdedigen, door te verklaren, dat hij
het Duits wel verstond, omdat hij naast
zijn schoolopleiding, drie jaar onvrij
willig in Duitsland te werk gesteld was
geweest in de oorlogsjaren.
Op de achtergrond speelde mee de posi
tie van de huis of bungaloweigenaren
tegen Aquadelta beheer. In een ander
kort geding, werd verandering van de
Statuten geëist en werd gesproken van
„worgkontrakten" waarvan men af wil.