EIIAIiDEfl-rilEUWS
Gevulde lamsbout
vanHroM^elen
Dubbelgangers
onder de zangers
MEDISCHE DIENSTEN
PUZZELTOCHT
Rommelmarktspullen voor
Sempre morgen 1 april
Speciaal stempel en
Filatelieloket op 29 april
Zekerheid door zang
TWEE hoge tonen komen uit de toppen van de bomen. 'Tjielp-tsaip-
tsielp-tsalp'. En dat secondenlang, minutenlang, als met het vaste
ritme van een klok. Je kijkt omhoog, de kale kronen draaien boven je
hoofd. Op de twijgen hipt tussen de zwellende knoppen een kleine
vogel heen en weer. Veel noten heeft het vogeltje niet op zijn zang,
eigenlijk maar twee: Tslelp-tsaip'.
'n Tweetonig liedje
Tweeling
DIENSTENCENTRUM
„MIDDELHARNIS"
4e Blad
VRIJDAG 31 MAART 1989
No. 5787
Nieuwe boeken
Dr. H. A. Hofman,
Gij zult niet doden.
Beschouwingen over het probleem
van oorlog en vrede.
Uitgeverij Den Hertog te Houten.
Paperback. Kompas-serie, deel 5.
185 pag. Geill. Prijs 18,50.
Dr. H. A. Hofman, historicus en tevens
directeur van een school voor voortgezet
onderwijs, werkte enkele jaren geleden
mee aan een SGO-rapport over het pro
bleem van de (kern)bewapening. Dit
rapport, bijgesteld met meer actuele en
aanvullende gegevens, verscheen on
langs als deel 5 van de bekende
Kompas-serie.
De titel is niet onduidelijk: „Gij zult niet
doden". Een Goddelijk gebod! Maar er
wordt in de praktijk wèl gedood! De vele
oorlogen in het verre en meer recente
verleden tonen het aan. En ook nu nog is
de oorlog geen achterhaald fenomeen.
De auteur behandelt een aantal aspek-
ten van het Oorlog en vrede-probleem
met kennis van zaken. En vanuit een bij
bels uitgangspunt.
De gevallen mens heeft in de geschiede
nis een verwoestend spoor achtergela
ten. De case-study in hoofdstuk 15 over
die vreselijke slag bij Verdun in 1916,
waarbij op gruwelijk lichtvaardige wijze
de levens van honderdduizenden jonge
mannen verspild zijn in een vergeefse
strijd om enige kilometers terreinwinst,
geeft het aangrijpend aan....
Naast historische gegevens en aktuele
beschouwingen is een deel van dit boek
gewijd aan de poging tot een bijbels-
ethische normstelling. Deze loopt in
hoofdstuk 21 uit op (wat genoemd
wordt) een „gereformeerde standpunt
bepaling", en wel in een achttal punten.
Aan het slot is een meditatie over Jes.
45:7b van ds. A. Hofman (vader van de
auteur) opgenomen.
O
Dr. H. F. Kohibrugge,
Waartoe het Oude Testament?
Uitgeverij De Groot Goudriaan
te Kampen.
Gebonden. 138 pag. Prijs 24,90.
Wanneer ik met dit boekje iets tot stand
gebracht heb. dan dank ik dit naast God
aan mijn nu godzalige vader die toen ik nog
zeer jong was tweemaal tot mij zeide: ,Als
ge de vijf boeken van Mozes verstaat, ver-
H. F. Kohibrugge
staat ge de gehele Bijbel". Alles wat de
geliefde man tot mij zeide, maakte op mij de
indruk als sprak God door hem zodat ik
zijn woorden in mijn hart weglegde, ook al
misten ze voor het ogenblik de rechte
toepassing.
Met deze woorden zet dr. Kohibrugge
zijn boekje over het Oude Testament in.
Hij schreef het in 1846. Een prijsvraag
van het Teylers Genootschap te Haar
lem was er de aanleiding toe. Oorspron
kelijk in het Duits geschreven, kwam de
eerste Nederlandse druk in 1855 uit, de
tweede in 1929 en onlangs - vandaar
deze aankondiging - de derde druk.
Kohibrugge leefde in een eeuw waarin
het Oude Testament als minderwaardig
werd terzijde gelegd. De theologie van
zijn dagen had de gehele kerkelijke tra
ditie aangaande de eenheid van het
Oude en Nieuwe Testament overboord
gezet. Ze verwierp het gezag van het
Oude en handhaafde daarom slechts in
schijn dat van het Nieuwe Testament.
Laat staan dat zij de Christus der Schrif
ten in de boeken van de oude bedeling
kon ontdekken.
Zo echter niet Kohibrugge. Op meer dan
één punt stond hij diametraal tegenover
de modieuze theologie van zijn dagen.
Ook in dit belangrijke geding. Naar zijn
eigen getuigenis was juist het lezen van
de boeken van Mozes in zijn leven
vruchtbaar geweest; het werd hem de
grondslag voor het juiste begrip van de
gehele Heilige Schrift. Juist in het Oude
Testament had hij de Christus leren
kennen. Naast zijn dissertatie over
Psalm 45 legt dit boekje „Vv'aartoe het
Oude Testament' er getuigenis van af
De fronten zijn sedertdien ingrijpend
gewijzigd. De overmatige aandacht voor
het „aardsgezinde" Oude Testament
(dat in bepaalde kringen liever met
Tenach wordt aangeduid) van déze
dagen, is eveneens zeer bedenkelijk.
Maar dat wil zeker niet zeggen dat het
boekje van Kohibrugge achterhaald is.
Om met hemzelf te spreken: ..Het is nodig
de Boeken van het Oude Testament te ve>--
staan en te geloven, niet als een verouderd
en verjaard boek maar als een levend en
eeuwig blijvend Woord Gods, waarvan het
heet: „Tot de Wet en tot de getuigenis! Zo zij
niet spreken naar dit Woord, het zal zijn dat
zij geen dageraad zullen hebben Wilt
ge Jezus vinden, ga dan Zijn voetstappen
na. zoek Hem in het geschreven Woord, met
name in de vijf boeken van Mozes en in de
profeten". Kohlbrugge's boekje wil u
daartoe aan de hand nemen.
O
Petrus Dathenus,
Een Christelijke samenspreking
uit Gods Woord.
Uitgeverij Den Hertog te Houten.
Gebonden. 83 pag. Prijs/16,90.
De naam van Petrus Datheen wordt
meestal in verband met zijn psalmberij
ming gebracht. Wie iets meer van onze
geschiedenis uit de 16e eeuw weet, herin
nert zich al snel de rol van Datheen in
de troebelen te Gent in de tachtiger
jaren. Als schrijver van dit heldere en
leerzame boekje is hij helaas minder
bekend. Toch is dit geschriftje het nog
steeds waard gelezen en herlezen te wor
den. Terecht wordt het wel eens ..een
parel van christelijke troost" genoemd.
De ondertitel luidt - in de oorspronke
lijke bewoordingen - „tot troost aller
becommerde herten die de Wet ende
den Evangelio niet recht en connen
onderscheyden ende hen met den last
der sonden ende vreese der Verdoeme-
nisse beswaert vinden". Het werkje
behandelt dus het onderscheid tussen Wet
en Evangelie en dat op een wijze die
gericht is op het brengen van troost...
Ooit merkte Luther op dat hij zijn hoog
leraarsbaret wilde geven aan ieder die
hem het onderscheid tussen Wet en
Evangelie recht kon uitleggen. Daarmee
gaf hij de belangrijkheid maartevens de
moeilijkheid én de zeldzaamheid van
de juiste onderscheiding van die twee
aan. Welnu - dat geeft direct al het
vleugels en staart trekt. Je ziet dan ook V
dat hij van boven bruin is en van onde-
ren vuilwit. Boven het oog loopt een 4
onduidelijk oogstreep en - maar dat is
nauwelijks te zien - zijn poten zijn
zwartbruin. Als lid van de uitgebreide
zangersfamilie is de tjiftjaf in het veld
moeilijl< te herkennen. Vogelaard die
pas beginnen, zitten vaak met de han
den in het haar bij het zien van een
zangertje. Er gaan heel wat jaren vo-
gelstudie mee heen, voor je feilloos
alle zangertjes op het gezicht uit elkaar
kunt houden. Zelfs ervaren ornitho-
logen hebben er moeite mee.
In die lastige familie van kleine bruine
vogels, die bestaat uit rietzangers, ka-
rekieten, grasmussen en fluiters, is er
één die je de dubbelganger van de
tjiftjaf kunt noemen. Fitis en tjiftjaf
lijken op elkaar als kinderen uit een
één-eiige tweeling. Maar net zoals er
bij tweelingen toch kleine verschillen
zijn, bestaan die ook tussen deze dub
belgangers onder de zangers. Oe fitis
is van boven meer groen als bruin en
heeft een duidelijk oogstreep. Verder
zijn de fitispoten lichtbruin In plaats
van zwartbruin.
JE kunt een zanger eigenlijk alleen met
zekerheid fitis of tjiftjaf noemen nadat
hij zijn snavel heeftopen gedaan. Zan
gertjes kun je het best herkennen aan
hun zang. Als tjiftjaf en fitis zingen, is
het opeens niet moeilijk meer. Hun
liedjes lijken in de verste verte niet op
elkaar. In tegenstelling tot het houte
rige getiktak van de tjiftjaf laat de fitis
een kort vloeiend liedje horen met een
echte melodie. Zoiets als 'tu-de-de-
tieuw-tuw-tiew'. Na een ingehouden
begin, komen met meer nadruk enkele
hoge tonen en dan sterft het aflopend
zachtjes weg. Dit telkens herhaalde,
heldere lied, een beetje weemoedig. Is
vanaf begin april overal te beluisteren.
De fitis vertrekt wat later uit Afrika en
verdwijnt enkele weken eerder uit ons
land als zijn familielid. Een verschil in
levenswijze is dat de fitis het minder
hoog zoekt dan de tjiftjaf. Struikgewas
vindt de fitis mooi genoeg. Vandaar
dat je de zanger van het vloeiende lied
ook tegenkomt op heidevelden die
begroeid zijn met jonge berken.
Beide zangers broeden op of vlak bo
ven de grond. Ze maken eind april een
koepelvormig nest met de ingang op
zij. Het nest ligt altijd zo goed ver
borgen tussen de bodembegroeiing
dat het nagenoeg onvindbaar Is.
Fitis en tjiftjaf zijn algemene vogels in
ons land. Mocht u deze dubbelgangers
tegenkomen, probeer ze dan te her
kennen aan hun zang. Want al lijken ze
nog zoveel op elkaar, ook ieder zan
gertje zingt zoals het gebekt Is.
ALS er in een kruiswoordpuzzel ge
vraagd wordt naar een 'vogel die zijn
eigen naam roept', denkt u meteen aan
de koekoek. Maar er zijn meervogels
die hun eigen naam roepen. Of beter
gezegd, meer vogels hebben wij ge
noemd naar hun roep. Kievit, grutto,
tureluur zijn sprekende voorbeelden.
Nou, in dit rijtje hoort ook de naam
thuis van de kleine zanger die zich daar
in de boomtoppen voorstelt als tjiftjaf.
Volgens de Duitsers zegt de vogel
'Zllpzalp', terwijl de Engelsen denken
dat hij 'chiffchaff' heet. Het lied van de
tjiftjaf is niet bepaald het mooiste wat
je tijdens vogelconcerten In april te ho
ren kunt krijgen. Toch luisteren we er
elk voorjaar met veel plezier naar.
Zo'n eerste roepende tjiftjaf is een
hoopvol lenteteken. Het is de moeite
waard de datum op te schrijven, waar
op je de eerste zingende vogels van
verschillende soorten hoort. Zo leef je
meer met de natuur mee, je weet een
volgend jaarwaarnaarje kunt uitkijken
en het is gewoon leuk voor later, 'k Heb
het van de tjiftjaf nu acht jaar geno
teerd, de eerste waarnemingen lopen
van 10 tot 24 maart.
DE tjiftjafs die hier in midden maart
aankomen, zullen de eerste dagen wel
niet veel puf hebben om te zingen. Ze
hebben een lange reis achter de vlet
gels. Vanuit hun winterkwartieren in
de Afrikaanse Savannen zijn ze de hete
Sahara, de Straat van Gibraltar en een
deel van Europa overgestoken. Een
grote prestatie voor een vogel die van
snavelpunt tot staartelnde maar elf
centimeter klein is!
Niet alle tjiftjafs die hier in de kruinen
zingen, broeden In ons land. Er zijn
veel doortrekkers bij, die op weg zijn
naar noorderiijke streken. Pas in de
loop van april krijgt het getslelp-tsalp
de lokkende en tegelijk dreigende
klank van vogelzang in de broedtijd.
Lokkend voor de vrouwtjes, dreigend
voor rivalen en naaste buren. Je zou
zeggen dat het tweetonige liedje de
zanger op den duur ellenlang de keel
gaat u ithangenMaar bl ij kbaar verveelt
het de vogel niet, want dagenlang,
wekenlang dwarrelen de dubbele to
nen uit de boomtoppen. De tjiftjaf
heeft een uitgesproken voorkeur voor
hoog geboomte, hij wil minstens vier
meter boven de grond zingen. Tijdens
de zangpauzes zoekt de vogel in de
kronen naar allerlei kleine insecten,
rupsen en muggen.
WIE in de lenzen van zijn verrekijker
een tjiftjaf gevangen heeft, ziet dat de
vogel doorlop.end zenuwachtig met
P^l^»V^^l^>t^K^1V^><^W.^W^K^M^1>^>^1V^T<^1V^^<^^V^%»^>^^1>^V.^>,^l,^1l^ll^Tt^1V^>>^%V^<^>^<^l»^>V^<^^l^W^
belang van een boekje als dit aan. Hoe
wel Datheen niet Luthers maar gerefor
meerd was, had hij die baret wel mo
gen ontvangen.
Voor een goed verstaan - Datheen
schreef geen academisch maar een
uiterst praktikaal werkje. Het blijkt al uit
de ondertitel. Ten oven'loede schrijft hij
het nog eens in de Opdracht, aan het
begin van het boekje: tot meerdere
onderrichting der benauwde gewetens",
hen namelijk die het genoemde onder
scheid niet genoegzaam verstaan en het
artikel van de rechtvaardigmaking der
genade door het geloof met een recht
gemoed niet aannemen kunnen. Het
boek heeft de vorm van een tweegesprek
tussen Dathenus en Elizabeth. De laatst
genoemde is zo iemand die in voortdu
rende bekommernis over haar zonden
leeft. „Ik bevind mij altijd met vrees en
twijfelachtigheid aangevochten", aldus
haar getuigenis. Zij acht zich als één van
degenen die des Heeren wil we! weten en
niet doen. Daarom vreesde zij de dub
bele slagen die dezulken zijn toege
zegd.
Dathenus onderwijst haar stap voor
stap in de beginselen van Gods Wet en
Evangelie. Hij laat enerzijds Gods hei
lige geboden ten volle gelden, maar wijst
anderzijds de ongenoegzaamheid en
onmogelijkheid aan van het trachten
langs die weg zalig te worden. Daar is
een ander middel, een Middelaar, voor
handen. Alleen de bekleding met Zijn
gerechtigheid en heiligheid is genoeg
zaam.
Elizabeth heeft het onderwijs van haar
leermeester begrepen als zij tenslotte
belijdt: „Als de mens zich aan een onder
zoek van de Wet Gods onderwerpt dan vindt
hij in zich niet dan de dood en verdoemenis.
Daarom moet hij de vrede en gerustheid zij
ner consciëntie buiten zichzelf alleen in
Jezus Christus zoeken, want Hij is onze
vrede".
De inhoud van dit boekje kan als water
op een dorstig land zijn. Althans voor
wie iets van de bekommernis van Eliza
beth verstaat. Gij bezoekt het land - en
hebbende het begerig gemaakt, verrijkt
Gij het grotelijks....
J. K.
van vrijdag 30 maar 1989
t/m zondag 2 april 1989
ARTSEN
Middelharnis - Sommelsdijk:
van zaterdagmorgen 8.00 uur tot maan
dagmorgen 8.00 uur heeft dienst dokter
H. M. B. V. d. Peppel, tel. 01870-2117.
Deze arts is woensdag a.s. van 12,00 tot
24.00 uur afwezig.
Dirksland - Herkingen - Melissant:
van vrijdagavond 19.00 uur tot maan
dagmorgen 8.30 uur hebben dienst de
doktoren R. P. Boot en H. C. Graafland,
tel. 01877-1227, b.g.g. 1291.
Stellendam - Goedereede:
van vrijdagavond 17.00 uur tot zondag
avond 24.00 uur heeft dienst dokter P. J.
Bulthuis, tel. 01879-1367.
Ouddorp:
W. J. Bron, A. J. Jansen, G. B. K. Steen-
hof, O. Nieuwlandseweg 27, tel. 01878-
1312.
Nieuwe Tonge - Oude Tonge:
van vrijdagavond 17.00 uur tot maan
dagmorgen 8.00 uur heeft dienst dokter
G. M. de Jager, tel. 01875-1301.
Stad aan 't Haringvliet -
Den Bommel - Ooltgensplaat:
van vrijdagavond 18.00 uur tot maan
dagmorgen 8.00 uur heeft dienst dokter
A. J. M. F. Janssen, tel. 01871-1306.
Natuurgeneeskundige
M. L. C. MASTENBROEK
Middelharnis. Tel. 01870-6459
(zaterdagochtend
van 11.00 tot 11.30 uur)
APOTHEEK „MENHEERSE"
Voorstraat 16Middelharnis
Telefoon 01870-3666
J. Slager apotheker, werkdagen van 8.30
tot 12.30 en van 13.00 tot 18.00 uur.
Zaterdagen van 10.30 tot 11.30 uur en
17.30 tot 18.00 uur.
Zon- en feestdagen van 11.00 tot 11.30
uur en van 17.30 tot 18.00 uur. Spoedre-
cepten kunnen via de dienstdoende arts
in de overige uren altijd worden aan
geboden.
Inlichtingen via telefoonnummer 3666;
of via mededelingen dienstkastje.
TANDARTSEN
Uitsluitend voor spoedgevallen, tand
arts Du Toy van Hees, tel. 01870-3621
(van 11.00 tot 11.30 uur).
DIERENARTSEN
De weekenddienst wordt opgegeven via
de antwoordapparaten bij: P. R. J. M.
Schilder, Oude Tonge, tel. 01874-2441L.
Tjebbes, Middelharnis. tel. 01870-2966;
W. J. Vink, Sommelsdijk, tel. 01870-
2897.
WIJKVERPLEGING
Wanneer u de wijkzuster nodig heeft,
kunt u het wijkgebouw in uw
woonplaats bellen:
Achthuizen01873-1440
Den Bommel01871-1312
Dirksland01877-1500
Goedereede01879-1267
Herkingen01876- 224
Melissant01877-1234
M'harnis/S'dijk01870-2300
Nieuwe Tonge01875-1390
Ooltgensplaat01873-1310
Ouddorp01878-1321
Oude Tonge01874-1289
Stad a/h Haringvliet01871-2301
Stellendam01879-1296
Stichting
MAATSCHAPPELIJK WERK
WEEKEND
Bij de gevulde lamsbout met Ita
liaanse tomatensaus smaken vrijwel
alle jonge voorjaarsgroenten, kleine
gebakken of gefrituurde aardappelen
bijzonder goed. In plaats van de
aardappelen kunt u er ook een 'pasta'
bij geven.
Reken voor 4 tot 6 personen op een
ontbeend lamsboutje van ca. 750
gram. Verder heeft u nodig: 75 gram
rauwe (Parma) ham, fijngeraspte
(Parmezaanse) kaas, 1 ei, peterselie,
bladselderij, gedroogde basilicum,
gedroogde tijm, gedroogde oregano,
knoflook, olijfolie, 1 ui, rode wijn,
gezeefde tomaten (pomodoro pas-
sato).
Hak of snijd de ham in kruimels.
Roer het ei in een kom los. Voeg er
ham, 2 eetlepels kaas, 2 eetlepels
gehakte peterselie, Vi eetlepel gehakte
bladselderij, Vi theelepel oregano, Vi
theelepel basilicum, 1 mespunt tijm
en wat peper bij. Pers er 2 a 3 kno
flooktenen boven uit.
Meng alles goed en vul de holte in het
vlees ermee. Steek de holte met een
houten prikker dicht. Maak het vlees
aan de buitenkant droog met keu
kenpapier en wrijf het in met zout en
peper. Verhit in een braadpan 3 eetle
pels olijfolie en 50 gram boter. Wacht
tot het schuim van de boter voor een
groot deel is weggetrokken.
Schroei de bout er snel aan alle kan
ten boven een hoog afgestelde warm
tebron in dicht. Temper de warmte
bron.
Voeg nog 25 gram boter toe. Leg het
deksel schuin op de pan en laat de
bout 35 minuten zachtjes braden.
Keer de bout tijdens het braden nog
enkele malen en bedruip de bout met
de braadboter.
Neem na de aangegeven tijd het vlees
uit de pan. Verpak het in aluminium
folie en laat het tenminste 15 minu
ten rusten. Verwijder op 3 eetlepels
na het olie- en botermengsel uit de
pan. Fruit in de resterende boter de
gesnipperde ui tot ze wat kleur begint
te krijgen. Roer er 1 eetlepel gezeefde
bloem door en voeg daarna, onder
voortdurend roeren, 2 dl wijn, 2 a 3
gezeefde tomaten, 1 verkruimeld lau
rierblad en Vi theelepel gedroogde
tijm toe. Laat alles hierna nog 6 tot 7
minuten zachtjes doorkoken. Zeefde
saus en voeg zout, peper en eventueel
een mespuntje naar smaak toe. Snijd
het vlees in plakken en leg het, zoveel
mogelijk in het oorspronkelijke mo
del, op een voorverwarmde schaal.
Schenk er een deel van de saus over
heen en dien de rest van de saus apart
op. Strooi eventueel wat fijngesneden
bieslook over het gerecht.
Bereidingstijd: 40 minuten.
Energie per portie:
1440 kJ (345 kcal)
Komnlete woninginrichtina Ooltgensplaat ve 01873-1437
„Goeree-Overflakkee"
Jacob Banestraat Sa
3245 AJ Sommelsdijk
Telefoon 01870-5166
Spreekuur: ma t/m vrij 9.00-10.00 uur
Voor crisissituaties:
ma t/m vrij 9.00-12.00 13.00-17.00 uur
telefoon 01870-5166
Buiten kantooruren kunt u
kontakt opnemen
met de telefonische hulpdienst,
telefoon 01880-25952.
Stichting KRAAMCENTRUM
„Haringvliet"
Telefoon 01883-10 000
Stichting Gezinsverzorging
Spreekuren:
maandag t/m vrijdagochtend
8.30-9.30 uur
en alleen telefonisch
van 13.00-14.00 uur.
„Dirksland"tel. 01877-2478
„Middelharnis-Sommelsdijk",
Jacob Banestraat 8, Sommelsdijk
tel. 01870-2884
„Goeree-Overflakkee"
(Nieuwe Tonge, Stad en Oostflakkee)
tel. 01874-1044
Doetinchemsestraat 27, Middelharnis
Pedicure dhr. J. T. v. d. Meijden elke
Ie maandag van de maand van 14.00-
17.00 uur in het dienstencentrum.
Stichting Bejaardenwerk
„MIDDELHARNIS"
Tel. 01870-3366,
St. Welzijnswerk voor Ouderen
„OOSTFLAKKEE"
Tel. 01871-1545
OPVANG van SLACHTOFFERS
BIJ MISDRIJVEN
en VERKEERSONGEVALLEN
Postbus 38, 3247 ZG Dirksland
Ned. M.S. Stichting
afd. Goeree-Overflakkee
Contact-Coördinator:
K. M. Schippers-Berghuis
tel. 01879-1815
Vertrouwenstelefoon
Ned. Patiënten Vereniging
01870-2174 01878-3149
Centrale Post Ambulance Vervoer
Rijnmond
ongevallen alarm nummer:
010-4333300
Besteld vervoer: 010-4148911
ALCOHOLPROBLEMEN
Bel AA (Alcoholicus Anonymus)
voor hulp en inf. tel. 01883-17327
NIEUWE TONGE
Op D.V. zaterdag 1 april worden jullie
om 19.30 uur in „Elim" verwacht. Voor
deze avond staat er een puzzeltocht op
het programma. Deze tocht gaat te voet
door het dorp. Komen jullie weer? Neem
allemaal je vriend of vriendin mee. We
maken er weer een fijne avond van.
Het J.W.C.
MIDDELHARNIS - SOMMELSDIJK
In de krant van jl. vrijdag is abusievelijk
de datum van 19 april genoemd als de
dag waarop leden van „Sempre Cres
cendo" in Sommelsdijk spullen voor de
(op 17 juni te houden) rommelmarkt op
komen halen.
Dat ophalen gebeurt al morgen, zater
dag 1 april en de herhaalde vraag is of u
de spulletjes die u beschikbaar hebt tij
dig - om 10 uur 's morgens - voor de
deur gereed wilt zetten, zodat ze zo door
de ophalers meegepakt kunnen worden.
Op koninginnedag (29 april 1989) - de
80-ste verjaardag van prinses Juliana -
zal het postkantoor in Baarn een spe
ciaal poststempel gebruiken. Het gaat
om het dagtekeningstempel „Filatelielo
ket" waarop het paleis Soestdijk staat
afgebeeld.
Ook zal op die dag een tijdelijk postkan
toor worden opengesteld. Dat wordt
ondergebracht in het Oranjemuseum,
Lt. Gen. van Heutzlaan 7 te Baarn. Het
zal open zijn van 13.00 tot 16.00 uur.
Op het tijdelijke postkantoor worden
zegels en andere postwaarden verkocht.
Ook zullen aangeboden postzendingen
op verzoek worden voorzien van het
filatelie-stempel. Belangstellenden die
het postkantoor niet kunnen bezoeken,
kunnen vooraf postzendingen in een
ongefrankeerde verzamelenvelop ter
stempeling toezenden aan:
Hoofdpostkantoor Baarn
Postbus 99400
3740 NA BAARN
Degenen die gebruik maken van deze
laatste mogelijkheid moeten in de lin
kerbovenhoek van de envelop melden:
„stempel filatelieloket".