EIUVriDEn-tllEUWS Aktie Friedensstimme voor zwaar invalide Nadezjda niiatjoecliina NEW AGE Overdenking Hou uw brander brandschoon uit de Heilige Schrift KMErraEBOKRTJïS HET KIJKVENSTER Geen perestrojka voor Tasjkent Zuinig stoken: 2e Blad VRIJDAG 10 MAART 1989 No. 5782 blik op kerk en samenlevi ing O - De 06-lijnen - Een nieuwe verslaving - Eenzaamheid Ieder die de krant leest, naar de radio luistert of naar de televisie kijkt, kan weten wat we verstaan onder de 06- lijnen. Het zijn de telefoonnummers die beginnen met 06, die men kan draaien om privé een soort sex-programma te ontvangen. De grote kranten hebben hele kolommen met kleine advertenties, waarin mensen worden opgewekt en aangespoord deze nummers te bellen. Het is een veeg teken dat er blijkbaar onder ons volk zóveel behoefte bestaat aan zo'n dubieus genoegen. Als er geen kapitalen aan werden verdiend zouden deze lijnen niet bestaan en zouden deze advertenties niet geplaatst worden. De 06-lijnen kunnen echter ook voor andere doeleinden worden gebruikt. Daaronder vallen nu ook de babbellij- nen of de kwebbelboxen, of hoe men het verder ook wil noemen. Het is mogelijk om telefonisch in kontakt te komen met een wildvreemde - uiteraard anoniem - bij wie men z'n problemen kwijt kan of z'n hart kan uitstorten. Op zichzelf zou dat betrekkelijk on schuldig zijn, maar voor velen is dit een nieuwe vorm van verslaving geworden. Er zijn mensen, vooral eenzame men sen, die 's avonds na de maaltijd de tele foon grijpen en tot vèr na middernacht de hoorn niet meer loslaten. Dat deze vorm van communicatie de telefoonre kening ingrijpend beïnvloedt kan voor ieder duidelijk zijn. Er zijn mensen die bij de PTT voor vele duizenden in het krijt staan en niet weten hoe ze ooit die schuld moeten aanzuiveren. Maar in tussen piekeren ze er niet over een einde aan deze kostbare hobby te maken! Het geld moet er natuurlijk komen en men zegt dat er onder deze bellers al mannen zijn die in de criminaliteit, en vrouwen die in de prostitutie terechtge komen zijn, alleen maar om dóór te kunnen gaan met die eindeloze ano nieme telefoongesprekken. Uit deze nieuwe vorm van verslaving wordt wel duidelijk hoeveel mensen er zijn die zich eenzaam voelen en die niet weten wat ze moeten doen om die een zaamheid te doorbreken. Wanneer wij een gelukkig huwelijk hebben, een fijn gezinsleven, een kring van vrienden en kennissen om ons heen, kunnen we ons bijna niet voorstellen dat er zoveel men sen zijn die, evenals die zieke in Be- thesda, moeten zeggen: „ik heb geen mens". Dat kan z'n oorzaak hebben in een huwelijk dat stukgelopen is of in het maatschappelijk uitgerangeerd zijn, of gewoon in het feit dat iemand eenkennig is en geen kontakten maakt. En bij de toenemende onkerkelijkheid is de kans ook kleiner dat men behoort tot een ker kelijke gemeente en zodoende kan deel nemen aan een vereniging of kring. Het komt dan ook herhaaldelijk voor dat iemand al maanden overleden is en uiteindelijk dood in de eigen woning wordt aangetroffen. Kennelijk werd hij of zij door niemand gemist. Wij kunnen het probleem van de tele foon-verslaving niet oplossen. Wat wij wèl kunnen doen is in onze naaste omgeving omzien naar alleenstaande en eenzame mensen. Een vriendelijke groet, een schijnbaar onbeduidend praatje kan voor die ander al zoveel betekenen. En misschien is het een eer ste aanzet om een stuk eenzaamheid te doorbreken. Waarnemer GOUDA De stichting Friedens- stimme-Nederland is een aktie begon nen voor Nadezjda Matjoechina uit Tasjkent, de hoofdstad van de repu bliek Oezbekistan in de Sovjet-Unie. De aktie wordt ondersteund door het Comité Vrouwenbonden op Gerefor meerde grondslag. Ter voorbereiding van de aktie heeft in de Sovjet-Unie een persoonlijke ont moeting plaats gehad tussen een afvaar diging van het Comité Vrouwenbonden, waarin de bonden van de Christelijk Gereformeerde Kerken, de Gerefor meerde Gemeenten en de Gerefor meerde Bond binnen de Nederlands Hervormde Kerken vertegenwoordigd zijn en vertegenwoordigers van de niet- geregistreerde gemeente in Tasjkent, waaronder ook Nadezjda Matjoechina. Nadezjda Matjoechina is een zwaar invalide vrouw die als tienjarig meisje haar beide benen verloor bij een tram ongeluk. Jarenlang vonden de bijeen komsten van de niet-geregistreerde ge meente plaats in het huis van Nadezjda Matjoechina. In 1966 werd zij daarvoor gearresteerd en tot drie jaar strafkamp veroordeeld. Ook daarna werd Nadezjda voortdu rend bedreigd met een nieuwe gevan genschap of vernietiging van haar wo ning. In 1986 werd opnieuw een strafzaak tegen haar geopend, maar i.v.m. haar bekendheid kwam het niet tot een ver oordeling. In plaats daarvan werd 3 februari 1988 haar huis onteigend en op diezelfde dag met de grond gelijk gemaakt. Nadezjda kreeg een éénka- merflat toegewezen, hetgeen voor haar geheel ontoereikend is, temeer daar zij ook verzorgd moet worden. In invalide vrouw is precies een jaar dakloos en verblijft dan eens bij dit, dan eens bij dat gemeentelid. De gemeente van Tasjkent die veel te lijden heeft onder de represailles van de overheid, schreef brieven en petities naar de over heid van Tasjkent en Moskou, waarin zij vroeg om teruggave van de persoonlijke eigendommen, een woning met tenmin ste twee kamers en een stuk grond ter grootte van dat wat men haar onrecht matig had afgenomen. Tot nu toe bleven deze brieven en peti ties onbeantwoord. De gemeente komt nu samen in het huis iCÜESsilIül Gebr.VanDIlkBV MIDDELHARNIS - SOMMELSDIJK Zaterdag a.s. wordt er in „de Hoeksteen" een avond over New Age gehouden. Spreekster is mevr. Dieperink uit Zeist. Het belooft een waardevolle avond te worden daar zij ontzettend veel van dit gebied afweet. Natuurlijk is er ook gele genheid om vragen te stellen. Iedereen, jong en oud, is welkom. De avond begint om acht uur en de toegang is vrij. Als ik jou was, zou ik zeer zeker komen. Tot ziens. het OJW-team 01870 4844 Onafhankelijk HYPOTHEEK-ADVIES Kontaktbijeenkomst verstandelijk gehandicapten De afdeling Flakkee/Schouwen/Tholen van „Helpende Handen" Gehandicap tenzorg van de Geref Gemeenten no digt alle verstandelijk gehandicapten en hun ouders en/of verzorgers uit voor de kontaktbijeenkomst, te houden op D.V. zaterdag 11 maart 1989 in de zaal van het kerkgebouw der Gereformeerde Gemeente aan de Geldersedijk te Dirksland. Het programma voor deze middag is: opening om kwart over 2; bijbelse vertel ling, zingen, pauze, knutselen, sluiting om kwart over 4. Gehandicapten, ook van buiten de Geref Gemeenten, zijn hartelijk welkom. van een ander gemeentelid, dat even eens met vernietiging wordt bedreigd. Michail Serin, diaken van de gemeente, werd als laatste gevangene in oktober 1988 vrijgelaten. Op 1 februari 1989 werd de broeder bij de overheid ontboden. Hem werd meegedeeld dat als hij niet wilde meewerken aan registratie van de gemeente, de plaats van samenkomst opnieuw zou worden vernietigd. Perestrojka voor Tasjkent? De stichting Friedensstimme wijst er op dat de situatie in Tasjkent op dit mo ment sterk afwijkt van de algemene situatie in de Sovjet-Unie. Volgens een woordvoerder van de organisatie heeft publiciteit over bepaalde personen en over de situatie van de geloofsvervolg- den in het algemeen nog steeds een aan wijsbaar positief effekt. Vooral de per soon Gorbatsjov is veel gelegen aan het imago van de Sovjet-Unie in het Westen. Zodra het Westen zwijgt, kunnen de moeilijke omstandigheden zoals in Tasjkent alleen maar toenemen. Petitiekaarten In het kader van de aktie voor Nadezjda Matjoechina stelt Friedensstimme koste loos voorgedrukte petitiekaarten ter beschikking. Het Comité Vrouwenbon den heeft alle bij hen aangesloten ver enigingen opgeroepen de Sovjet-am- bassadeur in ons land ten gunste van Nadezjda Matjoechina aan te schrijven. De verhoogde slang „En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden; opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeu wige leven hebbe". (joh. 3 14-15) Onder de prediking van het Evangelie worden wijzen dwaas en dwazen wijs gemaakt. Zo werkt God. Zo werkte ook Jezus in zijn nachtelijk gesprek met Nicodemus. Op majesteitelijke wijze weet deze Leraar van God gekomen, één van de waanwijze leraars van Israël te brengen, waar Hij hem hebben wil. Hij, die volleerd, volwassen meende te zijn in de dingen van het Koninkrijk Gods, wordt door Jezus er zeer kennelijk aan ontdekt, dat hij nog een onwijs, onnozel kind is ten aanzien van één van de meest elementaire regels van dit Koninkrijk. God maakt wijzen dwaas. Heilzame vernedering! Immers zo alleen komt er ruim baan voor de zo noodzakelijke kinderlijke bede: „Heere! maak mij Uw wegen bekend, leer mij Uw paden". Zo ook gaat 't bij Nicodemus. Door de grote Geweldenaar als 't ware op de knieën gebracht, stelt hij de hoogst belangrijke vraag: hoe kunnen deze dingen geschie den? Een hoogst belangrijke vraag. Het is het „hoe?" van één van de meest ele mentaire regels van het Koninkrijk Gods. „Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Zo iemand niet geboren wordt uit water en Geest, hij kan in het Koninkrijk Gods niet ingaan". Met andere woorden: met de wedergeboorte staat of valt de ingang in het Koninkrijk Gods. „Hoe kunnen deze dingen geschieden?" Van deze vraag hangt ons eeuwig geluk, onze eeuwige gelukzaligheid af Heeft u deze vraag in uw leven al leren stellen? Buiten deze vraag om is er geen toegang tot het Koninkrijk. Echte vragers, rechte bidders hongeren, dorsten en hijgen naar het antwoord, zoals een moede hinde schreeuwt naar de waterstromen. Zo alleen wordt ge leerd, wie Jezus is. Om het ons en Nico demus te leren, voert Jezus ons in gedachten terug naar Mozes en de kin deren Israels in de woestijn. Een zondig, murmurerend en tegenstrevig volk valt onder de tuchtigende hand Gods ten prooi aan de beet van vurige serafslan- gen. Het dodelijk vergif doodt mannen, vrouwen, kinderen en zuigelingen. In de strijd met de koning der verschrikking, die komt als de bezoldiging der zonde, lijdt Israël de nederiaag. Alle beroep op eigengerechtigheid, eigen kracht en wijs heid is hier vruchteloos. Temidden van alle nood en dood is er nog slechts één middel dat kan baten: het geroep tot God en hun middelaar Mozes, de man Gods. Het is de laatste strohalm der hoop voor een stervend volk Gods. Waar hier van Godwege niet wordt ingegre pen is redding en behoud absoluut uit gesloten. „Wij hebben gezondigd, om dat wij tegen de Heere en tegen u gespro ken hebben; bid de Heere, dat Hij deze slangen van ons wegneme". Het is de laatste strohalm, waaraan een stervend en wanhopig volk zich vastgrijpt. Heilzame vernedering! Op deze wijze komt er plaats voor Gods ontfermende zondaarsliefde. Mozes, de middelaar Gods voor Israël bidt voor het volk. In hem bidt Christus voor Zijn kerk: „Vader, Ik wil niet, dat deze in het ver derf nederdalen. Behoudt ze in Mijn Naam, Die gij mij gegeven hebt! Heilzame vernedering! Op deze wijze wordt op Gods bevel de koperen slang opgericht. „En de Heere zeide tot Mozes: maak u een vurige slang, en stel ze op een stang; en het zal geschieden, dat al wie gebeten is, als hij haar aanziet, zo zal hij leven". Heilzame vernedering! Op deze wijze komt er plaats voor Gods onfermende zondaarsliefde. Op deze wijze wordt op Gods bevel op Golgotha het kruis geplant. Christus, de Middelaar van het Nieuwe Verbond stijgt hoog boven Mozes uit. Mozes stelt de koperen slang. Christus stelt Zichzelf „Gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden". Vreemde vergelijking. Mozes blijft zelf buiten schot. Niet Mozes wordt verhoogd. De koperen slang wordt verhoogd. Hoe anders gaat 't met Jezus: voor Hem is er geen koperen slang om deze op een stang te stellen. Het Lam ten brandoffer is voor Hem niet het ram, verward in de struiken. Hij stelt Zichzelf tot een Lam, een ram en een slang. Vreemde vergelijking! De koperen slang was een levenloos, gevoelloos ding. Hem deerde 't niet op een stang gesteld te wor den. Jezus Christus daartegen is een levend en alles gevoelend Mens. Hij voelt terdege de doornenkroon op 't hoofd gedrukt, de geselingen en zweep slagen van Romeinse soldaten, de door boorde handen en de doomagelde voeten van Zijn kruisiging, de spot en smaad van mensen en de last van Gods toom over onze zonden. „Gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet ook de Zoon des mensen verhoogd worden". In de vergelijking stijgt Jezus boven Mozes uit. Mozes blijft buiten schot. Christus Jezus heeft Zichzelf echter vernietigd en de gestaltenis eens dienstknechts aange nomen, heeft Zichzelf vernederd, ge hoorzaam geworden zijnde tot de dood, ja de dood des kruises. Maar daarom en daarom alleen, omdat hij in tegenstel ling tot Mozes Zelf niet buiten schot gebleven is, daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en heeft Hem een Naam gegeven, welke alle naam is; opdat in de Naam van Jezus zich zou buigen alle knie dergenen, die in de hemel, en die op de aarde, en die onder de aarde zijn. Behalve de Gekruisigde is Hij ook de Opgestane. Daarom mag en kan van Hem alleen gezegd worden: „opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe". De koperen slang baatte slechts voor ver lenging van tijdelijk leven. De op Golgo tha gekruisigde baat ten eeuwige leven. „Wie in Hem gelooft zal leven". Zalig dat geloof te bezitten. Het wordt slechts daar geboren en geschonken, waar wij alle hoop op onszelf en alles buiten Christus hebben leren verliezen, om dan in de hoogste nood u geheel en al alleen op Hem te verlaten, niet op uw gerechtigheid, maar op Zijn gerechtig heid, niet op uw kracht, maar op Zijn kracht, niet op uw wijsheid, maar op Zijn wijsheid, niet op uw leven, maar op Zijn leven, niet op iets buiten Hem, maar op alles in Hem! Stellendam J. Codée Opbouw en toerustingsdag van de Vereniging „De Cliristenvrouw" Belangstellende christenvrouwen zijn van harte welkom op D.V. dinsdag 14 maart 1989 in Schouwburg „Het Gulden Vlies", Koorstraat 30 te Alkmaar. Tele foonnummer van het gebouw is: 072- 112451. Spreker is ds. H. P. Brandsma uit Amsterdam met als onderwerp: „De Bij bel en de Islam S.v.p. lunchpakket meenemen. Toegang vrij (koUekte). De dag duurt van 10.15 uur tot 14.30 uur. Koffie vanaf 9.45 uur. „De Christenvrouw" is een landelijke vereniging (opgericht 8 januari 1981) met als doel om vanuit de Bijbel, het voor alle tijden onfeilbaar en gezagheb bend Woord van God, christenvrouwen behulpzaam te zijn om te komen tot een beter inzicht en betere kennis omtrent de problemen van deze tijd ten aanzien van gezin, maatschappij, staat en cul tuur. in het doolhof van prijskaartjes de juiste taxatie... InvmI Makelaar Tamboer Tel. 01870-3477 AKTIE ZUINIG STOKEN De brander van uw geiser, cv-ketel of combi-ketel brandt het zuinigst als hij schoon is. U kunt dat zien aan de paars-blauwe vlam. Vuile branders geven een gelige vlam. Zij kunnen het aardgas niet volledig verbranden en verbruiken daardoor meer. Om dat te voorkomen, is het zaak de gas vlammen in uw huis regelmatig te controleren. Bij de cv-ketel kunt u ook op het geluid afgaan. Een vuile brander slaat namelijk ploffend aan. Laat uw gastoestellen regelmatig door de vakman onderhouden. Dat is niet alleen voordeliger in het gas- verbruik, maar ook veiliger. Bij uw energiebedrijf weten ze alles over zuinig omgaan met gas. Loop gerust eens binnen. VERVOLGVERHAAL Publikatierecht door de uitgever Bosch en Keuning - Baarn. Overgedragen aan de Ver. Streekmuseum Goeree-Overflakkee, Sommelsdijk. - 42 - Met moeder was Sien nog een en ander aan het beredderen voor morgenoch tend. Vader zat nog altijd zwijgend bij de kachel, met zijn ogen dicht en donkere rimpels in zijn voorhoofd alsof hij diep in gedachten zat. Hij zuchtte. Telkens moest Sien naar vader kijken, ze begreep het wel. Vader tobde over iets. Anders zat hij nooit zomaar bij de kachel zonder dat hij iets in zijn handen had. En waarom zei hij nu niets? Begreep vader niet, dat ze wilde, dat hij iets zeggen zou.... Waar Piet z'n vader nu was.... en hoe het verder moest.... met alles.... Wou vader misschien niets zeggen zolang zij nog in de kamer was? Moeder ging naar de keuken. Waarom wachtte moeder nu niet totdat vader het verteld zou heb ben? Waarom vroeg moeder nu niets voordat ze naar achter ging? Ze kon niet langer wachten. En ineens ging ze naar vader toe, ze sloeg haar arm om zijn hals. „Bi' je kwaed op m'n, vaoder?".... Hij keek in haar vochtige ogen. „Bel neent, kind. Waerom vraeg je dat?".... „Omdat je niks zeit!".... Ze begon te schreien. Ze zonk voor hem neer tussen zijn knieën. Hij legde zijn hand op haar hoofd en streek haar lief kozend over haar wang. Ze voelde niet, dat die hand ruw was, ze voelde alleen dat vader niet boos op haar was. „Je vaoder was vanaevend wat driftig, m'n kind. Dat overkomt 'n gelokkig nie veul, want dan geeft het vat uut wat het in heit, en da's niet veul bezonders".... „Had ik het mar niet gedaen, eh.... Mar ik wazze zoa kwaed op Piet... Oeehh, hoe ken 'k het weer goe maeke?".... Ze snikte. „Jae, m'n kind, hoe ke' m'n 't net weer goed maeke.... Dat zal d'r haepere".... „Zou dat nog gaen, vaoder?.... De schuure is ofge- brand en 't h uusje".... Alsof ze zeggen wilde: wat de vlammen verteerd hebben geven ze niet terug. Zelfs vader zou hier geen uitkomst meer weten. „Ongedaen kenne m'n onze zonden nie maeke, zusje, lae m'n dat aoltoas in de gaten houwe. En goemaeke kenne m'n ze oak niet. Me kenne hoag- stens een inkelde keer es wat an de gevolgen rip- pereere.... Mar of dat hier gaen zal, dat zal de vraeg weze".... En vader zuchtte weer. „Piet zal noait meer nae m'n wille kieke as 'n 't weet!".... Het kwam als een klacht over haar lippen. „Is dat je hoofdbezwaer?".... Ze knikte. „Dat zou wel es mee kenne valle.... Iemand die zukke zwaere offers an z'n ouwers briengt en zoa'n groat harte heit, die ken wel wat vergeve oak.... As dat het ergste mar was, m'n kind!".... „As 'n weet, dat ik de boel bie z'n opgestookt hawe.... want ik hawe 't gedaen, vaoder,.... ik hadde Huubje nie motte stiere".... Ze snikte zenuwach tig, heel haar lichaam schudde van het snik ken. Moeder kwam binnen. Ze had in de keuken alles gehoord. „Kom, kind"zei ze, „maek je eige niet zoa overstier.... Je vaoder zal merge wel es naer Piet toegaen, eh?".... „Ik bin d'r al opan geweest".... Vaders stem klonk vermoeid. „Kiek es an", bemoedigde moeder, „meschien komt het nog wel terechte.... EUè, schelt er noe uut mi' schreeuwen, Sien".... Sien voelde hoe vaders hand zachtjes over heur haar streek. Het troostte haar, dat hij dat deed.... Ze wou zo wel blijven liggen met haar hoofd op vaders knie, en zijn warme hand op heur haren, de hele lange nacht... „Was Piet erg kwaed op m'n, vaoder?".... „Bel neent kind.... Mar Piet zit in een hoap ellende".... Sien dacht, dat er een bittere klank in vaders stem was, iets van wrevel tegen haar, omdat ze van al die ellende de schuld was. Ze hief haar hoofd op en keek hem in zijn gezicht. Maar vader keek alleen maar bedroefd, de zorgen lagen in diepe rimpels om zijn mond en op zijn voorhoofd. „Och", zei moeder, „as een mens aolles es vooruut wist... Hie mo' nog al es een keer vrom: had ik dit of had ik dat.... 't Is aores wel verschrikkelijk, daer.... wat ken een mens toch gaauw in de moeite zitte.... en dan deur z'n eige schuld.... Sien, Sien, kind toch".... „Is Piet z'n vaoder al uut de gevangenis?" Sien vroeg het verlegen. Ze dorst het haast niet te vra gen. Piet z'n vader had een hele dag in een koud gevangenishok gezeten door haar schuld. Ze hui verde er van. Ze voelde hoe vaders hand beefde toen hij zei en het was of haar hart stil wou gaan staan: „Piet z'n vaoder zal d'r meschien noait meer uut komme, m'n kind, want ze hawe 'n vanochtend op de grond gevonde, buuten kennis, en hie was daernet nog nie biegekomme".... Moeder was de eerste die woorden vond om haar ontsteltenis uiting te geven: „Kindersvoordewae- reld, is da tnoe toch waer.... joon, joon, wadde spullen toch.... Wat is toch een mens! Wat is toch een mens!".... „'t Is echt waer, oor", zei vader. „Toen de peliesje vanochend bie z'n kwam lag 'n achterover op de steene vloere, z'n hoad kepot en daer was zoa goed as geen leven meer in.... Hie heit direkt den dokter gewaerschoewd en die zei, dat het wel kwiet zou weze".... „Joon, joon,.... wat schoe 'n?".... Vader haalde zijn schouders op. „Den dokter onderstellende, dat 'n 't z'n eige zóa erg ange- trokke had, dat z'n harte angedaen was. Mar wat er precies an schoe, dat zei 'n niet. Misschien weet 'n dat zelf geen eens. Hie heit 'n een spuitje gegeve.... De kaerel had niet op bed gelege, en daer was een ruutje kepotgesloge, z'n ene hand zat helemaele onder 't bloed".... „'t Is zonde.... wie weet wat de man gelee heit... je mo' mar niks gedaen ha en dan modde ze 't mar op je houwe.... 't Is verschrikkelijk.... je mot er niet over dienke.... Ha ze m'n toen thuus ge- brocht?".... „Thuus?.... Welneent kind.... Ze wiste toen toch nog van niks.... En trouwens, dat zou dan toch nie gekenne ha, want dat was geen man meer om te vervoeren.... Ze hawe een ledikant van 't Groene Kruus in de cel gebrocht en daer leit 'n noe in".... „O vaoder, vaoder".... Krampachtig sloeg Sien haar armen om vaders knie. „Vaoder dan toch".... (wordt vervolgd) GEBR. VAN DIJK BV Mlddelharnlt Land-en tuinbouwmechanisatle Kraayensteinseweg 4, Sommelsdijk. Tel. (01870)28 87 b.v. De tabel voor de week van: 27 februari 1989 t.e.m. 5 m aart 1989 Normaal jaar- Weekstreef- Totaal streef- verbruik verbruik verbruik 500 m" 12 m= 245 m' 600 m= 15 m= 295 m» 700 m^ 18 m' 346 m» 800 m= 20 m' 395 m= 900 m= 23 m' 446 m= 1000 m' 25 m= 495 m^ 1100 m= 28 m= 546 m= 1200 m= 30 m' 598 m= 1300 m" 33 m^ 646 m> 1400 m' 35 m' 694 m'' 1500 m= 38 m' 748 m= 1600 m= 41 m= 799 m' 1700 m' 43 m' 843 m= 1800 m= 46 m' 898 m= 1900 m' 48 m= 946 m^ 2000 m" 51 m" 999 m= 2200 m= 56 m= 1101 m^ 2400 m= 61 m= 1202 m' 2600 m" 66 m" 1302 m3 2800 m= 72 m= 1403 m= 3000 m= 77 m^ 1505 m= 3500 m= 90 m^ 1756 m' 4000 m=' 103 m= 2009 m= 4500 m= 116 m^ 2267 m= 5000 m= 129 m= 2515 m" 5500 m= 142 rin= 2769 m» 6000 m' 155 m= 3025 m' Weersomstandigheden: Afgelopen week lag de buitentemperatuur ruim boven het normale niveau, het waaide echter iets harder dan normaal. Weergegevens Valkenburg Z-H berekeningsmodel NV GEB ZHW 0OO8 Ik» KSJPt

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1989 | | pagina 5