EIUVriDEn-tllEUWS
Aktie Friedensstimme voor zwaar
invalide Nadezjda niiatjoecliina
NEW AGE
Overdenking
Hou uw brander
brandschoon
uit de
Heilige Schrift
KMErraEBOKRTJïS
HET
KIJKVENSTER
Geen perestrojka voor Tasjkent
Zuinig stoken:
2e Blad
VRIJDAG 10 MAART 1989
No. 5782
blik op kerk
en samenlevi
ing O
- De 06-lijnen
- Een nieuwe verslaving
- Eenzaamheid
Ieder die de krant leest, naar de radio
luistert of naar de televisie kijkt, kan
weten wat we verstaan onder de 06-
lijnen. Het zijn de telefoonnummers die
beginnen met 06, die men kan draaien
om privé een soort sex-programma te
ontvangen. De grote kranten hebben
hele kolommen met kleine advertenties,
waarin mensen worden opgewekt en
aangespoord deze nummers te bellen.
Het is een veeg teken dat er blijkbaar
onder ons volk zóveel behoefte bestaat
aan zo'n dubieus genoegen. Als er geen
kapitalen aan werden verdiend zouden
deze lijnen niet bestaan en zouden deze
advertenties niet geplaatst worden.
De 06-lijnen kunnen echter ook voor
andere doeleinden worden gebruikt.
Daaronder vallen nu ook de babbellij-
nen of de kwebbelboxen, of hoe men het
verder ook wil noemen. Het is mogelijk
om telefonisch in kontakt te komen met
een wildvreemde - uiteraard anoniem -
bij wie men z'n problemen kwijt kan of
z'n hart kan uitstorten.
Op zichzelf zou dat betrekkelijk on
schuldig zijn, maar voor velen is dit een
nieuwe vorm van verslaving geworden.
Er zijn mensen, vooral eenzame men
sen, die 's avonds na de maaltijd de tele
foon grijpen en tot vèr na middernacht
de hoorn niet meer loslaten. Dat deze
vorm van communicatie de telefoonre
kening ingrijpend beïnvloedt kan voor
ieder duidelijk zijn. Er zijn mensen die
bij de PTT voor vele duizenden in het
krijt staan en niet weten hoe ze ooit die
schuld moeten aanzuiveren. Maar in
tussen piekeren ze er niet over een einde
aan deze kostbare hobby te maken!
Het geld moet er natuurlijk komen en
men zegt dat er onder deze bellers al
mannen zijn die in de criminaliteit, en
vrouwen die in de prostitutie terechtge
komen zijn, alleen maar om dóór te
kunnen gaan met die eindeloze ano
nieme telefoongesprekken.
Uit deze nieuwe vorm van verslaving
wordt wel duidelijk hoeveel mensen er
zijn die zich eenzaam voelen en die niet
weten wat ze moeten doen om die een
zaamheid te doorbreken. Wanneer wij
een gelukkig huwelijk hebben, een fijn
gezinsleven, een kring van vrienden en
kennissen om ons heen, kunnen we ons
bijna niet voorstellen dat er zoveel men
sen zijn die, evenals die zieke in Be-
thesda, moeten zeggen: „ik heb geen
mens". Dat kan z'n oorzaak hebben in
een huwelijk dat stukgelopen is of in het
maatschappelijk uitgerangeerd zijn, of
gewoon in het feit dat iemand eenkennig
is en geen kontakten maakt. En bij de
toenemende onkerkelijkheid is de kans
ook kleiner dat men behoort tot een ker
kelijke gemeente en zodoende kan deel
nemen aan een vereniging of kring.
Het komt dan ook herhaaldelijk voor
dat iemand al maanden overleden is en
uiteindelijk dood in de eigen woning
wordt aangetroffen. Kennelijk werd hij
of zij door niemand gemist.
Wij kunnen het probleem van de tele
foon-verslaving niet oplossen. Wat wij
wèl kunnen doen is in onze naaste
omgeving omzien naar alleenstaande
en eenzame mensen. Een vriendelijke
groet, een schijnbaar onbeduidend
praatje kan voor die ander al zoveel
betekenen. En misschien is het een eer
ste aanzet om een stuk eenzaamheid
te doorbreken.
Waarnemer
GOUDA De stichting Friedens-
stimme-Nederland is een aktie begon
nen voor Nadezjda Matjoechina uit
Tasjkent, de hoofdstad van de repu
bliek Oezbekistan in de Sovjet-Unie.
De aktie wordt ondersteund door het
Comité Vrouwenbonden op Gerefor
meerde grondslag.
Ter voorbereiding van de aktie heeft in
de Sovjet-Unie een persoonlijke ont
moeting plaats gehad tussen een afvaar
diging van het Comité Vrouwenbonden,
waarin de bonden van de Christelijk
Gereformeerde Kerken, de Gerefor
meerde Gemeenten en de Gerefor
meerde Bond binnen de Nederlands
Hervormde Kerken vertegenwoordigd
zijn en vertegenwoordigers van de niet-
geregistreerde gemeente in Tasjkent,
waaronder ook Nadezjda Matjoechina.
Nadezjda Matjoechina is een zwaar
invalide vrouw die als tienjarig meisje
haar beide benen verloor bij een tram
ongeluk. Jarenlang vonden de bijeen
komsten van de niet-geregistreerde ge
meente plaats in het huis van Nadezjda
Matjoechina.
In 1966 werd zij daarvoor gearresteerd
en tot drie jaar strafkamp veroordeeld.
Ook daarna werd Nadezjda voortdu
rend bedreigd met een nieuwe gevan
genschap of vernietiging van haar wo
ning.
In 1986 werd opnieuw een strafzaak
tegen haar geopend, maar i.v.m. haar
bekendheid kwam het niet tot een ver
oordeling. In plaats daarvan werd
3 februari 1988 haar huis onteigend en
op diezelfde dag met de grond gelijk
gemaakt. Nadezjda kreeg een éénka-
merflat toegewezen, hetgeen voor haar
geheel ontoereikend is, temeer daar zij
ook verzorgd moet worden.
In invalide vrouw is precies een jaar
dakloos en verblijft dan eens bij dit, dan
eens bij dat gemeentelid. De gemeente
van Tasjkent die veel te lijden heeft
onder de represailles van de overheid,
schreef brieven en petities naar de over
heid van Tasjkent en Moskou, waarin zij
vroeg om teruggave van de persoonlijke
eigendommen, een woning met tenmin
ste twee kamers en een stuk grond ter
grootte van dat wat men haar onrecht
matig had afgenomen.
Tot nu toe bleven deze brieven en peti
ties onbeantwoord.
De gemeente komt nu samen in het huis
iCÜESsilIül
Gebr.VanDIlkBV
MIDDELHARNIS - SOMMELSDIJK
Zaterdag a.s. wordt er in „de Hoeksteen"
een avond over New Age gehouden.
Spreekster is mevr. Dieperink uit Zeist.
Het belooft een waardevolle avond te
worden daar zij ontzettend veel van dit
gebied afweet. Natuurlijk is er ook gele
genheid om vragen te stellen.
Iedereen, jong en oud, is welkom. De
avond begint om acht uur en de toegang
is vrij. Als ik jou was, zou ik zeer
zeker komen.
Tot ziens.
het OJW-team
01870
4844
Onafhankelijk
HYPOTHEEK-ADVIES
Kontaktbijeenkomst
verstandelijk gehandicapten
De afdeling Flakkee/Schouwen/Tholen
van „Helpende Handen" Gehandicap
tenzorg van de Geref Gemeenten no
digt alle verstandelijk gehandicapten en
hun ouders en/of verzorgers uit voor de
kontaktbijeenkomst, te houden op D.V.
zaterdag 11 maart 1989 in de zaal van
het kerkgebouw der Gereformeerde
Gemeente aan de Geldersedijk te
Dirksland.
Het programma voor deze middag is:
opening om kwart over 2; bijbelse vertel
ling, zingen, pauze, knutselen, sluiting
om kwart over 4.
Gehandicapten, ook van buiten de
Geref Gemeenten, zijn hartelijk
welkom.
van een ander gemeentelid, dat even
eens met vernietiging wordt bedreigd.
Michail Serin, diaken van de gemeente,
werd als laatste gevangene in oktober
1988 vrijgelaten. Op 1 februari 1989 werd
de broeder bij de overheid ontboden.
Hem werd meegedeeld dat als hij niet
wilde meewerken aan registratie van de
gemeente, de plaats van samenkomst
opnieuw zou worden vernietigd.
Perestrojka voor Tasjkent?
De stichting Friedensstimme wijst er op
dat de situatie in Tasjkent op dit mo
ment sterk afwijkt van de algemene
situatie in de Sovjet-Unie. Volgens een
woordvoerder van de organisatie heeft
publiciteit over bepaalde personen en
over de situatie van de geloofsvervolg-
den in het algemeen nog steeds een aan
wijsbaar positief effekt. Vooral de per
soon Gorbatsjov is veel gelegen aan het
imago van de Sovjet-Unie in het Westen.
Zodra het Westen zwijgt, kunnen de
moeilijke omstandigheden zoals in
Tasjkent alleen maar toenemen.
Petitiekaarten
In het kader van de aktie voor Nadezjda
Matjoechina stelt Friedensstimme koste
loos voorgedrukte petitiekaarten ter
beschikking. Het Comité Vrouwenbon
den heeft alle bij hen aangesloten ver
enigingen opgeroepen de Sovjet-am-
bassadeur in ons land ten gunste van
Nadezjda Matjoechina aan te schrijven.
De verhoogde slang
„En gelijk Mozes de slang in de
woestijn verhoogd heeft, alzo moet de
Zoon des mensen verhoogd worden;
opdat een iegelijk, die in Hem
gelooft, niet verderve, maar het eeu
wige leven hebbe". (joh. 3 14-15)
Onder de prediking van het Evangelie
worden wijzen dwaas en dwazen wijs
gemaakt. Zo werkt God. Zo werkte ook
Jezus in zijn nachtelijk gesprek met
Nicodemus. Op majesteitelijke wijze
weet deze Leraar van God gekomen, één
van de waanwijze leraars van Israël te
brengen, waar Hij hem hebben wil. Hij,
die volleerd, volwassen meende te zijn
in de dingen van het Koninkrijk Gods,
wordt door Jezus er zeer kennelijk aan
ontdekt, dat hij nog een onwijs, onnozel
kind is ten aanzien van één van de meest
elementaire regels van dit Koninkrijk.
God maakt wijzen dwaas. Heilzame
vernedering! Immers zo alleen komt er
ruim baan voor de zo noodzakelijke
kinderlijke bede: „Heere! maak mij Uw
wegen bekend, leer mij Uw paden". Zo
ook gaat 't bij Nicodemus. Door de grote
Geweldenaar als 't ware op de knieën
gebracht, stelt hij de hoogst belangrijke
vraag: hoe kunnen deze dingen geschie
den? Een hoogst belangrijke vraag. Het
is het „hoe?" van één van de meest ele
mentaire regels van het Koninkrijk
Gods.
„Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Zo
iemand niet geboren wordt uit water en
Geest, hij kan in het Koninkrijk Gods
niet ingaan". Met andere woorden: met
de wedergeboorte staat of valt de ingang
in het Koninkrijk Gods.
„Hoe kunnen deze dingen geschieden?"
Van deze vraag hangt ons eeuwig geluk,
onze eeuwige gelukzaligheid af Heeft u
deze vraag in uw leven al leren stellen?
Buiten deze vraag om is er geen toegang
tot het Koninkrijk.
Echte vragers, rechte bidders hongeren,
dorsten en hijgen naar het antwoord,
zoals een moede hinde schreeuwt naar
de waterstromen. Zo alleen wordt ge
leerd, wie Jezus is. Om het ons en Nico
demus te leren, voert Jezus ons in
gedachten terug naar Mozes en de kin
deren Israels in de woestijn. Een zondig,
murmurerend en tegenstrevig volk valt
onder de tuchtigende hand Gods ten
prooi aan de beet van vurige serafslan-
gen. Het dodelijk vergif doodt mannen,
vrouwen, kinderen en zuigelingen. In de
strijd met de koning der verschrikking,
die komt als de bezoldiging der zonde,
lijdt Israël de nederiaag. Alle beroep op
eigengerechtigheid, eigen kracht en wijs
heid is hier vruchteloos. Temidden van
alle nood en dood is er nog slechts één
middel dat kan baten: het geroep tot
God en hun middelaar Mozes, de man
Gods. Het is de laatste strohalm der
hoop voor een stervend volk Gods. Waar
hier van Godwege niet wordt ingegre
pen is redding en behoud absoluut uit
gesloten. „Wij hebben gezondigd, om
dat wij tegen de Heere en tegen u gespro
ken hebben; bid de Heere, dat Hij deze
slangen van ons wegneme". Het is de
laatste strohalm, waaraan een stervend
en wanhopig volk zich vastgrijpt.
Heilzame vernedering! Op deze wijze
komt er plaats voor Gods ontfermende
zondaarsliefde. Mozes, de middelaar
Gods voor Israël bidt voor het volk. In
hem bidt Christus voor Zijn kerk:
„Vader, Ik wil niet, dat deze in het ver
derf nederdalen. Behoudt ze in Mijn
Naam, Die gij mij gegeven hebt!
Heilzame vernedering! Op deze wijze
wordt op Gods bevel de koperen slang
opgericht. „En de Heere zeide tot
Mozes: maak u een vurige slang, en stel
ze op een stang; en het zal geschieden,
dat al wie gebeten is, als hij haar aanziet,
zo zal hij leven".
Heilzame vernedering! Op deze wijze
komt er plaats voor Gods onfermende
zondaarsliefde. Op deze wijze wordt op
Gods bevel op Golgotha het kruis
geplant. Christus, de Middelaar van het
Nieuwe Verbond stijgt hoog boven
Mozes uit. Mozes stelt de koperen slang.
Christus stelt Zichzelf
„Gelijk Mozes de slang in de woestijn
verhoogd heeft, alzo moet de Zoon des
mensen verhoogd worden". Vreemde
vergelijking. Mozes blijft zelf buiten
schot. Niet Mozes wordt verhoogd. De
koperen slang wordt verhoogd. Hoe
anders gaat 't met Jezus: voor Hem is er
geen koperen slang om deze op een
stang te stellen. Het Lam ten brandoffer
is voor Hem niet het ram, verward in de
struiken. Hij stelt Zichzelf tot een Lam,
een ram en een slang.
Vreemde vergelijking! De koperen slang
was een levenloos, gevoelloos ding. Hem
deerde 't niet op een stang gesteld te wor
den. Jezus Christus daartegen is een
levend en alles gevoelend Mens. Hij
voelt terdege de doornenkroon op 't
hoofd gedrukt, de geselingen en zweep
slagen van Romeinse soldaten, de door
boorde handen en de doomagelde
voeten van Zijn kruisiging, de spot en
smaad van mensen en de last van Gods
toom over onze zonden.
„Gelijk Mozes de slang in de woestijn
verhoogd heeft, alzo moet ook de Zoon
des mensen verhoogd worden". In de
vergelijking stijgt Jezus boven Mozes
uit. Mozes blijft buiten schot. Christus
Jezus heeft Zichzelf echter vernietigd en
de gestaltenis eens dienstknechts aange
nomen, heeft Zichzelf vernederd, ge
hoorzaam geworden zijnde tot de dood,
ja de dood des kruises. Maar daarom en
daarom alleen, omdat hij in tegenstel
ling tot Mozes Zelf niet buiten schot
gebleven is, daarom heeft God Hem ook
uitermate verhoogd en heeft Hem een
Naam gegeven, welke alle naam is;
opdat in de Naam van Jezus zich zou
buigen alle knie dergenen, die in de
hemel, en die op de aarde, en die onder
de aarde zijn.
Behalve de Gekruisigde is Hij ook de
Opgestane. Daarom mag en kan van
Hem alleen gezegd worden: „opdat een
ieder, die in Hem gelooft, niet verderve,
maar het eeuwige leven hebbe". De
koperen slang baatte slechts voor ver
lenging van tijdelijk leven. De op Golgo
tha gekruisigde baat ten eeuwige leven.
„Wie in Hem gelooft zal leven". Zalig
dat geloof te bezitten. Het wordt slechts
daar geboren en geschonken, waar wij
alle hoop op onszelf en alles buiten
Christus hebben leren verliezen, om
dan in de hoogste nood u geheel en al
alleen op Hem te verlaten, niet op uw
gerechtigheid, maar op Zijn gerechtig
heid, niet op uw kracht, maar op Zijn
kracht, niet op uw wijsheid, maar op
Zijn wijsheid, niet op uw leven, maar op
Zijn leven, niet op iets buiten Hem,
maar op alles in Hem!
Stellendam
J. Codée
Opbouw en toerustingsdag
van de Vereniging
„De Cliristenvrouw"
Belangstellende christenvrouwen zijn
van harte welkom op D.V. dinsdag 14
maart 1989 in Schouwburg „Het Gulden
Vlies", Koorstraat 30 te Alkmaar. Tele
foonnummer van het gebouw is: 072-
112451.
Spreker is ds. H. P. Brandsma uit
Amsterdam met als onderwerp: „De Bij
bel en de Islam
S.v.p. lunchpakket meenemen. Toegang
vrij (koUekte). De dag duurt van 10.15
uur tot 14.30 uur. Koffie vanaf 9.45
uur.
„De Christenvrouw" is een landelijke
vereniging (opgericht 8 januari 1981)
met als doel om vanuit de Bijbel, het
voor alle tijden onfeilbaar en gezagheb
bend Woord van God, christenvrouwen
behulpzaam te zijn om te komen tot een
beter inzicht en betere kennis omtrent
de problemen van deze tijd ten aanzien
van gezin, maatschappij, staat en cul
tuur.
in het doolhof van prijskaartjes
de juiste
taxatie... InvmI
Makelaar Tamboer
Tel. 01870-3477
AKTIE ZUINIG STOKEN
De brander van uw geiser, cv-ketel of
combi-ketel brandt het zuinigst als
hij schoon is. U kunt dat zien aan de
paars-blauwe vlam. Vuile branders
geven een gelige vlam. Zij kunnen
het aardgas niet volledig verbranden
en verbruiken daardoor meer. Om
dat te voorkomen, is het zaak de gas
vlammen in uw huis regelmatig te
controleren. Bij de cv-ketel kunt u
ook op het geluid afgaan. Een vuile
brander slaat namelijk ploffend aan.
Laat uw gastoestellen regelmatig
door de vakman onderhouden. Dat
is niet alleen voordeliger in het gas-
verbruik, maar ook veiliger.
Bij uw energiebedrijf weten ze alles
over zuinig omgaan met gas. Loop
gerust eens binnen.
VERVOLGVERHAAL
Publikatierecht door de uitgever
Bosch en Keuning - Baarn.
Overgedragen aan de Ver. Streekmuseum
Goeree-Overflakkee, Sommelsdijk.
- 42 -
Met moeder was Sien nog een en ander
aan het beredderen voor morgenoch
tend. Vader zat nog altijd zwijgend bij de
kachel, met zijn ogen dicht en donkere
rimpels in zijn voorhoofd alsof hij diep
in gedachten zat. Hij zuchtte. Telkens moest Sien
naar vader kijken, ze begreep het wel. Vader tobde
over iets. Anders zat hij nooit zomaar bij de
kachel zonder dat hij iets in zijn handen had. En
waarom zei hij nu niets? Begreep vader niet, dat
ze wilde, dat hij iets zeggen zou.... Waar Piet z'n
vader nu was.... en hoe het verder moest.... met
alles.... Wou vader misschien niets zeggen zolang
zij nog in de kamer was?
Moeder ging naar de keuken. Waarom wachtte
moeder nu niet totdat vader het verteld zou heb
ben? Waarom vroeg moeder nu niets voordat ze
naar achter ging? Ze kon niet langer wachten. En
ineens ging ze naar vader toe, ze sloeg haar arm
om zijn hals. „Bi' je kwaed op m'n, vaoder?"....
Hij keek in haar vochtige ogen. „Bel neent, kind.
Waerom vraeg je dat?"....
„Omdat je niks zeit!".... Ze begon te schreien.
Ze zonk voor hem neer tussen zijn knieën. Hij
legde zijn hand op haar hoofd en streek haar lief
kozend over haar wang. Ze voelde niet, dat die
hand ruw was, ze voelde alleen dat vader niet
boos op haar was.
„Je vaoder was vanaevend wat driftig, m'n kind.
Dat overkomt 'n gelokkig nie veul, want dan geeft
het vat uut wat het in heit, en da's niet veul
bezonders"....
„Had ik het mar niet gedaen, eh.... Mar ik wazze
zoa kwaed op Piet... Oeehh, hoe ken 'k het weer
goe maeke?".... Ze snikte.
„Jae, m'n kind, hoe ke' m'n 't net weer goed
maeke.... Dat zal d'r haepere"....
„Zou dat nog gaen, vaoder?.... De schuure is ofge-
brand en 't h uusje".... Alsof ze zeggen wilde: wat
de vlammen verteerd hebben geven ze niet terug.
Zelfs vader zou hier geen uitkomst meer weten.
„Ongedaen kenne m'n onze zonden nie maeke,
zusje, lae m'n dat aoltoas in de gaten houwe. En
goemaeke kenne m'n ze oak niet. Me kenne hoag-
stens een inkelde keer es wat an de gevolgen rip-
pereere.... Mar of dat hier gaen zal, dat zal de
vraeg weze".... En vader zuchtte weer.
„Piet zal noait meer nae m'n wille kieke as 'n 't
weet!".... Het kwam als een klacht over haar
lippen.
„Is dat je hoofdbezwaer?"....
Ze knikte.
„Dat zou wel es mee kenne valle.... Iemand die
zukke zwaere offers an z'n ouwers briengt en
zoa'n groat harte heit, die ken wel wat vergeve
oak.... As dat het ergste mar was, m'n kind!"....
„As 'n weet, dat ik de boel bie z'n opgestookt
hawe.... want ik hawe 't gedaen, vaoder,.... ik hadde
Huubje nie motte stiere".... Ze snikte zenuwach
tig, heel haar lichaam schudde van het snik
ken.
Moeder kwam binnen. Ze had in de keuken alles
gehoord. „Kom, kind"zei ze, „maek je eige niet
zoa overstier.... Je vaoder zal merge wel es naer
Piet toegaen, eh?"....
„Ik bin d'r al opan geweest".... Vaders stem
klonk vermoeid.
„Kiek es an", bemoedigde moeder, „meschien
komt het nog wel terechte.... EUè, schelt er noe uut
mi' schreeuwen, Sien"....
Sien voelde hoe vaders hand zachtjes over heur
haar streek. Het troostte haar, dat hij dat deed....
Ze wou zo wel blijven liggen met haar hoofd op
vaders knie, en zijn warme hand op heur haren,
de hele lange nacht...
„Was Piet erg kwaed op m'n, vaoder?"....
„Bel neent kind.... Mar Piet zit in een hoap
ellende"....
Sien dacht, dat er een bittere klank in vaders stem
was, iets van wrevel tegen haar, omdat ze van al
die ellende de schuld was. Ze hief haar hoofd op
en keek hem in zijn gezicht. Maar vader keek
alleen maar bedroefd, de zorgen lagen in diepe
rimpels om zijn mond en op zijn voorhoofd.
„Och", zei moeder, „as een mens aolles es vooruut
wist... Hie mo' nog al es een keer vrom: had ik dit
of had ik dat.... 't Is aores wel verschrikkelijk,
daer.... wat ken een mens toch gaauw in de moeite
zitte.... en dan deur z'n eige schuld.... Sien, Sien,
kind toch"....
„Is Piet z'n vaoder al uut de gevangenis?" Sien
vroeg het verlegen. Ze dorst het haast niet te vra
gen. Piet z'n vader had een hele dag in een koud
gevangenishok gezeten door haar schuld. Ze hui
verde er van.
Ze voelde hoe vaders hand beefde toen hij zei en
het was of haar hart stil wou gaan staan: „Piet z'n
vaoder zal d'r meschien noait meer uut komme,
m'n kind, want ze hawe 'n vanochtend op de
grond gevonde, buuten kennis, en hie was daernet
nog nie biegekomme"....
Moeder was de eerste die woorden vond om haar
ontsteltenis uiting te geven: „Kindersvoordewae-
reld, is da tnoe toch waer.... joon, joon, wadde
spullen toch.... Wat is toch een mens! Wat is toch
een mens!"....
„'t Is echt waer, oor", zei vader. „Toen de peliesje
vanochend bie z'n kwam lag 'n achterover op de
steene vloere, z'n hoad kepot en daer was zoa
goed as geen leven meer in.... Hie heit direkt den
dokter gewaerschoewd en die zei, dat het wel
kwiet zou weze"....
„Joon, joon,.... wat schoe 'n?"....
Vader haalde zijn schouders op. „Den dokter
onderstellende, dat 'n 't z'n eige zóa erg ange-
trokke had, dat z'n harte angedaen was. Mar wat
er precies an schoe, dat zei 'n niet. Misschien weet
'n dat zelf geen eens. Hie heit 'n een spuitje
gegeve.... De kaerel had niet op bed gelege, en daer
was een ruutje kepotgesloge, z'n ene hand zat
helemaele onder 't bloed"....
„'t Is zonde.... wie weet wat de man gelee heit... je
mo' mar niks gedaen ha en dan modde ze 't mar
op je houwe.... 't Is verschrikkelijk.... je mot er niet
over dienke.... Ha ze m'n toen thuus ge-
brocht?"....
„Thuus?.... Welneent kind.... Ze wiste toen toch
nog van niks.... En trouwens, dat zou dan toch nie
gekenne ha, want dat was geen man meer om te
vervoeren.... Ze hawe een ledikant van 't Groene
Kruus in de cel gebrocht en daer leit 'n noe
in"....
„O vaoder, vaoder".... Krampachtig sloeg Sien
haar armen om vaders knie. „Vaoder dan toch"....
(wordt vervolgd)
GEBR.
VAN DIJK BV
Mlddelharnlt
Land-en
tuinbouwmechanisatle
Kraayensteinseweg 4,
Sommelsdijk.
Tel. (01870)28 87
b.v.
De tabel voor de week
van:
27 februari 1989 t.e.m. 5 m
aart 1989
Normaal jaar-
Weekstreef-
Totaal streef-
verbruik
verbruik
verbruik
500 m"
12 m=
245 m'
600 m=
15 m=
295 m»
700 m^
18 m'
346 m»
800 m=
20 m'
395 m=
900 m=
23 m'
446 m=
1000 m'
25 m=
495 m^
1100 m=
28 m=
546 m=
1200 m=
30 m'
598 m=
1300 m"
33 m^
646 m>
1400 m'
35 m'
694 m''
1500 m=
38 m'
748 m=
1600 m=
41 m=
799 m'
1700 m'
43 m'
843 m=
1800 m=
46 m'
898 m=
1900 m'
48 m=
946 m^
2000 m"
51 m"
999 m=
2200 m=
56 m=
1101 m^
2400 m=
61 m=
1202 m'
2600 m"
66 m"
1302 m3
2800 m=
72 m=
1403 m=
3000 m=
77 m^
1505 m=
3500 m=
90 m^
1756 m'
4000 m='
103 m=
2009 m=
4500 m=
116 m^
2267 m=
5000 m=
129 m=
2515 m"
5500 m=
142 rin=
2769 m»
6000 m'
155 m=
3025 m'
Weersomstandigheden:
Afgelopen week lag de buitentemperatuur
ruim boven het normale niveau,
het waaide echter iets harder dan normaal.
Weergegevens Valkenburg Z-H
berekeningsmodel NV GEB ZHW
0OO8 Ik» KSJPt