De nieuwe „Christina
een pracht stuk Stadse glorie
VERWERS auto's
01877-1309
Slachtoffer explosie
herstellend
\{omÈMmiA
„Eilanden-nieuws"
huiknreéhtse
5%
Zijn boeren rechtlijnig?
Zang- en samenzangavond
te Sommelsdljic
Citroen-Hesselink
Mercedes-Benz
Ramoco b.v.
Goeree-Overflakkee
61e Jaargang
VRIJDAG 10 MAART 1989
No. 5782
POSTBUS 8 3240 AA MIDDELHARNIS
Redactie en administratie; Langeweg 13, Sommelsdijk
Tel. (01870) 2629. Na 5 uur (alleen voor redactie) tel. 01870 - 3392
FAX 01870 - 5736
CHR. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond
ABONNEMENTSPRIJS 11,50 PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 36 cent per mm; bij contract speciaal tarief.
Giro 167930 Bank: Rabo Middelharnis Rek.no. 3420.01.108
Landbouwpraatje:
Distributie van produktierechten is
een probaat middel om de narigheden
van agrarische overschotten te voor
komen. Quotering of contingentering
heet zo'n distributiesysteem maar de
boeren die het systeem voorstaan blij
ken achteraf allerminst rechtlijnig in
de leer te zijn.
De gemeenschappelijke landbouwpoli
tiek in Europa heeft jarenlang goed
gewerkt. De miljoenen boeren konden
hun produkten gemakkelijk slijten en
als het dan toch even niet goed ging met
de afzet, werd alles opgekocht tegen een
bepaald prijsniveau (de zgn. interven
tieprijzen).
Zolang de Europese Gemeenschap niet
zelfvoorzienend, en dus ook netto im
porterend, was funktioneerde het land
bouwbeleid met zijn beschermende
elementen uitstekend. In de jaren zeven
tig en tachtig is het groene Europa van
beeld veranderd; de produktie is enorm
toegenomen en voor vele produkten is
de Gemeenschap netto uitvoerend ge
worden. Op zichzelf is dat een geweldige
prestatie van die miljoenen boeren,
maar de landbouwpolitieke instrumen
ten (met name de garantie- of inverten-
vieprijzen) zijn dan niet meer effectief.
Integendeel Europa betaalt heel veel
geld om de agrarische overschotten op te
kopen, op te slaan, te bewaren en ten
slotte (met subsidie) te verkopen bui
ten Europa.
Om terug te keren naar een landbouw-
produktie die zich naar de vraag- en
afzetmogelijkheden richt, heeft de Ge
meenschap de produktie-omvang eigen
handig gereguleerd. Vandaar de melk-,
suiker- en graanquotering of hoeveel-
heidstoewijzing per land, per onderne
ming of per boer.
In Nederland is voor de varkens- en
pluimveesector een variant op deze
Europese quotering toegepast, overigens
ingegeven door de ontoelaatbare milieu
druk (mestoverschotten).
„Quotering"
De produktieregulering in de zuivelsec
tor is in 1984 onder protest geaccepteerd
door de veehouders. Hun bezwaren spit
sen zich vooral toe op een beperking van
het ondernemerschap en een inperking
van de ontwikkelingsdrang in de vee
houderij. Merkwaardig is wel dat de
boerenmening over zuivelquotering in
vier jaar tijd een draai van 180 graden
heeft gemaakt. De meeste veehouders
voelen zich happy met de superheffing
(zo wordt de quotering in de wandelgan
gen aangeduid) en hun inkomen vaart
er wel bij. Nu komt de drang bij veehou
ders om produktierechten bij te kopen
ofte huren. Eigenlijk kan dat alleen als
de totale produktie in Europa constant
blijft; dus wat de een meer gaat melken
moet ten koste gaan van de ander. Het
ligt voor de hand dat zo'n quotahandel
(of-huur) zijn prijskaartje kent: boeren
die melkquota kopen betalen vaak een
fikse prijs.
In de varkens- en pluimveesector klinkt
ook de roep om „mestproduktierechten"
(rechten om varkens en/of kippen te
houden!) te verhandelen. Al een jaar
lang praten boeren, politiek en Minister
over een zgn. Verplaatsingsbesluit dat de
handel of het verkeer in mestproduktie
rechten versoepelt of vrijer maakt. Net
als bij de melkveehouderij is ook hier
dus de drang om het strakke distributie
systeem van produktierechten soepeler
en vrijer te maken. Voor deze drang heb
ben boeren graag een prijs over. Het
gevolg is wel dat het prijskaartje inge
past moet worden in de totale produktie-
kosten op de boerderij.
Niet rechtlijnig
Over rechtlijnigheid gesproken: de pro
duktieregulering (die van hoger hand
wordt opgelegd) heeft de boeren (on
danks hun protesten) geen windeieren
gelegd. Het bewijs daarvan geeft de
melkveehouderij, waar de inkomens
toch goed zijn. En toch willen de boeren
zich ontdoen van de knellende regelge
ving. De grote vraag blijft of de Europese
landbouw een ruimhartiger beleid (ver
soepelde regulering of zelfs volledige
vrijheid van produktie) aankan.
Diezelfde landbouw is immers een
optelsom van miljoenen ondernemers
met even zovele kleine onderneminkjes,
die hun eigen strategie volgen. Of al die
boerenneuzen in Europa in dezelfde
richting wijzen is nog zeer onzeker en
zelfs twijfelachtig. Voorlopig kan de
Europese landbouw niet zonder een
gedegen regeling van de produktie. Dat
betekent dus ook een straffe politiek die
daarop aangepast moet zijn.
B. Schouwing
Het gaat naar omstandigheden goed
met de 74-jarige mevr. Goedegebuure
uit Dirksland die j.l. zondag ernstig
gewond in het Zuiderziekenhuis te Rot
terdam werd opgenomen nadat zich in
haar woning een explosie had voorge
daan. Haar toestand is al zozeer verbe
terd dat ze de intensive-care afdeling
heeft mogen verlaten en op zaal verder
verpleegd wordt aan de brandwonden
die ze heeft opgelopen.
Niet door de man zelf-, maar door ande
ren is ons er op gewezen dat het bericht
in de krant van j.l. dinsdag niet ver
meldde dat ook Daan v. d. Broek j.l.
zondag bij het in veiligheid brengen van
mevr. Goedeyebuure betrokken is ge
weest. Hij snelde direct na de klap toe,
gaf mevr. Goedegebuure aan Joop van
Wageningen en bluste een begin van
brand.
Zaterdag 18 maart a.s. geven vier koren
van de Kring van Chr. Zangverenigin
gen op Goeree-Overflakkee zanguitvoe
ring in de Ned. Herv. Kerk van Sommels
dijk aan het Marktveld.
De medewerkenden zijn: Hart en Stem
uit Ouddorp o.l.v. Jan Bezuijen, die niet
alleen bekendheid verwierf als dirigent
van diverse koren, maar eveneens een
bekend organist en beiaardier is. Het
koor zal zingen Psalm 84 van Joh.
Brahms; Herr, nun lassest du deinen
Diener in Frieden fahren van F. Men
delssohn Bartholdy.
Het koor „Middelharnis" o.l.v. Cor van
den Heuvel, de nestor onder de dirigen
ten op Flakkee. Al meer dan 40 jaar leidt
hij diverse koren en met veel succes, hij
was het voorbeeld voor menige jonge
dirigent. Het koor zal ten gehore bren
gen Denk aan ons Heer van W. Harden-
bol; Herr deine Güte reicht so weit van
A. E. Grell; Paasleid van L. van Beetho
ven en Koraal uit de Johannes Passion
van G. F. Handel.
Soli Deo Gloria uit Stad aan 't Haring
vliet, eveneens onder leiding van Cor
van den Heuvel zal zingen Komt nu met
zang, een bewerking van Piet Rippen;
Rechter in het licht verheven in een
bewerking van Yme Visser; Danklied
van Loek van der Leeden en Daar juicht
een toon van Jan Pasveer.
Vaya con Dios uit Melissant o.l.v. de
jonge dirigent Abram Bezuijen, even
eens bekend organist zal zingen U wil ik
dienen van Bontas; Looft nu mijn ziel
de Heere van Kugelman en den Besten
en King all glorious van George M.
Vail.
Tevens zal Bea Lokker, die hoewel zij
nog maar enkele jaren op Flakkee
woont haar sporen als soliste reeds heeft
verdiend, twee liederen vertolken te
weten Bist du bei mir en Jezus is ons
licht en leven, allebei van J. S. Bach.
De heer A van 't Geloof uit Dirksland,
voor heel muziekminnend Flakkee ze
ker geen onbekende zal de diverse
samenzangen begeleiden.
Het belooft een hele mooie avond te
worden en wij hopen u dan ook in gro
ten getale te mogen begroeten. De toe
gang is vrij, maar voor het bestrijden van
de onkosten zal een kollekte worden
gehouden.
De aanvang is 20.00 uur en de kerk zal
19.15 uur geopend zijn.
telt duizenden abonnees
en wordt op Goeree-Overflakkee
zo goed als
huis-aan-huis gelezen!
Voor het verrichten
van groot en klein
electrotechnisch
installatiewerk
Bieden wij:
Ruim 40 jaar ervaring in
Licht, kracht, zwakstroom-
signaal-, alarm-, geluids
installaties enz.
vakbekwame medewerkers,
die
gebruik maken van de
nieuwste technieken
ontwerpen en tekenen in
eigen beheer, daardoor
een goede kwaliteit voor een
zeer redelijke prijs.
AUTOMOBIELBEDRIJF
VISSER
Dirksland, 01877 - 1357
Voor onderhoud van uw
Autobedrijf A. J. van Rumpt
voor alle taxaties o.g.
MUS Dirksland
RENAULT-dealer
voor
Verkoop Service 01871 - 1662
Verkoop na 17.00 uur:
C. Breen, 01878 - 2496
Wat jammer was het dat dinsdagmiddag de regen in
bakken neerviel, anders had daar, op de Merwede
tussen Dordt en Werkendam, de nieuwe 1700 ton
metende „Christina" met wapperende vlaggen nog
meer Stadse glorie uitgestraald dan ze nu met een
verregend vlagvertoon en 35 in de stuurhut schui
lende mensen heeft kunnen doen. De Maartse buien
die zich tijdens de technische proefvaart manifes
teerden hebben het prachtige schip overigens niet
haar schoonheid-, of schipper Leen Keijzer (44) zijn
goeie humeur kunnen ontnemen. Zaterdag houden
de trotse Stadse schipper en zijn uit Stavenisse
afkomstige echtgenote „open huis" op hun kapitale
boot, de grootste met flakkeese-, in dit geval Middel-
harnisse registratie. Ze ligt dan, in Dordt, nabij res
taurant „Bellevue".
Jammer van die regen, jammerder nog van de ogen van
vader Bram Keijzer (76) want vv'at zóu hij, als oud-
schipper, die zijn zoons Louw en Leen 't varen heeft
voorgeleefd het oog graag monsterend over de „Chris
tina" laten gaan, maar zijn gezichtsvermogen is daar te
beperkt voor geworden. Het nieuwe schip is zelfs 85
meter lang en 9.50 meter breed. De in Sommelsdijk
wonende vader is al enkele keren aan boord geweest
want een dek heeft hij zoveel liever onder de voeten dan
de vloer van de woning in 't Oudeland die hij met zijn
vrouw mag bewonen. In 1974 kwam het echtpaar „aan
de wal", vooral dhr. Keijzer had toen heel wat nationale
en internationale vaarkilometers achter de rug, vooral
met de „Jaco's" die hij heeft bevaren. Moeder zorgde
thuis, in Stad, voor het gezin.
Keijzer Sr. was nog maar zo'n jaar of twaalf toen hij al
met de klipper van vader Leen meevoer, op de zeilen, tot
aan 1930 toen de eerste „Jaco" met motor werd gebouwd.
Toen vader Leen, de man die het varen in de fam. Keij
zer had geïntroduceerd, in 1937 bij een ongeval op het
water nabij Ooltgensplaat om het leven kwam bleef
zoon Bram de „Jaco" bevaren. Aan boord van dat schip
werd, in 1944 zoon Leen geboren; het betekende de red
ding van de „Jaco" omdat de Duitsers daarom de vorde
ring van het schip nog even uitstelden. Vader Bram was
er enkele dagen na de geboorte als de kippen bij om zijn
schip bij Tiengemeten in 't riet te verstoppen. Het schip
heeft daar de bevrijding afgewacht en z'n schipper zelfs
nog tot onderduikadres gediend. Toch verzeilde dhr.
Keijzer nog een aantal dagen in Duitsland van waaruit
hij al gauw de benen nam. Toen Flakkee bevrijci was
roeide hij samen met collega schipper Goumare vanuit
Dintelsas naar Stad, maakte de nog verborgen „Jaco"
vaarklaar en tufte terug naar Dintel om daar een schip
vol Stadse en flakkeese repatrianten op te halen.
't Is maar dat u weet uit welk hout de ondernemende
schipper Leen gesneden is. Hij pleegde een miljoene
ninvestering en daarvoor moetje van doorzetten weten,
dal wéét'ie dan ook en vrouw Christine, schippersdoch-
ter van origine, doet daar niet voor onder. Als geen
ander weten ze dat ze 't samen moeten doen. Van '70 tot
'76 bevoeren ze hun eerste eigen schip, 500 ton, vervol
gens werd het van '76 tot '79 de eerste „Christina" van
700 ton, gevolgd door de tweede Christina die later nog
werd verlengd en daarmee 815 ton mat. Nu meet de
derde „Christina" 1700 ton, nog net niet te groot om er
met z'n tweeën mee te varen en dat zullen ze van harte
doen. Vooral massagoed als erts, kolen, bouwstoffen,
grint en lava uit Duitsland zal het gaan worden.
Een uiterst modern schip, de nieuwe „Christina", met
een stuurhut die - vooral nodig op enkele Duitse zijri
vieren - een meter kan zakken, met op de kop een
camera die via een monitor in de stuurhut zich geeft op
de dode hoek voor de boeg, met een boegschroef die het
manouevreren uitermate vergemakkelijkt, met een
laadruim van 2200 m' en een riante woonruimte die, op
't moment dat wij kennis maakten, nog door scheep-
stimmerlui gezicht werd gegeven. De motor is een 1140
PK Caterpillar.
Schipper Leen bevestigt het, de nieuwe „Christina" lijkt
het optimale dat er voor een zelfstandig schipper, zo van
de lagere school in Stad begonnen, te bereiken is. Vier
kinderen telt zijn gezin, de enige zoon Bram is 10 jaar en
van harte hoopt vader Leen dat de kleine Bram ambitie
in 't varen zal hebben, zoals vader Leen ook zelf die jon
gensdroom heeft gehad. In de Kalkhaven in Dordt ligt
die droom er nu wat krapjes bij, maar geef de „Chris
tina"' straks de ruimte. De schipper kent z'n verplichtin
gen, „want", zegt hij, „zo'n onderneming kost ons
natuurlijk wel wat opoffering, want er moet gevaren
worden. Zomaar wat weekjes aan de wal is er natuurlijk
niet meer bij, als we maar gezond blijven zal ons dat niet
deren!"
In Stad zal de „Christina" niet binnen kunnen lopen.
Het schip, dat in Trier werd gebouwd, is daar te groot
voor. 't Zou wel weer eens herinneren aan de Stadse glo
rie die vroeger in deze eeuw heeft bestaan. Keijzer Sr.
weet daarover mee te praten zowel als over de armoe die
toen onder 't schippersvolk heeft bestaan. Daarom
temeer gunt hij zoon Leen zo van harte z'n schip
waarop hij in gedachten nog menig reisje mee zal
maken. Dat goede ontvangst hij in dankbaarheid, het
kwade, z'n gebrekkige ogen zonder opstandigheid. Toch
een tevreden mens, de „ouwe" Keijzer.
FOTO - FrLM - BEPOflTAGE - VIDEO - COMPUTER
ffff^JIIJ^iia)
CU CJ CJ
J - OuOdoip - Telefoon 0tS/e-76T5 en 2t!0
- Hoge^oom '72 - Telefoon 011IS-3400
.rskeofst'331 8 - Sommel$Oiik - Telefoon 01970-6341
VlNGEBLiNG 3-VIDOELHARf^lS-TEL 01Bra-:S!3
Klinkerlandseweg 9
3244 BD Nieuwe Tonge
Tel. 01875-2235
Het bétrouwtiare adres voor uw 2e liands auto!
Peugeot Talbot dealer
Kastanielaan 41-43
Middelharnis - tel. 01870-3094
C^^V,^V^^l,^V,^t.^^C^^1.^^l^^t,^<^^t,^H^V,^t^^^^■H^'H^V^V^)<^>K^V,^H^H^K^^(^%t^V^K49^C^K^^t.^M^W-^U^V,^H^K^^<
Molendijk 85, Stad a.h. Haringvliet
Tel. 01871 - 1553
De kop van de 85 meter lange Christina. Op de achtergrond de toren van de Dordtse Grote Kerk.
Vader en zoon bij het naambord dat ook op de vorige schepen heeft geprijkt.