Gratis voetmeting
ftaHHIES
Fa. E. van der Bok
Caravan OKE?
Jaarsticker erop!
Haal uw caravan
uit z'n winterslaap
Past de combinatie
trekauto plus
caravan nog?
C.N.S. „Zomerland" te Stellendam
neemt afscheid van meester B. Tjooitink
op woensdagmiddag 8 maart
federeen
loopt er mee
weg! ->
A.M.R.O.-jeugd
Tafeltennistournooi
Distriktsbij eenkomst
van de Jeugdbond
Ger. Gemeenten
Ds. J. Goumare overleden
De Kinderschoenen
kenner in Ouddorp:
Nipt verlies Intermezzo
1
Biz. 2
,EILANDEN NIEUWS'
DINSDAG 7 MAART 1989
In verband met zijn benoeming per 1 maart j.l. als direkteur van de Chr. Basis
school te Noordscheschut, vond er vrijdag 24 februari een afscheidsmiddag
plaats ter ere van de heer Tjooitink.
Meester Tjooitink was ruim 9 jaar als onderwijzer werkzaam aan de C.N.S.
„Zomerland" te Stellendam. Hij had de groepen 3,4 en 5 onder zijn hoede, het
geen best een omvangrijke taak genoemd mag worden.
Dat zijn werk door iedereen zeer gewaardeerd werd, bleek tijdens het groots
opgezette afscheidsfeest. Het hele programma was geïnspireerd door de
televisie.
Allereerst verscheen de omroepster die vertelde wat er zoal te verwachten was.
De kinderen beeldden verschillende reclamespots uit, daarna was er een jour
naal wat geheel in het teken stond van de nieuwe direkteur van de
basisschool te Noordscheschut.
Vervolgens was er tijd voor een aantal zanggroepen waarna de kleuters volgden
met het programma „de kleine mijnheer Kaktus show". Ook uit dit programma
bleek dat de kinderen „hun" toekomstige meester node zullen missen.
Daarna volgde een aflevering van het programma „in de hoofdrol" met als
hoofdpersoon dhr. Tjooitink. Tijdens dit programma werd hij met zijn gezin in
't zonnetje gezet. Hiervoor waren allerlei mensen uitgenodigd die door herinne
ringen op te halen en anekdotes te vertellen een overzicht gaven van het leven
van dhr. Tjooitink. Ook nam zijn klas afscheid door het uitbeelden van de
beroepen die de kinderen later hopen te gaan uitoefenen.
Tenslotte kreeg hij het eerste exemplaar van de schoolkrant aangeboden die
deze keer geheel in het teken stond van de afscheidnemende meest Tjooitink.
Uiteraard ontbraken de nodige cadeaus en bloemen niet aan deze zeer
geslaagde middag.
MIDDELHARNIS
Op de leeftijd van 62 jaar is op woensdag
1 maart overleden ds. J. Goumare, gere
formeerd emeritus predikant te Amers
foort.
Jan Goumare, die 21 oktober 1926 in
Middelhamis werd geboren, werd op 22
juli 1951 in Grijpskerke in het ambt
bevestigd. In 1956 ging hij naar Hilver
sum en in 1961 deed hij intrede in
Almelo. Vervolgens verbond hij zich in
1965 aan de kerk van Naarden. Hij werd
toen staffunktionaris bij het Centmm
voor het Gereformeerd Jeugdwerk. Vier
jaar later werd hij benoemd tot studiese-
kretaris bij de Protestants Geestelijke
Verzorging van de Landmacht. Als
zodanig deed hij op 1 januari 1975
intrede in de kerk van Amersfoort. Op 1
september 1982 werd hem leeftijdsont
slag verleend.
Ds. Goumare sprak meermalen voor de
NCRV-radio en was tot zijn dood lid
van de redaktie van het Centraal
Weekblad.
Cursus Geestelijke Vorming
op D.V. maandag 13 maart 1989 hoopt
ds. W. van Gorsel uit Schoonhoven te
spreken over „Het gebed". Aanvang
19.45 uur.
Plaats: Herv. verenigingsgebouw „De
Hoeksteen", Ring te Middelharnis. Alle
cursisten worden deze laatste cursus
avond weer hartelijk uitgenodigd aan
wezig te zijn.
Bij DES'85 wordt ook dit jaar het jaar
lijks terugkerende A.M.R.O. jeugdten-
nistournooi gehouden. Max. leeftijd tot
15 jaar. Dit tournooi wordt dit jaar
gehouden op maandag 13 maart in
sportkomplex „de Staver". Er kunnen
maximaal 24 deelnemers meedoen.
Aanvang tournooi kwart voor 7 (zaal
open en inschrijven half 7).
U kunt zich natuurlijk van tevoren
opgeven, want vol is vol. Inschrijfgeld
voor niet-leden 2,- voor leden 1,50.
Opgeven bij:
1. G. Vinke, Kluut 1, Sommelsdijk,
tel. 01870-4312.
2. H. van Oudenaren, Dijkstraat 12,
Sommelsdijk, tel. 01870-6660.
Ook voor verdere informatie kunt u
terecht op bovenstaande adressen.
Rectificatie
In onderstaand bericht, geplaatst in het
j.l. vrijdagnummer, is een storende fout
geslopen betreffende de toegangsprijs.
Voor de goede orde geven wij daarom
nogmaals de juiste tekst weer.
Voorjaarsconcert
„Deo Cantemus" in De Doelen
Op vrijdag 21 april a.s. hoopt het Chr.
Gemengd Koor „Deo Cantemus" o.l.v.
Arie Pronk weer een Voorjaarsconcert
in De Doelen te Rotterdam te geven,
m.m.v. de organist Jan van Weelden, de
pianist Loek van der Leeden en solisti
sche begeleiding. Aanvang 20.00 uur.
Kaarten a 16,- incl. programmaboekje
en garderobe, kunt u schriftelijk bestel
len bij het secretariaat, p/a Hyacinth-
straat 14, 3261 XD Oud Beyeriand, of
telefonisch bij de heer M. Jongste, tel.
010-4709148.
Op D.V. vrijdag 10 maart wordt er door
het distrikt Flakkee van de Jeugdbond
van de Ger. Gemeenten een bijeen
komst gehouden in het verenigingsge
bouw van de Ger. Gemeente te Mid
delhamis.
De spreker voor deze avond is de heer B.
Stolk, rektor van de reformatorische
scholengemeenschap „Jacobus Revius"
te Rotterdam. Het onderwerp is „Herken
je de tekenen van de eindtijd?"
Gezien het onderwerp verwachten we
naast +16 jongeren ook vele oudere
belangstellenden. Ouders, toont uw be
langstelling voor het jeugdwerk door uw
aanwezigheid. U bent van harte wel
kom!!
De bijeenkomst vangt aan om kwart
voor acht.
STELLENDAM
Oud papier
Op zaterdag 11 maart wordt door de
financiële commissie van het open
Herv. Jeugdwerk weer oud papier opge
haald. Wij beginnen om 8.30 uur op de
Molenkade en zo vervolgens om 9.00
uur in de Nieuweweg en Eendrachtsweg.
Zet u uw oud papier tijdig en gebun
deld gereed?!
De heer Feller, orthopedisch schoentechni-
cus van de Bunnies, zal gratis en vrijblij
vend controleren of de schoen van Uw kind
nog past.
Hij zal U graag adviezen verstrekken over
eventueel aan te schaffen kinderschoenen,
want passende schoenen kopen is nu een
maal geen kinderspel.
Bunnies helpt U hierbij door middel van
een aangepaste voetkorrektie.
Volwassenen met voetproblemen zijn ook
van harte welkom.
Bunnies jeugdschoencn
munten uit in mode, pasvorm en
hoogwaardige l<waiiteit.
Ze zijn er in vijf wijdtematen.
Ons vakkundig advies
vergemakkelijkt uw keus uit de
nieuwe collectie.
Ifocfe en pasvorm voet aan voet.
Weststraat 10 OUDDORP Telefoon 01878-1544
Het eerste damesteam van Intermezzo
verloor afgelopen zaterdag met 3-2 van
KeyzerA''.
Een fanatieke start van Dames 1, samen
met aanvallend spel en meoilijke servi
ces, leidde tot een goed resultaat in het
begin van de wedstrijd. Door de setstan
den 16-14 en 15-10 stonden de dames al
snel voor met 2-0 in sets.
Intermezzo was niet in staat verder te
gaan. Het spel werd slechter en de aan
val stagneerde.
KeyzerA^ nam het initiatief over en won
de volgende twee sets. De vijfde set
moest de winnaar bekend maken. Inter
mezzo kwam niet meer terug in hun spel
en verloor uiteindelijk met 7-15 de set
en wedstrijd.
Overige uitslagen:
Minimix - Delta 11 -3
Jongens Cl - Ibis 13-0
Meisjes Al - Drieslag 11 - 3
Meisjes B2 - Ibis 10-3
Meisjes C2 - Vovero 12 - 2
Jongens Al - MVC 13 - 1
Meisjes Cl - Ibis 13-0
Heren 2 - Ibis 21 - 3
Dames 3 - Ibis 20-3
Heren 1 - HJPV 10 - 3
Dames 2 - Ibis 12-2
Dames 4 - HJPV 50-3
Voorpret
<y
Niet iedere auto kan iedere caravan trekken
Trekkracht
4-WD
Stroomlijn
Vroege vogels
genieten meer
Door de zachte winters van de laatste twee jaar neigen fervente
caravanners ertoe de start van liet caravan-seizoen te vervroegen. Op
zonnige weekends in maart kom je onderweg al diverse caravans
tegen met uitgeslapen mensen aan boord, die alle andere caravanners
te slim af zijn. Deze vroege vogels genieten nu al; ze genieten langer
en meer dan de caravanners, die hun chalet-op-wielen alleen in de
vakantieperiodes gebruiken. Misschien zijn deze "voorlopers" bezig
aan een proefweekend om te kijken of alles nog functioneert en of ze
niks zijn vergeten. Evengoed kunnen ze al op weg zijn om te gaan
genieten van een rustige voorjaarsvakantie, in ieder geval stralen de
vroege vogels al volop de voorpret uit van alles wat caravannen zo
leuk maakt.
Eerlijkheidshalve zullen zij toegeven
dat caravannen in het voorjaar niet
allemaal rozengeur en maneschijn is.
Nog niet alle campings hebben gast
vrij hun poorten geopend. Bovendien
kunnen frisse avonden en kille
nachten nog wel eens voor wat kip-
pevel zorgen. Maar gelukkig hebben
veel moderne caravans een kachel of
ringverwarming zodat het binnen
best behaaglijk is.
Anderzijds levert de voorpret en de
eigenlijke voorjaarsvakantie een sca
la aan nieuwe ervaringen op. Het is
nog stil op de weg, er zijn weinig
files en op de Duitse Autobahnen
hoeven de caravanners niet in de
ganzepas heuvel-op, heuvel-af te rij
den. Veel campings ten zuiden van
de Alpen zijn al vanaf Pasen open.
Doordat het overal nog vrij rustig is,
word je als eerste geholpen. Sterker
nog, op sommige campings word je
begroet als de eerste zwaluw die de
nieuwe zomer aankondigt. Op de
kampeerterreinen is het nog lekker
rustig; er is plaats genoeg en weinig
geluidsoverlast. Soms hebben de
eerste caravanners van het nieuwe
seizoen zelfs het rijk alleen. In ieder
geval kunnen deze lente-pioniers de
beste plek uitzoeken. Liefhebbers van
rust en ruimte komen volop aan hun
trekken. En de prijzen liggen in het
voorjaar 'n stuk lager dan in het
hoogseizoen. Kortom, lekker weg in
het voorseizoen met de eigen cara
van kunnen we iedereen warm aan
bevelen.
O
Om het belang van goed caravanonderhoud te benadrukken, introdu
ceerde de BOVAG-afdeling caravanbedrijven in 1983 de BOVAG-jaar-
sticker. De BOVAG meent dat, om veilig te kunnen caravannen,
minstens eens per jaar een onderhouds(controle)beurt van de caravan
nodig is.
Voor de circa tweehonderd leden-caravanbedrijven heeft de BOVAG
een onderhoudsrapport opgesteld, waarbij de caravan op ruim zestig
punten wordt nagekeken. Nagelopen worden onderstel, carrosserie,
gas en elektriciteit en accessoires.
De erkende caravan-specialist be
schuit over allerlei technische
hulpmiddelen om de caravan op
timaal te kunnen nakijken.
Na deze controle op vijf hoofdgroe
pen kan de vakman precies vertellen
wat er moet gebeuren. Als men de
geconstateerde euvels door het
BOVAG-caravanbedrijf zelf laat ver
helpen, geldt automatisch drie maan
den garantie op uitgevoerde repara
ties. Bij een eventueel geschil kan
de caravanner een beroep doen op
BOVAG-bemiddeling.
Is de caravan helemaal volgens de
controlevoorschriften nagelopen en
accoord bevonden door het BOVAG-
caravanbedrijf, dan krijgt hij een stic
ker met een jaartal (nu 1989) opge
plakt. De sticker vermeldt: „Ik word
onderhouden door de caravanvak
man". Zo wordt duidelijk zichtbaar
dat de eigenaar van de caravan ze
kerheid en veiligheid op hoge prijs
stelt.
Wat gezelligheid betreft, doet een caravan nauwelijks onder voor
een woonhuis.
Het voorjaar begon dit jaar al rond Kerstmis. Tijdens de lente-achtige
dagen van de "wintermaanden" voelde menige caravanner de krie
bels in het bloed. De caravan werd al 'ns aan een eerste inspectie
onderworpen en er werden plannen gesmeed voor de komende
voorjaars- en zomerreizen met de caravan.
Als het nog niet is gebeurd, moet u nu toch echt uw caravan, camper
of vouwwagen uit de winterstalling halen. En laat hem voor het
naderende seizoen in orde maken. Natuurlijk kunt u diverse zaken zelf
doen, zoals het schoonmaken. Maar een gespecialiseerd caravanbe-
drijf is het aangewezen adres voor de algemene controle en het grote
onderhoud.
"Stilstand is achteruitgang" luidt een
bekend gezegde, dat zeker op de
caravan, vouwwagen of camper van
toepassing is. Daarom is een goede
voorjaarsbeurt een eerste vereiste
zodra het mobiele vakantiehuis uit
zijn winterslaap ontwaakt. Ook de
administratieve bescheiden, zoals het
aanvullingsblad bij het (auto)kente-
kenbewijs, dienen gecheckt. Een
proefrit met een bepakte en bezakte
caravan is verplichte kost om na te
gaan of de caravan puik in orde is.
Inspecties door politiekorpsen heb
ben de laatste jaren aangetoond, dat
veel caravanners erg licht denken
over de mate en frequentie van het
caravanonderhoud. Terwijl ze er ken
nelijk toch op rekenen, dat de cara
van probleemloos zijn zware taak
verricht.
Na het ophalen van de caravan, cam
per of vouwwagen uit de winterstal
ling is een goede schoonmaakbeurt
het eerste dat moet gebeuren. Sim
pelweg wassen en regelmatig in de
was zetten vormt het beste onder
houd voor de opbouw van de cara
van.
Bij het erkende caravanbedrijf kan
men beter dan waar ook zorgen voor
de smering en eventueel bijstellen
van de oplooprem. Daar worden te
vens de banden, lagers, reminstalla-
tie, uitdraaisteunen en dergelijke ge
controleerd.
Trouwens, ook de inspectie van gas-
aansluitingen, elektra, kachels, koel
kasten en watervoorzieningen kunt u
beter door de vakman laten uitvoe
ren. Wacht niet met de voorjaars
schoonmaak tot iedereen het op zijn
heupen krijgt. Nu kan de vakman
nog extra ruim aandacht aan uw
rijdende vakantieverblijf besteden.
Vast en zeker valt er nog wel iets te
repareren of knutselen aan bergkas-
ten, tafels en keukenindeling. Ook
zijn er volop accessoires en toebeho
ren te koop.
Goed onderhoud kan het vakantie-
plezier en de waarde van uw vakan-
tiehuisje-op-wielen doen stijgen.
De automobielindustrie innoveert er lustig op los: snelle wagens,
zuinige voorwielaandrijvers, lichte, gestroomlijnde auto's; maar aan
het caravantrekken wordt niet altijd gedacht. Het is soms moeilijk om
op verantwoorde wijze een trekhaak aan te brengen. De caravanin
dustrie gaat natuurlijk mee met wat de auto-industrie doet. Caravans
worden lichter gebouwd, krijgen andere kleuren en er wordt aandacht
besteed aan de aërodynamische vormgeving.
Zoals onze financiële armslag de sturen alle auto's wat lichter,
koop van een caravan bepaalt, zo
beïnvloedt de trekauto de keuze van
die caravan. Niet iedere auto kan
iedere caravan trekken. Wie dus toch
Om ook in heuvelachtig gebied
goed te kunnen opschieten, mag
de trekkende auto niet te licht
gemotoriseerd zijn.
bij au
to's met voorwielaandrijving vermin
dert daardoor tevens de "grip" op
het wegdek. Bij auto's met een lange
achteroverbouw ("veel auto" achter
een caravan wil aanhaken, moet op de achteras) neemt dit bezwaar nog
zijn tellen passen. Zodra u een cara
van achter uw auto hangt, is het uw
eigen auto niet meer. Hij stuurt wat
anders, is iets luier en u krijgt meer
dan ooit te maken met "gevoelighe
den" als passerend vrachtverkeer en
rillen in de weg. Vooral bij het rijden
in de bergen mag de caravan niet te
zwaar zijn, anders ontstaan er pro
blemen.
Welke auto is het meest geschikt om
een caravan te trekken? Een beetje
kracht onder de motorkap is een
eerste vereiste. Met een lichte motor
kunt u beter een vouwwagen (lichter,
minder luchtweerstand) nemen dan
een caravan. Nodig is een hoog kop
pel (trekkracht) bij een laag toerental,
terwijl ook het motorvermogen van
belang is. Volgens de ANWB is het
met een "automaat" goed caravan
nen, mits de koppelomvormer van
voldoende koeling verzekerd is.
Hoewel het aantal auto's met achter
wielaandrijving terugloopt, gooien
juist deze als caravantrekker hoge
ogen. Doordat de caravan op het
achterstuk van de auto drukt, worden
de voorwielen iets opgetild. Hierdoor
toe, terwijl er tevens eerder sprake is
van instabiliteit.
Wat tractie op natte, gladde of mod
derige wegen betreft scoren vier-
wielaangedreven auto's het beste re
sultaat. Steeds meer automerken
brengen van hun gewone personen
wagens 4WD-versies op de markt. Bij
de aanschaf van een nieuwe auto
kunnen fervente caravanners zich af
vragen of de paar duizend gulden
meerprijs voor het 4WD-svsteem lo
nend kan zijn. Zo'n 4x4 komt ook 's
winters in de sneeuw beter uit de
voeten dan een tweewiel-aandrijver;
wie dus 's winters de skipistes op
zoekt, heeft er ook dan plezier van.
Op het gebied van stroomlijn probe
ren de autofabrikanten elkaar af tfe
troeven. De ene auto heeft een nog
betere Cw dan de andere. Met een
caravan achter de auto verliest zo'n
gunstige Cw veel waarde. Het gaat
dan om de stroomlijn van de hele
combinatie. De hoge, vaak platte
voorkant van de caravan Is een wind
vanger eerste klas. Gelukkig komen
er steeds meer gestroomlijnde ca
ravans.
De caravan-branche volgt de trends
van de auto-sector. Zo worden de
caravans lichter met vaker een afge
rond front. Toch valt moeilijk te voor
spellen hoe een bepaalde caravan
het "doet" achter deze of gene auto.
Dit kunt u het best uitproberen door
de caravan van uw keuze achter de
trekauto te hangen en een proefrit te
maken, met name over de grote
weg.
Een goede informatiebron is de
ANWB. Daar heeft men door prak-
tijktesten in de loop der jaren een
schat aan ervaring op caravan-ge
bied verzameld.