De soevereiniteit van God Openhuis in Madelinde 1 IJVING M'nhêêr Smit Modehuis „MADELINDE" Politieberichten Opleiding tot cpstumièrfe/coupeuse Tot ziens: Eilanden-Nieuws Extra kerkdiensten Ger. Gemeenten Sven introduceert energiebeheersmethode Gift Anjerfonds aan Sempre-Crescendo Lezing VV „De Putter" Goedereede WJ-CNV helpt jongeren bij het terugvragen van belasting Biz. 2 „EILANDEN NIEUWS' DINSDAG 7 MAART 1989 Boekbespreking: (slot) Arthur W. Pink (overl. 1952) schreef in 1918, nadat hij voor zijn eigen persoon lijk leven de waarde daarvan zo had ervaren, een boek over de soevereiniteit van God. Een boek waarvan de inhoud diep wortelt in de waarheid van de Schrift en dat ook onweerlegbaar aan toont; een boek dat geestelijk-praktikaal van intentie is, gericht op de praktische toepassing op onszelf Elke waarheid die ons in Gods Woord is geopenbaard, is niet alleen om ons aan gaande iets in te lichten, maar ook om ons tot iets op te wekken. De Bijbel is ons niet gegeven om doelloze nieuwsgierigheid te bevredigen, maar om onze zielen te bou wen. De soevereiniteit van God is iets meer dan een abstract principe dat het redelijke van het Goddelijke bestuur uitlegt. Zij is bedoeld als een motief om God te vrezen, zij is ons bekend gemaakt ter bevordering van een rechtvaardig leven, zij is geopenbaard om onze opstandige harten tot onderwer ping te brengen. Een ware erkenning van Gods soevereiniteit vernedert, zoals niets anders zal of kan vernederen, en brengt het hartin nederige onderwerping aan God. Zij zorgt ervoor dat wij onze eigenwilligheid opgeven en dat wij er lust in krijgen de God delijke wil te betrachten en te doen. In dat spoor wilde ook Pink met zijn boekje gaan. Niet een aanzet tot spitsvondige dis cussies bedoelde hij ermee, maar een aan drang tot Godsvreze en waarachtig geloof. Het gaat immers niet om een onbelangrijk facet van de christelijke leer maar om de hoeksteen ervan. De leer van Gods soeverei niteit ligt ten grondslag aan de christelijke godgeleerdheid. In belangrijkheid wordt ze misschien alleen overtroffen door die van de Goddelijke inspiratie van de Heilige Schrift. Het gaat hier om niets minder dan de God heid van God. Om het met Pink te zeggen: „De titel van dit boek geeft het karakter en het wezen aan van Hem aan Wiens welbe hagen wordt voldaan en wiens wil wordt uitgevoerd. De soevereiniteit van God te erkennen is daarom in waarheid zien op de Soeverein Zelf. Het is een komen in de tegenwoordigheid van de verheven Majes teit in den Hoge". Deze leer is dan ook - zo schrijft hij elders - het zwaartepunt in het stelsel van de christelijke waarheid, de zon waaromheen alle kleinere hemellichamen zijn gegroepeerd, het koord waaraan alle andere leerstellingen zijn geregen als zo vele parels dat hen op hun plaats houdt en een heid geeft. Zij is de loodlijn waarmee elke belijdenis moet worden beproefd, de weeg schaal waarop elk menselijk dogma moet worden gewogen. Zij is bedoeld als het werp-anker voor onze zielen temidden van de stormen van het leven. Eenzijdig Pink was zich bewust van de eenzijdige inhoud van zijn boekje. Het handelt namelijk over één kant van de waarheid, de Goddelijke soevereiniteit, met voor bijgaan van die andere zijde, de mense lijke verantwoordelijkheid. Het zal hem best verweten zijn. Toch deed hij het welbewust en doelgericht. Immers - hij trachtte op deze wijze juist het even wicht te dienen. De bijbelse nadruk op Gods vrijmacht werd destijds en wordt nog door velen verwaarloosd. Pink had het dodelijk gevaar van het godsdienstig activisme aan den lijve ervaren. En is er niet nóg een godsdienst die Schriftge trouw schijnt maar die de heilige God afhankelijk maakt van het menselijk kiezen-voor-Hem?! Wie zijt gij, o mens.... Pink geeft toe dat het volkomen juist is aan te dringen op de verantwoor delijkheid van de mens, maar - zo vraagt hij - hoe zit het met God? Heeft Hij geen eisen, geen rechten? De Godde lijke kant, de primaire!, is al te zeer gekleineerd, zo niet uitgesloten. Daar om dit boek met dit accent. Trouwens, wat de prediker moet doorgeven, is toch niet wat zijn mensen het liefst willen horen, maar wat zij het hardst nodig hebben. Dat wil zeggen: die aspekten van de waarheid waarmee ze het minst bekend zijn of die ze het minst vertonen in hun wandel. De predi ker moet zich niet richten naar de smaak van zijn mensen maar naar hun nood! Toch is dit niet de enige bedenking tegen een scherpe prediking van Gods soeve reiniteit. Pink brengt er in zijn boek nog meer te berde. Zo bijvoorbeeld het ver wijt dat deze leer de mens tot wanhoop zal drijven. Immers, deze prediking legt de bijl aan de wortel van de boom-van- het-zelfdoen. „Het is niet desgenen die wil, noch desgenen die loopt maar des ontfermenden Gods". Het zij zo, aldus de reactie van Pink. Het is juist mijn bedoeling dat de zondaar gaat wanho pen aan de mogelijkheden van zichzelf Dan namelijk eerst zal hij vallen in de armen van soevereine genade. Daarbij geeft de schrijver een persoonlijke getui genis, ondervonden gedurende zijn ambtsbediening, dat de preken die hij over de menselijke verdorvenheid heeft gehouden, over de hulpeloosheid van de zondaar om zelf iets te doen en dat de zaligheid van de ziel alleen op Gods genade rust, het meest gebruikt en geze gend zijn in de redding van verlorenen. En hij voegt er met stelligheid aan toe dat een gevoel van uiterste hulpeloos heid het eerste vereiste van elke ware bekering is. Er is geen zaligheid voor enige ziel totdat deze van zichzelf afziet en uitziet naar iets, ja, naar Iemand, bui ten zichzelf Machteloos Maar - zo luidt een volgende tegenwer ping: Als God niet alleen de zaligheid van de Zijnen te voren verordineerd heeft, maar ook de goede werken waarin zij moeten wandelen, welke prikkel is er dan nog om naar een godzalige levens wandel te streven? En ook deze: Als God het aantal van hen die zalig zullen worden bepaald heeft, en de anderen vaten des tooms zijn, voor het verderf toebereid, welke aanmoediging hebben we dan om het Evangelie aan de verlorenen te predi ken? Met andere woorden: waar maken we ons druk om als alles tevoren toch al vast ligt? DAMES- MOOE MADELINDE Op vrijdag 10 en zaterdag 11 maart houden wij openhuis. Hierbij nodigen wij U uit, een l<ijl<je te komen nemen in onze geheel gemoderniseerde zaak. Onder een drankje en een hapje presenteren mannequins onze voorjaars/zomermode '89. Vrijdag 10 maart van: 14.00 tot 17.00 uur en 19.00 tot 20.30 uur Zaterdag 11 maart van: 10.00 tot 12.00 uur en 14.00 tot 16.30 uur Wij Staan deze dagen geheel tot uw beschikking. Weststraat 6 Ouddorp Tel. 01878-1166 Pink gaat in zijn boekje kort maar wel heel pastoraal en niet minder duidelijk op deze vragen in. Gods gebod zou ons genoeg moeten zijn, zo schrijft hij. God heeft ons bevolen zulks te doen. „Jaag de vrede na! Gij zult liefliebben! Gij zult niet begeren!" De verborgen dingen zijn voor de Heere, maar de geopenbaarde voor ons om die te doen. En met een citaat van Augustinus: „God geeft beve len die wij zelfs niet kunnen uitvoeren, opdat wij mogen weten wat wij van Hem behoren te vragen". Een besef van onze machteloosheid behoort ons te werpen op Hem die alle macht heeft. Hier is het dan waar een uitzicht in en een kijk op Gods soevereiniteit helpt want het openbaart Zijn genoegzaamheid en toont ons onze ongenoegzaamheid. Hetzelfde geldt ten aanzien van de pre diking. Wat is een profijtelijk genees middel van Gods ontmoedigde dienaar, als namelijk al zijn inzet en ijver faalt - telkens weer? Dit: de zekerheid dat Gods voornemen niet kan falen, dat Gods plannen niet kunnen mislopen, dat Gods wil gedaan moet worden. Wij zijn niet aansprakelijk voor de wasdom; Paulus en ApoUos behoeven slechts te planten en nat te maken. Onze zaak - zo lezen we bij Pink - is het Christus te gehoorzamen en het Evangelie te predi ken aan ieder schepsel en het dan aan de Heilige Geest over te laten het Woord toe te passen, in levendmakende kracht bij wie Hij wil, rustend op de zekere beloften des Heeren: „Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen, en die tot Mij komt, zal ik geenszins uitwerpen". Vrucht Welke is dan de juiste houding aan gaande dit hoogst belangrijke leerstuk van Gods soevereiniteit? Pink wijdde ook daaraan nog een hoofdstuk, vol met praktische lessen. Nadat hij gewezen heeft op de voorbeelden van de bijbel- heiligen Job, Jesaja en Daniël, geeft hij een antwoord in vijfvoud. Deze bijbelse leer bevordert een innerlijke houding van vreze Gods. Wie Hem aanschouwt als de soevereinige Majesteit twijfelt niet aan de erkenning dat Hij een God is die gevreesd moet worden. Dat brengt ten tweede met zich mee een bereidheid van onvoorwaardelijke gehoorzaamheid en hartelijke onderwerping. Zo groeit er een houding van volkomen overgave. In de mens die door genade Gods soevereini teit heeft erkend, wordt het morren en de opstand tot zwijgen gebracht. In plaats daarvan is er sprake van een gebroken en verslagen hart, een buigen voor de wil van God, een erkennen dat God vol maakt recht heeft met ons te doen zoals Hij wil. Langs deze weg, dikwijls diepe en onbegrepen wegen, maakt de HEERE plaats voor dankbaarheid en vreugde, voor aanbidding en verwonde ring. De Goddelijke soevereiniteit is niet de soeve reiniteit van een tirannieke despoot, maar het volbrachte welbehagen van Hem die oneindig wijs en goed is! Omdat God onein dig wijs is, kan Hij niet dwalen en omdat Hij oneindig rechtvaardig is, zal Hij geen kwaad doen. Hier is dan de kostbaarheid van deze waarheid. Het loutere feit dat Gods wil onoverwinnelijk en onveranderlijk is, vervult mij met vrees, maar als ik eenmaal besef dat God alleen wil wat goed is. wordt mijn hart ertoe gebracht zich te ver heugen. Geliefden Gods, schept nieuwe moed; de wolken die gij vreest zijn zwaar van regen, overvloed van zegen die geneest. Hoe blind vanuit zichzelf is het men selijk gezicht./Godzelf vertaalt de duis ternis in eind'lijk eeuwig licht. (W. Cowper). N.a.v. Ds. A. W. Pink, Oe soevereiniteit van God. Uitgeverij De Banier der Waarheid, postbus 81004,3000 GA Rotterdam. 152 pag. Prijs 19,90. Middelhamis J. M. J. Kieviet HERKINGEN Ophalen oud papier D.V. morgen (woensdag)avond wordt weer oud papier opgehaald voor de Pr. Joh. Frisoschool. Begonnen wordt om half 6 bij de school. Wilt u het weer tijdig en goed gebundeld gereed zetten s.v.p. Bij voorbaat hartelijk dank. DIRKSLAND heden (dinsdag)avond 7.30 uur ds. J. Koster (Bijbellezing). NIEUWE TONGE heden (dins- dag)avond 7.30 uur ds. M. Mondria van Waardenburg. GER. KERKEN (woensdag 8 maart, bidstond voor gewas en arbeid) OUDDORP 18.30 uur ds. J. C. van Westenbrugge. MIDDELHARNIS 19.30 uur ds. W. J. v.d. Hoek. STAD aan 't HARINGVLIET 19.00 uur ds. P. Rozeboom. Voor niet meer dan 35 gulden per jaar greep krijgen op de verwarmingskosten in kantoor- of schoolgebouw. Dat kan sinds vandaag door een abonnement te nemen op de Sven-WarmteWijzer. De abonnee krijgt van Sven (Stichting Voorlichting Energiebesparing Neder land) voor dat bedrag iedere maand een overzicht met daarop aangegeven wat per dag het gasverbruik in het gebouw had mogen zijn. In het overzicht is reke ning gehouden met de buitentempera- mur, zon- en feestdagen, vakanties (voor schoolgebouwen) en andere door de abonnee van te voren opgegeven om standigheden die bepalend zijn voor het gasverbruik voor de verwarming. De abonnee kan zo snel berekenen of in het gebouw meer of minder is verbruikt dan het zelf gekozen streefverbruik. Sven introduceerde deze energiebe heersmethode tijdens de Nationale On derwijs Tentoonstelling (NOT), die tot en met 4 maart in het Utrechtse Jaar- beurskomplex werd gehouden. De in- troduktie vond daarom tijdens de NOT plaats omdat vooral voor scholen met hun vaste vakantieperioden deze me thode bijzonder goed kan worden toege past. Maar ook in gebouwen van ge meentelijke en provinciale diensten, de bejaardenzorg en de maatschappelijke dienstverlening is de Sven-Warmte Wijzer goed toepasbaar. De kosten 35,- per jaar) zijn snel terugverdiend, dat zal iedereen kunnen beamen die aan bewaking van zijn energiekosten doet. Een abonnement kan worden afgeslo ten bij Sven (postbus 503, 7300 AM Apeldoorn, tel. 055-49.79.11Hier is ook (gratis) een informatieblad over deze beheersmethode beschikbaar. MIDDELHARNIS - SOMMELSDIJK Een dezer dagen ontving de Koninklijke Fanfare Sempre-Crescendo bericht van het Anjerfonds dat zij een gift tegemoet kan zien van 9.250,-. Dit bedrag komt ten gunste van het Uni formfonds 5.000,-) en het instrumen tarium 4.250,-). OUDDORP Op vrijdagavond 10 maart a.s. hoopt dhr. Kuiper uit Rijswijk een lezing te houden over onze vogels, wij nodigen dan ook alle leden en liefhebbers uit om deze interessante avond bij te wonen in Hotel ,Akershoek", Boompjes 1 te Oud dorp. Aanvang 20.00 uur. - Schieten op een kat In de Elve in Stellendam is een kat thuis gekomen met diverse wondjes. Bij onder zoek is gebleken, dat het dier is be schoten met een luchtbuks. Naar de dader wordt een onderzoek ingesteld. - Oorlogstuig Bij de politie werd een projektiel afgege ven, dat zijn ontstaan te danken heeft aan één van de beide wereldoorlogen. De explosievenopruimingsdienst uit Culemborg zal het voorwerp onschade lijk maken. - Vernielingen en diefstallen In een schuurtje aan de Achterweg in Ouddorp werd voor enkele honderden guldens schade aangericht. Men had zakken met veevoer opengetrokken en overgoten met smeerolie. Ook waren een drietal ruitjes stuk geslagen. Op 28 februari werd een bruine heren- fiets, merk Gazelle gestolen op de Schansweg in Ouddorp. Tussen 24 februari en 3 maart werden 60 coniferen en 8 taxusstruiken gestolen op de Klarebeekweg in Ouddorp. - Diefstal opgelost Een 16-jarige jongen uit Ouddorp heeft bekend, dat hij op 7 februari j.l. op de Dorpstienden een toerenteller van een bromfiets had gestolen. - Gestolen auto gevonden In de Stenenbaak in Ouddorp werd een auto aangetroffen die in Rotterdam gestolen bleek te zijn. De Rotterdamse eigenaar had de sleutel in het kontakts- lot laten zitten en daarmee had hij het de dief erg gemakkelijk gemaakt. - Doorrijden na aanrijding Twee bestuurders van personenauto's zijn de afgelopen week doorgereden nadat ze betrokken waren bij een aanrij ding. De eerste maal gebeurde dat op 1 maart in de Hazersweg in Ouddorp. Daar reed een vrouw met een rode auto achteruit tegen een stenen paal. De paal is afgebroken. De tweede aanrijding gebeurde op 3 maart in de Schoolstraat in Stellendam. Daar verleende een Ford Escort geen voorrang aan een vrouw op een fiets. De vrouw liep daardoor schaafwonden en kneuzingen op. Ook werd haar fiets en kleding beschadigd. De dader bleek in inwoner van Goedereede te zijn. Hij beweerde „van niets te weten", maar had wel naar zijn auto gekeken of die geen schade had. Er starteAi^enkort nieuw^rsussen en opleidingen voor hen di^ïiteresse hebben in het zeÏNeren maken en tekenen van kleding. Studie d.mk ^Icertificpten Tursusduur fO InSeMj4:geUy^^ 50, Cursuskosjrcn //l95, weijÊir- 2 uur per week nel. studiemateriaal of 2?) Bij 4/cursuskfosten ijn alle iy^ma\erialen inye|r^p' Inlichtingen en inschrijven: Modevakschool „La Nuance" Jongeren hebben over het algemeen weinig kaas gegeten van belastingzaken. Ze weten niet dat ze belasting kunnen terugvragen. Weten ze het wel, dan is het vaak moeilijk om een belastingformu lier in te vullen. Veel jongeren beginnen er, om die reden, niet eens aan. Daarom geeft WJ- CNV voorlichting over en hulp bij het invullen van een T-biljet. De CNV-jongeren doen dit nu voor de derde keer. Uit de ervaring van vorige jaren blijkt dat de jongerenorganisatie duidelijk in een behoefte voorziet. Velen vroegen de informatiefolder aan en vulden samen met WJ-CNV een T- biljet in. Met het zogeheten T-formulier kan teveel betaalde belasting worden terug gevraagd. En juist jongeren betalen vaak teveel belasting. Waarom? Veel jongeren werken maar een deel van het jaar. Ze hebben een vakantiebaantje of wer ken een paar maanden omdat ze halver wege het jaar van school gekomen zijn, of ze krijgen een paar maanden een RWW-uitkering. Door een T-biljet in te vullen kunnen teveel betaalde loonbelasting (minimaal ƒ201,-) en premies (minimaal ƒ140,-) teruggevraagd worden. Makkelijk is het niet'. Zeker studenten moeten goed opletten. Een deel van hun beurs wordt als inko men beschouwd. WJ-CNV helpt jongeren bij het terug vragen van belasting. De jongerenorganisatie geeft een folder uit met nuttige tips voor het invullen van een T-biljet. Deze is gratis. SOMMELSDIJK Verzilvering R.B.S. op woensdag 8 maart is er gelegenheid tot het verzilveren van R.B.S. systeem en Schilderzegels voor de a.s. feestdagen bij M. Driesse, Prinsesselaan 5, Sommels- dijk (01870-3065) van 6 - 9 uur. - Zware mishandeling Tegen P. B. uit Stellendam is proces verbaal opgemaakt omdat hij een man uit Ouddorp op een ernstige manier mishandelde. In de nacht van zaterdag op zondag kregen de mannen een woor denwisseling omdat de Stellendammer etenswaren op straat gooide. Er ont stond een vechtpartij waarbij de Oud- dorper op straat viel. Terwijl hij op de grond lag gaf de Stellendammer hem een enorme trap tegen het hoofd, waar door het slachtoffer buiten kennis raakte. - Onder invloed er vandoor Om een controle te ontlopen, ging een 20-jarige Ouddorper er met zijn auto vandoor. Na een achtervolging kon hij worden aangehouden. De blaasproef leverde een ademalcoholgehalte op van 480 ug/1. (Maximum toegelaten is 220 ug/1). Oud papier-aktie Dirksland A.S. zaterdag wordt het oud papier en karton bij u opgehaald. U wordt vrien delijk verzocht het voor 9 uur 's morgens gebundeld buiten te plaatsen. Ingezonden: Wat is et toch jammer, dat joe je eige niet êêr bemoeid heit mit et Flakkees. Wel, wel, dan had joe naem oak gestaen op de voorste bladzieje van het boek. In dan hadde m'n inééns een hulp gekrege, die m'n best hadde kanne gebruuke. Och "t is gêên wonder, wiele binne mar op de vazze bluve hange in joe. Joe heit in Friesland geweund in weet ik waer nog méér, mar ik gloave niet, dat je in den lesten tied de opbloei van et dialect heit hellepe bevordere. Jae, je heit geliek, daer staen fouten in et boek, mar staet der oak wat goeds in? Joe was vast bluve kleve an de tael van je eige tied. Ik hoa oak les gehad van de lêêraer Janse Sr. In ik hoa van die man geleerd hoe waerde- vol in klankriek et Flakkees is. In as ik dan hoare, dat in den tied van Jan Knaepe alléén mar goed geschreve wier: hoewel Knaepe zelf een echt goeje verteller was, in je leert dan de verhael- tjes van de mensen noe in de krante, dan merk ik dat veul woorden fonetisch geschreven worre. Is dat jammer? 't Is levende tael, goed gevoeld in weerge geven. Je weet toch wel dat ieder durp z'n eige uutdruksels in woorden had, zo dat je kon hoare, dat een kind uut een vissers- of oare kring kwam. M'n hadde dan voor ielk durp een oare corrector motte hoa. Jae, dat is oak flakkees. Mar wiele hoaq méér compasje mit de schrievers (dat woord ken joe zeker niet?). In die door joe bedochte „menheer Pie- terse" zoekt wel in het Z.W. naer woor den, die messchien noe géênéêns méér bestaen. In joe weet dat meschien wel niet, mar daer bestaen woorden op Flak- kee, die toen niet bekend waere bie de saemenstellers van het boek. In omdat m'n noe hier op 't eiland zuwel uutdruk sels vonde, binne wiele mit dat mate- riaol verder gegaen. Mevr. v.d. Broecke vond et zonde om et daer te laete legge. In zo bin wiele begonne om het woorde- boek an te vullen. Mar joe, joe wil dat m'n bie het ouwe bluve. Nee joe bluuft staen, mar wiele gaen deur mit ons dia lectonderzoek. In daer vuile m'n noe dit boek mee. Ik zou dus mar contact opneme mit mevr. v.d. Broecke-de Man, dan kan je meschien nog hellepe. In krieg joe noe zo'n piene an je oagen as je zo'n dekje ziet staen? Man lieve de flak- keese verhaelen worde geleze, niet al léén hier. Mar ik wete, dat die kranten in boeken in gedichtenbundels deur de mensen in Ammerika in Nieuw Zealand volop geleze worre. Die voele der eige weer vrom op der eige eiland. Mar joe doet niks anders, dan de spelling be- kieke, joe ziet in voelt niet de klank in de groate woordenschat, die Flakkee heit. Ik weet et, ik schrieve oak veul fonetisch in dat vind ik géén gebrek. Wiele eilan ders kenne de klank, in m'n voele de gêêst die der leeft. Je heit een hoap men sen verdriet gedaen, in wdele hoa veul mensen een paer uren plezier gegeve. Dat is dan mien antwoord op je of- breekmethode. Dirksland D. Soldaat-Poortvliet m Bij voldoende deelname ook in Middelharnis directrice: A. Tijl Klipper 2 3262 cv Oud Beijerland Tel. 01860-17786 Dorpsstraat 85 2991 CC Barendrecht Tel. 01806-13586

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1989 | | pagina 2