De soevereiniteit
van God
Openhuis
in Madelinde 1
IJVING
M'nhêêr Smit
Modehuis
„MADELINDE"
Politieberichten
Opleiding tot cpstumièrfe/coupeuse
Tot ziens:
Eilanden-Nieuws
Extra kerkdiensten
Ger. Gemeenten
Sven introduceert
energiebeheersmethode
Gift Anjerfonds
aan Sempre-Crescendo
Lezing VV „De Putter"
Goedereede
WJ-CNV helpt jongeren
bij het terugvragen
van belasting
Biz. 2
„EILANDEN NIEUWS'
DINSDAG 7 MAART 1989
Boekbespreking:
(slot)
Arthur W. Pink (overl. 1952) schreef in
1918, nadat hij voor zijn eigen persoon
lijk leven de waarde daarvan zo had
ervaren, een boek over de soevereiniteit
van God. Een boek waarvan de inhoud
diep wortelt in de waarheid van de
Schrift en dat ook onweerlegbaar aan
toont; een boek dat geestelijk-praktikaal
van intentie is, gericht op de praktische
toepassing op onszelf
Elke waarheid die ons in Gods Woord is
geopenbaard, is niet alleen om ons aan
gaande iets in te lichten, maar ook om ons
tot iets op te wekken. De Bijbel is ons niet
gegeven om doelloze nieuwsgierigheid te
bevredigen, maar om onze zielen te bou
wen. De soevereiniteit van God is iets meer
dan een abstract principe dat het redelijke
van het Goddelijke bestuur uitlegt. Zij is
bedoeld als een motief om God te vrezen, zij
is ons bekend gemaakt ter bevordering van
een rechtvaardig leven, zij is geopenbaard
om onze opstandige harten tot onderwer
ping te brengen. Een ware erkenning van
Gods soevereiniteit vernedert, zoals niets
anders zal of kan vernederen, en brengt het
hartin nederige onderwerping aan God. Zij
zorgt ervoor dat wij onze eigenwilligheid
opgeven en dat wij er lust in krijgen de God
delijke wil te betrachten en te doen.
In dat spoor wilde ook Pink met zijn boekje
gaan. Niet een aanzet tot spitsvondige dis
cussies bedoelde hij ermee, maar een aan
drang tot Godsvreze en waarachtig geloof.
Het gaat immers niet om een onbelangrijk
facet van de christelijke leer maar om de
hoeksteen ervan. De leer van Gods soeverei
niteit ligt ten grondslag aan de christelijke
godgeleerdheid. In belangrijkheid wordt ze
misschien alleen overtroffen door die van de
Goddelijke inspiratie van de Heilige
Schrift.
Het gaat hier om niets minder dan de God
heid van God. Om het met Pink te zeggen:
„De titel van dit boek geeft het karakter en
het wezen aan van Hem aan Wiens welbe
hagen wordt voldaan en wiens wil wordt
uitgevoerd. De soevereiniteit van God te
erkennen is daarom in waarheid zien op de
Soeverein Zelf. Het is een komen in de
tegenwoordigheid van de verheven Majes
teit in den Hoge". Deze leer is dan ook - zo
schrijft hij elders - het zwaartepunt in het
stelsel van de christelijke waarheid, de zon
waaromheen alle kleinere hemellichamen
zijn gegroepeerd, het koord waaraan alle
andere leerstellingen zijn geregen als zo vele
parels dat hen op hun plaats houdt en een
heid geeft. Zij is de loodlijn waarmee elke
belijdenis moet worden beproefd, de weeg
schaal waarop elk menselijk dogma moet
worden gewogen. Zij is bedoeld als het
werp-anker voor onze zielen temidden van
de stormen van het leven.
Eenzijdig
Pink was zich bewust van de eenzijdige
inhoud van zijn boekje. Het handelt
namelijk over één kant van de waarheid,
de Goddelijke soevereiniteit, met voor
bijgaan van die andere zijde, de mense
lijke verantwoordelijkheid. Het zal hem
best verweten zijn. Toch deed hij het
welbewust en doelgericht. Immers - hij
trachtte op deze wijze juist het even
wicht te dienen. De bijbelse nadruk op
Gods vrijmacht werd destijds en wordt
nog door velen verwaarloosd. Pink had
het dodelijk gevaar van het godsdienstig
activisme aan den lijve ervaren. En is er
niet nóg een godsdienst die Schriftge
trouw schijnt maar die de heilige God
afhankelijk maakt van het menselijk
kiezen-voor-Hem?! Wie zijt gij, o
mens.... Pink geeft toe dat het volkomen
juist is aan te dringen op de verantwoor
delijkheid van de mens, maar - zo
vraagt hij - hoe zit het met God? Heeft
Hij geen eisen, geen rechten? De Godde
lijke kant, de primaire!, is al te zeer
gekleineerd, zo niet uitgesloten. Daar
om dit boek met dit accent. Trouwens,
wat de prediker moet doorgeven, is toch niet
wat zijn mensen het liefst willen horen,
maar wat zij het hardst nodig hebben. Dat
wil zeggen: die aspekten van de waarheid
waarmee ze het minst bekend zijn of die ze
het minst vertonen in hun wandel. De predi
ker moet zich niet richten naar de smaak
van zijn mensen maar naar hun nood!
Toch is dit niet de enige bedenking tegen
een scherpe prediking van Gods soeve
reiniteit. Pink brengt er in zijn boek nog
meer te berde. Zo bijvoorbeeld het ver
wijt dat deze leer de mens tot wanhoop
zal drijven. Immers, deze prediking legt
de bijl aan de wortel van de boom-van-
het-zelfdoen. „Het is niet desgenen die
wil, noch desgenen die loopt maar des
ontfermenden Gods". Het zij zo, aldus
de reactie van Pink. Het is juist mijn
bedoeling dat de zondaar gaat wanho
pen aan de mogelijkheden van zichzelf
Dan namelijk eerst zal hij vallen in de
armen van soevereine genade. Daarbij
geeft de schrijver een persoonlijke getui
genis, ondervonden gedurende zijn
ambtsbediening, dat de preken die hij
over de menselijke verdorvenheid heeft
gehouden, over de hulpeloosheid van de
zondaar om zelf iets te doen en dat de
zaligheid van de ziel alleen op Gods
genade rust, het meest gebruikt en geze
gend zijn in de redding van verlorenen.
En hij voegt er met stelligheid aan toe
dat een gevoel van uiterste hulpeloos
heid het eerste vereiste van elke ware
bekering is. Er is geen zaligheid voor
enige ziel totdat deze van zichzelf afziet
en uitziet naar iets, ja, naar Iemand, bui
ten zichzelf
Machteloos
Maar - zo luidt een volgende tegenwer
ping: Als God niet alleen de zaligheid
van de Zijnen te voren verordineerd
heeft, maar ook de goede werken waarin
zij moeten wandelen, welke prikkel is er
dan nog om naar een godzalige levens
wandel te streven?
En ook deze: Als God het aantal van
hen die zalig zullen worden bepaald
heeft, en de anderen vaten des tooms
zijn, voor het verderf toebereid, welke
aanmoediging hebben we dan om het
Evangelie aan de verlorenen te predi
ken? Met andere woorden: waar maken
we ons druk om als alles tevoren toch al
vast ligt?
DAMES- MOOE
MADELINDE
Op vrijdag 10 en zaterdag 11 maart houden wij openhuis.
Hierbij nodigen wij U uit, een l<ijl<je te komen nemen
in onze geheel gemoderniseerde zaak.
Onder een drankje en een hapje presenteren mannequins
onze voorjaars/zomermode '89.
Vrijdag 10 maart van: 14.00 tot 17.00 uur en
19.00 tot 20.30 uur
Zaterdag 11 maart van: 10.00 tot 12.00 uur en
14.00 tot 16.30 uur
Wij Staan deze dagen geheel tot uw beschikking.
Weststraat 6
Ouddorp Tel. 01878-1166
Pink gaat in zijn boekje kort maar wel
heel pastoraal en niet minder duidelijk
op deze vragen in. Gods gebod zou ons
genoeg moeten zijn, zo schrijft hij. God
heeft ons bevolen zulks te doen. „Jaag de
vrede na! Gij zult liefliebben! Gij zult
niet begeren!" De verborgen dingen zijn
voor de Heere, maar de geopenbaarde
voor ons om die te doen. En met een
citaat van Augustinus: „God geeft beve
len die wij zelfs niet kunnen uitvoeren,
opdat wij mogen weten wat wij van Hem
behoren te vragen". Een besef van onze
machteloosheid behoort ons te werpen
op Hem die alle macht heeft. Hier is het
dan waar een uitzicht in en een kijk op
Gods soevereiniteit helpt want het
openbaart Zijn genoegzaamheid en
toont ons onze ongenoegzaamheid.
Hetzelfde geldt ten aanzien van de pre
diking. Wat is een profijtelijk genees
middel van Gods ontmoedigde dienaar,
als namelijk al zijn inzet en ijver faalt -
telkens weer? Dit: de zekerheid dat
Gods voornemen niet kan falen, dat
Gods plannen niet kunnen mislopen,
dat Gods wil gedaan moet worden. Wij
zijn niet aansprakelijk voor de wasdom;
Paulus en ApoUos behoeven slechts te
planten en nat te maken. Onze zaak - zo
lezen we bij Pink - is het Christus te
gehoorzamen en het Evangelie te predi
ken aan ieder schepsel en het dan aan de
Heilige Geest over te laten het Woord
toe te passen, in levendmakende kracht
bij wie Hij wil, rustend op de zekere
beloften des Heeren: „Al wat Mij de
Vader geeft, zal tot Mij komen, en die tot
Mij komt, zal ik geenszins uitwerpen".
Vrucht
Welke is dan de juiste houding aan
gaande dit hoogst belangrijke leerstuk
van Gods soevereiniteit? Pink wijdde
ook daaraan nog een hoofdstuk, vol met
praktische lessen. Nadat hij gewezen
heeft op de voorbeelden van de bijbel-
heiligen Job, Jesaja en Daniël, geeft hij
een antwoord in vijfvoud. Deze bijbelse
leer bevordert een innerlijke houding
van vreze Gods. Wie Hem aanschouwt
als de soevereinige Majesteit twijfelt niet
aan de erkenning dat Hij een God is die
gevreesd moet worden. Dat brengt ten
tweede met zich mee een bereidheid van
onvoorwaardelijke gehoorzaamheid en
hartelijke onderwerping. Zo groeit er een
houding van volkomen overgave. In de
mens die door genade Gods soevereini
teit heeft erkend, wordt het morren en de
opstand tot zwijgen gebracht. In plaats
daarvan is er sprake van een gebroken
en verslagen hart, een buigen voor de wil
van God, een erkennen dat God vol
maakt recht heeft met ons te doen zoals
Hij wil. Langs deze weg, dikwijls diepe
en onbegrepen wegen, maakt de
HEERE plaats voor dankbaarheid en
vreugde, voor aanbidding en verwonde
ring.
De Goddelijke soevereiniteit is niet de soeve
reiniteit van een tirannieke despoot, maar
het volbrachte welbehagen van Hem die
oneindig wijs en goed is! Omdat God onein
dig wijs is, kan Hij niet dwalen en omdat
Hij oneindig rechtvaardig is, zal Hij geen
kwaad doen. Hier is dan de kostbaarheid
van deze waarheid. Het loutere feit dat Gods
wil onoverwinnelijk en onveranderlijk is,
vervult mij met vrees, maar als ik eenmaal
besef dat God alleen wil wat goed is. wordt
mijn hart ertoe gebracht zich te ver
heugen.
Geliefden Gods, schept nieuwe moed;
de wolken die gij vreest zijn zwaar van
regen, overvloed van zegen die geneest.
Hoe blind vanuit zichzelf is het men
selijk gezicht./Godzelf vertaalt de duis
ternis in eind'lijk eeuwig licht.
(W. Cowper).
N.a.v. Ds. A. W. Pink,
Oe soevereiniteit van God.
Uitgeverij De Banier der Waarheid,
postbus 81004,3000 GA Rotterdam.
152 pag. Prijs 19,90.
Middelhamis
J. M. J. Kieviet
HERKINGEN
Ophalen oud papier
D.V. morgen (woensdag)avond wordt
weer oud papier opgehaald voor de Pr.
Joh. Frisoschool. Begonnen wordt om
half 6 bij de school. Wilt u het weer tijdig
en goed gebundeld gereed zetten s.v.p.
Bij voorbaat hartelijk dank.
DIRKSLAND heden (dinsdag)avond
7.30 uur ds. J. Koster (Bijbellezing).
NIEUWE TONGE heden (dins-
dag)avond 7.30 uur ds. M. Mondria
van Waardenburg.
GER. KERKEN (woensdag 8 maart,
bidstond voor gewas en arbeid)
OUDDORP 18.30 uur ds. J. C. van
Westenbrugge.
MIDDELHARNIS 19.30 uur ds. W. J.
v.d. Hoek.
STAD aan 't HARINGVLIET 19.00
uur ds. P. Rozeboom.
Voor niet meer dan 35 gulden per jaar
greep krijgen op de verwarmingskosten
in kantoor- of schoolgebouw. Dat kan
sinds vandaag door een abonnement te
nemen op de Sven-WarmteWijzer. De
abonnee krijgt van Sven (Stichting
Voorlichting Energiebesparing Neder
land) voor dat bedrag iedere maand een
overzicht met daarop aangegeven wat
per dag het gasverbruik in het gebouw
had mogen zijn. In het overzicht is reke
ning gehouden met de buitentempera-
mur, zon- en feestdagen, vakanties (voor
schoolgebouwen) en andere door de
abonnee van te voren opgegeven om
standigheden die bepalend zijn voor het
gasverbruik voor de verwarming. De
abonnee kan zo snel berekenen of in het
gebouw meer of minder is verbruikt dan
het zelf gekozen streefverbruik.
Sven introduceerde deze energiebe
heersmethode tijdens de Nationale On
derwijs Tentoonstelling (NOT), die tot
en met 4 maart in het Utrechtse Jaar-
beurskomplex werd gehouden. De in-
troduktie vond daarom tijdens de NOT
plaats omdat vooral voor scholen met
hun vaste vakantieperioden deze me
thode bijzonder goed kan worden toege
past. Maar ook in gebouwen van ge
meentelijke en provinciale diensten, de
bejaardenzorg en de maatschappelijke
dienstverlening is de Sven-Warmte
Wijzer goed toepasbaar. De kosten
35,- per jaar) zijn snel terugverdiend,
dat zal iedereen kunnen beamen die aan
bewaking van zijn energiekosten doet.
Een abonnement kan worden afgeslo
ten bij Sven (postbus 503, 7300 AM
Apeldoorn, tel. 055-49.79.11Hier is ook
(gratis) een informatieblad over deze
beheersmethode beschikbaar.
MIDDELHARNIS - SOMMELSDIJK
Een dezer dagen ontving de Koninklijke
Fanfare Sempre-Crescendo bericht van
het Anjerfonds dat zij een gift tegemoet
kan zien van 9.250,-.
Dit bedrag komt ten gunste van het Uni
formfonds 5.000,-) en het instrumen
tarium 4.250,-).
OUDDORP
Op vrijdagavond 10 maart a.s. hoopt
dhr. Kuiper uit Rijswijk een lezing te
houden over onze vogels, wij nodigen
dan ook alle leden en liefhebbers uit om
deze interessante avond bij te wonen in
Hotel ,Akershoek", Boompjes 1 te Oud
dorp. Aanvang 20.00 uur.
- Schieten op een kat
In de Elve in Stellendam is een kat thuis
gekomen met diverse wondjes. Bij onder
zoek is gebleken, dat het dier is be
schoten met een luchtbuks. Naar de
dader wordt een onderzoek ingesteld.
- Oorlogstuig
Bij de politie werd een projektiel afgege
ven, dat zijn ontstaan te danken heeft
aan één van de beide wereldoorlogen.
De explosievenopruimingsdienst uit
Culemborg zal het voorwerp onschade
lijk maken.
- Vernielingen en diefstallen
In een schuurtje aan de Achterweg in
Ouddorp werd voor enkele honderden
guldens schade aangericht. Men had
zakken met veevoer opengetrokken en
overgoten met smeerolie. Ook waren een
drietal ruitjes stuk geslagen.
Op 28 februari werd een bruine heren-
fiets, merk Gazelle gestolen op de
Schansweg in Ouddorp.
Tussen 24 februari en 3 maart werden 60
coniferen en 8 taxusstruiken gestolen op
de Klarebeekweg in Ouddorp.
- Diefstal opgelost
Een 16-jarige jongen uit Ouddorp heeft
bekend, dat hij op 7 februari j.l. op de
Dorpstienden een toerenteller van een
bromfiets had gestolen.
- Gestolen auto gevonden
In de Stenenbaak in Ouddorp werd een
auto aangetroffen die in Rotterdam
gestolen bleek te zijn. De Rotterdamse
eigenaar had de sleutel in het kontakts-
lot laten zitten en daarmee had hij het de
dief erg gemakkelijk gemaakt.
- Doorrijden na aanrijding
Twee bestuurders van personenauto's
zijn de afgelopen week doorgereden
nadat ze betrokken waren bij een aanrij
ding. De eerste maal gebeurde dat op 1
maart in de Hazersweg in Ouddorp.
Daar reed een vrouw met een rode auto
achteruit tegen een stenen paal. De paal
is afgebroken.
De tweede aanrijding gebeurde op 3
maart in de Schoolstraat in Stellendam.
Daar verleende een Ford Escort geen
voorrang aan een vrouw op een fiets. De
vrouw liep daardoor schaafwonden en
kneuzingen op. Ook werd haar fiets en
kleding beschadigd. De dader bleek in
inwoner van Goedereede te zijn. Hij
beweerde „van niets te weten", maar had
wel naar zijn auto gekeken of die geen
schade had.
Er starteAi^enkort nieuw^rsussen en opleidingen voor
hen di^ïiteresse hebben in het zeÏNeren maken en tekenen van
kleding.
Studie d.mk ^Icertificpten
Tursusduur fO
InSeMj4:geUy^^ 50,
Cursuskosjrcn //l95,
weijÊir- 2 uur per week
nel. studiemateriaal
of 2?)
Bij 4/cursuskfosten ijn alle iy^ma\erialen inye|r^p'
Inlichtingen en inschrijven:
Modevakschool
„La Nuance"
Jongeren hebben over het algemeen
weinig kaas gegeten van belastingzaken.
Ze weten niet dat ze belasting kunnen
terugvragen. Weten ze het wel, dan is het
vaak moeilijk om een belastingformu
lier in te vullen.
Veel jongeren beginnen er, om die
reden, niet eens aan. Daarom geeft WJ-
CNV voorlichting over en hulp bij het
invullen van een T-biljet.
De CNV-jongeren doen dit nu voor de
derde keer.
Uit de ervaring van vorige jaren blijkt
dat de jongerenorganisatie duidelijk in
een behoefte voorziet.
Velen vroegen de informatiefolder aan
en vulden samen met WJ-CNV een T-
biljet in.
Met het zogeheten T-formulier kan
teveel betaalde belasting worden terug
gevraagd.
En juist jongeren betalen vaak teveel
belasting.
Waarom?
Veel jongeren werken maar een deel van
het jaar.
Ze hebben een vakantiebaantje of wer
ken een paar maanden omdat ze halver
wege het jaar van school gekomen zijn,
of ze krijgen een paar maanden een
RWW-uitkering.
Door een T-biljet in te vullen kunnen
teveel betaalde loonbelasting (minimaal
ƒ201,-) en premies (minimaal ƒ140,-)
teruggevraagd worden. Makkelijk is
het niet'.
Zeker studenten moeten goed opletten.
Een deel van hun beurs wordt als inko
men beschouwd.
WJ-CNV helpt jongeren bij het terug
vragen van belasting.
De jongerenorganisatie geeft een folder
uit met nuttige tips voor het invullen van
een T-biljet. Deze is gratis.
SOMMELSDIJK
Verzilvering R.B.S.
op woensdag 8 maart is er gelegenheid
tot het verzilveren van R.B.S. systeem en
Schilderzegels voor de a.s. feestdagen bij
M. Driesse, Prinsesselaan 5, Sommels-
dijk (01870-3065) van 6 - 9 uur.
- Zware mishandeling
Tegen P. B. uit Stellendam is proces
verbaal opgemaakt omdat hij een man
uit Ouddorp op een ernstige manier
mishandelde. In de nacht van zaterdag
op zondag kregen de mannen een woor
denwisseling omdat de Stellendammer
etenswaren op straat gooide. Er ont
stond een vechtpartij waarbij de Oud-
dorper op straat viel. Terwijl hij op de
grond lag gaf de Stellendammer hem
een enorme trap tegen het hoofd, waar
door het slachtoffer buiten kennis
raakte.
- Onder invloed er vandoor
Om een controle te ontlopen, ging een
20-jarige Ouddorper er met zijn auto
vandoor. Na een achtervolging kon hij
worden aangehouden. De blaasproef
leverde een ademalcoholgehalte op van
480 ug/1.
(Maximum toegelaten is 220 ug/1).
Oud papier-aktie Dirksland
A.S. zaterdag wordt het oud papier en
karton bij u opgehaald. U wordt vrien
delijk verzocht het voor 9 uur 's morgens
gebundeld buiten te plaatsen.
Ingezonden:
Wat is et toch jammer, dat joe je eige niet
êêr bemoeid heit mit et Flakkees. Wel,
wel, dan had joe naem oak gestaen op de
voorste bladzieje van het boek. In dan
hadde m'n inééns een hulp gekrege, die
m'n best hadde kanne gebruuke. Och "t
is gêên wonder, wiele binne mar op de
vazze bluve hange in joe. Joe heit in
Friesland geweund in weet ik waer nog
méér, mar ik gloave niet, dat je in den
lesten tied de opbloei van et dialect heit
hellepe bevordere. Jae, je heit geliek,
daer staen fouten in et boek, mar staet
der oak wat goeds in? Joe was vast bluve
kleve an de tael van je eige tied. Ik hoa
oak les gehad van de lêêraer Janse Sr. In
ik hoa van die man geleerd hoe waerde-
vol in klankriek et Flakkees is.
In as ik dan hoare, dat in den tied van
Jan Knaepe alléén mar goed geschreve
wier: hoewel Knaepe zelf een echt goeje
verteller was, in je leert dan de verhael-
tjes van de mensen noe in de krante, dan
merk ik dat veul woorden fonetisch
geschreven worre. Is dat jammer? 't Is
levende tael, goed gevoeld in weerge
geven.
Je weet toch wel dat ieder durp z'n eige
uutdruksels in woorden had, zo dat je
kon hoare, dat een kind uut een vissers-
of oare kring kwam. M'n hadde dan
voor ielk durp een oare corrector motte
hoa. Jae, dat is oak flakkees. Mar wiele
hoaq méér compasje mit de schrievers
(dat woord ken joe zeker niet?).
In die door joe bedochte „menheer Pie-
terse" zoekt wel in het Z.W. naer woor
den, die messchien noe géênéêns méér
bestaen. In joe weet dat meschien wel
niet, mar daer bestaen woorden op Flak-
kee, die toen niet bekend waere bie de
saemenstellers van het boek. In omdat
m'n noe hier op 't eiland zuwel uutdruk
sels vonde, binne wiele mit dat mate-
riaol verder gegaen. Mevr. v.d. Broecke
vond et zonde om et daer te laete legge.
In zo bin wiele begonne om het woorde-
boek an te vullen. Mar joe, joe wil dat
m'n bie het ouwe bluve. Nee joe bluuft
staen, mar wiele gaen deur mit ons dia
lectonderzoek. In daer vuile m'n noe dit
boek mee. Ik zou dus mar contact
opneme mit mevr. v.d. Broecke-de Man,
dan kan je meschien nog hellepe. In
krieg joe noe zo'n piene an je oagen as je
zo'n dekje ziet staen? Man lieve de flak-
keese verhaelen worde geleze, niet al
léén hier. Mar ik wete, dat die kranten in
boeken in gedichtenbundels deur de
mensen in Ammerika in Nieuw Zealand
volop geleze worre. Die voele der eige
weer vrom op der eige eiland. Mar joe
doet niks anders, dan de spelling be-
kieke, joe ziet in voelt niet de klank in de
groate woordenschat, die Flakkee heit.
Ik weet et, ik schrieve oak veul fonetisch
in dat vind ik géén gebrek. Wiele eilan
ders kenne de klank, in m'n voele de
gêêst die der leeft. Je heit een hoap men
sen verdriet gedaen, in wdele hoa veul
mensen een paer uren plezier gegeve.
Dat is dan mien antwoord op je of-
breekmethode.
Dirksland D. Soldaat-Poortvliet
m
Bij voldoende deelname
ook in Middelharnis
directrice: A. Tijl
Klipper 2
3262 cv Oud Beijerland
Tel. 01860-17786
Dorpsstraat 85
2991 CC Barendrecht
Tel. 01806-13586