ElUVtlDEtl-niEUWS 2i Overdenking Etsen van Warner Kleyn Reünie OVW'ers uit de Heilige Schrift Kettlng- formulieren BIIVGO Fa. B. van Eek Zn. KMElJTiMBOKRTJïS •c HET KIJKVENSTER II II Wij verzorgen ze voor u. drukkerij kranse bv SSN OUDE BAARS ZWART-WIT ZILVSn MISLUKTE BOERENMEISJES MUZIEKISOIATIE KNOFLOOK VERVANGEN 01870- 4844 veel en snelle verkopen! De lijdensweg van Christus BIJ DIE MOLEN TE WAPEN MUNT MET OLIFANT? ACACIA-ZADEN de juiste Qj] taxatie... nvmI Makelaar Tamboer Jeugdwerk Nieuwe Tonge VERVOLGVERHAAL 2e Blad VRIJDAG 3 MAART 1989 No. 5780 blik op kerk en samenleving - De zaak-Ede - Een opvallende uitspraak Is het in Nederland zo ver gekomen dat de rechter een predikant kan straffen om wat hij in een kerkdienst gezegd of gebeden heeft? Die vraag is aktueel geworden door het kort geding tegen de kerkeraad van de Christehjke Gerefor meerde Kerk en zijn predikant, ds. J. van Amstel, te Ede. Enkele eeuwen geleden kwamen zulke dingen trouwens ook wel voor. Ten tijde van de Republiek, toen Kerk en Staat nauw verbonden waren, durfden de pre dikanten van de kansel af weleens din gen zeggen die de plaatselijke of de gewestelijke overheid niet aangenaam waren. Met het gevolg dat Hun Weleer waarden soms op het matje werden geroepen bij de Edelachtbare of Hoog- mogende Heren. In vele gevallen liep het met een sisser af, maar het kon ook gebeuren dat de overheid de dienaren van het Woord monddood maakte. Het is bijbels en reformatorisch dat „konin gen voedsterheren der kerk" zijn, maar de schaduwzijde is dat overheidsperso- nen zich een te grote macht in kerkelijke zaken aanmatigden.... Sinds de schei ding van de Kerk en Staat in 1795 beho ren die toestanden tot het verleden. De overheid oefent geen tucht meer uit op interne kerkelijke uitspraken. Maar nu dan het geval-Ede. Een doop- lid van genoemde gemeente had de uit- drukkehjke wens te kennen gegeven als WARNER KLEYN is geen onbekende op „het eiland". Hij kreeg zijn opleiding aan de Rotterdamse Kunstakademie en de Koninklijke Akademie voor Beel dende Kunsten in Den Haag in de periode 1958 tot 1964. In Den Haag behaalde hij zijn Ie graads bevoegdheid voor tekenen en kunstge schiedenis, terwijl hij zich in Rotterdam op 3-dimensionaal gebied verder be kwaamde. Vooral op dit laatste terrein verwierf hij bekendheid op Goeree-Overflakkee. Vele opdrachten in keramiek, staal, brons en aluminium heeft hij uitge voerd. Zijn opdrachtgevers waren be drijven, partikulieren en instellingen w.o. de Rijksscholengemeenschap en de Rabobank te Middelhamis. Ook op grafisch en druktechnisch ge bied werd hij gevraagd alsmede voor het maken van landschappen en portretten. Zijn GRAFISCH WERK - zoals hier getoond - kenmerkt zich door ver gaande abstraktie, evenwicht in vorm en contravorm, het gebruik van letterte kens en een heldere kleurstelling. De techniek is een tamelijk onconventio nele toepassing van de etstechniek. Geen enkelvoudige etsplaat maar een samenvoeging van in elkaar passende stukken met tegelijktijdige toepassing van diverse druktechnieken. zodanig te willen worden uitgeschreven. Dat deed der kerkeraad natuurlijk niet zómaar. Tenslotte werd hij ertoe ge dwongen door de advocaat van de betrokkene. De plaatselijke predikant, ds. Van Amstel, maakte dat in de kerk dienst van 25 december vorig jaar aan de gemeente bekend en deed in het open baar voorbede voor hem, die zich aan de gemeente had onttrokken en „zich van Uw Verbond en Woorden niets meer aantrekt". Die zinsnede nu is bij het ex-dooplid in het verkeerde keelgat geschoten. Hij beweert namelijk dat hij wel de kerk als zodanig, maar niet God en Zijn Woord de rug heeft toegekeerd. Vandaar dat hij in een kort geding rectificatie heeft geëist. In zijn uitspraak - op vrijdag 24 februari - heeft de Arnhemse rechter de eis toege wezen. In de praktijk betekent dat, dat ds. Van Amstel en zijn kerkeraad vijftien honderd gulden schadevergoeding moe ten betalen en een rectificatie moeten plaatsen in het kerkblad. Zouden ze in gebreken blijven, dan komt daar nog een dwangsom van tienduizend gul den bovenop.... Hoe ds. Van Amstel en zijn kerkeraad op deze uitspraak zullen reageren is op dit moment nog niet zeker. Althans, in een vraaggesprek voor de E.O. op zater dag 25 februari verklaarde de predikant nog geen beslissing te hebben genomen of hij tegen deze uitspraak in hoger beroep zou gaan. In elk geval is wel duidelijk dal hier een precedent is geschapen. Weliswaar heeft de rechter erkend dat hij zich niet mag en wil mengen in de eredienst. Maar het blijkt wel mogelijk dat uitspraken in een gebed of in een preek achteraf door sancties kunnen worden getroffen. Het zal dus voor de predikanten zaak zijn hun woorden zorgvuldig te kiezen. Maar was zorgvuldigheid altijd al niet geboden, in het spreken tot de gemeente, maar zeker in het spreken tot God? Waarnemer /iSS^ Westdijk 33-56 Middelharnis T^l. 01870-3035-2060 f/Fietsen, brommers, reparatie Aan groeps-exposities heeft Warner Kleyn deelgenomen in Den Haag, Har- lingen, Amsterdam en Bussum. Solo exposities had hij in Vlaardingen, Malaga en eerder in Middelhamis. Een recente ontwikkeling in zijn werk betreft 3-dimensionale lichtarchitec- tuur: plastieken en reliëfs waarin vooral T.L.-licht is verwerkt. De etsen zijn te koop. De prijzen zijn ƒ300,- per stuk of/500,- per serie. De lijsten, zoals getoond, kosten 50,- per stuk. De expositie in de entree en de wacht ruimte van de Fysiotherapie-praktijk van Ph. van den Berg en F. G. Koese aan de Koningin Julianaweg 16 te Middel hamis duurt tot en met 26 mei 1989. De openingstijden zijn: op werkdagen van 9.00 tot 12.00 uur en van 13.00 tot 17,00 uur. Op woendagmiddag is de praktijk ge sloten. Voor meer informatie: 020-906036 en 01870-5097, beide in de avonduren. Voorstraat 13. 3245 BG Sommelsdi|k Tel. 01870-2275. De reüniecommissie van het v.m. O.V.W. Bat. II - 3 Reg. Inf. voorheen gelegerd te Brielle-Oostvoome-Rockanje en later te Assen, organiseert op verzoek weer een reünie. Bij voldoende belangstelling zal deze worden gehouden op vrijdag 21 april in de O.Off.Mess van de Alexanderka- zerne, aan de van Alkemadelaan te 's- Gravenhage. De kosten bedragen 22,50. Na uw aanmelding onder gelijktijdige storting op gironr. 3371967 t.n.v. reünie commissie (C. den Haan) te Oostvoorne, wordt u het definitieve programma toegezonden. U kan zich aanmelden bij Kees den Haan, Fr. van Borselenweg 7, 3233 TG Oostvoorne. Of J. Noordermeer, Obal- laan 11, Oostvoorne. Resp. tel.nrs. 01815-4708 of 2940. Deze vraag- en antwoord-rubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kosteloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Post bus 8, Middelharnis, met in de linker bovenhoek „Vragen-rubriek" vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden ge publiceerd. Weet u, waar dé familienaam Inde Baers vandaan Icomt? Antwoord: Van een voorvader die de herberg „In de Baers" met een vis als uit- hangteken bezat, zoals die bij Koude- kerke op Walcheren, ca 17de eeuw. lic heb van mijn grootouders Indisclie siera den geërfden daar zijn zilveren voorwerpen bij met reliëf waarbij de groeven erg zwart zien. Is dat opzet, of vuil? En hoe krijg ik dat eruit? Antwoord: Die lager gelegen reliëfdelen worden op een aantal Indonesische eilanden door het aanbrengen van hars opzettelijk zwart gemaakt volgens de zg. Niello-bewerking. Sieraden en kunst voorwerpen die op deze wijze van een contrasterend zwart laagje tussen het witte zilver zijn voorzien, kunt u beter niet, of alléén zeer omzichtig bovenop poetsen, omdat u anders die essentiële harslaag beschadigt of verwijdert. En dan is zo'n kunstwerkje opeens effen wit en ééntonig. Betreft het echter zg. Oud hollands zilver met hoog zilvergehalte (ringgit zilver), dan zijn de lager gelegen reliëfdelen vanzelf zwart geworden, doordat zilver van zo'n hoog gehalte niet gepoetst hoeft te worden. Als uw sie raden er nog fraai uitzien is het dus maar beter, ze niet te poetsen. Ik had weer eens klodders gemaakt, dit keer op witte wijn, maar toen wij depot openden bleek de drank niet te genieten! Antwoord: Geen wonder, met witte wijn kunt u ze niet inmaken. Neem nu eens 250 gram gedroogde abrikozen, was die en week ze twee keer 24 uur (in plaats van één nachtje) in 4 dl water met zo'n 300 gram suiker en de schil van een gewassen citroen. Maak een glazen pot met deksel grondig schoon en doe daar de derde dag de geweekte abrikozen met de suikerstroop in en giet er minstens een halve liter brandewijn bij, zodat de vmchten er gehéél onder staan. Reinig ook de gummiring, sluit de pot goed af en laat dan de boerenmeisjes enkele weken op smaak komen, alvorens een glaasje van deze „klodders" te nemen. Aangezien ik muziekinstrurfienten bespeel vraag ik mij af, op welke manier en met welk materiaal ik de éénsteens tussenmuur, die onze woonkamer van het huis van de buren scheidt, kan isoleren om zoveel mogelijk geluidsoverlast te voorkomen. Antwoord: Nu u tóch bezig bent uw huis te verbouwen, zou u eigenlijk in de kel der een afzonderlijk gefundeerde en op zichzelf staande studio moeten bouwen, als gesloten doos met dikke muren en een stel dubbele deuren. In de moderne, veel te zuinige woningbouw is het name lijk vrijwel onmogelijk deze overlast in voldoende mate te beperken. Het geluid van muziekinstrumenten laat zich moei lijk indammen, want er zijn meestal gaten in de muren gemaakt voor de doorvoer van leidingen, en natuurlijk hebben de buren en u de ramen wel eens open. Helaas schrijft u niet hoe de con structie van voor- en achtergevel is. De geluidsgolven planten zich immers niet alleen door een dunne muur, maar ook via de gevels voort. De mogelijkheden om de gehorigheid iets te verminderen variëren van het aanbrengen van eier- kartons tot het plaatsen van een buigs- lappe voorzetwand, die op enkele cm van die muur tussen plafond en vloer geklemd wordt en bijv. bestaat uit paal tjes van 2x3 duim en rachels, afgedekt met gipsplaat. De ruimte daarachter moet worden opgevuld met isolatiema teriaal als glaswol. Deze wand mag ner gens de muur raken. Waar die wand plafond en vloer raakt, moet u een laagje vilt tussenklemmen. Wanneer het resul taat tegenvalt, zult u toch een aannemer of andere expert moeten raadplegen. In mijn kookboek staat voor sommige spe cialegerechten een aantal knoflookteentjes voorgeschreven. Kun je die vervangen door minder penetrante kruiden? Antwoord: Er zijn koks die zweren bij flinke aantallen teentjes. Als u de hoe veelheid te overheersend vindt, of u houdt niet van de smaak, dan is er niets tegen om (veel) minder te gebmiken. U kunt bijvoorbeeld een enkel teentje uit persen, zodat er alleen wat sap in het gerecht komt, of in plaats van knoflook bieslook gebruiken. Dat kunt u heel fijn snijden en na het koken of sudderen met de schuimspaan verwijderen. b.v. n.a.v. Markus 10:32-34 De Heere Jezus ziet met profetische blik de dingen die zullen geschieden. Hij laat dit voor de derde keer duidelijk blijken. Hij schuwt het met Zijn ziel en schuwt deze liefdesarbeid nochtans niet. Hij kiest geen andere weg dan het doornige smartenpad. Hij zal Zichzelf als vrijwil lig offer. Het is de plaats vervanging die wij in Zijn lijdenstocht mogen zien. In de doodsgang is Hij echter niet slechts lijdend, ook leidend. Is dit ons deel dan en in 't geloof? Kom tot de Heere Jezus, opdat gij verzoend moogt worden. De Koning gaat door. Hij weet afkomst en toekomst. In het niet-weten van de toekomende dingen ligt een verzachting van het leed. Stel je voor, datje alles wist. Ook insnijdende en ingrijpende dingen. De Profeet is er volledig mee bekend. Hij verdroeg het kruis, Hij verachtte de schande, voor de vreugde Hem voorge steld. Hij daalt af in bijzonderheden. Hij heeft al eerder gezegd, dat dit moest. Het moeten van de Gezalfde. Alleen te ver klaren vanuit het welbehagen en de eeu wige liefde Gods. Bij God, in Zijn hart ligt de oorsprong van de verzoeningswe- gen het verzoeningswerk. Hij liet Zijn discipelen ook weten, dat het zeker zou gebeuren. Elke fase uit deze lijdensaankondiging belichten en doorlichten zou te ver voe ren. Lees het maar na in de Schriften. We lichten er even één element uit. Zijn Naam. De Zoon des Mensen. Zien we niet een tweetal lijnen samenkomen in deze titel. In de profetieën van Daniël lezen we ervan. Zijn Macht, Zijn Ko- ningsheerlijkheid. Daar maakt Hij zelf gewag van in Marcus 14:62. „En gijlie- den zult de Zoon des Mensen zien zitten ter rechterhand der kracht Gods, en komen met de volken des hemels". Het eindgericht is aan Hem toevertrouwd. Hoe koninklijk heerst Hij in 't lijden, hoe beslist vervolgt Hij Zijn weg. De 2e lijn is, dat de Zoon des Mensen de macht aflegt. Hij is de lijdende Knecht des Heeren. Hij ziet in het Woord der profeten en psalmen Zijn weg en werk profetisch voorzegd. De Schriften zijn Zijn gids. Hij past dit toe op Zichzelf. Daarom vergeet Hij geen door van de smartenkroon. Om te helpen. Zoveel kostte het. De onmetelijke schat van ver geving en eeuwig leven wordt betaald via de duurste prijs: Zijn bloed. Dit verdeelt al ons werk. Al zou ik dit, al had ik zus, al deed ik dat, al dacht ik zo. Het zal ons niet baten. Als ik Hem maar ken en Hij mij. „Ik ben de Zijnen en worde van de Zijnen gekend". Joh. 10:14. Door deze weg is de poort naar het hemelse Jeruzalem open. Hij zal n.l. opstaan. Hij leidt en weidt Zijn kudde als een herder. In het Woord, door de Geest, voor al de pelgrimgan- gers geldt: na lijden overvloedig stof tot verblijden. Door Hem Die ons heeft liefgehad. Goedereede ds. H. Westerhout Kent u het versje „Daar bij die molen Wij kennen daar vier regels van, maar volgens ons zijn er nog meer regels Antwoord: Bedoeld lied „Het plekje bij de molen" werd een volksliedje dank zij Willy Derby, broer van Lou Bandy (ofwel Willem en Lodeijk Dieben). Tekst en muziek zijn van Jan van Laar sr. U kunt het vinden in de bundel „Toen wij van Rotterdam vertrokken" met verza melde liederen uit de 20ste eeuw door Vic van de Reijt. Wij sturen u een fotocopie. Hierbij enkele omschrijvingen van het wapen van de familie Melissant. Daar ik dit heraldisch Frans niet machtig ben, is mijn vraag ofu mij een vertaling van die teksten met afkortingen kunt geven. Antwoord: U verstrekt ons de afbeel ding van het wapenschild van de familie Melissand met een d. Deze is afkomstig uit Orleans in Frankrijk. De kleur van het wapenschild is azuur, d.w.z. hemels blauw, met daar middenin een liggende dwarsbalk van goud met daar boven twee en eronder één traan- of waterdrup pel van zilver (in de tekening wit). De tweede tekst betreft het niet afgebeelde familiewapen van het Rotterdamse ge slacht Melissant (met een t). Dat schild zou in vieren gedeeld zijn, met in het eerste (voor u rechts boven) en in het vierde (voor u links onder) kwartier op een ondergrond van keel (d.w.z. rood) een zilveren molenrad (mogelijk van een watermolen) en in het tweede (voor u links boven) en in het derde kwartier (rechts onder) op het keel (rood) een zil veren kruis. De derde tekst is minder duidelijk, doordat de afbeelding van dat wapen ontbreekt. Het zou doorsneden, dus gedeeld zijn maar hoe staat er niet bij. De delen bevatten op keel een leeuw, en een gouden luipaard op of in een azu ren (hemelsblauwe) chevron en dat kan een band zijn in de vorm van een omge keerde V met wijd uitstaande armen, want 'chevron' is nl. de Franse term voor keper in de heraldiek. Hoe breed die keper is en hoe die in het schild staat, kunnen wij u dus niet vertellen. Wel, dat de balk van keel en gerait is, met drie lij nen van zilver over de afsnijding. Hierbij potloodovertrekjes van een vreemde munt met de kop van een olifant, twee wapenschilden en de tekst „1838 1 mei 1888". Het metaal is brons en de doorsnede 42 mm. Wat voor een muntje is dat? Antwoord: Dank zij uw duidelijke over- trekjes konden we zien, dat dit geen munt is, maar een bronzen gedenkpen ning, die geslagen werd bij het 50-jarig bestaan van de nu al 150-jarige Amster damse dierentuin van het Koninklijk Zoölogisch Genootschap „Natura Artis Magistra" (latijn voor: De natuur is de leermeesteres der kunst). De wapens zijn die van Nederland en van Amster dam. Er zijn honderd jaar geleden heel wat van die penningen geslagen, dus de verzamelwaarde is (helaas) minimaal. Ik wil de snelgroeiende Leucaena leucoce- phala gaan kweken, maar kan nergens het zaad ervoor krijgen. Weet u een adres? Antwoord: Gespecialiseerde zaadhan delaren kunnen het wel leveren. Als u in uw woonplaats echter niet slaagt, kunt u zich wenden tot de firma Van Tubergen, Achterweg Z.33,2161 DXLisse, telefoon 02521-1.90.30. in het doolhof van prijskaartjes Tel. 01870-3477 Op D.V. zaterdag 4 maart worden jullie weer in „Elim" verwacht. Om 8 uur beginnen we dan weer met het Bingo spel. Jullie komen toch ook weer? Het belooft een fijne avond te worden. Ook zijn er weer vele leuke prijzen te winnen. LET OP! Door omstandigheden is er geen jeugdwerk op 18 maart, maar op 2^Het J.W.C. '^)^^.^.^.^.^.^.l^^.l^^.^.l^^.^.l^^.^.^.^.^.l^^.^.^.^.l^>^l^^■^.l^l^l^^■i^^■l^l^l^^.l^^■^.^■>^^■)^^■l^^.^■^■>^l^>^l^^.^^^ BOOR J«« KSAPt NZH. Publikatierecht door de uitgever Bosch en Keuning - Baarn. Overgedragen aan de Ver. Streekmuseum Goeree-Overflakkee, Sommelsdijk. - 40 - „Dat mos vanwege den hiepotheek- houwer".... „En je inboedel.... daar stond toch geen hypotheek op".... „Jae,.... dat is toen inpessant gegaen".... „Dus je ontkent de brand te hebben aange stoken?".... „Netuurlijk, man, mo 'k dat nog zegge!.... Daer is geen haer op m'n hoad dat er over gedocht heit".... „Zo, en heb je geen vermoeden hoe het dan aan gekomen kan zijn?".... „Ikke niet. Me binne aoltoas verzichtig mit vier!".... „Nu, we zullen de zaak verder onderzoeken".... De Burgemeester aarzelde even.... „Ik zie me genoodzaakt om je voorlopig vast te houden.... De aanwijzingen zijn te sterk".... Het klonk als een verontschuldiging. Het viel niet mee om iemand zomaar in een cel te laten opsluiten zonder dat je zekerheid had van zijn schuld. Maar hij moest voorzichtig zijn. 't Was een rare tijd, en als zoiets goed ging, dan stookten ze straks het hele dorp op, daar had Maart Vergeer wel gelijk in. Verschrik rees vader van zijn stoel op. Wat bedoelde de Burgemeester? „Kom", zei de veldwachter, „gae dan mar mee".... „Mar Burgemeester,.... waer is dat noe noadig voor.... ik hawe 't ommers nie gedaen.... Ik bin deur den brand gerinneweerd!".... De Burgemeester haalde achteloos zijn schou ders op. „Zoa waer as God m'n hoart. Burgemeester!".... „De aanwijzingen zijn te sterk. Ik kan je niet op vrije voeten laten. Morgen wordt het onderzoek voortgezet".... Het schemerde voor vaders ogen. Het leek wel of het kamertje met hem op en neer danste. Door een nevel heen zag hij de Burgemeester zitten over zijn papieren gebogen. Ze wilden hem opsluiten in de cel onder de toren als een gemene brandstichter. Maar het zou niet gaan, hij zou zich verzetten. De Burgemeester begon iets voor te lezen maar hij verstond het niet, begreep alleen.... „Zoa waer as d'r een God in den Hemel is", begon hij weer, en er was angst in zijn stem. De Burgemeester keek even op. Hij gaf een gebie dende wenk aan de veldwachter. Die greep vader bij zijn arm beet en voerde hem het kamertje uit.... In de cel was het koud en donker, maar vader voelde het niet. De deur was allang achter hem dichtgeslagen. Hij was alleen. Om hem was de stilte van de nacht. Boven zijn hoofd kreunde de oude toren als de wind met felle vlagen tegen hem aanviel.... Zonder dat hij het zelf wist was vader voor het venster gaan staan. Hij kon er met zijn gezicht net bij. Het was een donkergrijze lichtplek te midden van de zwarte duisternis, die hem omringde. En hij stond daar, zijn handen geklemd om de zware traliën.... Hij staarde naar buiten, maar hij zag niets. Soms sloeg er een zware, natte sneeuwvlok tegen het glas.... dan was het net of er iemand klopte, een enkele driftige slag tegen de ruit.... Een huivering sidderde over zijn lijf. Hij moest ineens denken aan die Zondagmorgen, toen er ook iemand was, die hem klopte.... Zie Ik sta aan de deur en Ik klop.... Maar hij schudde de huivering van zich af, net als toen.... Dit was het einde van alles!.... Ze hadden hem opgesloten als een gemene brandstichter.... En ze zouden hem veroordelen, dat voelde hij, de schijn was tegen hem.... Zijn handen omklemden krampachtig de ijzeren tralies. Hij rukte er aan, woedend, maar ze bewo gen niet. Er kwam een wrange lach om zijn lip pen. Wilde hij de tralies verbreken om te ont vluchten? Wat moest hij met zijn vrijheid doen? Buiten lagen de rokende puinhopen van wat eens zijn trots was geweest! Nu kon hij weer arbeider worden en met een stempelkaart om ondersteu ning gaan bedelen! En weer lachte hij,God!".... Eer dat hij dat doen zou!.... „God!".... Hij schrok er van, dat die naam over zijn lippen kwam. Het klonk vreemd in de lege cel, de muren kaatsten het geluid temg, koud en hard.... En ineens voelde hij het, achter al het gebeuren was God!.... Dat had hij altijd geweten, zo had hij het altijd beleden, maar voor het eerst voelde hij, dat het zo was.... nu zag hij, dat het zo was!.... God had hem zijn moeder gegeven, en zijn vrouw, en zijn kinderen.... God had heel zijn leven gemaakt.... Hij had Maart Vergeer op zijn weg gevoerd, dat was het begin geweest van zijn opgang.... En God had hem langzaam laten groeien, van arbeider tot heel klein kneuterboertje, en van heel klein kneu- terboertje tot een grote kneuterboer, het was een stijgende lijn geweest, en hij zou misschien wel een grote boer geworden zijn als God het gewild had. Maar God had het anders besloten: wat Hij eerst gebouwd had was Hij aan het afbreken gegaan.... Het was een langzame aftakeling geworden, en gisteravond was dat werk voltooid: toen had God de boel in brand gestoken.... Dat had God ook gedaan!.... En hem hier op laten sluiten!.... Wat een leven toch!.... En weer lachte hij, schor en akelig. Ging hij maar dood!.... Dan kon God hem in de hel slingeren en dan was alles uit, alles.... alles.... „God!".... Er werd iets vreemds in hem wakker. Het begon in zijn hart, het hamerde er van.... Het steeg naar boven, heet als vuur, hij beefde, zijn hoofd dui zelde.... Het was een felle haat tegen God, die een uitweg zocht... Hij wrong zijn hand door de nauwe tralies, zijn vel schaafde aan het ruwe ijzer, maar hij voelde het niet.... En terwijl zijn gebalde vuist door het brekende glas stiet siste het van zijn droge lippen: ,A.'je 't dan niet geve wil, dan mo'je 't mar houwe, oor!".... Zijn woede smoorde in een woeste vloek. Hij viel achterover op de stenen vloer.... ELFDE HOOFDSTUK ZE zaten aan tafel. Vader had net gelezen en Huibje stak zijn pijp op. „Daer val wat uut je zak", zei de kleine Marietje. „'t Is niete".... Huibje schudde stellig zijn hoofd, maar hij loerde toch onder tafel met grote, zoe kende ogen. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1989 | | pagina 5