De HaOgte! Hoe't begon De soevereiniteit van God Wie schrijft er mee van en over Flakkee? a) WOONHAVEN STELLENDAM ■p^rSlMjJ^J^ Boekbespreking: >^wtrm Joa oor! Voader heit un broek an! Uutdrukkingen Floaters deur ut dialect Biz. 2 .EILANDEN NIEUWS" VRIJDAG 24 FEBRUARI 1989 (11) Het dorp werd met dit punt verrijkt, toen Klinkerland werd ingedijkt. Want immers, in die tijd pas kwamen de nog bestaande dijken samen. Dat was in vijjiienhonderd vijf. Het was bepaald geen tijdverdrijf, om aan zo'n werk te gaan beginnen. Men trachtte slechts meer land te winnen. Met schuierwagen en een schop; zo wierp men vroeger dijken op! 'n te hoge bloeddruk nooit gemeten! Oud-Herkingen, dat reeds bestond, 1) was een wel zeer omstreden grond. En slechts een zestal jaren later, 2) verdween die polder weer in 't water. Maar met de dijk van Klinkerland, kreeg Herkingen een vast verband, met eerdere bedijkte gronden. 't Werd met een „scenkeldykx" verbonden, aan Dirksland en de Oude Plaat. Het kreeg nog meerder „ruggegraag". Er werd, zo'n dertig jaren later, een dijk gelegd door 't „Klaasjeswater" 3) toen nog „de Bestenwaerd" of 't Breed" wat men uit de annalen weet. 't Was voor „Oud Herken" een verlichting. Men werd in noordelijke richting beschermd door „Sint-Elizabeth Nu kon er alles op gezet de zeedijk beter te versterken. Door 't graven van „verdedigingswerken", 4) ging al 't gedane werk teloor. Want daarop brak de dijk weer door 5) Al ging de zee met stukken strijken, hardnekkig ging men aan 't bedijken. Men kreeg het werk ook weer gedaan; het „Herkens Nieuwland" was ontstaan. Het was dan ook niet zonder reden, dat men de Kaaidijk ging verbreden; met nog een deel der Scharloodijk. Want nood maakt immers vindingrijk! Daarop kon men in vol vertrouwen beginnen aan het dorp te bouwen. En werd ook na verloop van tijd, de bouwerij meer uitgebreid! Men bouwd' angstvallig langs de dijken, dan was er, mocht het nodig blijken, een toevlucht binnen handbereik, te vinden boven op een dijk. Men ging verhogen en verzwaren. 6) om 't geen men won ook te bewaren. Dat is na zware strijd gelukt. Wij leven nu op dat produkt! Hoewel, de tijd sloeg zware wonden; het oude dorpsbeeld werd geschonden, 't Is niet meer wat het is geweest. Maar dat herleeft pas in je geest, (en dat zal iederéén ook blijken) als j oude foto's gaat bekijken! Arjaon van Herken 1) 1483; 2) 1511; 3) 1532; 4) 1576; 5) 1577; 6) 1604. Kan een leer verschrikkelijk en gevaarlijk zijn die aan God Zijn rechtmatige plaats geeft, die Zijn rechten handhaaft, die Zijn genade vergroot, die alle eer aan Hem toebrengt en elke grond van roemen in het schepsel wegneemt? Kan een leer ver schrikkelijk en gevaarlijk zijn die aan de gelovigen in gevaar een besef van veiligheid geeft, die hun in rouw troost versterkt, die in tegenspoed geduld in hen vormt, die uit hen te allen tijd lof oproept? Kan een leer verschrikkelijk en gevaarlijk zijn die ons verzekert van de volkomen overwinning van het goede over het kwade en die aan onze harten een veilige rustplaats verschaft en recht doet aan de deugden van de Soevereine Zelf? Neen, duizendmaal neen. In plaats van verschrikkelijk en gevaar lijk te zijn,l is deze leer van de vrijmacht van God heerlijk en en opbouwend, en een gepast aanvaarden ervan kan niet anders dan ons doen uitroepen met Mozes: „O HEERE, wie is als Gij onder de goden? Wie is als Gij, verheerlijkt in heiligheid, vre selijk in lofzangen, doende wonder?" Halleluja, want de Heere, de almachtige God regeert. Een duidelijk antwoord op een veelge stelde vraag. De weerlegging van een beschuldiging die niet nieuw is. De leer van Gods soevereiniteit, van Zijn vrij- machtig en almachtig handelen, de leer van Hem „die alle dingen werkt naar de raad van Zijn wil" en „Wien al Zijn werken van eeuwigheid bekend zijn" zou een lastering van God betekenen en een gevaar voor mensen. Toch niet!, zo lezen we hierboven, integendeel - ze brengt Gode lof en aan de gelovige uit nemende troost. Fundamenteel Deze stellige beweringen komen uit de pen van iemand die over dit centrale onderwerp ook heel anders heeft ge dacht. Door Gods genade echter is hij voor de leer der genade ingewonnen. En daarvan heeft hij krachtig getuigd. Ar thur W. Pink. Van hem verscheen on langs voor het eerst een boek in het Nederlands. De titel luidtd „De soeverei niteit van God". Wijlen de heer J. Kout- staal vertaalde dit werk, ds. K. Veldman van Nederhemert schreef een voorbe richt en ds. P. de Vries en Opheusden verzorgde het voorwoord. Verder bevat het nog een Woord vooraf uit 1961 van de oorspronkelijke Schotse uitgever. Wie was A. W. Pink? Hij werd in 1886 geboren in de Engelse stad Nottingham. Hoewel hij een christelijke opvoeding ontving, keerde hij zich aanvankelijk af van wat hij van thuis meekreeg. Rond zijn twintigste jaar trad hij zelfs toe tot het theosofisme. De waarschuwende woorden van zijn vader brachten hem echter in 1908 op krachtige wijze tot inkeer. Zijn bekerin gviel samen met een duidelijke roeping het evangelie te gaan prediken. De eerste jaren kwam hij terecht in en voelde hij zich thuis bij het arminianisme. Totdat het God beliefde hem in aanraking te brengen met de werken van reformatoren en puriteinen, die hem tot grote zegen werden. Hij was gewonnen voor de bijbelse leer van recht en genade. Het in 1918 gepubli ceerde werk „Theo Sovereignty of God" weerspiegelt deze verdieping in Pink's geestelijke leven. Het is een onmisken bare vrucht van kennisname van de genoemde werken - nog meer dan dat: van een bevindelijke omgang met het Woord des Heeren. Vanaf 1930 bracht hij zijn leven door met studeren en schrijven. Hij overleed in juli 1952 op het Schotse eiland Lewis. U begrijpt het al - het boek van Pink dat onlangs op de Nederlandse markt kwam, is een vertaling van het ge noemde werk dat hij in 1918 schreef De titel geeft de inhoud duidelijk weer. Het behandelt het zeer fundamentele thema van Gods oppermacht en hoge wijsheid, in de dogmatiek genoemd de soevereini teit Gods. Om direct een misverstand uit te sluiten: de inhoud van dit boekje gaat niet op in een leerstellige uiteenzetting, noch minder in een krampachtige ver dediging waarbij dit leerstuk voor het verstand aannemelijk moet worden gemaakt. Wel hecht de schrijver aan een zuivere en evenwichtige weergave van de bijbelse leer. Maar niet om de koele logica te bevredigen. De spits van dit boek is gericht op de praktijk der godza ligheid. Dat blijkt door het hele boek heen maar vooral in hoofdstukken als „Gods soevereianiteit en het gebed", „Onze houding jegens Gods soevereini teit" en „De waarde van dit leerstuk". Niet de vrijblijvende beschouwing mag het doel zijn, maar de zaligheid der zie len en de eer des Heeren. Zo wil dit boekje gelezen worden. De Godheid van God Het eerste hoofdstuk is getiteld „De vrij macht van God en de tegenwoordige tijd". Let wel - Pink schreef zijn boek in 1918, aan het einde van die ontzettende wereldbrand die de Eerste Wereldoorlog wordt genoemd. Waar is God?, zo luidde alom de roep. Wie beheerst tegenwoor dig de dingen op deze aarde: God of de duivel? Temidden van die vertwijfeling liet Pink de Schriften horen. „Godzit op de troon van het heelal. De scepter is in Zijn handen. Hij bestuurt alle dingen naar de raad van Zijn wil Van elke kansel in dit land moet het uitgeroepen worden dat God wèl leeft, dat God wèl acht slaat dat Godwèl regeert. Het geloof is nu in de smelt kroes, het wordt door het vuur beproefd en er is geen vaste en voldoende rustplaats voor het hart en de ziel dan in de troon van God". God is God! Hij is soeverein. Over alles. Niets is onttrokken aan Zijn alwijs bestuur. De natuur en de geschiedenis - het is alles betrokken in Zijn vrijmacht. Zo is de HEERE ook vrij in de zaligheid van zondaren. Wie - en hoe. MeubelExpo Woonstyle Meubelcentrum Delta De HEERE is Zijn genade aan niemand verplicht en Hij leidt elk van de Zijnen langs de weg die Hem behaagt. Aan „De vrijmacht van God in de zaligheid van zon daren" wijdt Pink een uitvoerig en heel lezenswaard hoofdstuk; de onderverde ling is naar trinitarische orde. De vol maakte eenheid en de duurzaamheid van Gods werken worden aangetoond. Elke Persoon in de Godheid werkt met instemming van en in harmonie met de andere Personen. Er is in God geen tegenstrijdigheid. God de Vader verkoos bepaalde mensen tot zaligheid. God de Zoon stierf voor de Zijnen en God de Heilige Geest maakt de verkorenen levend. Tot eer van God-Drieënig. Ik bemerk dat ik in dit ene artikeltje u geen voldoende beeld kan geven van dit (niet erg omvangrijke maar toch wel heel rijke) boekje. Daarom wil ik een volgende keer apart ingaan op zijn ant woorden op een aantal tegenwerpingen. Nu volsta ik met nog een aantal elemen ten uit dat ene centrale hoofdstuk u door te geven. Pottenbakker De mensheid in de hand van God is als de klei in de hand van de pottenbakker. Zo stellen de Schriften der Waarheid de zaak voor. In deze tijden van menselijk pochen, verstandelijke trots en vergod delijking van de mens - aldus Pink - is het nodig te beklemtonen dat de potten bakker zijn vaten voor zichzelf vormt. Hoe vernederend dat voor de mens ook is. God eist het onbetwistbare recht op te doen met het Zijne wat Hij wil. Was er in de uitverkorenen iets, dat Gods hart tot hen trok? Pink's antwoord is ondubbelzinnig: „niets"! De oorzaak van Zijn keuze ligt niet in de mildheid van hun hart, niet in hun ernst en ijver om God te zoeken, niet daarin dat God voorzag dat ze zouden geloven, niet in hun liefde tot de waarheid. God Zelf nam het initiatief. Hij verkoos hen die Hij verkoren heeft, eenvoudig omdat Hij koos hen te kiezen.... Pink wijst erop dat het werk van de Heilige Geest nodig is om de zondaar tot Christus te brengen en zijn ingeboren tegenstand te overwinnen. Van nature zijn Gods uitverko renen kinderen des tooms net als de ande ren en als zodanig zijn hun harten in vijandschap tegen God. Maar deze vijand- SINT ANNALAND „V.Z.O.S." viert gouden jubileum Het Christelijk Gemengd Zangkoor „V.Z.O.S." uit Sint Annaland hoopt D.V. op zaterdag 25 februari a.s. haar gouden jubileum te vieren. Eén en ander zal her dacht worden op voornoemde datum met een zangavond 's avonds om 19.00 uur (zeven uur) in de Nederlandse Her vormde Kerk. Daar men een grote belangstelling ver wacht, zijn de deuren van de kerk reeds om 18.30 uur (half zeven) open. Na afloop van deze zangavond, waar aan zullen meewerken de soliste Pau line van der Werf en de organist André Keijzer is er een receptie in het Her vormd Verenigingsgebouw aan de Kerk- ring tot 23 uur (elf uur). Wijlen de heer K. Koetsdijk, destijds onderwijzer aan de School met de Bijbel heeft de zangvereniging opgericht, waar van hij ook optrad als dirigent van het koor. schap van hen is overwonnen door de Geest Het is een gevolg van Zijn wederbarend werk dat zij in Christus geloven. Is het dan niet duidelijk, zo vraagt Pink zijn lezers, dat de reden waarom anderen gelaten worden buiten het Koninkrijk van God, niet alleen is omdat zij niet willen ingaan, maar ook omdat de Heilige Geest niet zo met hen gehandeld heeft? Dat is een aangrijpende zaak - maar het maakt temeer duidelijk dat de Heilige Geest soeverein is in de uitoe fening van Zijn kracht Zoals de wind blaast waarheen hij wil zo werkt ook de Heilige Geest waar het Hem behaagt (wordt vervolgd) N.a.v. Ds. A. W. Pink, De soevereiniteit van God. Uitgeverij De Banier der Waarheid, postbus 81004 3000 GA Rotterdam. 152 pag. Prijs 19,90. Middelhamis J. M. J. Kieviet Van de heer Visvliet kregen we een interessante bijdrage voor de rubriek Wie schrijft er mee.... We hadden de uitdrukking „Vader heeft de broek aan" nooit gehoord, wel van moeder etc. waarbij vader dan op de tweede plaats kwam. Dat leuke „aftelversje" van een kinderlijfje hadden we ooit wel eens gehoord, niet op precies dezelfde manier, maar we vmden het heel leuk dat u dat weer eens uit het verleden heeft gehaald. Misschien kunnen jonge moeders het weer invoeren bij hun kind. Meneer Visvliet als u nog meer van dat leuks in gedachten komt, s.v.p. zet het op papier en wees zo vriendelijk het ons te sturen. We denken dat veel lezers er ook hun plezier aan zullen hebben. Redaktie Dat zei un moeder vroeger wellus tegen heur kind, as 't heur maf bleef lastug valle mit vraegen of zeure om un kleinigheid. Ze bedoelde daer- mee te zeggen: „Hou noe mar 's op, oor; ik gaen dur nie mêêr op in; 't gae me noe vervele; schei noe mar 's uut!" Waerom jüüst deze üütdrukking is me nie bekend! 't Was dienk 'k dezelfde moeder, die leut maekte mit 'n nog kleiner kind. Ze pakte dan van 't haod tot de voeten diverse lichaemsdêlen op 'n rijtje vast, in zei daerbie: KruUebol Kijkuit Snuituit Snipsnap Kinnebak Melkvat Tonnebüük Rillebil Knieschief Sneenebeen Voetentrap Teentuit; Bommelaartje, bom! Alles van m'n relletje! Kom m'n liefje, kom! Tot groot vermaek van allebeije! (Of: in plekke van „m'n relletje", de eigen naem van heur kundje.) Koos Visvliet Van de heer v.d. Laan ontvingen we weer wat uitdrukkingen die we graag doorgeven. Een verzoek aan onze inzenders van „Uutdrukkingen": wilt u er s.v.p. de vertaling in het „Nederlands" bijzetten vooro onze niet- dialectsprekende lezers. Wie weet bijv. nog wat Juun om den dorden" is, zelfs onder jonge eilanders. Wel bedankt heer v.d. Laan. Redaktie Naar aanleiding van uw verzoek in Eilandennieuws onderstaand een aantal uitdrukkingen en gezegden, meest in Goeries dialect. Hie doe mee voor spek en bóonen (hij telt niet mee) Hie riedt mee op de koeierik. Ze behandelen je voor snot en vuule butter. Hie is deur un uul uutebroeid (niet erg snugger). Elf ure verzoete of verzure. Ze stieren je van kasje naer de muur. Hie is as een hom torn (is dronken). Voor de diverendasie (voor ontspanning). Hie is veraltereerd (in de war). Wat sitten me hier te koeksmouten. Ze kunnen goed mit mekaore akkerdeere (goed opschiete). Mit vlaegen ka je niks mit z'n beginne. 't Is schoon licht dag. Der is geen kwêeltje an. Dat gieng schierlijk. 't Gieng mit gatje deur de goote. Hie hao 't aopje (onwel door de warmte). Juun om den dorden. Maarige is 't un haogdag (feestdag). Vroeger hao je een cent van blad. Als u uw naam niet onder een stukje wilt hebben, schreven we al eens, dan respecteren we dat. Niettemin zijn we blij met stukjes ook al wilt u uw naam niet genoemd hebben. Zo'n stukje volgt dan hier weer.... en alks je het dan leest dan dienk je: Bel bel, zukke diengen bluve lang hange in as kind zou je deur de groend wille gaenEn achteraf denk je wellicht wat was het nou helemaalMaar de suggestie die u deed, „klêêrmaekers- dochter" is zo gek nog niet.... Wie denkt er nu bijv. dat een termijn geen termien is, azzen gjeen Flakkees of Goerees praet. Tot nader bericht hopen we. Redaktie Ik dienk dat ur wel maansen binne die net as ik niet wisten of un woord noe Hollands of Flakkees was. Daer binne oak leuk verhaelen over te schrieven. Ik zal ur mit ijeen beginnen. Wie volgt? Ik zat op de laegere school in Menheerse. We hadden handwerkles van juffrouw Blok. Asje un opgedraegen taek ofhad, mocht je iets voor je eigen doen. Ik wilde graegun kleedje burduuren. De kleur van de burduurzieje mocht je zelf uutkiezen. Ik kreeg un kleedje mar noe de kleur van de zieje nog. Ik vond rose zo mooi. Mar hoe zei je dat noe in 't Hollands? Was ut noe raas of rose. Ik gokte op raas. Ik vroeg dus netjes óm uw raas burduurdraedje. „Wat?", zei juffrouw Blok in ze keek me an of ik ze voor de gek hield. Ik zei mar weer netjes: „Raas, juffrouw." Toen begonnen de meisjes in de klas te giegelen in ik begreep mun fout. Ik kreeg un hóód zo road waer dat rose draedje bleik bie zag. mar zo'n flaeter voor de klas vergeet je nooit mijeer. Un klêêrmaekersdochter 8000 m' zit- slaap- en eetkamers, vloerbedekking, gordijnen, zonwering, keukens, badkamers en sanitair. Vlakbij elkaar op het industrieterrein van Stellendam, bij de gezellige vissershaven en de Haringvlietsluizen. Geen files, ruime parkeergelegenheid en plezierig woonwinkelen. Voor elk budget, voor ieders smaak. Plus voor iedere koper 'n gratis diner voor-twee in een gezellig visrestaurant. Industrieterrein Stellendam/Bij de Haringvlietsluizen, afslag Havens

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1989 | | pagina 10