EIUVt1DEI1-niEUW5
Uniek „School-concert
te Middelharnis
Zuinig aan
Overdenking
POSIIÜ
M
uit de
Heilige Schrift
Kledinginzameling
KMErrïMBOKMTJïS
99
De uitvoerenden:
Aktie Zuinig Stoken
Een stukje elektronica
in uw lamp
AKTIE ZUINIG STOKEN
t=S:
:S=4;
=ü=a
O RoJ do ro,
wij drukken ze
vakkundig, vliegensvlug
en voor een redelijke prijs
drukkerij kranse bv
WEG WAAS
kastbieu
KOnnSVEND TUIG
WAAROM IN DE OLIE?
GEHAUD OOOR ALKOHOl
OUDE-MANNENkWAALTJE
01870
4844
veel en snelle verkopen!
VERVOLGVERHAAL
2e Blad
VRIJDAG 17 FEBRUARI 1989
No. 5776
Op D.V. vrijdag 24 februari, aanvang
20.00 uur, hopen Marijke Nieuwen
weg (sopraan). Peter de Groot (coun
ter-tenor) en Jan van Dijk (toetsenist)
een wel zeer fraai concert te verzorgen
in de Aula van de Chr. Scholenge
meenschap „Prins Maurits", Kon.
Julianaweg 57 te Middelharnis.
De Stichting Kerkconcerten Goeree-
Overflakkee, die dit concert organiseert,
prijst zich gelukkig gebruik te mogen
maken van deze prachtige ambiance
met haar schitterende pijporgel, piano
en - een door Matthijs Mijnders ge
bouwd en beschikbaar gesteld - cla-
vecimbel.
Uiteraard is deze avond bedoeld voor
iedereen die van vocale- en instrumen
tale muziek houdt, maar met name de
schooljeugd willen we zeker apart sti
muleren in grote getale op te komen, om
te ervaren hoe schitterend de muziek
van alle tijden ook in hun werkomge
ving kan klinken.
Marijke Nieuwenweg en Peter de Groot
kunnen bogen op een jarenlange erva
ring in het zingen van duetten die in hun
concerten meestal chronologisch of the
matisch worden geordend en gekozen.
Deze keer gaan ze echter uit van een
theatraal perspectief waarbij de compo
sities onderling eerder contrasterend
werken dan „logisch" met elkaar ver
bonden zijn.
Dit concept brengt met zich mee dat de
toehoorder telkens op een ander (ver
keerd) been wordt gezet; een midde
leeuwse canon naast een love-song uit
de zestiger jaren van onze eeuw, Ba-
dings naast barok, zwoele romantiek
naast een ondeugend lied uit de Re
naissance.
Het door elkaar gooien van alle aspec
ten van het duet-zingen biedt een grillig
maar fonkelend en sprankelend beeld van
wat er in de loop der eeuwen voor deze
vorm van musiceren is bedacht.
Het spreekt van zelf dat de begeleider
van dit programma nog het best een
„toetsenist" genoemd kan worden om
dat hij diverse instrumenten zal moeten
bespelen om het geheel in de juiste stijl
te kunnen begeleiden.
Het uiteindelijke doel is om met toege
wijde liefde voor datgene wat de compo
nisten hebben neergeschreven het pu
bliek op een onconventionele manier te
vermaken met bekende en minder be
kende duetten uit de muziekgeschiede
nis.
Peter de Groot - countertenor
Studeerde aan het Arnhems Conserva
torium bij Aafje Heynis. Werkte als
solist bij het Gezelschap voor Oude
Muziek „Pan" en maakte in 1986 zijn
buitenlandse debuut als solozanger bij
het Tölzer Knabenchor o.l.v. prof
Schmidt-Gaden in de Salzburger Fest-
spiele.
In Nederland, België en Duitsland is hij
inmiddels veel te horen in diverse canta
tes, passionen en andere concerten bij
gerenommeerde dirigenten.
In 1988 was hij gastdocent aan het Jana-
cek Conservatorium van Bmo in Tsje-
choslowakije, het land waar hij samen
met zijn begeleider, Shalev Adel, een
tournee maakte.
Peter de Groot maakt thans deel uit van
twee internationale ensembles; „Capri-
comus" en „El Ayre Espanol" waarmee
Energiezuinige lampen bestaan al
geruime tijd. Sinds kort is er een
nieuw type energiezuinige lamp: de
elektronische spaarlamp. De voor
schakeling vindt elektronisch plaats
in de lampvoet. Daardoor is deze
lamp klein en vrij licht.
De lamp kan in vrijwel elk arma
tuur worden toegepast waarin een
gloeilamp past. Door de elektroni
sche voorschakeling is de nieuwe
lamp extra zuinig. Bovendien le
vert hij na het starten vrij snel de
volledige hoeveelheid licht. Elek
tronische spaarlampen hebben
eenzelfde kleur licht als gloeilam
pen en doen het goed in de huis
kamer.
Bij uw energiebedrijf weten ze alles over
zuinig omgaan met elektriciteit. Loop
gerust eens binnen.
De tabel voor de week
van:
6 februari 1D
39 t.e.m. 12 februari 1989
Normaal jaar-
Weekslreel-
Totaal street-
verbruik
verbruik
verbruik
500 m'
12 m»
204 m^
600 m»
14 m=
245 m'
700 m'
17 m=
288 m=
800 m»
19 m"
329 m=
900 m'
22 m'
371 m=
1000 m»
24 m=
412 m'
1100 rr\'
27 m^
454 m'
1200 m=
29 m=
498 m'
1300 m=
32 m=
538 m'
1400 m'
34 m'
578 m»
1500 m=
36 m=
623 m=
1600 m'
39 m»
665 m»
1700 m=
41 m'
701 m=
1800 m'
44 m'
747 m»
1900 m"
46 m=
787 m=
2000 m=
49 m=
831 m"
2200 m'
54 m"
916 m'
2400 m=
59 m=
1000 m=
2600 m'
64 m'
1083 m3
2800 m'
69 m=
1166 m'
3000 m»
73 m'
1252 m'
3500 m'
86 m"
1459 m=
4000 m=
98 m=
1670 m'>
4500 m'
111 m=
1884 m^
5000 m'
123 m=
2090 m'
5500 m=
135 m=
2300 m»
6000 m'
148 m=
2514 m=
Weersomstandigheden:
Afgelopen week lag de buitentemperatuur
aanzienlijk boven het normale niveau,
het VKaaide iets harder dan normaal.
Weergegevens Valkenburg Z-H
berekeningsmodel NV GEB ZHW
hij in vele west- en oost Europese landen
en Israël heeft opgetreden of zal op
treden.
Test ons nog te vermelden dat Peter de
Groot sinds februari 1989 als docent ver
bonden is aan de muziekschool „Goe-
ree-Overflakkee".
Marijke Nieuwenweg - sopraan
Studeerde aanvankelijk piano, later
solozang aan het Rotterdams Conserva
torium bij David Hollestelle en Jan
Heije. Daarna volgde zij interpretatie
cursus bij Elizabeth Kooymans.
Zij is een veel gevraagd soliste in het
Nederlandse oratoriumveld en heeft
met praktisch alle bekende dirigenten
van Nederland gewerkt. Tevens is zij
docente solozang aan de Barendrechtse
muziekschool.
Thans wordt zij gecoacht door de mezzo
sopraan Jard van Nes.
Jan van Dijk - toetsenist
Ontving het grootste deel van zijn muzi
kale opleiding van Arie J. Keyzer. Op 13-
jarige leeftijd werd hij organist te Oude
Tonge, daarna achtereenvolgens te Mid
delharnis, Zierikzee en Rotterdam.
Na zijn studie orgel en piano aan het
Rotterdams Conservatorium nam hij
orgellessen bij Flor Peeters en Bernard
Bartelink. In 1984 nam hij deel aan de
zomeracademie te Haarlem bij Daniël
Roth en Gisbert Schneidera. Hij geeft
regelmatig orgelconcerten in Nederland
en maakte onlangs een tournee door
Oostenrijk.
Toegangsprijs ƒ5,- (scholieren, CJP-
houders en 65+ ƒ2,50).
En de smaadheden dergenen die U
smaden, zijn op Mij gevallen.
(Psalm 69 vers 10b)
Hoe wordt toch in deze woorden de
ernst en de diepte der zonde getekend.
Van nature hebben we helemaal geen
last van de zonde. Hoe nodig is het toch
dat Gods Geest ons bekend maakt met
ons diep bederf Deze gekomen zijnde
zal de wereld overtuigen van zonde,
gerechtigheid en oordeel.
De zonden zijn menigvuldig in ons
leven. David belijdt in Psalm 65: „Een
stroom van ongerechtigheden, had
d'overhand op mij".
Niet zo af en toe een verkeerd woord of
een onjuiste handeling, nee, een
stroom.
Maar wat is de zonde ten diepste? De
tekst noemt het een smaden van God.
De zonde is vijandschap tegen en ver
achting van God.
Als we voortgaan in ongeloof en hoog
moed, dan smaden we God. Als we ons
uitleven in de zonde en werelddienst,
dan tergen wij de Allerhoogste. Als ik
Zijn Woord veracht. Zijn dag ontheilig,
niet beef vanwege Zijn rechtvaardigheid
en heiligheid, niet verwonderd ben van
wege Zijn lankmoedigheid, barmhartig
heid en verdraagzaamheid, dan smaad
ik Hem.
De Heere zegt van het volk wat in de
woestijn gewandeld heeft: „'k Heb aan
dit volk wat Mij vergat, een lange tijd
verdriet gehad. Ja, veertig jaar hen
hoon verdragen.
O, als zo de zonde eens doorleefd mag
gaan worden, wat krijgt de zonde dan
een schandelijke maar ook een smarte
lijke diepte.
De zonde is dus niet zomaar wat ver
keerde woorden en werken, maar een
smaden van God. Dan is de belijdenis
zondaar zo maar geen oppervlakkige
lippenbelijdenis, maar een smartelijke
inleving, een goeddoend God getergd en
gesmaad te hebben. Is dat ook uw harte
lijke beleving geworden? Geschapen om
Hem te bedoelen en de eer te geven,
maarzo diep gevallen, dat we niet alleen
Hem vergeten dagen zonder getal, maar
ook smaden en onteren. Maar hier
spreekt Hij Die Zich Borg gesteld heeft
voor Zijn kerk. Hier getuigt de Zaligma
ker van zondaren van Zijn Borgwerk.
Hij, Die gekomen is om te zoeken en
zalig te maken dat verloren was, opdat
smaders en honers van God en Zijn eer
nog door Hem met God verzoend kun
nen worden.
De smaadheden dergenen die U sma
den zijn op Mij gevallen.
Hij is gehoond, bespot, gesmaad gewor
den opdat smaders van God nog zalig
kunnen worden. O zie de wonderlijke
diepte van het liefelijk Evangelie. Zijn
rug is doorploegd geweest met geselsla
gen, want op Hem werd de last van al de
smaadheden van Zijn volk gelegd.
Wat wordt de zonde dan beweend en
gehaat als we hier door het Woord en de
werking van Zijn Geest iets van leren
verstaan, maar wat wordt dan ook Zijn
Persoon en werk dierbaar geacht, hoog
geschat en bewonderd.
Hij is aan het vloekhout gehangen en
Hij heeft ontelbare smaadheden gele
den, opdat wij, zo juicht Gods volk in
het H. Avondmaalsformulier, nimmer
meer te schande zouden worden. Door
de smaadheid van Zijne striemen is hun
een eeuwige genezing geworden. Door
de smaadheid van Zijn doornenkroon
ontvangt Gods volk de eerkroon.
Door de smaadheid van de purperen
koningsmantel, ontvangen zij de mantel
der gerechtigheid, opdat de schande
hunner naaktheid bedekt zou worden.
Door de smaadheid van de rietstok in
Zijn Hand mogen zij de gouden schep-
ter van Zijn eeuwige barmhartigheid
aanschouwen en bewonderen.
Ja, de smaadheid van de doorsteking
van Zijn gezegend Middelaarslichaam
door de speerstoot van de soldaat gaf de
gezegende Fontein van het bloed tot
rechtvaardigmaking en het water tot
heiligmaking, zo tot volkomen verlos
sing. Zij God gesmaad. Hij de smaad
heid gedragen en verzoend.
Vraagt toch naar de Heere om te mogen
leren verstaan bij aanvang of verdere
voortgang, de diepte der zonde en de
rijkdom der genade om met David te
mogen zingen:
Maar ons weerspannig overtreden
verzoent en zuivert Gij.
Ouddorp
D. Heemskerk
Voorstraat 13, 3245 BG Sommelsdijk
Tel. 01870-2275,
Ik had teakhouten tuinmeubelen buiten
laten staan. Nu is er een soort waas op geko
men. Hoe kan ik ze weer netjes opknappen
voor gebruik?
Antwoord: Teakhout is uitstekend ge
schikt voor meubelen, maar buiten heeft
het veel te lijden van regen en wind. Wilt
u zo'n verweringslaagje voorkómen,
dan moet u ze 's zomers geregeld met
teak-olie behandelen en ze bij regen
schuin zetten en afdekken, en 's winters
binnenhalen. Die waas kunt u er afha
len door het hout eventjes en heel licht
met fijn schuurpapier op te schuren en
daarna met teak-olie te behandelen, ten
einde verdere aantasting te voorkomen.
Het hout moet wel kurkdroog zijn vóór u
gaat schuren.
^■'^^■^■>^*^■^■^■4■^■^■^■*^■***'^^■**'^>^>^^■^■>^*'^'^'^'^4■*>^>$■*>^*>^^■*>^*^■'^'^^■^■^■^■'^^■'^'^^■'^*
Deze vraag- en antwoord-rubriek staat
geheel ten dienste van de lezer die er
kosteloos gebruik van kan maken. Uw
vragen op velerlei gebied kunt u sturen
aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Post
bus 8, Middelharnis, met in de linker
bovenhoek „Vragen-rubriek" vermeld.
De vragen worden door deskundigen
beantwoord en zullen binnen enkele
weken na de inzending compleet met
antwoord in deze rubriek worden ge
publiceerd.
We bewaren het bier in een gangkast,
omdat het in de koelkast te koud wordt.
Maar lauw bier is niet zo lekker. Weet u een
betere plek in een centraal verwarmd
bovenhuis?
Antwoord: Bier moet bij een tempera
tuur van 6 a 8° C bewaard worden.
Daarom kunt u het beter in een teil fris
leidingwater zetten, of als het niet vriest,
op een koele plaats in de schaduw.
Een enkele jaren geleden aangeschafte
computer moest nu al vervangen worden.
De fiscus schrijft voor dat „rekentuig" 5
jaren afschrijving voor. Dat kan toch niet
met die snel verouderende elektronica?
Antwoord: Nee, de afschrijving van
kortlevende elektronische apparatuur
kan nu in overleg met de inspectie op
drie jaar worden gesteld.
A Is er olie op zee drijft, kost het grote moeite
de zeevogels daaruit te redden. Waarom
gaan die vogels juist op de olievlekken
af?
Antwoord: Zeevogels zoeken, vooral bij
stormachtig weer, rustig water op om
naar vis te duiken. Olie op de golven
betekent: de oppervlakte rustig maken.
Dat gebeurde vroeger al bij reddingspo
gingen in de storm. Duikende vogels
raken dan echter helemaal besmeurd en
kunnen niet meer wegvliegen.
Hoe komt 't, dat vruchten die ik op brande
wijn zette voor de bowl of rumpt, hard en
taai zijn geworden? Dat hoort toch niet?
Antwoord: Dat komt, doordat de bran
dewijn vocht onttrekt aan die vruchten.
Door dezelfde oorzaak krijgt de mens
„nadorst" na het nuttigen van veel glaas
jes! Als u brandewijn kiest voor een
feestelijke drank, moet u vruchten ge
bruiken die zo rijp mogelijk zijn. Dan
zijn de celwandjes het zachtste. Ver
werkt u fruit uit eigen tuin, wacht dan tot
het overrijp is. Of maak bowl met
behulp van vruchtensappen en bijv.
mousserende wijn.
Kunt u mij uitleggen, waarom uitsluitend
oudere mannen last krijgen met hun pro
staat? Kan dat genezen zonder bestra
ling?
Antwoord: Dit kwaaltje treedt op, als bij
de man het hormonen-evenwist in de
overgangsjaren verstoort is en zijn pro
staat groter wordt. Dat is de zg. voorstan-
derklier die de blaashals en het begin
van de urinebuis omgrijpt en een deel
van de vloeistof levert, waarmee zaad
cellen uit de teelballen worden uitge-
stuwd. Vergroting van die klier houdt in,
dat de urinebuis langzamerhand wordt
toegeknepen, zodat de vochtlozing
wordt verstoord. Daardoor kunnen zich
vervelende afwijkingen voordoen bij het
plassen. Tegenwoordig kan dit groten
deels worden voorkomen door het ge
bruik van druppels als Dr. Vogel's Sabal
complex, maar die mag men in de regel
maar één maand per kwartaal innemen,
en dan twee maanden niet. Wordt het
plassen te moeilijk, dan kna er met een
kleine operatieve ingreep iets aan de
binnenzijde van de prostaat worden
afgeschild, zodat de doorstroming door
de urinebuis niet verder wordt belet.
Bestraling is in dgl. gevallen niet
nodig.
GOEDEREEDE
Omdat in veel Oostbloklanden de ar
moede nog zeer groot is, vraagt de Stich
ting Vervolgd Christendom om kleding
voor noodlijdende gezinnen in Polen en
Roemenië.
Met gebruikte kleding voor kinderen,
mannen en vrouwen kunnen we veel
mensen gelukkig maken. Deze kleding
kunt u inleveren bij het zaaltje van de
Gereformeerde Kerk te Ouddorp op
donderdag 23 februari van 19.00 - 21.00
uur of het zaaltje van de Gereformeerde
Kerk te Stellendam op maandag 20
februari van 19.00 - 21.00 uur.
Vanaf deze verzamelpunten zal de kle
ding worden opgehaald om vervolgens
in Naarden door vrijwilligsters te wor
den nagekeken en gesorteerd.
Onbruikbare kleding wordt in Neder
land verkocht en komt daardoor toch
ten goede aan het werk van de Stichting;
bruikbare kleding zal worden vervoerd
naar kerken in het Oostblok, waar de
verdeling plaatsvindt voor alle gezin
nen.
Wij bevelen deze inzameling van harte
bij u aan!
600R J»« KSAFl HJÜ,
Publikatierecht door de uitgever
Bosch en Keuning - Baarn.
Overgedragen aan de Ver. Streekmuseum
Goeree-Overflakkee, Sommelsdijk.
- 36 -
Nee.... hij gaf een schreeuw van angst, hij
voelde hoe de scherpe rook hem het ade
men onmogelijk maakte. Hij trapte
tegen de houten planken, hij voelde hij
de splinters zijn handen verwondden.
maar nog altijd was er de deur niet. Hij moest
meer naar rechts, nee toch niet, naar links, hij wist
het niet meer, en ineens viel de gedachte hem in,
dat dit het einde was, dat hij nu sterven ging....
Hij moest aan Sien denken, zou ze nog om hem
schreien als hij dood was, zou ze hem alles verge
ven?.... En vader.... vader had de schuur in brand
gestoken.... Achteloos gingen zijn vingers langs de
wand, zijn gedachten waren er niet meer. En moe
der.... wat moest er van moeder worden.... En van
hemzelf... als hij straks voor God zou staan.... hij
had daarnet nog ruzie gezocht met vader....
Hij schrok er van.... Nee, hij kon nog niet sterven,
nu nog niet... zoals hij daarstraks gedaan had....
En dan in een brandende schuur, het was of de
hel om hem heen loeide.... Als razend begon hij
tegen de wand te trappen, maar op de mestput was
het nu stil, alleen het knetteren van de vlammen
was om hem heen. Er viel een brandend stukje
hout op zijn hand, een kleine vurige splinter,
naast hem sloeg een felle vlam rossig door de
wand. En ineens wist hij waar hij was en had hij
de klink beet. De deur vloog open en hij wankelde
naar buiten.
De mestput was leeg. Van over de heining kwam
de herrie van een mensenmenigte. Er klonken
commando's, onverstaanbaar.... Vaag onder
scheidde hij het luiden van de klok in de verte,
van meer nabij kwam het driftige tuffen van de
motorspuit....
Bij het varkenshok viel hij op zijn knieën, hij zag
nog dat de varkens er uit waren, duizelig pro
beerde hij overeind te krabbelen, maar het ging
niet, zwaar viel zijn hoofd neer op een bos
stro....
Hoe lang hij daar gelegen had wist hij niet. Moei
zaam rees hij overeind, alles aan zijn lichaam
deed pijn alsof zijn beenderen gekneusd waren,
en zijn spieren voelden zo stijf...
Hij was versuft, wist de eerste ogenblikken niet
wat er gaande was. De schuur brandde nu fel aan
alle kanten. Door de open deur kon hij in de stal
zien: de staken, waar eens de koeien hun logge
koppen aan schuurden, waren nu vurige fak
kels....
Hij stond hier gevaarlijk. Aan deze kant was de
schuur halverwege van hout, de vlammen lekten
langs de planken, ze vonden gretig voedsel in de
dikke teerkost. Het zou niet lang meer duren of
het dak zou instorten en dan kwam de gevel mis
schien deze kant uit. Hij moest weg zien te komen.
Door het hekje kon hij niet, dat was vlak langs de
schuur. Hij moest proberen over de schutting
te klimmen.
Hij klom op het varkenshok, dat met een schuin
dak tegen de omheining stond aangebouwd. De
pannen knapten onder zijn voeten stuk. Voor
zichtig begon hij zich over de schutting te werken.
Hij bezeerde zijn handen aan de spijkers, die met
de scherpe kant naar boven overal uit het hout
staken. Die spijkers had hij er zelf ingeslagen,
omdat de kwajongens telkens in de mestput kwa
men om bieten te stelen voor hun konijnen. Het
was een deugdelijke versperring, dat ondervond
hij nu. Hij scheurde zijn jas en zijn broek en
haalde zijn handen open. Eindelijk stond hij
weer op de grond.
Haastig liep hij de hoek om. Op de dijk zag het
zwart van mensen. Een dichte drom van donkere
gestalten, overschenen van het licht der flakke
rende vlammen. Er was een geroezemoes van
stemmen. Uit de verte kwam donker en dreigend
het luiden van de torenklok. Bij de kreek hoorde
hij het driftige tuffen van de motorspuit....
Nu zag hij ook de waterstralen, die suizend door
de lucht spoten. Hij hoorde het water sissen. En
ineens schrok hij. Stond nu het huis ook niet in
brand? Driftig begon hij zich door de omstanders
heen te werken, hij beukte met zijn schouders en
roeide met zijn ellebogen: „Heuj mensen, op-
zieë.... opzieë"....
Waar men hem in het donker herkende werd
zoveel mogelijk ruim baan gemaakt. En aldoor
waren zijn ogen op hun huis gericht. De rook van
de schuur waaide net over het dak heen. Het kon
toch niet waar zijn dat het brandde. De woning
was door een zware muur van de schuur geschei
den, er waren nergens houten verbindingen en de
enige deur was van zwaar plaatijzer....
Nu was hij door het volk heen. Vlak bij de brand
was het terrein afgezet door het brandpiket. Hij
struikelde over een slang, iemand greep hem bij
zijn schouder. Het was Sien d'r vader, hij hoode
het aan zijn stem: „Ho Piet, verzichtig"....
Hij bleef staan. „Staet het huus noe oak in
brand?" vroeg hij angstig.
De ander knikte zwijgend en nu zag Piet het ook.
Er kwam rook van onder de dakpannen. De dak
goot brandde, de vlammetjes speelden onder de
pannen. Door het latwerk van de gesloten blin
den zag hij, dat de voorkamer in brand stond....
Hij ging dichterbij staan om beter te kunnen zien.
Hij kon het nog niet geloven. Sien d'r vader bleef
naast hem. Het brandpiket liet hen zwijgend
door. Ze konden niet verder, hier werd de hitte
ondragelijk....
„God".... was al wat hij zei en het kwam als een
klacht over zijn lippen.
Sien d'r vader legde zijn hand op zijn schouder;
„Die za' je weer noadig hawe, m'n jongen!"....
Hij gaf geen antwoord. Zwijgend bleven ze staan,
beschenen door de vuurgloed, die schuur en
huis verteerde.
Toen stortte het dak in. Er was een donderend
gekraak in de schuur. De vlammen laaiden hoger.
Een vuurwerk van vonken stoof de lucht in, de
wind nam ze mee de donkere nacht tegemoet... Er
ging een gemurmel door de mensenmenigte, het
klonk als een gejuich van bewondering voor een
mooi schouwspel.... Piet voelde dat het hem zeer
deed van binnen....
En zonder iets te zeggen draaide hij zich om, er
waren tranen in zijn ogen. Moedeloos slofte hij
weg, zijn ogen zochten een opening om door de
mensenhaag heen te breken, waarheen hij gaan
zou wist hij niet, maar hij wilde weg, hier van
daan, weg van die brandende schuur en dat bran
dende huis en van die juichende mensen....
Achter hem liep Sien d'r vader....
(wordt vervol'