EHivriDEn-iiiEmi/s INGESPRSKMST..,. Thomas Shepard - zijn weg en zijn werk Actuele bloembollentips Open schoolgroep Herkingen Ware bekeeringe, iê keuvelaar Windmolens langs de Oesterdam ongewenst; wel in tien andere gebieden medewerkers ^/^rarische sverzorgmg Boekbespreking: H^zt bUpn sgctal Der U)i)re Dam- en Schaakvereniging „Ontspanning" te Ouddorp Sint Annaland: (II) Negen principes Eerlijk D E ONTDECKENDli ïnde de gfoote moeyelijckheydt der Saligh-maeckende bekeeringe. Door Th o, Sheppard. itlpt liet €ngelit ticrraelr doo; cns\^ lil juwelier Tot UTRECHT. 'i&p WJllcmClerck, 20oefh-Ö?UtfteC 0PÏIC^«HD?, Anno 16S3. Doelwit Uw deel 3e Blad VRIJDAG 27 JANUARI 1989 No. 5770 Aanleg van een windmolenpark langs de Oesterdam gaat voorlopig niet door. Het dagelijks bestuur van de provincie heeft een streek gehaald door de plan nen van de gemeente Tholen. De omge ving van de Oesterdam is vogelrijk. Er moet daarom eerst een onderzoek ko men naar de nadelige gevolgen die plaatsing van deze grote molens voor de vogels heeft. Het dagelijks bestuur van de provincie Zeeland heeft de Oester dam dan ook niet aangemeld als zoge naamd milieupremiegebied voor wind energie. Tien andere gebieden zijn wel bij minis ter drs. E. H. T. M. Nijpels van Milieu beheer voorgedragen als premiegebied. Zeven van die gebieden waren al eerder getipt, drie zijn nieuw toegevoegd. De Oesterdam is niet helemaal uit het beeld verdwenen als bouwplaats voor wind molens. Als het onderzoek naar de invloed op de vogels onverhoopt gunstig zal uitvallen, dan zullen gedeputeerde staten de plannen van de gemeente Tho len beoordelen. Er moeten langs de dam dan uiteindelijk niet minder dan 43 van deze molens komen. Bij het aanwijzen van de premiegebie- den heeft het dagelijks bestuur van de provincie Zeeland zich laten leiden door een nota van de provinciaal plano logische dienst over windenergie in de provincie Zeeland. De nota is ook naar minister Nijpels gestuurd. Gedeputeerde Staten hebben de vol gende milieugebieden naar voren ge schoven: de voormalige werkeilanden Neeltje Jans, Roggeplaat en aansluitend een stuk van de polder Schouwen; de aan het Mastgat liggende gronden van Duiveland, Tholen en Sint-Philipsland; de Schakerloopolder op Tholen; ooste lijk Noord-Beveland tussen Kats en Colijnsplaat; de polders Valkenisse en Frederica ten zuiden van Krabbendijke; een gebied ten noorden van Bath tot de snelweg Vlissingen-Bergen op Zoom; het gebied bij Hoofdplaat langs de Wes- terschelde tussen Nummer Een en de Thomaspolder. Bestaande premiegebieden die worden uitgebreid zijn: het Sloegebied tot voor bij het dorp Borssele en met de Vlis- singse Buitenhaven; het gebied bij Hans- weert en Schore tot en met de Willem Annapolder; het gebied Nijs- en Hoog landpolder tot vrijwel de gehele noorde lijke kop van Oost-Zeeuwsch-Vlaan- deren (van Griete tot en met de Kruispolder). De bouw van deze windmolens is in Nederland, na vele jaren van aarzeling, in een stroomversnelling geraakt. Dat komt mede omdat het rijk als doel heeft gesteld dat in het jaar 2000 een vermo gen van 1.000 megawatt aan windener gie beschikbaar zal moeten zijn. In het jaar 1991 dienen deze windmolens al voor 100 tot 150 megawatt aan vermogen te zorgen. Een milieupremie is één van de middelen om uitbreiding van wind energie te bespoedigen. Er staan inmid dels windmolens bij Bath en in het Sloegebied. Enkele andere projekten zijn in voorbereiding, waaronder een windmolenenergiepark van acht mo lens op Neeltje Jans. In de nota windenergie van de provin ciale planologische dienst wordt het oprichten van windmolens langs de boorden van Grevelingen en Ooster- schelde op bepaalde plaatsen aanvaard baar geacht. Het is niet in strijd met de Nu zijn overal hyacinten in pot te koop. Ze zijn voorgetrokken en de bloemtros is al goed zichtbaar tussen de bladeren. Ze zijn er in de kleuren wit, rose, rood en blauw. Haal ze dus in huis, zet ze voor het raam op de vensterbank en zorg dat de grond matig vochtig blijft. Spoedig komen de bloemetjes open en wordt u verrast door de kleur en de geur van dit unieke bolgewas. Naarmate de temperatuur lager is, zult u langer van uw hyacinten kunnen genieten. Zet ze eventueel alleen 's nachts op een koele plaats. Nieuw in de handel is de TRI- CINT pot, waarin drie hyacinten opge- plant worden. Hollandse irissen die in juni in bloei komen, hebben de eigenschappen om soms al erg vroeg boven de grond te komen, vooral als de winter niet al te streng is. Ze hebben al een winterdak meegekregen, want ze zijn niet winter hard. Soms echter groeien ze daar door heen en dan kan alsnog schade op treden. Bij strenge vorst verdient het dus aanbeveling om alsnog wat extra riet of stro aan te brengen. Indien u de moeite hebt genomen om wat bolgewassen in potten te planten om die later zelf in bloei te brengen, is het aan te raden om eens te controleren hoe ver de ontwikkeling is. Men mag aanne men dat de spruiten van de bollen zich na zo'n 8 a 10 weken voldoende hebben ontwikkeld om verder in bloei te kun nen komen. Zorg ervoor dat die over gang niet te groot is, met andere woor den zet de potten met bollen eerst op een koele plaats. Trouwens de beste resulta ten worden bereikt indien de tempera tuur over de gehele periode niet boven de 12° C (narcissen) en 15° C (tulpen en hyacinten) stijgt. Bron: Internationaal Bloembollencentrum inrichtingsschets Grevelingen en het beleidsplan Oosterschelde. Gedeputeerde Staten hebben die ziens wijze overgenomen. De rijks-planolo- gische dienst daarentegen vindt het plaatsen van windmolens in grote na tuurgebieden als de Waddenzee, de Oos terschelde en de Grevelingen niet wen selijk. Te laat bemerk ik dat ik achterom had moeten lopen; het bordje op de voordeur is duidelijk genoeg: Agrarische Bedrijfsverzorging ACHTEROM. Maar ik heb al op de bel gedrukt... Mevr. Kreeft, de vrouw van de baas van Piet, doet open. Met een ,,nee, kom maar gerust voor langs", loodst ze mij naar de kantoorruimte, die aan het woonhuis is gebouwd. Vanuit één ooghoek zie ik in de vensterbank van de woonkamer enkele prachtige Amaryllissen staan. Ze vra gen erom gezien te worden.... In het kantoor tref ik Piet v.d. Doel en zijn chef, Arie Kreeft aan. Met beide heren raak ik in gesprek over de Agrarische Bedrijfsverzorging. Wat houdt dat precies in? „In het kort gezegd", begint dhr. Kreeft, „betekent het hulp bij ziekte, vakantie en drukke periodes in de landbouw, tuin bouw en veehouderij. Ik zal je vertellen hoe dat op Flakkee is begonnen: er was een boer die aan suikerziekte leed en op een dag moest hij in het ziekenhuis worden opgenomen. Ondanks alle burenhulp enz. gebeurde het dat deze boer twee maal op een dag uit het ziekenhuis vandaan zijn koeien ging melken en daarna weer terug naar de ziekenzaal ging. Toen hebben we (boeren) tegen elkaar gezegd: daar moeten we wat aan doen Dat „wat aan doen" resulteerde in 1970in de oprichting van de Agrarische Bedrijfsverzorging op Flakkee. Het is een coö peratieve vereniging voor Agrarische Arbeidsvoorziening in West-Nederland. Het secretariaat is in Wirdum (bij Leeu warden). Vanuit het kantoor te Stellendam wordt het werk verdeeld voor de Zuid-Hollandse Eilanden met uitzondering van de Alblasserwaard. Piet v.d. Doel is 23 jaar en sedert eenjaar werkverdeler. Hij heeft een Middelbare Landbouwschool opleiding gedaan. Enkele jaren was hij bedrijfsverzorger; hij kent dus de kneepjes van het vak. Ik vraag hem wat over zijn werk te vertellen: „Erg belangrijk is, dat de juuste persoon op de juuste plek komt. Als een boer om hulp vraagt kijk je eerst wat voor bedrijf het is en wie er beschikbaar en ook geschikt is om dat te kunnen runnen. We hebben mensen van verschillend kali ber in dienst, die meestal een middelbare landbouw- oftuin- bouwopleiding hebben gevolgd. Vaak hebben ze van huis uit al iets meegekregen. Ze moeten wel eerst bij ons een bijscho lingscursus van een halfjaar volgen. Dit houdt in dat ze 1 dag per week theorie hebben en de overige dagen lopen ze stage bij leden. „Natuurlijk is een beetje mensenkennis erg belangrijk", ver volgt hij, „en je moet je goed kunnen aanpassen. Vaak is het ook een kwestie van aanvoelen. En nogmaals: de juiste man ergens heensturen, is heel belangrijk". De vereniging telt op de Zuid-Hollandse Eilanden 1200 leden. Er zijn 40 vaste medewerkers in dienst onder wie 10 specifieke tuinders en 4 fruitkwekers. Er werken tevens enkele bepaalde specialisten: 3 mollenvangers en 3 rundvee pedicures (hoeven knippen) en twee hoveniers. „Het woord „agrarisch moet je heel breed zien stelt Piet, „het werk dat we in die branche niet doen, moet nog worden uitgevonden". Meestal worden de bedrijfsverzorgers in de gezinnen waar ze komen erg gewaardeerd. Vooral als ze erwat langer zijn, ont staat er een hechte band. Ze nemen deel aan het sociale gezinsleven, b.v. het middageten. En als een boer op vakantie gaat, wordt er menigmaal ook op het huis gepast. Ze krijgen er veel vrienden bij. Het zijn mannen met een „ik- wil-het-kunnen-instelling" Ze weten van aanpakken.... „Ze zijn er niet om alleen koffie of thee te drinken weet dhr. Kreeft, „en je hebt vanzelf ook een soort zwiegplicht want je hoon weleens een en ander. Ik zeg altijd: je eigen mening zeg je thuis maar tegen je vrouw. Je mag wel alles dienke mar niet zégge". De Agrarische Bedrijfsverzorging is duidelijk een dienstverle nend bedrijf. De werkverdelers zijn dag en nacht bereikbaar. Als een boer om hulp vraagt, is er binnen twee uur een bedrijfsverzorger op weg er heen. Indien het bij een boer, door welke omstandigheden dan ook, in het honderd dreigt te lopen, moet het voor een werk verdeler toch heerlijk zijn om te kunnen zeggen: rust je hóód Teunie Knöps Links dhr. v.d. Doel, rechts dhr Kreeft De auteur is een man van zonderlinge godzaligheid, van innige gemeenschap met God, ervaren in de bedriegelijkheden van 's mensen hart, bekwaam om de duistere hoeken van de kleine wereld te verlichten en voldoening te geven aan wankelende zielen. Zijn werk behoeft niet het purper van eens anders aanprij zing om het op te pronken. Weet dat het werk gewichtig is, en zinrijk en geeste lijk. Zo uw oog eenvoudig is in het doorbladeren, zult gij vele dierbare zielsonderzoekende, zielsverlevendigende en -verrijkende waarheden daarin vinden. Ja, zo gewaarschuwd en waakzaam gemaakt worden dat ge niet anders zult kunnen dan God danken voor de schrijver en de inhoud van dit boek. Dit lezen we in de voorrede op een van de boeken van Thomas Shepard. Een goed getuigenis! Het is niet de eerste keer dat we zijn naam noemen. Enkele weken geleden al vroeg ik aandacht voor deze puriteinse prediker (T 1649) die door de kerkelijke situatie in Engeland gedwongen was zijn arbeidsveld te ver leggen naar Noord-Amerika. Nieuw- Engeland - zo werd het gebied genoemd waar hij en anderen met hem nieuw land ontgonnen en het zaad van het Woord des Heeren daarin mochten uit strooien. Door de vruchten die zicht baar werden, zowel als in de tegenstand die ze ondervonden, bleek dat ze in Gods weg gingen. De vorige keer legde ik vooral nadruk op Shepards leven en een enkel typerend element van zijn boodschap. In dit tweede en laatste artikel zou ik kort wil len ingaan op de inhoud van twee van zijn geschriften. Hij spreekt nog nadat hij gestorven is, ook in onze taal. Dat laatste al sedert eeuwen. Al aan het eind van de 17e eeuw waren deze twee boeken in het Nederlands vertaald. Veel her drukken verschenen sindsdien. Zo ook onlangs nog. De titels van die twee recent uitgekomen boeken luiden De ware bekering' en 'De gezonde gelovige'. Misschien kan worden gezegd - hoewel het wat paradoxaal klinkt - dat het laatstgenoemde het werk van de ware bekering behandelt, terwijl het eerstgenoemde over de gronden van het 'gezonde' geloof gaat. Hoe het zij, deze twee geschriften vormen samen een eenheid, en wel in de volgorde als waarin ik de titels weergaf In het eerste hoofdstuk van 'De gezonde gelovige' schrijft Shepard dat hij nu niet zal spre ken van des mensen verlossing en zalig heid door koping, namelijk door de voldoening aan Gods gerechtigheid, „want dit heb ik reeds verhandeld in mijn traktaat van de ware bekering, maar van zijn verlossing en zaligheid door kracht. Niet van de verwerving van de verlossing door het bloed van Chris tus, maar van de daadwerkelijke verlos sing, die geschiedt door de kracht en werking van Christus' Geest". En zijn die twee niet geheel op elkaar betrok ken? Overigens is destijds het boek over de ware bekering buiten Shepard om gepu bliceerd. Zoals hij zelf ooit meedeelde. De Open Schoolgroep in Herkingen, opgezet in mei 1986, komt iedere don derdagochtend in het verenigingsge bouw Ons Huis bij elkaar om te leren. In die Open Schoolgroep zitten enkele Herkingenaren van het eerste uur en verschillende mensen die eind 1987 begonnen zijn. Door persoonlijke omstandigheden en de verschillende verantwoordelijkhe den van een volwassene komt het wel eens voor dat mensen moeten stoppen met het leren bij de Open School. Dit betekent dat het hele schooljaar door nieuwe mensen aan de Open School kunnen deelnemen. Het programma is ook afgestemd op volwassenen die op verschillende momenten beginnen met de Open School èn op volwassenen die verschillende vooropleidingen hebben gehad. Als Open Schooldeelnemer werkt u individueel, d.w.z. dat u zo hard werkt als u zelf kunt, dat u zo snel vordert als in uw vermogen ligt, dat u begint met wat u van vroeger niet meer weet, verge ten bent of nooit gehad hebt op school. Het lesmateriaal dat gebruikt wordt, is daarvoor zeer geschikt. Tijdens de les worden dingen gedaan waar de hele groep aan deelneemt, zoals b.v. een dictee. Daarnaast wordt er veel aandacht besteed aan individuele leer problemen. De een heeft moeite met procenten, breuken of oppervlaktema ten, terwijl de andere moeite heeft met redactiesommen, spelling of ontleden. De vakken die gegeven worden zijn Nederlands, rekenen en algemene ont wikkeling. De donderdagochtenden zijn altijd heel gezellig, leren is gezellig. U bent even weg uit de dagelijkse sleur en tevens nut tig bezig met uw kennis te verrijken. Ook worden er leuke dingen georganiseerd zoals excursies en uitstapjes. Onlangs is er een excursie geweest naar de Haagse Courant in Den Haag. Binnenkort brengt de Open School een bezoek aan de regionale krant het „Eilanden- Nieuws". In de voorjaarsvakantie is er een excursie naar Londen. werkte hij een tijdlang in zijn preken negen principes uit. Dat was toen hij nog in Engeland was. Een aantal op merkingen daarover had hij op papier gesteld. Wat gebeurde er? Buiten zijn medeweten werd het eerste zestal van deze principes uitgegeven onder de titel 'De ware bekering'. Elk van die uit gangspunten vormt nu een hoofdstuk van dat boek. Shepard was er niet erg gelukkig mee; hij achtte dit geschrift kennelijk nog geen voldragen vrucht. Toch heeft hij de inhoud nooit herroe pen. Integendeel. Dat bleek toen hijzelf de verhandeling over de overige drie principes het licht deed zien onder de titel 'De gezonde gelovige'. De bij elkaar negen titels geven tot heden dus de hoofclprincipes van She pards theologie weer. Laat ik ze u noe men, dan hebt u tegelijk de indeling van beide boeken. Enigszins ingekort luiden ze als volgt: 1) dat er een God is en dat deze God zeer heerlijk is; 2) dat deze God de mens in een heerlijke en geluk zalige staat geschapen heeft; 3) dat het gehele menselijke geslacht door de zonde in een zeer ellendige staat verval len is; 4) dat de Heere Jezus Christus het enige middel tot verlossing en bevrij ding daaruit is; 5) dat degenen die zalig worden zeer weinig zijn en dat zij met grote moeite zalig worden; 6) dat de grote oorzaak van des mensen eeuwig verderf van de mens zelf is; 7) dat de grote oorzaak van de verlossing en zalig heid Jezus Christus is; 8) dat een iegelijk zondaar die in Christus gelooft op die zelfde tijd wordt overgezet in de geluk zaligste staat; 9) dat allen die daarin zijn overgezet verplicht zijn tot een leven van liefde en gehoorzaamheid volgens de regel van Gods wet. De hoofdstukken zes, zeven en acht zijn verreweg het meeste uitvoerig. De laatste drie hoofd stukken, dus zeven tot en met negen, vormen samen het 'ooek 'De gezonde gelovige'. Met name over dat boek zou ik tenslotte nog iets willen zeggen. Een drietal korte opmerkingen. De eerste is dat ik de theo logie en de prediking van deze puritein als „eerlijk" zou willen bestempelen. Eerlijk in die zin dat Shepard zijn hoor ders/lezers benadert op een bijbels- verantwoorde wijze. Het is niet zonder reden dat hoofdstuk zes tot de meest uit voerige behoort. Hij tekent de natuur- r I Daaer een Godt ii> ende dit difc (Jfjdt ifeer hecrlijck is. z Dat Godt den irienfch in eea gheluck- falijjen Itaet pdchapen hcctc. I 3 Dat de» Mcnlchen clendc is door ^'ertoo- J den vil. ntnie Dat CKrilhu alleen de Verloflèr it I door pnjs. 1' Darter weynighe faligh werden ead« dat met moeyte. 6 Dat des Menlchen verderf i( van V, hem fdven. JAN THOBIASSEN Uitslagen van 23 januari 1983: Dammen: P. v.d. Steen - M. BruinsmaO - 2 L. Moerkerk - J. VisbeenO - 2 J. van Koppen - C. MieropO - 2 C. Tanis - K. Voogd-Tanis2 - O Schaken: Jac. Santifort - W. Breen1 - O M. Breen - R. Kickert1 - O P. A. Derrez - N. A. L. van Doom1 - O K. v.d. Wende - J. Dijkstra1 - O R. Kickert - E. Santifort1 - O J. van Huizen - P. Westhoeveafg. C. Wassenaar - J. Soetemanafg. W. H. M. van Geelen - M. van Damme1 - O 26- ^-^■ ■69 ZANDPAD 32 MIDDELHARNISTEL.01870-2157 Als u op de Open School zit is het hel pen van uw kinderen bij het huiswerk ook eenvoudiger omdat u dan zelf beter weet hoe het eigenlijk moet. Deelname aan de Open School is niet duur, 60,- per jaar. Bijkomende kosten zijn voor het kopje koffie dat gedronken wordt en uw schrijfbenodigdheden. De boeken kunt u lenen van de Open School. Bent u geïnteresseerd en lijkt de Open School u wel wat, dan mag u gerust op een donderdagochtend binnenlopen in Ons Huis om zelf te zien wat daar nu eigenlijk gebeurt. Bellen kan ook naar de Stichting Vol wasseneneducatie, 01870-3927 (tussen 8.30-12.30 uur). lijke mens als onwetend, zorgeloos en verwaand ten aanzien van zijn eeuwige belangen. Hij is de grootste vijand van zijn eigen zaligheid. Alleen een wonder van Godswege kan hierin verandering brengen. En het is nodig dat de mens aan zijn verdorven staat wordt ontdekt en overtuigd. We beluisteren in dit ver band Shepard in zijn advies aan een ander prediker. Predik toch verootmoediging. Werk toch opdat de mensen bezet worden met een gevoel van de toekomende toom en ellende. De Evangelievertroostingen en de genade welke enige zondaren wensen voorgescho teld te zien als lekkernijen, kunnen moge lijk enigen strelen en verrukken en enig goed doen en hen die reeds vernederd en bekeerd zijn, maar als bijlen en wiggen niet bovenal zijn gebruikt om te houwen en te breken deze ruwe, ongelijkmatige en wei- belijdende eeuw, dan ben ik er zeker van dat èn het werk èn de vruchten van de bediening van deze lieden op z'n best louter huichela rij zijn Shepard althans rekende met dit gevaar. Het tweede waarop ik wil wijzen is dat de puriteinen - en Shepard als één van hen - de Wet Gods prediken, en ze deden dat scherp en grondig!, tot ont dekking en overtuiging. Waartoe uitein delijk? Opdat zondaren tot Christus zouden worden geleid. Dat was en is immers het doel. Met het oog op het doelwit kende Shepard groot belang toe aan de weg die daarheen leidt. „Het is waar", zo schrijft hij, „Christus wordt ons het naast door het geloof toegepast, maar het geloof wordt in ons gewerkt in de weg van overtuiging en droefheid over de zonde. Niemand kan noch wil door het geloof tot Christus komen opdat Hij zijn zonden wegneme tenzij hij ze eerst zie en overtuigd daarvan zij. Al wie daadwerkelijk verlossing en zaligheid van Christus hoopt, laat hem genade en hulp zoeken in deze weg zon der welke hij die nooit zal vinden". Sprak ook Calvijn niet over deze weg als de „ware en enige voorbereiding om Christus te zoeken" (Inst. IIATI/2)? Het is een droefheid die de weg baant tot blijdschap. Let wel, niet de treurigheid is het doel maar de vreugde; niet het leven in de duisternis maar het wandelen in het licht; niet de kennis der zonde maar het delen in de vergeving. Zo kunnen we ook begrijpen dat Shepard een zeer dui delijk antwoord geeft op de vraag naar de mate van de overtuiging en verbrijze ling. Op diverse plaatsen in zijn boekje zegt Shepard niet: „Gedenk voor altoos dat geen meerder droefheid van zonden nodig is dan dat gij gaat tot Christus door het geloof om de zonden weg te nemen. De Heere eist niet meer van ons dan zo tot Hem te komen. De Heere verwondt het hart niet opdat de ziel eerst zichzelf zou genezen vóór zij tot de Geneesmeester komt, maar opdat zij die zou zoeken, en haar nood gevoe lende begerig en verlangende zou zijn naar de Heere Jezus om te komen en de verwonde ziel te genezen". Tot slot. Het hart van Shepards predi king en zo ook van dit boekje is dit: „Die in de Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; die de Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet", naar het Johanneïsch getuigenis. Zo uw zonden uitgewist zijn in het bloed van Jezus Christus, kunt ge het leven in de dood zien, de hemel in de diepste hel, de heerlijkheid in de schande. Arme gelovigen, gij die komt tot de Heere Jezus, dit is uw gelukzaligheid. Wat zult ge anders doen dan dit te geloven en u daarin verblijden? Beeft, gij harden van hart en onboet- vaardigen, die nog nooit tot Christus geko men zijt noch uw gebrek aan Hem gevoelde, noch Zijn goed waardeerde. Dit is uw deel niet..." N.a.v. Th. Shepard, De ware bekering. De gezonde gelovige. Uitgeverij Den Hertog te Houten. Gebonden. 190 en 233 pag. Prijs resp. 19,50 en 22,50. Middelharnis J. M. J. Kieviet

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1989 | | pagina 9