EHivriDEn-iiiEmi/s
INGESPRSKMST..,.
Thomas Shepard -
zijn weg en zijn werk
Actuele
bloembollentips
Open schoolgroep
Herkingen
Ware bekeeringe,
iê keuvelaar
Windmolens langs de Oesterdam ongewenst;
wel in tien andere gebieden
medewerkers
^/^rarische
sverzorgmg
Boekbespreking:
H^zt bUpn sgctal Der U)i)re
Dam- en Schaakvereniging
„Ontspanning" te Ouddorp
Sint Annaland:
(II)
Negen principes
Eerlijk
D E
ONTDECKENDli
ïnde de gfoote moeyelijckheydt der
Saligh-maeckende bekeeringe.
Door Th o, Sheppard.
itlpt liet €ngelit ticrraelr doo;
cns\^
lil juwelier
Tot UTRECHT.
'i&p WJllcmClerck, 20oefh-Ö?UtfteC
0PÏIC^«HD?, Anno 16S3.
Doelwit
Uw deel
3e Blad
VRIJDAG 27 JANUARI 1989
No. 5770
Aanleg van een windmolenpark langs
de Oesterdam gaat voorlopig niet door.
Het dagelijks bestuur van de provincie
heeft een streek gehaald door de plan
nen van de gemeente Tholen. De omge
ving van de Oesterdam is vogelrijk. Er
moet daarom eerst een onderzoek ko
men naar de nadelige gevolgen die
plaatsing van deze grote molens voor de
vogels heeft. Het dagelijks bestuur van
de provincie Zeeland heeft de Oester
dam dan ook niet aangemeld als zoge
naamd milieupremiegebied voor wind
energie.
Tien andere gebieden zijn wel bij minis
ter drs. E. H. T. M. Nijpels van Milieu
beheer voorgedragen als premiegebied.
Zeven van die gebieden waren al eerder
getipt, drie zijn nieuw toegevoegd. De
Oesterdam is niet helemaal uit het beeld
verdwenen als bouwplaats voor wind
molens. Als het onderzoek naar de
invloed op de vogels onverhoopt gunstig
zal uitvallen, dan zullen gedeputeerde
staten de plannen van de gemeente Tho
len beoordelen. Er moeten langs de dam
dan uiteindelijk niet minder dan 43 van
deze molens komen.
Bij het aanwijzen van de premiegebie-
den heeft het dagelijks bestuur van de
provincie Zeeland zich laten leiden
door een nota van de provinciaal plano
logische dienst over windenergie in de
provincie Zeeland. De nota is ook naar
minister Nijpels gestuurd.
Gedeputeerde Staten hebben de vol
gende milieugebieden naar voren ge
schoven: de voormalige werkeilanden
Neeltje Jans, Roggeplaat en aansluitend
een stuk van de polder Schouwen; de
aan het Mastgat liggende gronden van
Duiveland, Tholen en Sint-Philipsland;
de Schakerloopolder op Tholen; ooste
lijk Noord-Beveland tussen Kats en
Colijnsplaat; de polders Valkenisse en
Frederica ten zuiden van Krabbendijke;
een gebied ten noorden van Bath tot de
snelweg Vlissingen-Bergen op Zoom;
het gebied bij Hoofdplaat langs de Wes-
terschelde tussen Nummer Een en de
Thomaspolder.
Bestaande premiegebieden die worden
uitgebreid zijn: het Sloegebied tot voor
bij het dorp Borssele en met de Vlis-
singse Buitenhaven; het gebied bij Hans-
weert en Schore tot en met de Willem
Annapolder; het gebied Nijs- en Hoog
landpolder tot vrijwel de gehele noorde
lijke kop van Oost-Zeeuwsch-Vlaan-
deren (van Griete tot en met de
Kruispolder).
De bouw van deze windmolens is in
Nederland, na vele jaren van aarzeling,
in een stroomversnelling geraakt. Dat
komt mede omdat het rijk als doel heeft
gesteld dat in het jaar 2000 een vermo
gen van 1.000 megawatt aan windener
gie beschikbaar zal moeten zijn. In het
jaar 1991 dienen deze windmolens al
voor 100 tot 150 megawatt aan vermogen
te zorgen. Een milieupremie is één van
de middelen om uitbreiding van wind
energie te bespoedigen. Er staan inmid
dels windmolens bij Bath en in het
Sloegebied. Enkele andere projekten
zijn in voorbereiding, waaronder een
windmolenenergiepark van acht mo
lens op Neeltje Jans.
In de nota windenergie van de provin
ciale planologische dienst wordt het
oprichten van windmolens langs de
boorden van Grevelingen en Ooster-
schelde op bepaalde plaatsen aanvaard
baar geacht. Het is niet in strijd met de
Nu zijn overal hyacinten in pot te
koop. Ze zijn voorgetrokken en de
bloemtros is al goed zichtbaar tussen de
bladeren. Ze zijn er in de kleuren wit,
rose, rood en blauw. Haal ze dus in huis,
zet ze voor het raam op de vensterbank
en zorg dat de grond matig vochtig blijft.
Spoedig komen de bloemetjes open en
wordt u verrast door de kleur en de geur
van dit unieke bolgewas. Naarmate de
temperatuur lager is, zult u langer van
uw hyacinten kunnen genieten. Zet ze
eventueel alleen 's nachts op een koele
plaats. Nieuw in de handel is de TRI-
CINT pot, waarin drie hyacinten opge-
plant worden.
Hollandse irissen die in juni in bloei
komen, hebben de eigenschappen om
soms al erg vroeg boven de grond te
komen, vooral als de winter niet al te
streng is. Ze hebben al een winterdak
meegekregen, want ze zijn niet winter
hard. Soms echter groeien ze daar door
heen en dan kan alsnog schade op
treden. Bij strenge vorst verdient het dus
aanbeveling om alsnog wat extra riet of
stro aan te brengen.
Indien u de moeite hebt genomen om
wat bolgewassen in potten te planten om
die later zelf in bloei te brengen, is het
aan te raden om eens te controleren hoe
ver de ontwikkeling is. Men mag aanne
men dat de spruiten van de bollen zich
na zo'n 8 a 10 weken voldoende hebben
ontwikkeld om verder in bloei te kun
nen komen. Zorg ervoor dat die over
gang niet te groot is, met andere woor
den zet de potten met bollen eerst op een
koele plaats. Trouwens de beste resulta
ten worden bereikt indien de tempera
tuur over de gehele periode niet boven
de 12° C (narcissen) en 15° C (tulpen en
hyacinten) stijgt.
Bron: Internationaal Bloembollencentrum
inrichtingsschets Grevelingen en het
beleidsplan Oosterschelde.
Gedeputeerde Staten hebben die ziens
wijze overgenomen. De rijks-planolo-
gische dienst daarentegen vindt het
plaatsen van windmolens in grote na
tuurgebieden als de Waddenzee, de Oos
terschelde en de Grevelingen niet wen
selijk.
Te laat bemerk ik dat ik achterom had moeten lopen; het
bordje op de voordeur is duidelijk genoeg: Agrarische
Bedrijfsverzorging ACHTEROM. Maar ik heb al op de bel
gedrukt... Mevr. Kreeft, de vrouw van de baas van Piet, doet
open. Met een ,,nee, kom maar gerust voor langs", loodst ze
mij naar de kantoorruimte, die aan het woonhuis is
gebouwd. Vanuit één ooghoek zie ik in de vensterbank van
de woonkamer enkele prachtige Amaryllissen staan. Ze vra
gen erom gezien te worden....
In het kantoor tref ik Piet v.d. Doel en zijn chef, Arie Kreeft
aan. Met beide heren raak ik in gesprek over de Agrarische
Bedrijfsverzorging. Wat houdt dat precies in?
„In het kort gezegd", begint dhr. Kreeft, „betekent het hulp
bij ziekte, vakantie en drukke periodes in de landbouw, tuin
bouw en veehouderij. Ik zal je vertellen hoe dat op Flakkee is
begonnen: er was een boer die aan suikerziekte leed en op
een dag moest hij in het ziekenhuis worden opgenomen.
Ondanks alle burenhulp enz. gebeurde het dat deze boer
twee maal op een dag uit het ziekenhuis vandaan zijn koeien
ging melken en daarna weer terug naar de ziekenzaal ging.
Toen hebben we (boeren) tegen elkaar gezegd: daar moeten
we wat aan doen
Dat „wat aan doen" resulteerde in 1970in de oprichting van
de Agrarische Bedrijfsverzorging op Flakkee. Het is een coö
peratieve vereniging voor Agrarische Arbeidsvoorziening in
West-Nederland. Het secretariaat is in Wirdum (bij Leeu
warden).
Vanuit het kantoor te Stellendam wordt het werk verdeeld
voor de Zuid-Hollandse Eilanden met uitzondering van
de Alblasserwaard.
Piet v.d. Doel is 23 jaar en sedert eenjaar werkverdeler. Hij
heeft een Middelbare Landbouwschool opleiding gedaan.
Enkele jaren was hij bedrijfsverzorger; hij kent dus de
kneepjes van het vak. Ik vraag hem wat over zijn werk te
vertellen:
„Erg belangrijk is, dat de juuste persoon op de juuste plek
komt. Als een boer om hulp vraagt kijk je eerst wat voor
bedrijf het is en wie er beschikbaar en ook geschikt is om dat
te kunnen runnen. We hebben mensen van verschillend kali
ber in dienst, die meestal een middelbare landbouw- oftuin-
bouwopleiding hebben gevolgd. Vaak hebben ze van huis uit
al iets meegekregen. Ze moeten wel eerst bij ons een bijscho
lingscursus van een halfjaar volgen. Dit houdt in dat ze 1
dag per week theorie hebben en de overige dagen lopen ze
stage bij leden.
„Natuurlijk is een beetje mensenkennis erg belangrijk", ver
volgt hij, „en je moet je goed kunnen aanpassen. Vaak is het
ook een kwestie van aanvoelen. En nogmaals: de juiste man
ergens heensturen, is heel belangrijk".
De vereniging telt op de Zuid-Hollandse Eilanden 1200
leden. Er zijn 40 vaste medewerkers in dienst onder wie 10
specifieke tuinders en 4 fruitkwekers. Er werken tevens
enkele bepaalde specialisten: 3 mollenvangers en 3 rundvee
pedicures (hoeven knippen) en twee hoveniers.
„Het woord „agrarisch moet je heel breed zien stelt Piet,
„het werk dat we in die branche niet doen, moet nog
worden uitgevonden".
Meestal worden de bedrijfsverzorgers in de gezinnen waar ze
komen erg gewaardeerd. Vooral als ze erwat langer zijn, ont
staat er een hechte band. Ze nemen deel aan het sociale
gezinsleven, b.v. het middageten. En als een boer op vakantie
gaat, wordt er menigmaal ook op het huis gepast.
Ze krijgen er veel vrienden bij. Het zijn mannen met een „ik-
wil-het-kunnen-instelling" Ze weten van aanpakken....
„Ze zijn er niet om alleen koffie of thee te drinken weet dhr.
Kreeft, „en je hebt vanzelf ook een soort zwiegplicht want je
hoon weleens een en ander. Ik zeg altijd: je eigen mening zeg
je thuis maar tegen je vrouw. Je mag wel alles dienke mar
niet zégge".
De Agrarische Bedrijfsverzorging is duidelijk een dienstverle
nend bedrijf. De werkverdelers zijn dag en nacht bereikbaar.
Als een boer om hulp vraagt, is er binnen twee uur een
bedrijfsverzorger op weg er heen.
Indien het bij een boer, door welke omstandigheden dan
ook, in het honderd dreigt te lopen, moet het voor een werk
verdeler toch heerlijk zijn om te kunnen zeggen: rust je hóód
Teunie Knöps
Links
dhr. v.d. Doel,
rechts
dhr Kreeft
De auteur is een man van zonderlinge godzaligheid, van innige gemeenschap
met God, ervaren in de bedriegelijkheden van 's mensen hart, bekwaam om de
duistere hoeken van de kleine wereld te verlichten en voldoening te geven aan
wankelende zielen. Zijn werk behoeft niet het purper van eens anders aanprij
zing om het op te pronken. Weet dat het werk gewichtig is, en zinrijk en geeste
lijk. Zo uw oog eenvoudig is in het doorbladeren, zult gij vele dierbare
zielsonderzoekende, zielsverlevendigende en -verrijkende waarheden daarin
vinden. Ja, zo gewaarschuwd en waakzaam gemaakt worden dat ge niet anders
zult kunnen dan God danken voor de schrijver en de inhoud van dit boek.
Dit lezen we in de voorrede op een van
de boeken van Thomas Shepard. Een
goed getuigenis! Het is niet de eerste keer
dat we zijn naam noemen. Enkele
weken geleden al vroeg ik aandacht voor
deze puriteinse prediker (T 1649) die
door de kerkelijke situatie in Engeland
gedwongen was zijn arbeidsveld te ver
leggen naar Noord-Amerika. Nieuw-
Engeland - zo werd het gebied genoemd
waar hij en anderen met hem nieuw
land ontgonnen en het zaad van het
Woord des Heeren daarin mochten uit
strooien. Door de vruchten die zicht
baar werden, zowel als in de tegenstand
die ze ondervonden, bleek dat ze in
Gods weg gingen.
De vorige keer legde ik vooral nadruk op
Shepards leven en een enkel typerend
element van zijn boodschap. In dit
tweede en laatste artikel zou ik kort wil
len ingaan op de inhoud van twee van
zijn geschriften. Hij spreekt nog nadat
hij gestorven is, ook in onze taal. Dat
laatste al sedert eeuwen. Al aan het eind
van de 17e eeuw waren deze twee boeken
in het Nederlands vertaald. Veel her
drukken verschenen sindsdien. Zo ook
onlangs nog.
De titels van die twee recent uitgekomen
boeken luiden De ware bekering' en 'De
gezonde gelovige'. Misschien kan worden
gezegd - hoewel het wat paradoxaal
klinkt - dat het laatstgenoemde het werk
van de ware bekering behandelt, terwijl
het eerstgenoemde over de gronden van
het 'gezonde' geloof gaat. Hoe het zij,
deze twee geschriften vormen samen
een eenheid, en wel in de volgorde als
waarin ik de titels weergaf In het eerste
hoofdstuk van 'De gezonde gelovige'
schrijft Shepard dat hij nu niet zal spre
ken van des mensen verlossing en zalig
heid door koping, namelijk door de
voldoening aan Gods gerechtigheid,
„want dit heb ik reeds verhandeld in
mijn traktaat van de ware bekering,
maar van zijn verlossing en zaligheid
door kracht. Niet van de verwerving van
de verlossing door het bloed van Chris
tus, maar van de daadwerkelijke verlos
sing, die geschiedt door de kracht en
werking van Christus' Geest". En zijn
die twee niet geheel op elkaar betrok
ken?
Overigens is destijds het boek over de
ware bekering buiten Shepard om gepu
bliceerd. Zoals hij zelf ooit meedeelde.
De Open Schoolgroep in Herkingen,
opgezet in mei 1986, komt iedere don
derdagochtend in het verenigingsge
bouw Ons Huis bij elkaar om te leren. In
die Open Schoolgroep zitten enkele
Herkingenaren van het eerste uur en
verschillende mensen die eind 1987
begonnen zijn.
Door persoonlijke omstandigheden en
de verschillende verantwoordelijkhe
den van een volwassene komt het wel
eens voor dat mensen moeten stoppen
met het leren bij de Open School. Dit
betekent dat het hele schooljaar door
nieuwe mensen aan de Open School
kunnen deelnemen. Het programma is
ook afgestemd op volwassenen die op
verschillende momenten beginnen met
de Open School èn op volwassenen die
verschillende vooropleidingen hebben
gehad.
Als Open Schooldeelnemer werkt u
individueel, d.w.z. dat u zo hard werkt
als u zelf kunt, dat u zo snel vordert als
in uw vermogen ligt, dat u begint met
wat u van vroeger niet meer weet, verge
ten bent of nooit gehad hebt op school.
Het lesmateriaal dat gebruikt wordt, is
daarvoor zeer geschikt.
Tijdens de les worden dingen gedaan
waar de hele groep aan deelneemt, zoals
b.v. een dictee. Daarnaast wordt er veel
aandacht besteed aan individuele leer
problemen. De een heeft moeite met
procenten, breuken of oppervlaktema
ten, terwijl de andere moeite heeft met
redactiesommen, spelling of ontleden.
De vakken die gegeven worden zijn
Nederlands, rekenen en algemene ont
wikkeling.
De donderdagochtenden zijn altijd heel
gezellig, leren is gezellig. U bent even
weg uit de dagelijkse sleur en tevens nut
tig bezig met uw kennis te verrijken. Ook
worden er leuke dingen georganiseerd
zoals excursies en uitstapjes. Onlangs is
er een excursie geweest naar de Haagse
Courant in Den Haag. Binnenkort
brengt de Open School een bezoek aan
de regionale krant het „Eilanden-
Nieuws". In de voorjaarsvakantie is er
een excursie naar Londen.
werkte hij een tijdlang in zijn preken
negen principes uit. Dat was toen hij
nog in Engeland was. Een aantal op
merkingen daarover had hij op papier
gesteld. Wat gebeurde er? Buiten zijn
medeweten werd het eerste zestal van
deze principes uitgegeven onder de titel
'De ware bekering'. Elk van die uit
gangspunten vormt nu een hoofdstuk
van dat boek. Shepard was er niet erg
gelukkig mee; hij achtte dit geschrift
kennelijk nog geen voldragen vrucht.
Toch heeft hij de inhoud nooit herroe
pen. Integendeel. Dat bleek toen hijzelf
de verhandeling over de overige drie
principes het licht deed zien onder de
titel 'De gezonde gelovige'.
De bij elkaar negen titels geven tot
heden dus de hoofclprincipes van She
pards theologie weer. Laat ik ze u noe
men, dan hebt u tegelijk de indeling van
beide boeken. Enigszins ingekort luiden
ze als volgt: 1) dat er een God is en dat
deze God zeer heerlijk is; 2) dat deze
God de mens in een heerlijke en geluk
zalige staat geschapen heeft; 3) dat het
gehele menselijke geslacht door de
zonde in een zeer ellendige staat verval
len is; 4) dat de Heere Jezus Christus het
enige middel tot verlossing en bevrij
ding daaruit is; 5) dat degenen die zalig
worden zeer weinig zijn en dat zij met
grote moeite zalig worden; 6) dat de
grote oorzaak van des mensen eeuwig
verderf van de mens zelf is; 7) dat de
grote oorzaak van de verlossing en zalig
heid Jezus Christus is; 8) dat een iegelijk
zondaar die in Christus gelooft op die
zelfde tijd wordt overgezet in de geluk
zaligste staat; 9) dat allen die daarin zijn
overgezet verplicht zijn tot een leven van
liefde en gehoorzaamheid volgens de
regel van Gods wet. De hoofdstukken
zes, zeven en acht zijn verreweg het
meeste uitvoerig. De laatste drie hoofd
stukken, dus zeven tot en met negen,
vormen samen het 'ooek 'De gezonde
gelovige'.
Met name over dat boek zou ik tenslotte
nog iets willen zeggen. Een drietal korte
opmerkingen. De eerste is dat ik de theo
logie en de prediking van deze puritein
als „eerlijk" zou willen bestempelen.
Eerlijk in die zin dat Shepard zijn hoor
ders/lezers benadert op een bijbels-
verantwoorde wijze. Het is niet zonder
reden dat hoofdstuk zes tot de meest uit
voerige behoort. Hij tekent de natuur-
r I Daaer een Godt ii> ende dit difc (Jfjdt
ifeer hecrlijck is.
z Dat Godt den irienfch in eea gheluck-
falijjen Itaet pdchapen hcctc.
I 3 Dat de» Mcnlchen clendc is door
^'ertoo- J den vil.
ntnie Dat CKrilhu alleen de Verloflèr it
I door pnjs.
1' Darter weynighe faligh werden ead«
dat met moeyte.
6 Dat des Menlchen verderf i( van
V, hem fdven.
JAN THOBIASSEN
Uitslagen van 23 januari 1983:
Dammen:
P. v.d. Steen - M. BruinsmaO - 2
L. Moerkerk - J. VisbeenO - 2
J. van Koppen - C. MieropO - 2
C. Tanis - K. Voogd-Tanis2 - O
Schaken:
Jac. Santifort - W. Breen1 - O
M. Breen - R. Kickert1 - O
P. A. Derrez -
N. A. L. van Doom1 - O
K. v.d. Wende - J. Dijkstra1 - O
R. Kickert - E. Santifort1 - O
J. van Huizen - P. Westhoeveafg.
C. Wassenaar - J. Soetemanafg.
W. H. M. van Geelen -
M. van Damme1 - O
26-
^-^■
■69
ZANDPAD 32 MIDDELHARNISTEL.01870-2157
Als u op de Open School zit is het hel
pen van uw kinderen bij het huiswerk
ook eenvoudiger omdat u dan zelf beter
weet hoe het eigenlijk moet. Deelname
aan de Open School is niet duur, 60,-
per jaar. Bijkomende kosten zijn voor
het kopje koffie dat gedronken wordt en
uw schrijfbenodigdheden. De boeken
kunt u lenen van de Open School.
Bent u geïnteresseerd en lijkt de Open
School u wel wat, dan mag u gerust op
een donderdagochtend binnenlopen in
Ons Huis om zelf te zien wat daar nu
eigenlijk gebeurt.
Bellen kan ook naar de Stichting Vol
wasseneneducatie, 01870-3927 (tussen
8.30-12.30 uur).
lijke mens als onwetend, zorgeloos en
verwaand ten aanzien van zijn eeuwige
belangen. Hij is de grootste vijand van
zijn eigen zaligheid. Alleen een wonder
van Godswege kan hierin verandering
brengen. En het is nodig dat de mens
aan zijn verdorven staat wordt ontdekt
en overtuigd. We beluisteren in dit ver
band Shepard in zijn advies aan een
ander prediker.
Predik toch verootmoediging. Werk toch
opdat de mensen bezet worden met een
gevoel van de toekomende toom en ellende.
De Evangelievertroostingen en de genade
welke enige zondaren wensen voorgescho
teld te zien als lekkernijen, kunnen moge
lijk enigen strelen en verrukken en enig
goed doen en hen die reeds vernederd en
bekeerd zijn, maar als bijlen en wiggen niet
bovenal zijn gebruikt om te houwen en te
breken deze ruwe, ongelijkmatige en wei-
belijdende eeuw, dan ben ik er zeker van dat
èn het werk èn de vruchten van de bediening
van deze lieden op z'n best louter huichela
rij zijn Shepard althans rekende met dit
gevaar.
Het tweede waarop ik wil wijzen is dat
de puriteinen - en Shepard als één van
hen - de Wet Gods prediken, en ze
deden dat scherp en grondig!, tot ont
dekking en overtuiging. Waartoe uitein
delijk? Opdat zondaren tot Christus
zouden worden geleid. Dat was en is
immers het doel. Met het oog op het
doelwit kende Shepard groot belang toe
aan de weg die daarheen leidt. „Het is
waar", zo schrijft hij, „Christus wordt
ons het naast door het geloof toegepast,
maar het geloof wordt in ons gewerkt in
de weg van overtuiging en droefheid
over de zonde. Niemand kan noch wil
door het geloof tot Christus komen
opdat Hij zijn zonden wegneme tenzij
hij ze eerst zie en overtuigd daarvan zij.
Al wie daadwerkelijk verlossing en
zaligheid van Christus hoopt, laat hem
genade en hulp zoeken in deze weg zon
der welke hij die nooit zal vinden".
Sprak ook Calvijn niet over deze weg als
de „ware en enige voorbereiding om
Christus te zoeken" (Inst. IIATI/2)?
Het is een droefheid die de weg baant tot
blijdschap. Let wel, niet de treurigheid is
het doel maar de vreugde; niet het leven
in de duisternis maar het wandelen in
het licht; niet de kennis der zonde maar
het delen in de vergeving. Zo kunnen we
ook begrijpen dat Shepard een zeer dui
delijk antwoord geeft op de vraag naar
de mate van de overtuiging en verbrijze
ling. Op diverse plaatsen in zijn boekje
zegt Shepard niet: „Gedenk voor altoos
dat geen meerder droefheid van zonden
nodig is dan dat gij gaat tot Christus
door het geloof om de zonden weg te
nemen. De Heere eist niet meer van ons
dan zo tot Hem te komen. De
Heere verwondt het hart niet opdat de
ziel eerst zichzelf zou genezen vóór zij
tot de Geneesmeester komt, maar opdat
zij die zou zoeken, en haar nood gevoe
lende begerig en verlangende zou zijn
naar de Heere Jezus om te komen en de
verwonde ziel te genezen".
Tot slot. Het hart van Shepards predi
king en zo ook van dit boekje is dit: „Die
in de Zoon gelooft, die heeft het eeuwige
leven; die de Zoon van God niet heeft,
die heeft het leven niet", naar het
Johanneïsch getuigenis.
Zo uw zonden uitgewist zijn in het bloed
van Jezus Christus, kunt ge het leven in de
dood zien, de hemel in de diepste hel, de
heerlijkheid in de schande. Arme gelovigen,
gij die komt tot de Heere Jezus, dit is uw
gelukzaligheid. Wat zult ge anders doen
dan dit te geloven en u daarin verblijden?
Beeft, gij harden van hart en onboet-
vaardigen, die nog nooit tot Christus geko
men zijt noch uw gebrek aan Hem gevoelde,
noch Zijn goed waardeerde. Dit is uw
deel niet..."
N.a.v. Th. Shepard, De ware bekering.
De gezonde gelovige.
Uitgeverij Den Hertog te Houten.
Gebonden. 190 en 233 pag.
Prijs resp. 19,50 en 22,50.
Middelharnis
J. M. J. Kieviet