gemeente
DIRKSLAND
RENOVATIE ZWEMBAD DE GOOYE
GLADHEID EN WAT DAARAAN TE DOEN IS
DINSDAG 24 JANUARI 1989
„EILANDEN NIEUWS"
TWEEDE BLAD
De dagelijkse activiteiten van het gemeentebestuur en
zijn medewerkers bestaan voor een deel uit het beharti
gen van routinezaken. Maar van tijd tot tijd zijn er dingen
aan de orde, die meer dan gewone aandacht vragen: niet
alleen van college, raad en ambtenaren, maar ook van de
bevolking.
Sinds enige tijd Is het gemeentebestuur van Dlrksland
gewend die zaken op een speciale krantepagina uiteen te
zetten, zodat u daarvan op de hoogte bent, er uw eigen
oordeel over kunt vormen of aan het verzoek, dat erin ligt
opgesloten, kunt voldoen.
Dit keer gaat het om vier, of eigenlijk drie onderwerpen:
- de renovatie van het zwembad De Gooye en de daarmee verband houdende wijziging van de tarieven van de on-
roerend-goedbelastingen
- de wijziging van de subsidieverordening Stads- en Dorpsvernieuwing, vooral van belang voor de bewoners van
eigen woningen
- de mogelijke gladheid van straten en wegen.
U vindt op deze pagina over alle drie onderwerpen de nodige achtergrondinformatie.
24januari 1989
Enkele maanden geleden behandelde de gemeenteraad de begroting 1989 en de
meerjarenbegroting. Daarin werden de plannen voor het nu pas begonnen jaar
en voor de nabije toekomst vermeld en financieel vertaald.
Niemand kan echter op zo 'n moment met zekerheid zeggen dat die plannen ook
zullen worden uitgevoerd. Er kan immers van alles gebeuren, waardoor ze
moeten worden gewijzigd of zelfs helemaal niet doorgaan.
Maar andersom kan het ook. Plannen, waarvan de uitvoering nog lang niet in
zicht lijkt, kunnen door allerlei onvoorziene omstandigheden een hogere prio
riteit krijgen.
En dat is hier het geval.
In de huis-aan-huis verspreide begro
tingskrant van oktober 1988
las u onder meer dit:
"Het ligt in de bedoeling het zwembad
De Gooye te renoveren. De Stichting
Zwembad Dirksland is bezig met het
uitwerken van plannen daartoe. Maar
de financiële situatie uan de gemeente
laat een snelle uitvoering daarvan nog
niet toe".
Dat lijkt volstrekt in tegenspraak met
het besluit van de gemeenteraad van
precies een maand later, waarby hij
akkoord ging met een uitgebreide re
novatie van het bad.
Onvoorziene omstandig
heden
Zoals gezegd was er al een onderzoek
gaande naar de mogelijkheden om het
zwembad niet alleen op te knappen,
maar het tegelijkertijd aan te passen
aan de eisen van de tijd.
Praktisch alle zwembaden in het land
hebben met die nieuwe eisen te ma
ken. De tijd van het simpele baantjes-
trekken lijkt immers definitief voor
bij. In veel gevallen blijkt het noodza
kelijk van het zwembad een recreatie
bad te maken met allerlei voor
zieningen, die tot voor kort vrijwel
onbekend waren.
Maar bij ons is er nog iets anders aan
de hand. Het Dirkslandse bad heeft
onlangs gezelschap gekregen van
nieuwe accommodaties in de omge
ving. En dat deed het gemeen
tebestuur besluiten om niet te aarze
len, maar onverwijld over te gaan tot
het opknappen van De Gooye, omdat
het daarvoor anders wel eens te laat
zou kunnen zijn.
En dét verklaart de hiervoor bedoelde
tegenspraak.
De financiën
De kosten voor de opknapbeurt - waar
over hierna meer - bedragen ongeveer
f. 700.000.-. Het leeuwedeel van dat
bedrag brengt de Stichting Zwembad
Dirksland zelf op, omdat deze nu een
maal de eigenaresse van het bad is.
Ze doet dat onder meer via het afslui
ten .van een lening en door het verho
gen van de tarieven. Het nieuwe tarief
wordt dus niet, zoals eerder gemeld, f
3,25 voor een los bad en f. 32,50 voor
een twaalfbadenkaart, maar f 3,50
respectievelijk f 35.00.
Dat betekent dat in eerste instantie de
gebruikers van het bad de hogere kos
ten betalen.
Maar er is toch sprake van gemeen
schapsgeld, dat voor de renovatie
wordt aangewend?
Inderdaad. De gemeenteraad heeft
zich garant gesteld voor een deel van
het genoemde bedrag, waarvoor nog
geen dekking is gevonden. Dat onge
dekte tekort bedraagt f. 40.000.-: een
bedrag dat niet voorhanden is, maar
k£in worden verkregen via een lichte
verhoging van de onroerend-goedbe-
la8tingen(0GB).
Tijdens zijn vergadering van 24 no
vember jl. besloot de gemeenteraad
daartoe.
Nieuwe tarieven OGB
Het besluit tot het verhogen van de
OGB-tarieven werd niet lichtvaardig
genomen. De meningen binnen de
raad waren verdeeld en de discussie
serieus.
Nu de kogel door de kerk is, is het goed
even te bezien wat nu precies de conse
quenties zijn.
EigenarenA)ewoners gaan per f.
3.000.- waarde van hun onroerend
goed f.0,25 meer betalen, namehjk f
7,35 in plaats van f 7,10
Huurders (gebruikers) gaan f. 0,10
meer betalen, namelijk f. 3,25 in
plaats vanf 3,15. Stellen we de gemid
delde waarde van een huis op f
100.000.-, dan betekent dat voor de
eerstgenoemde groep ongeveer 33 x f.
0,25 ongeveer f. 8,25 en voor de
laatstgenoemde groep ongeveer 33 x f.
0,10 ongeveer/l 3,30 per jaar. Inder
daad een lastenverhoging, maar wel
een beperkte.
Het nieuwe jasje van De
Gooye
In tegenstelling tot veel andere zwem
baden in het land neemt De Gooye zijn
toevlucht niet tot het opsieren van het
bad met allerlei luxe en niet ter zake
doende toeters en bellen. De voorges
telde verbeteringen en aanpassingen
zijn degelijk verantwoord.
- Ten eerste gaat het erom het nood-
zakehjk onderhoud op peil te hou
den en daarmee aan te sluiten aan
de Wet hygiëne en veiligheid in
zwembaden (1984).
- En ten tweede is het nodig in te spe
len op de gewijzigde behoeften
van de "oude" én op die van de nieu
we groepen gebruikers, zoals moe
ders met baby's en peuters, ouderen
die zich meer willen bewegen, les-
zwemmers- reactiverings-
zwemmers e.d.
Die twee punten vindt u hieronder
nader aangeduid.
noodzakelijk onderhoud
- betegelen van de kleedkamers
- betimmeren van de plafonds daar
van en van de toilet- en douche
ruimten,
- renoveren van het dak,
- repareren van het 25 m bassin,
- opknappen van het interieur van de
zwemzaal,
- aanbrengen van afsluitbare kle-
dingkastjes etc. etc.
gewijzigde behoeften
- meer privacy voor alle gebruikers
van het bad; om die te realiseren
zullen de kleedruimten voor groe
pen en enkeUngen beter worden
ingedeeld.
- meer zitgelegenheid voor sport
ers en recreanten; daartoe zal de
zwemzaal worden vergroot
- een speciaal bassin voor peuters,
waarvoor in de zwemzaal ruimte
zal worden gemaakt
- een paar zonnebanken, idem
- meer sfeer in de voorhal en in de
zwemzaal.
Zou de raad zijn goedkeuring all
een hebben gehecht aan de maat
regelen voor het noodzakelijk
onderhoud, dan zou daarvoor
een bedrag van ruim f. 200.000.-
nodig zijn geweest.
Het besluit om in plaats daarvan
het zwembad De Gooye ook aan
trekkelijker te maken, zowel voor
de "gewone" als voor nieuwe ge
bruikers, betekent een grotere in
vestering. Een investering in de
toekomst, zoals ongetwijfeld zal
blijken.
Op het moment dat dit artikel wordt geschreven heeft de winter 1988/
1989 zich nog niet in haar verwachte gedaante laten zien. Geen ijs tot
dusverre en geen sneeuw.
Maar wat niet is kan komen en wat dan?
Dan dragen gemeente en inwoners ieder hun eigen verantwoordelijk
heid ter voorkoming van gevaar en schade: niet alleen voor zichzelf,
maar ook voor anderen.
Noch de gemeente, noch u mag daar te licht over denken. Voor een onge
luk kan een geringe hoop sneeuw of een enkele meter gladheid immers
al genoeg zijn.
De gemeente
In de afgelopen tijd is binnen de muren
van het gemeentehuis ernstig nagedacht
over het strooiprogramma van de ge
meente bij sneeuw en gladheid. Zou dat
niet wat minder kunnen?
Het antwoord is nee.
In tegenstelling tot een aantal andere ge
meenten strooit de gemeente Dirksland
bij (dreigende) gladheid op élle wegen
en dus niet alleen op de belangrijkste.
Ze is er namelijk tegen dat bijvoorbeeld
bejaarden of andere mensen, die zich
wat minder gemakkelijk voortbewe
gen, bij bepaalde weersomstandighe
den thuis zouden moeten blijven.
Dit principe, dat de gemeente al jaren
aanhangt, wil ze handhaven. Dreigt er
gladheid, dan rukt de afdeling Weg- en
Waterbouw uit en houdt daarbij deze
volgorde aan:
- eerst de routes van de bus en de am
bulance vciDirksland
- dan alle straten en wegen in Melis
sant en Herkingen
- tenslotte de rest van de straten en y/&-
g&aïn Dirksland.
Het tijdstip van strooien ligt tussen 5.00
uur in de ochtend en 24.00 uur 's nachts.
Tussen 24.00 en 5.00 uur wordt dus niet
gestrooid.
Dat strooien geschiedt met de strooiwa
gen of met de hand; en dat laatste vooral
op hofjes en bruggetjes, waar de strooier
niet kan komen. Die plaatsen worden
dus niet overgeslagen
De gemeente houdt het bij zout als
strooimiddel. Omdat zout bij ongecon-
F. 160.000.- VOOR DE VERBETERING VAN PARTICULIERE WONINGEN
Goed om te weten
Woningen van vóór en van na 1-1-
1945
^S&
^S^
i^gp^pTTii
troleerd gebruik niet bevorderlijk is
voor het milieu strooit ze zoveel moge
lijk van te voren en houdt ze vooral de
dosering goed in het oog.
Het alternatief van zout is zand. En zand
is ronduit slecht: lang niet zo effectief
als zout en rampzalig, zoals de afdeling
Weg- en Waterbouw laat weten, voor
het rioolstelsel.
De burgerij, dus u.
In feite behoeft de gemeente u niet te
vertellen dat iedere burger verant
woordelijkheid draagt voor zijn of haar
medeburgers. Dat weet u zelf ook wel.
Jammer alleen, dat van die verantwoor
delijkheid niet altijd en overal even dui
delijk blijk wordt gegeven. U kent ze
immers: de mensen, die bij de eerste
sneeuwval de straat opgaan en het trot
toir voor hun deur schoon maken én
houden. Maar u kent ook de mensen, die
dat nooit en te nimmer doen.
Toch is dat sneeuwvrij houden van het
trottoir voor de eigen deur voor ieder
gezond mens een Ideine moeite. Zeker
in een klimaat als het onze, waar zo'n
toestand van sneeuw en gladheid nooit
erg lang duurt.
Daarom een dringend verzoek van de
kant van de gemeente: houdt ook u
voortaan uw trottoir schoon. Een schop
of een sneeuwschuiver is meestal al vol
doende en zo niet, dan strooit u zout.
Goed om te weten, dat de gemeente voor
particulieren gratis zout in voorraad
heeft. Wie een emmer of een plastic zak
meebrengt kan voor dat zout terecht bij
de gemeentewerkplaats in Dirksland,
aan de Philipshoofjesweg.
Let wel: deze gratis verstrekking van
strooizout geldt alleen voor particu
lieren. Bedrijven, die voor het be
strooien van hun terrein h^l wat
meer nodig hebben, moeten zelf
maatregelen nemen. Dat spreekt van
zelf.
auteursrecht voorbehouden
Sinds 1 januari 1985 - toen de Wet op de stads- en dorpsvernieuwing van kracht werd - ontvangt de gemeen
te van het rijk een bedrag voor haar activiteiten op dat terrein. Een deel daarvan gebruikt zij zelf. Maar de
rest, bijna de helft, is bestemd voor eigenaren van particuliere woningen.
Vertoont hun huis namelijk bepaalde gebreken, dan kunnen zij voor het opheffen daarvan aanspraak ma
ken op een subsidie.
Alle reden dus om even verder te lezen.
Om in aanmerking te komen voor een
subsidie moet de particuliere eigenaar
van een woning - of liever gezegd de
woning zelf - voldoen aan bepaalde
voonwaarden, die vermeld zijn in de Sub
sidieverordening Stads- en Dorpsver
nieuwing'.
- Deze verordening stelt onder meer dat
het uitsluitend gaat om "gerlefsverbe-
terlng', zoals het aanbrengen van een
keuken of het vernieuwen van een primi
tieve keukeninrichting, een (eerste) toi
let of een (eerste) douche én om het ver
helpen van bouwtechnische gebreken
aan bijvoorbeeld hetdak of de fundering.
Het gaat er namelijk om dat de verbete
ringen niet alleen de kwaliteit van het
betreffende huis ten goede komen,
maar ook de kwaliteit van de omgeving.
Ze moeten namelijk "het brede belang
van de volkshuisvesting dienen
Denkt u dus aan een nieuw verfje of het
verbreden van de vensterbank, om
maar eens een paar voorbeelden te noe
men, dan kunt u nergens op rekenen.
- Een tweede belangrijke voorwaarde is,
dat de woning ouder moet zijn dan 30
jaar.
- Verder mag de woning een oppervlakte
beslaan van ten hoogste 125 m2 en
mogen de kosten van de voorzieningen
niet meer bedragen dan f. 75.000.-.
De gomeentelijke Verordening Stads- en
Dorpsvernieuwing is een uitvloeisel van de
gelijknamige wet.
Druk gebruik
Sinds de invoering van de regeling is
daarvan in onze gemeente een druk
gebruik gemaakt. Zo druk, dat de pot
voor 1988 medio vorig jaar al leeg was.
Goede raad was duur. Van de rond f.
375.000.-, die de gemeente jaarlijks ont
vangt, heeft zij er f. 160.000.- voor dit
doel bestemd.
Zou ze dat bedrag moeten verhogen,
zodat er voor haar eigen activiteiten op
het gebied van de dorpsvernieuwing
minder over zou blijven, of zou ze voort
aan een aantal aanvragers moeten te
leurstellen?
Tijdens zijn vergadering van december
1988 besloot de raad een middenweg te
kiezen: het bedrag van f. 160.000.- blijft
gehandhaafd, maar het zal voortaan
over meer aanvragers worden ver
deeld. De uit te keren bedragen worden
dus per aanvrager iets minder.
Subsidiebedrag
Ondanks dat kan het subsidiebedrag nog aardig oplopen, namelijk tot f.
10.000.-.
Om u een idee te geven van de onderdelen van zo'n bedrag volgen hier enke
le van de vele mogelijkheden:
De gemeente geeft voor:
- aanbrengen closet met waterspoeling f. 1650. -
- maken doucheruimte met inrichting f. 1.650.-
- aanbrengen douche-inrichting in bestaande ruimte f. 1.150.-
- maken keukenruimte met inrichting f. 3.500. -
- vervangen primitieve keukeninrichting f.1.650.-
- verbetering van fundering op staal, maximaal f.2.000.-
- idem op palen, maximaal f.5.500.-
- herstel van gevels en dragende muren, maximaal f.2.000.-
- herstel van kapconstructies, maximaal f. 3.500. -
etcetera.
Let wel: alle l>edragen, die tielrekking hebben op tiet treffen van voorzieningen en
liet verstrekken van subsidie worden verminderd met 55 wanneer die voorzie
ningen voor meer dan de ttelft In zelfwerkzaamfield worden uitgevoerd.
De raad besloot de regeling op nóg een
puntte wijzigen.
Zoals u ai las geldt ze voor huizen, die
ouder zijn dan 30 jaar. Tot voor kort wa
ren die, wat het subsidie betreft, ver
deeld in huizen van vóór 1 januari 1945
en huizen van né 1 januari 1945.
Voor die van vóór 1945 waren over het
algemeen wat hogere bedragen be
stemd dan voor die van né 1945.
Dat onderscheid is afgeschaft. Alle hui
zen van 30 jaar en ouder, dus zowel die
van voor als die van na 1 januari 1945,
komen thans voor dezelfde bedragen in
aanmerking.
Hierover blijkt in de afgelopen tijd
een misverstand te zijn ontstaan.
In een publicatie in een plaatselijk
blad werd namelijk abusievelijk
gesteld, dat hulzen van voor 1 ja
nuari 1945 voortaan van subsidie
uitgesloten zouden zijn. Dat is dus
niet het geval.
Geen extra bijdrage
Een derde wijziging van de subsidiere
geling betreft de tot nog toe toegekende
extra bijdrage.
Wie tot dusverre drie of meer verbeterin
gen tegelijkertijd aan zijn huis aanbracht,
werd daarvoor beloond met een extra
bijdrage van 10%.
Totzijnspijtheeftderaadmoetenbeslui-
ten deze extra bijdrage te laten verval
len.
Meer mensen kunnen van de re
geling profiteren
Door deze drie maatregelen - 1. een
maximum-subsidiebedrag van f.
10.000.-per aanvrager; 2. dezelfde sub
sidiebedragen voor alle huizen van 30
jaar en ouder; en 3. het vervallen van de
extra bijdrage - hoopt de gemeente zo
veel te "besparen", dat zij voortaan meer
mensen kan helpen dan tot nog toe.
Op die manier werken de gemeente
en haar Inwoners samen aan het ver
beteren van de woonomgeving: de
eerste vla grote projecten, delaatsten
vla de verbetering van hun eigen
huls.
Het vertrouwde gezicht van Dirks
land, Mellssant en Herkingen blijft
daardoor zoveel mogelijk gehand
haafd. En dat Is precies de bedoeling.