gemeente DIRKSLAND RENOVATIE ZWEMBAD DE GOOYE GLADHEID EN WAT DAARAAN TE DOEN IS DINSDAG 24 JANUARI 1989 „EILANDEN NIEUWS" TWEEDE BLAD De dagelijkse activiteiten van het gemeentebestuur en zijn medewerkers bestaan voor een deel uit het beharti gen van routinezaken. Maar van tijd tot tijd zijn er dingen aan de orde, die meer dan gewone aandacht vragen: niet alleen van college, raad en ambtenaren, maar ook van de bevolking. Sinds enige tijd Is het gemeentebestuur van Dlrksland gewend die zaken op een speciale krantepagina uiteen te zetten, zodat u daarvan op de hoogte bent, er uw eigen oordeel over kunt vormen of aan het verzoek, dat erin ligt opgesloten, kunt voldoen. Dit keer gaat het om vier, of eigenlijk drie onderwerpen: - de renovatie van het zwembad De Gooye en de daarmee verband houdende wijziging van de tarieven van de on- roerend-goedbelastingen - de wijziging van de subsidieverordening Stads- en Dorpsvernieuwing, vooral van belang voor de bewoners van eigen woningen - de mogelijke gladheid van straten en wegen. U vindt op deze pagina over alle drie onderwerpen de nodige achtergrondinformatie. 24januari 1989 Enkele maanden geleden behandelde de gemeenteraad de begroting 1989 en de meerjarenbegroting. Daarin werden de plannen voor het nu pas begonnen jaar en voor de nabije toekomst vermeld en financieel vertaald. Niemand kan echter op zo 'n moment met zekerheid zeggen dat die plannen ook zullen worden uitgevoerd. Er kan immers van alles gebeuren, waardoor ze moeten worden gewijzigd of zelfs helemaal niet doorgaan. Maar andersom kan het ook. Plannen, waarvan de uitvoering nog lang niet in zicht lijkt, kunnen door allerlei onvoorziene omstandigheden een hogere prio riteit krijgen. En dat is hier het geval. In de huis-aan-huis verspreide begro tingskrant van oktober 1988 las u onder meer dit: "Het ligt in de bedoeling het zwembad De Gooye te renoveren. De Stichting Zwembad Dirksland is bezig met het uitwerken van plannen daartoe. Maar de financiële situatie uan de gemeente laat een snelle uitvoering daarvan nog niet toe". Dat lijkt volstrekt in tegenspraak met het besluit van de gemeenteraad van precies een maand later, waarby hij akkoord ging met een uitgebreide re novatie van het bad. Onvoorziene omstandig heden Zoals gezegd was er al een onderzoek gaande naar de mogelijkheden om het zwembad niet alleen op te knappen, maar het tegelijkertijd aan te passen aan de eisen van de tijd. Praktisch alle zwembaden in het land hebben met die nieuwe eisen te ma ken. De tijd van het simpele baantjes- trekken lijkt immers definitief voor bij. In veel gevallen blijkt het noodza kelijk van het zwembad een recreatie bad te maken met allerlei voor zieningen, die tot voor kort vrijwel onbekend waren. Maar bij ons is er nog iets anders aan de hand. Het Dirkslandse bad heeft onlangs gezelschap gekregen van nieuwe accommodaties in de omge ving. En dat deed het gemeen tebestuur besluiten om niet te aarze len, maar onverwijld over te gaan tot het opknappen van De Gooye, omdat het daarvoor anders wel eens te laat zou kunnen zijn. En dét verklaart de hiervoor bedoelde tegenspraak. De financiën De kosten voor de opknapbeurt - waar over hierna meer - bedragen ongeveer f. 700.000.-. Het leeuwedeel van dat bedrag brengt de Stichting Zwembad Dirksland zelf op, omdat deze nu een maal de eigenaresse van het bad is. Ze doet dat onder meer via het afslui ten .van een lening en door het verho gen van de tarieven. Het nieuwe tarief wordt dus niet, zoals eerder gemeld, f 3,25 voor een los bad en f. 32,50 voor een twaalfbadenkaart, maar f 3,50 respectievelijk f 35.00. Dat betekent dat in eerste instantie de gebruikers van het bad de hogere kos ten betalen. Maar er is toch sprake van gemeen schapsgeld, dat voor de renovatie wordt aangewend? Inderdaad. De gemeenteraad heeft zich garant gesteld voor een deel van het genoemde bedrag, waarvoor nog geen dekking is gevonden. Dat onge dekte tekort bedraagt f. 40.000.-: een bedrag dat niet voorhanden is, maar k£in worden verkregen via een lichte verhoging van de onroerend-goedbe- la8tingen(0GB). Tijdens zijn vergadering van 24 no vember jl. besloot de gemeenteraad daartoe. Nieuwe tarieven OGB Het besluit tot het verhogen van de OGB-tarieven werd niet lichtvaardig genomen. De meningen binnen de raad waren verdeeld en de discussie serieus. Nu de kogel door de kerk is, is het goed even te bezien wat nu precies de conse quenties zijn. EigenarenA)ewoners gaan per f. 3.000.- waarde van hun onroerend goed f.0,25 meer betalen, namehjk f 7,35 in plaats van f 7,10 Huurders (gebruikers) gaan f. 0,10 meer betalen, namelijk f. 3,25 in plaats vanf 3,15. Stellen we de gemid delde waarde van een huis op f 100.000.-, dan betekent dat voor de eerstgenoemde groep ongeveer 33 x f. 0,25 ongeveer f. 8,25 en voor de laatstgenoemde groep ongeveer 33 x f. 0,10 ongeveer/l 3,30 per jaar. Inder daad een lastenverhoging, maar wel een beperkte. Het nieuwe jasje van De Gooye In tegenstelling tot veel andere zwem baden in het land neemt De Gooye zijn toevlucht niet tot het opsieren van het bad met allerlei luxe en niet ter zake doende toeters en bellen. De voorges telde verbeteringen en aanpassingen zijn degelijk verantwoord. - Ten eerste gaat het erom het nood- zakehjk onderhoud op peil te hou den en daarmee aan te sluiten aan de Wet hygiëne en veiligheid in zwembaden (1984). - En ten tweede is het nodig in te spe len op de gewijzigde behoeften van de "oude" én op die van de nieu we groepen gebruikers, zoals moe ders met baby's en peuters, ouderen die zich meer willen bewegen, les- zwemmers- reactiverings- zwemmers e.d. Die twee punten vindt u hieronder nader aangeduid. noodzakelijk onderhoud - betegelen van de kleedkamers - betimmeren van de plafonds daar van en van de toilet- en douche ruimten, - renoveren van het dak, - repareren van het 25 m bassin, - opknappen van het interieur van de zwemzaal, - aanbrengen van afsluitbare kle- dingkastjes etc. etc. gewijzigde behoeften - meer privacy voor alle gebruikers van het bad; om die te realiseren zullen de kleedruimten voor groe pen en enkeUngen beter worden ingedeeld. - meer zitgelegenheid voor sport ers en recreanten; daartoe zal de zwemzaal worden vergroot - een speciaal bassin voor peuters, waarvoor in de zwemzaal ruimte zal worden gemaakt - een paar zonnebanken, idem - meer sfeer in de voorhal en in de zwemzaal. Zou de raad zijn goedkeuring all een hebben gehecht aan de maat regelen voor het noodzakelijk onderhoud, dan zou daarvoor een bedrag van ruim f. 200.000.- nodig zijn geweest. Het besluit om in plaats daarvan het zwembad De Gooye ook aan trekkelijker te maken, zowel voor de "gewone" als voor nieuwe ge bruikers, betekent een grotere in vestering. Een investering in de toekomst, zoals ongetwijfeld zal blijken. Op het moment dat dit artikel wordt geschreven heeft de winter 1988/ 1989 zich nog niet in haar verwachte gedaante laten zien. Geen ijs tot dusverre en geen sneeuw. Maar wat niet is kan komen en wat dan? Dan dragen gemeente en inwoners ieder hun eigen verantwoordelijk heid ter voorkoming van gevaar en schade: niet alleen voor zichzelf, maar ook voor anderen. Noch de gemeente, noch u mag daar te licht over denken. Voor een onge luk kan een geringe hoop sneeuw of een enkele meter gladheid immers al genoeg zijn. De gemeente In de afgelopen tijd is binnen de muren van het gemeentehuis ernstig nagedacht over het strooiprogramma van de ge meente bij sneeuw en gladheid. Zou dat niet wat minder kunnen? Het antwoord is nee. In tegenstelling tot een aantal andere ge meenten strooit de gemeente Dirksland bij (dreigende) gladheid op élle wegen en dus niet alleen op de belangrijkste. Ze is er namelijk tegen dat bijvoorbeeld bejaarden of andere mensen, die zich wat minder gemakkelijk voortbewe gen, bij bepaalde weersomstandighe den thuis zouden moeten blijven. Dit principe, dat de gemeente al jaren aanhangt, wil ze handhaven. Dreigt er gladheid, dan rukt de afdeling Weg- en Waterbouw uit en houdt daarbij deze volgorde aan: - eerst de routes van de bus en de am bulance vciDirksland - dan alle straten en wegen in Melis sant en Herkingen - tenslotte de rest van de straten en y/&- g&aïn Dirksland. Het tijdstip van strooien ligt tussen 5.00 uur in de ochtend en 24.00 uur 's nachts. Tussen 24.00 en 5.00 uur wordt dus niet gestrooid. Dat strooien geschiedt met de strooiwa gen of met de hand; en dat laatste vooral op hofjes en bruggetjes, waar de strooier niet kan komen. Die plaatsen worden dus niet overgeslagen De gemeente houdt het bij zout als strooimiddel. Omdat zout bij ongecon- F. 160.000.- VOOR DE VERBETERING VAN PARTICULIERE WONINGEN Goed om te weten Woningen van vóór en van na 1-1- 1945 ^S& ^S^ i^gp^pTTii troleerd gebruik niet bevorderlijk is voor het milieu strooit ze zoveel moge lijk van te voren en houdt ze vooral de dosering goed in het oog. Het alternatief van zout is zand. En zand is ronduit slecht: lang niet zo effectief als zout en rampzalig, zoals de afdeling Weg- en Waterbouw laat weten, voor het rioolstelsel. De burgerij, dus u. In feite behoeft de gemeente u niet te vertellen dat iedere burger verant woordelijkheid draagt voor zijn of haar medeburgers. Dat weet u zelf ook wel. Jammer alleen, dat van die verantwoor delijkheid niet altijd en overal even dui delijk blijk wordt gegeven. U kent ze immers: de mensen, die bij de eerste sneeuwval de straat opgaan en het trot toir voor hun deur schoon maken én houden. Maar u kent ook de mensen, die dat nooit en te nimmer doen. Toch is dat sneeuwvrij houden van het trottoir voor de eigen deur voor ieder gezond mens een Ideine moeite. Zeker in een klimaat als het onze, waar zo'n toestand van sneeuw en gladheid nooit erg lang duurt. Daarom een dringend verzoek van de kant van de gemeente: houdt ook u voortaan uw trottoir schoon. Een schop of een sneeuwschuiver is meestal al vol doende en zo niet, dan strooit u zout. Goed om te weten, dat de gemeente voor particulieren gratis zout in voorraad heeft. Wie een emmer of een plastic zak meebrengt kan voor dat zout terecht bij de gemeentewerkplaats in Dirksland, aan de Philipshoofjesweg. Let wel: deze gratis verstrekking van strooizout geldt alleen voor particu lieren. Bedrijven, die voor het be strooien van hun terrein h^l wat meer nodig hebben, moeten zelf maatregelen nemen. Dat spreekt van zelf. auteursrecht voorbehouden Sinds 1 januari 1985 - toen de Wet op de stads- en dorpsvernieuwing van kracht werd - ontvangt de gemeen te van het rijk een bedrag voor haar activiteiten op dat terrein. Een deel daarvan gebruikt zij zelf. Maar de rest, bijna de helft, is bestemd voor eigenaren van particuliere woningen. Vertoont hun huis namelijk bepaalde gebreken, dan kunnen zij voor het opheffen daarvan aanspraak ma ken op een subsidie. Alle reden dus om even verder te lezen. Om in aanmerking te komen voor een subsidie moet de particuliere eigenaar van een woning - of liever gezegd de woning zelf - voldoen aan bepaalde voonwaarden, die vermeld zijn in de Sub sidieverordening Stads- en Dorpsver nieuwing'. - Deze verordening stelt onder meer dat het uitsluitend gaat om "gerlefsverbe- terlng', zoals het aanbrengen van een keuken of het vernieuwen van een primi tieve keukeninrichting, een (eerste) toi let of een (eerste) douche én om het ver helpen van bouwtechnische gebreken aan bijvoorbeeld hetdak of de fundering. Het gaat er namelijk om dat de verbete ringen niet alleen de kwaliteit van het betreffende huis ten goede komen, maar ook de kwaliteit van de omgeving. Ze moeten namelijk "het brede belang van de volkshuisvesting dienen Denkt u dus aan een nieuw verfje of het verbreden van de vensterbank, om maar eens een paar voorbeelden te noe men, dan kunt u nergens op rekenen. - Een tweede belangrijke voorwaarde is, dat de woning ouder moet zijn dan 30 jaar. - Verder mag de woning een oppervlakte beslaan van ten hoogste 125 m2 en mogen de kosten van de voorzieningen niet meer bedragen dan f. 75.000.-. De gomeentelijke Verordening Stads- en Dorpsvernieuwing is een uitvloeisel van de gelijknamige wet. Druk gebruik Sinds de invoering van de regeling is daarvan in onze gemeente een druk gebruik gemaakt. Zo druk, dat de pot voor 1988 medio vorig jaar al leeg was. Goede raad was duur. Van de rond f. 375.000.-, die de gemeente jaarlijks ont vangt, heeft zij er f. 160.000.- voor dit doel bestemd. Zou ze dat bedrag moeten verhogen, zodat er voor haar eigen activiteiten op het gebied van de dorpsvernieuwing minder over zou blijven, of zou ze voort aan een aantal aanvragers moeten te leurstellen? Tijdens zijn vergadering van december 1988 besloot de raad een middenweg te kiezen: het bedrag van f. 160.000.- blijft gehandhaafd, maar het zal voortaan over meer aanvragers worden ver deeld. De uit te keren bedragen worden dus per aanvrager iets minder. Subsidiebedrag Ondanks dat kan het subsidiebedrag nog aardig oplopen, namelijk tot f. 10.000.-. Om u een idee te geven van de onderdelen van zo'n bedrag volgen hier enke le van de vele mogelijkheden: De gemeente geeft voor: - aanbrengen closet met waterspoeling f. 1650. - - maken doucheruimte met inrichting f. 1.650.- - aanbrengen douche-inrichting in bestaande ruimte f. 1.150.- - maken keukenruimte met inrichting f. 3.500. - - vervangen primitieve keukeninrichting f.1.650.- - verbetering van fundering op staal, maximaal f.2.000.- - idem op palen, maximaal f.5.500.- - herstel van gevels en dragende muren, maximaal f.2.000.- - herstel van kapconstructies, maximaal f. 3.500. - etcetera. Let wel: alle l>edragen, die tielrekking hebben op tiet treffen van voorzieningen en liet verstrekken van subsidie worden verminderd met 55 wanneer die voorzie ningen voor meer dan de ttelft In zelfwerkzaamfield worden uitgevoerd. De raad besloot de regeling op nóg een puntte wijzigen. Zoals u ai las geldt ze voor huizen, die ouder zijn dan 30 jaar. Tot voor kort wa ren die, wat het subsidie betreft, ver deeld in huizen van vóór 1 januari 1945 en huizen van né 1 januari 1945. Voor die van vóór 1945 waren over het algemeen wat hogere bedragen be stemd dan voor die van né 1945. Dat onderscheid is afgeschaft. Alle hui zen van 30 jaar en ouder, dus zowel die van voor als die van na 1 januari 1945, komen thans voor dezelfde bedragen in aanmerking. Hierover blijkt in de afgelopen tijd een misverstand te zijn ontstaan. In een publicatie in een plaatselijk blad werd namelijk abusievelijk gesteld, dat hulzen van voor 1 ja nuari 1945 voortaan van subsidie uitgesloten zouden zijn. Dat is dus niet het geval. Geen extra bijdrage Een derde wijziging van de subsidiere geling betreft de tot nog toe toegekende extra bijdrage. Wie tot dusverre drie of meer verbeterin gen tegelijkertijd aan zijn huis aanbracht, werd daarvoor beloond met een extra bijdrage van 10%. Totzijnspijtheeftderaadmoetenbeslui- ten deze extra bijdrage te laten verval len. Meer mensen kunnen van de re geling profiteren Door deze drie maatregelen - 1. een maximum-subsidiebedrag van f. 10.000.-per aanvrager; 2. dezelfde sub sidiebedragen voor alle huizen van 30 jaar en ouder; en 3. het vervallen van de extra bijdrage - hoopt de gemeente zo veel te "besparen", dat zij voortaan meer mensen kan helpen dan tot nog toe. Op die manier werken de gemeente en haar Inwoners samen aan het ver beteren van de woonomgeving: de eerste vla grote projecten, delaatsten vla de verbetering van hun eigen huls. Het vertrouwde gezicht van Dirks land, Mellssant en Herkingen blijft daardoor zoveel mogelijk gehand haafd. En dat Is precies de bedoeling.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1989 | | pagina 6