EIÜVriDEtl-tllEUWS Sneeuwklokjes al in december A a. th. buijs 2/ Abonnementsgeld géén verhoging Emeritaatsperikelen Hokkenshow P.V. „De Reisduif' HET KIJKVENSTER 2e Blad DINSDAG 3 JANUARI 1989 No. 5763 blik op kerk en samenleving - „Kerknieuws" - Godsverduistering - De Schrift alléén - Een wonder van God Door de jaren heen was het blad „Kerk nieuws" een begrip. Nader aangeduid als „Kerknieuws van Scheps". Na het overlijden van Scheps Senior werd het voortgezet door zijn zoon, maar met hem kwam het tot een breuk. Een brede redaktie verzorgt het blad dat de laatste jaren werd uitgegeven door Vijlbrief in Haarlem. Ook daarin komt nu verande ring, want met ingang van het nieuwe jaar gaat Kerknieuws naar de bekende Uitgeverij Groen in Leiden (van de Vriend van Oud en Jong). De redaktie verzekert haar lezers dat er aan de for mule en de inhoud van het blad niets verandert. Kerknieuws was een begrip, zei ik, en het Oudejaarsnummer was dat ook altijd. Het laatste nummer van de hui dige jaargang maakt op die regel geen uitzondering. Het biedt een overzicht (over 1988) van alle belangrijke gebeur tenissen uit het kerkelijk leven in vrijwel alle kerken die ons landje rijk is. Voor mensen die geïnteresseerd zijn in het reilen en zeilen van de kerk en de ker ken, een schat aan informatie. Het jaaroverzicht voor de Nederlandse Hervormde Kerk werd geschreven door Dr. K. Blei, de secretaris-generaal van deze kerk. Hij wijdt vooral aandacht aan de synodale discussie naar aanlei ding van „Kerk-zijn in een tijd van Godsverduistering", maar ook aan de door de synode uitgegeven pastorale handreiking „Gemeente-zijn in een mondiale samenleving". Die twee aldus Blei staan niet haaks op elkaar, maar vullen elkaar aan. Met de term „Godsverduistering" wordt gezegd dat: „Kerk en geloof aan maatschappe lijke invloed hebben ingeboet. God Zelf is voor velen uit het gezicht ver dwenen. Zij hebben voor Hem geen antenne meer. Niet alleen de kerk, maar ook en vooral God, is in toene mende mate een irrelevante groot heid geworden; en dat voor mensen buiten èn binnen de kerk. Het leven heeft zijn zin verloren. Het lukt ons steeds minder het christelijk geloof over te dragen op de jongere genera tie. Kerkverlating is het probleem niet. Het probleem is veeleer dat ook aan kerkmensen de geloofszekerheid meer en meer ontvalt". Als ik Dr. Blei even in de rede mag val len, over welke geloofszekerheid hééft hij het hier? Want het ware geloof, dat de zekerheid in zich heeft, kan ons eenvou dig niet ontvallen. Dat is de oude dwa ling van de Remonstranten, die leerden dat de mens die Gods genade heeft gesmaakt, altijd nog weer in gevaar is om die genade te verliezen. Maar deze dwaling is door de Synode van Dor drecht met kracht van de hand gewezen, en nog altijd behoren de Dordtse Leer regels tot de belijdenis van de Kerk der Reformatie. Natuurlijk begrijp ik ook wel wat Blei bedoelt. Mensen die voorheen trouw meeleefden en overtuigd waren van de waarheid van de Heilige Schrift, „zien het niet meer zo zitten" en haken af, zet ten alles op losse schroeven. Alleen moetje in zo'n geval niet over geloofsze kerheid spreken! Om terug te komen op de nota over de „Godsverduistering", als remedie wordt aangewezen: terug naar de Schrift! Zoals Blei het formuleert: „Wij zelf zullen het Evangelie moe ten horen met nieuwe orden, in wat het nieuw, ongedacht te zeggen heeft. Wij zullen, zo zegt het beleidsplan, om waarlijk belijdende, getuigende kerk te kunnen zijn, weer horende kerk moeten worden". Dat is uiteraard een goede weg die gewe zen wordt, en we kunnen alleen maar vurig hopen dat die weg ook betreden zal worden. Maar de geschiedenis van de laatste tijd geeft ons daarop niet zoveel hoop. Als we bedenken hoe posi tief de saecularisatie wordt gewaar deerd, en hoe het getuigenis van de Schrift het op tal van manieren moet afleggen tegenover het denken van de moderne mens, dan moet er wel een wonder gebeuren, wil het Woord van God weer zeggenschap krijgen in de kerk, en in de kerken. In hetzelfde nummer van Kerknieuws vond ik een uitspraak van de Gerefor meerde hoogleraar H. N. Ridderbos: „Ik heb mijn zorgen om, en bezwa ren tegen een zodanige relativering van Schrift en Belijdenis dat de gren zen tussen kerk en wereld steeds flau wer worden, de plaats en betekenis van Christus steeds algemener, en de bekering steeds socialer wordt inge vuld, ten koste van de persoonlijke verhouding met God. Ik geloof dat we met elkaar in een geestelijke crisis zijn geraakt. Voor mij persoonlijk blijft essentieel de band aan de gere formeerde religie, waarvan de kern ligt uitgedrukt in Zondag 1 van de Heidelbergse Catechismus". Dat zijn woorden waarop men van harte „amen" kan zeggen. En het zou een wonder van God zijn als dat besefin de kerken levend zou worden. Er is niets wat we in het jaar 1989 harder nodig hebben.... Waarnemer Kontaktbjjeenkomst verstandelijk gehandicapten De afdeling Flakkee/Schouwen/Tholen van „Helpende Handen", Gehandicap tenzorg van de Geref. Gemeenten no digt alle verstandelijk gehandicapten en hun ouders en/of verzorgers uit voor de kontaktbijeenkomst, te houden op D.V. zaterdag 14 januari 1989 in de zaal van het kerkgebouw der Gereformeerde Gemeente aan de St. Joostdijk 12 te Oosterland. Het programma voor deze middag is: opening om kwart over 2; bijbelse vertel ling, zingen, pauze, knutselen, sluiting om kwart over 4. Gehandicapten ook van buite de Geref. Gemeenten zijn hartelijk welkom. Dam- en Schaakvereniging „Ontspanning" te Ouddorp Uitslagen van 19 december 1988: Schaken: W. V. Geelen - K. v.d. WendeVi - Vi C. Wassenaar - P, WesthoeveO - 1 A. I Kastelein - M. BreenO - 1 A C. Baas - N. van Doorn1 - O P. A. Derrez - M. van Damme1 - O J. Santifort - J. Dijkstra1 - O W. Breen - E. Santifort1 - O Betere verbinding Philipsdam De weg die Tholen met Sint Philipsland verbindt en die is ontstaan na aanleg van het Schelde Rijnkanaal is beslist onvoldoende voor het tegenwoordige verkeer. De weg is uiterst smal en elke wegmar kering ontbreekt. Een en ander is voor de Provincie Zeeland aanleiding ge weest om 600.000,- uit te trekken voor een plan voor een nieuwe weg, een auto weg met een secundaire weg ernaast, die naar wordt geraamd zeven miljoen gul den gaat kosten. De nieuwe weg, die in Sint Philipsland naamloos is en in Tho len Slaakweg heet (naar een vroeger vaarwater) zal na rijp beraad met beide gemeenten Krabbenkreek worden ge noemd, eveneens weer naar een vaarwa ter, waar de weg langs loopt. SINT ANNALAND Havenmeester Joh. den Engelsman: „Ze zijn hier allemaal verwend" Veertig jaar vertrouwd gezicht op de haven in Sint Annaland Tussen twee schuren aan de Suzanna- weg door, kan havenmeester Joh. den Engelsman vanuit zijn woonkamer aan de Molendijk in Sint Annaland een piepklein stukje van de Sint Anna- landse haven zien. Het is voldoende om een gUmp van de handels- en jacht haven op te vangen en aan de hand van de mast en de hoogte van de water stand te kunnen inschatten. Op de bovenverdieping van zijn woning heeft hij een beter overzicht, maar na 1 januari 1989 hoeft hij zich minder zor gen te maken over het wel en wee van de 250 pleziervaartuigen, vissersboten en binnenvaartschepen. Johannes den En gelsman, die in 1948 voor 25 gulden per jaar begon met het uitzetten van bakens in de oude haven van Sint Annaland, stopt met zijn werk als havenmeester. Op 62-jarige leeftijd maakt hij gebruik van de VUT-regeling, maar eigenlijk had hij zijn werk in de haven graag voortgezet. Het hart van Jewannes den Engelsman ging al vroeg uit naar het water en de ha ven. In 1945 ging hij varen: zand en grind bij schipper Joh. Theunisse. Dat duurde tot 1947. In 1948 stopte Jan van der Klooster met het uitzetten van ba kens in de oude haven. Den Engelsman kreeg die taak toebedeeld: met een roei boot bakens in de havengeul en in de haven zelf leggen. Met de haven op het huidige Haven- plein nog vlak bij de dorpskom was het een drukte van belang. De jachthaven betekende een toename van het werk in de zomer, maar daarnaast waren er drukke jaren in de handelshaven. Toch is het ook dit jaar weer behoorlijk druk geweest. „Tot nu toe hebben honderd schepen gelost en geladen. De kosten voor de schepen worden allemaal in centen per ton uitgedrukt. Van de vaste vergoeding kan een havenmeester ech ter niet rond komen. Je bent gebonden. De schippers in de haven zijn allemaal verwend, want ze rekenen erop, dat je er altijd bent. De scheidende havenmeester diende onder de burgemeesters Fr. M. Boog aard, J. van den Bos, H. J. Smith, W. Baas, E. Baerends en H. A. van der Munnik. De heer Den Engelsman is eenjaar gele den met zijn kruidenierszaak op de Mo lendijk gestopt. Dat was het laatste klei ne winkeltje in deze kern. Op 1 januari 1989 wordt dan ook een punt gezet ach ter het havenmeesterschap. Veel hob bies heeft hij niet, maar nu kan hij ein delijk eens naar zijn collega's in Zierik- zee, Herkingen en het Belgische Blan kenberge. Hij zal ook nog wel regelma tig op de Sint Annalandse haven te vin den zijn. Een periode van veertig jaar werk in en rond de haven wordt op 1 januari defini tief afgesloten! Het zal de duizenden op Goeree Overflakkee die Eilanden Nieuws voor geen geld zouden willen mis sen deugd doen te vernemen dat een abonnement volgend jaar niet duurder zal zijn dan in de vier vóórgaande jaren. Voor niet meer dan zes en veertig gulden komt ons blad tweemaal per week bij U binnen, aktueel en welverzorgd en gelezen tot in de verste uithoe ken van het eiland. In de 61 jaar van zijn bestaan groeide Eilanden Nieuws uit tot een krant die gewaardeerd en gerespecteerd wordt en daar zijn we blij en dankbaar om; we voe len ons daarom ook verplicht aan onze abonnees. Adverteerders vinden in ons blad een uitstekend medium. Hün be langstelling en die van onze dui zenden abonnees maken het ons mogelijk het abonnementsgeld tot 46,- te beperken. Het zou ons lief zijn wanneer u het abonnementsgeld voor een heel jaar tegelijk {f 46,-) over zou willen maken, maar wanneer dat bezwaarlijk zou zijn kan het ook per halfjaar of per kwartaal wor den voldaan. Ons gironummer is 167930, het Banknr. bij de Rabobank Middel- harnis is 3420.01.108. Hartelijk dank voor Uw reacties! Ingezonden: In „Eilanden-nieuws" van vrijdag 23 december 1988 werd in (uit) „Het Kijk- venster" het een en ander opgemerkt over kerkelijk gestelde leeftijdsgrenzen. Het ging wel vooral over ouderlingen en diakenen, terloops dan ook over het pre dikantschap. Dordt stelde grenzen aan de ambtsbediening der ouderlingen, maar niet aan die der predikanten! Het schijnt dat men zich ter synode van de Hervormde Kerk weer beraadt over ambtstermijn. Enfin, de nieuwe orde, ingevoerd in 1951 gaf te kennen: een pre dikant dient op 65-jarigen leeftijda met emeritaat te gaan. Eigenlijk was er toen een gelijkschakeling van ambtsdrager met ambtenaar, dat zal met het motto „Kerk en Wereld" wel te maken hebben gehad, solidariteit en geen „discrimina tie"! Zo behoorde dat nu onder de nieuwe (kerk-)orde, een kerkorde die destijds heel wat deining teweegge bracht, er was tegen de invoering een prin cipieel verzet. Toch stemde dat gedeelte der Classis Brielle, dat op Flakkee verte genwoordigd was, ondanks dus de be zwaren kenbaar gemaakt door onder anderen ds. I. Kievit (destijds te Baarn), „met algemeene stemmen" vóór, men raadde „met algemeene stemmen tot aanneming van het ontwerp" (aldus het Hervormd Mededeelingenblaadje van 8 Juli 1944! Het andere deel der Classis (waarbij toen door omstandigheden N. Tonge vertegenwoordigd was) verga derde te Spijkenisse. Flakkee stemde VOOR! Wel met „vrees" en „aarzelend", maar toch vóór. „Vrees" en „aarzeling", er klinkt niet veel in door van een geloof sovertuiging. Hoe dan ook: dat emeri taat. Dordt dus stelde geen leeftijdsgrens voor den predikant. „Eilanden-nieuws": „maar dat bete kende in de praktijk wel dat de domi nees doorgingen tot ze er bijna bij neervielen". Vergeten we niet, dat de handoplegging een ambt voor het lé ven beduidde! Begrijpt ons kerkvolk dat nog? Toen ik mijn emeritaat naderde, voelde iemand, zomaar van elders, zich sterk gedrongen om daar eens op te wijzen. Ook ontving In de krant van j.l. vrijdag, de laatste van vorig jaar, vermeldden we al de aanwezigheid van twee flinke pollen sneeuwklokjes in de tuin van de fam. W. de Vogel te Melissant. Hierbij alsnog de foto waarvoor het in het vrijdag- nummer aan plaatsruimte ontbrak. ik einde December 1977 een brief om me, uit verweer tegen de nieuwe orde, maar niet aan de betreffende kerkelijke bepaling te storen en gewoon aan te blij ven. Ik verwees naar de verbanning van predikanten in vroeger tijd, en deze had den zich aan de Overheid alstoen onder worpen. Maar, begrip onder ons kerk volk? Ja, dat was en is er niet altijd. Na mijn afscheid van mijn laatste eigen Gemeente juichte een buurmeisje: „Nu bent u geen dominee meer, nu bent u een gewone man, dag buurman!" Je krijgt in Woerden een goede kennis op bezoek, naambordje blijkbaar gezien, en de begroeting bevatte deze aanvul ling: „ja, u bent nu geen dominee meer". Elders op bezoek, iemand groette mij met „dag dominee", doch de gastheer haastte zich met de uitspraak: „Néé, dat is hij niet meer!" Soms weet men niet wat te zeggen, en dan laat men de betiteling „ds" eenvoudig wég, zegt óók geen „meneer", doch spreekt platweg je ach ternaam uit zonder meer, en dat doen ook nog wel kerkelijk meelevende per sonen, zelfs deze of gene „ambtsdrager". Je vraagt je wel eens af, waar isa zo nu en dan het juiste begrip? Woerden ds. A. van der Kooij Vrijdag 6 en zaterdag 7 januari a.s. houdt postduivenvereniging „De Reis duif' haar jaarlijkse hokkenshow. Even als voorgaande jaren zal ieder lid een viertal duiven inzetten, die zullen wor den gekeurd door de bekende duiven- liefhebber Wim Peeman uit Middel- hamis. Deze tentoonstelling wordt gehouden in het clubgebouw van de vereniging „De Finse Barak" aan de Oost-Krakeelstraat in Sommelsdijk. De openingstijden zijn: vrijdag vanaf 19.00 uur en zaterdag van 15.00 tot 17.00 uur en vanaf 19.00 uur. Zaterdagavond tussen 21.00 en 22.00 uur zal de trekking van de grote verloting worden verricht. Verder draait beide avonden het rad van avontuur. Hiermee zijn mooie prijzen te winnen zoals vleespakketten, roUades enz. Niet alleen duivenliefhebbers maar ook andere geïnteresseerden worden, van harte uitgenodigd de show te bezoe ken om op deze manier kennis te maken met een door velen gewaardeerde hobby. VERVOLGVERHAAL Publikatierecht door de uitgever Bosch en Keuning - Baarn. Overgedragen aan de Ver. Streekmuseum Goeree-Overflakkee, Sommelsdijk. - 23 - „Kind".... Moeder sloeg haar handen samen. En ineens kwamen de tranen weer, drif tige tranen. „Mar ik doch het wel, oor, dat Piet wel geliek zou kriege.... ik krieg aoltoas mar onge- liek".... Verontwaardigd draaide ze zich om en ging de kamer uit. In de gang liep ze tegen Huibje op, die achter de deur geluisterd had en in zijn onnozelheid niet gauw genoeg uit de voeten kon komen. „Ik zal 'n wel voo' je slaen, oar Sien", zei Huibje bemoedigend. „Leelijke luustervink", beet ze verachtelijk. Dan ging ze de trap op naar boven. Voor Piet gingen de dagen troosteloos voorbij. Er was niet meer over Sien gesproken. Vader had niets meer gezegd en hij moest het toch begrepen hebben, omdat Sien nu nooit meer kwam. Piet wist niet of hij boos moest zijn of bedroefd.... Sti laan groeide er in hem een berouw om wat hij gedaan had, en hij begon te twijfelen of het eigen lijk wel goed was geweest.... Elke avond bleef hij thuis, wat moest hij in het dorp gaan doen. En dan zat hij zomaar stil achter de kachel, met zijn sombere gepeinzen. En vader zat tegenover hem zwijgend te roken. Had vadedr nu niet eens kunnen vragen: waar is Sien, hoe komt het dat ik ze in het geheel niet meer zie? Of: waarom is het tussen jullie nu toch uit?.... Die belangstelling zou hem goed gedaan hebben, maar niets er van. Vader voelde alleen wat hemzelf aanging, zo was het altijd nog geweest. Alleen moeder had iets gezegd toen hij op die avond van de dorsvloer kwam. Vader lag al op bed en ze vroeg: „Is d'r wat mit Sien, Piet?" Nog hoorde hij hoe haar stem klonk vol bezorgd heid, en hij zag weer die trouwe ogen voor zich, waarmee ze hem aankeek vol angstige verwach ting. Toen begreep hij, dat ze alles doorzien had, maar het nog niet geloven kon, net zoals hij zelf het nog niet geloven kon.... Het was hem onmogelijk om antwoord te geven, er zat iets in zijn keel, dat maar niet weg wou, hij was bang dat het een schreeuw zou worden als hij probeerde te spreken, daarom knikte hij slechts, moedeloos.... „Is het echt uut?".... Hij liet haar de brief lezen. „Is het om dat geld?".... Zwijgend stemde hij toe. Ze begon te schreien en het vertroostte hem, meer dan een menigte van woorden hadden kunnen doen. Nu was het zaterdag en na het eten kleedde hij zich aan om enkele boodschappen in het dorp te doen, waar hij Lena niet mee lastig vallen wou. En hij was de hele weeg nog niet bij opoe geweest. Toen opoe van Lena gehoord had, dat het uit was met Sien, zei ze 's avonds tegen hem: „Kittig, datje van die Heilsoldaot of bint. Piet".... Hij was er boos om geworden en had gezegd: „Noait meer één woord over Sien, opoe".... Sinds die avond had hij het nog niet over zich kunnen krijgen, om naar de oude vrouw toe te gaan. Ze zou hem wel gemist hebben en denken. dat hij boos op haar was. Dat zou jammer wezen, want hij was niet meer boos, in zijn hart was alleen maar plaats voor droefheid en voor een nameloos verlangen. Hij moest langs Sien d'r huis. Schuw sloop hij voorbij, bang dat ze ineens de deur uit zou komen en dan voor hem zou staan. Wat moest hij dan doen? Net doen of hij haar niet zag? Hij kon zich eigenlijk niet voorstellen hoe dat was: Sien voor bij lopen zonder naar haar te kijken; zonder naar haar toe te gaan en te zeggen: „hallo, Sien, bi' je daer". Of als haar vader nu ineens es voor hem stond. Wat moest hij dan zeggen? Sien d'r vader zou het nu wel weten. Ze zouden het bij Sien thuis nu allemaal wel weten en ze zouden hem wel gemeen vinden om Sien zo te laten zitten. Toen hij weer langs kwam was het licht al aan in de voorkamer. Ze hadden dus al gegeten. Ze zaten nu misschien wel aan een bakje, want het ging al tegen achten. Zou Sien ook thuis zijn?.... Snel liep hij voorbij. In de schuur brandde nog licht. Door een kier van het klinket was het te zien, het bewoog. En ineens ging de deur open. Sien d'r vader stond in de ope ning, hij was nog in zijn werkgoed en de bran dende lantaarn slingerde in zijn handen heen en weer. „Heuj Piet", zei hij. Hij bleef staan met zijn ene been buiten en zijn andere been op de dorsvloer. „Ik hawe al es nae je uutgekeke, mar ik zagge je al mar niet.... Komt er es pasjes in".... Hij deed de deur achter zich dicht, zette de stal- lantaam midden op de dorsvloer en ging op de haverkist zitten. „Komt es pasjes neffen m'n zitte", nodigde hij uit. Met zijn zakdoek sloeg Piet het stof weg. „Ik hadde je al es gewacht".... „'t Is uut".... zei hij treurig. „Wis je 't nog niet?".... „Jae, juust daerom. Ik doche datje wel es nae m'n toe gekomme zou ha om m'n daervan te verwitti gen".... Het klonk als een zacht verwijt. Piet gaf er geen antwoord op, want hij moest toe geven, dat Sien d'r vader gelijk had. Hij had zomaar niet weg mogen blijven. Eigenlijk had hij er nog wel aan gedacht, maar het was zo moei lijk.... Nu begon hij te vertellen, alles wat er gebeurd was.... En Sien d'r vader luisterde stil. Nu en dan knikte hij, dat hij het begrepen had. Het bemoedigde Piet, misschien zou Sien d'r vader zeggen, dat hij goed gedaan had met zijn geld aan vader te geven.... al zijn geld, hij had niets meer over.... „Aol je centen? Sien sprak van vierhonderd gulden".... En toen vertelde Piet hoe vader en hij samen bij Maart Vergeer geweest waren, en hoe het niet anders kon, met vierhonderd gulden had hij niets kunnen beginnen.... en hij vertelde ook van opoe d'r huisje.... en van de oude vrouw.... Er viel stilte tussen hen. Uit de paardestal kwam het snuiven der paarden, ze ritsten het hooi uit de plokken en stampten driftig op de stenen vloer. Een nuchter kalfje blaatte klagelijk in de tas.... Om hen heen waren grote donkere schadu wen.... (wordt vervolgd) administratiekantoor en beiastingadviesburo Gaarne verzorgen wij uw administratie of belastingaangifte IVIaal<t u eens een afspraal<; wij l<omen dan vrijblijvend bij u iangs. Ons kantoor is nu ook op zaterdag geopend en wel van 11.00 tot 14.00 uur, zodat wij u nog meer van dienst kunnen zijn. Hofdijksweg 3, 3253 KC Ouddorp, Tel. 01878-3266 ^.^.)^^l^^.:^lf.l^^.^.^.^.l^^.^^.^l^l^^.lt.^.l^^.l^^.)^^.^.>f.l^4.^.l^l^l^^.^.>^>^4l^l^l^^.^.l^>^^.^.^.l^^■^.^.)^^■^.l^^^^

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1989 | | pagina 5