EIIAtlDEII-tllEUWS Nieuwe boeken Den Hertog bv NIEUWS Overdenking vanTlrongelen uitgeverij en boeldiandel uit de Kerken uit de Heilige Schrift Bingo-avond 180 koorleden zingen op 16 december in Oude Tonge een huis CÏJI verkopen... Kerstzangavond in de Ned. Herv. Kerk KMEirraMBCIiETJïS De ware zielsvernedering en heilzame wanhoop Mattheüs Meade De bijna christen ontdekt Thomas Shepard De ware bekering Tot 31 december 1988 deze drie boeken samen ƒ45,- Petrus Dathenus Een Christelijke samenspreking uit Gods Woord Dr. H. F. Kohlbrugge Het boek Ruth Ds. J. T. Doornenbal Leven en werk van Wulfert Floor Het Brood des levens Uit Zijn volheid Bijbels dagboek van de Hervormd-Ger. predikanten: Tweewielercentrum Middelharnis Een morgen zonder wolken Makelaar Tkmboer VERVOLGVERHAAL 2e Blad VRIJDAG 16 DECEMBER 1988 No. 5759 Een enkele week geleden ontving de redactie van uw krant enkele nieuwe uit gaven van Den Hertog b.v. te Houten. Binnen de komende maanden hopen we aan elk afzonderlijk aandacht te geven. Voorlopig volstaan we met onder staande summiere aankondiging die van de uitgever afkomstig is. Th. Hooker Een verhandeling n.a.v. de gelijkenis van de verloren zoon (Luk. 15). Hierin wordt verklaard de weg waardoor een zondaar genade leert kennen door de diepten van het verliezen van onszelf en van alles wat we hebben. In deze her druk is de uitvoerige voorrede van J. Koelman opgenomen, die alleen in de zeldzame Ie druk is te vinden. 224 blz., geb. Prijs 22,50 Een verhandeling over de tekst: Gij beweegt mij bijna een christen te worden. Verklaard wordt dat iemand ver kan gaan en toch een bijna christen kan zijn, maar ook hoe een mens hierin tekort kan schieten en toch een waar christen is. 160 blz., geb. Prijs 19,50 Ontdekkende het klein getal der ware gelovigen en de grote moeilijkheid der zaligmakende bekering. Beschreven wordt dat er een heerlijk God is, die de mens in een gelukzalige staat geschapen heeft, dat door de val de ellende over —e mens is gekomen, dat Christus alleen de Verlosser is, dat weinigen zalig worden en dat de oorzaak van het eeuwig verderf van de mens zelf is. 192 blz., geb. Prijs 19,50 Geschreven tot vertroosting van alle bekommerde harten, die Wet en Evange lie niet recht kunnen onderscheiden en zich met de last van hun zonden en de vrees der verdoemenis bezwaard voelen. Deze „parel van christelijke ver troosting" is een helder geschreven en leerzaam boekje. Ongewijzigde herdruk, behoudens spelling. 84 blz., geb. Prijs 16,90 Het eerste deel van de Schriftverklaringen. Deze zijn zo helder en eenvoudig en tegelijk zo diepzinnig, dat zowel de theoloog als de eenvoudige er een bron van kennis en troost in zal vinden. Kohlbrugge was behalve een groot geleerde ook een goed pastor. Mede daarom kon hij zijn gedachten zo formuleren dat ieder hem begrijpen kon. Hij deed dit op zo'n oorspronkelijke wijze, in zo'n frise taal, dat het nu, meer dan een eeuw na zijn overlijden, nog velen aanspreekt. 136 blz., paperback. Prijs ƒ15,75 Op een boeiende wijze wordt in dit boek het leven en de arbeid van de bekende landbouwer van Driebergen beschreven. AJs bijlagen zijn tien brie ven van en aan Floor opgenomen. Een uitgave met veel foto's. Ca. 160 blz., illustraties, geb. Prijs 19,90 Na 3-1 december 1988 ƒ24,90 Bijbels dagboek van predikanten der Ger. Gemeenten: ds. Chr. van der Poel, ds. J. W. Verweij, ds. C. Harinck, ds. J. J. van Eckeveld, ds. C. J. Meeuse, ds. A. Bac, ds. J. C. Weststrate, ds. H. Paul, ds. Th. van Stuijven- berg, ds. C. Vogelaar, ds. P. Honkoop, ds. J. C. van Ravenswaay, ds. J. M. Kleppe. 380 blz., geb. Prijs ƒ39,50 ds. A. Beens, ds. C. van den Bergh, dr. A. van Brumme- len, ds. W. van Gorsel, ds. M. Goudriaan, ds. P. Mole naar, ds. C. Oorschot, ds. A. W. van der Plas, ds. A. J. Schalkoort, ds. E. F. Vergunst, ds. H. Visser en ds. J. R. Volk. 380 blz., geb. Prijs 39,50 Hoek Hoflaan/ Schoolstraat 01870-3332 NED. HERV. KERK Beroepen te: Rijssen H. Harkema te Onstwedde; Wouterswoude A. Vlietstra jr. te Melissant; Bameveld L. WüUschle- ger te 's-Gravenhage (met bepaalde opdracht); Herwijnen (toez.) en Krim pen aan den Ussel (buitengew. wijkge- meente) C. van de Scheur te Neder- langbroek; Hazerswoude (toez.) J. het Lam te Besoijen. Bedankt voor: Odoorn-Valthermond (deelgemeente Bethel) J. de Goei te Haskerhorne-Oudehaske; Dinteloord J. H. Schrijver te Woerden. GEREF. KERKEN Beroepen te: Amsterdam als geestelijk verzorger van het Burgerziekenhuis en de Boerhaavekliniek aldaar (part-time) drs. S. Reeders, kand. te Amsterdam; Heerde drs. B. J. Ramaker te Oude Pekela; Noordwijk (part-time) drs. G. A. Scholte, kand. aldaar; Suameer drs. W. E. Onderwaater, kand. te Kampen; Voorthuizen H. J. J. Witte te Steenwijk; Bodegraven W. Jeroense, leraar gods dienstonderwijs te Nieuw Vennep, wo nende te Hoofddorp; Drachten drs. J. N. Jurjens te Temeuzen en Hoek. Aangenomen naar: Amsterdam als gees telijk verzorger van het Burgerzieken huis en de Boerhaavekliniek aldaar (part-time) drs. S. Reeders, kand. te Amsterdam; Suameer drs. W. E. Onder waater, kand. te Kampen. Beroepbaarstelling: drs. G. A. Scholte, De Ruyterstraat 112202 KG Noordwijk, tel. 01719 - 20122. Beroepbaar: drs. F. Kruize, 1.1. zen dingspredikant te Conception (Chili), Poldermanstraat 37,1764 HB Breezand, tel. 02232 - 2942. GEREF. KERKEN (Vrijgemaakt) Aangenomen naar: Rozenburg drs. A. M. de Hullu, kand. te Biddinghuizen. Bedankt voor: Almkerk-Werkendam i.c.m. Breda, Bruchterveld, Grijpskerk i.c.m. Niezijl, Lutten, Musselkanaal- Valthermond, Surhuisterveen i.c.m. Opende, Ten Post i.c.m. Garrelsweer, Zuidbroek en Zuidwolde (Gr.) drs. A. M. de Hullu, kand. te Biddinghuizen. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te: Leeuwarden J. K. C. Kro nenberg te Stadskanaal; Culemborg K Hoefnagel te Nieuwpoort; Vianen G. Hamstra te Clifton (USA) (Free Refor med Church). Bedankt voor: Nunspeet (tweede pred. plaats) J. van Amstel te Ede. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te: Hoogvliet J. M. Kleppe te Rijssen; Utrecht D. Hakkenberg te Gro ningen; Boskoop en Hamilton (Can.) D. Hakkenberg te Groningen; Vlaardingen en Aagtekerke J. S. van der Net te Dor drecht; Scherpenzeel J. Mol te Werken dam; Apeldoorn C. Harinck te Oost- kapelle; Zoetermeer en Nieuwerkerk (Zld.) Th. van Stuyvenberg te Terwolde de Vecht; Rotterdam-Alexanderpolder A. Bac te Bodegraven; Klaaswaal J. Mol te Werkendam. Bedankt voor: Capelle aan den Ussel (wijk Middelwatering) N. W. Schreuder te Goes; Katwijk aan Zee J. Karens te Opheusden; Temeuzen A. Bac te Bode graven; 's-Gravenhage-Zuid R. Boog aard te Leiden; Wolphaartsdijk X Mijn- ders te Veenendaal. En Hij zal zijn gelijk het licht des morgens, wanneer de zon opgaat, des morgens zonder wolken.... (2 Sam. 23 4a) Verlicht door de Geest der profetie ziet David in de verre toekomst de gestalte van Christus oprijzen. En het is alsof het morgenlicht heenbreekt door de don kere nacht. Hij zal zijn gelijk het licht des morgens.... Een bekend en geliefd beeld. De Mes sias Die komt om licht te verspreiden in de duisternis. Bileam zag Hem als de Ster Die voortgaat uit Jacob. Jesaja heeft geprofeteerd: Het volk dat in duisternis wandelt zal een groot Licht zien. Malea- chi heeft het wachtende volk getroost met de belofte: ulieden die Mijn Naam vreest zal de Zon der gerechtigheid opgaan. En Zacharias heeft bij de wieg van zijn kleine Johannes gezongen van de Opgang uit de hoogte. En Simeon van een Licht, zo groot, zo schoon, gedaald van 's hemels troon. Wat een beeld! De Heerser over de men sen zal zijn gelijk het licht des morgens. Hij is immers het Afschijnsel van Gods heerlijkheid. God uit God en Licht uit Licht? En dat Licht schijnt in ónze duisternis. Want wij hebben in deze wereld alle lichten gedoofd. Wij hebben de duister nis liever gehad dan het licht. De zonde is het werk der duisternis. En de satan wordt genoemd de vorst der duisternis. En wij allen zijn verduisterd in het verstand, vervreemd van het leven Gods door de onwetendheid die in ons is. En wie zo voortgaat, op de weg der duisternis, die is op reis naar de buiten ste duisternis. Die zinkt straks neer, ver vreemd van God in 's afgronds don kere nacht. Hebben we zó ons leven al eens gezien? Als een stikdonkere nacht, de nacht van zonde en dood? Dat zien we niet zolang het licht van Gods Geest niet is opge gaan over ons leven. De duisternis weet niet wat licht is. Met al ons praten over de donkere tijd waarin we leven peilen we de Egyptische duisternis niet die over ons leven hangt. Daarmee krijgen we die duisternis ook niet wèg. Dat kan alleen HIJ Die het licht doet opgaan in de duisternis. Het Licht der wereld, de Zon der Gerechtigheid. Wat gebeurt er wanneer de nacht voorbij is en de zon opgaat? Dan wordt het licht, dan kunnen we alles weer onderschei den. Als de Zon der gerechtigheid opgaat in ons leven, dan zien we alles in een ander licht. Dan komen we anders te staan tegenover de Heere, anders tegenover onszelf, anders tegenover onze medemens. We gaan de zonde haten, we krijgen plezier in het leven bij het Woord. De nacht is voorbijgegaan, zegt Paulus, de dag is aangebroken, laat ons afleggen de wapenen der duisternis en aandoen de wapenen des lichts. Als het licht wordt beginnen ook de vogels te zingen, de natuur herleeft. Als de Zon der Gerechtigheid opgaat, dan geeft zij vrolijkheid en licht. De bloe men worden gezien in het land, de zang tijd genaakt. We prijzen de Naam van Hem Die in de wereld gekomen is om zondaren zalig te maken. Als het licht wordt herademt de zieke. De lange slapeloze nacht waarin zo'n pijn geleden werd is voorbij. De nieuwe dag geeft nieuwe moed en kracht. Onder het licht van de Zon der gerechtigheid is genezing. U die Mijn Naam vreest zal de Zon der gerechtigheid opgaan, en er zal genezing zijn onder Zijn vleugelen. Gelijk het licht des morgens, wanneer de zon opgaat, des morgens zonder wol ken. We weten allen hoe mooi dat is, zonsopgang bij een wolkeloze hemel. Zó zal de regering van Christus zijn; een zonnige morgen, zonder wolken. Alle nevels zijn weggevaagd. De nevels van ongeloof en de wolken van verdrukking. Bij U, Heere, is de Levensbron, Uw licht doet klaarder dan de zon ons 't heuglijk licht aanschouwen. Is dat licht al op gegaan in uw leven? Of leeft u nog in de duisternis van zonde en ongeloof? Dit is het oordeel, zegt Johannes, dat het Licht in de wereld gekomen is en de mensen hebben de duisternis liever gehad dan het licht. Het is Advent, straks wordt het Kerst. De nodiging gaat uit: komt tot Zijn schijnsel, alle volken. Waarom zou u blijven zitten in de duisternis, of bij uw eigen kunstlicht, en waarom zou u niet komen tot het Licht dat nu ontstoken is? Hebt u misschien weleens het licht zien opgaan over uw leven, en is het opnieuw donker geworden? Ja, wolken van droef heid en vrees blijven telkens de hemel verdonkeren. Maar achter de wolken schijnt de zon, ook al zien we haar niet. Op ZIJN tijd breekt de Zon der gerech tigheid weer door de wolken heen en mogen we in haar licht wandelen. Want Gods vriendelijk aangezicht heeft vro lijkheid en licht voor alle oprechte har ten ten troost verspreid in smarten. Straks schijnt die Zon voorgoed en ononderbroken. Want het is Zijn be lofte: Uw Zon zal niet meer ondergaan en uw maan zal haar licht niet intrek ken, want de Heere zal u wezen tot een eeuwig licht en de dagen van uw treuren zullen een einde nemen. Schoonhoven W. van Gorsel Komolete woninqinrichtinq Ooitgensplaat V0 01873-1437 Ooitgensplaat OUDE TONGE Heden, vrijdag 16 december, wordt een kerstconcert gehouden in de Nederlandse Her vormde Kerk te Oude Tonge. Aan deze avond wordt medewerking ver leend door het Chr. gemengd koor „Com nu met Sangh" uit Oude Tonge o.l.v. A. L. van 't Geloof, het Gerefor meerd Kerkkoor Ridderkerk o.l.v. A. Poortvliet en het jeugdkoor „Prins Maurits" uit Middelharnis o.l.v. M. v.d. Veer. De solistische medewerking wordt ver zorgd door de bariton Jan Stolk begeleid door A. Poortvliet, de trompettisten Hans Kom en Henk Mackloet en de organisten Kees Vilerius en Iz. Nijman. De meditatie zal verzorgd worden door ds. N. P. J. Kleiberg. Solist Jan Stolk, bariton Op uitnodiging van het organiserende koor „Com nu met Sangh" wordt ook dit jaar medewerking verleend door de bariton Jan Stolk. In 1986 heeft deze uit Oud Beijerland afkomstige bariton met zijn uitstraling en zijn enthousiasme het koorminnend publiek ten volle tevreden gesteld. De bariton Jan Stolk heeft na een plaatopname in de Evangelisch Lutherse Kerk in Den Haag tweemaal een solo-cassettebandje op zijn naam staan. In september 1988 heeft hij mee gewerkt aan een radio-opname van de Evangelische Omroep. Sinds 1982 volgt hij zangles bij de bekende alt Reinata Heemskerk. Naast de gezamenlijke uit voering met de koren zal hij diverse lie deren ten gehore brengen. Programma Bij de programma indeling van dit kerstconcert staat als eerste een IN- TRADA met orgel en trompetten, waar na het Chr. Gem. Koor „Com nu met Sangh" o.a. zingt: Heiland Christus, aller Heer van Orientus Partibus en het Kerstoratorium gedeelte. De Heiland verwacht van H. F. Muller, tussen de samenzang van de bekendste kerstliede ren zal he talom bekende Jeugdkoor „Prins Maurits" in twee gedeelten o.a. zingen The first Nowell, In Efratha's vel den en Once in Royal Davids City. Het bestuur van „Com nu met Sangh" is ingenomen met de komst van Adri Poortvliet en zijn 85 leden tellende Gereformeerd Kerkkoor uit Ridderkerk, welke o.a. zingen: De sterre gaat stralen van J. van Ingen Schenau en in samen werking met de bariton Jan Stolk de lie deren: Jezus is geboren van Hans Bos en Heerlijk klonk het lied der Eng'len van J. Bonefaas. Tussen alle koorzang en samenzang zal de organist Kees Villerius en de trompet tisten Hans Kom en Henk Mackloet met een prachtige tegenpartij, een Kerstfan tasie ten gehore brengen. De aanvang van dit kerstconcert is om 20.00 uur en de toegang is vrij. De kerk is om 19.30 uur open. met optimaal resultaat Tel. 01870-3477 STELLEND AM op D.V. woensdag 21 december hoopt de plaatselijke zangvereniging „Soli Deo Gloria" haar jaarlijkse kerstuitvoe ring te houden in de Ned. Herv. Kerk. Aan deze avond, die voor iedereen vrij toegankelijk is zullen buiten het koor zelf ook het Herv. gemengd koor „Slik kerveer" uit Slikkerveer, onder leiding van dhr. P. J. Roos, en het kinderkoor „Zangvogeltjes" hun medewerking ver lenen. Ook zullen de soliste Pie van Huizen en de organist Johan van Broekhoven hun aandeel in deze avond geven. De alge hele leiding is in handen van dhr. C. C. v.d. Heuvel. De aanvang is om 20.00 uur. Al met al een avond die de moeite waard is om naar toe te gaan. NIEUWE TONGE Het bestuur van de Stichting Dorpsge meenschap is voornemens om op zater dag 17 december een Bingo-avond te organiseren voor al de verenigingen die aangesloten zijn bij onze Stichting. Dan zal er tevens een filmpje worden vertoont van Nieuwe Tonge 20 jaar gele den, zodat u kan zien hoe uw vereniging en de bevolking toen reilde en zeilde. Wij hopen dat u ook uw leden aanspoort om deze avond te bezoeken. U wordt verwelkomt met een kopje koffie. De opbrengst van de Bingo komt ten goede aan het behoud van de verenigin gen en ons verenigingsgebouw Ons Dorpshuis. Wij verwachten u zaterdagavond 17 december om half 8 in Ons Dorps huis. ^.:f.^,f.^.l^^.^.,f.^l^^lf.lf.^.lf.^.i(.l^^.^.l^l(.^.l^l^^.^^.^.)^l^)^4.l^^.)^)^l^4.^.^.l^^.l^^.^.4.)^l^^■l^l^l^^.)^l^^ Publikatierecht door de uitgever Bosch en Keuning - Baarn. Overgedragen aan de Ver. Streekmuseum Goeree-Overflakkee, Sommelsdijk. - 19 - De zaek is zoa: 't is mien niet om het huusje te doeën, ik zei dat daernet wel, verkocht is verkocht, mar ik kenne nie langer op m'n centen bluuve wachte, daer stae noe nog pachte van vleejaere.... en rente.... en oflossing".... „Mar as het noe toch niet gaet".... Piet zei het driftig. Was dat nu iemand, die ouderling was en in de gemeenteraad het christelijk beginsel hielp vertegenwoordigen! Bah, wat een volk. Sien d'r vader had gelijk gehad toen hij zei: „Me zalle op Maert Vergeer stemme bie gebrek an beter, hie zeit teminste nog dat 'n christelijk is". Piet vond, dat het vanavond dan wel bij het zeggen bleef Vergeer haalde zijn schouders op. „Hm, jae", zei hij langzaam, „'t is wel een treurige tied".... „As je dat zoa es in de kranten leest, eh".... zei zijn vrouw, en ze knikte nadenkend met haar klei ne gezichtje. „Zoalang as je 't nog mar uut de kranten weet".... vond Piet, „wielle komme 't wel aores an de weet!" „'t Is net as den domenee een Zondagaevend nog zoa kostelijk gezeid heit: de Heere gaet mit Z'n oordeelen over de waereld".... De ouderling werd in Vergeer wakker. „Lae m'n daer noe mar niet over praete".... zei Piet. „M'n jongen", en de ouderling hief vermanend zijn vinger op, „je mag het wel es op je ziele laete binde".... Wrevelig schudde Piet zijn hoofd. „Lae m'n bie de zaeken bluuve", zei hij. Hij moest aan Sien d'r vader denken. Die zei altijd: „As je zaeken doet praet dan niet over den Heere, mar prebeert dan mar te doeën wsat de Heere in Z'n wet van je eist. En as je mi' lui te doeën heit die d'r Petrus en Pau- lus bie haele doet dan je oogen dubbeld goed ope". Hij had er dikwijls om gelachen, maar nu lachte hij niet. Hij was boos op die geldwolf, daar in die stoel, die met een „Heere, Heere" op de lip pen de mensen uitzoog. „Je bint toch oak al geen soosjelist?".... Er kwam een uitdrukking van ontsteltenis op Vergeer z'n gezicht. Vader schudde ontkennend zijn hoofd. „Nee", zei hij, „mar 't is geen wonder as de jeugd tegenwoor dig de kluts kwiet raekt. En daer helpe joe en je kornuiten oak an mee".... Het hinderde Piet zoals die vent over hem sprak. Wat had die er mee te maken wat hij was. Was het eigenlijk wonder, dat er zoveel socialisten waren! En dat er met de godsdienst gespot werd!.... Driftig zei hij: „Nou, kort en goed, want zoa schiete m'n niet op: neem je genoegen mit de vierhonderd gul den of niet?" De ander liet zich achterover in zijn stoel vallena en maakte een hulpeloos gebaar. „Nee", zei hij hoofdschuddend, „gloaf m'n.... echt.... ik zouë 't graeg wille.... mar ik ken oak niet aores.... ik modde oak betaele".... „As ze bie ons van de belasting komme, dan vraege ze oak niet: ke'je wel", legde zijn vrouw uit. „Dan mot het er oak komme. En 't is toch al zoa'n hoap dat een mens tegenwoordig betaele mot... 't Is treurig, mit aol die werkloazesteun.... je ken 't aollemaele mar opbrienge".... Vergeer knikte. „Jae".... zei hij, „en ne'k je zegge, oor, je ken m'n gloave en je ken m'n niet gloave, mar 't is niet omda 'k dat huusje wil ha, oor, echt niet".... „Dus as je de centen had?" Piet rees op van zijn stoel. „Dan zou ik zeggen: fiat! Mar je vaoder hei ze niet hie zit rondom vast".... Dat was het. De vent wist natuurlijk, dat ze geen geld hadden. Zo'n Farizeeër. Driftig raapte hij zijn pet van onder de stoel. „Nou", zei hij ineens, „ofgesproke, mergenaevend hei je de centen".... „Van dien bloedzuuger bi' m'n voorloapig weer of', zei vader, toen ze buiten kwamen, 't Leek wel of hij opgelucht was. „Hm, jae".... „Wanneer ken 'k de centen kriege? Want dat ha m'n noe beloofd".... „Mergenaevend ha 'k toch gezeid!" Zijn ant woord was kort. Had vader nu anders niets te zeg gen? Je kon een ander we» eens uit de moeite helpen, maar je hielp er jezelf meestal in. Hoe moest het nu als Sien het weer goed wou maken? Nu had hij geen cent meer. „Ik rekene d'r op da'k vierhonderd gulden vrom kriege zoa gaauw as je wat verkoapt, oor.... je begriep wel.... van 't voorjaer".... „Netuurlijk... jae.... dat spreekt... dat mot er dan eerst mar of... 't is toch te wensen, dat er wat van terecht komt, aores wee 'k het heelegaere niet".... Kijk, als hij nu die vierhonderd gulden maar terug kreeg voor van't voorjaar, dan behoefte Sien daar niets van te weten. Hij was eigenlijk dom geweest veel te driftig. Hij had het bij die eerste vierhonderd gulden moeten laten. Als het eens tegenliep en vader het geld niet terug kon betalen. Dan zou Sien het uitmaken en wie zou haar onge lijk geven. V/at een schande! Dan ging hij het hele dorp door. De mensen zouden zeggen: „die hadde noe van 't voorjaer wille gaen trouwe en noe pun tje bie paeltje komt heit 'n geen centen". Dat nu die ellendige vent oaok niet anders wou. „Woeker- Maart was er aardig ingelopen, dat was het enige lichtpunt in de hele geschiedenis. Het was hem natuurlijk om opoe d'r huusje te doen geweest. Dat voordeeltje ging toch lekker zijn neus voorbij. Maar het was een armzalige troost „As Woeker-Maert d'r noe mar geen berouw over kriegt", opperde vader. Hij begon al weer te zoe ken naar dingen waar hij over tobben kon. „Hie heit zin in 't huusje, gloaf je oak niet". Piet gaf geen antwoord. „'t Eene of 't aore tied valle m'n toch weer in z'n handen", ging vader verder, „'t is mar een kwesje van tied.... Kaerel, wat 'n spullen toch a" je van een aore ofhankelijk bint En dan van zoa'n bloed hond.... Zukke lui binne goed mit de crisis, da' ke' je gerust gloave. Een erm mens mot z'n boeltje verkoape in heulje palme 't in voor een appel en een ei. En wielle staene sommedeen op straete net zo naekend as da' m'n geweest binne.... En dan mot je mit zoaveul moeite je boeltje bie mekaore gekrege hawe.... Je mot er niet over dienke, want dan zou je je verstand verlieze".... Hij wachtte even. Dan ging hij weer verder, en er was bitterheid in zijn stem: (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1988 | | pagina 5