EIIAtlDEII-tllEUWS
Nieuwe boeken
Den Hertog bv
NIEUWS
Overdenking
vanTlrongelen
uitgeverij en boeldiandel
uit de Kerken
uit de
Heilige Schrift
Bingo-avond
180 koorleden zingen op
16 december in Oude Tonge
een huis CÏJI
verkopen...
Kerstzangavond
in de Ned. Herv. Kerk
KMEirraMBCIiETJïS
De ware zielsvernedering en heilzame wanhoop
Mattheüs Meade De bijna christen ontdekt
Thomas Shepard De ware bekering
Tot 31 december 1988 deze drie boeken samen ƒ45,-
Petrus Dathenus
Een Christelijke samenspreking uit Gods Woord
Dr. H. F. Kohlbrugge Het boek Ruth
Ds. J. T. Doornenbal Leven en werk van Wulfert Floor
Het Brood des levens
Uit Zijn volheid
Bijbels dagboek van de Hervormd-Ger. predikanten:
Tweewielercentrum
Middelharnis
Een morgen zonder wolken
Makelaar Tkmboer
VERVOLGVERHAAL
2e Blad
VRIJDAG 16 DECEMBER 1988
No. 5759
Een enkele week geleden ontving de redactie van uw krant enkele nieuwe uit
gaven van Den Hertog b.v. te Houten. Binnen de komende maanden hopen
we aan elk afzonderlijk aandacht te geven. Voorlopig volstaan we met onder
staande summiere aankondiging die van de uitgever afkomstig is.
Th. Hooker
Een verhandeling n.a.v. de gelijkenis van de verloren zoon (Luk. 15). Hierin
wordt verklaard de weg waardoor een zondaar genade leert kennen door de
diepten van het verliezen van onszelf en van alles wat we hebben. In deze her
druk is de uitvoerige voorrede van J. Koelman opgenomen, die alleen in de
zeldzame Ie druk is te vinden.
224 blz., geb. Prijs 22,50
Een verhandeling over de tekst: Gij beweegt mij bijna een christen te worden.
Verklaard wordt dat iemand ver kan gaan en toch een bijna christen kan zijn,
maar ook hoe een mens hierin tekort kan schieten en toch een waar
christen is.
160 blz., geb. Prijs 19,50
Ontdekkende het klein getal der ware gelovigen en de grote moeilijkheid der
zaligmakende bekering. Beschreven wordt dat er een heerlijk God is, die de
mens in een gelukzalige staat geschapen heeft, dat door de val de ellende over
—e mens is gekomen, dat Christus alleen de Verlosser is, dat weinigen zalig
worden en dat de oorzaak van het eeuwig verderf van de mens zelf is.
192 blz., geb. Prijs 19,50
Geschreven tot vertroosting van alle bekommerde harten, die Wet en Evange
lie niet recht kunnen onderscheiden en zich met de last van hun zonden en de
vrees der verdoemenis bezwaard voelen. Deze „parel van christelijke ver
troosting" is een helder geschreven en leerzaam boekje.
Ongewijzigde herdruk, behoudens spelling. 84 blz., geb. Prijs 16,90
Het eerste deel van de Schriftverklaringen. Deze zijn zo helder en eenvoudig
en tegelijk zo diepzinnig, dat zowel de theoloog als de eenvoudige er een bron
van kennis en troost in zal vinden. Kohlbrugge was behalve een groot geleerde
ook een goed pastor. Mede daarom kon hij zijn gedachten zo formuleren dat
ieder hem begrijpen kon. Hij deed dit op zo'n oorspronkelijke wijze, in zo'n
frise taal, dat het nu, meer dan een eeuw na zijn overlijden, nog velen
aanspreekt.
136 blz., paperback. Prijs ƒ15,75
Op een boeiende wijze wordt in dit boek het leven en de arbeid van de
bekende landbouwer van Driebergen beschreven. AJs bijlagen zijn tien brie
ven van en aan Floor opgenomen.
Een uitgave met veel foto's. Ca. 160 blz., illustraties, geb. Prijs 19,90
Na 3-1 december 1988 ƒ24,90
Bijbels dagboek van predikanten der Ger. Gemeenten:
ds. Chr. van der Poel, ds. J. W. Verweij, ds. C. Harinck, ds. J. J. van Eckeveld, ds.
C. J. Meeuse, ds. A. Bac, ds. J. C. Weststrate, ds. H. Paul, ds. Th. van Stuijven-
berg, ds. C. Vogelaar, ds. P. Honkoop, ds. J. C. van Ravenswaay, ds. J. M.
Kleppe.
380 blz., geb. Prijs ƒ39,50
ds. A. Beens, ds. C. van den Bergh, dr. A. van Brumme-
len, ds. W. van Gorsel, ds. M. Goudriaan, ds. P. Mole
naar, ds. C. Oorschot, ds. A. W. van der Plas, ds. A. J.
Schalkoort, ds. E. F. Vergunst, ds. H. Visser en ds. J.
R. Volk.
380 blz., geb. Prijs 39,50
Hoek
Hoflaan/
Schoolstraat
01870-3332
NED. HERV. KERK
Beroepen te: Rijssen H. Harkema te
Onstwedde; Wouterswoude A. Vlietstra
jr. te Melissant; Bameveld L. WüUschle-
ger te 's-Gravenhage (met bepaalde
opdracht); Herwijnen (toez.) en Krim
pen aan den Ussel (buitengew. wijkge-
meente) C. van de Scheur te Neder-
langbroek; Hazerswoude (toez.) J. het
Lam te Besoijen.
Bedankt voor: Odoorn-Valthermond
(deelgemeente Bethel) J. de Goei te
Haskerhorne-Oudehaske; Dinteloord J.
H. Schrijver te Woerden.
GEREF. KERKEN
Beroepen te: Amsterdam als geestelijk
verzorger van het Burgerziekenhuis en
de Boerhaavekliniek aldaar (part-time)
drs. S. Reeders, kand. te Amsterdam;
Heerde drs. B. J. Ramaker te Oude
Pekela; Noordwijk (part-time) drs. G. A.
Scholte, kand. aldaar; Suameer drs. W.
E. Onderwaater, kand. te Kampen;
Voorthuizen H. J. J. Witte te Steenwijk;
Bodegraven W. Jeroense, leraar gods
dienstonderwijs te Nieuw Vennep, wo
nende te Hoofddorp; Drachten drs. J. N.
Jurjens te Temeuzen en Hoek.
Aangenomen naar: Amsterdam als gees
telijk verzorger van het Burgerzieken
huis en de Boerhaavekliniek aldaar
(part-time) drs. S. Reeders, kand. te
Amsterdam; Suameer drs. W. E. Onder
waater, kand. te Kampen.
Beroepbaarstelling: drs. G. A. Scholte,
De Ruyterstraat 112202 KG Noordwijk,
tel. 01719 - 20122.
Beroepbaar: drs. F. Kruize, 1.1. zen
dingspredikant te Conception (Chili),
Poldermanstraat 37,1764 HB Breezand,
tel. 02232 - 2942.
GEREF. KERKEN (Vrijgemaakt)
Aangenomen naar: Rozenburg drs. A.
M. de Hullu, kand. te Biddinghuizen.
Bedankt voor: Almkerk-Werkendam
i.c.m. Breda, Bruchterveld, Grijpskerk
i.c.m. Niezijl, Lutten, Musselkanaal-
Valthermond, Surhuisterveen i.c.m.
Opende, Ten Post i.c.m. Garrelsweer,
Zuidbroek en Zuidwolde (Gr.) drs. A. M.
de Hullu, kand. te Biddinghuizen.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te: Leeuwarden J. K. C. Kro
nenberg te Stadskanaal; Culemborg K
Hoefnagel te Nieuwpoort; Vianen G.
Hamstra te Clifton (USA) (Free Refor
med Church).
Bedankt voor: Nunspeet (tweede pred.
plaats) J. van Amstel te Ede.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te: Hoogvliet J. M. Kleppe te
Rijssen; Utrecht D. Hakkenberg te Gro
ningen; Boskoop en Hamilton (Can.) D.
Hakkenberg te Groningen; Vlaardingen
en Aagtekerke J. S. van der Net te Dor
drecht; Scherpenzeel J. Mol te Werken
dam; Apeldoorn C. Harinck te Oost-
kapelle; Zoetermeer en Nieuwerkerk
(Zld.) Th. van Stuyvenberg te Terwolde
de Vecht; Rotterdam-Alexanderpolder
A. Bac te Bodegraven; Klaaswaal J. Mol
te Werkendam.
Bedankt voor: Capelle aan den Ussel
(wijk Middelwatering) N. W. Schreuder
te Goes; Katwijk aan Zee J. Karens te
Opheusden; Temeuzen A. Bac te Bode
graven; 's-Gravenhage-Zuid R. Boog
aard te Leiden; Wolphaartsdijk X Mijn-
ders te Veenendaal.
En Hij zal zijn gelijk het licht des
morgens, wanneer de zon opgaat, des
morgens zonder wolken....
(2 Sam. 23 4a)
Verlicht door de Geest der profetie ziet
David in de verre toekomst de gestalte
van Christus oprijzen. En het is alsof het
morgenlicht heenbreekt door de don
kere nacht. Hij zal zijn gelijk het licht
des morgens....
Een bekend en geliefd beeld. De Mes
sias Die komt om licht te verspreiden in
de duisternis. Bileam zag Hem als de
Ster Die voortgaat uit Jacob. Jesaja heeft
geprofeteerd: Het volk dat in duisternis
wandelt zal een groot Licht zien. Malea-
chi heeft het wachtende volk getroost
met de belofte: ulieden die Mijn Naam
vreest zal de Zon der gerechtigheid
opgaan. En Zacharias heeft bij de wieg
van zijn kleine Johannes gezongen van
de Opgang uit de hoogte. En Simeon
van een Licht, zo groot, zo schoon,
gedaald van 's hemels troon.
Wat een beeld! De Heerser over de men
sen zal zijn gelijk het licht des morgens.
Hij is immers het Afschijnsel van Gods
heerlijkheid. God uit God en Licht uit
Licht?
En dat Licht schijnt in ónze duisternis.
Want wij hebben in deze wereld alle
lichten gedoofd. Wij hebben de duister
nis liever gehad dan het licht.
De zonde is het werk der duisternis. En
de satan wordt genoemd de vorst der
duisternis. En wij allen zijn verduisterd
in het verstand, vervreemd van het leven
Gods door de onwetendheid die in ons
is. En wie zo voortgaat, op de weg der
duisternis, die is op reis naar de buiten
ste duisternis. Die zinkt straks neer, ver
vreemd van God in 's afgronds don
kere nacht.
Hebben we zó ons leven al eens gezien?
Als een stikdonkere nacht, de nacht van
zonde en dood? Dat zien we niet zolang
het licht van Gods Geest niet is opge
gaan over ons leven. De duisternis weet
niet wat licht is. Met al ons praten over
de donkere tijd waarin we leven peilen
we de Egyptische duisternis niet die over
ons leven hangt. Daarmee krijgen we die
duisternis ook niet wèg.
Dat kan alleen HIJ Die het licht doet
opgaan in de duisternis. Het Licht der
wereld, de Zon der Gerechtigheid.
Wat gebeurt er wanneer de nacht voorbij
is en de zon opgaat? Dan wordt het licht,
dan kunnen we alles weer onderschei
den. Als de Zon der gerechtigheid
opgaat in ons leven, dan zien we alles in
een ander licht. Dan komen we anders
te staan tegenover de Heere, anders
tegenover onszelf, anders tegenover
onze medemens. We gaan de zonde
haten, we krijgen plezier in het leven bij
het Woord. De nacht is voorbijgegaan,
zegt Paulus, de dag is aangebroken, laat
ons afleggen de wapenen der duisternis
en aandoen de wapenen des lichts.
Als het licht wordt beginnen ook de
vogels te zingen, de natuur herleeft. Als
de Zon der Gerechtigheid opgaat, dan
geeft zij vrolijkheid en licht. De bloe
men worden gezien in het land, de zang
tijd genaakt. We prijzen de Naam van
Hem Die in de wereld gekomen is om
zondaren zalig te maken.
Als het licht wordt herademt de zieke.
De lange slapeloze nacht waarin zo'n
pijn geleden werd is voorbij. De nieuwe
dag geeft nieuwe moed en kracht. Onder
het licht van de Zon der gerechtigheid is
genezing. U die Mijn Naam vreest zal de
Zon der gerechtigheid opgaan, en er zal
genezing zijn onder Zijn vleugelen.
Gelijk het licht des morgens, wanneer
de zon opgaat, des morgens zonder wol
ken. We weten allen hoe mooi dat is,
zonsopgang bij een wolkeloze hemel.
Zó zal de regering van Christus zijn; een
zonnige morgen, zonder wolken. Alle
nevels zijn weggevaagd. De nevels van
ongeloof en de wolken van verdrukking.
Bij U, Heere, is de Levensbron, Uw licht
doet klaarder dan de zon ons 't heuglijk
licht aanschouwen. Is dat licht al op
gegaan in uw leven? Of leeft u nog in de
duisternis van zonde en ongeloof? Dit is
het oordeel, zegt Johannes, dat het Licht
in de wereld gekomen is en de mensen
hebben de duisternis liever gehad dan
het licht. Het is Advent, straks wordt het
Kerst. De nodiging gaat uit: komt tot
Zijn schijnsel, alle volken. Waarom zou
u blijven zitten in de duisternis, of bij uw
eigen kunstlicht, en waarom zou u niet
komen tot het Licht dat nu ontstoken is?
Hebt u misschien weleens het licht zien
opgaan over uw leven, en is het opnieuw
donker geworden? Ja, wolken van droef
heid en vrees blijven telkens de hemel
verdonkeren. Maar achter de wolken
schijnt de zon, ook al zien we haar niet.
Op ZIJN tijd breekt de Zon der gerech
tigheid weer door de wolken heen en
mogen we in haar licht wandelen. Want
Gods vriendelijk aangezicht heeft vro
lijkheid en licht voor alle oprechte har
ten ten troost verspreid in smarten.
Straks schijnt die Zon voorgoed en
ononderbroken. Want het is Zijn be
lofte: Uw Zon zal niet meer ondergaan
en uw maan zal haar licht niet intrek
ken, want de Heere zal u wezen tot een
eeuwig licht en de dagen van uw treuren
zullen een einde nemen.
Schoonhoven
W. van Gorsel
Komolete woninqinrichtinq Ooitgensplaat V0 01873-1437
Ooitgensplaat
OUDE TONGE Heden, vrijdag 16
december, wordt een kerstconcert
gehouden in de Nederlandse Her
vormde Kerk te Oude Tonge. Aan
deze avond wordt medewerking ver
leend door het Chr. gemengd koor
„Com nu met Sangh" uit Oude Tonge
o.l.v. A. L. van 't Geloof, het Gerefor
meerd Kerkkoor Ridderkerk o.l.v. A.
Poortvliet en het jeugdkoor „Prins
Maurits" uit Middelharnis o.l.v. M.
v.d. Veer.
De solistische medewerking wordt ver
zorgd door de bariton Jan Stolk begeleid
door A. Poortvliet, de trompettisten
Hans Kom en Henk Mackloet en de
organisten Kees Vilerius en Iz. Nijman.
De meditatie zal verzorgd worden door
ds. N. P. J. Kleiberg.
Solist Jan Stolk, bariton
Op uitnodiging van het organiserende
koor „Com nu met Sangh" wordt ook dit
jaar medewerking verleend door de
bariton Jan Stolk. In 1986 heeft deze uit
Oud Beijerland afkomstige bariton met
zijn uitstraling en zijn enthousiasme het
koorminnend publiek ten volle tevreden
gesteld. De bariton Jan Stolk heeft na
een plaatopname in de Evangelisch
Lutherse Kerk in Den Haag tweemaal
een solo-cassettebandje op zijn naam
staan. In september 1988 heeft hij mee
gewerkt aan een radio-opname van de
Evangelische Omroep. Sinds 1982 volgt
hij zangles bij de bekende alt Reinata
Heemskerk. Naast de gezamenlijke uit
voering met de koren zal hij diverse lie
deren ten gehore brengen.
Programma
Bij de programma indeling van dit
kerstconcert staat als eerste een IN-
TRADA met orgel en trompetten, waar
na het Chr. Gem. Koor „Com nu met
Sangh" o.a. zingt: Heiland Christus,
aller Heer van Orientus Partibus en het
Kerstoratorium gedeelte. De Heiland
verwacht van H. F. Muller, tussen de
samenzang van de bekendste kerstliede
ren zal he talom bekende Jeugdkoor
„Prins Maurits" in twee gedeelten o.a.
zingen The first Nowell, In Efratha's vel
den en Once in Royal Davids City.
Het bestuur van „Com nu met Sangh" is
ingenomen met de komst van Adri
Poortvliet en zijn 85 leden tellende
Gereformeerd Kerkkoor uit Ridderkerk,
welke o.a. zingen: De sterre gaat stralen
van J. van Ingen Schenau en in samen
werking met de bariton Jan Stolk de lie
deren: Jezus is geboren van Hans Bos en
Heerlijk klonk het lied der Eng'len van
J. Bonefaas.
Tussen alle koorzang en samenzang zal
de organist Kees Villerius en de trompet
tisten Hans Kom en Henk Mackloet met
een prachtige tegenpartij, een Kerstfan
tasie ten gehore brengen.
De aanvang van dit kerstconcert is om
20.00 uur en de toegang is vrij. De kerk is
om 19.30 uur open.
met optimaal resultaat
Tel. 01870-3477
STELLEND AM
op D.V. woensdag 21 december hoopt
de plaatselijke zangvereniging „Soli
Deo Gloria" haar jaarlijkse kerstuitvoe
ring te houden in de Ned. Herv. Kerk.
Aan deze avond, die voor iedereen vrij
toegankelijk is zullen buiten het koor
zelf ook het Herv. gemengd koor „Slik
kerveer" uit Slikkerveer, onder leiding
van dhr. P. J. Roos, en het kinderkoor
„Zangvogeltjes" hun medewerking ver
lenen.
Ook zullen de soliste Pie van Huizen en
de organist Johan van Broekhoven hun
aandeel in deze avond geven. De alge
hele leiding is in handen van dhr. C. C.
v.d. Heuvel.
De aanvang is om 20.00 uur.
Al met al een avond die de moeite waard
is om naar toe te gaan.
NIEUWE TONGE
Het bestuur van de Stichting Dorpsge
meenschap is voornemens om op zater
dag 17 december een Bingo-avond te
organiseren voor al de verenigingen die
aangesloten zijn bij onze Stichting.
Dan zal er tevens een filmpje worden
vertoont van Nieuwe Tonge 20 jaar gele
den, zodat u kan zien hoe uw vereniging
en de bevolking toen reilde en zeilde.
Wij hopen dat u ook uw leden aanspoort
om deze avond te bezoeken. U wordt
verwelkomt met een kopje koffie.
De opbrengst van de Bingo komt ten
goede aan het behoud van de verenigin
gen en ons verenigingsgebouw Ons
Dorpshuis.
Wij verwachten u zaterdagavond 17
december om half 8 in Ons Dorps
huis.
^.:f.^,f.^.l^^.^.,f.^l^^lf.lf.^.lf.^.i(.l^^.^.l^l(.^.l^l^^.^^.^.)^l^)^4.l^^.)^)^l^4.^.^.l^^.l^^.^.4.)^l^^■l^l^l^^.)^l^^
Publikatierecht door de uitgever
Bosch en Keuning - Baarn.
Overgedragen aan de Ver. Streekmuseum
Goeree-Overflakkee, Sommelsdijk.
- 19 -
De zaek is zoa: 't is mien niet om het
huusje te doeën, ik zei dat daernet wel,
verkocht is verkocht, mar ik kenne nie
langer op m'n centen bluuve wachte,
daer stae noe nog pachte van vleejaere....
en rente.... en oflossing".... „Mar as het noe toch
niet gaet".... Piet zei het driftig. Was dat nu
iemand, die ouderling was en in de gemeenteraad
het christelijk beginsel hielp vertegenwoordigen!
Bah, wat een volk. Sien d'r vader had gelijk gehad
toen hij zei: „Me zalle op Maert Vergeer stemme
bie gebrek an beter, hie zeit teminste nog dat 'n
christelijk is". Piet vond, dat het vanavond dan
wel bij het zeggen bleef
Vergeer haalde zijn schouders op. „Hm, jae", zei
hij langzaam, „'t is wel een treurige tied"....
„As je dat zoa es in de kranten leest, eh".... zei zijn
vrouw, en ze knikte nadenkend met haar klei
ne gezichtje.
„Zoalang as je 't nog mar uut de kranten weet"....
vond Piet, „wielle komme 't wel aores an de
weet!"
„'t Is net as den domenee een Zondagaevend nog
zoa kostelijk gezeid heit: de Heere gaet mit Z'n
oordeelen over de waereld".... De ouderling werd
in Vergeer wakker.
„Lae m'n daer noe mar niet over praete".... zei
Piet.
„M'n jongen", en de ouderling hief vermanend
zijn vinger op, „je mag het wel es op je ziele
laete binde"....
Wrevelig schudde Piet zijn hoofd. „Lae m'n bie de
zaeken bluuve", zei hij. Hij moest aan Sien d'r
vader denken. Die zei altijd: „As je zaeken doet
praet dan niet over den Heere, mar prebeert dan
mar te doeën wsat de Heere in Z'n wet van je eist.
En as je mi' lui te doeën heit die d'r Petrus en Pau-
lus bie haele doet dan je oogen dubbeld goed
ope". Hij had er dikwijls om gelachen, maar nu
lachte hij niet. Hij was boos op die geldwolf, daar
in die stoel, die met een „Heere, Heere" op de lip
pen de mensen uitzoog.
„Je bint toch oak al geen soosjelist?".... Er kwam
een uitdrukking van ontsteltenis op Vergeer z'n
gezicht.
Vader schudde ontkennend zijn hoofd. „Nee", zei
hij, „mar 't is geen wonder as de jeugd tegenwoor
dig de kluts kwiet raekt. En daer helpe joe en je
kornuiten oak an mee"....
Het hinderde Piet zoals die vent over hem sprak.
Wat had die er mee te maken wat hij was. Was het
eigenlijk wonder, dat er zoveel socialisten waren!
En dat er met de godsdienst gespot werd!.... Driftig
zei hij: „Nou, kort en goed, want zoa schiete m'n
niet op: neem je genoegen mit de vierhonderd gul
den of niet?"
De ander liet zich achterover in zijn stoel vallena
en maakte een hulpeloos gebaar. „Nee", zei hij
hoofdschuddend, „gloaf m'n.... echt.... ik zouë 't
graeg wille.... mar ik ken oak niet aores.... ik
modde oak betaele"....
„As ze bie ons van de belasting komme, dan
vraege ze oak niet: ke'je wel", legde zijn vrouw uit.
„Dan mot het er oak komme. En 't is toch al zoa'n
hoap dat een mens tegenwoordig betaele mot... 't
Is treurig, mit aol die werkloazesteun.... je ken 't
aollemaele mar opbrienge"....
Vergeer knikte. „Jae".... zei hij, „en ne'k je zegge,
oor, je ken m'n gloave en je ken m'n niet gloave,
mar 't is niet omda 'k dat huusje wil ha, oor,
echt niet"....
„Dus as je de centen had?" Piet rees op van
zijn stoel.
„Dan zou ik zeggen: fiat! Mar je vaoder hei ze
niet hie zit rondom vast"....
Dat was het. De vent wist natuurlijk, dat ze geen
geld hadden. Zo'n Farizeeër. Driftig raapte hij
zijn pet van onder de stoel. „Nou", zei hij ineens,
„ofgesproke, mergenaevend hei je de centen"....
„Van dien bloedzuuger bi' m'n voorloapig weer
of', zei vader, toen ze buiten kwamen, 't Leek wel
of hij opgelucht was.
„Hm, jae"....
„Wanneer ken 'k de centen kriege? Want dat ha
m'n noe beloofd"....
„Mergenaevend ha 'k toch gezeid!" Zijn ant
woord was kort. Had vader nu anders niets te zeg
gen? Je kon een ander we» eens uit de moeite
helpen, maar je hielp er jezelf meestal in. Hoe
moest het nu als Sien het weer goed wou maken?
Nu had hij geen cent meer.
„Ik rekene d'r op da'k vierhonderd gulden vrom
kriege zoa gaauw as je wat verkoapt, oor.... je
begriep wel.... van 't voorjaer"....
„Netuurlijk... jae.... dat spreekt... dat mot er dan
eerst mar of... 't is toch te wensen, dat er wat van
terecht komt, aores wee 'k het heelegaere
niet"....
Kijk, als hij nu die vierhonderd gulden maar
terug kreeg voor van't voorjaar, dan behoefte Sien
daar niets van te weten. Hij was eigenlijk dom
geweest veel te driftig. Hij had het bij die eerste
vierhonderd gulden moeten laten. Als het eens
tegenliep en vader het geld niet terug kon betalen.
Dan zou Sien het uitmaken en wie zou haar onge
lijk geven. V/at een schande! Dan ging hij het hele
dorp door. De mensen zouden zeggen: „die hadde
noe van 't voorjaer wille gaen trouwe en noe pun
tje bie paeltje komt heit 'n geen centen". Dat nu
die ellendige vent oaok niet anders wou. „Woeker-
Maart was er aardig ingelopen, dat was het enige
lichtpunt in de hele geschiedenis. Het was hem
natuurlijk om opoe d'r huusje te doen geweest.
Dat voordeeltje ging toch lekker zijn neus voorbij.
Maar het was een armzalige troost
„As Woeker-Maert d'r noe mar geen berouw over
kriegt", opperde vader. Hij begon al weer te zoe
ken naar dingen waar hij over tobben kon. „Hie
heit zin in 't huusje, gloaf je oak niet".
Piet gaf geen antwoord.
„'t Eene of 't aore tied valle m'n toch weer in z'n
handen", ging vader verder, „'t is mar een kwesje
van tied.... Kaerel, wat 'n spullen toch a" je van een
aore ofhankelijk bint En dan van zoa'n bloed
hond.... Zukke lui binne goed mit de crisis, da' ke'
je gerust gloave. Een erm mens mot z'n boeltje
verkoape in heulje palme 't in voor een appel en
een ei. En wielle staene sommedeen op straete net
zo naekend as da' m'n geweest binne.... En dan
mot je mit zoaveul moeite je boeltje bie mekaore
gekrege hawe.... Je mot er niet over dienke, want
dan zou je je verstand verlieze"....
Hij wachtte even. Dan ging hij weer verder, en er
was bitterheid in zijn stem:
(wordt vervolgd)