yi249i Uil) mj AUTO-TIP ^Leasing Teun Biemond reed in eigen auto naar de Evenaar.... Smerige streek in Sommelsdijif HEMELSBUUW KORENBLAUW MARINEBLAUW JVC HR-D320 30 GEBRUIKTE AUTO'S De waan van de dag fi otni^iemaH Citroen-Hesselink Akkerdistelbestrijding Krammer-Volkerak A. J. van Rumpt Garage V. d. Velde b.v. Mercedes-Benz Leasing i RamoGO b.v. Goeree-Overflakkee 60e Jaargang CHR. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond Dirksland, 01877 - 1357 VIDEO OPNIEUW UITGEVONDEN FOTO ARJO VAN DER GRAAFF Agrarisch bemiddelings- en taxatiebureau IMIJS o.g. zorgeloos op vakantie GARANTIE TOT 1-7-1989 Garage v.d. Velde Tel. 01870-4466 Dorpsweg 28 Sommelsdijk AUTOMOBIELBEDRIJF VISSER 01870 - 4466 Andere datum viswedstrijd RENAULT-dealer KARELS AUTOSCHADE Langeweg 30 - NieuweTonge Telefoon 01875-1396 VRIJDAG 1 JULI 1988 No. 5710 POSTBUS 8 3240 AA MIDDELHARNIS Redactie en administratie: Langeweg 13, Sommelsdijk Tel. (01870) 2629. Na 5 uur (alleen voor redactie) tel. 01870 - 3392 FAX 01870 - 5736 ABONNEMENTSPRIJS 11,50 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 35 cent per mm; bij contract speciaal tarief. Giro 167930 Bank: Rabo Middelhamis Rek. no. 3420.01.108 We hebben het wel eens over de waan van de dag. De ene dag zijn we vervuld van iets, de volgende dag nemen andere zaken ons in beslag. Trouwens wat ons bezig houdt is voor anderen dikwijls onbelangrijk. Dik wijls, er kunnen ook gemeenschappelijke belangen op het spel staan. We kunnen de zelfde drijfveren hanteren, hetzelfde groeps belang hebben. Ook dat is echter veelal niet meer dan een rimpeling aan het oppervlak van de geschiedenis. Terwijl wij ons druk maken wordt de echte geschiedenis elders geschreven, want welke invloed hebben we nog op het grote toneel der wereldgeschie denis? Oranje heeft dan toch maar geschiedenis gemaakt. Daar weten we van mee te praten. Het succes van het oranje-elftal was toch overweldigend. En wat werd er meegeleefd. We voelden ons als Nederlanders één. De wedstrijd trok de meeste kijkers in de geschiedenis van de TV. De vreugde na de overwinning werd van de straten gepredikt Nou ja, gepredikt, maareen happening was het. Je voelde je echt een dag Nederlander, Europa 1992 ten spijt. Naar voetbalmaat staven hebben de supporters zich ook netjes gedragen, een voorbeeld in het buitenland. Behalve dan die veertig die in München nog voor moeten komen. Maar wat zegt dat aantal op zoveel duizenden? Nee, het was om nooit te vergeten en het prettige was dat iedereen er van kon genieten. Er werd immers op zaterdag gespeeld? Bezwaarden tegen zondagssport werden dus niet uitge sloten. Behalve dat volksfeest dan, in Amsterdam. Nou ja. dat kon gemist worden, zondags ga je naar de kerk. Geen andere goden voor Zijn aangezicht, nee. Inderdaad, dat alles is nog geen week gele den gebeurd. Ook die roes is vervluchtigd. Een roes was het. netjes opgeklopt door de media. Nu achteraf komen de beschouwin gen los over de journalistiek die bedreven werd, het overdreven taalgebruik, de kop pen die groot, groter, grootst waren. Men vraagt zich af hoe de massapsychose te ver klaren is. Was het een collectief agressiege- voel, dat een uitweg zocht? Dan mogen we blij zijn dat het elftal won. Anderen zoeken het in oerdriften, die gekanaliseerd tot uiting kwamen. Volgens anderen moet geld rollen. En daar ging het vakantiegeld, in een dag weg. Weer anderen wijden op het toenemende religieuze element in de sportverslagen. Dat ging soms heel ver, niet om na te schrijven, omdat het als een vloek zou staan. Maar men schrijft het niet voor niets. De journalist voelt haarscherp aan wat er leeft onder de huid van de samenleving, zeker de journa list die dagelijks, of wekelijks grote groepen in die samenleving kan observeren. De waan van de dag. Dat hebben de pro grammamakers ook aangevoeld toen zij maandag meedeelden dat het voetbal nu wel voorbij was. maar dat het volgende eve nement zich alweer aandiende: de Tour de France. We willen toch bezig gehouden worden? Na het gevoel van bij het team te horen, het gezamenlijk gefikst te hebben, denken we ons nu in dat wij die eenzame renner tegen de flanken van een col zijn. Ach, we zoeken altijd naar voorbeeldfigu ren. Die fantasieën doen je de sleur van de dag vergeten, maken even, een moment maar een held van je. De prestatie en de eer van het idool straalt van je af De waan van de dag. Wie leeft er niet bij? Want laten we ons geen rad voor ogen draaien. Sport is niet de enige afgod wie het beter weet mag het zeggen die we die nen. Dat kan ook het niet aan die dingen meedoen zijn omdat we er te goed voor zijn; het vereren van gevierde predikers; het nalo pen vanHet kan het keurig binnen de paadjes van een bijbels leven lopen zijn en onderwijl zo koud blijven als een steen. Alsof dat hoort.Het kanach, er is zoveel te noemen en in te vullen. Als we er maar van leren dat het niet zomaar over een voet balwedstrijd ging en dat alles kan. als het maar niet op zondag gebeurt. We worden verleid door de waan van de dag. Als we er maar van leren, vanuit welk gezichtspunt we ook lezen, dat we ons niet hebben te ver heffen boven een ander. Als we er maar van leren dat er nooit een eind aan komt, dat het één het ander moet overtreffen om ons te bevredigen. Na een week is het weg, leeg. Luther heeft ook een strijd gestreden. Hij heeft zich gesteund gevoeld, nee niet door een supporierslegioen, maar door een zin die hij op grond van de Bijbel dichtte: Gods Woord houdt stand in eeuwigheid. Eeuwigheidswaarde tegenover de waan van de dag. Dat is het spoor in de geschie denis. Deze 3 en nog honderden andere kleuren vindt u bij Verfhandel Seb. van Dongen in hoogglans, zijdemat en latex verf. Van uitsluitend betere merken als Histor, Sigma, Sikkens en Boonstoppel. En als de kleur die u zoekt hier nog niet bij is dan maken we die voor u, in een handomdraai. Kleuradvies en verwerkingstips krijgt u er gratis bij. Secr. Nijghstraat 6 Middelhamis, tel. 01870-2381 (na 18.00 U. 01875-2206) Openingstijden: ma-vr. 8.00-12.00 u. en 13.00-17.30 u. Zaterdag 9.00-12.00 u. Als gevolg van de sluiting van de Philips- dam viel in het Krammer-Volkerak zo'n 1.780 ha plaat, slik en schor voorgoed droog. Deze gronden gaan langzaam maar zeker ontzilten. „Zoutplanten" als lams oor en zeeaster maken plaats voor „zoete" soorten. Dat gebeurt het snelst op de hoger gelegen schorren. De ontzilting en andere processen die met het droogvallen samenhangen, be tekenen een abrupte verandering van milieu-omstandigheden. Een dergelijke verandering kan gepaard gaan met sto- ringsreakties. Een voorbeeld daarvan is de ontwikkeling van akkerdistel en wil genroosje. Het zijn pionierplanten die profiteren van de voedingsstoffen, die na het droogvallen in de bodem vrij komen. De ontwikkeling van akkerdistel in het Krammer-Volkerak is tot nu toe erg beperkt. Slechts op bepaalde plaatsen, b.v. op de overgang van schor naar slik staan exemplaren van deze stekende plantesoort. Toch heeft de Voorlopige Beheerscommissie Krammer-Volkerak besloten de buitendijkse akkerdistels vanaf het begin te bestrijden. De beheer der van het gebied, de Rijksdienst voor de IJsselmeerpolders, zorgt daar nu voor. De beperkte omvang van de distel verspreiding maakt een mechanische bestrijdingswijze mogelijk. Verder heeft de Commissie een beroep gedaan op de verantwoordelijke instan ties, beheerders en eigenaren van aan liggende binnendijkse gronden, om voor zover binnen hun vermogen mede werking te verlenen bij de akkerdistel bestrijding. Uit een in 1987 door de Planteziekte- kundige Dienst uitgevoerde inventarisa tie bleek namelijk, dat binnendijks op een aantal plaatsen concentraties van akkerdistels voorkomen. Deze distels kunnen een besmettingsbron vormen voor binnendijks en buitendijks gelegen gronden. Met deze gezamenlijke inspanning hoopt de Commissie de verspreiding van akkerdistels in en rond het gebied zoveel mogelijk te voorkomen. groot bedieningsgemak, door afleesbare afstandsbediening GRATIS JVC PARAPLU 3 JAAR volledige GARANTIE* VOORSTRAAT 58 - 3247 CE DIRKSLAND - 01877-3517 Dirksland Tel. 01877-1309 Voor lopkwaMen goede scvice en vooiüclige prifien FOTO - FILM - REPOHTAGE - VIDEO - COMPUTER IJ.|.1I.1I.'«II«) C3 1=] C=l CJ tU CD ■sHaai 35 - Klolen«/eg 4 - Ouööo'p Teleloon 018?S-1612 en 2120 51 Renesse Prjnlsftop - Hogeio^m 173 - reiEiotsn OttW-SiOO II Samme/sO(;A Weslkrakeels:'a.3i S - Sammelsdiih Teleloon 01B70-684I 01871-1553, Stad a.h. Haringvliet ZIERIKZEE Geslaagd Een dezer dagen slaagde Lourus Jan Verton (20) aan het Mercatus College te Rotterdam voor het Middelbaar Middenstandsonderwijs en te Utrecht voor het examen Vakbe kwaam Schoendetailhandel. Peugeot Talbot Peugeot Talbot dealer Kastanjelaan 41-43 Middelhamis - tel. 01870-3094 STELLENDAM Meer dan menig andere bezorgde ouders hadden dhr. en mevr. P. Biemond-van Nieuwen- huizen alle reden een zucht van ver lichting te slaken toen zaterdag zoon Teun zijn zwaar bestofte Mitsu bishi Pajero het ouderlijk erf opreed. Hij mag dan 27, kerngezond en boom lang zijn, het gezin Biemond had 't er niet op toen ze hoorden dat hun onder nemende oudste ergens aan een grens post tussen Soedan en Egypte vast gehouden werd. 't Zou hen heel wat liever zijn geweest als hij voor een reisje Terschelling gekozen had in plaats van de tocht door Afrika die hen 25.000 km ver zou voeren. Zijn a.s. echtgenote die de tocht ten dele mee maakte werd ergens uit het Afri kaanse teruggevlogen, met ernstige malaria.... Enkele jaren deed hij alsof vakantie hem maar matig interesseerde maar anno 1988 zou anders blijken toen hij liet-weten met de auto naar de z.g. natte tropen te willen, het Afrikaanse gebied rond de Evenaar. Nauwelijks voor z'n plezier omdat'ie best begreep dat niet enkel geplaveide wegen hem daar zou den voeren, maar ook vanwege een beroepsmatige interesse, als landbouw kundig en Universitair docent bedrijfs economie aan de Universiteit te Wage- ningen. Gelukkig hoefde hij zich niet met een twijfelachtig personenwagentje te behelpen maar had hij z'n eigen Mit subishi Pajero tot z'n beschikking, een wagen waarvan dhr. Biemond zegt dat die meer gepresteerd heeft dan ervan zou mogen worden verwacht. Zelfs de passage van een 85 cm, diepe rivier ver liep zonder problemen. Om die te voor komen had de wagen trouwens wat aanpassingen ondergaan, geadviseerd door Kees Tijsterman, bekend door zijn deelname met Mitsubishi aan de berucht geworden Parijs-Dakar race en zoiets zou de tocht van Teun, met een achttal metgezellen gaan worden.... Zijn Pajero turbo diesel en een al wat af tandse Landrover vormden de vervoer middelen. Tegen het indringen van fijn woestijn- stof werd de Pajero uitgerust met een extra oliefilter en een vervangend lucht- filter. I.v.m. de overbelading werden een extra stel bladveren gemonteerd en andere schokbrekers. Op de neus een rasterwerk om lampen en gril te sparen, voorts twee reservewielen, zgn. side-bars om de dorpels te beschermen tegen scherpe stenen en er ging een flinke voorraad dieselbrandstof mee omdat in woestijngebied pompstations minder frequent voorkomen dan dat langs Neerlands wegen het geval is, héél wat minder zelfs, reden waarom ze de grens Soedan-Egypte clandestien probeerden over te steken, bij welk pogen ze door militairen werden gevat en gelukkig niet al te onvriendelijk in een broeie rige grenspost vastgehouden. Als Brug- geman heeft de Stellendamse Biemond daar gepraat; met rhetorica en improvi satie zijn ze daar weer weggekomen, phoe.... De weken daarvoor hadden langs land- bouwprojekten geleid en had het gezel schap in een drietal weken de Sahara- woestijn genomen over wegen waarvan de kwaliteit zich wel laat verstaan als men weet dat de stevige imperiaal op de Pajero zelfs met éénderde van de toege laten belasting al totaal ontzet raakte door het hotsen en het botsen over rots- achtig terrein. Vrijwel midden in de I woestijn aten ze verse-, maar peperdure I groente die daar werd gekweekt dankzij de bevloeiing met water dat van een diepte van 110 meter werd opgepompt. Er werd droogte gezien en er werd door zware regens gereden. Boeiend hebben ze 't gevonden in Tsjaad en Kameroen, maar 't meest lijkt dhr. Biemond te zijn getroffen door de omstandigheden en de bevolking van Soedan. Enerzijds de armoe-, maar anderzijds de enorme gastvrijheid van de Soedanezen zijn onvergetelijk. Menig keer was er dan ook alle aanleiding om het „shoekran" (dank u wel) heel gemeend te laten horen. „Ze lenen er geld voor om hun gasten een maaltijd voor te zetten!" zo heeft dhr. Biemond ervaren. In Soedan was de groep drie weken „zoek", zo leek het voor het thuisfront dat in die periode geen enkel bericht kreeg. De Pajero nam zelf van dorp tot dorp de locale post mee! Zeker een keurige jongeman, Teun Bie mond, die in ons land niet buiten de De woestijnuitrusting die 3 maanden dienst deed wordt verwijderd. paden van de wet zal treden, maar om vanuit Soedan Egypte binnen te komen heeft hij toch maar geprobeerd voor 200 (voor de man hoogst interessante) dol lars een veerbootkapitein om te kopen. Een paar dagen heeft dat geduurd maar tenslotte voer de veerboot tóch weg, zon der de Pajero, zodat de kapitein het smeergeld liet voor wat het was en gehoorzaamde aan zijn instructies géén auto's mee te nemen. Voor de groep had dat de consequentie dat ze door verbo den militair gebied zouden trekken omdat er i.v.m. naderend brandstofge brek géén ander alternatief bedacht kon worden. In het gebied is aanhouding gevolgd, maar over de behandeling heb ben ze niet te klagen gehad al was 't zeker niet leuk om anderhalve dag in een grenspost en twee dagen in een kazerne te moeten verblijven. Vanuit het Egyptische Alexandria voer de groep over naar Griekenland en van daar reden ze op huis aan, moe maar boordevol ervaringen. Wat spullen ar mer, dat wel, omdat ze onderweg wel eens wat kwijtraakten door grijpgrage vingers van Afrikanen, maar dhr. Bie mond kan het ze nauwelijks kwalijk nemen. „Je vertegenwoordigt daar als westerling zo'n rijkdom dat daar best wat voor de ander afkan, waarmee hij de gepleegde diefstallen overigens aller minst wil legaliseren. Hij heeft er wel z'n baard aan te danken omdat z'n scheer- apparaat werd gestolen waardoor het tot scheren niet meer gekomen is. "Weer thuis maakt Teun zijn Mitsubishi weer in orde al zal de plaatwerker er ook nog aan te pas moeten komen. Zeker wel, de reis heeft veel tijd en geld gekost maar dhr. Biemond heeft er geen spijt van. Vooral heeft hij zich georiënteerd op de resultaten van het landbouw- ontwikkelingswerk. Een simpele ploeg zoals die door Rumptstad voor de derde wereld landen wordt gemaakt acht hij een van de beste hulpmiddels, want trakteren heeft hij door gebrek aan onderdelen of brandstof te dikwijls stil zien staan. „We moeten onze hulp aan passen aan wat de mensen al doen zoals ze dat in de loop van duizenden jaren ontwikkeld hebben", vindt dhr. Bie mond. Elders in deze krant, op blz. 2, wordt voor morgen, zaterdag 2 juli, een vis wedstrijd aangekondigd door de H.V. „Krammer". Een plotseling overlijden is de droeve aanleiding tot het verzettten van deze wedstrijd naar volgende week zaterdag 9 juli. Ht-^.'f't.^-^-^t-l.tl.lflUt.^.^.^.^J^^.l^^.lt.lf*** voor Verkoop Service 01871 - 1662 X Verkoop na 17.00 uur: C. Breen, 01878 - 2496 ♦♦♦♦♦•.♦♦♦♦»4^»4^»^,l»»*#»»»»»< Ger Groen hield van bruine cafe's en van bruine auto's. In een dergelijke kleur kwam hij namelijk goed tot z'n recht en dat gold ook voor z'n voertuig. Ger was namelijk evenals de auto niet meer zo gloednieuw, verre van dat zelfs. Beiden lustten ook een ferme slok en dat hoort niet samen. Om kort te gaan: zowel Ger als de auto zaten vol deuken en krassen. Het voertuig was ech ter duidelijk in het voordeel: de grote roest- plekken vielen weg tegen de kleur van de lak. Dat beeld stemde Gerrit tevreden. Sjaan, z'n levensgezellin, dacht daar echter totaal anders over: dat roestorgel krijgt van mij een grote opknapbeurt en zij haastte zich naar de verfwinkel op de hoek, kocht een pot weerbestendige bruine verf met kwast en zette zich vervolgens op een kruk naast de verroeste auto. Dat er ,,carboli- neum" op het blik stond, ontging haar. Met ferme streken trachtte zij de wagen een be ter aanzien te verschaffen maar het resul taat was allerbedroevendst. De verf liep er als water vanaf, de tranen welden op in haar ogen. Op dat ogenblik kwam buun/rouw Thea langs in haar oorverdovend glanzen de limousine. Hé Sjaan, sprak ze opgewekt, wat zit jij daar te kliederen. De ontredderde vrouw toonde het verdrietige resultaat van haar inspanningen. Maar meid, ging Thea verder, dat moet je niet zelf doen, daar heb ben we Karels Autoschade voor. Veel te duur, riep Sjaan. Kletskoek, antwoordde de buurvrouw. Wij hebben onze oude auto ook laten overspuiten, nou, je ziet hoe mooi, en dat voor een heel redelijke prijs. Vooruit, pak de sleutels, we gaan naar Karels. Als giechelende schoolmeiden stapten ze het schadebedrijf binnen. Kof fie voor de meisjes, riep één van de mede werkers. Tegelijkertijd maakte de werk- plaatschef een uiterst schappelijke prijsop gave. Sjaan keek blij verrast en liet de auto gelijk achter. En omdat de chef toch naar Sommelsdijk moest, bracht hij het tweetal keurig terug tot bij'de voordeur. En dat ver staat Karels óók onder Perfekte Afwerking!

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1988 | | pagina 1