yi249i
Uil)
mj
AUTO-TIP
^Leasing
Teun Biemond reed in eigen auto
naar de Evenaar....
Smerige streek
in Sommelsdijif
HEMELSBUUW
KORENBLAUW
MARINEBLAUW
JVC HR-D320
30 GEBRUIKTE
AUTO'S
De waan van de dag
fi otni^iemaH
Citroen-Hesselink
Akkerdistelbestrijding
Krammer-Volkerak
A. J. van Rumpt
Garage V. d. Velde b.v.
Mercedes-Benz
Leasing i
RamoGO b.v.
Goeree-Overflakkee
60e Jaargang
CHR. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond
Dirksland, 01877 - 1357
VIDEO
OPNIEUW
UITGEVONDEN
FOTO
ARJO VAN DER GRAAFF
Agrarisch bemiddelings- en
taxatiebureau IMIJS o.g.
zorgeloos op vakantie
GARANTIE TOT
1-7-1989
Garage v.d. Velde
Tel. 01870-4466
Dorpsweg 28 Sommelsdijk
AUTOMOBIELBEDRIJF
VISSER
01870 - 4466
Andere datum viswedstrijd
RENAULT-dealer
KARELS AUTOSCHADE
Langeweg 30 - NieuweTonge
Telefoon 01875-1396
VRIJDAG 1 JULI 1988
No. 5710
POSTBUS 8 3240 AA MIDDELHARNIS
Redactie en administratie: Langeweg 13, Sommelsdijk
Tel. (01870) 2629. Na 5 uur (alleen voor redactie) tel. 01870 - 3392
FAX 01870 - 5736
ABONNEMENTSPRIJS 11,50 PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 35 cent per mm; bij contract speciaal tarief.
Giro 167930 Bank: Rabo Middelhamis Rek. no. 3420.01.108
We hebben het wel eens over de waan van de
dag. De ene dag zijn we vervuld van iets, de
volgende dag nemen andere zaken ons in
beslag. Trouwens wat ons bezig houdt is
voor anderen dikwijls onbelangrijk. Dik
wijls, er kunnen ook gemeenschappelijke
belangen op het spel staan. We kunnen de
zelfde drijfveren hanteren, hetzelfde groeps
belang hebben. Ook dat is echter veelal niet
meer dan een rimpeling aan het oppervlak
van de geschiedenis. Terwijl wij ons druk
maken wordt de echte geschiedenis elders
geschreven, want welke invloed hebben we
nog op het grote toneel der wereldgeschie
denis?
Oranje heeft dan toch maar geschiedenis
gemaakt. Daar weten we van mee te praten.
Het succes van het oranje-elftal was toch
overweldigend. En wat werd er meegeleefd.
We voelden ons als Nederlanders één. De
wedstrijd trok de meeste kijkers in de
geschiedenis van de TV. De vreugde na de
overwinning werd van de straten gepredikt
Nou ja, gepredikt, maareen happening was
het. Je voelde je echt een dag Nederlander,
Europa 1992 ten spijt. Naar voetbalmaat
staven hebben de supporters zich ook netjes
gedragen, een voorbeeld in het buitenland.
Behalve dan die veertig die in München nog
voor moeten komen. Maar wat zegt dat
aantal op zoveel duizenden? Nee, het was
om nooit te vergeten en het prettige was dat
iedereen er van kon genieten. Er werd
immers op zaterdag gespeeld? Bezwaarden
tegen zondagssport werden dus niet uitge
sloten. Behalve dat volksfeest dan, in
Amsterdam. Nou ja. dat kon gemist worden,
zondags ga je naar de kerk. Geen andere
goden voor Zijn aangezicht, nee.
Inderdaad, dat alles is nog geen week gele
den gebeurd. Ook die roes is vervluchtigd.
Een roes was het. netjes opgeklopt door de
media. Nu achteraf komen de beschouwin
gen los over de journalistiek die bedreven
werd, het overdreven taalgebruik, de kop
pen die groot, groter, grootst waren. Men
vraagt zich af hoe de massapsychose te ver
klaren is. Was het een collectief agressiege-
voel, dat een uitweg zocht? Dan mogen we
blij zijn dat het elftal won. Anderen zoeken
het in oerdriften, die gekanaliseerd tot
uiting kwamen. Volgens anderen moet geld
rollen. En daar ging het vakantiegeld, in
een dag weg.
Weer anderen wijden op het toenemende
religieuze element in de sportverslagen. Dat
ging soms heel ver, niet om na te schrijven,
omdat het als een vloek zou staan. Maar
men schrijft het niet voor niets. De journalist
voelt haarscherp aan wat er leeft onder de
huid van de samenleving, zeker de journa
list die dagelijks, of wekelijks grote groepen
in die samenleving kan observeren.
De waan van de dag. Dat hebben de pro
grammamakers ook aangevoeld toen zij
maandag meedeelden dat het voetbal nu
wel voorbij was. maar dat het volgende eve
nement zich alweer aandiende: de Tour de
France. We willen toch bezig gehouden
worden? Na het gevoel van bij het team te
horen, het gezamenlijk gefikst te hebben,
denken we ons nu in dat wij die eenzame
renner tegen de flanken van een col zijn.
Ach, we zoeken altijd naar voorbeeldfigu
ren. Die fantasieën doen je de sleur van de
dag vergeten, maken even, een moment
maar een held van je. De prestatie en de eer
van het idool straalt van je af
De waan van de dag. Wie leeft er niet bij?
Want laten we ons geen rad voor ogen
draaien. Sport is niet de enige afgod wie
het beter weet mag het zeggen die we die
nen. Dat kan ook het niet aan die dingen
meedoen zijn omdat we er te goed voor zijn;
het vereren van gevierde predikers; het nalo
pen vanHet kan het keurig binnen de
paadjes van een bijbels leven lopen zijn en
onderwijl zo koud blijven als een steen.
Alsof dat hoort.Het kanach, er is zoveel
te noemen en in te vullen. Als we er maar
van leren dat het niet zomaar over een voet
balwedstrijd ging en dat alles kan. als het
maar niet op zondag gebeurt. We worden
verleid door de waan van de dag. Als we er
maar van leren, vanuit welk gezichtspunt
we ook lezen, dat we ons niet hebben te ver
heffen boven een ander. Als we er maar van
leren dat er nooit een eind aan komt, dat het
één het ander moet overtreffen om ons te
bevredigen. Na een week is het weg, leeg.
Luther heeft ook een strijd gestreden. Hij
heeft zich gesteund gevoeld, nee niet door
een supporierslegioen, maar door een zin
die hij op grond van de Bijbel dichtte: Gods
Woord houdt stand in eeuwigheid.
Eeuwigheidswaarde tegenover de waan van
de dag. Dat is het spoor in de geschie
denis.
Deze 3 en nog honderden andere kleuren
vindt u bij Verfhandel Seb. van Dongen in
hoogglans, zijdemat en latex verf.
Van uitsluitend betere merken als Histor,
Sigma, Sikkens en Boonstoppel.
En als de kleur die u zoekt hier nog niet bij
is dan maken we die voor u, in een
handomdraai. Kleuradvies en
verwerkingstips krijgt u er gratis bij.
Secr. Nijghstraat 6
Middelhamis, tel. 01870-2381
(na 18.00 U. 01875-2206)
Openingstijden: ma-vr. 8.00-12.00 u.
en 13.00-17.30 u.
Zaterdag 9.00-12.00 u.
Als gevolg van de sluiting van de Philips-
dam viel in het Krammer-Volkerak zo'n
1.780 ha plaat, slik en schor voorgoed
droog. Deze gronden gaan langzaam maar
zeker ontzilten. „Zoutplanten" als lams
oor en zeeaster maken plaats voor „zoete"
soorten. Dat gebeurt het snelst op de
hoger gelegen schorren.
De ontzilting en andere processen die
met het droogvallen samenhangen, be
tekenen een abrupte verandering van
milieu-omstandigheden. Een dergelijke
verandering kan gepaard gaan met sto-
ringsreakties. Een voorbeeld daarvan is
de ontwikkeling van akkerdistel en wil
genroosje. Het zijn pionierplanten die
profiteren van de voedingsstoffen, die
na het droogvallen in de bodem vrij
komen.
De ontwikkeling van akkerdistel in het
Krammer-Volkerak is tot nu toe erg
beperkt. Slechts op bepaalde plaatsen,
b.v. op de overgang van schor naar slik
staan exemplaren van deze stekende
plantesoort. Toch heeft de Voorlopige
Beheerscommissie Krammer-Volkerak
besloten de buitendijkse akkerdistels
vanaf het begin te bestrijden. De beheer
der van het gebied, de Rijksdienst voor
de IJsselmeerpolders, zorgt daar nu
voor. De beperkte omvang van de distel
verspreiding maakt een mechanische
bestrijdingswijze mogelijk.
Verder heeft de Commissie een beroep
gedaan op de verantwoordelijke instan
ties, beheerders en eigenaren van aan
liggende binnendijkse gronden, om
voor zover binnen hun vermogen mede
werking te verlenen bij de akkerdistel
bestrijding.
Uit een in 1987 door de Planteziekte-
kundige Dienst uitgevoerde inventarisa
tie bleek namelijk, dat binnendijks op
een aantal plaatsen concentraties van
akkerdistels voorkomen. Deze distels
kunnen een besmettingsbron vormen
voor binnendijks en buitendijks gelegen
gronden.
Met deze gezamenlijke inspanning
hoopt de Commissie de verspreiding
van akkerdistels in en rond het gebied
zoveel mogelijk te voorkomen.
groot
bedieningsgemak,
door afleesbare
afstandsbediening
GRATIS JVC PARAPLU
3 JAAR volledige GARANTIE*
VOORSTRAAT 58 - 3247 CE DIRKSLAND - 01877-3517
Dirksland Tel. 01877-1309
Voor lopkwaMen goede scvice en vooiüclige prifien
FOTO - FILM - REPOHTAGE - VIDEO - COMPUTER
IJ.|.1I.1I.'«II«)
C3 1=] C=l
CJ tU CD
■sHaai 35 - Klolen«/eg 4 - Ouööo'p Teleloon 018?S-1612 en 2120
51 Renesse Prjnlsftop - Hogeio^m 173 - reiEiotsn OttW-SiOO
II Samme/sO(;A Weslkrakeels:'a.3i S - Sammelsdiih Teleloon 01B70-684I
01871-1553, Stad a.h. Haringvliet
ZIERIKZEE
Geslaagd Een dezer dagen
slaagde Lourus Jan Verton (20) aan het
Mercatus College te Rotterdam voor het
Middelbaar Middenstandsonderwijs en
te Utrecht voor het examen Vakbe
kwaam Schoendetailhandel.
Peugeot
Talbot
Peugeot Talbot dealer
Kastanjelaan 41-43
Middelhamis - tel. 01870-3094
STELLENDAM Meer dan menig
andere bezorgde ouders hadden dhr.
en mevr. P. Biemond-van Nieuwen-
huizen alle reden een zucht van ver
lichting te slaken toen zaterdag
zoon Teun zijn zwaar bestofte Mitsu
bishi Pajero het ouderlijk erf opreed.
Hij mag dan 27, kerngezond en boom
lang zijn, het gezin Biemond had 't er
niet op toen ze hoorden dat hun onder
nemende oudste ergens aan een grens
post tussen Soedan en Egypte vast
gehouden werd. 't Zou hen heel wat
liever zijn geweest als hij voor een
reisje Terschelling gekozen had in
plaats van de tocht door Afrika die hen
25.000 km ver zou voeren. Zijn a.s.
echtgenote die de tocht ten dele mee
maakte werd ergens uit het Afri
kaanse teruggevlogen, met ernstige
malaria....
Enkele jaren deed hij alsof vakantie
hem maar matig interesseerde maar
anno 1988 zou anders blijken toen hij
liet-weten met de auto naar de z.g. natte
tropen te willen, het Afrikaanse gebied
rond de Evenaar. Nauwelijks voor z'n
plezier omdat'ie best begreep dat niet
enkel geplaveide wegen hem daar zou
den voeren, maar ook vanwege een
beroepsmatige interesse, als landbouw
kundig en Universitair docent bedrijfs
economie aan de Universiteit te Wage-
ningen. Gelukkig hoefde hij zich niet
met een twijfelachtig personenwagentje
te behelpen maar had hij z'n eigen Mit
subishi Pajero tot z'n beschikking, een
wagen waarvan dhr. Biemond zegt dat
die meer gepresteerd heeft dan ervan
zou mogen worden verwacht. Zelfs de
passage van een 85 cm, diepe rivier ver
liep zonder problemen. Om die te voor
komen had de wagen trouwens wat
aanpassingen ondergaan, geadviseerd
door Kees Tijsterman, bekend door zijn
deelname met Mitsubishi aan de
berucht geworden Parijs-Dakar race en
zoiets zou de tocht van Teun, met een
achttal metgezellen gaan worden.... Zijn
Pajero turbo diesel en een al wat af
tandse Landrover vormden de vervoer
middelen.
Tegen het indringen van fijn woestijn-
stof werd de Pajero uitgerust met een
extra oliefilter en een vervangend lucht-
filter. I.v.m. de overbelading werden een
extra stel bladveren gemonteerd en
andere schokbrekers. Op de neus een
rasterwerk om lampen en gril te sparen,
voorts twee reservewielen, zgn. side-bars
om de dorpels te beschermen tegen
scherpe stenen en er ging een flinke
voorraad dieselbrandstof mee omdat in
woestijngebied pompstations minder
frequent voorkomen dan dat langs
Neerlands wegen het geval is, héél wat
minder zelfs, reden waarom ze de grens
Soedan-Egypte clandestien probeerden
over te steken, bij welk pogen ze door
militairen werden gevat en gelukkig
niet al te onvriendelijk in een broeie
rige grenspost vastgehouden. Als Brug-
geman heeft de Stellendamse Biemond
daar gepraat; met rhetorica en improvi
satie zijn ze daar weer weggekomen,
phoe....
De weken daarvoor hadden langs land-
bouwprojekten geleid en had het gezel
schap in een drietal weken de Sahara-
woestijn genomen over wegen waarvan
de kwaliteit zich wel laat verstaan als
men weet dat de stevige imperiaal op de
Pajero zelfs met éénderde van de toege
laten belasting al totaal ontzet raakte
door het hotsen en het botsen over rots-
achtig terrein. Vrijwel midden in de
I woestijn aten ze verse-, maar peperdure
I groente die daar werd gekweekt dankzij
de bevloeiing met water dat van een
diepte van 110 meter werd opgepompt.
Er werd droogte gezien en er werd door
zware regens gereden. Boeiend hebben
ze 't gevonden in Tsjaad en Kameroen,
maar 't meest lijkt dhr. Biemond te zijn
getroffen door de omstandigheden en de
bevolking van Soedan. Enerzijds de
armoe-, maar anderzijds de enorme
gastvrijheid van de Soedanezen zijn
onvergetelijk. Menig keer was er dan
ook alle aanleiding om het „shoekran"
(dank u wel) heel gemeend te laten
horen. „Ze lenen er geld voor om hun
gasten een maaltijd voor te zetten!" zo
heeft dhr. Biemond ervaren.
In Soedan was de groep drie weken
„zoek", zo leek het voor het thuisfront
dat in die periode geen enkel bericht
kreeg. De Pajero nam zelf van dorp tot
dorp de locale post mee!
Zeker een keurige jongeman, Teun Bie
mond, die in ons land niet buiten de
De woestijnuitrusting die 3 maanden dienst deed wordt verwijderd.
paden van de wet zal treden, maar om
vanuit Soedan Egypte binnen te komen
heeft hij toch maar geprobeerd voor 200
(voor de man hoogst interessante) dol
lars een veerbootkapitein om te kopen.
Een paar dagen heeft dat geduurd maar
tenslotte voer de veerboot tóch weg, zon
der de Pajero, zodat de kapitein het
smeergeld liet voor wat het was en
gehoorzaamde aan zijn instructies géén
auto's mee te nemen. Voor de groep had
dat de consequentie dat ze door verbo
den militair gebied zouden trekken
omdat er i.v.m. naderend brandstofge
brek géén ander alternatief bedacht kon
worden. In het gebied is aanhouding
gevolgd, maar over de behandeling heb
ben ze niet te klagen gehad al was 't
zeker niet leuk om anderhalve dag in
een grenspost en twee dagen in een
kazerne te moeten verblijven.
Vanuit het Egyptische Alexandria voer
de groep over naar Griekenland en van
daar reden ze op huis aan, moe maar
boordevol ervaringen. Wat spullen ar
mer, dat wel, omdat ze onderweg wel
eens wat kwijtraakten door grijpgrage
vingers van Afrikanen, maar dhr. Bie
mond kan het ze nauwelijks kwalijk
nemen. „Je vertegenwoordigt daar als
westerling zo'n rijkdom dat daar best
wat voor de ander afkan, waarmee hij de
gepleegde diefstallen overigens aller
minst wil legaliseren. Hij heeft er wel z'n
baard aan te danken omdat z'n scheer-
apparaat werd gestolen waardoor het tot
scheren niet meer gekomen is.
"Weer thuis maakt Teun zijn Mitsubishi
weer in orde al zal de plaatwerker er ook
nog aan te pas moeten komen. Zeker
wel, de reis heeft veel tijd en geld gekost
maar dhr. Biemond heeft er geen spijt
van. Vooral heeft hij zich georiënteerd
op de resultaten van het landbouw-
ontwikkelingswerk. Een simpele ploeg
zoals die door Rumptstad voor de derde
wereld landen wordt gemaakt acht hij
een van de beste hulpmiddels, want
trakteren heeft hij door gebrek aan
onderdelen of brandstof te dikwijls stil
zien staan. „We moeten onze hulp aan
passen aan wat de mensen al doen zoals
ze dat in de loop van duizenden jaren
ontwikkeld hebben", vindt dhr. Bie
mond.
Elders in deze krant, op blz. 2, wordt
voor morgen, zaterdag 2 juli, een vis
wedstrijd aangekondigd door de H.V.
„Krammer". Een plotseling overlijden
is de droeve aanleiding tot het verzettten
van deze wedstrijd naar volgende week
zaterdag 9 juli.
Ht-^.'f't.^-^-^t-l.tl.lflUt.^.^.^.^J^^.l^^.lt.lf***
voor
Verkoop Service 01871 - 1662
X Verkoop na 17.00 uur:
C. Breen, 01878 - 2496
♦♦♦♦♦•.♦♦♦♦»4^»4^»^,l»»*#»»»»»<
Ger Groen hield van bruine cafe's en van
bruine auto's. In een dergelijke kleur kwam
hij namelijk goed tot z'n recht en dat gold
ook voor z'n voertuig. Ger was namelijk
evenals de auto niet meer zo gloednieuw,
verre van dat zelfs. Beiden lustten ook een
ferme slok en dat hoort niet samen. Om kort
te gaan: zowel Ger als de auto zaten vol
deuken en krassen. Het voertuig was ech
ter duidelijk in het voordeel: de grote roest-
plekken vielen weg tegen de kleur van de
lak. Dat beeld stemde Gerrit tevreden.
Sjaan, z'n levensgezellin, dacht daar echter
totaal anders over: dat roestorgel krijgt van
mij een grote opknapbeurt en zij haastte
zich naar de verfwinkel op de hoek, kocht
een pot weerbestendige bruine verf met
kwast en zette zich vervolgens op een kruk
naast de verroeste auto. Dat er ,,carboli-
neum" op het blik stond, ontging haar. Met
ferme streken trachtte zij de wagen een be
ter aanzien te verschaffen maar het resul
taat was allerbedroevendst. De verf liep er
als water vanaf, de tranen welden op in haar
ogen. Op dat ogenblik kwam buun/rouw
Thea langs in haar oorverdovend glanzen
de limousine. Hé Sjaan, sprak ze opgewekt,
wat zit jij daar te kliederen. De ontredderde
vrouw toonde het verdrietige resultaat van
haar inspanningen. Maar meid, ging Thea
verder, dat moet je niet zelf doen, daar heb
ben we Karels Autoschade voor. Veel te
duur, riep Sjaan. Kletskoek, antwoordde
de buurvrouw. Wij hebben onze oude auto
ook laten overspuiten, nou, je ziet hoe
mooi, en dat voor een heel redelijke prijs.
Vooruit, pak de sleutels, we gaan naar
Karels. Als giechelende schoolmeiden
stapten ze het schadebedrijf binnen. Kof
fie voor de meisjes, riep één van de mede
werkers. Tegelijkertijd maakte de werk-
plaatschef een uiterst schappelijke prijsop
gave. Sjaan keek blij verrast en liet de auto
gelijk achter. En omdat de chef toch naar
Sommelsdijk moest, bracht hij het tweetal
keurig terug tot bij'de voordeur. En dat ver
staat Karels óók onder Perfekte Afwerking!